Universul, septembrie 1937 (Anul 54, nr. 240-254)

1937-09-01 / nr. 240

Când lipsesc sancţiunile Un incendiu isbucneşte la comandamentul Corpului de armată din Sibiu. Pompierii întârziază. Cauza ? Uneltele de stingere nu sunt centralizate într’un loc, cum este normal; ele sunt răspândite, aşa cum este anormal. Iar dintre cele aflate la îndemână, unele sunt defecte. Cum era să nu progreseze incendiul peste limitele intervenite, atunci când serviciul de stingere funcţionează în condiţiuni de felul acesta, chiar dacă pompierii îşi fac datoria ? Şi de unde de obicei pompierii din oraşe sar în ajutorul incendiaţilor din sate, de astădată s’a întâmplat contrariul. Răsturnarea acestei ordine naturale este încă o dovadă despre eclipsele simţului metodei şi conştiinţei datoriei în prea multe direcţiuni. Cazul redă o tristă actualitate nenumăratelor împrejurări când furtunurile nu s’au potrivit la foainetele de apă, — una din cauzele catastrofalului incendiu dela Intrepozitele din Capitală, — sau când s’a constatat prea târziu că instalaţiunile de apă nu funcţionau, sau când s’a observat după izbucnirea focului că, asigurarea unor clădiri publice contra acestei primejdii se reducea la un aparat atârnat in perete la fiecare etaj, instrumente refuzând să servească din cauza vechimei, şi în toate circumstanţele unde o eclipsă gravă de prudenţă şi de control s’a resfrânt prin pierderi mari asupra tezaurului public, prin urmare asupra maselor de contribuabili, intru nimic vinovaţi în incumile de tot felul. Dacă asemenea deficite de atenţiune şi de prevedere faţă de patrimoniul public sunt regretabile, sterilitatea exemplarităţii lor, repetarea acestor drame materiale şi morale în administraţia publică, sunt condamnabile. Numai sancţiunile aplicate contra tuturor răspunderilor implicate în astfel de cazuri ar putea împiedica pe viitor ceea ce nu s’a împiedicat până astăzi. Prăpădul puhoaielor in ţară In jud. Storojineţ Storojipeţ, 28 August De la 2 August plouă mereu, în fiecare zi, cu mici întreruperi. Ploaia a fost aşa de abundentă în tot cuprinsul judeţului nostru, încât aproape toate grânele, şi cartofii au fost distruse. Pagubele sunt enorme. Trifoaiele zac la pământ şi putrezesc, ovăzul strâns şi cel nestrâns incă au început să încolţească. Grânele ce au mai rămas, în multe locuri au putrezit iar cartofii de vară au putrezit de asemeni. Până în prezent nu s’au evaluat pagubele în judeţ, întreaga populaţie este cuprinsă de desnădejde. Pe valea Trotuşului Valea Uzului complet distrusă Pagube enorme Comăneşti, 28 Aug. După o ploaie torenţială căzută 24 ore încontinuu, în ziua de 25 c., in regiunea Trotuşului şi in special în valea Uzului, apele au venit atât de mari, încât au provocat enorme paguibe. Toate apele ce alimentează râul Uzul, au venit foarte mari, revărsându-se şi inundând astfel mii de km. păstraţi. Liniile Decauville „Ştirbey“şi „Peste vale“ au fost stricate pe zeci de kilometri, producând astfel enorme pagube societăţilor forestieree de pe această vale. Apele au distrat toate podurile de pe şoseaua comunală Uzu- Dărmăneştii, ducând în furia lor mii de steri de lemne de foc, butuci, cherestea şi orice găseau în cale, mai ales căpiţe întregi de fân, ba chiar şi animale, păsări, porci ,etc. Victime omeneşti n’au fost. UN SAT DISTRUS DE FURIA APELOR In partea de S.V. a satului Dărmădeşti, se află satul Brătuleşti numit şi „Peste vale“ Uzul venind mare, a inundat complet toate sămănăturile, fâneţele, luând şi animale, păsări,te. Grădini de legume, livezi şi porumbişte au fost distruse. Mai multe clădiri, printre care acelea ale locuitorilor Anton Balaş, Mihai Puşcaşu, Maria Gh. Roman au fost distruse de asemenea. Podurile au fost luate de ape. Un sălaş de ţigani nomazi poposind in luna Uazului, a fost înconjurat de ape şi a treebuit să stea o noapte întreagă şi să strige ajutor. Numai datorită faptului că locul unde stăteau era cu mult ridicat peste albia Uuzului, au putut scăpa de la înec. Pagubele sunt însemnate, întrucât apele venind mari şi în regiunea Trotuşului, râul cu acelaş nume a provocat stricăciuni, mai ales prin terenurile din aproprierea lui. Zeci de poduri şi apărători cu punți au fost luate de furia apelor. * ----------oxo 0oxo--------- Ministrul Cehoslovaciei părăseşte Lisabona Lisabona, 29 (Rador).—Agenţia „Havas” anunţă că ministrul Cehoslovaciei la Lisabona, care trebuie să părăsească Portugalia în urma ruperii relaţiilor diplomatice ceho - portugheze, nu pleca la 2 Septembrie, la Saint Jean de Luz. Statele Micii înţelegeri refuză orice revizuire unilaterală -exodoxo- Declaraţiile d-lui Krofta, ministrul de externe cehoslovac Praga, 29 (Rador).—D. Kamil Krofta, ministrul afacerilor străine, a ţinut ori o conferinţă la Tatranska Lomnitze, asupra Micii înţelegeri. D. Krofta a început prin a arăta că cele trei state ale Micii înţelegeri nu recunosc şi nu vor recunoaşte niciodată nici o altă autoritate decât aceea a Societăţii Naţiunilor. D-sa a arătat apoi că statele Micii înţelegeri refuză orice revizuire unilaterală, care s’ar face fără o înţelegere prealabilă cu ele sau împotriva voinţii lor. D. Krofta a adăugat : „Diferitele acorduri ruso-cehoslovac, polono-român, bulgaro-iugoslav şi italoriugoslav au avut deplina aprobare a celorlalte starte din Mica înţelegere, ele considerându-le ca o întărire a Micii înţelegeri. Ar fi o greşală să se considere acordul italo-iugoslav, sau alte acorduri, ca o slăbire a relaţiilor dintre statele Micii înţelegeri şi să se presupună că aceasta ar putea să se disloce prin faptţiul că unul din membrii săi stabileşte relaţii mai bune cu alt stat“. Tragedia unei mame Zurich. 29 (Radio-Central). — Comerciantul londonez Lesly Coracos, care se afla cu familia sa în vilegiatură la Vierwălderstătensee, a plecat într’o escursie pe munţii din apropiere şi nu s’a mai înapoiat. O echipă de salvare, trimisă în căutarea lui, nu l-a putut găsi. Mama comerciantului, o femee bătrână, disperată de soarta fiului ei, a plecat singură în munţi, spre a-l căuta, dar nici ea nu s’a mai înapoiat. Mai multe persoane plecate în căutarea ei au găsit cadavrul bătrânei într’o prăpastie. Fiul ei este considerat deasemenea mort. ----------oxo 0 oxo--------- Testamentul ministrului american Mellon Pittsburg, 29 (Rador). — Testamentul lui Mellon a fost deschis. Defunctul lasă toată averea sa unei fundaţii pe care a creiat-o încă din timpul vieţii sale. Numai o sumă de 180.000 dolari este lăsată unora dintre funcţionarii săi. Prin această procedure, ar fi evitată plata taxelor succesorale, care sunt foarte mari. Trezoreria studiază insă cu mare atenţie acest caz. ——oxo_oxo——— Accident de avion la Govora Govora, 29 August Avionul „Fleet A. B. E." al aeroclubului Braşov, pilotat de d. Vasilescu, având ca pasager pe d. ing. Erast Sarangul, din Braşov, care venise să-şi vadă familia la Govora, a suferit un grav accident. După ce a decolat şi era pe cale să ia înălţime, din cauza unei pane a motorului, avionul s-a prăbuşit de la o înălţime de 100 metri, sfărâmându-se. Pilotul şi pasagerul au scăpat cu viaţă, alegăndu-se doar cu uşoare contuziuni. — -----xox a xox ■ Vizita şefului poliţiei italiene la Berlin Berlin, 29. (Rador). — D. Bocchini, şeful poliţiei italiene, şi d. Guido Leto, inspector general al siguranţei italiene, au sosit la Berlin, însoţiţi de mai mulţi funcţionari din poliţia italiană. D. Himmler, şeful poliţiei Reichului şi al secţiunilor speciale de protecţie a urat, încă de la frontieră, bun venit oaspeţilor italieni. Ziarele germane declară că d. Bocchini şi ceilalţi au venit in Germania spre a studia organizarea poliţiei de siguranţă şi represiunea criminalităţii în Germania. Războiul chino-japonez Tvîrcaţia din Tien-Tîâm aşteaptă faţa reţelelor de sârmă şi ţie primită în concesiunea franceză Altă ciocnire sângeroasă in Iugoslavia din cauza concordatului 3 morţi, 20 răniţi Belgrad, 29 (Radio-Central). — D. Iancovici, ministrul minelor şi al pădurilor, s'a inapoiat în localitatea Valejovo, comuna sa de origine, spre a petrece acolo câteva zile. Aseară, d. Iancovici şedea într’o cafenea cu mai mulţi prieteni, când o mulţime de cetăţeni s’a adunat în faţa cafenelei şi a manifestat violent împotriva d-sale pentru atitudinea pe care a avut-o în chestia concordatului. Mulţimea a devenit foarte agi-j tată şi a început să arunce cu I pietre asupra cafenelei, spărgând geamurile. Poliţia, venită în grabă, a căutat să împrăştie pe manifestanţi. Mulţimea însă s’a opus şi din rândurile ei s’au tras mai multe focuri de armă asupra poliţiştilor. Aceştia au făcut atunci şi ei uz de arme. Trei persoane au fost ucise, iar 20 rănite, dintre cari mai multe grav. Poliția a făcut mai multe arestări. Aniversarea naşterii abatelui dr. Zaverei Abatele dr. Zavoral, superiorul mănăstirii Strahov (Praga), mare prieten al Românilor, a cărui a 75-a aniversare a fost sărbătorită la 28 August în toată Cehoslovacia Vaporul „Durostor“ pescueste două bărci in Marea Egee Una din ele e de pe un vas spaniol torpilat de submarinul C. 3 Insula Samos, 24 Aug. Vaporul „Durostor“ al S. M. R.-ului, plecat în cursă regulată în Grecia, sub comanda căpitanului de cursă lungă Petre Lates, a pescuit în Marea de Marmara o barcă abandonată şi alta de salvare, întâlnite în largul Mării Egee. Iată cum s’au petrecut faptele : O BARCA PĂRĂSITĂ RĂTĂCEŞTE IN VOIA VALURILOR... „Durostor” a părăsit Istanbulul în ziua de 19 August, cu direcţia insula Samos (Grecia). După vreo oră de drum, ofiţerul de cart Teodorescu a zărit de pe puntea de comandă o barcă în voia valurilor. Vasul a fost imediat îndreptat spre acea barcă, al cărei rost era neexplicabil, vaporul nostru făcând, aşa cum se obişnueşte în asemenea cazuri spre a se vedea dacă nu e vorba de vreun naufragiu şi dacă nu ai nevoe de vre’un ajutor din partea noastră. Mare a fost insă mirarea echipagiilor de pe „Durostor” când s’a văzut că barca era goală. Ea a fost luată la bord, cercetându-se bine marea împrejur ca nu cumva să fie cineva în apă. Judecând după felul cum s’a găsit barca, — cu ramele puse, cu canapelele răvăşite şi cu băncile laterale răsturnate, — nu se părea ca ea să fi fost luată de curent dela chei din vreun port oarecare. Să se fi petrecut o dramă pe mare ? Să fi fost vorba de doi inşi cari s’au luptat, căzând apoi în apă şi fiind înghiţiţi de valuri? A fost vorba de o sinucidere, de vreun accident sau de vreo tragedie amoroasă ? Iată ce marea, numai ea, poate şti. Dar muţenia ei e desăvârşită, adâncurile păstrând secretul ! UN MESAGIU ALARMANT ŞI SEMNIFICAŢIA LUI Radio-telegrafistul bordului — de pe „Durostor”, — în acea zi prea părea preocupat. Primise un fragment dintr’un mesagiu al vaselor de salvare turcești, mesagiu care spunea : „Bir bomba, vapur tumba”... Ce puteau oare însemna acele cuvinte în limba turcă ? Speaker-ul dela Radio Bucureşti nu întârzie, după câteva reclame anoste, amestecate cu sârbe, nu întârzie la prima emisiune să anunțe . ..Vaporul spaniol guvernamental „Armura“ a fost torpilat de (Continuare in pag. 2-a) ConcarsarSe kautomobile ddt Sinaia M. S. Regele, Marele Voevod Mihai și un public mimeros, urmărind cursele M. S. Regele a plecat la Sinaia M. S. Regele și M. S. Marele Voevod Mihai au plecat, Duminică după amiază, la oral 2, cu automobilul, la Sinaia. — oxo ® oxo--------- Creşterea apelor Prutului Galaţi, 29 August După nouă ştiri primite de agenţiile fluviale din Galaţi1, apele Prutiului au crescut la Nemţeni cu 2 metri. Deasemenea apele cresc la Drânceii, Leova, Fălciu, Goteşti şi Oancea. Creşterea Prutului favorizează şlepurile încărcate cu cereale să poată naviga spre Dunăre. —— —xoxwxox—— Camera Irakului a fost dizolvată Bagdad, 29 (Radar). — Printr’Ub decret regal a fost dizolvată Camera Irakului. Data viitoarelor alegeri n’a fost incă fixată. oxoDoxo- Revoltă într’o închisoare de minori din Franţa Montpellier, 29 (Rador). — Vineri seara a isbucnit o revoltă într’un penitenciar de minori, din apropiere de Montpellier. Zece tineri deţinuţi au reuşit să evadeze, după ce l-au imobilizat pe gardian. Sâmbătă s’a produs o nouă mişcare de revoltă. Deţinuţii au distrus dormitoarele şi porţile şi au încercat să pătrundă in cabinetul directorului, spre a-i da foc. Jandarmii şi populaţia a trebuit să vină în ajutorul gardienilor. In cursul ciocnirilor, numeroşi deţinuţi au fost răniţi. Zece dintre ei au reuşit să evadeze. xo WOXO“ ALŢI PREOŢI PROTESTĂRII ARESTATI IN GERMANIA Berlin, 29 (Rador). Corespondentul agenţiei „Havas“ transmite: Azi au fost arestaţi 12 preoţi protestanţi în provincie şi la Berlin, astfel că numărul preoţilor aresaţi până acum în Germania se ridică la 120. PENTRU MENŢINEREA CREDINŢEI IN GERMANIA Berlin, 29 (Rador). — In toate bisericile protestante din Germania s’a citit azi un manifest în care se subliniază „obida“ bisericii protestante şi se îndeamnă credincioşii să lupte pentru menţinerea neştirbită a credinţei. 25 „CERCETĂTORI AI BIBLIEI“ CONDAMNAŢI IN GERMANIA Berlin, 29. (Rador). — Tribunalul din Düsseldorf a condamnat la închisoare, de la trei luni la doi ani, pe 25 de adepţi ai sectei „cercetătorilor Bibliei“ care a fost interzisă în Germania. Cei condamnaţi au fost acuzaţi că au răspândit rezoluţia congresului internaţional al acestei secte, care cuprindea atacuri la adresa regimului național-socialist din Germania. -oxo® 0X0- Mare incendiu la Poitiers 127 autocamioane distruse Paris, 29 (Rador).—Eri noapte, um incendiu a cuprins garajele unei întreprinderi de transporturi din Poitiers, nimicind 127 autocamioane, un mare număr de anvelope şi camere noi şi mai multe mii litri de bem- zină. Pagubele sunt evaluate la șapte până la opt milioane franci. ) Prăbuşirea unui tavan la un pichet de grăniceri Silistra, 29 August In ziua de 25 August s’a întâmplat o nenorocire în localul pichetului de grăniceri din comuna Rahman- Asidar. In timp ce soldaţii din pichet făceau curăţenie în localul pichetului, s’a prăbuşit tavanul camerei, unde se aflau soldaţii Anghel Cristea, Vasile Tănase şi Oft. Nicoliţeanu. A fost rănit mortal grănicerul A. Cristea, care după câteva ore a încetat din viaţă, iar soldaţii Vasile şi Gh. Nicoliţeanu au fost grav răniţi şi internaţi în spital. Un autocamion s’a prăbuşit în Bistriţa Piatra Neamţ, 29 August Un autocamion din Bucureşti, care plecase cu marfă dela P. Neamţ către Berea, s’a răsturnat de la o mare înălţime, în Bistriţa. Iată cum s’a petrecut faptul: Autocamionul nr. 18.264 B. proprietatea lui H. Goldenberg, din Bucureşti, str. Titus, condus de şoferul E. Francisc, din P. Neamţ, mergea cu marfă spre Borca. La locul zis „Boul“ între Bicaz şi Buhalmiţa, s’a unit pentru balta de direcţie de la maşină, care nemai putând fi stăpânită, s’a prăbuşit in Bistriţa. Toată marfa în valoare de 10.009 lei a căzut în apă, iar ocupanţii au scăpat de la moarte ca prin minune, mimid scoşi de nişte plutaşi prin geamul maşinii. Vehiculul a fost sfărâmat şi până acum nu a putut fi încă scos din apă. Silvîa de gaz metan de la Copșa Mică în