Universul - Provincie, martie 1945 (Anul 62, nr. 47-70)

1945-03-02 / nr. 47

-1 Epuraţia la ministerul lucrărilor publice şi al refacerii Comisiunea instituită pe lângă ministerul lucrărilor publice şi a refacerii compusă din d-nii; ing. insp. gen. N. Profiri, preşedinte şi Mircea Georgescu şi Ştefan Nicolae, membri, pentru purificarea membrilor corpului tehnic (ingineri şi subingineri) a propus şi d. ministru dr Virgil Solomon a aprobat urmatorele: Berger Armin, inginer Inspector general cl. II din direc. generală a drumurilor, se licenţiază din serviciu; Bucur Vasile, Inginer ordinar cl I din direcţiunea generală a drumurilor, se licenţiază din serviciu. Pe baza prevederilor legii Corpului tehnic, pentru culpe mai mici în legătură cu activitatea politică din timpul dictaturilor, Smigelschi Septimiu, inginer şef el. , şeful serviciului apelor Bucureşti, se suspendă din serviciu pe timp de o lună cu pierderea salariului; Brânzea Cornel, inginer ordinar de din direcţiunea general a drumurilor, se suspendă din serviciu pe timp de o lună cu leafa maximă de 2/5 din salariul gradului; Halmaghi Octavian, inginer şef de şeful serviciului drumurilor naţionale Braşov, se suspendă din serviciu pe timp de una lună cu leafa maximă de 2/5 din salariul gradului; Boroş Vasile inginer ordinar cl. I din direcţiunea generală a drumurilor, se pedepseşte cu mustrarea; Atanasiu Constantin, inginer şef cl. II din direcţiunea generală a drumurilor se pedepsește cu mustrarea. Cornea Ioan, rnginr ordinar cl. II din direcțiunea silozurilor regionale, se pedepsește cu mustrarea.  CURIER JUDICIAR Procesul poliţistului Ion Hagiu Prin ordonanţă definitivă dată de judecătorul cap. 2 instrucţie care cercetează cazul Radu Lecca în ansamblul lui, a fost desprins numai episodul Hagiu, referitor la încercarea acestui poliţist ca, sub pretext că-i acordă lui Lecca un adăpost în casa sa spre a-l ieri de urmărire, a căutat să afle unde are depozitată imensa avere în aur şi diverse obiecte de valoare şi astfel să-şi însuşească o parte din această avere. Aci Lecca şi soţia sa au calitatea de victime. Şi cum cercetarea furtului conceput die Hagiu a pus în discuţie provenienţa cantităţii de aur în monede şi lingouri, ordonanţa definitivă l-a trimes şi pe Radu Lecca în judecată pentru infracţiune la legea metalelor preţioase. Când procesul s’a înfăţişat la termenul anterior înaintea trib. Ilfov s. I şi s’a constatat că inculpatul Lecca nu poate fi adus, instanţa a disjuns pe acesta, reţinând în judecată numai pe Ion Hagiu, care fiind arestat imprima un caracter de urgenţă procesului. Păşind la desbateri, tribunalul a luat un lung Interogator inculpatului, după care de procurori Aurel Ispir a declarat că extinde rechizitorul şi pentru delictul de favorizare a Infractorului. Apoi procesul a fost amânat pentru ieri. In vederea continuării lui prin ascultarea de martori. In şedinţa de Luni, apărătorul lui Hagiu, d. av. Ghimpeţeanu a susţinut nevalabilitatea din punct de vedere al procedurii penale, a extinderii rechizitorului, arătând că această imputare fusese aduse lui Hagiu prin rechizitorul introductiv, însă ordonanţa definitivă n’a mai reţinut-o, iar parchetul n’a atacat cu apel acea ordonanţă. Tribunalul a anulat extinderea rechizitorului, astfel că Hagiu a rămas inculpat tot numai pentru furt. Cum acest delict este de competenţa judecătoriei de ocol, tribunalul şi-a declinat competenţa, trimiţând procesul spre judecare, la Judecătoria respectivă. Afacerea Grozavescu a luat sfârşit ! . Ara arătat că recursurile făcute de Ferdiand Grozăvescu, proprietarul fabricii de pâine şi Şt . Sterian, auatorul ei, au fost admise de către Curtea de apel s IX ce instanţă de recurs, cere casat integral decizia Instanţe de sabotaj prin care numiţii fuseseră condamnaţi pentru tentativă de a dosi, adică de a scoate din circulaţie o cantitate de făini albă. In consecinţă Curtea a procedat luni la judecarea fandului afacerii. Apărătorii, d-nii av. Paraschivescu-Bălăceanu, I. Vlădescu, G Ried şi C. Viforeanu, au pus concluzii restrânse la cererea preşedintelui Curţii, întrucâ instanţa cunoaşte faptele din des recursului. Ei au insistat asupra lipsei elementelor de fapt, în sarcina inculpaţilor relevând că constatările făcute în cauză înlătură posibilitatea formulării unei acuzaţiuni. iar dispoziţiile date de autorităţi şi deciziile invocate de apărarea la prima instanţă şi die cert aceasta nu a ţinut seama puneau Pe Învinuiţi la adăpost de orice imputare în ce priveşte intenţia de dosireReprezentantul parchetului general, examinând actele dosarului, a susţinut lipsa elementelor de vinovăţie din punct de vedere legal şi a cerut achitarea. Curtea, după o scurtă deliberare a pronunţat decizia definitivă prin care achită pe ambii învinuiţii. Eliberarea condiţionată nondamnatUL rene Onaiaivescu care ispăşeşte o pedeapsă de 10 ani pentru delapidare, a cerut tribunalului Ilfov s. I să-i acorde eliberarea condiţionată după ce executase jumătate din pedeapsă. Cererea o sprijinea pe art 58 din regulamentul peniitenaierelor. In urma concluziilor puse de CL . Chelnerul Nic. Stănciulescu care a ucis cu lovituri de cuțit pe gazda sa Aurelia Mateescu din str. Elena Matei Voevod, a fost pus de parchet sub Inculpare de crimă cu premeditare, fiindcăpins cererea ca prematură, stabilind că at. 58 din regulament a fost abrogat implicit prin art. 33 din codul penal modifeat la Septembrie 1938, care permite condamnatului să ceară eliberarea condiţională după executarea a jumătăţii plus 6 luni, deşi era beat când a comis crima, totuşi de mult proecta tip acidă pe femeea contra căreia nutrea ură. Asasinul a fost înaintat spre Instruire la cap. 8 şi depus la Văcăreşti Diverse Pregătirea conferinţei de la San Francisco LONDRA 26 (Rador). — Intre 40 şi 50 de naţiuni vor trimite la 25 Aprilie reprezentanţi la San Francisco, pentru a discuta şi aproba startului „noued ligi", după cum se subliniază in cercurile diplomatice. Va fi cea mai mare conferinţă internaţională de la Societatea Naţiunilor încoace. Statele Unite, lucrând în numele Americei, Mareii Britanii, Chinei, Franţei şi Rusiei, vor invitaţiile la sfârşitul coastei săptămâni. Toate naţiunile unite, inclusiv acele care au declarat recent război Germaniei şi Japonă, vor fi invitate să-şi trimeată reprezentanţi. „Linia moartă”, stabilită de cei trei mari conducători, exclude participarea unor puteri ca Spania, care s’ar fi aşteptat la o invitaţie, sau ca Elveţia, care s’a exclus singură prin politica ei, dar a cărei faptă va fi desigur regretată, având în vedere marile servicii *-4 care această țară le-a făcut multora dintre beligeranți. ROLUL FRANŢEI IN CADRUL ACŢIUNII împotriva germaniei Paris 26 (Radar). — Se ştie că guvernul francez a însărcinat pe reprezentanţii săi diplomatici din Londra, Washington şi Moscova să ceară lămuriri guvernelor pe lângă care sunt acreditaţi, în legătură cu rolul pe care cele trei puteri l-au rezervat Franţei. Primele rezultate ale acestor demersuri diplomatice au ajuns la Paris. Din cercurile de la Quai d’Orsay, se comunică că ele sunt foarte satisfăcătoare. Intr’adevăr se subliniază că „cei trei mari" sunt decişi să semneze alături de Franţa orice fel de act care va duce la capitularea Germaniei. Deasemeni zona germană, care urmează să fie ocupată de Franţa va fi hotărîtă de comisiunea în care va fi reprezentată şi Franţa. Delimitarea acestei zone va fi făcută în urma propunerilor prezentate de reprezentanţii francezi. Franţa va fi deasemeni reprezentată in comisia marilor puteri de la Londra şi va participa deasemeni, pe picior de egalitate, cu marile puteri la conferinţa de la San Francisco, care va discuta securitatea şi viitoarea organizaţie internaţională. ULTIMELE INFORMAŢII INTERNE . In jurnalul Consiliului de miniştri nr. 189 din şedinţa de la 28 Ianuarie 1945, privind persoanele bănuite a fi responsabile de dezastrul ţării, publicat în Monitorul Oficial nr. 38, partea I, din 16 Februarie 1945, strecurându-se o 0- Cmisiune de dactilografie, se face următoarea rectificare: La pag. 1107, col. I, între numărul de ordine 42 şi 44, se intercalează nr. de ordine 43 căruia îi corespunde „Teofănescu Constantin, funcţionar S. T. B.”. EXTERNE • Camera egipteană a adoptat luni seara o moţiune prin care aprobă declaraţia de răzbel făcută puterilor Axei, apoi, cu mare majoritate a votat încrede’« kt gu-Motluag^ *etogwderoatMtw• Cartieru’ general aliat din Italia anunţă că portul Oran a fost retrocedat in întregime autorităţilor franceze. In cursul celor prime 8 luni ale campaniei din Africa de Nord au fost descărcate in acest port 7.700.000 de tone de material de răboi american. (Rador. • Nokrashy Paşa a alcătuit noul guvern egiptean, care rămâne neschimbat, exceptând doar faptul că Nokrashy Paşa va fi şi titularul ministerelor de externe şi interne. 61 Repreentanţii din Londra ai partidelor democratice şi ai sindicatelor austriace au publicat o declaraţie comună, sugerând măsuri pentru restaurarea democraţiei in Austria independentă, pe linia declaraţiilor de la Ialta asupra Europei eliberate. (Rador). „ Luni a fost semnat la Londra acordul între guvernul cehoslovac și MyanisaUa UNRKA, asupra programului de afarme aehssU. universate ULTIMA ORA MERSUL RĂZBOIULUI COMUNICATUL MILITAR SOVIETIC Moscova, 26 (Rador). — Biroul sovietic de informaţii transmite următorul comunicat militar asupra operaţiilor din ziua de 25 Februarie : In cursul zilei de 25 Februarie, în peninsula Sari laml, la nordvest de Koenigsberg, trupele noastre au respins atacurile unor importante forţe de tancuri şi de infanterie inamice şi le-au pricinuit grele pierderi in oameni şi material de război. In acelaşi timp, la sud-vest de Koenigsberg, au continuat luptele pentru nimicirea grupului inamic din Prusia Orientală în cursul cărora trupele noastre au cucerit localităţile Amalienwalde, Plessen, Woiditten, Tiefensee, Muengen şi Gross Hasselberg. In luptele din cursul zilei de 24 Februarie, la nord,vest şi sud-vest de Koenigsberg, 36 de tancuri germane au fost scoase din acţiune sau distruse. La sud-vest de oraşul Ohoijnice ((Kolinitz) trupele noastre au cucerit, în urma unor lupte ofensive, oraşul Preus-Friedland de pe teritoriul Pomeraniei şi au luat deasemeni după lupte grele localităţile Damnitz, Klausfelde, Pisehofswalde, Christfelde, Barkenfelde, Heinrichswalde, Peterswalde şi Pruetzenwalde. In zona Breslau, trupele noastre au continuat luptele pentru exterminarea grupului inamic încercuit in oraş şi au cucerit mai multe blocuri de case in sudul oraşului. In celelalte sectoare ale frontului, activitate de patrule. In ziua de 24 Februarie, 138 de tancuri germane au fost scoase din acţiune sau distruse pe toate fronturile. In lupte aeriene si de pe urma tirului apărării antiaeriene au fost doborite opt avioane inamice. ❖ MOSCOVA 26 (Rador). — Comunicatul militar, publicat in noaptea de 26 spre 27 Februarie de Biroul Sovietic de Informaţiuni, are următorul cuprins : In cursul zilei de 26 Februarie, trupele noastre au respins cu succes atacurile Infanteriei şi tancurilor inamice în peninsula Samland, la nord-vest de Koenigsberg. la sud-vest de Koenigsberg, trupele noastre au cucert prin lupte localităţile Ernstfelde, Iluesterwalde, Nausseden, Heiligenhof, Jannitz. In cursul zilei de 25 Februarie au fost scoase din luptă sau distruse 69 de tancuri şi tunuri automobile germane în regiunea de la nord-vest şi sud-vest de Koenigsberg. In regiunea Breslau au continuat luptele pentru nimicirea grupului inamic încercuit. In cursul acestor lupte, trupele noastre au ocupat 15 blocuri de case. In celelalt sectoare ale frontului se semnalează numai lupte de importanţi locală şi activitate de patrule. In cursul zilei de 25 Februarie, trupele noastre de pe toate fronturile au scos din luptă sau au distrus 125 de tancuri germane In lupte aeriene și prin tirul artileriei antiaeriene au fost discrion Oratul■ arrîn n .. l—n 1 Ofensiva aliată din vest continuă fără întrerupere Paris, 26 (Rador). — Dela cartierul general al mareşalului Montgomery s’a anunţat Luni seară că forţele generalului Simpson, înaintând spre Rin, au mai ocupat încă şase oraşe şi sate, realizând o înaintare de până la 5 lun. Pe înoptate, lupte violente se încinseseră în toată parapia Rinului şi mai ales la marginea de vest a şesului accidentat din faţa Coloniei. Oraşul Duceseidorf este numai la 30 km, depărtare de poziţiile înaintate aliate de pe şoseaua principală ce trece la nordeal de Juelich. Colonia este aproape in bătaia tunurilor grele. Cu fiecare oră cetrece, Erkelenz este tot mai amenințat. Trupele aliate sunt numai la 8 km. de acest oraș. Divizia 29 de infanterie americană a ocupat localitatea Ameln, situată la est de șoseaua Juelich- Duesseldorf. Ele au mai ocupat Hasselsweiler, pe partea opusă a aceleiași șosele. Divizia 30 de infanterie a ocupat satul Oberembt situat la 3 km. mai aproape de Ducesei dor decât Hasselsweher. Linia frontului de vest Londra, 26 (Rador). — Iată linia frontului din vest, aşa cum este trasată pe hărţile de la comandamentul suprem aliat Paris: Dela mare către răsărit, dealungul Meusel până la un punct situat la 17 kun. spre vest de Nijmegen; spre nord-est, pe o lungime de 20 km., până la un punct situat la 8 km. direct la nord de Nijmegen; spre sud-est, pe o lungime de 26 km., până la un punct pe malul de vest al Meusei, in faţa localităţii Emmerich; direct la sud, pe o distanţă de 17 km., până la un punct situat la 22 km. spre est de Nijmegen; spre vest, până pe malul de vest al Meusei, şi apoi dealungul cursului acestui râu spre sud până la Roermond şi apoi spre sud-est, dealungul malului de vest al râului Roer, până la un punct situat la 6 km. spre nord şi 2 km. spre vest de Linnich, direct spre est, pe o lungime de 5 km., spre sud-est pe o lungime de 24 km., până la un punct situat la 12 km., spre sud și 15 km. est de Linnich; apoi spre sud, pa o lungime de 16 km. dealungul râului, până la un punct situat la 22 km, spre sud și 15 kun. spre est din de Linoloh; dealungul malului de vest al râului Roer, până un punct situat la 3 km. spre vest de Gemuend; spre sud, pe o lungime de 40 km., până la un punct situat 11 km. spre est de Eobternach; dealungul malului de vest al frontierei până la confluenţa râurilor Sarre şi Mosella; dealungul malului de vest al râului Sarre, până la 3 km. spre nord de Sarrebourg şi apoi din nou către vest, la 7 km. spre sud de Sarrebourg; dealungul malului de vest al râului Sarre, cu un mic cap de pod la Sarrebouia, intpoindu-se spre malul de vest și continuând spre sud-est până la un punct situat la 5 km. spre vest și 5 km. spre sud de Sarrebrueck; spre sudest până la Rin, trecând imediat la nord de Haguenau şi atingând râul la 18 km. spre nord şi 16 km. spre est de Strasbourg; de aici, frontul urmează malul de vest al Rinului până la frontiera elvețiană. NOUI DEBARCĂRI IN INSULA IWOSHIMA Guam, 26 (Rador). — Trei divizii de marinari americani debarcaţi pe Insula Iwoshima au deslănţuit un puternic atac după un bombardament preliminar naval împotriva aerodromului din centrul insulei, — anunţă comunicatul marelui cartier al amiralului Nimitx. Operațiile sunt în curs. Arestarea asasinului primului ministru al Egiptului Cairo, 25 (Rador). — Corespondentul agenţiei „Reuter” transmite: Asasinul arestat al primului ministru Maher Paşa se numeşte Mahmud el Issaui, un avocat în vârstă de 26 de ani. Poliţia egipteană face cercetări ample şi intense in legătură cu membrii şi activitatea partidului Tineretului, al cărui membru pare să fi fost Issaui. Se anunţă că au fost făcute numeroase arestări, care nu sunt toate în legătură cu moartea primului ministru. Noaptea trecută a avut loc examinarea tuturor celor ce erau în Parlament când s’a produs asasinarea şefului guvernului. Cei cari cunosc pe asasin afirmă că el s’a arătat întotdeauna un foarte hotărît filo-german și se înfuria îngrozitor ori de câta ori Hitler era criticat. ❖ Cairo, 25 (Rador). — Corespondentul agenției Reuter transmite: Ahmed Maher era o figură foarte populară în rândurile întregei comunităţi egiptene. El era un politician genial şi abil care conducea coaliţia guvernamentală. Sarcina sa s’a îngreuiat între timp în urma opoziţiai wafdiştilor şi naţionaliştilor pentru înlăturarea căreia el a făcut apel în ultimul său discurs tragic rostit Sâmbătă seara în Cameră. Puternice forţe poliţieneşti şi unităţi ale armatei regulate s’au îndreptat spre clădirea Parlamentului imediat după atentat. O mare mulţime de oameni s’a adunat insdiat în jurul clădirii. Ea era liniştită şi înmărmurită de cutremurătoarea veste. netului regal, a venit la Cameră nu mult după atentat într’un automobil al Palatului Acum o săptămâna, Ahmed Maher avusese conversaţii asupra unor chestii de o importanţă vitală pentru Egipt cu d. Anthony Eden, ministrul de afaceri străine al Marii Britanii, şi cu six Alexander Cadegan. Imediat după ea au aflat ştirea omoxirii lui Ahmed Maher. Regele Faruk şi lordul Kalesru au venit la Cameră, unde au exprimat condoleanţe şi regretele lor pentru pierderea suferită de Egipt. Atât Senatul, ca şi Camera, şi-au suspendat lucrările. Omorîrea lui Ahmed Maher s'a produs în următoarele împrejurări: Ahmed Maher tocmai părăsise incinta Camerei şi trecea prin faţa bufetului când reporterii fotografiei l-au rugat să le permită să-l fotografieze. El a acceptat şi în acel moment asasinul s’a apropiat şi, din spatele cercului de fotografi a tras cânci focuri de revolver asupra primului ministru. Ahmed Maher s’a prăbuşit pe parchet, dar a reuşit să se ridice şi o clipă a făcut un gust ca şi cum ar fi căutat să pună mâna pe ucigaş, dar s’a prăbuşit din nou şi a încetat din viaţă şi aceeaşi clipă, cei de faţă au imobilizat pe asasin. Doi medici de seamă au sosit în câteva minute pentru a-i da primele îngrijiri, dar era prea târziu. Se reaminteşte că Ahmed Maher purta asupra sa declaraţia de război a Egiptului către puterile Axei semnată de Regele Faruk cere, după ce fusese citată de el în Camera Deputaților, ural» să fie citini sa in g.AYip.t. » 4M f 'u ■■■* «jwEkwaflHW». - ————! CONVERSAŢIILE D-LUI BIDAULT LA LONDRA Londra, 26 (Rador). — D. Bidault, ministrul afacerilor străine francez care a sosit Sâmbătă la Londra venind de pe continent a căătorit împeună cu ministrul afacerilor străine britanic d. Eden, primul ministu britanic Churchill precum şi alţi membri ai cabinetului britanic. * Londra, 26 (Rador). — Randal Neal, redactorul diplomatic al agenţiei Reuter, scrie următoarele: Conversaţiile pe care d. Georges Bidault, ministrul de externe al Franţei, le-a avut cu ministrul de externe al Angliei şi cu alţi membri ai guvernului britanic, au durat până seara târziu. Ele au fost continuate în tot cursul zilei şi au culminat prin dineul la care ministrul de externe al Franţei a luat contact cu mai mulţi membri ai guvernului britanic. Mâine se va publica un comunicat. Se declară deocamdată că aceste conversaţii au fost extrem de cordiale. Ele au oferit un prilej bine venit de a compara în lumina unei perfecte cunoştinţe de cauză a ambelor părţi punctele de vedere curivire la toate consecinţele posibile ale hotărîrilor luate la conferinţa din Crimeea. Nu se aşteaptă deocamdată anunţarea vreunei acceptări franceze a formulei stabilite la conferinţa din Crimeea in ceea ce priveşte procedura de vot la conferinţa de la San-Francisco. Din partea Franţei nu se va lua poziţie faţa de această conferinţă decât după ce d. Bidault va fi raportat guvernului său asupra conversaţiilor de la Londra In lipsă de amănunte, se poate observa cel puţin că această primă vizită la Londra a ministrului de externe francez este prin ea însăşi un eveniment de o importanţă deosebită pentru viitoarele legături de amiciţie anglofranceze, cimentate de pe acum prin suferinţele comune in acest război. ❖ LONDRA 26 (Rador). — Regele Angliei primit Lu'i seară In audienţă la palatul Buckingham pe d. Bidault ministrul de externe al Franţei, cu care a avut o lungă conversaţie n apartamentele sale particulare. Cu puţin înainte, Regele primise în audienţă pe d. Duff Cooper, ambasadorul Angliei în Franţa________________________ Guvernul italian a obţinut libertate de acţiune de la comisia aliată Roma, zeKaaori. Cuorespondentul agenţiei „Reuter” translate: Guvernul italian va asuma de aci înainte autoritatea nestingherită asupra relaţiilor sale externe şi asupra altor afaceri Italiene ce erau până acum controlate de comisia aliată anglo-nordamericană. Consimţirea aliaţilor la înlăturarea condiţiilor cari de la armistiţiu au limitat libertatea guvernului italian In aceste domenii, a fost adusă la cunoştinţă Duminică de către d. Harold Macmillan, preşedinta al comisiei aliate. Până acum, guvernul italian a condus relaţiile sale cu puterile aliate şi neutre sub rezerva controlului de către comisia aliată a activităţii sale diplomatice. Un asemenea control încetează acum. In acelaşi timp, comisia renunţă la cererea ca toate decretele guvernului italian să-i fie prezentate spre aprobare. Guvernul Italian va avea de asemenea libertatea să numească orice funcţionar fără a cere aprobarea aliaţilor, cu excepţia câtorva posturi ce privesc direct desfăşurarea războiului, în care caz va fi nevoie de aprobarea comandantului suprem. Se prevede că reprezentanţele locale ale comisiei aliate în oraşele din provincie vor fi de aci Înainte retrase, comisia rămânând doar ca un organ central consultativ şi de colaborare cu guvernul Italian, la Roma. Nu s'au produs schimbări în aranjaiuemci« uupa taie wus, - * -- -militar aliat funcţionează în teritoriile armatei, dar se precizează din sursă neoficială ca se aşteaptă să se producă în curând trasarea unei linii de demarcaţie care va avea drept rezultat o extindere geografică a răspunderilor guvernului italian. Aducând prinosul său actualelor sforţări militare ale Italiei împotriva germanilor, d. Macmillan a spus: „Armata Italiană a intrat din nou in linia de luptă. Din ziua armistiţiului toate forţele Italiene au dat o contribuţie deosebit de preţioasă la sforţarea de război comună. Italienii au dreptate să ceară onoarea de a participa la luptă și sunt deosebit de satisfăcut că pot să vă spun că această râvnă este pusă în practică”. --------©♦©---------* Sina a declarat război Axei Beirut, 26 (Rador). — D. Sukry Kawdy, preşedintele Siriei, a declarat îa Parlament Luni după amiază că Siria este în stare de război cu puterile Axei. Această declaraţie a urmat după conversaţiile pe care preşedintele Siriei le-a avut la Cairo cu conducătorii aliaţi şi ar putea să aibă influenţă asupra negocierilor cu Franţa în ceea ce priveşte problemele pendinte. _________ Soluţionarea problemei Regenţei in Iugoslavia Londra, 26 (Rador). — Agenţia de presă iugoslavă „Tanjug” nunţi că mareşalul Tito şi membrii comitetului naţional iugoslav, pe de o parte, şi miniştrii Regelui Petru, pe de altă parte, au căzut de acord cu privire la soluţionarea problemei Regenţei. Un plan comun a fost expediat la Londra. Rămâne ca viitoarea acţiune să fie întreprinsă de Regele Petru.____________________ Soluţia la care s’a ajuns nu a fost comunicată, dar, în general, se crede că ea salvează demnitatea şi principiul Monarhiei. * londra, 26 (Rador). — Cercurile iugoslave oficiale din Londra confirmă că Regele Petru studiază în prezent noua propunere comună a mareșalului Tito și dr-ului Subasici in legătură cu formula consiliului de regență. SP* Felicitările d-lui Stimson cu prilejul sărbătoririi armatei roşii New York, 26 (Rador). — Co- luptând împotriva forţelor inamicilor civilizaţiei. Acest lucru ne-a permis să strângem şi mai mult relaţiile dintre cele două popoare ale noastre. Colaborarea pe câmpul de luptă ne dă dreptul să ne aşteptăm la continuarea amiciţiei şi a colaborării şi în viitor”, respondentul agenţiei „TASS” transmite: D. Stimson, ministru de război al Statelor Unite, a trimis cu prilejul celei de a 27-a aniversări a armatei roşii următoarea telegramă către Consiliul Naţional al Amiciţiei americano-sovietică. „Fiecare nord-american este entuziasmat de strălucitele înfăptuiri ale armatei roşii şi în special de ultimele succese ale trupelor sovietice, ce au luat contact imediat cu inamicul ce îşi propune să apere cu înverşunare Berlinul. In ceasul de faţă, armatele noastre, împreună cu trupele engleze şi franceze, au pornit o ofensivă în vest. Sunt convins că aceste puternice ofensive vor duce la înfrângerea completă a armatei germane şi la capitularea necondiţionată a Germaniei. In tot cursul războiului am urmărit aceleaşi ţeluri eroice îndurerata familie preot Marin Ioneacu şi dragii lui prieteni, anunţă parastasul de şease luni ce se va oficia Joi 1 Martie orele 10 dim. In biserica „Cuibul cu barză”, pentru odihna scumpului lor Ionescu M. Marcel Subit. In rel, dintr’un Reg. A. A. Rugaţi-v! pentru sufletul lui curat şi nobil. 2 Căpitan Pompeliu Ionescu, soţ, Adela şi Jean Gigel, părinţi, Exnilia şi Căpitan Ilie Doicescu, soră şi cumnat, Ionel, frate, mulţumesc tuturor celor ■ au luat parte la marea durere încercată prin pierderea scumpei lor Martha Ionescu şi anunţă parastasul de 9 zile care va avea loc Joi 1 Martie orele 11 la Cimitirul Bellu Evanghelic. 694 + Cu sufletul copleşit de durere, Maria şi Dumitru E11- cu părinţi. Elena, Petre şi Viorel, soră cumnat şi nepot, Victoria, George şi Petre fraţi, anunţă încetarea din viaţă a scumpului lor EROUL Nicul. Encu în etate de 22 ani Cap. T. R din infanterie înmormântat în cimitirul Ghencea Cei ce l-au cunoscut să se roage pentru odihna sufletului său. ____ 89 Cu aceiaşi neasemuita durere Amese Gingir, Pavel Mihailescu, Adina şi Dr. Andrescu cu Maruea şi Zoe Cpt. Basta, anunţă rudele şi camarazii că se Împlinesc 31/2 ani de când a căzut pe câmpul de luptă mult iubitul şi neuitatul lor CAPITAN Mihailescu Alexandru (MNCA) din Caterie Marţi 27 Februarie ora 12 se va oficia un parastas la Biserica Sf. Constantin (Cişmigiu). "8 Măicuţă lui îndurerată, greu încercată de soartă, anunţă tot cu aceiaşi nemărginită durere parastasul de 6 luni al scumpului şi nepreţuitului ei copil CAPITAN Ioan Comescu (JENICA) Maior post mortem mort pentru ţară în primele lupte din Ardeal. Slujba pomenirii a avut loc în ziua de 24 Februarie. 79 Sindicatul Ziariştilor din Bucureşti, are durerea să anunţe trecerea la cele veşnice a distinsului său membru pensionar, fost mulţi ani membrul in Juriul de Onoare Victor Bilciurescu înhumarea sa a făcut Luni 20 Februarie la cimitirul Iancu Nou (Bălăneanu). Vecinică fie-i memoria._______86 + Conducerea ziarului „UNIVERSUL” Impreuă cu întreg personalul redacţional, tehnic şi administrativ, are durerea să anunţe că ieri, la ora 3 d. a., la cimitirul Iancu Nou (Bărâneanu) s’a făcut înhumarea rămăşiţelor pământeşti ale regretatului ziarist şi colaborator Victor Bilciurescu Odihnească în pace ! 1 . Ofiţeri, subofiţeri şi ostaşii Reg. Roşiori „Regina Maria”, anunţă cu durere moartea eroică pe câmpul de luptă In fruntea Escadronului său, a bravului lor camarad SLT, Radu Gheorghiu propus pentru decorare cu ordinul Jelihai Viteazul” cl. IUL» cu spade înmormântarea va avea loc In ziua de 27 Februarie 1945 orele 15 la Cimitirul Eroilor Ghencea. Profund îndureraţi: Niki soţ cu Puiu, Raluca şi Costin Enăceanu, fiică şi ginere, Paulina Atanasiu, mamă, Inginer D. Atanasiu, avocat I. Oncescu, General Vasile An cumnaţi cu copiii şi ginerii, familia Voinovici-Galaţi, precum şi familiile înrudite, anunţă pierderea nepreţuitei lor Viorica Voinoviei Institutoare înmormântarea va avea loc Miercuri 28 Februarie, ora 14, la cimitirul Bellu. Cortegiul va porni de la locuinţa sa din strada Popa Nan 132. 93 Funcţionarii şi lucratorii Pivniţelor „Dealul Zorilor” cu durere anunţă încetarea din viaţă a mult iubitului lor director Nicolae P. Ardeleanu înmormântarea va avea loc in ziua de Miercuri 28 Februarie 1945 orele 16 (4 p. m ) La cimitirul Belu in capela căruia se află depus. 92 Horia A Ştefan Ardeleanu proprietarii pivniţelor Dealul Zorilor cu durere anunţă încetarea din viaţă a mult iubitului lor văr şi colaborator Nicolae P. Ardeleanu In vârstă de 48 ani înmormântarea va avea loc în ziua de Miercuri 28 Februarie 1945 orele 16 (4 p. m.) la cimitirul Belu în capela căruia se află depus. ____ 91 + îndureraţi Maria soţie, Nae, Chirischiţa părinţi, Maria mătuşă, Ion, Maxia, Lica, Aurel, Gica şi Cristim fraţi, cumnate şi nepot anunţă marea pierdere a iubitului lor Vasilie Ionescu de 38 ani decedat la 25 Feb. 1945 după o grea suferinţă. Îmormântarea la Cimitirul Iancu Nou Marţi 27 Feb. ora 3 + întristaţi: Natalia Gorgos, soţie, inginer Alexandru Gorgos, fiu, Cristea Gorgos, frate, cu familia, Elena Ştefănescu, soră, Elena Colonel Constantin Gorgos, noră, cu Baby, precum şi familiile: Capşa, Ghiţă Dumitriu, Pănoiu, Alexandru P. Gorgos, cu adâncă mâhnire aduc la cunoştinţă Încetarea din viaţă a iubitului lor COLONEL Andrei Gorgos decedat 16 Februarie 1945 şi înmormântat la 20 Februarie in Balş (Romanaţi). 29 Comandantul, ofiţerii, subofiţerii şi trupa unui Regiment de Pionieri, anunţă moartea pe câmpul de lup. EROULUI CĂPITAN Elena I. Statuate O plâng amarnic Maria şi George Stamate, Lirica Stamate, ANA şi Mihail Stamate, fraţi, soră şi cumnate, Ecaterina maior Mateescu, mătuşă, nepoţi şi nepoate, precum şi celelalte rude, înmormântarea va avea loc în ziua de 27 Februarie 1945 ora 14 la Cimitirul Viişoara Ploeşti, în a cărui capelă se află depuse rămăşiţele.__________________________80 androbiţi de durere, Elena ££??Sa soţie, Gheorghe, Bocuţă, Io  p nel, fraţi, Varvara Antone- Iseu soacră, Eleonora, Valeriu, Inginer Napoleon Antonescu , cumnaţi, precum şi familiile inrudite, anunţă Încetarea din viaţă, la 25 Februarie, a dragului lor INGINER Nae Boghiceanu Diplomat al Facultăţii Agricole Toulouse Etate 37 ani Ceremonia funebră se va oficia . Miercuri 28 Februarie orele 15 la Capela Cimitirului Bellu, unde se află depus._____________ 84 Direcţiunea şi personalul Institutului de Cercetări Piscicole al României, au durerea să anunţe moartea năprasnică a iubitului şi valorosului lor coleg INGINER INSPECTOR TEHNIC Boghiceanu Nicolae decedat in ziua de 26 Februarie 1945. Familia îndurerată este rugată să uimească cele mai sincere condolanţe fiind asigurată că Institutul împărtăşeşte toată durerea ce o sufere de la o soartă atât de crudă. 83 . Colegele şi Colegii din Institutul de Cercetări Piscicole al României, anunţă cu profundă durere încetarea din viaţă in chip năprasnic în ziua de 26 Februarie 1945, a INGINERULUI-INSPECTOR TEHNIC Boghiceanu Nicolae Caracter distins, suflet bun şi coleg îndatoritor, lasă o limpede şi neştearsă amintire. Odihnească-i Dumnezeu In pace. + Adânc îndureraţi Maria soţie, Aurel, Traian fii, Veronica, Marin, Horia fiică, ginere şi nepot, Adela soră, precum şi familiile Dumitru Banciu, Constantin Zaharia, Ion şi Gh. viaţă, după o lungă suferinţă a scumpului lor Vasile Leontinescu pensionar C. F. R. înmormântarea va avea loc Miercuri 28 Februarie a c., la Cimitirul Sf. Treime din Giurgiu. Zdrobiţi de durere: Augustina şi profesor I. Croitoru, părinţi: Cucu şi Puiu, fraţi, şi familiile: Prof. Paul Constantinescu, General T. Timus, Avocat V. Ionescu, Inginer G. Bădiceanu, com Nițcu şi Titi Zăgănescu, anunţă încetarea din viaţă a drăgălaşului lor, Eugeniu I. Croitoru-Cicio Student-arhitect Serviciul religios şi Înhumarea, 27 Februarie 1945 ora 15 la Biserica şi Cimitirul Bălăneanu-Iancu Non._________________ 75 Zoe soţie, Lelia şi ing. Fântâneanu cu Mihaela, Vera şi Georgică Fântâneanu cu Ninel, Zustuca şi arhitect Chivulescu, Viorica şi Gheorghe Marchidan cu Mariana şi Puiu, familiile Fântâneanu, Mugur şi Delia, cu durere anunţă stingerea din viaţă a bunului lor soţ şi părinte Ion Fântâneanu Pensionar C. F. R. înmormântarea Marţi 27 Februarie orele 2,30 la cimitirul Ghencea- Militar unde este depus. 47 . Petre Vernescu soţ, Maria Niculescu şi Margareta Negoescu surori, Valeria şi maior Matei Ştefănescu, cu Lilişor, Gogu, Petre şi Emil Iordăchescu nepoţi şi familiile Înrudite, au durerea a anunţa încetarea din viaţă a iubitei lor Sisila Vernescu in ziua de 34 Februarie. înmormântarea va avea loc Marţi 27 Februarie, are 16, la cimitirul militar Belu, în capela căruia este depusă. 62 loan căzut vitejeşte în faţa unităţii ce comanda. 65 Cu sufletele copleşite de durere: Caterina Gheorghiu mamă, Liseta, Costica şi Magda Fasat soră, cumnat şi nepoată, Tudor frate şi familiile înrudite, anunţă moartea celui mai drag dintre ei EROUL SUBLOCOTENENT Gheorghiu Radu 23 ani din Cavalerie Decorat cu Coroana României cu spade şi panglică de Virtute militară Propus la „Mihai Viteazu” înmormântarea Marţi 27 Februarie ora 3 la cimitirul militar Ghemcea. 55 Doctorul Marcel Pekelman şi familia mulţumesc celor ce au luat parte la durerea încercată prin pierderea iubitei lor Virginia Pekelman Bucureşti, 24 Februarie 1945. 40 Eugenia Juilland, soţie, Paul Dan- Alphonse şi Jean-Démétre, fiii, Blanche Juilland, soră, anunţă ca împlinindu-se 2 ani de la moartea scumpului lor Georges Juilland INGINER se va oficia un Requiem pentru odihna sufletului său bun şi nobil in biserica Bărăţia. Miercuri, 28 Februarie la orele 9. Rugaţi-vă pentru el. 45 Doamna Antoinette Moldoveanu profund mâhnită in suflet anunţă că Implinindu-se 2 ani de la pierderea scumpei sale prietenă DOAMNA Maria D. Mareş Parastasul se va oficia la 28 Februarie ora 10, în Str. Biserică Precupeţi Noi, prin Dorobanţi Sunt rugaţi a lua parte toţi care au cunoscut-o şi au stimat-o 23 Cu acelaşi nemărginită durere Generalul AL Rădulescu şi fiul său, Soare Gheorghe, anunţă rudele prietenii, că Miercuri 28 Februarie împlinindu-se 40 de zile de la sfornigerea din viaţă a dragei lor Otilia Ecaterina General Al. Rădulescu Un serviciu religios se va oficial Miercuri 28 Februarie, pentru pomenirea sufletului ei drag, la Biserica BL Neculaie-Buzești la ora 10:30. 33 Vladimiro Tuslnl fait connaltre qu’une messe d’aniversalre de 40 jours ,pour le repos da l’âme da son épouse Albertine Tusini aura Heu le 28 Févrter 1946 â 9 heure â l’église Itallenne, Bvard Bratianu. 11 + Zdrobiţi de durere părinţii crud încercaţi Elena şi Gheorghe St Dudău, Constantin, Teodora şi căp. Niculae Popescu cu copii, precum şi familiile înrudite anunţă încetarea din viaţă în urma unei scurte şi crude suferinţe a scumpului şi nepreţuitului lor fiu, frate, nepot, văr şi unchiu. Stelian Ghiudă» MEDIC VETERINAR înmormântarea Marţi 27 Februarie orele 15. Cortegiul va porni din Bulevardul Carol I la cimitirul Central Târgovişte. Rugaţi-vă pentru sufletul lui, bun. 85 Familiile N. Gr. Popescu, Cacsip şi Chirculescu anunţă cu mare durere decesul nepreţuitei lor soră, cumnată şi mătuşă Maria L. Chirculescu Slujba religioasă va avea loc Marţi 27 Februarie 1945 ora 15 la Biserica Popa Soare şi înmormântarea a Cimitirul Bellu. 38 * Copleşiţi de durere: Stela soţie, Maria mamă, Maria soră, fraţi, Mitru, Ion, Beniamin, Petrică şi Emil, P. Pancea cumnat, Elisabeta cumnată, aducem la cunoştinţă rudelor şi prietenilor încetarea din viaţă a mult iubitului nostru Simlun Pistrui Comerciant în vârstă de 38 ani înmormântarea Marţi 27 Februarie ara Ha., cortegiul pornind din Str. 11 Iunie nr. 40, la Cimitirul Ghencea. 44 + Adânc îndureraţi: Florica şi Eugen Ionescu cu copii, Iorgu şi Maria Marinescu, Cristina şi Vasile Stănescu cu copiii, Georgică M. Sergentul Angela şi Cristache M. Sergentu cu copilul, Fănică Sergentu şi familiile înrudite, cu nemărginită durere anunţă încetarea din viaţă a scumpei lor mamă şi bunică Ecaterina Marinescu-Sergentu Proprietară Cojocaru — Dâmboviţa înmormântată Luni 26 Febr. 1943 în cimitirul satului Meri - Dâmboviţa,_______ 35 + Avocat Lalu Popescu cu Titinel şi Valentin, fiu, noră şi nepot, fraţi, surori, cumnate, nepoţi şi nepoate, precum şi familiile Înrudite, anunţă cu sufletele zdrobite de durere pierderea scumpei şi bunei lor Valentina Maior Popescu Slujba religioasă se va oficia Marţi 27 Februarie orele 15 d. nr. la Cimitirul Militar Ghencea. 51 4. Domnul şi Doamna Gheorghe Gussi cu fiul, Domnul şi Doamna Alexandru Gussi, Domnii Constantin şi Petre Gussi, Amiralul şi Doamna Botassis, Doamna Carapanoa, Colonelul şi Doamna Gussi cu fiica, Domnul şi Doamna J. Botassis, Contele şi Contesa de Melgar cu fiul; profund îndureraţi anunţ# Încetarea din viaţă a Iubitului loi Leonida Gh. Gussi înmormântarea in cavoul familiei Brăila, 26 Februarie, 89. waPMwr.a—LWrtv . . .jm + + + + + B’artina din viaţa noastră bunată a + +