Universul, mai 1937 (Anul 54, nr. 132-147)

1937-05-16 / nr. 132

_.0al ______ Salcieul nou Am regăsit în început de varăoraşul nou. In grădinile reginei cele din urmă lalele negre s’au deschis de şapte ori lăsând acum în urmarea pe mai departe a minunatelor înfloriri loc stânjineilor să îşi pâlpâie flacăra viorie ţâşnită , din pietre şi pământ negru. Cu inima strânsă am trecut prin cămăruţa unde odinioară a veghiat Regele Ferdinand. Şi iar am trecut pe străzile albe câte se deschid tot mai mult către o viaţă nouă. Am văzut cum din feeria de vis a magaziilor de piatră se deşteaptă o cetate care vrea să fie frumoasă. Un primar care îşi dovedeşte energia înţeleaptă însufleţeşte tărâmul preschimbând magazii de piatră în muzee şi biblioteci cu înfăţişări de Veneţie orientală. Digul cel nou, înaintat în mare, începe să adăpostească iar corăbiile câre nu mai ocolesc zarea şi ingineri măsoară drumul pentru o cale ferată care fără zguduiri şi întreruperi să aducă drumeţii, în afară de cei pe care i-ar atrage iar vaporaşele care ar veni de la Constanţa zilnic pentru sezon şi în afara avioanelor câte păsări mari şi albe îşi iau iar drumul peste seninul valurilor şi peste dealuri de argint. Se învederează entuziastă munca de creator într’o înteţire ce deschide viitorul. Balcicul îşi cucereşte un început de plaje, Balcicul îşi organizează o colonie de pescari, Bâlciul va avea cel mai vindecător ghid pentru suferinzi, Balcicul îşi ridică terase de piatră şi, plantează necontenit copaci pe toate râpele, desţelinând coline sterpe care ■vor fi preschimbate în parcuri. Omul iubitor al cărţilor d. Folino se dovedeşte cât e iubitorul şi al acestui ţinut dobrogean. Balcicul se ridică, dintre ruinele turceşti, dintre ruinele romane şi o adiere nouă îmbină proaspăta mireasmă a pomilor cu aroma valurilor. In curţile gospodăriilor sărace, migdalii au dat rod şi o frumuseţe pe care o bănuiam ameninţată de pierzanie îşi capătă iar fiinţă. ADRIAN MANIU Maxime şi cugetări Totdeauna entuziasmul învinge fatalmente pe cel care e lipsit de el. Nu puterea braţului, nici măestria armatelor hotărăşte victoria, ci puterea sufletului. Fichte A fi om simplu, dar cinstit, preţueşte mai mult decât uin om genial, dar necinstit. I Balzac Doi înotători ■Kt Pisicii nu-i place apa, dar la nevoie ştie să înoate şi încă foarte bine, după cum se poate vedea din ilustraţia noastră. Cât pentru cocoşi, ei nu sunt tocmai cunoscuţi pentru aptitudinile lor de înotători dar cei din ilustraţia noastră e un cocoş din oraşul Seattle, Statele Unite și ca atare iese din comun. Hotărât lucru Führerul nu mai | Iată-1 de pildă, in clipa în poate rosti o vorbă, fie ea cât de j care felicită pe o tânără spornemsemnată, care să nu fie in- | tivă si i se pune in fată un mic registrată de microfon. | microfon de buzunar.' ULEIUL ÎNCORONĂRII ■Iată formula uleiului cu care a fost uns regele George al VI-lea în momentul încoronării. Ea datează din secolul al 17-lea şi până’acum nu s’a dat încă publicităţii compoziţia sa. Acest ulei sfinţit e preparat din idei de flori de portocal, ulei de roze, ulei de cinamon, de mosc, de civet, de chihlimbar, de iasomie, de suzan şi de smirnă. El are un parfum foarte puternic şi o culoare aurie ca a chihlimbarului, când e proaspăt, dar cu timpul se mai închide. De notat că o cantitate din acest ulei a fost preparată în anul 1902 cu prilejul încoronării regelui Eduard al VH și tot din ea s’a întrebuințat și la încoronarea regelui George al V-lea in 1911. CAN POVEŞTI Cu prilejul căsătoriei prinţesei Iuliana a Olandei, sultanulavanez Pekpe Alam plecă din tobe se duse în Elveţia spre a petrece câtva timp la Saint- Moritz. Aci însă făcu alt act de supunere şi anume în faţa zeului ■ amorului, care-i scoase in cale pe domnişoara Nadia Vlassov, o tânără grecoaică de o frumuseţe răpitoare, venită să-şi petreacă vacanţa în Elveţia. Idila între prinţul galben şi alba ateniană se înfiripă dela prima vedere. Şi, fără a sta la gânduri, Pe Ifpe Alam se înapoie imediat la Haga, spre a cere dela suverana sa, regina Wilhelmina a Olandei, permisiunea de a se căsători. Aceasta îi fu acordată imediat. Şi într'un viitor foarte apropiat d-soara Nadia Vlassov se va îmbarca spre a se duce în poetica insulă Java, unde un popor de 15 milioane o aşteaptă să-i fie regină... Şi se mai spune că astfel de lucruri nu se întâmplă decât în romane sau pe ecran... minunata lui insulă spre a face un act de supunere la Haga. După ce’și împlini această da O cununie puţin obişnuită dintre căsătoriile americane, care adesea se disting prin ciudăţeniile lor, fără îndoială că cea mai ciudată e aceea care a fost celebrată zilele trecute la Chicago. Miss Louise Koeck se pregătea tocmai să se căsătorească cu tânărul Peter Buchanan, când mama sa căzu bolnavă şi muri. Ultimele cuvinte adresate fiicei sale fură „Nu amânaţi cununia şi nu plângeţi moartea mea“. Spre a i se respecta ultima dorinţă, căsătoria se făcu într’adevăr chiar în faţa trupului ei neînsufleţit. După ce sesfârşi ceremonia, mireasa, mirii şi invitaţii asistată la serviciul funebru oficiat de acelaş preot. TAINA VIZIGOȚILOR La Cosenza, în sudul Italiei, se fac săpături pentru aflarea mormântului lui Alaric, marele rege vizigot, mort în anul 410 a. C. Cândregele muri, poporul său hotărî ca mormântul lui să ramâie ascuns și inviolabil. Transportând corpul pe malul râului Busento, ei siliră pe prizonierii lor să sape o nouă albie pentru râu, iar in cea veche îngropară pe regele lor împreună cu o întreagă comoară de aur, argint, vestminte scumpe şi arme de preţ. . După aceea râul fu îndreptat iarăşi prin vechea lui albie, iar prizonierii, cari săpaiseră mormântul fura ucişi pentru ca nici un roman să nu poată afla secretul. Acum după 1.500 de ani şi mai bine, o savantă franceză, d-ra Amelie Cruvelin, a urmat cursul râului Busento încă din luna Septembrie şi cu ajutorul unor instrumente ştiinţifice a găsit intr’un anumit loc semne de prezenţa unei, mari cantităţi de metale preţioase la o adâncime de şapte metri. Ceva mai departe de râu nişte lucrători de la. im cuptor de cărămizi au dat peste urmele unei construcţii de cărămidă într’un teren, care pe vremuri fusese acoperit de apă. Dacă aceste indicaţii corespund adevărului, e foarte posibil ca marea taină a vizigoți- lor să fie descoperită într’un viitor apropiat. Sfatul medicului Migrena Migrena este o durere de cap care prezintă anumite caractere: se iveşte la intervale, întrucâtva regulate,, cuprinzând jumătate corpul şi deseori numai ochii şi tâmpla şi e însoţită de supraexcitarea simţurilor (auz, pipăit) şi de greaţă, mergând până la vărsături. Migrena loveşte pe oamenii sedentari şi artriteii; ea se moşteneşte de multe ori. O au şi tinerii şi adulţii, dar cedează către bătrâneţe. Un acces de migrenă se face cunoscut dinainte de a apărea. Unii simt un fel de greutate, alţii o apăsare, indispoziţie, mâhnire nemotivată. De cele mai multe ori criza izbucneşte dimineaţa la deşteptare, după o noapte nedormită. Durerea de cap este intensă şi lumina, zgomotul, mişcarea, o sporesc şi mai mult. Greaţa care însoţeşte migrena a fost comaparată cu aceea a răului , de mare; ea creşte până ce bolnavul vomiteazâ şi atunci dispare. Durata crizei de migrenă variază de la câteva ceasuri, până la 24 ore. Ea lasă în ură oboseală care piere după un somn bun. Cauza migrenei este un spasm al arterelor creerului; spasmul însuşi se datoreşte unui desechilibru al sistemului neurovegeta- I tiv. Cauzele care produc excitaţia nervului simpatic generator de migrenă sunt mai multe: alimente ca ouăle, ciocolata, laptele, parfumuri tari, variaţiuni ale funcţiunii ovarului, tiroidei, ipofizei, o insuficienţă a ficatului şi abuzuri alimentare. S-au mai citat drept cauze de migrenă: căderea intestinelor, apendicita, variaţiile de temperatură, emoţiile, comstipaţia şi nesomnul. La fiecare migrenos trebue găsită cauza şi înlăturată. Oricine însă, este ameninţat de migrenă, trebue să doarmă suficient şi să înlăture surmenajul. El trebue să se ferească de mesele bogate, de tutun şi de alcool, de ciocolată, de grăsimi, de condimente picante, de alimente fermentate şi fezandate. Constipaţia va fi, cu grije tratată şi din când în când un post absolut de 24 ore va trebui să cureţe organismul. Când apare criza de migrenă, ghiaţa la cap şi mirosirea câtorva picături de, nitrit de amil pot aduce oarecare uşurare. Când cauzele migrenei nu sunt cunoscute şi deci nu pot fi înlăturate, se poate încerca o desenibilizare prin peptonă, autohemoterapie, calciu, şi medicamente care influenţează nervul simpatic. In fine simpaticoterapia endonazală poate da bune rezultate în unele cazuri. aicir.. Dr. N. .VATAMANU UNIVERSUL UNITED STATES LINES Ţineţi minte acest semn la NEW-YORK Plecări săptămânale din Hamburg - Havre - Southampton cu cele mai moderne vapoare - cabine („Cabinclass“). PRESIDENT ROOSEVELT 26 Maiu + MANHATTAN 2 Iunie PRESIDENT HARDING 9 „ WASHINGTON 16 + 1) îmbarcarea seara, in ajunul plecării. WAGONS LETS| COOK Bucureşti — Victoriei 39 — Palatul Adriaticall PENTRU REUMATICI Eforia Spitalelor Civile aduce la cunoştinţa bolnavilor de reumatism că secţiunea sa anti-reumatică din staţiunea Eforie (Tekirghiol) începe să funcţioneze anul acesta la 10 iunie. Această secţiune este anexată Institutului Clinico-Medical A. din Spitalul Filantropia de sub direcţia d-lui profesor dr. Danielopolu şi este compusă dintr’un serviciu de spital şi un serviciu de sanatoriu. Ea este prevăzută cu laboratoare de analize medicale, fizioterapie, mecanoterapie, etc. In această secţiune se îngrijesc în primul rând toate afecţiunile reumatismale. In plus se mai pot îngriji şi orice alte afecţiuni, cari necesită cura de nămol, helioterapie, aer de mare, etc. Se exclud leziunile tuberculoase. Această secţiune anti-reumatică va funcţiona de la 10 Iunie la 21 Septembrie a. c. Bolnavii vor fi admişi în 4 serii: 1) dela 10 Iunie la 1 Iulie inclusiv; 2) dela 2 Iulie la 31 Iulie inclusiv; 3) dela 1 August la 30 August inclusiv şi 4) dela 31 August la 21 Septembrie inclusiv. Primirea bolnavilor se face prin consultaţia de boli reumatice de la Institutul Clinico-Medical A, din Spitalul Filantropia, B-dul Col. Ghika nr. 5, care funcţionează în zilele de Marţi, Joi şi Sâmbătă de la ora 10 zila 12 dimineaţa. In timpul sezonului consultaţia de primire va funcţiona şi în staţiunea Eforie. Informaţiuni pentru condiţiunile de admitere se iau de la administraţia centrală a spitalului Filantropia, 7772 Vizita economistului german Jens Jessen Joi a sosit în Capitală unul din cei mai de seamă economiști ai Germaniei de azi, profesorul de economie politică Jens Jessen, de la universitatea din Berlin. Născut în Schleswig-Holstein are abia acum 41 ani. Profesorul Jens Jessen a primit din partea actualului regim din Germania mai multe însărcinări importante în domeniul economiei naţionale, fiind între altele membru al comisiunii pentru reforma bancară. A scris un număr de valoroase lucrări in domeniul teoriei economice şi al politicii economice şi financiare. Ultimul său volum, apărut în colecţia Wirtschaftswissenschaft (condusă de profesorii Jessen şi Wiskemann) volum intitulat sugestiv „Volk und Wirtschaft“, reprezintă una din cele mai valoroase şi caracteristice lucrări ale generaţiei tinere în ştiinţa economică germană. D. profesor Jessen va conferenţia, azi, Sâmbătă, ora 18, în aula Academiei de înalte studii comerciale şi industriale din Bucureşti, vorbind despre „Noile curente în ştiinţa şi politica economică“. Noui înscrieri in listele de cetăţenie română Comisiunea de magistraţi, ce lucrează sub preşedinţia d-lui George M. Sescioreanu, secretarul gen. al ministerului de justiţie, a dat aviz de înscriere în listele de cetăţenie română pentru următorii : Bumb Filip, Tudor George, Vera Baiceanu, Ana Cimoca, Anastasia Cercel, loan Ursuleac, Pantelimon Mana, Morar George, Ecaterina Organ, Vasile Guţu, Traian Lăpuşan, Aurel Grozavu, Ioan Tomceac, Nicolae Petraşcu, David Muntean, Maria Mucurean, Veronica Lung, Simion Nenescu, Crişan Hie, Ileana Golea, Luca Deliu, Gusac Simion, Axenia Scripnic, Nicolae Tudosie, Ana Boca, Matei Sulai, Crişan Milan Istrate Mihai, Marina Lalac, Petrovici Gheorg Ighe, Francisc August, Iacob Cotuleac, Ecaterina Ciobanu, Cozmiuc Domnica, Broşteac Iosif, Zinovia Cucerianu, Paulic Antoniu, Lusac Iosif, Văd. Junea loan, Ioan Baiteş, Vâlcov Mihail, Ecaterina Decan, Eremia Nicolae, loan Daneliuc, Raita Maria, Alexandra Balancea, Pompei Băncilă, Timiş Dumitru, Blagarie, Vasile Chivărar, Nicolae Ciornei, Lucreţia Dragan, Nicolae Gonean, Elena Munteanu, Marcu Sofia, Jivan Gheorghe, Gheorghe Bursuc, Maria Scutari, Maria Hajdu şi ştefan Dincă. RESPINGERI Aceiaşi comisiune a dat aviz de respingere pentru următorii: Galgoczy Alexandru, Zjanyik Elena, Roth Simion, Kalman Antoniu, Schnitzer Andrei, Olga Adasiewicz, Jeleabin Ga vrii, Medve Iosif, Purcsányi Ludovic Magyari Albert, Văd. Baranyi Sidonia, Metuşovschi Alexandru, György Armin, Leidenius Vladimir, Klein Carol, László Rozalia, Pavliuc Vasile, Orbán Dionisie, Erdélyi Francisc, Melnic Maria, Iachimov, Mittreger Gottlieb, Friedwanski Carol, Kasztner Francisc, Szucsy Emilia. Vád. Walter Barbara, Kertelessy Ernest, Vasco Carol, Stumpf Emilia, Zueva Terentie, Percescaia Melania, Radovitz Iuliana, Kovács Carol, Palásthy Iosif. Văd. Reiner Stefaniada, Szócska Andrei, Petrico Iuliana, Tőkés Iosif, Zelinschi Vladimir, Brillmann Moise și Zaderighev Gustav. Inspecţiile d-lui in Ardeal Timişoara, 13 Mai D. Dumitru Alimăneşteanu, subsecretar de stat la ministerul de finanţe, a întreprins mai multe zile o inspecţie în Ardeal şi Banat ca să constate cum se fac impunerile. In cursul acestei deplasări, d.sa a inspectat administraţiile financiare din Cluj, Oradia şi Arad, iar Miercuri a sosit la Timişoara însoţit de d. Constantinescu, directorul contribuţiilor. După o scurtă conferinţă cu d-nii inspectori regionali, Tosa, St. Popescu şi Amedeu Grosu, d. subsecretar de stat a inspectat aproape şapte ore serviciile celor trei administraţii financiare locale.. La administraţia financiară de impuneri directe, condusă de Id. administrator Tăutu, s’a con.statat că impunerile sunt îmbucurătoare şi legal aplicate. O constatare mulţumitoare s’a făcut şi la administraţia financiară de indirecte, condusă de d. administrator Melega şi la cea de încasări şi plăţi de sub conducerea d-lui Vasiliu, întrebat de noi asupra con. Alimăneşteanu şi Banat statărilor făcute cu ocazia acestei inspecţii, d. subsecretar de stat Alimăneşteanu, ne-a declarat că e foarte mulţumit de modul cum se fac impunerile în regiunea celor două inspectorate financiare Cluj şi Timişoara, dar mai ales la Timişoara se constată o situaţie îmbucurătoare. După inspecţie, d. Alimănişteanu a avut o confătuire cu d-nii dr. Niştea, prefectul judeţului şi Ion Oprea, preşedintele Camerei de comerţ, de la cari a cerut diferite lămuriri în legătură cu impunerile. Seara a părăsit Timişoara. INTELECTUALI Tocul rezervor nu este un lux pentru dv. ci un obiect de mare folos. Librăria ,,Universul“ vă oferă numai câteva zile o reducere de 15% la orice joc rezervor din bogatul său asortiment. Câtă bucurie umple inima unei Doamne, care ţine să-şi îngrijească tenul, atunci când descoperă cosmeticul, care i se potriveşte. Dar de cele mai multe ori rezultatele sunt nefericite, chiar cu preparate excelente. Căci nu e deajuns ca pudra şi crema să fie bune în sine, câtă vreme nu sunt armonizate, câtă vreme nu sunt preparate pe baza aceluiaş principiu, care să le facă aderente între ele. Problema aceasta este rezolvată definitiv şi în condiţii optime de tratamentul de ÎNFRUMUSEŢARE RICHARD HUDNNT, cu cele 5 preparate speciale: 1. Three Flowers Special Cleansing Cream (cremă specială pentru curăţirea tenului). Pătrunde lesne în pori mulţumită uşurinţii fluidificării sale şi eliberează epiderma de impurităţi. 2. Three Flowers Skin and Tissue Cream (Crema pentru înviorarea celulelor pielei obrazului). Alimentează pielea şi o regenerează. 3. Three Flowers Vanishing Cream (Cremă de zi). O bază minunată pentru pudră, dă tenului o tonalitate mată şi o înfăţişare tinerească. Apără contra căldurii, prafului, precum şi a frigului. 4. Three Flowers Skin Tonic and Freshener (tonic înviorător al tenului). Activează circulaţia sângelui, alimentează şi regenerează tenul. După tratamentul cu crema de curăţire, această excelentă apă de faţă şterge ultimile urme de grăsime şi de impuritate. 5. Three Flowers Face Powder (Pudra). Acest produs superior al casei RICHARD HUDNUT, compus cu ajutorul celor mai fine ingrediente, catifelează tenul şi aderă perfect. O serie complectă a acestor 5 preparate THREE FLOWERS pentru îngrijirea frumuseţii, se găseşte într’un frumos cofret special, în toate magazinele de specialitate.___ THREE FLOWERS' Ce£. mojpuh. siacio-PENTRU TRATAMENTUL INTERN mumm Al AFECŢIUNILOR CĂILOR GENITO-URIIIARE Dramă din dragoste Oradea, 13 Mai De 3 ani de zile tânărul Iuliu Szabó, de 24 ani, din com. Suplacul de Barcău, jud. Bihor, nutrea o dragoste vie şi curată pentru Terezia Helmeczi. Din primele zile de când ea a sosit în Suplac, din îndepărtatul ţinut al Alba-Iuliei, Iuliu Szabó i-a făcut cunoştinţa, în felul simplu de la ţară, întâmpinând-o pe uliţă şi „întrebând-o de vorbă“.. Fata, abia de 14 ani, pe-atunci, i-a ascultat întrebările sfioasă şi tulburată, neîndrăznind să ridice ochii asupra lui, mai ales că felul de a se purta şi chipul lui au stârnit în sufletul ei acelaş simţământ turburător al iubirii. Cu timpul, dragostea lor, simplă atracţie la început, s’a lămurit într’o statornică şi fericită dragoste. Luncile din apropierea satului au ascultat multe cuvinte cari au fermecat pe cei doi tineri. Satul, la început, a murmurat, apoi cu timpul s’a obişnuit, fiind siguri fiecare, că cei doi se vor căsători, realizând un nou şi fericit cămin. PĂRINŢII EI CONSIMTI AI LUI, BA Deşi prea tânără încă, părinţii fetii au consimţit la căsătorie, mai ales că ştiau cât de mult ţin unul la altul. Numai părinţii lui nu erau de loc mulţumiţi de purtarea fiului lor, care, dela o vreme, bătea câmpii. Fiind gospodari cu stare, ei nu puteau să înţeleagă cum un flăcău bine făcut şi de familie bună, s’a putut îndrăgosti de o fată săracă. Faptul că era frumoasă nu însemna nimic; fete frumoase câte vrei în lumea asta, cu avere însă sunt mai rare, o judecau ei. In ultimul timp, relaţiile dintre cei doi îndrăgostiţi au devenit şi mai strânse, luând forma trăirii în comun. Acum însă trebuia s’o ia, pentru că altfel ajungeau de râsul lumii. Tânărul Iuliu Szabó s’a hotărât să pună capăt acestei stări de lucruri, care dăuna reputaţiei iubitei lui. Cu un sentiment de teamă, a adus chestiunea căsătoriei lui cu Terezia Helmeczi în discuţia părinţilor Aceştia i-au spus răspicat că ei se opun cu tot dinadinsul. Fata nu e de el şi nu trebue să se căsătorească dacă vrea să mai aibă parte din averea lor. Disperat de atitudinea părinţilor, îi împărtăşeşte şi ei amărăciunea care îi rodea sufletul. Când era singur la câmp, gânduri amare îi treceau prin minte. Sarcina care progresa cu trecerea zilelor, şi apoi lipsa perspectivei unei soluţiuni onorabile pentru reputaţia ei, au făcut să încolţească gândul sinuciderii şi în mintea ei. Intr’un moment de intimitate, s’au surprins că au să-şi mărturisească acelaş lucru: dorinţa de moarte. S’au hotărît să se sinucidă. Moartea va trebui să-i răpună pe amândoi. Au făcut şi un plan de cum are să se întâmple. El fiind mai mare şi mai curajos, va trage cu un revolver în ea şi după ce ea va fi moartă, îşi va pune şi el capăt zilelor cu acelaş revolver. EXECUTAREA PLANULUI FUNEST In seara zilei de 9 Maiu crt. un foc de revolver a tulburat liniştea cimitirului reformat al paşnicului sat din inima Bihariei. Tânărul Szabó Iuliu a tras asupra iubitei lui. Glonţul a atins pe nefericita fată în maxilarul inferior din partea stângă. îngrozit, Iuliu rămâne ca de piatră. Nu maai e în stare să facă nici cea mai mică mişcare. După un timp, observă că fata nu murite. Ea îşi reveni din leşinul în care căzuse scoţând strigăte de durere. Fericit că glontele nu fusese mortal, o ia în braţe şi alergă la prima casă, cerând ajutor. Fermierul Sigismund Szabó i-a adăpostit. Fata fu culcată pe un pat. S’a chemat d-rul în grabă, dând primele ajutoare. Curând sosiră şi părinţii fetii, care i-au găsit pe ea culcată,în stare gravă, iar pe el plângând la căpătâiul ei. După primele ajutoare, victima a fost adusă la spitalul Central din Oradea, spre a se proceda la extragerea glonţului, iar tânărul a fost arestat şi înaintat parchetului Bihor. *s \ — Contravenţia vamală a unei case de cereale din Galaţi Galaţi, 13 Mai O nouă contravenţie vamală a fost descoperită de d. Eugen Volcap, şef de vamă la Galaţi. Este vorba de casa de export de cereale „Balcan-Export” din Brăila, care, în Februarie 1937, a exportat cu şlepul „Daniel” 500 tone orz punând un preţ inferior celui ce era la bursă şi chiar pe piaţă. Comisia de preţuri a constatat contravenţia şi, dresând proces verbal, l-a înaintat comisiunei superioare de preţuri spre aprobare. Casa de cereale „Balcan-Export” a fost amendată cu 280.000 lei, iar o copie de pe procesul verbal a fost înaintat și parchetului trib. de Covurlui. xxx#xxx— . Serviciul Arhitecturii Eparhiale Cernăuţi Publică spre ştiinţă, că în ziua de 29 Mai, a. c. orele 12 se ţine licitaţie cu oferte închise la reşedinţa Mitropoliei Bucovinei pentru instalarea Caloriferului la facultatea teologică Cernăuţi, în conformitate cu legea comptabilităţii statului. Planurile de situaţie, se vor cere la serviciul Arhitecturii eparhiale, ofertele trebuind însoţite de anteproectul instalaţiilor. Arhitect-isef, Virgil Th. Ionescu. -4~M"f» + + ♦♦♦♦♦♦ 44 44 + + 4+-M Insuficienţa Sexuală Timiditatea, Frica, Neurastenia,Histeria Cu manifestaţiile : Idei obsedante, Melancolia, insomnia, tremurături, paralizie psihică, dureri nevralgice etc. Nevroza inimei şi a stomacului cu : (palpitaţie, sughiţ, aerofagie, vărsături, noduri, etc.) Reeducaţia copiilor întârziaţi impulsivi, vicioşi, ticuri, gângăveală, onanie, incontinenţă de urină. Se tratează prin sistemul PSIHO - FIZIC autosugestie, Hipnoză, înaltă frecvenţă la D-rul H. MARTIN, B-dul ELISABETA 3 A, et. III ase.telef. 40539. Citiţi Naufragiaţii dragostei pe educaţia sexelor. 10 42H Bolile de STOMAC sunt cele mai obicinuite, dar şi cele mai supărătoare. Sunt puţine persoane care sa nu se plângă de mistui- ■ rea grea, de lipsă de apetit, de greaţă, catar la stomac, crampe şi alte boli de felul acesta Esenţa de stomac Vertes vă scapă de neplăcerile acestor boli. — Adresaţi comanda dvs. Farmaciei la Vulturul Alb, Secţiunea 2, Lugoj — 4 Flac. 440 lei, plus spesele poştale. Primăria Municipiului Braşov Serv. technic PUBLICAŢIUNE de LICITAŢIE No. 11090/1937 La 1 Iunie 1937 orele 11 se va ţine licitaţie pentru procurarea a 20.000 1. benzină medie pentru autocamioane în valoare de lei 180.000. La orele 12 se ţine licitaţie pentru procurarea a 8 buc. cauciucuri cu dimensiunile 700/20 pentru camioane în valoare de lei 70.000. Licitaţiile se ţine la primăria Municipiului Braşov în cabinetul primarului şi conform art. 88 -110 din legea Cont. Publice. Garanţia provizorie 5% din valoarea ofertei. Termen de livrare la 1 August 1937. Informaţii la serv. technic al primăriei. Braşov, la 7 Maiu 1937. Comisia interimară. Preşedinte: Dr. T. Prişeu m.p. Secretar General, Dr. V. Voicu m. p. Şeful Serviciului, Ing. Șef Secol m. p. pentru conformitate, Beneditin- Rímhíw - '771