Universul, mai 1926 (Anul 44, nr. 99-122)

1926-05-01 / nr. 99

1 INFORRATIDMI VINERI ’ * S'a pru-tigat legea conforn căreia termenul de recurs in materie de contravenţiuni la legile fiscale, la legea monopolurilor Statului, la legea de urmărire si in materie fiscală, cu excepţia recursurilor împotriva deciziilor comisiunilor de apel, este de o lună dela comunicarea hotărtrii ce se atacă, fară distincfiune dacă hotărîrea s’a dat în lipsă sau contradictoriu. "• Concursul de arhitectură, instituit de „Asociaţia inginerilor de mine" în vederea construirii unui palat propriu, a avut următorul rezultat: S a decernat premiul I proiectului cu motto „Clasic" al d-lor arhitecţi Jean Burcuş şi Al. Iliescu-ex aequo cu proiectul „Cerc Minier“ al d-lui arhitect C. Cănănău. Premiul al II-lea s-a contopit cu premiul I, iar cel de al III-lea a fost decernat proiectului „Beton armat" al d-lor arhitecţi Culina şi Ghiaciu. □ Azi, Vineri, se deschide la Chişinău congresul agenţilor sanitari şi ai moaşelor cu delegaţi din întreaga ţară. D-na Evdochia Simionescu va reprezenta moaşele şi agenţii sanitari din Bucureşti, din partea comitetului central al ,.Asociaţiei cornului sanitar auxiliar“. □ A murit la Paris. In vârstă die 80 ani, Niculae Prisăceanu, fost prim preşedinte de tribunal şi consilier la Curtea de apel din Bucureşti, fost prim-secretar al legaţiei române din Petrograd. rfl S-a aprobat deschiderea pe seama ministerului industriei, a unui credit extraordinar de 6 milioane lei, pentru plata muncitorilor, a funcţionarilor si a materialelor utilizate de uzinele de fier din Cugir, pe timpul dela 1 Ianuarie până la 1 Mai 11926. D. L Angelescu, preşedintele înaltei Curţi de conturi, a fost numit membru in consiliul superior de control şi îndrumare de pe lângă min. industriei. □ Intre 16—23 August crt., se va ţine la Itaclia (Statele Unite) un congres internaţional de botanică, la care a fost invitată şi România. Primăria municipiului Bucureşti ca internat la ministerul de domenii, spre a i se ceda moşia Ddmăroaia pentru demobilizaţii din Capitală. Aceste terenuri se vor împărţi demobilizaţilor prin societăţile lor, cari vor fi recunoscute ca persoane juridice prin sentinţe în regulă, conform legii. □ M. S. Regele a lucrat eri dim. cu d. P. Groza, ministrul lucrărilor publice. □ Examenul de capacitate, specialitate, gospodărie, care fusese fixat pentru ziua de 3 Mai crt., a fost amânat pentru 1 Septembrie. □ Ministerul de război a trimis un ordin circular, la toate corpurile, unităţile de trupă, ca cel mai târziu, până la 15 Mai crt., să se întocmească şi să se înainteze ministerului de război, serviciul personalului, propuneri de înaintare pentru toţi funcţionarii civili de administraţie din serviciul armatei, pentru toţi meseriaşii civili cari au împlinit vechimea de cel puţin doi ani într’un grad, precum şi pentru ingineri, arhitecţi, chimişti, meteorologişti, conductori, cartografi, desenatori, fotografi, litografi, tipografi, etc., cari au împlinit cel puţin doi ani vechime în clasa gradului la care se găsesc. □ D. Const. Niţescu a fost numit inspector în învăţământul agricol din ministerul de agricultură. □ Direcţia învăţământului agricol din ministerul de domenii a făcut cunoscut şcoalelor de economie casnică, hotărîrea că practica la aceste şcoale se face numai cu aprobarea ministerului şi numai câte două locuri la fiecare şcoală. De asemenea practica la atelierele particulare se face tot cu aprobarea ministerului și se consideră numai când este făcută îndată după terminarea cursurilor teoretice. „ Mâine, Mai ora 11 dom., se va inaugura Casa medicală a asigurărilor sociale din str. 13 Septembrie No. 91. Această solemnitate, în urma invitaţiei d-lui ministru al muncii Gr. Trancu-Iaşi, va fi onorată cu prezenţa Suveranilor. V MILITARE Regimentul I Vânători „R. F." cu garnizoana în Târgul Secuesc, pune în vedere ofiţerilor de rezervă mai jos notaţi, să se prezinte în seara zilei de 25 Mai 1926, pentru concentrare de 30 zile. Sublocotenenţii Prandea I Gheorghe, Opriţoiu Dumitru, Cârstea M. G. Ioan. Cei ce nu vor răspunde la chemare, vor fi judecaţi conform legei ♦ Conform art. 3 din legea pentru organizarea ministerului de războiu, d. colonel Negreanu, directorul serviciului personalului, de la acest departament, a fost delegat să semneze toate aprobările şi deciziile ministeriale relative la numiri de funcţionari specialişti, funcţionari civili ş. a.; aprobări de demisiuni. Îndepărtări şi mutări de funcţionari şi meseriaşi civili; aprobări de mutările subofiţerilor reangajaţi, înaintările subofiţerilor reangajaţi de toate armele; aprobări de reangajările subofiţerilor reangajaţi şi ajutori de sublocotenenţi, precum şi aprobări de dedemisiuni şi treceri în elementul corespunzător vârstei, a subofiţerilor reangajaţi şi ajutori de sublocotenenţi de toate armele.*• D. colonel Gh. B. Alexandrescu, comandantul şcoalei militare de artilerie, a fost înlocuit în comisiunea de examinare pentru trecerea în activitate a ofiţerilor de rezervă, de artilerie, chemaţi temporar In vederea activărei, cu d. lt.-col. I. P. Georgescu. La şcoala de geniu de la Cotroceni, a început examenul pentru absolvirea secţiei de subofiţeri tehnici Comisiunea de examinare se compune din d-nii : general Ignat M., comand. şcoalei şi centrului de instrucţie al trupelor de geniu; col. Ionescu P., comandantul şcoalelor de geniu; lt.col. Nicolau D-tru, dela şcoalele de geniu, lt.col. Tonea L, dela direcţia XII a D. M. şi maior Muscan Gh., dela şcoalele de geniu, cu membri; căp. Stăpânoiu V., dela şcoalele de geniu, ca secretar. ŞCOLARE • D-na Natalia Pasa a fost numită profesoară definitivă de istorie şi geografie, la şcoala normală de fete din Bârlad. ¤ D-na Radu Rădvan a fost numită directoarea şcoalei primare Nr. 1 de fete din Focşani. ¤ Ministerul cultelor a instituit concurs pentru ocuparea catedrelor de ştiinţe religioase, vacante la seminariile teologice. Catedrele vacante şi condiţiunile concursului sunt publicate în Monitorul Oficial No. 62 din 16 Martie crt. ® D-nii C. Vlad şi I. Brătilă au fost numiţi subrevizori şcolari în jud. Putna. D. C. G. Mihăilescu a fost delegat inspector şcolar primar la regiuena a IX-a Buzău. D. V. Stănescu a fost numit director al şcoalei Nr. 2 de băeţi din Focşani. ÎNTRUNIRI ■ „Sindicatul proprietarilor urbani’’ din Capitală va ţine o întrunire publică Duminică 2 Mai c., orele 9 dim„ în sala „Transilvania” (vis-a-vis de liceul Lazăr). jud. □ AM PUBLICAT ZILELE TRECUTE STIREA CA M. S. REGINA MARIA A ROMÂNIEI A CUMPĂRAT UN AUTOMOBIL „LINCOLN" INCHIS. ACUM NI SE COMUNICA CUM CA SI M. S. REGELE FERDINAND A CUMPĂRAT O MASINA ,,LINCOLN“ SPORT-TOURING DE LA SOCIETATEA „MERIBAR“ CALEA VICTORIEI 51, REPREZENTANTA GENERALA PENTRU ROMANIA. PREFERINTA REGALA ACORDATA AUTOMOBILELOR „LINCOLN ESTE FARA ÎNDOIALA BINE JUSTIFICATA. 11 ■ D. N. Constantinescu, inspector comercial, a fost repartizat la inspectoratul Chişinău, care cuprinde judeţele: Lăpuşna, Tirghina şi Orhei, în afară de inspectoratul Cetatea-Albă, la care fusese repartizat mai înainte. Reşedinţa o va avea la Chişinău. ■ D. F. Nicolescu, a fost numit membru în comisiunea de supraveghere a târgului de vite ce se ţine în Găeşti, în locul d-lui L Iva■ D-nii N. Stoicescu. C. Mi- Milescu şi R. Zarafu, au fost numiţi membri îi, comisiunea de supraveghere a târgului de vite ce se ţine în Urziceni. ■ S’a dispus închiderea târgului săptămânal de vite, ce St. ţinea în corn. Borăscu (Gorj). ■ D. D. Herţoveci, a fost lăsat in disponibilitate din postul de mijlocitor autorizat pe lângă oborul de cereale din Reni. ■ Pe ziua de 28 Aprilie, au fost numiţi membri în consiliul de administraţie al Băncii Regionale din Cernăuţi, d-nii : V. Garbu, ca delegat al însoţirilor şi cooperativelor româneşti; dr. Eugen Mitkievici, ca delegat al însoţirilor şi cooperativelor polone ; dr. Alois Lebouton, ca delegat al însoţirilor şi cooperativelor germane; dr. N. Wender, ca delegat al Camerei de comerţ din Cernăuţi ; ing. Boris Velchorseki, în locul delegatului însoţirilor şi cooperativelor ucrainiene, deoarece centrala acestor însoţiri s’a radiat din registrul cooperativelor. S D. Ion P. Constantinoiu, a fost numit director la arestul preveniv Tutova, în locul d-lui Guţan, demisionat. B D. inginer P. Berha, din serviciul exterior al direcţiunii de poduri şi şosele, studii şi construcţii, a fost suspendat din funcţiune, ca pedeapsă disciplinară, 3 luni, cu începere dela 20 Aprlie, pentru că s’a făcut vinovat de fapte cari compromit demnitea sa şi consideraţiunea corpului tehnic din care face parte. . Ar fost numiţi comisari ai guvernlui pe lângă Camerele de cortre, d-nii : R. Şoarec, la P.Neamţ, H. Madârjan, la Vaslui şi Alchim. la Bârlad. Ciera de agritură a Mredinei, fiind dizolvată, a fost numită o comisie interimară, compusă din d-nii I. Burileau, col. Polţer, Al. Gărdarean, medic-veterinar C. Ciogărnacu şi I. Anastasescu. BD,Mihail Antonescu, subprefeeul judeţului Ilfov, a demision, pe ziua de 1 Mai, din această funcţiune, reluându-şi ocupaţiile de avocat, . — - • * — Abuí TO.-i?r. 59 Sani Mighafaf 1928 ♦ Prima ediţie din „Legea Electorală” epuizându-se, „Universul“ a tipărit o nouă ediţie completată cu toate formularele. Se găseşte de vânzare la toţi chioşcarii şi depozitarii de ziare din ţară Comenzile mai mari te vor adresa administraţiei ziarului nostru. Preţul 6 Iei exemplarul..î-jfo. UNIVERSUL Artistice Culturale RiEE Ilici!« — A doua conferinţă a d-lui M. Beza — D. Beza nu este un critic dogmatic. I Urăşte definiţia, care categoriseşte şi nu umblă cu lupa după defectele auditorilor, ce-1 interesează. Povestind cu atâta claritate şi căldură cuprinsul romanelor de frunte ale scriitoarelor despre care se ocupă în prezent, — că puţini sunt aceia cari n’ar dori să le citească imediat, dacă ar şti limba engleză, — d-sa nu este in concluzii mai puţin obiectiv decât se epre. Fiecare autoare este prezentată în trăsături generale, si fixată în cadrul actual al literaturii engleze după însemnătatea lucrurilor noul, ce aduce în scrisul ei. In felul acesta, d-sa a prezentat Miercuri seara, opera romancierelor Clemence Dane si May Sinclair, înrudite prin felul cum privesc viata sexuală. A analizat pe larg romanele „Regiment of Women" si „Legend“ ale Clemencei Dane. In primul, e descrisă viata dintr’un pension de fete şi relaţiile de iubire dintre subdirectoare, o pedagogă şi o elevă. Arta neîntrecută, cu care tratează acest subiect, învecinat cu patologia, ridică această lucrare la o înălţime literară. „Legenda" e un roman pur, brodat pe tema filosofică, pe oameni îi vedem aşa după cura realizează aspiraţiile noastre. E de o neîntrecută virtuozitate în tratarea subiectului. May Sinclair o romancieră foarte citită In Anglia, In romanele „The Divine Fire" şi „The Creators“ nu face decât să arate cât este de primejdioasă căsătoria creaţiei artistice şi literare. Desgustată probabil de viaţa cercurilor literare londoneze, May Sinclair îşi alege un subiect din viaţa de la ţară deprimant şi dureros. E povestea tragică a „Trei surori" (aşa se numeşte romanul care iubesc acelaş bărbat, împinsul sexual, orb şi violent este tema, pe care se ţese viaţa din acest roman, cu nimic inferior altuia mai recent, intitulat „Mary Olivier“ în care autoarea, influenţată de freudism, descrie viaţa unei femei şi toate crizele ei, până la vârsta de 47 de ani, când se convinge că fericirea vine, nu din afară, ci din adâncul sufletului nostru. Conferinţa viitoare va fi Miercuri, 5 Mai, la ora 6 şi jumătate seara, la Fundaţia Carol. Politica imperiala a lui August — A treia conferinţă a d-lui Ettore Pais— Prelegerea de Miercuri a fost ultima din cele tinute de d. prof. Ettore Pais la universitate. Subiectul l-a format politica lui August. Acest mare împărat roman îşi scrisese testamentul politic pe două plăci de marmură ce se găseau în faauzoleul său de la Roma, care servește azi de sală de concerte. Când a fost devastat, pe vremea năvălirii barbarilor, aceste plăci au dispărut. Dar din fericire, fiindcă oraşele imperiului voiau să aibă fiecare o copie după auzoleul divului August, azi avem o copie a acelui testament, găsit într’o moschee la Constantinopol, odinioară templu roman. Când a fost ucis unchiul său Cezar, care îl Utilase, tânărul Octavian, desemnat ca succesor, avea numai 18 ani. Prietenii ii sfătuiră să nu accepte sarcina oferită, și nici el nu era prea hotărit, din cauza multelor inamiciții ce se arătau și mai ales aceea a lui Marc-Antoniu, care spera să urmeze lui Cezar. După un an de dibuiri, Octavian plecă lângă Napoli, unde se găseau veteranii unchiului său, și amintindu-le de gloriosul _ Cezar, îi înarmează și formează trei legiuni cu care porneşte asupra Romei, care trebue să i se supună. De atunci succesele nu-l mai părăsesc până la sfârşitul vieţii In vremea triumviratului cedând lui Antonia nu se opune la uciderea lui Cicerone, marele rival al acestuia. E singura pata din toate cariera sa politică, răscumpărată mai târziu prin solemna cinstire a marelui orator si prin înaintarea unui nepot al său la rangul de consul. Dacă ar fi să se definească cu un cuvânt, caracterul general al politicei ce a urmat, acela ar fi, moderatiunea. După succese, s’a arătat totdeauna element faţă de rivalii învinşi. Lacom de bani n’a fost niciodată, având grija să-şi rezerve sieşi numai provinciile de la graniţă, care erau totdeauna ameninţate de duşmani, lăsând pe cele bogate din cuprinsul imperiului, în administrarea consulilor şi trimişilor lor. Atunci când şi-a însuşit diversele funcţiunii care ii asigurau puterea deplină asupra imperiului, a respectat formele legale, refuzând totdeauna titlul de dictator ce i se oferea. S-a înconjurat de oamenii cei mai aleşi ai vremii sale dându-le funcţiuni importante, a evitat onorurile care năşteau invidia şi s’a preocupat numai de reorganizarea imperiului, ale cărei graniţe nu voia să treacă dincolo de Dunăre si de Rin. In aceste calităţi stă secretar geniului său politic. Dar ceeace a făcut ca numele lui August să fie tot una cu aşa numita epocă de aur a culturii latine, a fost reconstruirea Romei, din care a făcut cea mai frumoasă capitală a lumii clădită, toată in piatră si marmură. Roma, dacă planul de înfrumuseţare şi transformare al „ducelui“, va fi dus la îndeplinire, Încheie profesorul Pais, îşi va rua în curând titlul ei de glorie printre capitalele moderne ale lumii. * Studenţii de la litere, după ce prietr’o scurtă cuvântare a unui coleg, mulţumesc prof. Pals, pentru cinstea ce-a făcut Universităţii noastre, ţinând aceste minunate prelegeri asupra strămoşilor noştri comuni, îi oferă un volum cu opera pictorului Grigorescu. Frumuseţile artei voastre îmi erau cunoscute, spune d. prof. Pais. în răspunsul său, acuma preţul lor se va mări şi e voi fi mândru, pentrucă in parte ele ne aparţin şi noua românilor care v’ara trimis aici... Curier judiciar Focul de la Casa Şcoaleîor După îndelungate cercetări făcute de d. jude president Niculescu-Bolintin, a fost trimis Mercuri la parchet, spre a se da rechizitoriu definitiv, dosarul focului de la Cassa Şcoaleîor. E vorba de incendiul isbucnit în noaptea Anului nou din loca- lul acelei instituţii, care a mistuit dosare şi acte de gestiune, aparţinând direcţiunei bunurilor şi fundaţiunilor. Pe baza raportului de expertiză şi pe temeiul mărturiilor depuse la instrucţie, d. procuror Zamfirescu a dat rechizitor definitiv de neurmărire, „din lipsă de elemente penale“. S-a stabilit anume ca: 1) actele importante au fost salvate; 2) că actele consumate de incendiu pot fi reconstituite şi 5) ca, în orice caz, toată gestiunea urma să treacă prin censura contabilicească a Casei de depuneri, ceea ce ar escunde orice putinţă de fraudă, sau mână interesată în provocarea focului Procesul fraudelor cu rentele de Stat Mercuri au continuat pledoariile. • rt Au vorbit d-nii avocaţi Cloni, pentru prevenitul T. Popescu ; Pompiliu Ioaniţescu, pentru prevenitul Bebe Mateescu; Andrei Pretorian, pentru prevenitul AL Florescu, zis Florică, Paul Iliescu, pentru inculpaţii Iuliana Zaharescu şi C Lupescu şi Toma Dragu, pentru inculpaţii C. Popescu şi Florescu. Apărătorii au susţinut, că clienţii respectivi, trimişi în judecată pentru complicitate la furturile şi falsurile săvârşite de Grigore Dâmboviceanu, ar fi fost de bună credinţă şi că au fost simple unelte inconştiente. S’a dat apoi cuvântul In replică d-lui Paleologu, reprezentantul ministerului de finanţe, care a cerut condamnarea vinovaţilor la integrala despăgubire a Statului de pagubele ce i a-a prilejuit D. procuror I. Petreacu a recapitulat capetele de vinovăţie a fiecăruia, conduşi de Dâmboviceanu şi a fixat textele de responsabilitate penală aplicabile. D. president al tribunalului, Siliu Rădulescu, a declarat desbaterile închise şi a amânat pe Sâmbătă pronunţarea sentinţei Recursul baroului de Ilfov Consiliul de disciplină al baroului de Ilfov — în frunte cu decanul său, d. Istrati Micescu, — a declarat recurs în contra decisiunei comisiunei permanente a Uniunei avocaţilor, prin care s'a anulat alegerile efectuate la baroul de Ilfov (atât la ce priveşte compunerea consiliului disciplină cât fi ta ca priveşta alegerea decanului). Demersul ficat pe flagt Înalta Curte da casaţia guwttfc da recurenţi, se bazează pe dispoziţia pactului nostru fundamental, Constituţia, ce a dat caracter de drept constituţional recursului în Casaţie, contra actelor de autoritate săvârşite cu excea de putere, necompetenţă, violare de legi şi tăgadă de dreptate. Recursul a fost repartizat la secţia I a Curţii şi se va judeca la 28 iunie a. c. De la Contenciosul administrativ 1) Curtea de casaţie s. III (Contenciosul administrativ) a respins, cercuri ca nefondat, recursul făcut de d. Petre Ştiucă, intendent în administraţia centrală a R. M. S„ contra deciziei ministerului de finanţe, prin care, pe de o parte l-a desărcinat din atribuţii şi pe de altă parte, l-a suspendat disciplinară. Recurentul susţinea, că fiind slujbaş al statului de vre-o 15 ani, e pus sub scutul legii statutului funcţionarilor publici şi că deci nu poate fi pedepsit inainte de a fi judecat de comisiunea disciplinară. înalta Curte a respins recursul, pe consideraţiunea, ce devine o preţioasă jurisprudenţă în această materie, că intendenţii instituţiunilor publice nu sunt funcţionari publici, ci servitori şi că deci nu li se aplică prevederile şi prerogativele statutului. 2) Contenciosul administrativ a respins recursul primăriei Capitalei contra hotăririi trib. Ilfov s. I. prin care, pe deo parte s’a decis exproprierea pentru cauză de utilitate publică, a unei porţiuni din imobilul d-lui G. Scraba din str. Domniţa Anastasia, iar pe de altă parte, a obligat primăria să cumpere dela proprietarul expropriat şi cealaltă porţiune ca nemai fiind utilizabilă trunchiată din corpul de clădirii expropriate. Recursul comunei a fost respins ca nefondat — după desbateri îndelungate şi divergente — fixându-se astfel extinderea art. 60 din legea exproprierii pentru cauză de utilitate publică, pe textul căruia s'a bizuit hotărîrea tribunalului. 3) înalta curta a admis recursul judecătorului, cu grad de consilier ,de Curta de apel, dr. Victor Kohany din Lugoj, contra refuzului ministerului de justiție de a-i plăti regulat salariul până la definitiva regulare a drepturilor la pensie. Recurentul fusese pus in disponibilitate. Legile locale, ce sunt Încă ţn vigoare la Ardeal, prevăd însă că drepturile de pensie sunt definitiv câştigate de magistraţii Paişi in disponibilitate, şi că leafa li se va plăti până ce aceste drepturi le vor fi confirmate. Că deci ministerul nu poate reţine salariile magistraţilor, din aceste categorii, la intervalul până ce începe a li se plăti cota de pensie. In consecinţă a fost declarat ilegal refuzul ministerului de justiţie şi s’a dispus să nu plătească recurentului salariul pusă ce 11 mai fixați sasnak eraatifi. Fi modernă şi elegantă. Alege-ţi coafura care îţi vine mai bine. Părul frumos, cu cât este tuns mai caracteristic, cu atâta este mai mult criticat şi cu atât trebuie mai bine îngrijit Shampoo-Elldar dă părului un luciu frumos, îl mlădiază, îl face mătăsos, dându-i un parfum discret. Spălaţi părul la prima ocazie numai cu Shampoonul fără sodă BATOZE de TREERAT LOCOMOBILE de Aluri şi de Petro! B5NATjSLSSBE^jg US G0NSTRUGTJUN1 ALE CAILOR FERATE US«GARE (C. P. U. Se găsesc cu preturiia originale ale fabricei la Represeentanţa Generală pentru România: Socetatea Unonmna Homana de tiomert fos* NICOLE FE34S3 & C-la Centrala: BUCUREȘTI, Strada Smârdan No. 1 Filiala: BRAILA, B-dul Cuza No. 95 FRANCMASONERIA Origna şi sferele învățămintelor ei Prețul Lei 60.— De vânzare la C. N.COLAU 5177 Str. Dr. Istrati 20 CAMPINA din fier cu tăblia din lemn de stejar mare stoc la Uzinele f. „SYLVA“ - şos. Pantelimon 161 — Bucureşti Telefon 4185 — 4 Strada Şelari 4 — Este Bogat asortat in porţelanuri, olărie, „Sfinx“, Tacâmuri, Alpaca, Sticlărie, lămpi electrice şi de petrol etc., precum şi toate articolele necesare pentru restaurante şi hoteluri Preţuri de mare concurenţă — Telefon 66181 -DE VAMIHTE: Foarte eftin Motor „Diesel“ cu 2 cilindri 140 H. P., 190 ture la minută, fabricat Galdner-fabrică de motoare“, în stare aproape nouă complect cu toate accesoriile şi ţevi 1 Motor pentru motorină de 25-30 sau 35 H. P. în stare bună garantată. Biroul technic Wilhelm Ungar Soc in comandida Sibiu, Str. Regina Karls 37 3194 OŢETUL BUCATflR Este o specialitate a OŢETULUI COCOȘ Aromatic — Gustos — Duceag A încerca înseamnă a-1 adopta Cererii! Ea toate băcăniile si9i Expediază prompt Fabricile „Dr. A. CfiBBfilT S, Bucureşti Reclama este sufletul Comerţului Boalele organelor respiratoare se dobândesc şi se înrăutăţesc, mai cu seamă la începutul iernei. TPI oricare ar criza ei, devine sup părătoare şi periculoasă în acest timp şi dacă nu se îngrjeşte raţional, microbii tuberculozei (piticei) găsesc terenul bine pregătit pentru a se desvolta. Unul din mijloacele cele mai bune, cunoscute până azi, pentru a combate tusea, este PECTOSIN Acest preparat nu conţine nici un derivat al opiului sau alte narcotice, ci este compus din substanţe pe cari, marii învăţaţi ai lumei le au încercat cu cel mai desăvârşit succes în combatere BROSfiSKi a'Eli PREU NONil.LASilKlSITEI^StFiSEMULISIPULMONAR. Cu unul din componentele preparatului Pactosin s’a obţinut vindecări ale tuberculozei începătoare (oftica) şi ameliorări însemnate aale boalei înaintate. Flegma ca şi temperatura dispar, respiraţia se face cu uşurinţă, redând bolnavului stara generală bună. Somnul fără transpiraţii revine, după cum au constatat profesorii Hubert, Jilard, Lubovski, etc. PECTOSIN este considerat ca cel nta desăvârşit medicament pentru a combate tuses. B© vâitzaT© Ia îsrasacia şi deOtfierii. Reprezentanţi generali: Lindenberg & Cioara Buc, Str. Stelea 2^ BB9SaaE Pentru Ireditul lept şi louns Provincii întreprindere Cehoslovacă de construcţii speciale, pentru coşuri de fabrică ziduri de cazane cu aburi, cuptoare, industriale şi izolatori de căldură bine introdus în industrie. Cei cu concesie de construcţie sunt preferaţi Oferte sub „P. P. 1418“ la Rudolf Messe, Prag, Qvecny arh. 19. 5187 vopsea de stokă extra concentrată ca praf pentru lână, mătase, Smstoac, mătase — arhilriata HI — FRATELLI GARMANI BUCUREŞTI 5078 SE CĂUTĂ: Se serveşte direct In SALATA caută reprezentant general mmm şi APARATE RADIO Mari reduceri de preţ vinde şi în rate „MOBILATUL“ Calea Victoriei 93, odinioară în prezent I) O adevărată mângăere pentru cei bolnavi de nervii este broşura mea apăruta de curând ! Aci se discută numeroasele şi îndelungatele experienţe făcute asupra cauzelor, originei şi vindecărei boalelor de nervi Trimit oricui gratuit această evanghelie a sănătăţii, dacă se scrie în acest scop la adresa indicată mai jos. MiI de scrisori de mulţumire constitue dovada acestui succes fără seaman al unei munci conştiincioasă şi neobosită, spre binele omenirei suferinde. Cel care face parte din marea armată a celor care suferă de nervii celor distraţi, a celor cari suferă de agarofobie, de slăbiciunea memoriei, de dureri nervoase de cap, de insomnie, de tulburări gastrice, de sensibilitate execesivă, de dureri în picioare şi mâni, de slăbiciune generala sau parţială a corpului sau din cauza altor simptome nenumărate trebue să şi procure broşura mea plină de znâaghere! Cel care o va citi cu atenţiune, va ajunge la convingerea liniştitoare că există o cale simplă spre sănătate şi bucuria de a trăi ! Nu mai aşteptaţi ! Si neţi chiar azi! E. Pasternack, Berlin St. Michaelkirchplat? 13 Abt. 2S3 1 AV27 Regimentul 5 Călăraşi din Garnizoana Călăraşi-Ialomiţa primeşte oferte pintru cumpărarea cantităţei de 80 vagoane lemne esenţă cer sau fag predabile franco-vagon, orice staţie. Comand. Reg. 5 Călăraşi Colonel, (ss) Scărişoreanu, 5195* Biroul de copiat acte Traduceri, corespondentă şcoală de Dactilografie Coteriile Branduzlel 1B I Str. fi» poincar» Nr. %0 % ■HOTELUL EUROPA am IILIba-iulia cu 25 camere mobilate,aranjament complect de restaurant şi cafenea este de vânzare imediat din cauză de boală. Oferte la Joan Polstette, Alba-iulia. ________ 5163 Beţia Cine voeşte a scăpa de patima aceasta uricioasă să întrebuinţeze , Antibetinul Verbs- scutit legal, preparat de mult încercat, care desgustă beţivul de băuturi spirioaşe Plină fără gust se poate da pătimaşului fără ştirea sa Mii şi mii scrisori de recunoştinţă. 2 flacoane 300 lei la Farm. Vulturul Alb, Lugoş No. 2 Banat. Spezele poştale şi ambalaj In regle grarile Galie Proprietarii de pământ! Se vânzara 10.000 buc. Persici diferite varietăţi şi 4000 buc. Nuci de Si Ibiu, foarte rentabil pentru plantarea de persici în stil mare, se vând cu preţ redus. Recomandăm Viţe altoite de prima calitate produse din Pepiniera mea. Producători direcţi şi viţă indigenă cu rădăcini. Gladiola pentru garduri vii ia cantităţi foarte mari. Catalog la cerere gratis. íj I FODOR GABOR Proprietar de Pepinieră Fondat la 1906, Focşani 5052 I PODOL mijlocul ideal contra asudării picioarelor După prima, cel mult a doua Întrebuinţare asudarea piciorului Încetează, mirosul aer tăcut dispare. Vindecă picioarele rănite şi întreţine piciorul moale, nu-l usucă şi nu întăreşte pielea. De vânzare la farmacii şi drognerii. Preţul: Lei 35.Fabricant: Farmacia CSANDA — Oradea — MINISTERUL JUSTIŢIEI ,■ Direcţiunea Judiciară di D. George M. Gärtner, domiciciliat în Bucureşti, a făcut ce rere acestui minister de a fi au-| torizat să schimbe numele său| patronimic de Gärtner fn acela de| Mihăilescu spre a se numi Georege Mihăilescu. Ministerul publică aceasta conform art. 9 din legea asupra numelui spre ştiinţa acelora cari ar voi să facă opoziţiune în termenul prevăzut de aliniatul II al zisului articol.__________431S VÂND DOI CAI FRUMOŞI Trăsură complectă. A adresa kikenni 42 4153