Universul, septembrie 1896 (Anul 14, nr. 207-231)

1896-09-15 / nr. 219

Boalele secrete Rerendița bărbâteascâ Se vindecă după cele mai nouă metode, radical și fără durere și împedicare, dupe experiență de 24 ani de specialitate în boli lumești U r. TNO 11 - No. 1. STRADA EMIGRATII, No. 1. — Intrarea numai prin strada sfinții Voevo. Consultații de la 10—1 dimineața și de la 5—8 seara Loc separat de așteptare pentru fiecare. Doctoral ALEX. ATHANASIU Reîntors din străinătate CONSULTAȚIUNILE SPECIALE de boale nervoase, boale de pom — 102, Calea Văcărești, 102 — De la 11 a. m. la 12 și de la 5—7 p. m. 530 30 Doctor P. A. Șerbănescu Membru al Societăței de Epstalmologie din Paris — STRADA POPATATII No. 69 — Specialist iu boale de ochi, gât, nas și urechi Consultațiuni pentru boale interne și simbilitice — De la 2—6 p. m. — Pentru cei din provincie, consultații și prin corespondență 558____________________ _________12 Doctorul MIROM Asistent de Profesor la clinica boalelor de piele și sifilitice din spitalul Colțea. S’a mutat Bulevardul Carol No. 74 Consultațiuni de la 1—4 p. m. 1462 (5) Doctorul G. FISCHER Fost asistent al d-rului Galezwski (Paris) • SPECIALIST IN BOALELE DE OCHI S’a stabilit str. Colței No. 16 Consultațiuni de la 8—9 a. m. și 2—5 p. m. ’— Pentru săraci gratis — 563 __________________________(12) Doctor RAPPAPORT SPECIAL PENTRU BOALE DE COPII ’ — Str. Pensionatului No. 8 — Oon.sia.lta.1i-a.2n.i de 1st. © — T p. m. 519 ____________________ (3 °) Boalele de piele, boalele lumești (siphilitis) la ambele sexe ; neputința bărbătească sunt cu siguranță vindecate la Doctor IF*eteleis Specialist în boale de femei, copii și ochi — CALEA RAHOVEI No. 80 — Consultațiuni de la 8—10 a. m. și de la 4—6 p. m.—Bolnavii din provincii, găsesc gazdă, (pension) și tratament conștiincios. 1567 CASALE SANATATE 51, Strada Teilor 51 — Consultațiuni speciale pentru — BOALE INTERNE ȘI SYPHILITICE Boalele secrete la bărbați și femei In toate zilele de la 10—12 dimineața Vindecarea asigurată. — Tratament special Se altoesce (vaccinează și revaccinează) cu cel mai proaspăt și sigur vaccin. Consultațiunea numai 1 lea Fumegațiuni, remediu sigur contra boalelor syphilitice. POLICLINICA de COPII CASA DE SĂNĂTATE 51, Str. Teilor, 51 Domnu doctor Rapaport special In boalele de copii, dă consultațiuni In toate zilele de la orele 3—4 p. m. Se altoesce (vaccinează și revaccinează) cu cel mai proaspăt și sigur vaccin. Consultațiunea pentru sraci lea. Se găsesc de Vânzare VACI din ELVEȚIA și TIROL cu preț avantagios, pe moșia Dămăroaia lângă Hipodrom, unde sosesc din timp în timp transporturi mari de vaci din acele localități. A se adresa la farmacia d-lui I. MUNTEANU, calea Victoriei No. 78. 498 (10) De închiriat In calea Victoriei No. 83 2 prăvălii, 6 odăi lângă prăvălie. La etajul I 2 apartamente compuse unul din un salon și 6 camere, altul din un salon mare și 3 odăi. A se adresa in strada Sborului No. 15 la d. Ștefan Iliescu. 6 Copilul-leü.—(Vezi explicația:. CALENDAR PE ANUL 1896 Ortodox Sâmbătă 14 Sept.—sf înalt. sf. Cruci. Catolic Sâmbătă 26 Septembrie.—Ciprian. Res. soarelui 5.53 Ap. soarelui 5.49 dacă li se cere aceasta. Copiii sunt datori, în interesul lor și al societății, să muncească serios. Părinții au tot interesul ca copiii lor să nu-și piardă vremea degeaba și să nu iasă din școli niște pierde-vară, niște nenorociți fără rost pe lume. Prin urmare, toată lumea interesată la mersul învățământului nu va avea de ce să se plângă de asemeni măsuri folositoare tuturor și nimănui păgubitoare. In numărul viitor vom arăta și alte cuvinte pentru cari guvernul ar trebui să fie cu mare priveghere asupra învățământului primar. București, 14 Septembrie leșuri pripite în lumea școalelor a fost mare zarvă în vremea din urmă. Pricina fierberii a fost regulamentul prin care de ministru al instrucțiunei a luat dispozițiunea ca elevii școalelor primare să nu poată fi înscriși în școlile secundare decât în urma unui examen de admitere. Dispozițiunea aceasta a făcut mult sânge rou și a dat foc la polemici prin presă ; noi am lăsat într’adins să treacă ceva vreme, pentru ca spiritele să se potolească și să putem vorbi în largul nostru. Astăzi ne împlinim datoria. E netăgăduit că școalele noastre primare nu dau roade mulțumitoare ; elevii cari vin la școlile secundare sunt grozav de slabi și nu pot trece decât foarte greu dintr’o clasă în alta. Din pricina aceasta, sufere tot învățimântul secundar. Asta e adevărat. Dar cum se poate pune stavilă năvălirii copiilor nepregătiți, în școlile secundare? Răspunsul firesc e că trebue să se ia măsuri ca din școlile primare să nu iasă decât acei copii cari sunt îndestul de pregătiți , iar ceil’alțî să rămâe acolo și după câtva timp, dacă nu se întăresc, să fie înlăturați. D. ministru al instrucțiunei a preferit altă cale : d-sa, neavând vreme să împedice eșirea copiilor slabi din școlile primare, le-a pus pedică la intrarea în cele secundare prin supunerea la un examen de admitere. După părerea noastră, măsura aceasta radicală are două defecte: întăi, că ridică orice valoare certificatelor de absolvire a școlilor primare, școli cari sunt tot ale statului și pentru cari acesta e răspunzător ; al doilea, a fost luată prea în pripă; o asemenea măsură trebuia anunțată cel puțin cu o jumătate de an înainte, pentru ca lumea să știe. * ¥ ¥ De altmintrelea, experiența a dovedit că măsura nu e potrivită și ea a trebuit să fie retrasă, față cu protestările generale. Ministerul instrucțiunii ar trebui să se folosească de această experiență și să ia măsuri pentru viitor; iată în ce chip, încă de la începutul anului școlar, trebuia să se pue serios în vederea institutorilor și directorilor de școli primare să nu lase să treacă elevii slabi și să ț se prescrie oarecare pedepse pentru acei cari ar călca ordinul. In tot cursul anului, revizorii și inspectorii să dea o deosebită atențiune școlilor primare, controlând necontenit pe institutori. La finele anului, ministerul să trimeată la examen delegați cu misiunea specială de a nu lăsa să se strecoare copii neîndestulător pregătiți. Dacă se vor lua asemeni măsuri și dacă se vor executa serios, desigur că la anul viitor nu va mai fi îmbulzeală la școlile secundare. * ¥ ¥ Și cine va putea reclama contra unor asemeni măsuri ? Absolut nimeni, pentru că ar fi drepte și în interesul general. Institutorii sunt datori să-și îndeplinească conștiincios misiunea și nu se pot supăra (Coresp. particulară a ziarului «Universul») Constantinopol 10 Septembrie Un interview cu un bărbat de stat turc.— Atitudinea puterilor mari Un membru al guvernului și bărbat de stat distins a declarat, cu ocazia unui interview, următoarele, asupra situației în Orient. La întrebarea dacă sunt adevărate zvonurile despre o apropiată acțiune isolată a unor Puteri, ministrul a răspuns : — Zvonurile acestea nu sunt adevărate și ele s-au răspândit în urma unei mici neînțelegeri între ambasadorul Rusiei și Angliei. Puterile mari, fără excepție, își dau silința să ajute autoritățile turcești pentru a restabili ordinea în Constantinopol. Ele nu au făcut Porții, în privința aceasta, propuneri concrete, ci și-au exprimat dorința să fie asigurată viața și averea supușilor localnici străini. Puterile sunt gata să dea ajutoarele necesare pentru acest scop, iar sultanul și-a asigurat persoana sa pentru cazul când masacrele de la 14 și 15 August s’ar repeta. Atitudinea Italiei Despre atitudinea Italiei, ministrul a zis următoarele : — Italia a trimis în Orient o escadră fiind cândi are mari interese. Acțiunea ei, însă, constă în a menține înțelegerea între puteri și a contribui la deslegarea pașnică a chestiunei orientale. Cine atribue Italiei alte intențiuni, e sau rău informat sau e de rea credință. ’ Trimiterea escadrelor engleze a făcut necesară prezența unei escadre italiene. Poliția internațională întrebat fiind dacă Puterile mari au propus înființarea unei poliții internaționale, ministrul a răspuns următoarele:" — înființarea unei astfel de poliții va Întâmpina mari greutăți. Nu cumva vrea Puterile ca să puc pe sultan, capul suprem al credincioșilor, sub un fel de epitropie ? Problema e grea și împreunată cu primejdii mari. Trebue să fim foarte prudenți căci de multe ori împrejurările sunt mai puternice decât voința oamenilor. Inspectarea Dardanelelor.—Amănunte interesante în cercurile diplomatice de aici a pricinuit o vie senzație faptul că sultanul a dat voie generalului rus Ciaceff să inspecteze fortificațiile Dardanelelor. Diplomații sunt foate surprinși că s’a dat o astfel de permisiune în împrejurările actuale tocmai șefului statului major al corpului de armată din Odesa, acel corp care, la un caz de răsboiu între Rusia și Turcia, va intra cel d’intern în acțiune. Până acuma nu s’a dat voe nici unui militar străin să viziteze cu de amănuntul fortificațiile Dardanelelor,nici chiar generalului belgian Brialmont, când fusese chemat acum 4 ani de guvernul turcesc la Constantinopol, ca să lucreze un plan sistematic pentru fortificarea capitalei. Mulți oameni politici susțin că între Rusia și Turcia s-ar fi încheiat o înțelegere pentru apărarea Dardanelelor. Alții zic că sultanul a acordat o astfel de permisiune ca să aibă din partea Rusiei o părere nepărtinitoare despre starea fortificațiilor Dardanelelor. Mai sunt unii cari zic că sultanul, dând acea permisiune, a voit să arate Angliei, că Turcia, în Împrejurări critice, poate conta pe ajutorul Rusiei. Luptele în Macedonia In golful Salonicului a debarcat, într-una din zilele trecute, o bandă compusă din 60 de revoluționari greci. In momentul debucrării, insurgenții au fost surprinși de 3 companii de soldați turci. 14 insurgenți au fost omorîți și 15 prinși. Ceîlalți s’au împrăștiat care încotro , ei sunt urmăriți de soldați. O altă bandă, compusă din 100 de inși, a pătruns în districtul Bitoliei. Un batalion de soldați a fost trimis în urmărirea lor. O luptă sângeroasă a avut loc între trupe și insurgenți în apropierea mânăstirei Limnița. Insurgenții au fost bătuți cumplit. Cei cari au mai rămas în viață, s'au refugiat în mânăstire. Soldații au înconjurat monastirea. Peste 2 zile insurgenții s’au predat. Ei au fost legați și duși la Salonic unde vor fi judecați de tribunalul militar. O altă luptă Lângă Florina a avut loc o nouă luptă între revoluționari și trupele turcești. Turcii au fost prinși într’o strîmtoare și au fost bătuți. In ultimele zile au trecut din Bulgaria în Macedonia mai multe bande revoluționare. S’au trimis numeroase trupe de soldați împotriva lor. In districtul Classova au fost arestați mai mulți greci. Levant * * * O CUGETARE PE ZI Cine are o idee prea rea despre oameni, desigur că are o idee prea bună despre el însuși.