Unirea, iulie 1972 (Anul 5, nr. 1354-1379)

1972-07-04 / nr. 1356

V ANUL V, NR. 1356 MARJI, 4 IULIE 1972 4 PAGINI - 30 BANI IW ÎNTIMPINAREA CONFERINȚEI NAȚIONALE A PC. R. DE - A XXV - A ANIVERSARI A REPUBLICI ȘI A CELEI 0 VALOROASA REZERVĂ : FOLOSIREA JUDICIOASĂ A SPAȚIILOR DE PRODUCȚIE - una din căile îndeplinirii CINCINALULUI ÎN PATRU ANI ȘI JUMĂTATE Realizarea angajamentelor asumate în marea întrecere muncitorească pentru îndeplinirea planului cincinal în patru ani și jumătate necesită o intensă valorificare a rezervelor existente în toate întreprinderile industriale ale județului. Se cere realizarea unui volum suplimentar de producție care să se concretizeze în depășirea fizică a planului sortimental. Intrucît indicatorul producției globale nu reflectă în suficientă măsură efortul propriu al întreprinderii în îndeplinirea acestui important obiectiv, trebuie avute în vedere alte criterii de apreciere a strădaniilor și calității muncii prestate de fiecare colectiv. Astăzi ne-am propus să facem radiografia spațiului de producție, ce producție valorică și fizică se obține de pe unitatea de suprafață, care este încărcătura specifică a spațiului productiv, ce măsuri au fost întreprinse și ce inițiative există pentru sporirea producției prin folosirea rațională a spațiilor productive. IN PAGINA A III-A LA FABRICA „PORȚELANUL“ Un nou procedeu de tăiere a pastei La Fabrica „Porțelanul“ din Alba Iulia, în secția strungărie, s-a introdus de la 1 iulie a. c., în procesul de fabricație, un nou procedeu de tăiere centralizată a pastei din care se execută produsele din porțelan. Noul procedeu asigură importante economii la materia primă, pe lună ele atingînd circa 25 tone pastă. Din aceste economii pot fi fabricate aproximativ 100 000 bucăți farfurii. Introducerea noului mod de tăiere a pastei determină, în același timp, o creștere a productivității muncii în secția strungărie cu 4 la sută și realizarea pe baza ei a unei producții suplimentare de circa 100 000 farfurii pe lună. Recent, fotoreportera noastră a surprins în prestigioasa uzină cugireană un instantaneu cotidian de muncă. Imaginea reprezintă o parte a secției de mașini de spălat rufe, și anume atelierul de montaj ansamble, al cărui colectiv este cunoscut pentru hărnicia și priceperea lui. Foto : Ileana TEREK Încă 180 de apartamente date in folosință ! Antrenați în întrecerea socialistă, desfășurată în cinstea Conferinței Naționale a partidului și a aniversării Republicii, constructorii de pe șantierele de locuințe din Alba Iulia, Sebeș, Aiud și Ocna , Mureș, obțin realizări dintre cele mai de seamă. După cum ne informează tovarășul ing. Ioan Bolog, directorul I-J.CM., în aceste zile vor fi date în folosința oamenilor muncii un număr de încă 1800 de apartamente. Rezultatele bune obținute de constructorii de locuințe se datorează și organizării mai bune a întregii activități, folosirii la întreaga capacitate a utilajelor și îmbunătățirii aprovizionării cu materiale a locurilor de muncă. 00880088808808000800000300000000030000800*08 ISSSSS. Felul în care a evoluat timpul în acest început de iulie, dezmințind tradiția „lunii lui cuptor“, trebuie să alerteze conducerile tuturor unităților socialiste în scopul luării agricole măsurilor cerute de situație, pentru a impulsiona recoltarea cerealelor păioase. Aversele repetate, căzute în ultimele zile, temperatura relativ scăzută, au făcut ca în culturile de cereale păioase să se mențină o umiditate ridicată, ceea ce în multe unități a împiedicat declanșarea sau nuarea acțiunii de recoltat, contis-a pierdut, deci, timp prețios care trebuie recuperat necondiționat. Pentru aceasta este necesar să se renunțe la așteptarea clipei în care combinele vor putea intra în larț fără dificultăți, deoarece o astfel de dată este destul de incertă. Este adevărat că, cu ajutorul combinelor, recoltarea zului ar putea fi terminată prin 2-3 zile, ceea ce ar fi și mai comod pentru consiliile de conducere. Nu trebuie uitat, însă, că fiecare zi pierdută poate cauza însemnate pierderi de recoltă. In această situație nu își mai au locul alternativele, tergiversările. Se impune trecerea la recoltarea manuală, neîntîrziată valorificîndu-se la maximum fiecare ceas prielnic. Organizațiile de partid vor trebui să-și intensifice eforturile, sprijinind consiliile de conducere la mobilizarea tuturor forțelor de muncă existente în cooperative. In acest fel, chiar dacă timpul se menține instabil si pot face, totuși, progrese însemnate. La C.A.P. Blandiana, bunăoară, orzul a fost recoltat manual. Deși a plouat aproape zilnic, cooperatorii, mobilizați de organizația cu toate forțele la recoltatul orzului. Alături de cele 12 combine dislocate în toate tarlalele cultivate cu orz, cooperatorii au executat recoltarea manuală pe acele porțiuni unde orzul era căzut. Aversele de ploaie au oprit însă i Timpul prielnic NU SE AȘTEAPTĂ ACASĂ! Toate forțele trebuie mobilizate la URGENTAREA SECERIȘULUI de partid, au reușit să încheie această lucrare și să treacă cu toate forțele la recoltarea manuală a griului, deoarece combinele, deși puse la punct și aduse la fața locului, nu au putut intra în lan din cauza umezelii. La C.A.P. Valea Lungă nu s-au putut recolta mecanic, din eași cauză, decit 10 ha orz. acea consecință, s-a trecut imediat la recoltarea manuală. Numai în brigada din Valea Lungă ieri au participat la această acțiune aproape 100 cooperatori. In comuna Mihalț s-a pornit această frumoasă acțiune după primele 25 ha recoltate. Există, totuși, certitudinea că imediat ce timpul va permite, recoltarea va fi reluată și terminată în 2-3 zile. Mecanizatorii ce deservesc Cooperativa agricolă de producție din Crăciunelul de Jos au folosit din plin scurtele intervale dintre ploi reușind să încheie recoltatul pe cele 30 ha, obținîndu-se o producție de 83 000 kg orz. Pentru ca recoltarea griului, acțiune ce va începe în primul moment prielnic, să se desfășoare cît mai rapid, s-au format echipe ce vor I executa recoltarea manuală. Combinele au fost pregătite și aduse la marginea lanurilor de grîu dar, deocamdată, ploaia le-a împiedicat să intre în acțiune. Totuși, cooperatorii au pornit la lucru, croind drum agregatelor în lanurile unde coacerea este mai avansată. La Răhău și Cîlnic recoltarea orzului a început, duminică, cu toate forțele, însă înrăutățirea condițiilor meteorologice au provocat o stagnare după primele 12 și respectiv 15 ha recoltate. Secerișul la orz a fost început și într-un număr însemnat de alte localități. Pe lîngă acestea mai există însă un mare număr de unități pe care sosirea timpului nefavorabil le-a găsit fără a avea recoltat nici măcar un hectar. Iată, deci, că întîrzierile cauzate de prudența exagerată a de amînările nejustificate, unora, cresc acum datorită ploilor. Ce mai așteaptă, oare, unele consilii de conducere? Dacă combinele nu pot intra în lan se va aștepta încă o săptămînă? Considerăm că comitetele de partid, consiliile de conducere din aceste unități vor trebui să privească cu mai multă răspundere recoltarea cerealelor, ca pe o adevărată datorie patriotică, și să ia de urgență toate măsurile necesare. Orice întîrziere se va solda cu pierderi, va duce la aglomerarea celorlalte lucrări de sezon, la amînarea arăturilor de vară și a însămînțării culturilor duble. CONSTITUIREA COMISIEI IDEIE PENTRU RĂSPÂINDIREA CIOȘIILOI ȘTIINȚIFICE Ieri, 3 iulie a.c., a avut loc ședința de constituire a Comisiei județene pentru răspîndirea cunoștințelor științifice, organism obștesc din cadrul Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, avînd ca obiectiv fundamental coordonarea și îndrumarea unitară a activității de propagare, a științei în rîndul maselor desfășurată de instituții și organizații, în diferite concordanță cu sarcinile reieșite din documentele Plenarei CC. al P.C.R. din 3-5 noiembrie 1971 și ale recentei Plenare a Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. La ședința de constituire au participat tovarășii: Ioan Stoica, secretar al Comitetului județean Alba al P.C.R., membru în biroul executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste și Mihăilă Drăghici, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, vicepreședinte al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste. Din Comisia județeană răspîndirea cunoștințelor pentru științifice fac parte următorii tovarăși : Gheorghe Anghel, directorul Muzeului de istorie Alba Iulia, Vasile Bud, directorul Casei orășenești de cultură Cîmpeni, Nicolae Bucur, secretar al Consiliului județean al sindicatelor, Ioan Cenaru, șef de sector la secția de propagandă a Comitetului județean de partid, Traian Conțan, membru al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste, Mihai Ciorobîtcă, președintele Asociației juriștilor din județul Alba, Martin Clusch, profesor la Școala generală, germană, Cîlnic, Gheorghe secția Ciul, redactor la ziarul „Unirea“, Valeria Mara, secretară a Comitetului județean Alba al Emil Mohai, președintele U.T.C., Comisiei județene a inginerilor și tehnicienilor, director cu probleme de producție la Centrala de produse refractare Alba Iulia, Gabriel Oprea, inspector la Comitetul județean de cultură și educație socialistă, Ioan Székely, inspector la Inspectoratul școlar județean, Liviu Vulcu, director al Direcției sanitare județene. Tot cu acest prilej a fost ales biroul Comisiei județene pentru răspîndirea cunoștințelor științifice, în următoarea componență: Traian Conțan — președinte, Mihai Ciorobîrcă și Nicolae Bucur — vicepreședinți, Gabriel Oprea secretar. A fost aprobat, de asemenea, planul de activitate al comisiei pe semestrul II al anului curent. In încheierea ședinței a luat Cuvîntul tovarășul Ioan Stoica, secretar al Comitetului județean Alba al P C.R., membru în biroul executiv al Consiliului județean al Frontului Unității Socialiste. .XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXCXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX I.M.A. Aiud. Controlorii de calitate Mircea Coltor și Dumitru Sabău, împreună cu un grup de muncitori de la secția construcții metalice verifică calitatea unor stîlpi înainte de a fi livrați metalici beneficiarilor. La I.M. Aiud IMPORTANTE PRODUCȚII SUPLIMENTARE Hotărîți să-și îndeplinească angajamentele asumate în marea întrecere pentru realizarea în patru ani și jumătatei [a planului cincinal, muncitorii, tehnicienii și inginerii întreprinderii metalurgice din jAiud, mobilizați de comitetul de partid pe întreprindere, obțin zi de zi succese de prestigiu. Prin mai buna organizare a locului de muncă, mai buna încărcare a mașinilor și a utilajelor de producție, prin generalizarea și extinderea schimburilor, colectivul de la această întreprindere a realizat pînă acum o producție în valoare de 2 245 000 lei peste sarcinile de plan pe primele 6 luni ale anului curent. Au fost obținute producții suplimentare de 31 tone la oțel electric, 16 tone construcții metalice, s-au produs mașini și utilaje pentru industria metalurgică în valoare de 6 878 000 lei. De asemenea pe primele 5 luni ale anului economia de metal se ridică la 1 70 tone. Sesiune de referate și comunicări Sîmbătă, 1 iulie a. c., în orașul Blaj a avut loc o nouă sesiune de referate și comunicări a secției județene de stomatologie din cadrul filialei Alba a U.S.S.M., sesiune dedicată apropiatei Conferințe Naționale a partidului. După desfășurarea lucrărilor, la care au participat majoritatea medicilor stomatologi din județ, a avut loc un schimb de experiență în unitățile stomatologice din Blaj, urmat de o vizită în cele mai reprezentative locuri pentru istoria orașului. t în satul Petrisat S-a inaugurat noul cămin cultural Numeroși cetățeni ai satului Petrisat, tineri și vîrstnici, români și maghiari au trăit duminică, 2 iulie a.c-, clipe de adîncă emoție. Intr-un cadru festiv, în prezența reprezentanților organelor locale de partid și de stat, ai Comitetului județean de cultură și educație socialistă, a numeroșilor invitați, a avut loc inaugurarea căminului Noul edificiu cultural, cultural, construit în întregime prin contribuția în muncă și în bani a locuitorilor satului, cuprinde o sală de spectacole cu 300 de locuri, două cabine pentru actori, o bibliotecă și o sală de club. Printre cei care au contribuit în permanență la construirea căminului cultural se pot evidenția cetățenii Mihai Vințeler, Rozalia și Francisc Szikcs, Ioan Domocoș și alții a căror activitate a fost un exemplu de înaltă înștiință patriotică și cetățenească. Prima zi de activitate a noului lăcaș de cultură a însemnat și o zi bogată în activități cultural-educative. După terminarea festivității de inaugurare, în sala de spectacole s-a desfășurat un program artistic susținut de formațiile din localitate și de taraful și soliștii de muzică populară de la C.P.L. Blaj. Ședința Comisiei pentru ocrotirea minorilor Recent a avut loc o ședință de lucru a Comisiei județene pentru ocrotirea minorilor de pe lîngă Comitetul executiv al Consiliului popular județean. Cu acest prilej au fost analizate posibilitățile de încadrare a mai multor minori, în diferite unități de ocrotire, creștere și educație ale Ministerului Sănătății și Ministerului învățămîntului Au fost înscriși in școli profesionale un număr de 76 copii, 5 în leagăne și 13 în casele de copii școlari din județul Alba. NOUL OBIECTIV TURISTIC : HANUL „ȘURIANUL" Sîmbătă, 1 iulie a.c., s-a dat în folosință o nouă și modernă unitate de alimentație publică a cooperației de consum : Hanul „Șurianul“, amplasat în apropierea comunei Șibot, lângă șoseaua națională București-Arad. Chiar de la început, s-a înregistrat o mare afluență de turiști. Numai duminică, 2 iulie, s-au desfăcut produse în valoare de peste 20 000 lei. i I