Universul, martie 1933 (Anul 50, nr. 57-87)

1933-03-01 / nr. 57

Statál 50-lea Nr. 57 Miercuri 1 Martie 1933 IN FIECARE ZI Adam Clisi vrea scrisul să aibă atâta putere încât să se preschimbe in chemare pentru o faptă aşteptata de cultura şi istoria neamului nostru. Urmaşi ai împărăţiei Traiane, am fost nevolnici până acum să realizăm o copie a coloanei din forul roman, deşi în fiecare sat se comandă statui şi se risipesc fonduri. Poate că odată un dar sau o subscripţie naţională vor izbuti să înfigă pe tărâmuri româneşti acest for al trecutului pe care suie ca un film istoria străbună a întâiului război întemeietor, cronică scrisă cu dalta. Ar fi numai o sfântă copie. Am avea putinţa şi datoria până atunci să încercăm salvarea monumentului pe care Romanii l-au făcut pentru noi. Ca să realizăm pioasa restaurare este nevoie să înceapă scoaterea pietrelor sculptate pe care o nenorocită râvnă le-a lăsat să se scufunde în Dunăre. Organizaţiile fluviale ar da cu dragă inimă concursul — dacă li s’ar cere. Apoi unul din acele congrese de arheologi care au discutat în Grecia restaurarea templelor minunate, ar da îndrumări precise asupra felului cum poate să se facă întregirea. In alte țări statui sfărâ- j mate în sute de bucățele se co i câinesc la loc păstrăndu-se, croindu-se aproape din nou trecutul. Şi fiind vorba de cel mai mare monument militar, armata de azi ar şti să redeschidă vechile cariere din care a fost scoată piatra monumentului, pentru ca acelaş material să complecteze izbânda. Ştiu că o aseemnea încumetare nu e mai grea decât secarea lacurilor din care dictatorul italian a scos scheletul corăbiilor. Ştiu că nu putem avea deziluziunea întrucât nu e vorba să găsim ceva îndoelnic, avem doar siguranţa de a porni la recâştigarea celui mai frumos monument — iar reîntregirea lui va căpăta nou simbol în ţara reîntregită. Dacă vrem să păstrăm cultul întemeietoarei împărăţii, dacă avem conştienţa măreţei fapte ce ne aşteaptă — atunci dealul de piatră ridicat de legionari îşi va regăsi înfăţişarea din veacurile când a fost aşezat spre a fi semn nepieritor de putere şi civilizaţie în calea năvălirilor. Tablourile de piatră, icoanele cu soldaţi, turme, şi bărboşi luptători înlănţuiţi vor scânteia în lumina Dobrogei podoabă menită să atragă înţelegerea şi înclinarea lumei. Slavă şi recunoştinţă vor rămâne pentru cei ce vor isbuti acest gând — apărând şi reinoind gândul împărătesc de odinioară. Nu cred doar să fim atât de calici în nevolnicie încât şi trecutul să-l pierdem. Adrian Maniu O comoară dul Senei infun- Succele obţinute până acum de întreprinderile vasului de salvare „Artiglio” au repus la ordinea zilei chestiunea scoaterei din fundul Senei a tezaurului pe care vasul „Télémaque” l’ar fi transportat pe acest fluviu in ziua de 3 ianuarie 1790. Se spune că acest vas ar fi avut pe bord o încărcătură de bijuterii, servicii de aur şi argint şi drugi de aur, pe care regele Ludovic al XVI presimţind izbucnirea revoluţiei ar fi vrut să le trimită în străinătate spre a-şi asigura astfel cel puţin o parte din avere. Vasul insă n’a mers decât până în dreptul localităţii Quilleboeuf şi fiind prea greu s’a scufundat. In 1840 mai mulţi ingineri au întocmit planuri şi au construit maşini, care au costat 500.000 franci, — o sumă mare pentru acele timpuri, pentru a întreprinde opera de salvare. Dar aparatele nu erau suficient de puternice pentru a scoate vasul din acel strat de nămol acumulat în cursul unei jumătăţi de secol şi după o muncă de mai bine de un an, a trebuit să se renunţe la întreprindere. Unii scriitori afirmă că Ludovic al XVI-lea intenţionase să se refugieze la New-York şi că de aceea trimisese vasul „Télémaque" inaintea sa. Ei spun ca „Télémaque” a ajuns la destinație și că alt vas a fost intenționat scufundat în Sena, pentru a face pe urmăritori să-i piardă urma. Totuş în Quilleboeuf persistă și azi credința că vasul cu prețioasa încărcătură zace in albia nămoloasă a Senei. „Samuran” Portretul către a repurtat cel mai mare succes la „Salonul Independenţilor“ şi care, după cum am mai spus, reprezintă pe soția pRSDoraim FonQffin, o T& i oMe de o frumusețe răpitoare, care sub numele de „sumuron“ I repurtat acum 8 ani mari I smoem ca, manechin. - FANTEZIILE VÂNTULUI DE AZI PE MÂINE TRAMVAIUL — Biletele d-for !... Ca de obiceiu la ora 1 tramvaiul este aglomerat de lumea cea mai diversă, a Capitalei. Este un caleidoscop haotic ,care înregistrează o bizară împerechere de clase sociale. De la moșierul — pe vremuri arhimilionar, azi scăpătat — până la umilul funcţionar, tramvaiul a marcat o trăsătură de unire care a nivelat blazoane şii prejudecăţi. — Avansaţi înainte... Clasica formulă — care cu decenii în urmă făcea deliciul umoriştilor vremii — azi nu mai surprinde pe nimeni. Se spune „avansaţi înainte" ca ei „bună ziua“ sau „salutare !“... La „Carpaţi“ populaţia tramvaiului s’a dublat: înghesuială şi chionturi. Un tânăr se ridică şi face loc unei doamne între două vârste. Alături de doamna către se aşează mulţumind tânărului cu recunoştinţă, se profilează un cioc şi o mustaţă severă. Bătrânul de lângă noua sosită aruncă o privire cercetătoare acesteia. Parică ar cunoaşte-o și partea nu. Nu știe de unde s’o ia.. Renunţă la cercetări și-şi vâră din nou nasul în jurnal. — Rosetti! Cine coboară la Rosetti! La Rosetti nu coboară nimeni. Doamna de lângă domnul cu cioc se uită şi — având aerul că-l recunoaşte — i se adresează destul de tare ca să fie aurită de aproape tot tramvaiul : — Nu sunteţi dv. tatăl unuia din copiii mei ? Domnul cu cioc a sărit în sus, ars şi roşu, de mânie şi stupefacţie. Pasagerii râd pe înfundate. Doamna îşi dă seama de gafă şi o repară . Sunt profesoră! lămureşte dânsa... Keeps O mireasă eşind dela biserică: voalul i-a fost luat de vânt in acest mod neaşteptat. Duel intre femei Brzy Bory, o tânără actriță ungară, având un diferend cu o colegă, a provocat-o pe aceasta din urmă la duel. Rezultatul a fost o mică zgârietură, care a răzbunat onoarea ultragiată. Jucărie preţioasă Copii unui umil locuitor dintr’o localitate engleză se jucau de mai multă vreme cu optsprezece ,mărgele“ strălucitoare pe care le aveau dela tatăl lor. Timp de trei ani pietricelele acelea atât de frumoase s’au rostogolit prin casă, pierzându-se adeseori şi eşind iarăşi la iveală mulţumită sclipirea lor ce atrăgea fără voie privirile. Intr’o zi sora mai mare a copilaşilor găsi un post la oraş şi, de plecare, tatăl său vrând să-i dea un dar aducător de noroc, luă cele optsprezece mărgele şi i le dete. Fata, care intrase în serviciu purta adesea colierul când se ducea să danseze Duminica. La unul din aceste baluri populare, un tânăr cu care dansa remarcă frumuseţea pietrelor şi auzind de unde le are, o sfătui să se ducă la un bijutier să întrebe dacă aveau vreo valoare. Acum câteva zile ea intră la un bijutier şi ii arătă colierul şi fu cât pe-aci să leşine când află că „mărgelele“ ei valorau 2000 lire sterline. Iată, cum a fost găsit colierul de diamante pierdut de ducesa de Rutland la un bal de vânătoare, dat acum trei ani la castelul Belvoir, din Grantham. Ducesa n’a observat imediat dispariţia preţiosului colier, dar când a prins de veste a dat imediat de ştire poliţiei. Toate cercetările au rămas insă zadarnice şi nici chiar oferta de cincizeci de lire recompensă n’a dat nici un rezultat. Societatea de asigurare la care erau asigurate bijuteriile ducesei i-au plătit acesteia 1000 de lire. Şi în timpul acela colierul fusese găsit pe drumul, parcurs de oaspeţii dela castel cari luaseră parte la, vânătoare, de un biet grom, fată de familia, care dase ,mărgelele" copiilor săi, fără să bănuiască măcar valoarea ic». O expediţie sovietică in stratosfera Ziarul „The New-York Herald” publică o ştire din Moscova, după care Liga aeriană sovietică a procedat pentru luna iunie o expediţie în stratosferă. învăţaţii sovietici vor fi închişi însă intr’un cilindru, spre deosebire de profesorul Piccard, care a făcut uz de o sferă. Ei vor să studieze razele cosmice și presiunea barometrică cu ajutorul unor aparate optice. Cilindrul va fi prevăzut cu ferestre laterale pentru a permite vederea din toate unghiurile, iar la capătul lui va fi o fereastră de la care se vor lua fotografii. Note medicale CACOSMIA I Unii indivizi simt un miros urit, au senzaţia că sunt intr o atmosferă de ouă stricate, cau- I duc ars, miros de putrefacţie I si acest miros urît-cacosmie, II urmăreşte fără încetare , au cunoştinţă de infirmitatea lor, cred, că citesc desgustul pe faţa vecinilor, din care cauza I fug de societate şi nu se mai hrănesc, căci alimentele pentru ei miros urii. Cacosmia, poate fi reala, fiind percepută şi de bolnav şi cei din jurul său — se numeşte cacosmia obiectivă; alteon mirosul nu este perceput decât de bolnav, în care caz se numeşte cacosmie subiectivă. Cacosmia subiectivă, bolnavul nu este jucăria unei iluzii, mirosul urit există în realitate, are în el mirosul de putrefacţie şi acest, miros se produce la nivelul foselor nasale în rinitele fetide, rinitele cazeoase, ozenă cu cruste infecte, in sifilis terţiar cu sequestre; corpi străini în fosele nasale ; secreţii grămădite în criptele amigdalelor. Amigdalita cronică criptică este cauza frecventă a cacosmiei. Mirosul urit, simţit de bolnav se mai produce la nivelul gurii. Gingivitele, pierea alveodentară, cariile dentare etc. La nivelul căilor respiratorii, cacosmia poate proveni dintr’o laringită uscată, ozenă tracheală, supuraţie broncho pulmonară, bronşită fetidă. Afecţiile tubului digestiv la diverticuli esofagieni dispepsia flatulentă cu regurgitări (râgâeli), stenoza pilorului cu stază gastrică pot să producăcacosmie. In cacosmia subiectivă nimeni nu simte mirosul urit, ce nelinişteşte pe bolnav, nici examenul medical nu descopere cauza cacosmiei, de unde se deduce, că această stare este pur nervoasă. In acest caz cacosmia este produsă de o adevărată iluzie olfactivă, analoagă halucinaţiilor vizuale sau auditive, sau o perversiune a adoratului, care face ca mirosul cel mai plăcut, pentru bolnav să fie un miros de putrefacţie. Cacosmia poate să fie produsă de o nevrită olfactivă, aşa in difterie, gripă, ce se termină prin anosmie , pierderea mi- I rosului. * Cacosmia nervoasă se întâlneşte la neurastenici, tabetici, în tumori cerebrale. La epileptici există o aură olfactivă, ce începe printr’un miros unit, miros ce precede şi anunţă criza. Această stare morbidă se mai observă la alienaţi, în timpul gravidităţii, alăptare, menopauză şi în intoxicaţii cu antipirină, cocaină. Se maschează, cacosmia prin irigaţii nazale odorante, pulverizaţii nazale cu pleu parfumat sau prizatul de pulberi aromatice. Tratamentul se face de medici specialişti. Dr. P. de« prattetaas). UNIVERSUL 3 [miniifiM-hnniii-mini I (extras din sânge) ASOCIATE CU SĂRURI ORGANO - MINERALE Constitue tratamentul modern al stărilor de Anemie, Astenie, Surmenaj, Limfatism, Tuberculoză şi Convalescentă Profesorii cei mai mari din lume dintre care: Schmiedeberg şi Zaleski, Whipple, Minot şi Murphy, Spence, Musch, etc., au studiat rolul ficatului, hemoglobinei, vitaminei D, şi au dovedit câ este cel mai ideal tratament existent. Conferinţele, congresele, cărţi şi reviste din lumea întreagă vorbesc şi divinizează pe descoperiorii acestui remediu. Az, când anemia, astenia, surmenajul intelectual sunt atât de răspândite, trebue să felicităm şi să mulţumim savanţilor cari au salvat o lume întreagă de consecinţele grave ce ar putea surveni în urma acestor stări. Renumitele ETABL „LIAN“, au parvenit să sintetizeze aceste elemente terapeuice idale sub numele de TONOGLOBINE EXTRACTUL DE FICAT combate starea de insuficienţă hepatică a anemiaţilor şi turbeculoşilor. HEMOGLOBINA (extras de sânge) este necesară pentru refacerea globiiei sângelui, care in aceste stări nu este decât un element fără viată. GLICEROFOSE DE CALCIU este cunoscut ca singurul remediu in calcificarea organismului, care fiind fixat de VITAMINA D, conţinută în TONOGLOBINE, nu-l lasă să fie eliminat din organism. CALCIU mai are şi acţiunea diuretică şi cardio-tonică. CLORURA DE MANGANEZ de curând introdusă în terapie, e un puternic distribuitor de oxigen, activând reacţiile intracelulare, totodată fiind şi un preventiv al cancerului, după marele Prof. francez DELEET, COLA, COCA, CHINA şi NUCA VOMICA stimulează activitatea sistemului nervos, excită glandele stomacale producând pofta de mâncare şi tonifică cordul. Gustul vinului TONOGLOBINE „LIAN“ este atât de plăcut încât s-ar putea lua drept liquer aperitiv. Sticla conţine o cantitate mare necesară pentru o cură de 15 pentru adulţi şi 40 zile la copiii care poate fi prelungită fără întrerupere. In cazurile când alcoolul este contra-indicat se poate lua SIROP TONOGLOBINE „LIAN“, care conţine aceleaşi elemente un excipient de sirop, , Atestatele numeroaselor somităţi medicale asupra Tonoglobinului precum şi extrasele din JOURNAL OF AMERICA MED. ASSOC. 8, IX 980 şi alte reviste medicale din ţară se găsesc in broşura explicativă ce vă stă la dispoziţie la cerere. Un exemplu: Subsemnatul, experimentând TONOGLOBINUL „LIAN“. In diversele stări de anemie pernicioasă şi în perioada de convalescenţă după diverse maladii infecţioase, am constatat că acest produs e un agent medicamentos excelent, cu gust agreabil, fortifiant şi bine tolerat de pacienţi. Dr. I. B. Docent universitar. De vânzare la, toate Farmaciile şi Drogneriile. Conţinutul a fost controlat la Institutul de analize chimicofarm, al Ministerului Sănătăţii. Autorizat de Onor. Ministerul Sănătăţii sub Nr. 76.770. Depozit General, Bucureşti Str. 11 Iunie Nr. 12 Telefon Nr. 3212/81. 2606 De la Asociaţia funcţionarilor fianciari Funcţionarii financiari, din ţară au pus bazele unei asociaţii in conformitate cu art. 24 din Statutul funcţionarilor publici şi art. 57 şi 58 din regulamentul acestui statut. Scopul acestei asociaţii este cultural, economic şi pentru slujirea intereselor profesionale, având menirea să contribue şi la strângerea legăturilor de colegialitate între funcţionari. Această asociaţie se va strădui să obţină personalitate juridică prin lege. Asociaţia urmăreşte : 1. înfiinţarea în Bucureşti a unei reviste financiare, care să însereze toate legile, instrucţiunile ministeriale, jurisprudenţe fiscale, etc. 2. înfiinţarea în Bucureşti a unei cooperative cu secţii judeţene, cari să înlesnească membrilor procurarea produselor alimentare din judeţele respective şi pe care să le distribue cu preţuri avantajoase, înlesnind astfel funcţionarilor un trai mai omenesc. 3. înfiinţarea unei biblioteci. 4. înfiinţarea unui curs financiar pentru funcţionarii fiscali şi pregătirea celor cari vor să îmbrăţişeze cariera financiară. Fondurile asociaţiei se vor procura din cotizaţii, donaţii, serbări, etc. Afară de acestea, asociaţia, va căuta să procure ajutoare membrilor săi, pentru boală, deces, băi, precum şi ajutoare celor împovăraţi cu familii grele şi nedreptăţiţi. Duminică dimineaţă asociaţia s-a întrunit şi şi-a ales consiliul de administraţie. S’a trimes apoi următoarea telegramă M. S. Regelui. Funcţionarii financiari publici din ţară constituiţi în Asociaţia lor profesională, culturală, economică, asigură pe Maiestatea Voastră de întregul şi desăvârşitul devotament de iubire şi respect pentru Tron simbol al neamului. Preşedintele Asociaţiei funcţionarilor financiari I. N. Georgescu întrunirea partidului georgist la Brăila 26 Februarie Pe lângă fruntaşii organizaţiei locale şi delegaţii din judeţ au participat la această adunare şi delegaţii din partea organizaţiilor jud. Teleorman, jud. Ciuc, Galaţi, Constanţa, etc. Primul a luat cuvântul d. RADU LASCU, şeful organizaţiei locale, care s’a ocupat de activitatea depusă in parlament de deputaţii partidului georgist. D. ANDRONESCU, fost deputat de Constanţa aduce salutul dobrogenilor. D. avocat D. UNTARU descrie starea economică şi politică actuală, accentuând ca toate ramurile de activitate în frunte cu agricultura sunt in completă stagnare şi nu mai pot rezista din cauza crizei generale. Vorbitorul descrie starea de plâns în care a ajuns portul Brăila, care altădată era fala porturilor din România, ocupându-se de partidul naţional-ţărănesc. Untaru spune că aci sunt în luptă două unităţi: deoparte d-nii Maniu şi Mihalache, iar de alta guvernul Vaida, care este sabotat de primii.. Ca exemplu d-sa citează aplicarea stării de asediu. O VOCE DIN SALA: Şi dv. aţi votat-o. D. UNTARU răspunde că a fost necesară votarea stării de asediu şi de către opoziţie, deoarece era vorba de restabilirea ondinei în ţară. D. CALAVRA-Galaţi constată că activitatea regimului naţional-ţărănesc s’a mărginit la maximum de anarhizarea ţării şi la minimum de consolidare naţională. Cere îndepărtarea actualului guvern. D. MIAHI ARTAREANU aduce salutul organizaţiei din jud. Ciuc. D. CONST. SARBU-Constanţa cere ca atenţiunea guvernelor să sa îndrepte în primul rând I exfrm porturi cari simt supapele de siguranţă ale economiei vieţii unui stat. I D. ing. DELEANU, deputat, , vorbeşte în numele organizaţiei I de Covurlui. Se ocupă despre problemele muncitoreşti. D. deputat CIOC aduce salutul organizaţiei de Teleorman)CUVÂNTAREA D-LUI GHEORGHE BRATIANU I D-sa arată că împrejurări vitrege fac ca în momentul de faţă ţara să treacă printr’o mare nelinişte. Ceeace se cere a fi de la conducătorii ţării în afară de re- I stabilirea bugetului, este lichidarea trecutului oneros şi re- stabilirea cu un ceas mai devreme a situaţiei producătorului şi contribuabilului, cari să fie liberaţi de sarcinile cumătăreşti de până acum. In programul nostru am înscris realizări pentru proprie■ tarii ipotecaţi, refacerea creditului bancar, zonele libere în principalele porturi de export, dunărene, etc. Dar în ceasul când se ridică atâtea primejdii pentru ţara noastră trebue să fim şi naţionali. S’a vorbit zilele trecute dei spre primejdia comunismului. Nu voiu contesta că în multe oraşe şi mai cu seamă în porturile româneşti se desfăşoară o febrilă propagandă comunistă, dar adesea sub masca agitaţiilor extremiste se scund alte elemente vrăjmaşe sentimentului naţional, cari lucrează la prăbuşirea existenţei noastre ca stat. Inehee cerând înlăturarea actualului guvern ca incapabil, iar succesiunea să fie încredinţată partidului d-sale care-şi asumă întreaga răspundere. In sensul celor discutate s’a votat o moţiune. -stox- Târgul Central al Industriei Cehoslovace IUI I 11PMII 19-26 MARTIE 1933 Indicarea gratuită a surselor de cumpărături Viză gratuită, pe căile ferate în termenul de prin serviciul de informaţiuni al Târgului la 0—31 Martie 1933 la societăţi de navădeschis permanent. gaţie fluvială şi aeriană . reduceri pe C. F. R. 50% la înapoiere reduceri pe C. F. ceh 33% dus şi întors 8 zile de cumpărări avantajoase Bl! NHEBBSIDIS! BEBERIT DIN PRADA Sucursala Buureşti, Calea Victoriei No. 31 2003 Informaţiuni şi legitituaţiuni la reprezentantul onorific Ia Consfătuirea comercianţilor din sect Verde Duminică a fost la sediul Sfatului Negustoresc din calea Griviţei o consfătuire a comercianţilor din acel sector. A prezidat d. EREMIA MUNTENESCU care a făcut o expunere a situaţiei grele, în care se găsesc comercianţii şi industriaşii în general din cauza crizei economice ce bântue de câţiva ani şi în special din cauza diferitelor dări şi impozite cu cari clasele producătoare sunt grevate. D. I. VOICULESCU spune ca puţinele întreprinderi comerciale ce se mai menţin au luptat şi luptă cu sacrificii dureroase pentru aşi prelungi existenţa. Astăzi, o uşurare a dărilor ce grevează comerţul şi industria se impune. D. T. ILIESCU spune că impozitul pe lux şi cifra de afaceri va fi absolut imposibil de suportat din cauza cotelor mari si in special din cauza formalităţilor şi contabilităţii complicate impuse contribuabililor. D N. NEGREANU cere a se interveni pentru legiferarea vadului comercial. D. A. ROSENBERG spune ca comerţul ambulant pe zi ce trece la o mai mare dezvoltare, lovind în interesele comerţului stabil. __ _ Mai vorbesc d-na Gluţa Dumitrescu, Matei, Zeii cart şi alţii, după care se hotărăşte să se intervină pentru autorizarea un nei întruniri pentru ziua de 5 Martie în sala „Locomotiva“. ---------xox-------- Propagandă iredentistă maghiară printre şcolari Satu Mare, 25 Febr. Incidentul întâmplat zilele trecute la şcoala superioară de comerţ din Satu Mare nu este de natură să îngrijoreze pe cineva. Totuşi el denotă o mentalitate, care incepe să-şi facă loc chiar în mintea unor tineri maghiari, cărora statul român le plăteşte profesori şi şcoala, spre a lupta contra acestui stat. Directorul şcolii a făcut o mică perchiziţie prin bagajul şcolar al câtorva elevi, cunoscuţi ca recalcitranţi. Ei bine, cu surprindere a aflat că aceşti şcolari întreţineau o întreagă corespondenţă cu alte şcoli din Ungaria şi nu era o corespondenţă nevinovată, din aceia care ajută instrucţia, ci una vinovată, aceia ce propagă ura şi răzbunarea. Aceşti nevinovaţi elevi aveau formulare de jurământ că nu vor înceta să lupte contra României şi pentru Ungaria mare. Este interesant că şi părinţii acestor elevi primesc leafă tot de la mult hulitul stat român, pe aceste vremuri când unii români sunt aruncaţi pe drumuri. Iată deci prin ce gesturi ne răspund acei cărora le întreţinem şcoli şi le plătim profesori. Ei au fost predaţi poliţiei. Gripa este recunoscută ca o maladie infecţioasă care dacă este preîntâmpinată şi tratată din timp nu poate lăsa urme şi e vindecabilă. Gripa se manifestă prin febră şi diminuare de forţe a organismului, depresiuni nervoase, insomnii, etc. QUINOLAX ROBERTS este un preparat specific contra ! gripei. Datorită acţiunii sale are facultatea de a diminua febra, degajează complect intestinul, elimină toxinele gripale şi dispărând durerile, reînviorează bolnavul. QUINOLAX ROBERTS pe lângă că este un puternic specific al gripei reacţionează direct şi imediat asupra microbului, mai este şi un fortifiant şi analgezic. Feriţi-vă de gripă şi recidivele ei; o gripă rău tratată duce la pneumonie. QUINOLAX ROBERTS este un adevărat salvator al bolnavilor de gripă. Se găteşte de vânzare la toate farmacile şi drogueriile. top QUINOLAX „Noroc de vreţi să v’aducă ‘ „MĂRŢIŞORUL ce-l purtaţi* „Neapărat cu mic cu mare“ „La „MONOPOL“ şi-l dibui“ MONOPOL“ ARTA Şelari 26 MODA instalaţie de Călire Electrică din Ţară cu cuptor electric incandescent şi de călire la suprafaţă, cu dispozitiv electro-automatic pentru temperatură, măsurătoare şi de reglaj, precum şi toate dispozitivele auxiliare moderne — căleşte de o calitate de neîntrecut ORICE PIESE DE MAŞINI, CA : butoane de piston pentru motoare Diesel de toate mărimile, părţile compunătoare de automobil ca : roţi cu platou (disc, taler) roţi dinţate, butoane cu resort butoane de distanţare pentru osii- UNELTE CA : matriţe stampe, tăieturi freze mandrine cutii de ghidaj cuţite pentru foarfeci pentru tăiat table de toate mărimile primejate spre imediată efectuare: căliri în masă a şuruburi, încălziri la incandescenţă a piese forjate, cuţite şi pile Uzina Electrică din Sibiu S.A. 2605 Să ajungă la chelie Doamnă ? CĂDEREA IŢARULUI, MATREATA face să dispară in 3 z0e „DENY" Tonic capilar cu bază de Cholesterina. Părul căzut RECREŞTE Ia DOAMNE ŞI DOMNII în scurt timp. Face părul mătăsos Plac. lei 120.- 2 Plac. lei 230.- Pentru păr BLOND lei 130.- DEPOZIT : „OPAC", Str. Doamnei 7 (Galeriile Blanduziei, ETAJ) Bucureşti, 19 in câteva minute Migrenele, durerile nevralgice, reumatice, menstruale durerile de dinţi şi de orice altă natură dispar, luând 1-2 cachete CAPOL. CAPOL se vinde numai în ambalaj original, cu tricolorul francez. 1 cachet Lei 6 2 cachete Lei IO te doare capul la fnccazcte gripa^nken. ipniediatr 0 fricţiune a HERCULES m/v ud redd eănălitim Flaconul Lei 20 cereţi „Ziarul Ştiinţelor şi al Călătoriilor“ Casa Autonomă pentru Ocrotirea şi Ajutorarea Personalului c. r. H. Publicatiane Pentru combaterea şi tratamentul tuberculozei personaluli C. F. R., Casa Autonomă. • * Li "* d°re§te a închiria un institut, sanatoriu sau imobil, care s’ar putea amenaja pentru scopul arătat. Condițiunile ce trebue să indeplinească un asemenea sanatoriu sunt următoarele : să fie situat intr’o regiune muntoasă, la o altitudine medie de 350—750 metri; să poată fi' accesibil pentru transportul bolnavilor şi aprovizionare ; să aibă clădiri cu numărul de camere necesar pentru circa 200 paturi, în afară de locuinţe pentru personal şi un pavilion pentru serviciile medicale; în fine, să aibă lumină electrică apă potabilă captată şi instalaţiile sanitare de apă şi canal. Sunt rugaţi toţi acei care posedă un asemenea imobil să înainteze Direcţiunii Generale a Casei Autonome C. F. R., Bucureşti, str. Barbu Catargiu, No. 18, oferte cuprinzând descripţia, planurile imobilului, preţul şi condiţiunile închirierii. Ofertele se prinesc până la 15 Martie a. c., după care se va proceda la analiza lor, vizitarea imobilelor oferite și luarea unei deriziuni de către Consiliul de Aduţie al Casei Autonome C. F. R. , mtKînmP. 2* Febemm tas», ,