Universul, iunie 1908 (Anul 26, nr. 148-177)

1908-06-11 / nr. 158

Miercuri 14 Iunie 1008 fr . sa Deschis C . Mstrentesen STEAUA ACADEMIEI Ho. 3 Sub Hotel Bolstoî-Colț 22 G1 wsm Xa £ funie b*& deschis Marsi © la f ® l Mcalaa, listata țE=sî=sra Proprietar, H. KuBLLER Malt tmbun îuftții, atât Hotelul, cât și Restaurantul 808âMB8Sî De la 3 Isi 98 zi, pensiune de la 8 lei în sus, CAM1HL SD LUIA, 08 la 70 lai în sus, pensiune lunari de la 203 !il «SST MAWBR.BIS ¥ A«J.HART»? Bucătărie: Română, Franceză și Germană. Serviciul curat și prompt. Antrepriza: AL. AATORIU 3252 Antreprenorul teatrului Bulevard, București. Administrația Silviei Masluri de Schimburg-Wahlegisz. FOÎNTAÎNESIE-BACAU a« ti A Prifl pentru Uleiuri, Grăsimi, etc. @ 11S voll Uns analti Construcție solidă, Capacitate, mare DOME si FUNDURI p*isum și Scânduri p.Lăzî DOPURI de SFLIX de MESTEACĂN — Piatra os*î sa lămurirea la adresa raprssa ataatilo? ssostw D-sii Hieoîas FaM? & C > ■ „..ar. SA.« lealei» ieíssfiaulii Diaree (adulți și copii), Dizenteria, Golite, Apendicite, Constipație, furunculoza (coși) și Eczema când sunt In legătură cu snfecțiunile intestinale se tratează admirabil cu 1849 LECTOFERMENT Aprobat de Direct- Serv. Sanitar zilnic proaspăt preparat minaî în Laboratorul Dr. G. BOBIN 5, Str. I. C. Brătianu, Telefon 1?, 88 Flaconul 2 lei. Provincie 3.75 (2.50 de la 2 în sus) contra **■«««*mandat poștal «a««»»». Numeroase scrisori «uitam Am mineralele (MOLDOVA) Vindecă sigur boalele de : Stomac, intestine, ficat, rinichi, lreșiea udului, artritism, diatosa urică, etc. Cu aceste ape se poate face cura la domiciliu tot așa de bine ca și la isvor. i.. Isvorul No. 1 este apa cea malbigienică și digestiva, băută la masă cu vin sau simplă. Pentru coman de a se adresa Farmacistului Ioan Werner, Furnizorul Curtei Regale, Iași. 2026 VINUL KONYA Tano, Nutritiv si Riconstituit-Cu principiile conținute în Kola, Coca, Quarana și Cacao reunite’ Indicațiuni:Debilitate, Anemie, Chiorom, Hipocondrie, Afecțiuni cardiace, Maladii nervoase, Convalescența, sim Prețul Sutillet Ltí 4.50 A se cere pretutindene la Farmacii și broguerii cu marca «Fortuna» depusă și semnătura. Unde nu se găsește se trimete contraramburs prin depozitul general . [ FARMACIA CURȚII REGALE FRAȚII Dr. KONYA, Iași] NAVA NOTAȚI BINE „NAVA" Este cel mai bun deziștectant necesar abseînt Autocitalilor, Cazărmilor, Prefecturilor, Msnisterelor și maurilor Ateliere. 6 ® 1 msd «lla <$@sinS$otanS — Se wind's la — Progeria STAEBJESCU Strada Academiei No. 2 mumam aawlBBZigBaaMMBaBOBaBffiaaaiMWMana——bbbto—íhwb 0CAZIÜSE FAVORABILA SE VLADE La 13 iunie, la Tribunalul Ilfov, secția de notariat, prin licitație publică, pentru eșire din indiviziune, locul cu casele da pe *1, proprietatea D-nsa Maria Orășanu și a Domnișoarei Margareta Marianfeli, situat în apropiere de piața centrală, cu o fațadă de 34 metri, în strada Radu-Vodă No. 9 și alta de 23 metri pe cheiul Dâmboviței, suprafața totală 2129,47 m. p., foarte potrivit pentru fabrică, depozit de mărfuri, școală, e hc. Prețul vânzării începe de la 44.640 lei. Dosarul în cestiune poartă No. 4.028/99, iar publicația de vinzare se află La Monitorul Oficial No. 27 din 6 maiu 1908. Informațiuni la d-nul str. Jeles, funcționar la Societatea ,,Dacia Română“ sau la d-nul Maria Chessoî, Bulevardul Elisabeta No. 4, București. 2244 toSTEímüt calități bune, garantate — SE GĂSESC LA — „mm. ha sa 90 baril litru PELIN de MAIU Comenzile se primesc prin scrisori și Telefon 16/59 CALEA VICTORIEI No. 107 1772 A apărut No. 33 din MEDICINA POPULARA m B1 —REVISTĂ SĂPTĂMÂNALĂ Cu următorul cuprins« Putem, vesti pe bolnav de apropierea sfârșitului său ori nu !—Schilodiri și podoabe.— Sănătatea femeei: boalele mitrei.— Producția carnei.—Mâncătorii de pământ (urinare și fine).—Cugetări. — Povețele unei moașe (urinare și fine). — Rețete practice. — Din amintirile mele.—Viruaiul.—Tulpinete de soc.— Informațiuni.— Răni sufletești. — Romanul unui sfios (roman).—Consultații medicale.—Numeroase ilustrațiuni. Această revistă servește peutru răspândirea higienii și a științelor medicale elementare, scrisă pe înțelesul tuturora. Director Dr. EMCLISSTERN Redacția și Administrația „MEDICIVA POPULARA“ Strada 8I8ESCU-VODA No. 22, București ” 15 bani numărul. 7 lei abon. anual — De vânzare la toate chioșcurile și depozitarii de ziare. 2320 ie INCmiIAT în Str. Biserica Panteraiman No. tO Traravae , Calea Moșilor (la Zece Mese) și Electric Bulevardul Bache (la Foișor). Un apartament: 4 camere, antreu, cămară, bucătărie, magazie, pivniță. Alt apartament: 5 camere, vestibul, cămară, odae de servitori, bucătărie, 2 magazii, pivniță. Ambele tapetate: perfectă bună stare și curățenie, cu curți separate și grădini fructifere. Adresa acolo sau Banca București, str. Smârdan 15. 2269 DE VINZARE 2 cărucioare de copii, 2 băi de copii, 1 lampă mare de petrol pentru atârnat și 1 bicicletă la Dr. LENZ, Strada Kittfanjl No 13 SfAVIS Subsemnatul doritor a cumpăra orice număr de acțiuni de ale „Societăței Cooperative Mercur“, ofertei 30 de bucată. Christ. G. Damalihi, 2270 Hanu cu Teiu, 12 Policlinica „GSIIAȚA“ Str. Buzești 2 Matache Măcelaru Sa tratează toate boalele Tratamentul special al celor sifilitice : lumești — BOTTS — Se scot, se pun și se plombează Joa la consultațiuni gratuite In toate zilele de la 9-12 și 24 d.a. CupSMicația 1 Left 2101 RAPITA da sămânță, prima calitate de vânzare la : TEIKENBAUM & PROGH — Telefop 1900 — București, Str. Smârdan No. 9 bis 2240 ^«BMaaaBHMHBEgBSragEB Iasca București F, POKORNY Sraârdatî II©, 15 (in dreptul Băncei Naționale) ÎC UMPÂRĂ Și VIN 1» E ori ce fel de efecte din țară și străinătate SCOATEAZA CUCOANEI Avansuri de bani cu 8 la sută pe an I în ori-ce fel de combinațiuni asigurate și ipoteci în rangul 1 și II-lea pe modi sau case ]Pinni 8 și 8 ori-ce sume da bani spre ffuptificara cu 8 la sută pa an I iar pentru »unus mari și termen jmnaî îndelungat cu procente convenționale INCASSO SI COMISION GRATUIT se scoate DINȚI fără durere la orice oră din seria Gabrielul MEDICO DENTAR Strada Sft. George Non iVo.7 (vis-a-vis de Grădina Sf. Gheorghe) 2230 BB8@E86ea ®*are SBSEBI ® SSSRI BESLEGEANO-BRIOL — XrtCOX DE — Pentru Doamne și D-șoare S str-oier- Lihovari— lângă Calea Vietariai — BISERICA ALBA — Zhpeălciuii în provincia a m milioane 4% lei Olt,—92^; idem de 1$0 mil. 4*/0 lei 91M—92VUM. de 90 milioane 4?/0 iei 90 — SO1^ ; idem. de 4Ș0 mil. 4“/0 lai 90 — QOVei idem de 100 mi i i o a n e 4°,'(, lei 91,—91i/8l idem convertite 4af0 iei 91. Gblisrațiuni corn. București, 1903 —1906' 46/, 86Vs—863/g. Oblisratiuni Credit ind. și som. 5 °/0 lei 1OOVa-lOOV/d id. 41/„ % lei 90/4- 91.20. Funciare rurale 5310 lei 99.95 ; id. 1^a lei 8S114-â81/Q. urbane București 51/0 tei 98.95-99 ; id. Iași 50/Q leî 951/4. Acțiuni: Banca Națională 4100— 4115, Banca Agr. lei 435. Bank of Roumania Ld.230-234.Banca de Scont leî 125-128. Banca Marmorosch-Blank & Co. lei 870-875. Generala Română leî 1080—1690. Societăți de asigurare : Dacia-România leî 675—680. Devise: Cek Londra oferit 25.55—, cerut 25.521/2; Cek Paris of.101.70—, cor. 101.60—. Cek Berlin of.125.30—, cerut 125.15. Cek Viena oferit 106.50, cerut 106.35. Cek Belgia of. 101.421/2) cerut 101.321/j. Cereale - ULTIME 3 £ ? £ SI — (Telegramele noastre particulare) Cota carea/e/prin străinătate Budapesta, 7 Iunie. Grâu Oct. scr. 11.62 urc. 4 h. Secara Oct. „ 9.57 urc. 4 h. Ovăz Oct. „ 8.47 urc. 3 h. Porumb Oct. ,, 7.14 urc. 14 h. Colza Oct. „ 17.10 scă. 10 h. Berlin, 7 Iunie. Grâu de Iulie m. 210.75 scă. 25 c. Secară de m. 189.— scă. 25 c. Porumb ., m. 144.— invariabil. Paris. 7 Iunie. Grâu de Iulie fr. 21,75 scă. 10 c. Făina „ „ 28,50 scă. 5 c. Ulei de colza „ 82— invariabil. New-York. 7 Iunie. Grâu disp. cens. 95V2 scă. Vac Grâu de sul. cent 94s/1 scă. V2 c. Grâu de Sept ., 92Vg scă. 31ș c. Porumb disc. „ 76— invariabil. Porumb Iul. „ 78V8 „ Porumb Sept. ,, 77— ,, Chicago, 7 Iunie. Grâu de Iul. cent 87V2 scă. 7/s c. Grâu de Sept. ,, 85— ,, 1 k c. Grâu de Dec. ,, 861Ț „ 8/s c Porumb de Iulie „ „ 1/8 c. Porumb de Sep. „ 698/g ., lV7 c. ■ Porumb de Dec. „ 59— ,, V8 «. Londra, 7 Iunie. Grâu slab. Sr“b <«»Liverpool, 7 Iunie. Grâu de Iulie shilg. 7/1 7/8. Porumb de Iulie shilg. 5/1 7/8. Anvers, 7 Iunie. Grâu I Porumb Piața calmă. Cobza I............. --- nJ. .. VNT SFA.T ZI Contra, insectelor din odăile de dormit. — Să se spele pereții și toate mobilele din odăi, cu o soluțiune concentrată de acid fenic, cinci la sută. INFORMAȚIEI MARȚI * Atragem atenția d-lor abonați cari își refupesc abonamentele, să noteze exact și foarte citeț adresele d-loi* PE CUPONUL noilor mandate-cărți poștale, spre a se evita astfel orice reclamațiuni și intrrzieri la primirea ziarului. « In ziua de 7 Iunie, vechea mănăstire Govora a fost vizitată de d. administrator al domeniilor Coroanei, Kalinderu, însoțit fiind de d. P. Gârboviceanu, administratorul Casei bisericei. Aci au observat și controlat pictura ce se face, monumentul fiind in rentarrațiune. La orele 11 a. m. s’au oprit la școala primară a comunei Govora, unde au găsit pe bătrânul și inimosul diriginte d. Mateescu. S’au vizitat ambele săli ale școalei, s’a observat ținuta demnă a elevilor și s’au intonat cântece pe 3 voci bine executate, in cât au plecat foarte satisfăcuți, mulțumind și felicitând pe neobositul diriginte de activitatea ce depune și de curățenia in care ține localul. La plecare, d. Kalinderu a promis că va trimite o colecție de cărți pentru biblioteca acestei școale. * In Capitala a fost prinsă d-ra Maria Vonna, care dispăruse acum câteva zile din Marașești, in compania unui servitor anume Dincă Mitroi. Ei au fost găsiți ascunși In str. Mașinei No. 10., Duminecă seara, cu trenul de Iași, au fost expediați la Marășești. * Arhimandrita, Epracsia Dima, stanța mănăstirii Agapia,a demisionat din această demnitate. Institutul de fete «Bolintineanu» are onoarea încunoștiința că expoziția lucrului de mână și de o pictură a elevelor, este deschisă de la 10—15 Iunie și se poate vizita in toate zilele ie la. orele 10—12 dimineața și de la 4—7 p. m. * D. Ion N. Pillat, senator de Dorohoiu, a fost numit ofițer al «Legiunea de onoare». * Au fost dați judecăței un milițian de gardă, care a părăsit poștul, și doar locuitori din com. Glod (Dolj), pentru tăinuire de boală. Ministerul de finanțe a trimis vămilor din întreaga țară o circulară prin care dispune că pachetele poștale streine să nu mai fie vămuite decât pe baza fractelor originale și a declarațiilor en doucute. După vămuire, fractele vor rămâne in păstrarea oficiilor poștale respective. La ministerul lucrărilor publice s’au făcut următoarele Înaintări : D-nii Teodor Tănăsescu, Ene Popescu, Spiru Paraneamtu, șefi de biarou, și inginer Petre Dimo vor Îndeplini pe viitor funcțiunea de sub-șefi de divizie, și anume: d-nii Tănăsescu și Dimo la divizia I, Popescu la divizia II și Parapeanu la divizia III. * Legațiunea Angliei din Capitală a comunicat ministerului nostru de afaceri streine că un vapor sub pavilion român, anume «Maria», s’a ciocnit în apropiere de orașul Tyne (Anglia). * Ministerul cultelor și instrucțiune! a început construirea unei clădiri in str. Fântânei No. 26, pentru Casa bisericei și Casa școalelor. Lucrările, după deviz,’ vor costa 000.000 lei. * D. V. G. Morțun, ministrul lucrărilor publice, a plecat era la Govora. Mâine dimineață d-sa se va Întoarce în Capitală. * Ministerul de justiție va publica zilele acestea lista judecătorilor de ocoale și stagiarii numiți definitiv. * * Ministerul de lucrări publice a aprobat oferta d-nor ingineri Tiberiu Eremia, Gh. Constantinescu și D. Dima pentru executarea a trei poduri boltite peste râul Siret, la dreptul gărilor Adjud, Răcăciuni și Galbeni, precum și oferta pentru executarea fundațiilor și zidăriilor podului peste acelaș râu, in dreptul gării Dolhasca. Aceste lucrări vor costa 4.553.490 lei. ♦ Ministerul instrucției fiind informat că în școlile normale de învățători se dă o prea mică atenție secțiunilor practice, a delegat consiliul inspectorilor școlari să studieze chestia și să propună neintîrziat o soluție’ pentru încetarea răului. ■» Consiliul comunal din Oltenița fiind disolvat, s’a instituit următoarea comisiune interimară: D. Gh. Deculescu, președ. d-nii I. Bărbulescu, Stan O. Zorzor, Dimitrie Velicu Cincu, membri. Alegerea se va face la 3 August. ♦ D. Sc. Haret, ministrul instrucției, fiind informat că în unele școli primare se obligă elevii a cumpăra cărți de gramatică, deși conform regulamentului acest obiect nu se mai învață după carte, a trimes direcțiunilor o circulară prin care le aduce la cunoștință că ministerul n’a aprobat nici un manual pentru această materie și te interzice de a sili școlarii să cumpere alte cărți decât cele prevăzute în program. » D. ,P. Gheorghiu, impiegat cl. IlI-a in direcțiunea generală a vămilor și timbrului, a fost înaintat la cl. II-a. ♦ Ministerul instrucției și a aprobat cererile mai multor Institutori, reușiți la examen, de a fi înaintați pe loc, fiind completate posturile prevăzute in budget. » Ministerul de lucrări publica a dispus ca, pentru prevenirea scufundarei sau chiar ‘a rupera digului deia podul de peste Jiu, in orașul T.Jiului, să se execute in regie lucrări de reparațiuni, pentru suma de 81.000 lei. » M. S. împăratul Japoniei a conferit următoarele decorații : D-iuî colonel Pătrașcu, directorul infanteriei din ministerul de război și, ordinul «Răsăritul soarelui» in gradul de comandor; d-lui căpitan Lucian Trantomir, de la ministerul de război s, ordinul «Comoara sfintă» in gradul de ofițer, iar d-lui socot. Naum, aghiotantul d-lui ministru de război ș, acelașî ordin in gradul de cavaler. Acest din urmă ordin este conferit pentru prima oară in țară la noi. Ministerul instrucției a luat dispozițiunea să se dea fiecărei școli rurale câte 3 lum. hectare de pământ, din terenurile școalelor și din proprietățile ministerului, Casei școalelor și Casei Bisericei. Dacă bucata de pământ din care se vor da aceste porțiuni va rămânea mai mică de jum. hectar, atunci se vor da numai 3 hectare. Locurile vor fi cât de aproape de școală. » Consiliul de miniștri a aprobat licitațiunea pentru 64.000 m. c. pietriș ciuruit, necesar la dublarea liniei Ploești-Câmpina. ♦ Comuna Isaccea a fost autorizată să perceapă taxa de 50 b. pe an pentru verificarea și marcarea măsurilor și greutăților. ♦ In ziua de’ Sf. Petru și Pavel se va ține un mare bâlciu cu tirg de vite în orașul Giurgiu. » D. inspector Veterinar Starcovici, întors din județul Dolj, va pleca astă seară in ispecția jud. Covurluiü. S’au ridicat măsurile sanitare împotriva epizootiei de febră aftoasă ce bântuia in com. Urecheni din jud. Neamțu. In com. Vânătorii, din județul Neamțu, au mai rămas 108 vite bolnave de febră aftoasă. La 29 August se va ține în orașul Gălura și un sparc bâlciu. Consiliul comunal a ales o comisiune care să examineze condițiile de arendarea bâlciului. ♦ Consiliul comunal al Capitalei va ține ședință publică mâine, Miercuri, la orele 5 d. a. Se va discuta și chestiunea taxelor pentru consumația apei. ♦ Lista Încredințată d-lui Nic. Dumitrescu-Câmpina de asociația femeilor române «Sprijinul» in folosul coloniei de vacanță pentru copiii debiți, săraci și orfani, a produs suma de lei 69. In această listă au subscris: d-nii N. Dumitrescu-Câmpina 20 lei, I. Popescu 2 lei, G. Maioni % lei, B. Marian 1 leu, Scurta _G. 1 left, Alexandrescu-Dorna 2 lei, C. Cosca 4 leu, Mestugean 1 left, A. Friedman 1 left, V. Rusenescu 1 left, Carol Schulder 6 lei, N. Constantinescu, 4 ]., Parepeanu 4., IȘoltescu 50 b., A. Duteil 50 b. V. Dumitriu 50 bani, Duțescu 50 bani, A. S. 4 left, I. Stern 4 lei, Adania 5 lei, Max 50 bani, Stă—nescu 50 bani, Ascher 4 left, I. Davidsohn 2 lei, S. S. 1 left, Procopiu 1 left, Stoenescu Tr. 50 b., Gh. Minculescu 4 left, Scărlătescu, Gh. Teodorescu, Huștiu Nicolae și Costică Vasilescu câte 50 bani, Melbert, Emil 3 lei și un ofițer .3 lei. Total 69 lei. » Corespondentul nostru din Ploești ne-a anunțat acum câteva zile că tânărul Const. Vasilescu, licențiat în teologie și preot al bisericei catedrale din Vălenii-de- Munte, nefiind primit de enoriași să-și ia postul in primire, și-a lepădat rassa preoțească, înscriindu-se în barast. Firi ni s’a comunicat că in adevăr tînarul C. Vasilescu, care e și licențiat in drept, s’a înscris in baroul de Prahova cu învoirea Sf. Mitropolit, fără ca însă să-și lepede rassa preoțească. ♦ D. Leon Ciulei a fost confirmat in funcțiunea de primar al orașului Mahmudia, in locul d-lui N. Venicu demisionat. 4. Primăria orașului Alexandria a fost autorizată să perceapă taxa de un left și 50 bani pentru fiecare vamator ce se va tăia pentru consumațiunea publică. » In cont. Ilagieșit din județul Ilfov, s’a declarat epizootia de variolă ovină, găsindu-se 46 di atinse de această boală. S’au luat măsurile de combatere necesare. OA fi obținut concedii de câte o lună d-ni Al. Davidescu, directorul serviciului tehnic al primăriei Capitalei, Orăscu, inginer și Periețianu, secretar general. ♦ George Bălănescu, eroul dramei din str. Poliției, care a fost internat la spitalul Brâncovenesc și a revenit era pentru câteva ore în simțire. N’a putut insă vorbi decât câteva cuvinte. D. dr. Leonte, în a cărui secțiune este internat, nu s’a hotărît încă să-i facă operația pentru extragerea gloanțelor, starea lui fiind incă foarte gravă. Azi el va fi totuși supus radiografiei spre a se constata locul unde au pătruns gloanțele. Starea victimei sale, d-ra Alexandrina Făgărășanu, s-a îndreptat cu mult în urma operațiunei ce i-a făcut d. dr. Jianfi, de la spitalul Colțea. Glontele a fost extras. El se perduse în țesăturile mușchilor cefei. ♦ Duminecă seara pe la orele 6, șeful de post al vămei Vârciorova, scăldându-se în Dunăre, a fost luat de un curent al apei și s’a înecat. Imediat guturuiți pescari aui sărit în ajutorul lui cu bărcile de salvare, dar n’aui fost in stare să-l găsească. Apa l’a adus de câteva ori la suprafață și i’a înecat iar, până la aruncat la fund. Până acum cadavrul n’a fost pescuit. * Societatea geografică urmând ipse țelul de a publica dicționarele geografice ale țărilor locuite de români in afară de Regat, a scos de curând de sub tipar Dicționarul Bucovinei. Prețul vinzării acestei publicațiuni este de 10 lei, iar pentru membri de 5 lei. Lucrările de alcătuire a dicționarului Transilvaniei vor începe in cursul verea și se speră că această importantă publicațiune va putea să apară cel mai târziu peste 3 ani. Comitetul societăței, dnr dorința sa de a face cât mai mult cunoscută țara noastră sătenilor, a decis a oferi ministerului de iisterului de instrucție publică și cultelor, pentru a fi distribuite bibliotecelor școalelor rurale și pentru premii, un număr de peste 4.000 exemplare de dicționare geografice județene. » «Vechea soc. generală a funcționarilor comerciali» a dat Duminecă serbarea sa anuală în sala Oppler. Corul societății, de sub conducerea maestrului P. Ciorogariu, a executat frumoase cântece naționale, iar d. Marinescu Tion a spus cu mult haz mai multe monoloage. După concert membri afi avut o agapă; a urmat apoi dani până noaptea târziu. » Soc. «L’assistance aux animaux» din Paris a cerut soc. pentru protecțiunea animalelor din București săî trimită 10 medalii care să fie distribuite cu ocaziunea șcinărei generale anuale persoanelor care sunt distins prin acte de protecțiune și propagandă. D-ra E. Periețeanu-Buzău, secretara S. P. A. din București, a asistat în ziua de 14 Iunie st. n. la această festivitate la Paris, cu care ocaziune i s’a decernat din partea acelei soc. Diploma de onoare pentru propaganda desfășurată în favoarea animalelor. • Era cu trenul de 8 dim., "a sosit venind din Iași, marele luptător naționalist român din Transilvania, dr. Lascu. Din București d-sa va pleca in Ungaria, spre a-șî face osânda de un an la care a fost condamnat de tribunalul maghiar în urma luptei întreprinse, pentru apărarea cauzei fraților români de peste munți. Cu această ocaziune studențimea universitară română ține să sărbătorească prezența d-sale la mijlocul nostru prin organizarea unui banchet. La plecarea d-sale din Capitală se vor organiza manifestații entusiaste de simpatie din partea studențimei universitare și a societăților din Capitală. Programa acestor sărbătoriri se va anunța la timp. ♦ Aseară cu trenul de 7 și 10 a sosit in gara de Nord A. S. Prințul Ferdinand. A. S. a descins direct la Halta Cotroceni, B’ALE MEISMĂ ȘI I..!! * Președinții și comisarii guvernului de pe lângă corporațiile de meseriași din Capitală, se vor prezenta noului ministru al industriei comerciului, d. AL Djuvara, Marți, 40 1. c., la orele 9 dimineața, spre a-î prezenta memoriul votat și semnat în întrunirea de la 6 l. c., de membrii comitetelor corporațiilor. Președinții și comisarii se vor întruni la Clubul meseriașilor, Marți, la orele 8 dimineața și apoi vor porni la minister. ^șt ITIî NiTi^uTe’ ♦ Tribunalul Ilfov a confirmat era mandatul de arestare al comerciantului Ion Popescu din Bucovenî (Ilfov), arestat ca falit fraudulos. » Secția IV-a a trib. Ilfov a amânat erî la 14 iunie judecarea procesului lui Nathan Semcovici, autorul furtului de 20 mii lei de la bancherul Vercovici din Capitală. ♦ Secția IlI-a a trib. Ilfov a confirmat era mandatul de arestare a d-lui T. Fpidis, cel care a atentat la viqța fostului comisar Grecescu. ♦ Secția II-a a Gurții de casafie a casat deciziunea Curții de apel din București prin care comercianții S. D. Melis și Carol D. Malis au fost condamnați, pentru barierută frauduloasă, la câte un an Închisoare. Procesul lor se va judeca pri veft de Curtea de apel din Craiova. * Subcomisarul Haralamb Dumitrescu de la circ. 40 polițiebessca din Capitală, a fost dat jiudecăței pentru c’a bătut grav pe d. Iacovache, oficiant in direcția poștelor. Procesul lui Dumitrescu s’a judecat in lipsa acestuia. Tribunalul a condamnat pe Dumitrescu la 7 iunî închisoare și la 500 lei amendă. D-lui Iacovache i s’a acordat 500 lei despagubiri civile._____ maiz Copiii lorȘăI. — Mama ae ce pul camfor In blănuri ? — Ca să gonească moliile, dragă,r Si ce fac moliile dacă intră? -V- Mănâncă parul. — Dacă e așa, de ce n'ai pus camfor in capul tatii? mm apelor mIUABH IN ROMANIA — Pe ziua de 9 Iunie — Dunărea e in scădere peste tot. Apele Dunărei au deasupra etiagiului : la T.-Severin 2.49 ; la Calafat 2.59 ; la Bechet 2.49 ; la T.-Măgurele 2.30; la Giurgiu 2.85; la Oltenița 2.72; la Călărași 2.60; la Cernavoda 2.96 ; la Gura Ialomitei 2.96 ; la Galați 2.85 ; la Tulcea 1.82. IN AUSTRO-UNGARIA — Pe ziua de 7 Iunie 190S — La Palau 3.03 ; la Viena 48 ; la Budapesta 2.60; la Mohács 3.43 ; la Baziaș 2.08. Buletin atmosferic al Institutului meteorologic, pe ziua de 9 iunie 1908 înălțimea barometrului 0 ° 757.7 «m. Temperatura aerului 26 °.6. Starea cerului puțin noros. Vintul suflă potrivit de la SE. Temperatura maximă de era 36 °. Temperatura minimă de azi 22’. Căldură înăbușitoare în toată țara. Pretutindeni, afară de localitățile muntoase din districtele Muscel și Prahova, termometrul a atins și întrecut -1-30 °, iar în multe părți de câmpie chiar de +35 °. Ca și la București, unde s-a înregistrat +36 °, o asemenea temperatură a mai avut loc la Hârlău, Iași, Bârlad, Focșani, Giurgiu, Roșiori, Corabia, Slatina, Găești și Strehaia ;137 ° la Alexandria ; 38 ° la Craiova și 39 ° la Turnu-Severin. Era după amiază și către seară a mai plouat în nordul Moldovei și in câte 4» Munteni. Pretutindeni ploaia a fost însoțită $0 manifestațiuni electrice. La Craiova a căzut grindină. La București, in partea de sud a orașului, către orele 8 și 1im. seara, a avut loc o puternică descărcare electrică, care a atins o fată, producându-i arsuri pe pept și abdomen. Noaptea destul de călduroasă , termometrul s’a coborât pretutindeni în cursul ei, între +161 și +2211. Cea mai coborâtă temperatură din țară a fost +15 ° la Sinaia și Giurgiu. Acum cerul se menține în toată țara mai mult noroi și în multe localități suflă vânt potrivit din diferite direcțiuni. Barometrul, după o descreștere ușoară în cursul zilei, a crescut in Moldova, cu 3 la 4 milimetri, iar în restul țârei mai puțin. Presiunea atmosferică aste în mijlocil către 158 milimetri. A plouat la: Țânțăreni 12 mm., Herța 2, Ciochina 2, Constantinești 1, Bicaz 16, Balș 2, Negrești 7, Domnești 13, Ulmeni 3, Medgidia 2, Mamornița 2, Băneasa 5, Pașcani 2, Bechet l, Fălticeni 3, Tg.Neamț 8, Drăgușeni 1, Codreni 2, Dorohoiu 4, Piatra Neamțu 17, Bacău 1, Ploești 4, Câmpulung 1, Târgoviște 4, Corabia 4, Giurgiu 11, Alexandria 7, T.Severin 4, Craiova 9 și Baia 1 mm. de apă. IHTÂMPLAEÎ" OSA CAPITALA Fraudele de la poșta La serviciul mandatelor de pe lângă poșta Centrală sau făptuit fraude de aproape 2000 lei. Autorul acestor fraude este funcționarul Gh. Stănciulescu, in etate de 25 ani, domiciliat în str. Cercului No. 10. D. Ion Antonescu, sub dirigintele poștelor, făcând controlul casei descoperi imediat frauda și anunță parchetul. D. procuror Hiotu, însoțit de d. judecător Ionescu-Dolj, și sub dirigintele poștei d. I. Antonescu făcu Duminecă seara o percheziție la domiciliul lui Stănciulescu care fusese găsit acasă, a fost arestat. S’a constatat că Stănciulescu operează din luna Aprilie și că a delapidat până acum suma de 4917. El își însușia banii în modul următor : Din sumele ce i se presentau spre a fi expediate, el trecea în registrul poștei și in cotor o sumă cu mult mai mică iar mandatul în recipisă o făcea ca suma ce i se presentase. Frauda a fost descoperită in urma controlului ce se făcu unor cotoare de mandate achitate la Predeal și Constanța și cari fuseseră înaintate înadins poștei centrale din București. Când Stănciulescu a fost declarat arestat, ai veni deodată râu și a fost nevoi să fie transortat la spitalul Colțea, unde se află sub pază. El își cheltuia banii cu femei și nu de mult se căsători cu o cântăreață de la berăria Basilescu. Anchetă va continua și azi. Rânirea din str. Dorobanți Sergentul de stradă Ilie Păsculescu, vroind să aplaneze erî noapte un scandal el se iscase între niște indivizi în curtea caselor cu No. 50 din str. Prelungirea Dorobanților, a fost luat la bătae și rănit grav. Sergentul în stare foarte gravă a fost ridicat de ambulanța sec. de salvare și dus la infirmeria corpului de sergenți. El are o rană foarte adâncă la cap. Bătăușii se numesc Dumitru Mihai, Dumitru Mihăilescu și Dumitru Dumitru. Câte șî trei sunt niște periculoși pungași. In urma comiterei fapte lor ei au dispărut. Poliția îî urmărește. Un birjar bătăuș. A fost arestat era birjarul răsurei cu No. 410, anume Comorișteanu, care ca o seară inainte plimbând două cucoane la șosea a încercat să le jefuiască de bijuterii și le-a bătut. Birjarul bătăuș a fost înaintat parchetului. Bătaia gravă din strada Sf. Vineri Aseară, pe la orele 8, un mare scandal a fost provocat de vre-o trei indivizi în str. Sf. Vineri. O d-șoară anume Clara Melic, funcționară, domiciliată in str. Academiei 19, in momentul când se gătea să traverseze calea Călărași, colț cu str. Sf. Vineri, a fost acostată de cei trei indivizi, bătută foarte grav și rănită la obraz ți cap. Victima a fost adusă la domiciliul ei, de către cuplul sec de salvare ; unul din agresori a fost arestat, ceilalți au dispărut. Cazul se anchetează. Căzuți In stradă. Un soldat anume Gheorghe Păunescu pe când trecea era pe strada 13 Septembrrie, în dreptul caselor cu No. 132, a căzut deodată in stradă, lovit de insolație. El a fost trimis la infirmeria escadronului. D-ra Filofteia Nicolescu, în etate de 20 ani, domiciliază in strada Berzei 106, pe când se afla era in piața Matache Măcelaru, se simți deodată rău și in aceeași clipă căzu în nesimțire. Fusese lovită de insolație. Un intern, de la soc. de Salvare a transportat’o la domiciliu, după ce i-a dat primele ajutoare. Tînăra Ștefani la Mauriceanu, domiciliată in str. Belizari 13 pe când se afla erî d. a. în cofetăria d-lui Drăguțescu din str. Câmpineanu 28, s’a simțit deodată rău. D-ra fusese atinsă de o congestie provenită din căldură. A fost transportată acasă de soc de salvare. Crimele unei doctorese In numărul de alalt v erî al ziarului am publicat crimele și înșelăciunile comise de o pretinsă doctoreasă din Câmpul Cucoanei. Erl poliția continuând cercetările a dovedit inel multe isprăvi ale numitei doctorese. S’a constatat până acum în afară de numeroase înșelătorii, că numita a provocat moartea a două femei și a unui bărbat. Dosarul acestei afaceri este foarte voluminos. Mâine falsa doctoreasă va fi înaintată parchetului cu toate actele. Explezia de la fabrica de bazalt La fabrica de bazalt s’a întâmplat era explozia unei sticle cu gaz. Victima acestei exploziuni a fost un lucrător anut pe Iordan Stoianu de 47 ani, domiciliat în str. Măgurele 43, care a fost ars grav pe mâini și piept. Dînsul a fost dus la spitalul Filantropia. Accidente Anton Chernes, lucrător la fabrica Abramovicî, în etapa de 14 ani, pe când lucra era la aranjarea unor traverse, una din ele căzu peste piciorul său drept, strivindu-i-l. A fost pansat la Salvarea. Farb Osias, de 13 ani, de la magazinul de geamuri și vopsele din bulev. Maria 72, a fost rănit la picior de către o bucată groasă de geam ce a căzut pesla el. Și acesta a fost pansat la Salvarea. Nicolae Diaconescu, de 21 ani, lucrător la arsenalul armatei, domiciliat în șoseaua Viitorului 66, și-a strivit era un deget la o mașină de presat. .*, Copila Loli Hairaovici, de 5 ani, din calea Victoriei 114, a înghițit era o verigă de tinichea. Adusă la șoc. de salvare, i s’au dat ajutoarele medicale necesare. Stan Ion de 15 ani, camiona l fiu, 4omi«iii»t ta $*l«a jUh«v«t 26, a fost rănit de un drept, stâlp la umărul D-ra Verona, care plecase era călare pe șoseaua Kiseleff. In apropiere de Băneasa a fost trîntită de pe cal. D-sa s’a rănit la cap și corp. In stare gravă d-ra a fost adusă în trăsură de piață și internată la institutul Sf. Elisabeta, de la șoseaua Kiseleff. Bătaie gravă O bătaie gravă urmată de rănire s’a iscat ieri intre două indivizi anume Ilie Sandu Gheorghe, de 27 ani și Ilie Niță din str. Cărămidarii de sus. Cel dintâi a fost rănit grav la frunte și obraz. încercare de sinucidere Tînăra Maria Dumitru, în etate de 17 ani, cântăreață de profesie, domiciliată în str. Sirenelor 23, a încercat erl să-și pue cap zilelor înjunghiându-se cu un cuțit ascuțit în piept în dreptul inimei. Sinucigașa a fost dusă la spitalul Brâncovenesc și pansată. Rana ei nefiind gravă, a fost pusă în libertate. Cauza sinuciderei este o ceartă cu colegele ei. Accidente Astă noapte în șoseaua Jianu la la casale cu No. 20, pe când niște curâțitori de latrinî Luciau la curățarea unui closet, unul din el căzu înăuntru și s’a rănit. Internul de serviciu de la soc de salvare i-a dat ajutorul medical necesar. înecaturi dimineață a fost găsit în lacul Fundeni din dosul grădinei Eliade cadavrul unui copil în etate de 13 ani. Cadavrul era desbrăcat ceea ce dovedește că copilul s-a înecat pe când se scălda. Poliția încă nu a putut stabili identitatea lui. Ultime informatului MARTI. ♦ Direcția generală sanitară a trimis o circulară tuturor medicilor primari de orașe, prin care dispune ca moașele comunale să-șî aibă locuința chiar în circumscripția medicală in care îșî ari serviciul. Această dispoziție s’a luat spre a se da înlesniri celor cari ar avea nevoe de asistența moașelor. Pe lângă aceasta, circulara direcției sanitare mai dispune ca medicii comunali să viziteze iehutele din circumscripțiile respective spre a controla măi de aproape activitatea moașelor. Au fost numiți membri în comisia veterinară, la locurile vacante, d-nn medic veterinar colonel Ion Constantinescu-Brad și Sebastian Petreanu. Comisia, astfel completată, își va începe lucrările în curînd. • Se luase dispoziția ca abatoarele rurale să se construiască după înființarea cantoanelor prevăzute in procesul de lege pentru reorganizarea serviciului sanitar. Cum însă votarea legei întârzie, s-a revenit asupra primei dispoziții, hotărându-se ca abatoarele rurale să poată să se construiască de pe acum. Proiectele acelui abatorist datorite d-lui Demetrian, subșeful serviciului veterinar, sunt foarte simple și se găsesc la direcția sanitară. Departe de a fi costisitoare, abatoarele rurale sunt menite să aducă sănătățe publice servicii reale. • Camera arbitrală de pe lângă Bursa din Capitală, intrunindu-se ieri, a judecat diferendul de bursă ivit între d-nii P. Galavrezo și inginer Vasile Ștefănescu. ♦ S’a declarat febra tifoidă în com. Albești (Ialomița) și scarlatina la Luncani (Bacău) și Sângerii (Prahova). In restul țărei epidemia de scarlatina e staționară. » D. Ștefănescu Prifeoy a fost numit subdirector în direcțiunea creditului agricol și viticol. In serviciul interior al finanțelor se va face, zilele acestea, o mișcare de personal. *• In cursul lunei trecute, s’a vindut în oborul din orașul Tg.Jift : 351 boi, 30 jei, 56 mânzați, 86 viței, 230 vaci, 95 mânzate, 463 berbeci, 430 oi, 154 miei, 27 țapi, 550 de capre, 240 iezi, 2 iepe, 1 armăsar și 18 cai. » Cu începere de azi biurourile Camerei de comerț vor fi deschise numai de la 7 jurn. dim. până la 1 d. a. Lunea și a doua zi de sărbători biurourile Camerei vor fi deschise după amiază. ♦ D. C. Ionescu a fost numit provizor medic veterinar la circ. 3 Sinaia. * De câtăva vreme se observă in țară o foarte mare lipsă de hârtie. In această cestiune este vorba de o intervențiune a Camerei de comerț. • D. N. Chiru Naciov, cititor la «Monitorul Oficial», a fost înaintat ajutor de corector in locul d-lui Masaschi, demisionat. 0 In cursul zilei de era starea sculptorului Franasovici, care a încercat să se sinucidă zilele trecute, s’a mai îmbunătățit puțin. Dacă bolnavul își va recăpăta puțin din puterile perdute, doctorii nu eșeind speranța de a’l scăpa. ♦ Aui fost numiți: D. I. S. Mateift, impiegat cl. II in serviciul exterior al finanțelor; D. Marin Marinescu, impiegat cl. II in direcțiunea creditului agricol și viticol ; D. Al. Constantinescu, irigat ei. II in serviciul exterior al finanțelor. » In ziua de 15 Iunie se va innaugura, cu mare solemnitate, în localul vechei monetarii a Statului de la șos. Kiseleff, expoziția generală de lucru manual a școalelor profesionale din toată țara. Serbarea se va deschide de către d. S. Haret, ministrul instrucțiunei. 0 Erî după amiază, la orele 4 și 20, a sosit "în Capitală d. maior Sturdza, care se "știe că a fost rănit în duelul ce a avut cu d. căp. Cătuneanu la Craiova. D. maior Sturdza a fost însoțit în drumul spre București, de d-nii locot.-colonel Iliescu și maior Petala martorii rănitului, și de un d. locot. medic. La gara de Nord, d. maior Sturdza a fost întâmpinat de d-na și d. Sturdza, prim-ministru, I. Kalinderu, colonel Tănăsescu, comandantul pieței, maior Brătianu, comandantul sergenților din Capitală, etc. I. maior Sturza, avea toată fața aproape acoperită de pansament. Se zice că h rana e destul de serioasă. D. M. G. Ionescu a fost numit asistent la laboratoriul de analiză chimică din Iași, in locul d-lui G. Baieff, demisionat. 0 D. G. Ipoveanu, actual subchirurg intendent al spit. Vidra (futia), a fost trasferat la spit, din Piatra-N., în locul d-lui Gh. Stavăr, rămas în disponibilitate. <k Eri d. a. s’a întrunit la inspectoratul invățămintului primar comisiunea însărcinată a elabora «Cartea de aur» a activităței extra-școlare a membrilor corpului 1 didactic In a această ședință s’a terminat chestionarul care se va imprima și se va trimite întregului corp didactic din țară. 0 Era, la 40 și un sfert dim., a fi sosit la Sinaia, cu un tren special, 43 ofițeri austro-ungari, in frunte cu șeful statului major general austro-ungar feldmareșalul Hötzendorf. Această delegațiune e compusă din d-un general maior Iohani Ihabăr, comandantul brigăzii 67-a din Temesvár, generalul maior Maximilian von Bariuska, comandantul brigăzii 80-a din Debrețin, generalul maior contele Frantz de Markuzi, comandantul brigăzii 34-a din Arad, generalul maior Ludvig Arendt, comandantul brigăzii 46-a din Lugoj, un colonel de Stat major, un maior, cinci căpitani și un locotenent. Delegațiunea militară a venit de la Sibiu spre a saluta pe M. S. Regele Carol. La amiază ofițerii au fost primiți în audiență de MM. II. Regele și Regina, cari i-aui reținut la dejun. După prânz au făcut o vizită batalionului de vânători, iar seara ministrul austro-ungar prințul Schoenburg a dat un prânz în onoarea lor. Cu un tren special, ofițerii austro-ungari vor părăsi Sinaia la orele 9 luni. D. Aurel Penescu a fost numit secretar-desenator la serviciul arhitectonic de pe lângă ministerul de interne. Primăria orașului Tecuciut a fost autorizată să perceapă următoarele taxe: 20 lei pentru fiecare automobil; 5 lei pentru fiecare bicicletă ; 12 lei pentru fiecare vînzător ambulant și 2 lei asupra venitului net al proprietăților cu clădiri. 0 D. C. Ionescu, a fost numit veterinar al circumsc. 9 Sinaia, jud. Prahova. 0 D. George P. Nemetescu, avocat, va ține la Câmpina in ziua de 15 Iunie o conferință hotărând despre:- Chestiunea de siguranță a exploatărilor petrolifere din punct de vedere juridică. » D.dr. Creangă, secretarul general al ministerului industriei și comerțului, își va lua astăzi postul in primire. Azi va apare și decretul pentru numirea d-sale in acest scop. # D. Teodor Deleanu, licențiat în drept, a fost numit șef de cabinet al d-lui ministru al industriei și comerțului. 0 Ministerul de domenii a făcut următoarele numiri la bergheziă Statului dela Cislăut: D. maior veterinar D. Negulescu, director al hergheliei. D. locot. Al. Periețeanu, comandant al trupei și dr. locot. Voiculescu Pârviî, medic al hergheliei. Ministerul industriei a epuizat un stoc de 500 brevete de invențiuni, cari s’au acordat atât in țară cât și in străinătate, acestea din urmă sub numele de brevete de importațiune. ® D. Michail Paulian a fost numit șef de biurou la serviciul comptabilitatei din noul minister și industriei și comerțului. 4» Din cei 35 candidați înscrișii la examenul de controlor la Casa centrală a băncilor populare, au reușit in ordinea clasificărei d-nii Titu Axentie, Catrangiu, Corabia» vidi, Pantelimon Ghircescu și Cocorăscu. 1n Primăria Capitalei orgș; două reprezentații teatrală josul cantinelor școlare. Prima reprezentație se va da Sâmbătă la «Ambasadori», iar cea de a doua Luni la Rașca. 0 Conferințele școlare din Capitală, întrerupte din cauza vacanței, vor reîncepe la toamnă.Conferințele ținute până acum au dat rezultate foarte satisfăcărtoare. Grație conferințelor ținute, precum și cazierelor școlare, elevii sunt acum mai curăței și în general, igiena școlară s’a ameliorat simțitor. Spre a înlesnii dezbaterile consiliului comunal In chestia conturilor de apă, direcția serviciului tehnic a alcătuit un mderitoriu care a fost trimis tuturor consilierilor comunali. Primăria Capitalei a mai primit următoarele donațiuni in follosul coloniilor școlare : d-ni: N. T. Amara 8(X) tei, Costescu-Comăneanu 100, Luca Niculescu 100, Zweitfel 100, Marmorosche Blank 100, Lowenbach 100,L. Palac 100, magazinul «Auten Gottz» 400, societatea «Naționala» 100, d-na iș general Manu 40, d - na Elena Monteoru 30, d-niî Buchert Dürer 30, Covaciu 30. SERVICIUL TELEGRAFIC AL ZIARULUI «CIVIVERSOL» SF ȚÂFIA Moratoriu.—Starea stemă a ruilarilor Brăila. 9. — Astăzi trib. 3 acordat moratoriu comerciantului Gh. Iordănescu, numind o comisiune de supraveghere, compusă din : Banca de credit, Banca comercială română și comerciantul N. Tudor. — O ploae torențială a căzut azi d. a. în mai multe părți din județ. Pe la Viziru și comunele vecine, ploaia a fost însoțită de furtună, deranjând firile de comunicație. — Sămănăturile în județ merg bine, cele de toamnă, păioasele de primăvară. In urma ploilor căzuta săptămâna trecută, tp bună parte s’și îmbunătățit. Se continuă cu prășitul porumbului. Piața pescăriei Brăila, 9. — In piața pescăriilor s’au vîndut 21.000 kg. pește proast gât cu următoarele prețuri : Crap 67-48, ciorsocrap 35^43, ciortan 28/2—34, șalău 45—135, avat 20— 31, cârjeancă 12—28, colac 22, lin 38^43, știuca 28 2—39, caracuda 27—32, babușca 8—44, somn, pațtă 64—98, smon arma 51—101, somnoprac 31—37, somotei 25—40, biban 16—28, albitura 15—33, obleți 22, mreana 30—60, morun 70, nisetru 53—60, păstruga 49—148, cega 95* 200, icre păstrugă 12 fum. Galați, 9. — In piața pescăriilor s’au vîndut 52.689 kg. pește proaspăt cu următoarele prețuri : Crap 49, ciortocrap 75, ciortan 51—32, ciortănică 34—25, șalău 140—70, vat 30, cârjeancă 30—20, plătica 38— 30, lin 46—26, știuca 40—20, caracuda 34—14, babușca 15—12, somn pană 100—88, somn erma 79, somn eprac 64, somotei 33—25, biban 25* 10, văduviță 27, sabița 43, albitul** 15—12,bieți 80—52, fusari 115, morun 80—53, nisetru 134—58, păstrugă 56—45, scrumbii de Dunăre 8* scrumbii de mare 10—8. împușcare . , Galați, 9. — Aseară băețanul luic Gh. Gostea, din corn. Independența, a fost împușcat de Costin Iordache Matei, fratele ajutorului de primar de acolo. .Acesta a descărcat în el tre ® 1 i fesuri 6 ® revolver, lovindu-1 sa