Universul, noiembrie 1889 (Anul 6, nr. 249-274)

1889-11-25 / nr. 270

Âani ri.—«p. 270 CALKHDARFE 1889 Ortodox Vineri 24 Noembre. — Sf. Păr. Clim. al Romei și Petru al Olt. Catolic Vineri 6 Decembre. — f Nicolau. Sórele răsare la 7,23 ; apune la 4,22. Efemeride 24 Noembre 1473. — Ștefan cel Mare, Domnul Moldovei, ia de soție pe fiica lui Radu cel Mare, Domnul țărei Românești, fără consimțimîntul lui. Bani fp Ca»ftalä.—:TO Jüan« in »fndete ims Zff T0TE ZILELE 11 7 OUE SXHX&EÂTA REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA BUCUREȘTI, STRADA BREZOIANU, 19 BUCUREȘTI CAPITALĂ : IN JUDEȚE : Pe an an ... SO Lei Pe 1 an. . . . 24 Le Pe 6 luni . . 10 Pe 6 luni . . . 12 „ Pe 3 luni . Pe 3 luni ... 6 „ ANUNȚURILE, INSERȚIILE ȘI RECLAMELE SE PRIMESC NUMAI LA ADMINISTRAȚIA ZIARULUI BUCUREȘTI STRADA BREZOIANU 19, BUCUREȘTI 1&~ Cererile pentru tragerea de la 119 Decembre cu câștigul extraordinar de jumătate milion sunt atât de numerose, încât este de prevăzut că peste câteva zile aceste obligațiuni nu se vor mai găsi. Este deci în interesul amatorilor să se grăbescă cât mai curând cu comandele. înștiințăm pe cititori că s’au pus în vânzare un mare număr din aceste obligațiuni false , chiar luna trecută presentându se o personă pentru a încasa câștigul principal de 30.000 lei a trebuit să constate, spre marea lui dezamăgire, că obligația lui era falsă. Este bine prin urmare ca cititorii noștri să-și procure obligațiunile PRESTITORI ORDINATO numai prin intermediul administrației ziarului UNIVERSUL, care le aduce direct de la sorgintea oficială, așa că oferă tote garanțiile de autenticitate absolută. Costul să se trimită, o dată cu cererile, la următorea adresă : Administrația ziarului UNIVERSUL, strada Brezoianu No. 19, Bucuresci, București 24 Noembre Ne unim și noi cu protestarea unui confrate, dar cu totul din alte cuvinte. „Națiunea“ se plânge că în comisiile parlamentare nu s’a dat loc, „ca sub liberali“, unor reprezintanți ai minorităților. E drept,— și o practică parlamentară seriosă o pretinde numaidecât,—ca minoritățile să fie reprezintate în comisiile „lucratore“ ale parlamentului, cu tote aceste, nu e exact cu totul că, sub guvernele liberale s’ar fi urmat acestă practică. Răul e mare. — E aproape de mintea omului că un parlament, în care chiar lucrările de secțiuni se fac de o „singură“ nuanță politică, fără a se ține samă de opinia minorităților, nu e în stare se dea roade serioase. Parțialitatea politică face ca rezultatele lucrărilor din comisiuni să fie unilaterale. * * * Cel mai inteligent și omul cel cu mai vaste cunoștințe din lume, singur, nu va putea să priceapă, în chip absolut, toate chestiile. Totdeauna din discuție se apără lumina. Rostul parlamentului chiar, ce e, decât acesta. Mai multe capete, din diferite straturi sociale, din osebite părți ale țărei să discute pentru ca împreună, după emiterea mai multor opinii, să ia o hotărîre. Dacă rolul acesta îl are parlamentul în general, în special, comisiile parlamentare, care au munca cea grea, cea temeinică de făcut—cum s’ar putea să fie de folos, dacă în ele s’ar face lucrurile de o singură partidă, ca și la o poruncă ? E nesperată nevoie ca să se reprezinte minoritățile în comisiunile și sub-comisiunile camerei. Dar cum ? Asta e chestia. In ce proporție ? Un guvernamental, spre pildă, va zice : —Cum, când noi suntem 100 și ei 10, să primim unul dintre dânșii într’o comisie de 5. Nu e drept... Ba e drept, vom răspunde, gi e chiar în interesul majorității Ce fac comisiunile ? „Studiază“ proiectele și le prezintă parlamentului, care, el hotărește. In ce, prin urmare, decât prin convingere — prin urmare în bine — poate influența unul pe cel l’alți patru — cari ei hotărăsc ? Acesta e atât de evident, încât noi renunțăm de a mai stărui asupra lucrului... E de neapărată nevoie, și e de patriotică datorie din partea reprezintanților nației, fie el în majoritate conservatori, "ori liberali", ori radicali, ca să aibă grija de a da în sinul fiecărei comisii cel puțin un loc opoziției chiar de ar fi acesta cât de infimă. Și cazul în actuala sesiune, nu e așa. Opoziția e compusă din un număr destul de considerabil de membrii — mai mal se covîrșească majoritatea—de aceia, cu atât mai mult se cuvine să se dea loc minorităței în comisiile „lucrătoare“ ale parlamentului. Kiiy Kmboz!» Ministru de finanțe. — (Vezi pag. 3) și Vintino Bacayuga Ministru de externe. — (Vezi pag. 3) Sâmbăta, 25 Noembre (7 Decembre) 1889 DIn AUSTRIA (Corespondența part. a „ Universului“). Viena 21 Noembre. Scandaluri Lucrurile încep să se tulbure rea în Ungaria. Parlamentul unguresc avea, ce ie drept, reputație destul de bine stabilită ca turbulent ; deputații se serveau și până acum de violență în limbagiul lor. Dar zilele din urmă s’a pus vîrf. Nici o dată n’a fost mai mult desfrîu în vorbă ca acum. Cuvintele cele mai grosolane au zburat de la unii la alții: canalie, mișel, gheșeftar, mincinos, hoț—astea sunt delicatețele care s’au schimbat, cu ocazia discuției bugetare, între majoritate și minoritate. Opoziția și-a perdut răbdarea; i se pare că guvernu dlui Tisza durează de prea multă vreme și ceia ce perasperează și mai mult, e că nu se văd semne ca ministerul Tisza să se retragă. De aceea opozanții s’au hotărît să dea la cap. Și, ceea ce e curios, opinia publică din Ungaria împărtășește nerăbdarea opoziției. Nu doară că guvernul ar fi făcut cine știe ce greșeli mari, dar durează de prea multă vreme. Acesta e sentimentul general. Tisza cade Șeful partidei liberale și al guvernului n’are de gând să se retragă. El spune hotărît că va sta la putere în ciuda tuturor furtunelor. Pare că e sincer primul ministru unguresc. Dar azi nu mai e îndoială că i s’a apropiat căderea. Chiar dacă ar scăpa de parlamentul actual, Tisza va întâmpina de aci înainte o opoziție din ce în ce mai violentă și va fi silit să plece. Degeba ! A stat preț mult la cârmă și trebuie să facă loc aîora. Moștenitorul intere sa cercurile din Viena, cari privesc cu liniște frământările din lista, se crede că după d. Tisza va veni a putere contele Apponyi, șeful opoziției moderate. O să se întîmple în Uligaria ceia ce s’a întâmplat și la d-voastră după retragerea cabinetului Ion Brătianu. Monarhul nu va încredița puterea opoziției turbulente, ci va chema pe moderați. Contele Apponyi ie un om foarte capabil și destul de dibaci. Va fi un bun prim-ministru, fără îndoită. La curte, contele Appolyis e bine văzut. Neapărat că venirea și la cârmă va provoca furtună. Grosul opoziției de azi se va supăra că nu ia chiemată ea la putte. Dar lucrurile se vor potoli. Alte scandalii La Praga, capitala Bohniei, temperatura politică asemeni încet să se ridice. Tinerii cehi, cari fac o poziție crâncenă Germanilor și bătrânii cehi și vor să vadă Bohemia regat, Ungaria, întrețin în public o agitație continuă. Limbagiul, în polemici a ajuns și acide o violență rară. Un duel necorit Din Pesta se anunță că acolo, cu ocazia unui duel între doi ilitari, s’a petrecut un fapt din cele mamișerești, care a produs multă emoțiune. Duelul s’a făcut cu sab, într’o sală de scrimă. Duelanții se unesc O. și P. La prima pasă, unul dincandanți observând că amândoi combanții sunt răniți, comandă să stea. Adversarii plecară săbiile. Pe când secundantul se apropia de P. ca să-i examineze rana, O. ridică de o dată sabia, se aruncă cu furie asupra lui P. și-i trase o lovitură care-i spintecă tot brațul. Până se intervie martorii, O. mai trase încă o lovitură lui P. Secundantul fu nevoit să lovească de câteva ori pe O., pentru ca să-l potolească. P. a fost dus la spital. O. a fost arestat. Habs Grăbiți-ve! Grăbiți-ve! METATE MILION CÂȘTIG La 19 Decembre luna viitdie se va face tragerea lui „Prestit © RiordinatG“ cu un câștig principal de „ JUMETATE MILION Franci și cu multe alte importante câștiguri. O obligație originală și definitivă costă lei 18;—5 obligațiuni, numai lei 85;— 10 obligațiuni, numai lei 160. Acest împrumut este garantat de Statul italian și administrat de Banca Națională a Italiei. Planul câștigurilor este așa de avantagios combinat, încât cumpărătorul obligațiunilor are șansa de a câștiga franci 500,000; 400,000; 300,000; 250,000; 200,000; 50,000; 30,000;și multe alte premii numai plasând un mic capital cumpărând obligația, care trebue să iasă în orice cas cu un câștig. Aceste obligațiuni au câte patru trageri pe an, așa că șansele de câștig sunt forte mari, întâmplări din țară ucise de mal Fetele Anica Dumitru Popescu și Dumitru Ștefan Roșea, din comuna Gostinu, jud. Vlașca, ambele în vîrstă ca de 15 ani, ducânduse să ia pământ dintr’o grâpă pentru spoitul oaselor, s’a surpat malul peste dânsele și, cu tot ajutorul ce li s’a dat imediat, totuși au fost scoase moarte. ” Mort din cădere Flașnetarul Chircor Minasian, pe când trecea cu flașneta în spinare pe str. Mahmudia, s’a împedicat de o grindă ce era așezată în latul stradal pentru oprirea circulației (acea stradă fiind în reparație) și căzând cu fața în jos, s’a lovit așa de tare la față, precum și la alte regiuni, de muchia flașnetei, încât a rămas mort la moment. Ars Locuitorul Stanciu Sava, din comuna Reviga, județul Ialomița, fiind la culesul porumbului dimpreună cu soția sa, a lăsat un copil, de un an și jumătate, dormind la o colibă ce o făcuse și în care avea foc, și s-a dus la o altă colibă a fratelui său. Peste puțin timp aprinzându-se și coliba de la foc, a ars și copilul așa de grav că, dupe două ore, a încetat din viață. Nefiind nici o bănuială asupra morței, s’a autorizat înmormîntarea cadavrului. m înecat Pe un prund al rîului Olt, în dreptul comunei Rusăneștii de jos, județul Romanați, s’a găsit cadavrul locuitorului Nicolae Dimitriade, din comuna Jienii care lucrase o sobă la Florea Popescu din Rusănești. Causa înecăciunei se crede că a fost întunericul, căci decedatul plecase noaptea târziu. Curier judiciar (TRIBUNALELE STRĂINE) Ucigaș de soție Individul Giovani Bianchi, în vârstă de 30 ani, din Pasero (Italia), a dat de două ori cu cuțitul în gâtul soției sale Angelina, făcându’i două răni mortale; pe urmă a aruncat pe nenorocita femee de la al patrulea rînd, spunând în urmă vecinilor și autorităților că s’a aruncat ea singură și că ranele au fost produse în izbitura căderei de vergelele de oțel de la corset. Adevărul a fost descoperit de unom