Universul - Provincie, decembrie 1944 (Anul 61, nr. 323-346)

1944-12-01 / nr. 323

f • V I COTELE LOMNE PENTRU AJUTORAREA FAMILIILOR CONCENTRAŢILOR ART. I. Cotele lunare pentru ajutorarea familiilor trupe, concentrate şi în termen de serviciu, s’au fixat cu începere dela 1 Noemvrie astfel: Pentru Municipiul București, cu comunele urbane și suburbane ale sale Cota principală de fiecare, familie, lei 1.800 lunar. Cota adiţională de fiecare membru, lei 800 lunar. Pentru celelalte municipii cu comunele lor suburbane Cota principală de fiecare familie, lei 1.400 lunar. Cota adiţională de fiecare membru,lei 900 lunar________________ Pentru oraşele reşedinţe de judeţ cu comunele lor suburbane Cota principală de fiecare familie, lei 1.200 lunar. Cota adiţională de fiecare membru, lei 800 lunar. Pentru oraşele nereşedinţe de judeţ sau comunele lor suburbane şi comunele rurale foste suburbane Cota principală de fiecare familie, lei 1.000 lunar. Cota adiţională de fiecare membru, lei 600 lunar. Pentru comunele rurale Cota principală de fiecare familie, lei 800 lunar. Cota adiţională de fiecare membru, lei 500 lunar.______________ MAREŞALUL MALINOVSKI FELICITĂ PE D. GENERAL-MAIOR CAMBREA Comandantul frontului XI Ucrainean, Mareşalul Malinovski, a trimis d-lui general-maior Cambrea, comandantul diviziei I-a române Tudor Vladimirescu-Debreţin“, următoarea telegramă : Comandantului Diviziei I-a Române „Tudor Vladimirescu" General-Maior CAMBREA Sovietul militar al frontului IX Ucrainean vă felicită pentru avansarea dvs. la gradul de general-maior şi pentru decorarea cu ordinul Alexandru Nevski şi este sigur că şi în viitor veţi fi un luptător vajnic în lupta noastră comună pentru distrugerea dușmanului comun. C-dantul Frontului II Ucrainean Mareșal al Uniunii Sovietice (ss) MALINOVSKI Membru al Comitetului militar al frontului II Ucrainean Gen.-col. de tancuri (ss) Susaikov Festivitatea de la „Aro“ dată de misiunea ulitară americană Marţi la ora 11 din, unitatea militară americană din Bucureşti a organizat un festival cinematografic la „Aro“. Au luat parte membri ai misiunilor militare ai Naţiunilor Unite, care au aplaudat cu multă căldură interesantele şi obiectivele filme de război ce au ţinut încordată, mai bine de două ore, atenţiunea selectei asistenţe. Marile însuşiri militare şi spirituale ale poporului american au fost ilustrate odată mai mult. Giganticele lupte date pe frontul de apus pentru eliberarea popoarelor oprimate, ca şi minunatele fapte de arme din extremul orient în lupta pentru libertate împotriva Japoniei, arată întregei lumi civilizate spiritul de care este însufleţit marele popor american. Trebue să subliniem şi de data aceasta, însuşirile artistice ale filmelor de obiectivă documentare pe care s’a ostenit misiunea militară americană din Bucureşti a le înfăţişa. Groaznica nenorocire din jud. R.-Sărat R.-Sărat, 26 Noembrie Autocamionul cu nr. 21.046 B., proprietatea d-lui Nicolae Constantin, din București, str. Baicului 46, pe când venea dinspre Focșani încărcat cu 20 persoane, în dreptul cantonului C. F. R. 122, de pe teritoriul comunei Golești (R.Sărat), a fost îndrumat de şoferul maşinii peste linia ferată, în momentul când trecea un tren de marfă în plină viteză. Autocamionul, condus de şoferul Marin Rădvan, a fost complet sfărâmat, iar în el şi-au găsit moartea 14 persoane, din care 9 bărbaţi, 4 femei şi un copil, ale căror nume nu se cunosc încă. Sunt 6 grav răniţi, din care au fost identificaţi până acum trei şi anume: femeea Ghitel Bercovici, Israel Hofaru şi Sal Brauchfeld. Parchetul local a dispus să se procedeze la identificarea morţilor şi a celorlalţi trei răniţi. --------©♦©-------- Noua comisie interimară a Soc. studenţilor în medicină D. ministru al educaţiei naţionale Ştefan Voitec a dat o decizie prin care se dizolvă vechiul comitet de conducere a societăţii studenţilor în medicină şi se numeşte o comisiune interimară. Odată cu numirea acestei comisiuni interimare d. prof. Ştefan Nicolau a primit însărcinarea să facă legătura intre consiliul profesoral şi comisia interimară care va revizui primirea studenţilor în cămin şi va redacta un nou statut conceput pe baze democrate. ULTIMELE INFORMAŢII INTERNE • Delegaţia economică a guvernului a ţinut Marţi după amiază şedinţă în continuare pentru definitivarea lucrărilor privitoare la salariile muncitorilor, funcţionarilor publici şi particulari. Discuţiile au rămas în continuare pentru astăzi la ora 5 după amiază. • D. Petru Groza, vice-preşedintele consiliului de miniştri, a primit Marţi pe d. Achile Barcianu, ministrul nostru la Sofia şi pe d. Robert Lee Wolff, profesor la universitatea Harmard din U. S. A. şi membru al misiunii americane din România. • D. general Borcescu Enache, secretar general la ministerul de război, anunţă de comun acord cu d. It.-colonel Borcescu Traian, director de cabinet al d-lui vice-preşedinte al consiliului de miniştri, că nu au nicio legătură de rudenie, ci numai o asemănare de nume. „ Marţi a fost consfătuire între d-nii miniştri St Voitec, Romniceanu şi Victor Papacostea relativ la mărirea salariilor membrilor corpului didactic de toate gradele. „ Legaţia Turciei comunică declaraţiile făcute de un marinar român, înapoiat din Turcia, corespondentului din Constanţa al unui ziar ce apare la Bucureşti, cu privire la naufragiul vaporului STRUMA, nu corespund deloc adevărului. După cum s’a anunţat la timp, vaporul în chestiune nu s’a scufundat în Bosfor, ci in afara apelor teritoriale turceşti. Dealtfel, nici un vapor turc nu se afla în apropiere de vaporul STRUMA, atunci când s’a întâmplat catastrofa. Maiestatea Sa Regele a binevoit a primi în audienţă, Luni 27 Noembrie a. c., pe d. Şef rabin dr. Al. Şafran. «J» Comisiunea de epurare a funcţionarilor ministerului de justiţie şi funcţionarilor judecătoreşti, se compune din d-nii : Grigore Melidoneanu, inginer inspector Răducăneanu şi grefier Vasile Olaru. EXTERNE : Asasinii lui Georges Mandel, Boem şi Nereni au fost împuşcaţi Mărfi dimineaţă la ora 8 precis, în fortul Montrouge. (Rador). Trimisul special al agenţiei .Reuter” la Ierusalim transmite: “ B. dr. Chaim Weizmann, preşedintele sionismului mondial, într’un interview special pe care mi l-a acordat cu prilejul celei de a sa zi de naştere, şi-a exprimat speranţa că guvernul Statelor Unite va ajuta poporul cvreesc în legătură cu desvoltarea economică a Palestinei. (Kader). Corespondentul agenţiei „Reuter” comunică: Uniunea sindicatelor a împărţit manifeste Marţi dimineaţa cerând lucrătorilor din Bruxelles să declare greva generală începând de a zi Marţi, de la ora II. (Rader). • In virtutea art. 14 din acordul de armistiţiu cu Finlanda, reprezentanţii Republicei Socialiste Sovietice carele-finlandeză, au plecat de la Petrozavodsk in oraşul Enso spre a recepţiona primul fot de cai ce va fi remis comisariatului poporului pentru industria forestieră şi colhozurile republicei. (Rador). • Se aşteaptă ca d. Jan Kwapinski, conducătorul socialist şi vice-preşedinte in ultimul guvern polonez, să anunţe in curând noua formaţiune a guvernului său. Se crede că partidul ţărănesc al d-lui Mikolaczyk nu va fi reprezentat în guvern. Totuşi, vor fi rezervate mai multe locuri, pentru cazul când membrii acestui partid şi-ar schimba gândurile. (Rador). O „El Excelsior" anunţă din Guatemala că împotriva generalului Tiburcio Carias s’a încercat de curând inventat. Generalul Carias a fost rănit. Şoferul său a fost omorât. După alte ştiri, numărul bandelor de guerilla creşte în diferite părţi ale republicei Honduras, (Rador). • Postul de radio suedez anunţă: „Marele cartier al apărării ţării declară că un mic număr de proecfile-rachete de bombe-robot au sburat la o foarte mare înălţime pe deasupra părţii de sud a Suediei în cursul după amiezii de Luni’’. (Rador). 0 Corespondentul agenţiei Tass la Sofia transmite: Agenţia telegrafică bulgară nunţat că adunarea generală sociaţiei scriitorilor bulgari a dus din rândurile sale 29 de membri ai asociaţiei din cauza activităţilor fasciste. (Rador). 0 Corespondentul agenţiei Tass comunică: Din Vierna se anunţă că Freisler, preşedintele tribunalului hitlerist aşa zis „popular”, care a primit împuterniciţi speciale din partea lui Himmler pentru a intensifica lupta împtriva valului defetist, a sosit in Austria (Rador). Postul de radio Paris anunţă că d. Maurice Thorez, secretarul partidului comunist francez, a sosit la Paris. (Rador). Atena, 29 (Rador). — Printr’un decret oficial, toate forţele de rezistenţă greceşti au fost dizolvate. Această hotărîre a fost luată în deplin acord de toate partidele reprezentate în guvernul naţional. aaa aex -©♦© Naţionalizarea minelor de cărbuni din Nordul Franţei şi Pas de Calais Paris 29 (Rador). — Consiliul de miniştri a hotărât naţionalizarea minelor de cărbuni din departamentul Pas de Calais şi Nord. Corespondentul agenţiei REUTER, care transmite aceată ştire, precizează că hotărârea a fost luată după discuţii care au durat in tot cursul după amiezii de Marţi. UNIVERSUM uITIMA OR&: emmmmmmmmammmmmmammmmmmmmammmmmmmmmmmmmmmmmmmmammmammm. OPERATIILE DE PE FRONTURILE DE LUPTA Comunicatul cartierului suprem al generalului Eisenhower Paris, 28 (Rador). — De la marele cartier general al forţelor expediţionare aliate se transmite Marţi următorul comunicat: Forţele aliate au înaintat încet Luni în sectorul Julxeh- Hutrgen. Lupte din casă în casă continuă in Koslar, iar mai spre sud am înaintat până în apropiere de Altdorf. La nord-est de Weisweiler, am cucerit localitatea Frenz. Unităţi de ale noastre au ajuns la periferia localităţii Landerwehe şi am isgoriit pe inamic de pe terenul dominant din apropiere de acest sat. In Hürtgen, se dau lupte din casă în casă. Avioane de luptă şi bombardament, sprijinind trupele noastre din acest sector, au atacat poziţiile de artilerie şi artilerie anti-aeriană, precum şi trupe în apropiere de Duren şi concentrări de trupe în regiunea Jülich şi au avariat podul de cale ferată de peste Roer, de la sud de Julioh. Alte avioane de luptă şi bombardament au atacat transporturi în apropiere de Colonia şi au făcut inutilizabile locomotive, vagoane şi vehicule trase de cai. Avioane de bombardament grele, escortate de avioane de luptă, au atacat un depou feroviar din regiunea Kalk, lângă Colonia. Am câştigat, în câteva locuri, mai mulţi kilometri, teren în regiunea de la est de Metz. Unităţile nostre au ajuns la peterchen, la aproximativ 32 kilometri nord-est de Metz şi am intrat în localitatea Saint Avold şi în mai multe alte localităţi din această regiune. La nord de Sarrebourg, am ocupat localităţile Hunkirch şi Wolfskirchen şi am ajuns la Dursteil şi Gungweiler. In unele părţi din acest sector au fost întâlnite considerabile forţe blindate inamice. Avioane de luptă şi bombardament au atacat concentrări de Sarrebourg, iar în apropiere de Sarrebourg, iar în apropiere Strasbourg ele au lovit tancuri şi vehicule pe şosele. La vest de Strasbourg, unităţile noastre au curăţat localitatea Mutzig şi şi-au continuat înaintarea lor spre est, prin Molsheim, către câmpia alsaciană. Avioane de luptă şi bombardament au atacat podul de cale ferată de peste Rin dela Breisach, un pod de pontoane din aceiaşi regiune şi centrul feroviar Freiburg. Două din avioanele noastre sunt date lipsă de pe urma operaţiilor de Luni. In munţii Vosgi, s’a câştigat din nou teren împotriva unei rezistenţe împrăştiate, înaintările noastre la nord-est de Belfort au continuat şi mai multe sate au fost eliberate. Ieşindul inamic de la sud de canalul Ron-Ion a fost de fapt curăţit. Localitatea Damnemarie şi mai multe sate din împrejurimi au fost eliberate după o luptă dârză, în care au fost distruse numeroase tancuri inamice şi au fost făcuţi o mie de prizonieri. Noaptea trecută, avioane grele de bombardament au sburat în mare număr pe deasupra Germaniei, având ca principale obiective centrele feroviare Freiburg şi Neuss şi baze înaintate de aprovizionare ale inamicului pe frontul apusean. Berlinul a fost atacat de avioane de bombardament ușoare. Comunicatul cartierului general al forţelor aliate din Mediterana Napoli, 28 (Rador). — De la marele cartier general al forţelor aliate din Mediterana se transmite Marţi următorul comunicat: Forţele aeriene aliate din Italia. — Cu toată ploaia torenţială, armata a 8-a şi-a extins poziţiile de pe râul Lamone, la nord şi sud de Faenza. Trupe britanice şi indiene din armata a 5-a au ocupat mai multe înălţimi la nord de Modigliana şi întreaga rezistenţă inamică la est de Lamone şi sud de Faenza este de fapt terminată. Pe restul frontului, au fost active patrule de o parte şi de alta. Aviaţie. Condiţiile atmosferice neprielnice de Luni au împiedicat avioanele de bombardament grele şi mijlocii să-şi ia sborul şi au făcut să fie anulate cele mai multe operaţiuni ale celorlalte unităţi. Avioane de luptă din forţele aeriene de coastă au executat misiuni de hărţuire în regiunea graniţei franco-italiene, unde au atacat transporturile de vehicule motorizate. Avioane de luptă din forţele aeriene din Balcani au atacat cu armele de bord traficul pe şosele în Albania şi Iugoslavia. Forţele aeriene aliate din Mediterana au executat mai puţin de 190 de ieşiri împotriva Inamicului. Toate avioanele noastre s’au înapoiat la bazele lor. Comunicatul generalului Mac Arthur Pearl Harbour, 28 (Rador). — Comunicatul dat de marele cartier al generalului Mac Arthur din arhipelagul Filipine declară că operaţiile de pe insula Leyte aproape că au şi fost oprite în urma ploilor torenţiale generale. Avioane de bombardament grele escortate au aruncat 195 tone de bombe asupra aerodromurilor din insulele Cebu şi Negros, din arhipelagul Filipine, deţinute de japonezi. COMUNICATUL MAREŞALULUI TITO Londra, 28 (Rador). — Comunicatul mareşalului Tito transmis Marţi de postul de radio „Iugoslavia Liberă“ anunţă că in sectorul Ibar din Serbia, la aproximativ 160 kilometri sud de Belgrad, a fost cucerit centrul de rezistenţă german din vechea mănăstire Pasca, patrioţii controlând acum liniile de comunicaţie de la nord de Kralievo. La vest, in sectorul de pe coasta Muntenegrului, trupele iugoslave înaintează spre Scutari, imediat dincolo de graniţa Albaniei şi spre Boiana. COMUNICATUL MILITAR SOVIETIC Moscova, 28 (Rador). — Adaosul la comunicatul militar sovietic precizează : In Cehoslovacia, trupele noastre au realizat luptând câştiguri de teren de circa 10 km. Marea secţiune de linie ferată de la nord de oraşul Gumen a fost curăţită de germani. Retrăgându-se, inamicul a minat şoselele şi a aruncat în aer podurile cu ajutorul dinamitei. Infanteriştii sovietici şi-au deschis calea prin munţi, trec numeroase pârâuri de munte şi urmăresc cu îndârjire pe hitlerişti, provocându-se mari pierderi de oameni şi material. Trupele noastre au trecut râul Labureţ şi ocupă mai multe localităţi pe malul de vest al acestui râu. Am făcut prizonieri 470 de ofiţeri şi soldaţi germani, capturând 15 tunuri, 35 de mitraliere şi altă pradă de război. La vest de oraşul Ujgorod, unităţile noastre înaintează printr-e vale ale cărei câmpii şi păşuni sunt acoperite de apă. Cu tot terenul desfundat şi deşi şoselele sunt impracticabile, elementele sovietice recurg într’o mare măsură la manevre dezivăluire,taie retragerea unităţilor inamice şi le extermină. Soldaţii dintriun batalion sovietic au atacat pe neaşteptate pe trăgătorii inamici care voiau să treacă râul Latorba. Tot materialul şi convoiul celui de al 52-lea grup de artilerie anti-aeriană ungară au căzut in mâinile noastre. Intr’un alt sector, un detaşament sovietic mobil a ajuns şi a împrăştiat un grup de artilerie germană. Tunurile în perfectă stare de funcţionare de la trei baterii de artilerie inamică au fost capturate de la inamic. La vest de oraşul Yelgava (Mitava) un batalion de infanterie germană, sprijinit de care blindate şi tunuri auto-motoare, a făcut o recunoaştere ofensivă. Germanii au pornit în 10 rânduri la atac, dar de fiecare dată au fost respinşi. Respingând aceste atacuri, soldaţii noştri au nimicit circa 200 de hitlerişti, distrugând totdeodată 5 care blindate şi tunuri automotoare inamice. Intr’un alt sector, cei eroii sovietici au pătruns în zorii zilei în tranşeele germane şi le-au ocupat. In tot cursul zilei, hitleriştii au făcut încercări pentru a relua poziţiile pierdute. Contraatacurile inamice au fost respinse. Aproape un batalion întreg de infanterie germană a fost nimicit. La sud-vest de oraşul Ostrolenko, artileriştii dintr’o formaţie sovietică au deschis focul împotriva dispozitivelor inamice. Trei blockhausuri şi două adăposturi blindate germane au fost avariate, iar mai multe cuiburi de mitraliere şi o baterie de artilerie au fost distruse. Intr’un alt sector, soldaţii comandaţi de locotenentul Potienok au atacat pe neaşteptate pe inamic şi au omorît 40 de hitlerişti. La sud de oraşul Puitusk, se semnalează de ambele părţi activitate de patrule. Intr’un sector, soldaţii noştri au pătruns în timpul nopţii în dispozitivele germane, unde au aruncat in aer un adăpost blindat, împreună cu ocupanţii săi. După ce au capturat două mitraliere şi au făcut cinci prizonieri, eclerorii sovietici s-au înapoiat fără pierderi la unitatea lor. Aviaţia din serviciul flotei din Marea Baltică a scufundat în largul portului Lepaid (Libava) un cargobot german de 3.090 tone. Prizonierul locotenent-colonel Mikies Jakab, comandantul batalonului al 3-lea din regimentul 29 din divizia de gardă ungară, la interogator a declarat următoarele : Ungaria a pierdut războiul. Aceasta este un fapt precis, după ce trupele sovietice au trecut Tisa. Ultimele evenimente din Ungaria au avut asupra armatei o mare influenţă. Numeroşi soldaţi protestează făţiş împotriva războiului dus alături de Germania şi dezertează. Sublocotenenţii Ene Magyar! şi Deja Pap, prizonieri din campania a 2-a a batalionului ungar de geniu No. 5, au declarat: Germanii au transformat Ungaria în teatru de luptă şi vor ca ostilităţile pe teritoriul ungar să dureze cât mai mult. In Ungaria ei se poartă ca adevăraţi cotropitori, jefuind şi devastând oraşele şi satele din ţară. Prizonierul locotenent Miklos Rozgonyi, şef de secţie în batalionul 3 dintr-un regiment din prima divizie blindată ungară, a spus: Ofiţerii cu care am stat de vorbă, cu privire la situaţia militară, au afirmat toţi că Ungaria se îndreaptă spre dezastru. Germanii caută să împiedice înnaintarea forţelor sovietice, punând înaintea lor adevăraţi munţi de cadavre de soldaţi unguri. Numeroşi ofiţeri sunt de părere că Ungaria trebue cu orice preţ să rupă cu Germania. EVENIMENTELE POLITICE DIN BELGIA Toate manifestaţiile şi întrunirile au fost interzise. — Primul ministru Pierrot a zădărnicit lovitura revoluţionară plănuită pentru Marţi Bruxelles, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei „Reuter” transmite : Postul de radio Bruxelles a anunţat în cursul nopţii spre Miercuri că primul ministru belgian, d. Hubert Pierlot, a comunicat în Adunarea Deputaţilor că toate întrunirile şi manifestaţiile au fost interzise până la noui dispoziţiuni. D. Pierlot a adus la cunoştinţa deputaţilor că 27.000 de arme din totalul de 49.000 au fost predate în mâinile autorităţilor. Primul ministru a adăugat că 34.000 de membri ai mişcării de rezistenţă vor fi încorporaţi în armată. In câteva zile, a precizat el, primul batalion al nouilor formaţii va străbate străzile oraşului, în drum spre Franţa. D. Pierrot a spus apoi că guvernul va supune în scurtă vreme Camerei un proect de lege împotriva profitorilor de război. „Un consiliu general de rezistenţă” va fi creat, în care va trebui să fie reprezentate diferitele grupuri de rezistenţă prin delegaţi desemnaţi de ele. Acest consiliu va stabili statutul definitiv al celor care au combătut în mod activ inamicul incidentelor de Sâmbătă din centrul capitalei, când s’au tras focuri de armă, această opoziţie se aştepta ca d. Pierrot să demisioneze în faţa valului de muncitor, desemnaţi să întrerupă serviciile interne ale statului şi să paralizeze transporturile naţionalei Manifeste ale partidului comunist şi ale mişcării de rezistenţă au fost trimise tuturor organizaţiilor afiliate în cursul ultimei nopţi, cerând membrilor să înceteze lucrul şi să silească guvernul să demisioneze. D. Pierrot, care a ordonat între timp să se construiască baricade din sârmă ghimpată în jurul Parlamentului şi care a făcut apel la poliţia înarmată transportată cu ajutorul autocamionelor, a discutat situaţia cu membrii guvernului şi apoi s-a dus la Adunarea Deputaţilor pentru a anunţa o serie de avertismente drastice, întreaga circulaţie, cu excepţia vehiculelor militare, a fost oprită pe străzile din jurul Camerei. OCUVÂNTARE SENZAŢIONALA A D-LUI PIERLOT IN FATA CAMEREI DEPUTAŢILOR Bruxelles, 29 (Rador).— D. Denis Martin, trimisul special al Agenţiei „Reuter”, transmite: D. Pierlot, primul ministru belgian „care nu vrea cu nici un preţ să capituleze”, a zădărnicit Marţi cu multă prudenţă lovitura revoluţionară plănuită de „armata albă“ clandestină şi de partidul comunist spre a răsturna guvernul şi a stabili prima administraţie alcătuită din muncitori şi ţărani din Europa eliberată. In acelaş timp, el a obţinut o mare victorie când Adunarea Deputaţilor a votat proectul de lege referitor la acordarea de puteri speciale guvernului cu o majoritate sdrobitoare. Intr-o cuvântare senzaţională rostită in faţa Camerei Deputaţilor, primul ministru a anunţat că guvernul a trebuit să intervină spre a opri convexele motorizate armate de rebeli ce se îndreptau de la Mons înspre capitală. După ştiri din sursă în general bine informată, opoziţia extremistă de stânga este cu totul împotriva guvernului. In urma Guvernul belgian a dat un avertisment ziarului comunist le Drapeau Rouge“ »11- Bruxelles, 29 (Rador). — Corespondentul agenţiei „Reuter“ transmite: n. Pierrot, preşedintele consiliului de miniştri, a declarat Marţi în Adunarea Deputaţilor. Guvernul a dat un avertisment ziarului comunist LE DRAPEAU ROUGE în sensul că acest ziar nu trebue să mai continue a induce în eroare opinia publică. Guvernul nu este dispus să îngăduie publicarea apelurilor pentru revoluţia naţională. Dacă acest avertisment nu este luat în seamă guvernul va suspenda ziarul. ( Guvernul a avertizat deasemeni pe muncitorii din transporturi că refuzul lor de a lucra în timp de război înseamnă o părăsire de post. Vor fi luate măsuri împotriva persoanelor care se vor lăsa induse în eroare. FORŢE CONSIDERABILE SOVIETICE ATACĂ POZIŢIILE DEFENSIVE GERMANE DE LA BUDAPESTA Londra, 2,8 (Rador). După cum anunţă agenţia „Reuter“, agenţia germană „Transocean“ a comunicat Marţi , Mareşalul Malinovski plănueşte să înainteze spre nord dealungul malului apusean al Dunării şi să atace poziţiile defensive germane de la Budapesta din flanc şi din spate. Forţe sovietice considerabile au şi pornit la atac pentru a elimina stăvilarul german. Deşi forţele germane au reuşit să împiedice o străpungere sovietică, ele s-au retras totuşi cu mai mulţi kilometri pe noui poziţii de apărare“. ❖ Berna, 28 (Rador). — Corespondentul agenţiei „Tass“ transmite : După ştiri primite din Viena, comandamentul hitlerist continuă să trimită întăriri în Ungaria. Astfel sunt trimise divizii de grenadieri, care fuseseră instruite în sudul Germaniei, cum şi în nordul Germaniei şi care sunt considerate ca trupe de elită. De la Berlin au fost trimise în Ungaria unităţi de care blindate şi trupe motorizate de SS, care erau ţinute până acum drept rezervă la dispoziţia înaltului comandament german. Aceste unităţi sunt alcătuite din membri ai „tinerimii hitleriste“, care au primit o instrucţie militară de lungă durată. Generalul Eisenhower şi mareşalul Montgomery pune la cale înfrângerea finală a Germaniei Londra, 29 (Rador). — D. Doon Campbell, trimisul special al Agenţiei „Reuter” pe lângă armata a 2-a britanică, a anunţat în noaptea spre Miercuri. Generalul Eisenhower, comandantul suprem al forţelor aliate, are o întrevedere cu mareşalul Montgomry într’o localitate din Belgia. Ei pun la cale înfrângerea finală a Germaniei. Generalul Eisenhower şi mareşalul Montgomery discută într’o cameră aflată la etajul III al unei case de lângă frontiera olandeză. Casa este păzită de santinele, care interzic accesul oricărei persoane, și este perfect camufflată. Sunt mai multe sătămâni de la Ultima vizită oficială a generalului Eisenhower la cartierul tactic al mareșalului Montgomery. ORAȘUL BERMAN CUCERIT Londra, 29 (Rador). — După cum se află dela cartierul armatei a 9-a americane, trupele americane au cucerit orașul Bernien, în apropiere de Julich. In acest punct, trupele aliate se află la aproximativ mai puțin de 500 de metri de râul Roer. Amănunte asupra exploziei dela castelul la Timone Paris, 28 (Rador). — Știri primite din Marsilia semnalează că după datele strânse până Luni seara explozia dela castelul la Timone s’a produs in următoarele împrejurări: Sâmbătă 25 Noembrie, in cursul după amiezii, comisarul regional din Marsilia a fost înştiinţat de atentatul săvârşit in cursul dimineţii împotriva unei companii de forţe franceze din interior, staţionată la Fertais, în regiunea Vaucluse. Faptele s’au petrecut astfel : In noaptea de Vineri spre Sâmbătă, în timp ce parte din forţele franceze din interior, cazate în castel, se înapoiau la cantonament, împotriva lor au fost trase mai multe salve de mitraliere. Imediat, trupele aflate în legitimă apărare, au respins pe agresor. Până a doua zi dimineața nu s’a mai întâmplat nimic. Dar către ora zece o puternică explozie a aruncat în aer castelul din el rămânând numai un singur zid. Ancheta făcută de autorităţile civile şi militare a stabilit că în primul etaj al castelului se afla depozitată o importantă cantitate de explozibile, iar la parter se găsea o bombă germană neexplodata de 350 kilograme. Deocamdată, este imposibil să se precizeze dacă este vorba de un atentat sau de un accident datorit imprudenţei sau, în sfârşit, explodării bombei din cauza descompunerii materiilor explozive. Totuşi, din cauza exploziei au fost arestate 37 de persoane. Comitetul local de eliberare s’a ii+ Elena Angele,seu, mamă; Mia ,soră ; Caton, frate, anunţă cu nespusă durere pierderea scumpei şi în veci neuitatei lor de 20 ani înmormântarea s’a făcut în ziua de 20 Noembrie, în cimitirul „Eternitatea” Ploeşti. 3181 + Iuliu Oprescu şi Eufrosina, părinţi; Ton, Ecaterina, Mioara, frate şi surori, anunţă cu durere, încetarea din viaţă a scumpului lor Gheorghe I. Oprescu de 20 ani d. Vilia a liceului „Sft. Petru şi Pavel". Ploeşti înmormântarea va avea loc Miercuri 29 Noembrie c., ora 2 d. a., în Urlaţi (Prahova. 9182 îndureraţi : Ana şi Irimia Constantinescu, părinţi. Maria Constantinescu cu Pope, Elena şi Corneliu Moşoiu cu copiii. Emilia şi Răzvan Ionescu-Darzau, Valeria, surori şi cumnaţi, aduc la cunoştinţă decesul scumpei lor Aurora Constantinescu (LOLA) de 23 ani Înhumarea va avea loc joi, 30 necembrie, ora 13, ir cimitirul ,Vişoara”, Ploeşti. 9183 striuit în tribunal al poporului şi a voit să condamne la moarte pre cele 37 persoane arestate. După intervenţiile făcute de prefectul departamentului Vaucluse, membrii tribunalului au convenit ca numai cinci dintre persoanele arestate să fie condamnate la moarte. In urma intervenţiei autorităţilor militare, s-a convenit ca executarea verdictului să fie amânată cu 24 de ore pentru ca Thalia Curte de Justiţie să se poată pronunţa asupra legalităţii verdictului. Cei cinci condamnaţi la moarte au fost transportați la Avignon, iar restul de 32 persoane arestate au rămas la Pertuis, sub paza forţelor franceze din interior. La îndemnul autorităţilor civile şi militare, mulţimea s-a împrăştiat fără nici un incident. --------©♦©-------- Conciliul episcopilor bisericilor ortodoxe ruse Moscova, 28 (Rador). — De la 21 la 23 Noembrie a avut loc un Conciliu al Episcopilor bisericilor ortodoxe ruse la care au asistat 39 de episcopi. Locţiitorul Patriarhului a vorbit despre activitatea Bisericii ortodoxe ruse în timpul războiului, Miron Noara frate, cu soţia, Satomeea cumnată, Maria soră cu loan cumnat, Rozalia soră cu Vasile cumnat. Lenuţa nepoată cu durere anunţă moartea fostului lor Gheorghe Noara de 43 ani mort Duminică 26 Noembrie a. c. înmormântarea Joi 30 Noembrie a. c. la orele 13 de la Institutul Medico legal la Cimitirul Isvor. 45 Comitetul şcolar, direcţiunea, profesoarele şi elevele Liceului Industrial Sericicol anunţă cu multă durere încetarea din viaţă a colegei şi profesoarei lor Ecaterina Stoica Popescu căreia îi vor păstra o neştearsă amintire. 36 Cu inimile adânc întristate: Ştefan soţ, Călin şi Nicolae Bătrânu fii. Eugenia şi Aurel cu Mihaiţă, fiică, ginere şi nepot precum şi familiile: Prof. N. S Penescu, Prof. A. S. Penescu, Sghibartz, Consilier Ionescu, Maior Banu, D. Suciu, Carp Vasiloiu, Mihăilescu, Av. I. Bătrânu, A. D. Bătrânu, Ing. C. Bătrânu, S. Antonescu, M. Bogdan, D. Teodorescu, anunţă încetarea din iestă a scumpei ş'. dragei lor Ange’a Şt. Antonescu Corpul se află depus în capela Cinvî’ru'in Beîu-Cnnl. Krlimpea Joi 30 Noembrie 1844 ora 15. 44 cmsJtzmtz D-na Alexandrina Lt. Col. Florian soţie, cu copiii, anunţă cu aceiaşi nemărginită durere, rudele, prietenii şi cunoscuţii, parastasul de 1 an al iubitului lor soţ şi tată LT. COL. RF.Z. Florian Grigore care va avea loc în ziua de 3 Decemvrie, orele 11, la Biserica Mitropolie din Târgovişte. 33 Marin şi Ioana Dragomir din com. Lahovari jud. Vlaşca, părinţi nemângâiaţi pentru tot restul vieţii, împreună cu fiul lor Marian şi cu familiile înrudite, deplâng moartea prematură a celui ce a fost Dragomir M. Ştefan Shrez, căzut pe front la 20 Aug. 1944 ,şi înmormântat provizoriu in com. Sărea jud. Iaşi 19 + Zdrobiţi de durere Eugenia măicuţa lui scumpă, Viorica Angheluţă, Rodica, Paulina şi Angelina, surorile Iudragi, anunţă moartea unicului fiu şi frate Ion Gh. Tuluea Controlor Incop. Mort pe câmpul de luptă în Ardeal. Pomenirea de 40 zile a sufletului lui bun se face Sâmbătă 2 Decemvrie la Rucăr-Muscel. 31 + Maria Chr. Grecescu, soţie. Lucreţia Grecescu, soră; familiile general-ad-f iutarii C. Costescu, Ion şi Constantin Cantumiar, nepoţi ; familiile: Alex. Davidescu, Bolomey, Fotino. Mihai Eremie, cu durerea a anunţa încetarea din viaţă a iubitului lor Christu Grecescu fost Prim Preşedinte al înaltei Curţi de Conturi şi cenzor al Băncii Naţionale înmormântarea Joi 30 Noemvrie 1944, ora 14, la Capela Cimitirului Bellu, unde se află depus corpul defunctului. 33 ■W— Lt Colonel Teodorescu, Sabina şi Comandor ing. Marcu şi familia Frimu, mulţumesc din inimă, colegilor de la soc. „Petroşani” şi prietenilor dragi care au luat parte la marea durere încercată prin pierderea adoratei lor Ninfea Lt.-Col. Teodorescu Neconsolaţi: Jenie Apostoli de mamă, Cucliţa şi Panda Iosefidis, Elen Ivanescu, precum şi familiile Maria Apostolide, Ionescu-Sinaia, Gheorghe Apostolide, Luchian şi Macri, anunţă încetarea din viaţă, după grele suferinţe, a scumpului lor Matuca Apostolide din Galaţi înmormântarea are loc la Bucureşti Miercuri 29 Noembrie, ori 14, cimitirul Ghencea civil. Elena şi George Pisoschi mulţumesc tuturor acelora cari, prin prezenţă, fiori şi scris, au adus o mângâere în marea durere, prin pierderea scumpei noastre Cristina C. Alac. Parastasul de 40 zile se va oicia la 2 Decembrie în Focşani la cimitirul armean. v Huxandra soţie îndurerată d© trista despărţire cum şi familiile înrudite anunţă parastasul de trei luni pentru sufletul bun şi drept al în veci neuitatului Dimitrie I. Constantinescu Pensionar Şef de Gară religioasă se va oficia cambată 2 Decembrie 1944 biserica Sft. Gheorghe din Focşani str. Griviţa orele zece dimineaţa. crMamanulMMHajaji D-na Maria Gh. Păiş cu surori, frate şi cumnat anunţă cu dureT© parastasul de 40 zile pentru bunul lor frate şi cumnat Gheorghe Axinte Şef tehnician Botoşani Slujba religioasă se va oficia joi 30 Noembrie 1944, la cimitirul Iancu Nou (Bălăneanu). 15 Soţia invită prietenii mâine joi, ora 10, la biserica Sfântul Niculae Vlădica, oficiindu-se parastasul de 40 zile pentru Teodor Gheorghiu _______Inspector şcolar 28 Cu aceeaşi durere familia face cunoscut Împlinirea a 40 zile de la încetarea din viaţă a dragei ei Eulalia Evangjeli Parastasul se va oficia Joi 30 ct. ora 11 in Biserica Sfinţii Apostoli. 27 . Cu inimile sdrobite de durere: Ştefania soţie, Ioana mamă, Elena soacră, frate, surori, cumnată, cumnaţi şi iubitele lui nepoate, anunţă cu durere încetarea din viaţă a iubitului lor Vasîle Constantinescu Comerciant Bibescu Vodă Nr. 14 înmormântarea va avea loc, Joi 30 Noembrie ora 2, la cimitirul Reînvierea, cortegiul plecând din str. Domniţa Ruxandra 25. 42 Valentina soţie, Iuliu fiu, Maria Romaşcu soacră, îndureraţi anunţă rudele şi prietenii năprasnica moarte a iubitului lor soţ, tată şi ginere, Gheorghe Dobronici Decedat în noaptea de 17 Septemvrie, lipsindu-ne de sprijinul său ,pe timpurile acestea cumplite, înmormântarea s-a făcut în comuna Rădeni, judeţul Tutova. 65 + Tenapont, Maria. Victoria, soţ şi fiice, Ion, ginere, Anca şi Sandra, nepoţelele ei dragi, Francesca, soră, I.eon, frate, Nicu, Victoria, Virgil şi Titi, cumnat şi nepoţi, cu toate familiile înrudite, anunţă cu nespusă durere, pierderea dragei lor EI@®ss©9La Costin înmormântarea a avut loc la Sascut în ziua de 26 Noembrie. ________________________13 ammaamammmmsm Familia îndurerată anunţă moartea fulgerătoare a scumpului nostru soţ, tată şi socru în etate de 65 ani Pensionar C. F. R. Decedat la 27..XI 1944 ora V d.m. înmormântarea se va face Miercuri 29.X T. a. c la Cimitirul Belu ora 14 din str. Ritoride 2014 SOFIA “1" + + + + file