Universul, iunie 1894 (Anul 12, nr. 126-151)

1894-06-10 / nr. 134

ANUL XVI.—N ° 134 Vineri, 10 (22) Iunie 1894 Comandele de la 15 lei în sus se trimet franco în orice parte a țerei. Fomada Italiană e un produs serios studiat, un regenerator foarte puternic al perului, ale căreia proprietăți balsamice întroducendu-se prin porii pielei, întăresc rădăcina părului, împiedică atrofiarea bulbilor și face să crească în câteva săptămâni părul și barba dacă vitalitatea tubului capilar nu e de tot stinsă. „Pomada Italiană“, afară de aceea că oprește căderea perului și l curăță de toate murdăriile ca mătreața și altele, ținendu-l totdeauna sănătos, moale și lucios, mai are și incontestabila proprietate de a preveni albirea perului. Lei 4.50 flaconul mare.—De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, București și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila. apa de Genova liniata cu 23 deta,iar expozițiile naționale și Internaționale. Două sau trei picături din această minunată apă, turnate pe o batistă, dau un miros foarte plăcut și foarte suav. Cu opt sau zece picături intr’o jumătate pahar de apă, spălându-se gura, risipește mirosul urît, curăță dinții și întărește gingiile. Cu două lingurițe în două pahare de apă, spălându-se cineva de done ori pe zi, întărește vederea, conservă, întărește și reînflorește esențial cărnurile și curăță pielea, face să dispară bubele accidentale și orice pete precum și încrețiturile feței. Pentru băi, o sticluță din această apă întărește corpul, face să dispară ardoarea și ariditatea pielei, mâncărimea, distruge orice urât miros al nădușelei și produce o stare de bine neexplicabilă. Flaconul mic lei 1.60, mijlocul lei 2.65 și mare lei 5.—De vânzare la adm. darului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Craiova, Iași Brăila și la Galați._________________________ Praf de dinți coraliu și igienic preparat cu magnesie și chinină. Acest praf de dinți nu numai că preservă dinții, dar îî face albi întărind în acelaș timp gingiile și curățind suflaea, împiedică să se formeze piatra și dacă s’a format deja, o face să piară. Calitățile antidistrugătoare ale acestui praf sunt în stare să întârzie căderea dinților și să neutralizeze mirosul neplăcut al gurei; apoi mai dă gurei o frăgezime particulară și fără a strica smalțul, face dinții albi ca fildeșul. Prețul unei cutii Lei 1.60.—De vânzare la adm. ziarului „Universul“, str. Brezoianu np. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Brăila și Galați. Premiate facturi pentru a văpsi perul și barba. ..“®* celui care va arăta că există tincturi superioare celor următoare: APA MEXICANĂ redă în câteva zile barbei și perului alb și sur culoarea castanie sau blondă perfectă Curăță capul de mătreață, oprește căderea perului și-i face să crească. Lei 3 sticla. APA ENGLESĂ. — Cu această apă primifie ișioate vopsi singur perul și barba negru sau casaniu închis, întrebuințând numai zece minute. Cutia cu 2 sticle lei 7. APA AUREA — Această apa vopsește la moment in blond perul și barba. Lei 6 cutia. APA AFRICANA.— Cu această apă se vopsește la minut perul și barba în negru și castaniu. Este de preferat fiind o singură sticlă. Lei 6. CERONE AMERICAN. — Această tinctură nu este lichidă ci un cosmetic solid, care dă la moment părului și barbei colorile blondă, castanie sau negru după dorință. Lei 6. De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila Regina pudrelor Această pudră întrebuințată zilnic de regina Italiei, căreia îî este chiar dedicată, nu conține nici o materie vătămătoare. Ea e aderentă și de o albeață neînchipuită și are un miros din cele mai delicate și plăcute. întrebuințată zilnic, face pielea moale, albă, catifelată și de o frăgezime admirabilă. Impedică în gradul cel mai mare formarea sbârciturilor. Orice pieliță, oricât de aspră, se fac moale și fragedă,dacă se întrebuințează în toate zilele „Regina pudrelor“. O cutie (albă sau rasă) lei 3.50.—De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Strada Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Brăila și Galați._______________ Bouquet de Noce frumusețarea pielei. Această preparație aleasă, dă imediat, chiar la prima întrebuințare, o moliciune delicată, o albeață de marmoră, înfățișarea și parfumul crinului și al rozei, figurei, brațelor, gâtului și mâinilor; înlătură petele de roșeață și de soare și redă feței brune arse de soare, culoarea primitivă. Minune de frumusețe, peliță încântătoare, isvor de funețe. Flaconul lei 5.50. — De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu No. 11, Bucuresci și la depozitele de ziare din Iași, Galați, Brăila și Craiova. Săpun de toaletă economic și igienic cu Oi&ISUl bază de catramină. Nou și minunat produs al celebrului chimist doctor Bortells din Milan. SAPOL este un săpun cu parfumul cel mai plăcut, foarte fin și emolient de catramină și de untdelemn dulce și curat, a cărui întrebuințare face pielea fragedă, catifelată, foarte albă la persoanele limfatice și roză la persoanele sângeroase. Cine întrebuințează mereu acest săpun, nu mai are trebuință de nici un fel de cosmetic, pudră parfumată, »nliman, etc., făcând astfel însemnate economii și păstrăndu’și sănătatea. Cel mult se mai poate servi de pudră de orez foarte fină. Lei 1.80 bucata.—De vânzare la adm. ziarului „Universul , Str. Brezoianu No. II, București și la de Brăila ^ Ziar ® din Craiova’ Ia?B Gaaîî U nalîfllij Î,îlfi? Remediu infailibil pentru a uemmy Ildii stupi ori ce bătături la picioare Efect garantat Lei 1.60. Uoilitanii* ^uma* 4 minute cu acest praf J Un/țiimul nevătămător se poate ridica fără nici o durere toți acei peri ce se cred netrebuincioși pe orice parte a corpului. Lei 4.50. De vânzare la adm. ziarului „Universul“, Str. Brezoianu, No 11, București și la depozitele de ziare din Craiova, Iași, Galați și Brăila. Im UN FRUMOS CAL ROIR ma de 5 ani, înălțime 1 m. 80, rasa jumătate engleză, care este învățat la trăsură, este de vânzare cu un preț foarte moderat. A se adresa la Administrația ziarului «Universul». hv. •*•■; CALENDAR PE ANUL 4894 Ortodox Joui 9 Iunie.— Cuviosul Kiril Catolic Joui 21 Iunie.— Alois Prot. Iacobina Răs. soarelui 4.16. Ap. soarelui 7.47. 5 bani în capitală—10 bani în județe Redacția ți Administrația: STRADA BREZOIANU 11 BUCURESCI îsa trecând prin Londra, Pskov, Ina, Mohilev, Homel și Kiev. Troyanski s-a propus să facă 170—200 chilom. pe zi și că se va întoarce în Petersburg tot cu velocipedul la 15 Iulie. Cazacii la vânătoare Din Noembre 1893 până la Aprilie 1894, cazacii de la brigada de cavalerie trans-caspiană, cari ocupă posturile dealungul frontierii persane, au omorît, în vănătorile întreprinse de ei 3 tigri mari, 3 pantere și un mare număr de porci sălbatici (mistreți). Pentru cazacii din mai multe posturi, carnea porcilor le-a fost de mare folos, ca hrană. Locotenentul general, Kuropatkin, comandantul trupelor din regiunea francaspiană, dă o mare importanță vânătoarei de bestii sălbatice și mai cu seamă vânătoarei tigrilor, cari adeseori atacă posturile de soldați și pe mulți îi omoară și-i mănâncă. Soldații de sub comanda lui s’au învățat perfect cu astfel de vânători, și cazacii dacă trece o lună fără să fie duși la vre-o vânătoare mare se supără rău. O descoperire arheologică în districtul Kanew, guvernământul Kievului, s-a descoperit mormântul admirabil conservat al unui războinic, care trebue să fi trăit în veacul al 12-lea. Scheletul era închis într'un coșciug de lemn, care era așa de tare încât a trebuit să fie spart cu toporul. Cascheta de metal precum și mănușile tot de metal erau intacte. Lângă schelet s'a aflat o sabie lungă și un mare număr de obiecte de toaletă precum și 2 sulițe, pumnale, etc. Numai partea aceia a armăturei, care era de fer, a fost atacată de rugină. Scheletul cu cosciug cu tot și cu întreg conținutul acestuia a fost depus la muzeul militar din Petersburg. Kaminsky. București, 9 Iunie. PREMIILE După emoțiunea examenelor, școlarii vor avea pe aceea a împărțirii premiilor. Din fiecare clasă a fiecărei școala publice se aleg trei patru elevi mai buni — sau dați ca mai buni—cărora, în ziua sfinților Petre și Pavel li se dau, ca recompensă, cu mare pompă, în sunetele muzicei, cunune și cărți la cei cari ies întâi, numai cărți și complimente celor l alțî. In toate părțile țării, în orașe ca și prin sate, împărțirea premiilor este o adevărată sărbătoare pentru cei aleși și pentru părinții acestora. Pentru ceilați copii, nu e tocmai plăcută ziua aceasta. Numai auzi pe părinți mustrându și copilul. — Nu vezi. Al lui Toma a luat premiul întâiă și tu n'am luat nimic. Toma e și mai mic de ani decât tine; n’a avut dascăl în casă... și tot te-a întrecut! Ne-ai făcut rușine'n tot târgul. Nici n’o să mai putem da față cu lumea.... Irn vacanță n’o să te joci, ca, la anul, să iei tu premiul întâia! Și așa ca urmare a sân- Pietrului, copilul e pus la tortură. El a ieșit poate al patrulea sau al cincilea,—poate știe mai mult decât cel cu cunună, dar dacă n’a luat premiul !... Impresia împărțirii premiilor asupra multor copii silitori, dar făr’de noroc și de protecție, e supărătoare. Copilul se crede iubit de soartă, se rușinează și prinde ură pentru învățătura de carte. Mulți sunt cari combat obiceiul împărțirii premiilor, din aceste cuvinte. Fiecare părinte vrea numaidecât să iasă cel dintâi copilul său , astfel că, pentru a-i satisface pe toți, ar trebui să se dea premiul intuiü tuturor copiilor. O anecdotă de haz, în privința premiilor. Intr’un sat, un biet învățător se silia din răsputeri să bage în glăvățina a vre-o 15 copii pe albuche, dar toată munca era în zadar. Copiii nu vroiau să priceapă, și pace! Cât ținea lecția, copiii faceau fel de fel de sbârnăitori care se izbeau de capul învățătorului, muzica cu bucățele de peniță și alte năzdrăvănii. Vine vremea examenelor. Delegatul oficial era pomejnicul suprefecturii care doar știa să iscălească, să se certe cu copistul și să bată pe țărani. Pomejnici, a rămas foarte mulțumit; bistul învățător însă, om conștiințos, n’a voit sa fie seamă de laudele administrative. Unul dintre copii, al unui țăran chiabur, tot o mai urnise cu buchile. Intorcându-se de la școală acasă, tatăsău îl întreabă: «Ei! ce ispravă ai făcut?».— «O sa iau premiul f-iu cu cunună». — Bre! dar pe al doilea cine-i ia?»—«Nimeni. Ceîlalți au rămas repetenți !». O mai vorbitoare pildă despre importanța premiilor nici că se poate. Noi, o spunem sincer, nu suntem contra obiceiului de a se împărți premii, în principiu. Aristocrația premiată deprimă pe mulți copii, dar pe alții îi pune pe lucru. E vorba ca, dacă se recompensează copiii harnici și deștepți, să nu se limiteze numărul celor aleși la trei sau patru, din 20 sau 100. Premii și mențiuni onorabile să se dea —cum se făcea odată în școalele Mihăilene din Iași — și acelor elevi cari, deși n’au arătat pricepere mare în toate materiile, dar s’au deosebit în finele din obiectele de studiu. Se dädeau premii pentru matematici, pentru istorie, pentru latinească, etc. Cu acest mijloc, din mulțimea nemulțămiților, se mai scad câțiva, căci un copil prost nu va fi eminent în matematici, în latinește, etc.,el nu poate fi destoinic în nimic. Lărgindu-se, astfel, cadrul premianților, rezultatele ar fi mai bune. Pe lângă aceasta, în clasele în care din întămplare, nici un elev nu se rădică d'asupra mijlociei, să nu se dea de loc premii, ca să nu poată zice cel sărbătorit cu cunună și cu lăutari. — Iau premiul I-iI cu cunună, toți ceîl’alți au rămas repetenți! DIn RUSIA (Corespondența part. a ziarului «Universul») Petersburg, 3 Iunie. Duelul în armata rusească După cum ați primit deja o scurtă știre telegrafică, un nou regulament s-a publicat în Rusia, privitor la aranjamentul în certurile ivite între ofițeri. Un tribunal de onoare va hotărî dacă un duel e inevitabil; în caz afirmativ, ofițerul care ar refuza satisfacția va fi concediat. Ministrul de războiu va primi un raport asupra duelului și va putea cere împăratului—de acord fiind cu ministrul de justiție — oprirea oricărei proceduri judiciare. Tribunalul de onoare poate ordona excluderea din corpul ofițerilor pentru cauză de lipsă de onoare, chiar și atunci când ofițerul va da satisfacțiune, dar numai de formă și de frica pedepsei. Plecarea Țareviciului Țareviciul, moștenitorul tronului rusesc, va pleca în săptămâna aceasta spre Anglia. El va face tot voiajul pe mare, pe iahtul imperial «Steaua Polară». Palatul acesta plutitor se află acum în golful Cronstadtului și plecând cu Țareviciul va debarca la Portsmouth. Deși știrea nu s'a confirmat încă, se vorbește, că marele duce Paul, cel mai mic frate al Țarului va însoți pe Țarevici. De asemenea se vorbește în cercurile bine informate, că marele duce Paul se va logodi cu una din prințesele familiei regale din Anglia. Naștere prințiară Marea ducesa Elisabeta Mavrikievna, soția marelui duce Constantin, a dat naștere unui băiat care a primit numele de Igor. Marea ducesă, precum și noul născut se află în perfectă sănătate. Ziua botezului care se va celebra cu mare solemnitate în prezența împăratului, nu a fost fixată încă. El însă nu va avea loc decât după reîntoarcerea împărătesei. Se știe, că împărăteasa se află acum în Caucaz, lângă fiul său, marele duce George, care e greu bolnav de piept. Pe lângă împărăteasa se află acolo și fiica sa marea ducesă Xenia. Curse senzaționale O vie senzație a produs în lumea noastră de sport cursa de 167 de kilometri, organizată de curând de Societatea de curse din Varșovia. Plecarea a avut loc la Timelova, oraș din provincia Radom, la orele 3 și 25 m., dimineața în direcția hipodromului de la Varșovia. Acolo a sosit întâiă căpitanul de dragoni, Kotliar, care a parcurs distanța aceasta enormă la 11 ore și 35 metri. Al doilea, și cu o întârziere abia de 1 minut a sosit contele Yezersky. Ceilalți călăreți au rămas cu mult îndărăt și 4 inși nici n’au putut să continue cursa până la sfîrșit. Erau înscriși 25 de concurenți. Premiul a fost de 2000 de ruble. Calul învingătorului e din Polonia. Un alt sport. Troyanski a părăsit ieri Petersburgul ca să se ducă cu velocine dul până la Casele și cherestelele arse Ajutate și de vânt, o bună parte de vreme, flăcările au mistuit între altele marele deposit de cherestele, casa, prăvălia d-lui Loewental; depositul de cherestea și niște construcțiuni de lemn ale d-lui Kohn ; dugheana și depositul d-lui Vasile Popa; atenanțele, grajd, etc. ale d-lui N. Dima; imobilele comerciantului Ivanov; cheresteaua d-lui Iancovici și o sumă de alte mici construcții de lemn și garduri d’ale locuitorilor nevoiași din strada Cojocari. Spre strada Serei a ars casele d-lui Angeli, atenansele și s’a distrus cu totul via foarte frumoasă. Din grădină au ars până și salcâmii. Puterea flăcărilor Flăcările, spun confrații din Galați, se vedeau în tot orașul păzindu-ți-se că sunt alături, din orice parte te-ar fi aflat Pe strada Traian, una din cele mai largi, nu se putea trece din pricina dogorelor flăcărilor care te sufocau chiar pe trotuarul din fața sinistrului. Au ars până și stâlpii de telegraf și arborii, iar fierul de la fierării se topea. Dacă vântul nu ar fi încetat de la o vreme, flagelul ar fi făcut imense ravagii, întinzându-se probabil de a lungul întregei strade până în centrul orașului. La un moment dat groaza era așa de mare, încât s’a telegrafiat pompierilor din Brăila ca să vie în ajutor. Pompierii din Galați însă au reușit să stingă focul. Două furturi cu ocazia incendiului Ranfacatorii au ținut să profite și de această nenorocire pentru a pune mâna pe avutul altuia. Pe când flăcările mistuiau cu furie averi de nauimai o bandă de hoți s’a Marele incendiu din Galați In «Universul» de ieri am dat o scurtă știre despre isbucnirea unui mare incendiu la Galați, în strada Traian, pe partea unde sunt înșirate numeroase depozite de cherestele. > Focul a isbucnit în noaptea de Luni spre Marți la depozitul de cherestele fost Gutman, aparținând unui evrei cu numele Kohn. Toată partea aceia a străzei era tipită de lemnării de brad, stive de grinzi, de scânduri, de lemne de stejar în grămezi mari, construcții vechi și garduri imense. Focul a cuprins toate construcțiile vecine și cherestrelele în șir, întinzându-se până dimineața la opt ore, pe o distanță de cinci metri lungime, și două sute de metri adâncime, adică de la imobilul d lui N. Dima, din fața ocolului de fân până în strada Stelei, casele d-lui A. Angeli, funcționar la societatea asigurare Dacia-România, iar la fund până în strada Copacilor.