Universul, decembrie 1915 (Anul 33, nr. 332-360)

1915-12-01 / nr. 332

p EFIÄCLIESTERIAN ¥echiu medic al Eforiei Spiralulor Civile SPECIALIST IN BOALELE SIFILITICE și INTE1NE Consult. de.la 10—12 și 6-8 22, Str. Bibescu- Vodă, Telei. 25|70 _________________________3675 . vindecă radical medici specialiști la clinica venerică „SALVATOR“’ prin metode Electroterapeutice nedureroase. Dilatatiuni electrolitice. Electromansage si hipertermie pentru prostatită. Examinarea internă a canaului cu lumina electrică. Microscopie. Injecții intravenoase cu Leosalvarsan și Gianur de mercur pentru ' ' SIFILIS ANALIZA SÂNGELUI - București, PASAGIUL ROMAN 9 Telet. 49119. Consult. 111 și 5-8 ■1572 . C. I. IfiseMa Docent la [‘acuitate Medie la Spitalele Eforiei BOLI NERVOASE și MINTALE SIMLISÜL NEU VOS Consult. 5-7. Negustori 36 3604 Boalele lumești (SIFILITICE) la Policlinica ,SAMXATEâs Dr. R ®. S3). Stematopol — BUCUREȘTI - Strada General Florescu, No. 9 (partea dreaptă a spitalului Colțea) Nu intrați pînă ce nu citiți pe firmă „Sănătatea” Dr. Stamatopol, ca să nu fiți induși în eroare. Ir.oana Specializat la Berlin SIFILIS. GENITO-URMARE — BOALE de FEMEI — ins. 60S Analiza sîngelui Consult. 1—3 și 6—8 p. m. 6— Stx. Colței— 8 Telefon 3474 h. mmmm Medic șef al C. F. R. ■membru titular al Societațți de Dermatologie și Sifiligrafie din Paris.—Fost medic-șef al serviciului de boale venerice de la Spitalul Colentina BOALE JOE PIELE ȘI SIFILIS Consultațiuni între orele 2—5 Telefon 8-99. Calea Victoriei 113 Dr. SEGME FRIEDMANN I Fost asistent al Clinicilor din Berlin , Florența Membru al Soc. de Dermatologie și Sifiligrafie din Paris, VINDECA I ‘ RADICAL BOALELE DE Pere, păr, sifilis și venerice ’ îndreptarea nasurilor diformate ÎNGRIJIREA FEȚEI 3659 STIL CRUIMNEANU, 21 [intrarea prin Valter Marăcineanu:msl.t- 8-9, 3-6; Telef. 51Ș32 l. is. mmm — Fost asistent de Glinică — Membru al Asociației Franceze de Urologie SPECIALIST pentru BOALELE UNNITO-UHINAITE — Strada 23 Orele de consultațiuni: dela 9—11 a. m. si dela 4—7 p. ni. TRATAMENTUL AFECȚIUNILOR PROSTATICE prin DIATHERMIE Telefon 19/S3 3679 Dr. M. LAZAROVIGI Medic dentist de la facultatea din Viena și Berlin Tratează boale de gură, gingii și dinții cu abcese, — plombe și extracțiuni, fără durere-Dinți artificiali ficși și orice lucrare in cauciuc, aur și platină, executare urgentă. Consult 9—12 și 2—6 Telefon 5 Olt, Bulev, Elisabeta 9 3461 Op. Uscatu Specializat la Berlin, Paris Boale Lumești, de Piele, Sifilitice, Injecții cu 606 nou. Analiza sângelui după ultimele procedee Strada ©SeteSișanu, 5 In dosul Parcului Otetelișeanuu Consult. 9-11 a. nr. 3-6. Telef. 10-72. 3373 Dr.D.IVECULESGU Specialist de la Paris, în Boale și Operațiuni de NAS. SAT și URECHI Medic Oficial al Stațiunei Balneare Slănic-Moldova Medic al Orfelinatului de Surdo- Muți din Focșani București, Galea Victoriei 101 Consult. 3—5 p. m. Focșani, Consultațiuni în fiecare Marți dela 3—5 Strada TEATRULUI No. 3 (Galele dr. M. Botez) 3615 S’A DEScHIS dela 1 Noembrie, Expoziția de pictării Angelescu, SÎt. Franklin 6 (lângă Ateneu) 3508 CAPITALA Sucursala S. BarassA, Văcărești, 66 Drogueria Universală, Pona-Tatu, 109 „ Tzetzu Carol, 60 Stanian Sft. Gheorghe „ Davila Gaiței „ Victoria Academiei, 16 3499 INSTANTANEU vopsea de pur inofensivă dând orice culoare lei . . . 35 Ruj d’ange pentru întze lei 2.~ „ misterieuss pentru oîiraz lei ... . .3.Diamantină, dă luciu părului iei . . . .1.50 ^ 1,J$t Liat virginal pentru tie-Voi colte lei..................2.Se găsesc «seara. PROVINCIE 4 BAGAU Drogueria Florescu BAGAU „ G. P. Becescu GALAȚI „ Theodoru CRAIOVA Coafor Konsseleat NB. Unde nu se găsește, cereți direct Reprezentantului General pentru România, S. BARASGH, Str. Regală, 9, București. 3206 Curățătorie și Baiangerie Chimică — Pentru orice fe 8 «Le Haine — W II. LESBOVICI Calea Durlești, 67 (colț Strada Traian) — X 1765 Se executa prompt și conștiincios orice lucrare de această branșa, îs LEncOVici La comenzi mai mari înștiințat vin domiciliu Atelier special de REFARAȚIUNI de CROITORIE BârSătească — înasiari fin ® ARGINTĂRIE Cadouri pentru orice evaziiune Cete mai mari magazine in țară Frații ROLLER București, Strada Carol 30, etaj Bucovina, 31, Loco, cu No. 168563. Una oglindă de mină, de metal alb a fost cîștigată de d. A. D. Matale, Gorgova pr. Strehaia, cu No. 37445. Una finală a fost Cîștigată da. d-na M. Fărcășanu, str. Frumoasă 41, Loco, cu No. 70267. Una mandolină a fost cîștigată de „Banca Populară Stupina” com. Făurești pr. Balș, cu No. 10922. Un flaut cu capul de fildeș a fost câștigat de d. C-tin G. Vardala, girant vama Oancea prin Boltești, cu No. 170725. Glia o noptieră de mahon au fost cîștigate de Ilie Simionescu, com. Crevenicu prin Vida Cîrtojanu, cu No. 20377 și E. A. Pangrati, str. Brezoianu 12, Loca, cu No. 153202. Una pendulă mase de perete a fost cîștigată de Elena L Pop, str. București 98, Ploești cu No. 92547. Un ceasornic-brățară de argint pentru damă, a fost cîștigat de Marin Petrescu, subchirurg intendent la spitalul Mozăceni pr. Rociu, cu No. 40741. Una brățară de damă, aur 14 carate a fost cîștigată de S. S. Preot. Gr. Dumitrescu, învățător Săciuleasca pr. Craiova, cu No 139720. Un serviciu manicare, complet, de argint a fost cîștigat de d. Ion D. Enculescu, Breaza, pr. g. Vintileanca, cu No. 130986. Un vas de marelică pentru flori, montat pe un ghigorț a fost cîștigat de d. St. Baican str. Știrbei Vodă 182, Loco, cu No. 4584. Un vas pentru flori pictat și aurit a fost cîștigat de d. Traian Ștefănescu com. Chiuvenica pi Cavaclar, cu No. 98659. Una pereche vaze de sticlă pentru flori, frumos pictate a fost cîștigată de d. Anton Niculescu, str. Niculcea 31, Loco., cu No. 227586. Câte ■ o cămașă țărănească de noapte pentru bărbați a fost cîștigate de Petre I. P. Toma, comerciant corn. Cărna pr. Bistreț, cu No. 115768 și Marin Preotu moșia Doamna pr. P. Neamțu, cu No. 180120. Gîle un ceasornic de perete frumos pictat, care se întoarce la 8 zile, a fost cîștigat de Gr. Dumitrescu avocat, str. Profetului 26, Loca, cu No. 245178; St.. Serban, Stob. Ronache pr. g. Independența, cu No. 85691; M. Teodoriu via Cucuteni, Băiceni pr. Tg. Frumos, cu No. 120037; Fiorea M. Bădescu, director școala agricultură Drăghiceni pr. Caracal, cu No. 35070; Elena Voicescu com. Voicești pr. Drăgășani cu No. 3758. Cite un ceasornic de nichel, avînd și aparat Pres-Papier a fost cîștigat de Petre Nicorescu, comersant str. Regală 31 Ploești, cu No. 207943; I. V. Prajea str. Păcurari 31 Iași, cu No. 74072; fe. S. Preot Econom Gh. Tulcea str. Mihai Bravu 13 Galați, cu No. 77092; Nicu G. Ionescu, comerciant independența prin a. independența cu No. 5036; S. S. Preot G-tin Matei g. Cotnari cu No. 51990. Cste o pereche cheie pentru dame sau bărbați, a fost cîștigată de Vasile J. Goian, învățător com. Rîncești pr. Tg. Neamț, cu No. 130970; Aurel Spirescu str. Justiției 2 Loco, cu No. 128567; At. Anghelescu str. Stei. Mihăileanu 44 Loco, cu No. 150818; Imva Marcu, Miron Costin 45 Loco, cu No. 139590; Aurel C. Iordăchescu, Cătunu prin Bilciurești, cu No. 23577.1. Anghel Constantin cîntăreț, Gheraseni pr. Buzău cu No. 256950. Citem splendid subca pentru damă a fost cîștigat de S. S. St. Cazacu Poiana pr. Drăgănești Olt cul No. 52709; Dobrin Hîrja, Bogdănești (Tutova), cu No. 94122; C-tin Zaran str. Elefterescu 9, Loco, cu No. 68439; S. S. Preot Gibescu str. Olimp 44 Loco, cu No. 148109. Una pereche ghete pentru damă a fost cîștigată de Gr. Teodorescu proprietar com. Niculești prin Buzău, cu No. 34989. Cîte un ceasornic de argint pentru buzunar a fost cîștigat de Tucă Ionescu. Grădiștea pr. R. Sărat cu No. 94102; Ion Mitrănescu, proprietar com. Cătunele prin Băilești cu No. 87587; km Sava învățător com. Ceanurli căt. Carali prin Armnutli cu No. 51S9; Gher., Alicescu com. Știubeiu Orăști prin București cu No. 111466; Crist. Rătescu învăț. Serdaru prin Titu cu No. 242909 - este o ladă cu 6 sticle licheni a fost cîștigată de G. Popescu, învăț. com. Aricești Rahtivan pr. Baicoi cu No. 115953; Nlae Cristescu com. Mănești pr. Tîrgoviște cu No. 44095 ; S. S. Preot Sach. N. Dobrescu, Manasia prin Urziceni cu No. 213275;Ștefan Dobrescu str. Țepeș Vodă 11 Loca, cu No. 21949; D-tru Pakait Ad-tor băilor Movila Techirghiol Carmen Sylva pr. Constanța cu No. 235815; Ghiță Palaghiță primar Onești cu No. 26638; Alex. Bărcănescu, Ștefănești (Muscel), cu No. 107323; Matei Constantinescu, Poenari Rall prin Crivina cu No. 234609; Heraclic -Mărgărit str. Nicopol 14 Loca, cu No 103189; Chelariu Mihai jandarm Banca prin g. Banca cu No. 41389. Cuti un ceasornic pentru birou cu piedestal de cristal a fost cîștigat de N. Ionescu, notar com. Cojasca pr. Bilciurești cu No. 105654, D-trie Condopol proprietar Bacău cu No. 155756, Eufrosina Dediu str. Voniam Costache Bîrlad cu No. 48010, Nicolae Vițel învăț, com. Mitoc sat. Crasnaieuca prin Săveni cu No. 12S127; General Burghelea Surorilor 27 Loco, cu No. 141843. Este un asortiment complect din produsele cosmetice „Firia’ MARIí, I (14) DECEMBRIE 1915 -2« a fost cîștiga de Maria Ogrezoaia str. Straus 31 Loco cu I No. 157073; inel Maviu Crețu, Bacău cu NI 238147; Gh. Clanță com. RăJfoiu prin Chilia cu No. 50226;*. B. Manea, Smârdioasa (Teli rman) cu No. 64048; Alex. Agapit str. Bucovina 17 , Loco cu No. 230781, Cite un ffecon a citi î kilo, apă de Chithia Camelia, a fost cîștigat de d-șoara Ema Matas Palatul Real Loco cu No. 155686 ■; N-lae lone ,cu mag. coloniale R. Sărat cu No. 192984; Gh. Hagi C-tinescu (str. D-trie Racoviță 30 A, Lodo cu No. 142575; G. Slătineanu str. G. Cantacuzino 37 Locoli No. 90272; D. Stinghie str. Grad. Veche 64 Galați, cu No. 178770; Victor Iliescu, Prelung.Polonă 2 Loco cu No. 269197 ;Ion D. Barbat com. Însurăței, ifin Cioara Doicești cu No. 19828; A. E. Suchianu com. Mioroghiol pr. Mahmudia cu No. 111360; Ecaterina Gaica g. Roman cu No.110256.; Ion Susan g Căiuți cu No. 210769; Gh. Sandovici g. Roznov cu No. 228660; Niță Negulescu corneștea pr. Poiana (Prah.) cu No. 114415; Ion B. Mihuț, Bca Țop. Înălțarea com. Băltanele prin Strehaia cu No. 182477; Gh. Sanchelarie Tg. Jiu cu No. 245090 ;. și d-ra Irina Lupulescu str. C. Comăneanu 17, Tîrgoviște cu No. 254603. * In baza controlului cu care s’a făcut această tragere, semnăm prezentul Proces Verbal, felicitând pe cîștigâtori și admirînd marile sacrificii ce le face ziarul „Universul’’ pentru abonații săi Președinte, B. P. Furnică, Membrii comisiunei: G. M. Ioanin, Ștef. Constantinescu, Ing. L. Villa, Gen. Crainicianu și G. Popovici, -----——Trmanin ___ Pe frontiu balcanic Ofensiva bulgară. Trupele anglo-franceze sa retrag din pozițiunile lor Sofia. 28. Comunicat oficial din 26. Urmărirea noastră pe ambele maluri ale Vardarului și la sud de Kesturino mai continuă Trupele anglo-franceze, susținute de o artilerie puternică și de numeroase mitraliere, opun pe fiecare din liniile lor o rezistență înverșunată, totuși ele nu pot rezista puternicei ofensive a trupelor noastre și părăsesc pozițiunile lor, retrăgîndu-se. Coloanele noastre care urmăresc pe dușman pe ambele maluri ale Vardarului au ajuns la eșirea meridională a trecătoarei Demir- Rapu și au trecut dincolo de gara din Mirovici. Pe malul drept al fluviului, am capturat prizonieri francezi aparținînd regimentelor 421, 148, 48 și 84. Trupele noastre, înaintând la sud de Kostorino au ajuns la râul Nozlu Dere, cucerind satele Cealikli, Tațkili, Rabrovo, Valandovo și de asemenea Udovo, unde se găsea mai înainte statul major al generalului Sarrail. Francezii au dat foc gărilor din Udovo și Mirovici. Am găsit în Udovo 5000 lăzi de cartușe, o mare cantitate de proviziiuni, merinde material sanitar și alte lucruri cari nu au fost pînă acum inventariate. In gara din Mirovici am găsit 30000 kilograme de orz, numeroase cutii de untdelemn, vin și diferite materiale. Englezilor le-am capturat cinci mitraliere și multe puști. Pozițiunile dușmane sunt acoperite de puști, munițiuni și material părăsit. Am găsit pe pozițiunile englezilor numeroase pieduri. Pierderile noastre sunt neînsemnate; acele ale anglo-francezilor sunt considerabile; cîmpul de luptă e presărat de cadavre. In retragerea lor, anglo-francezii tîrăsc întreaga populație cu ei. Pe frontul sîrbesc, trupele noastre care au cucerit orașul Ochrida merg spre Struga, dealungul țărmului lacului. Partea răsăriteană a orașului, situată pe malul drept al rîului Drin e în stăpînirea noastră. După ce a distrus podul de peste Drin dușmanul mai rezistă pe malul stîng al fluviului. La Ochrida, trupele noastre au găsit o primire din cele mai călduroase: întreaga populație a târâșului a eșit întru întâmpinarea trupelor bulgare. Mulțimea acoperea trupele noastre cu flori și cu coroane de verdeață. Lumea plîngea la sosirea trupelor noastre. (Agenția bulgară). Muntenegrenii resping atacurile dușmane.TM O proclamație a germanilor — Prin telegrafia fără tir — Lyon. 28.— La 2S Noembrie,cu toate atacurile energice ale dușmanului, armata muntenegreanăa respins, pretutindeni alungindu l dincolo de Dubotcita. Dușmanul a lăsat numeroase cadavre pe tren. S'au capturat 100 de prizonieri și numeroase puști. Un aeroplan a aruncat asupra orașului Cetinge mai multe bombe fără nici un rezultat. La 26 Noembrie un aeroplan austriac a aruncat mai multe bombe asupra orașului Scutari și asupra cazărmilor situate afară din oraș, fără a-și atinge ținta." Pe frontul muntenegrean Germanii au lansat o proclamație la adresa armatei și a populației muntenegrene spre a-i sfătui să nu persiste în rezistența lor. Proclamația adaugă în mod cinic, că Muntenegrul va avea aceeași soartă ca și Serbia Invinsă. Aliații se afla în imposibilitate de a ajuta pe muntenegreni, fiind incapabili de a respinge invaziunea de pe propriul lor teritoriu, Împotriva lip Societatea. ..Gutenberg“ a lucrătorilor tipografi a convocat pentru o zi dimineață pe membrii săi și pe tipografii cari nu sunt membri, în sala „Amiciția“, spre a protesta împotriva lipsei hîrtiei așa de simțită în vremea din urmă. întrunirea s’a deschis la orele 30 jum. sub preșidenția d-lui Tache Georgescu care a arătat că lipsa hîrtiei lovește azi deopotrivă pe patroni și pe lucrătorii tipografi. Deși aceasta este situațiunea, acei cari au răspuns la convocarea societății „Gutenberg'’ nu sunt în număr așa de mare cum s’ar fi cuvenit să fie. Datoria tuturor acelora tari sufărazi din pricina lipsei de hîrtie este să fie alături și să facă un demers comun cerind guvernului să ridice sau să reducă taxele de vamă pentru hîrtia venind din străinătate. D. N Mihăilescu a desvoltat aceeași idee, remarcînd cu părere de rău că cei interesați la această mișcare nu au venit la o întrunire unde se discută o chestiune în directă legătură cu nevoile și cu mijloacele lor de traiu. D. Radu Constantinescu, condamnînd lipsa de interes a lucrătorilor pentru această întrunire, — de la care, a spus d-sar nici patronii nu trebuiau să lipsească,— a stăruit asupra trebuinței de a se alcătui o delegațiune care să ceară ministerului industriei și comerțului să ușureze mijloacele de aducere a hîrtiei din străinătate. Vorbitorul a fost de părere că o serie de întruniri sunt necesare spre a se cere și a se determina o remediere a acestei situațiuni apăsătoare. D. Al. Iordănescu a arătat că societatea „Gutenberg” și-a făcut datoria convocînd pe lucrători spre a discuta asupra unei nevoi care-i apasă greu. O serie de noui iei de hârtie întruniri se vor anunța și se vor ține pînă cînd guvernul va găsi mijlocul de a aduce o ușurare. D. Tache Georgescu, sprijinind această idee, a propus ca la întrunirile ce se vor ține să fie chemate toate categoriile de meseriași cari sunt loviți prin lipsa hîrtiei, legători, mașiniști, etc., formîndu-se o comisiune care să ceară guvernului o schimbare a acestei stări de lucru. La urmă ,d. Georgescu a citit, și adunarea a votat, o moțiune ale cărei puncte principale sunt: In fața situațiunii create de fabricanții de hîrtie cartelați o delegațiune aleasă anume să ceară guvernului, ca: 1) Să ia cele mai urgente măsuri pentru readucerea la starea anterioră războiului european, atît a prețurilor hîrtiei cît și a producțiunei strict necesare nevoilor noastre interne. 2) In cazul cînd fabricanții de hîrtie cartelați nu vor garanta această revenire la normal, guvernul să hotărască facerea unei perchizițiuni pe la toate depozitele de hîrtie cunoscute și necunoscute, cantitatea găsită să o confiște și să o vînză după trebuință patronilor tipografi pe prețurile de mai înainte ; 3) Să declare și hîrtia articol de primă necesitate și să-i aplice tariful maximal; 4) Să ridice fabricilor de hârtie avantagiile de încurajare a industriei naționale și să deschidă granițele pentru acest articol ca să ni-l putem procura din străinătate de unde vom putea în aceleași condițiuni în cari se practică astăzi, ca compensație pentru articole alimentare. Decidem in acelaș timp să facem mai multe întruniri în cursul acestei săptămîni. întrunirea s’a terminat la orele și jumătate. >͇ ÍÉ’»n in sala giermană a obștenilor prințeni . In chestiunea pământurilor lor. Manifestația obștenilor la domnul prim-ministru Obștenii cătunelor Grivițar Militari și Principele Carol s’au întrunit ori în sala Germană din Capitală spre a discuta în chestiunea pămînturilor revendicate de ei. Ședința se descinde la orele 10 jum. dim.» sub preșidenția d-lui inginer V. Fleșian, care spune că sunt peste 1500 familii cu 5000 suflete, care duc grija că vor rămîne pe drumuri din pricina celor 18 Însurăței cari vor să deposedeze aceste familii de pămînturile lor- Vorbitorul face un istoric al chestiunei- Speculatorii au încasat un milion jumătate de k, spinarea bieților locuitori cari au rămas iarna pe drumuri, nevoiți să trăiască apoi în bordee. Explicînd înșelăciunile făcute, vorbitorul spune că sa fraudat fiscul, nu numai nenorociții locuitori.. Se expediază următoarele telegrame : M. S. Regelui Ferdinand București „Obștenii cătunelor Grivița- Militari și Principele Carol» nedreptățiți ele însurățeii împroprietăriți in 1879, întruniți fiind în sala Germană astăzi 29 Noembrie, depun la picioarele Tronului recunoștința lor adîncă, convinși că Maiestatea Voastră se va îndura și de acești ostași ai Patriei cărora îi se răpesc pe nedrept pămînturUe cumpărate cu atîta trudă din micile lor economii. Sa trăiți Maiestate ! Trăiască Augusta Voastră Familie ! Trăiască România !" Președinte (as) Ing. V Pîrșan." Această telegramă e ascultată în picioare și salutată cu ațîavzo de asistenți. Excelenței Sale Ion I. C. Bratianu Prim ministru și ministru de războiu București «Obștenii cătunelor Grivița- Militari și Principele Carol, nedreptățiți de însurățeii împroprietăriți în 1879» .râu Întrunit astăzi 29 Noembrm în sala Germană și mulțumindu-vă cu recunoștință pentru procctul de lege depus la Senat, vă aclamă ca patron al obștei lor și vă roagă cu profund respect să binevoiți, a acorda înaltul vcánfelir patronagiu acestor oșteni ai neamului cărora li se răpesc pământurile pe nedrept. Să trăiți spre fericirea și înălțarea Patriei.“ Președinte ssf ing. V. Preasna Excelentei «Sale » Prof. dr.C. Angelica Ministrul lucrărilor publice „»Obștenii cătunelor Grivița- Militari și Principele Carol, întruniți astăzi 29 Noembrie în Țara Germană, saută cu adine respect pe bunul lor președinte de onoare, rugînd Cerul să-i dea sănătate și viață lungă întru apărarea celor mici și slabi.“ Președinte 'Al Ing. V. Pîeșanu * Se mai expediază o telegramă d-lui ministru Al Constantinescu care a depus în Senat proectul de lege privitor la acești obșteni. Obșteana proclamat membru de onoare al ei. D- Sălceanu exprimă mulțumiri parlamentarilor și ziarelor cari au luat apărarea acestor nedreptățiți. Spune că acești obșteni vor merge mîine ca oșteni să lupte pentru apărarea țarei. Arată că art. 102 din Constituție a fost călcat in picioare de însurățeii împroprietăriți în 1379. Pedeapsa se va veni însă de la guvern și parlament. Face apel la protectorii obștenilor să-i salveze mai curând de chinurile pe care le îndură de 15 ani Speră ca anul 1916 va însemna isbînda obștenilor grivițeni D. Florea Marinescu spune că deputatul d. Gr. Trancu-Iași a promis obștenilor tot sprijinul său prin parlament. După propunerea d-lui inginer Pleșanu sunt aclamați ca membri de onoare d-nii deputați Gr. Trancu-Iași, dr. D- Pănescu și Tilică Ioanid. D. Grigorescu pune in evidență momente dureroase din viața obștenilor din cătunele Grivița-Militari și Principele Carol. D- Haralambia Popescu dă explicațiuni asupra răspunsului favorabil pe care d- ministru Al- Constantinescu l-a dat unei delegațiuni care la căutat la Senat- Joi se va prezenta delegația din nou la Senat. Adunarea proclamă membru de onoare pe d. Titu Frumușanu, vice-președintele Camerei. D. ing. Pleșanu aduce omagii presei pentru concursul dat și o roagă să ia apărarea dreptelor revendicări ale acestor obșteni. D. Pleșanu declară obștea constituită și citește următoarea MOȚIUNE Obștenii cătunelor Grivița-Militari și Principele Carol, întruniți In sala Germană astăzi 29 Noembrie spre a lua noui hotărîri în lupta ce duc pentru pămînturile vîndute lor de către însurățeii împroprietăriți în 1879, în urma cuvîntărilor ținute, hotărăsc înființarea cooperativei obștei și alegerea unei delegațiuni care să le apere interesele pe lingă înaltul guvern și vrednicii reprezentanți ai țarei in Parlament. întrunirea s’a încheiat la ora 1 d. a., după care obștenii au făcut, în corpore, o manifestație de simpatie la casele d-lor primministru Ion I. C Brătianu, mainiștri dr- C. Angelescu și Al Constantinescu. L. I JHEJTMA OTN. recruților regimentului 15 Războeni, din Piatra-N. In ziua de 28 Noembrie curent la ora 10 an. sa săvârșit jurămintul recruților, pe platoul din fața cazarmei 15 Războieni, de către părintele protoereu Gh. Popovici, însoțit de părintele sub protoereu și preotul garnizoanei, în fața d-lui colonel Rujinsci, comandantul regimentului și a c lui locot-colonel Calmuschi, comandantul regimentului 55 din Piatra Neamț. După terminarea slujbei jurământului, părintele Popovici a ținut o cuvîntare despre însemnătatea jurământului în timpul de față, îndemnînd pe ostași la jertfă pentru mărirea Patriei. Apoi d. colonel Rujinschi, a vorbit tot în acelaș sens, urînd mulți ani, comandantului suprem al armatei M. S. Regelui Ferdinand I - - J © ® HG A ^ Știri din țara Prin poștă și telefon dela corespu sfipții noștri ALEX MIDS1IJI Patronul gimnaziului. — Simbătă gimnaziul local și-a serbat patronul. La orele 10 dim. s’a slujit un tedeum la biserica, catedrală. Corul gimnaziului, sub conducerea d-lui Trifan, a dat răspunsurile religioase. Dela biserică, corpul profesoral, împreună cu publicul și elevii, s’au întrunit într’o sală de clasă. Aici d. profesor Gh. Dinculescu a ținut o frumoasă cuvîntare, arătând legătura dintre amintirea istoricii a zilei de 28 Noembrie și isbînda pe terenul cultural ce se cere tineretului din gimnaziu. A urat împlinirea dorinței neamului românesc de a putea înfăptui o Românie mare strigînd: „Să trăiască Regele marei Românii’. Corul gimnaziului a cîntat ..La arme”. BALCSC Incendiu. „ Vineri pe la orele 2 d. a.., poliția a fost avizată că, la fabrica de făină din localitate „Industria”, s’a declarat un început de incendiu. Punîndu-se în cunoștință serviciul pompierilor comunali, aceștia, în cap cu șeful acestui serviciu d. Dimitriu Nicolau, sosind imediat la fața locului, focul a fost localizat la timp. Incendiul s’a provocat deja o magazie in care era depozitată o cantitate mare de tărîțe. Pagubele se evaluiază la vreo 4 mii de lei. Cazul se anchetează de autoritățile în drept. Gospodărie comunala. — D Luca Brînză, primarul comunei Balcic a luat lăudabila măsură de a procura, cu prețuri reduse, tuturor funcționarilor precum și populațiunei sărace din acest oraș, lemne de foc, care lipsesc cu desăvîrșire în localitate. Furtul de 14.800 lei de la poșta Sîmbătădini, conductorul poștal Dumitru Dăscălescu, la deschiderea casetei pentru a preda valorile ce se aflau înăuntru, în sumă de 14841 lei și pe care o depusese Vineri noapte la sosirea trenului de 12, în camera în care se păstrează banii, a constatat lipsa valorilor, compuse din trei grupuri și două scrisori, conținînd suma arătată mai sus. Caseta fusese găsită închisă așa cum a fost predată în decursul nopții de către factor. De serviciu era factorul D. Belciug, asupra căruia cad bânuelile. Conductorul Dăscălescu, prin antecedentele sale și felul de procedare, atît la depunerea valorilor, cît și la deschiderea casetei, e în afară de orice bănuială. Recruții regimentelor 37 infanterie și 8 roșiori au depus Sîmbătă jurământul, în prezența d-lui colonel Bunescu și a ofițerilor garnizoanei BARLA. Depunerea jurămîntului de la regimentele 12 și 52 infanterie— Sîmbătă 28 crt., la orele 9 dimineața, cu o deosebită solemnitate, recruții reg. 12 infanterie, au depus jurământul cuvenit, în fața drapelului regimentului, de față fiind întregul corp ofițeresc în frunte cu d. colonel Lupescu, comandantul regimentului. Slujba religioasă a fost oficiată de către S. S. preotul Arieni care a rostit și o predică potrivită ocaziunei. D. colonel Lupescu a ținut apoi o frumoasă cuvin tare într-un limbaj popular, arâtînd însemnătatea jurămîntului. După solemnitate, trupa a defilat. Cu acelaș ceremonial, au depus jurământul recruții din regimentul 52 infanterie. Alegerea a doi membri pentru consistoriul bisericesc. In sala liceului local, sa făcut alegerea a doi membri pentru consistoriul superior bisericesc. Au candidat: preoții I. Gâdeiu, Antonovici și N. Iancu. După voturile obținute, au fost recomandați aleși: preoții I. Gîdeiu și Antonovici. Depunerea jurămîntului. Sîmbătă cu trenul de 9 dim. au sosit din Caracal drapelul și muzică reg. 2 lomanați n-nul 19, împreună cu d. colonel Mișu Dobroneanu, comandantul regimentului, spre a lua parte la solemnitatea depfunerii jurămintelui de către recruții batalionului 3 de sub comanda d-lui maior Cladinescu. Solemnitatea s’a făcut la orele 10 jum., în curtea cazărmilor din str. General Averescu în prezența tuturor d-lor ofițeri din garnizoană și a d-lui comandant al regimentului, care cu această ocaziune a ținut o înălțătoare cuvîntare noilor ostași Serbare națională. — Fiind aniversarea luărei Plevnei, orașul a fost împodobit, iar la biserica catedrală s’a oficiat un parastas, din inițiativa veteranilor, pentru odihna celor căzuți. Immormêntare. — Sîmbătă 23 cor, la orele 3 d. a.. ,s’a făcut înmormântarea regretatului Niculin Vasilescu Zănogeanu, cu o deosebită pompă. Numitul era unul dintre fruntașii comerțului local. Ca semn de doliu tîrgul a fost complet închis dela orele 2 și pînă la 4 d. a., cît au ținut funerariile. • Carul, funebru a fost urmat de di, primar cu întreg consiliul și toți comercianții locali pînă ța locul de veci oirești Aniversare. — In amintirea zilei de 28 Noembrie, s’a celebrat Sîmbătă în biserica tîrgului, un serviciu divin de preoții orașului, față fiind autoritățile locale. După terminarea serviciului, preotul paroh L. Popescu, a rostit o cuvîntare asupra însemnătății zilei de 28. Noembrie. Serbare militară. Îndată după tedeumul aniversării zilei de 28 Noembrie, s’a trecut în curtea cazărmii unde s’a ținut o înălțătoare serbare pentru depunerea jurământului recruților, încorporați în toamna aceasta In mijlocul unui careu format de trupe, s’a oficiat obișnuitul serviciu divin, al sfințirei apei. După aceasta, d. loc.-colonel Meleca, comandantul regimentului, a adresat recruților o îmbărbătătoare cuvîntare asupra însemnătății jurămîntului ce sunt chemați să depună. A urmat depunerea jurămintului pe grupe de cîte 8 oameni cari, cu mîna dreaptă pe drapel, repetată după preot, formula jurămîntului și sărutară crucea. După terminarea jurămîntului, d. comandant a ridicat în fața trupei, pe un soldat la gradul de fruntaș , și a proclamat pe doi sergenți reangajați ca instructori terminînd cu strigătul: „Trăiască M. S. Regele și familia Regală”, în uralele de trei ori repetate, ale trupei. Serbarea s-a încheiat cu intonarea de către corul soldaților a cititului „La arme” și a altor imțnuni patriotice. SLAYIMA Cadavru găsit. — Sîmbătă s'a găsit, pe malul stîng al rîului Oltu, pe teritoriul com. Cîmpu- Mare cadavrul locuitorului Nicolae Căldăraru, de fel din com. Drăgoești, în etate de 80 ani. Suferea de alienație mintală din cauza pelagrei. Depanarea jurămintelui trupelor din garnizoană,—Sîmbătă, la 9 și jumătate dim, trupele din garnizoana locală au depus jurămîntul în asistența comandanților fiecărui regiment. Serviciul divin a fost oficiat de preotul C. Milcoveanu, confesorul garnizoanei După depunerea jurămîntului, părintele Milcoveanu a ținut o frumoasă cuvântare noilor ostași, îmbărbătîndu-i la muncă și la luptă pentru patrie și tron. j TG.QRANCENI . i Șezători țărănești și literare.—»] Corsari de adulți. — Vineri seara s’a ținut în localul școalei din localitate, a patra șezătoare țărănească și ședința cursurilor de adulți, la care au luat parte șl., număr de 80 persoane din satele vecine și tîrg. D. Ștefanovici, dirigintele poștei, a vorbit asistenței despre telegrafia fără fir, iar d. Alexandru Porumbeanu a citit multe bucăți din 5,Flacăra”, Gînduri bune, Anecdote, etc. Au fost coruri vocale și muzică instrumentală La orele 11 d. a., s’a servit asistenței grîu fiert. La 12 s’a încins o horă românească cu toată asistența,iar la orele 12 luni, întregul public s’a despărțit încântat de modul cum a petrecut. Viitoarea ședință va fi Miercuri. Diverse m>siu Băi comunale. D C. Ualănescu, primarul orașului, văzînd necesitatea unor băi, a cerut ministerului aprobarea planului întocmit, lucru ce suntem informați că a și obținut. Primăria a votat un fond de 25 mii lei,, cu care se va începe construcția, iar fondul în întregime se va acoperi din sumele ce primăria ave să primească de la ministerul lucrărilor publice în schimbul terenului ce aceasta i-a cedat, din moșia sa „Obreja”, pentru construirea liniei ferate Tg.Jiu- Bumbești, Cantina școlară . Tot din inițiativa primarului orașului dr. Bălănescu, s’a construit prin subscripție publică în orașul nostru, un local propriu pentru cantina școlară. In curînd această cantină va începe să funcționeze. E demn de notat că la construirea acestei cantine a contribuit cu suma de 3000 lei și secțiunea locală a fost funcționarilor comerciali. ZIMSCBA Anchetă. — In urma reclamației făcută de locuitorii Ion Matei, R. Surda și Toma N. Pădurețu din com. Fîntînele contra subchirungului Paraschivescu și a infirmierului Gheorghe Simion zis și Unguru, de la spitalul din acest oraș, cari sunt acuzați că din cauza răului tratament și maltratărilor ce au suferit doi copii ai celor doi lucrători, copiii au încetat din viață, au sosit pentru anchetarea acestui caz grav d. dr. N. Tănăsescu, medicul primar al județului, însoțit de d. dr. Dragu, medicul plășei. Generalul Fan spre Petrograd Christiania, 27. — Generalul Pan, însoțit de o suită de 12 persoane a sosit anunci și a pișcat in seara aceea spre Petrograd. (Kur. Bur.) W’