Universul - Provincie, martie 1946 (Anul 63, nr. 49-75)

1946-03-01 / nr. 49

VIATA POLITICA lem silit pulii paliul popular! m clădirea din Bd. Lascăr Catargi nr.1-11 a avut loc ori după amiază, imaugurarea sediului partidului naţional popular de sub şefia d-lui Mitiţă Constantinescu, precum şi recepţia unui număr de noui membri. Solemnitatea a fost deschisă printr-o slujbă religioasă oficiată de un sobor de preoţi în frunte cu părintele protopop Alexandru Ionescu. A luat apoi cuvântul d. prof. P. Costantinescu-Iaşi, ministrul propagandei şi membru în comitetul central al partidului naţional popular, care salutând venirea unui buchet de intelectuali în cadrele partidului, a exprimat emoţia şi satisfacţia ce o resimte, constatând prezenţa vechilor colaboratori şi luptători pentru democraţie. Adăugând că, printre nouii veniţi sunt oamei cari au căutat cinstit în alte partide drumul democraţiei pe care în acele organizaţii nu l-a putut afla, d. prof. F. Constantinaşcu-Iaşi a declarat că P. T. P.-ul continuă linia politică a lui Mihail Kogălnceanu şi a încheiat precizând că noul partid are „perspectiva unei credinţe aproape realizată". D. prof. Vlădescu-Răcoasa, ministrul subsecretar al naţionalităţilor, a relevat că partidul naţional popular are menirea de a făuri arme noui de luptă pentru, democraţie şi instrumente pentru refacerea ţării.: I. prof. Mihail Dragomirescu, secretar general al P. N. P.-ului, scuzând absenţa d-lui dr. Bagdasar, a subliniat că un partid nou înseamnă un acord cu problemele noui, şi o morală politică pe care speră să o ducă în viaţa publică, dar nicidecum o înlăturare a lucrurilor bune din trecut. A urmat câteva mărturisiri de credinţă din partea unora din nouii membrii şi anume : Iulian Peter, fost primar şi inspector general administrativ, C. Radovici, fost prefect şi deputat, Pandele Lazar, fost ofiţer superior, Iordache Chioiaia, avocați, George Beza, Lucia Kogălmiceanu din partea femeilor, Nicolae Saftu, din partea studenţimii, dr. . Anastasescu din partea unui grup ra-dical ţărănist, av. Popescu-Ialomiţa cot Marin Ionescu. ( Ultimul a luat cuvântul d. Mitiţăi Constantinescu, preşedintele partidului, care după ce a luat bun venit nouilor membri, a declarat că activitatea desfăşurată până anim de partid, a fost satisfăcătoare, dar că acest lucru nu trebue să împiedice zelul firesc de a merge înainte, întrucât lozinca membrilor P.N.P.-uluieste : „Cât mai sus, cât mai tari pentru binele maselor populare”. Declarând apoi că P. N. P -ul nu are oboseala vechilor formaţiuni politice, d. Mitiţă Constantinescu remarcând că noul organisme paltice au apărut pe orizontul politicei democratice româneşti, a spus că, oricare ar fi ele, în ciuda despărţirilor eventuale de concepţie, ideologie, metodă şi tactică, aceste forţa trebuesc considerate camarade de luptă pentru izbândirea idealurilor de li-bertate şi democraţie. Am ntrd, în continuare, că un alt fenomen al vieţii politice actuale este recrudescenţa forţelor fasciste, d. Mitiţă Cornstantinescu şi-a încheiat declaraţiile după ce a spus că opinia publică are încredere în P. N. P pentru că ei garantează respectul muncii şi agonisitei fiecăruia. I DE LA PARTIDUL ŢĂRĂNESC DEMOCRAT I (Dr. N. Lupu) Preşedinţii de circumscripţii şi membrii comitetelor din organizaţia sectorului III Albastru, precum şi organizaţia d-nelor şi organizaţia tineretului din acest sector sunt înviaţi la clubul central al partidui din calea Victoriei 151, azi Joi, orele 17, în redarea unor importante co- I municări. ’ — Azi Joi, orele 17.30 ,dv. George Budişteanu va desvolta în cadrul cercului de studii al partidului, conferinţa sa despre „Epuraţie”. Conferinţa are loc ,la sediul partidului, în calea Victoriei 151. — Sectorul IV Roşu, circ. 36, convoacă pentru Duminică, 3 Martie, orele 10 dim. pe toţi membrii în adunare generală la sediul partidului din calea Victoriei 151 colţ cu str. Sevastopol. Se vor face comunicări foarte importante în legăură cu organizarea circumscripţiei. * , Un grup de mn-srmşi ?, nuci industriaşi in frânte cu d-n'i Peers Rădulescu maestru tâmplar, I. Constantinescu antreprenor, Paul Dan zugrav, P. Teodorescu sculptor, Stoenescu Ciobanuc-Colertina dulgher, F. marinescu mecanic, Take Stoian cizmar, au fornant o secţie a micii industrii in cadrul partidului Ţărănesc - Democrat ,sect. II Negru şi au rugat Ind. prof. D. R. Toandţescu, preşediteis . sect. II Negru să organizeze un ciclu de conferinţe cu privire la revendicările clasei meşteşugăreşti care constitue clasa cea mai dina-I mică dar şi cea mai neglijată a micei burghezii Prima conferinţă va avea subiectul: „Camerite de meserii’' şi va fi ţinută de d. prof. D. R. Ioaniţescu — Delegaţia permanentă a sact . II Negru de sub preşedinţia d-lui prof. D. R. Ioanitescu, s'a întrunit la sediul culoare! din str MâUtuîcesa 33, şi a hotărât ţinerea linei întruniri publice în sala de 10 Martie a. c din sala Tomis la ora 10 dim. Toţi membrii activi şi, aderenţii sunt invitaiţi să ia parte. ul fotofiilor ! Sui sa rupă legaturile cu criminalul Franco. Unind rândurile a tot ce e democrat în ţara noastră, înfierând asasinatele criminalului Franco, trimitem salutul nostru fierbinte bravului popor spaniol şi eroicilor ,săi luptători pentru libertate. Cerând guvernelor democratice să rupă relaţiile cu guvernul franchist, chemăm poporul român la lupta dârză împotriva susţinătorilor din România ai lui Fnenco. ■Primim : „Convietul Grupului sindical al salariaţilor C. G. M., protestează cu cea mai mare energie contra executări lui Cristina Garca şi a celorlalţi nouă antifascişti de către călăul Franco. Această condamnare la moarte şi‘sentinţa dată în procesul tovarăşilor noştrii socialişti, cari au încercat să reorganize'’ partidul sociailist din Spania, este o nouă sfidare aruncată de Franco luntri latregi, care-şi încordează toate forţele pentru reconstrucţia ţărilor distruse de războiul fascist de jaf şi agresiune. Glasul nostru se alătură umaşului cordel celor 70.000.000 de muncitori manuali şi intelectuali organzaţi în Federaţia sindicală mondială, cerând în modul ce mai hotărît să se termine odată cu Spania fascistă, acest cuib in care s’au refugiat teste lepădăturile hitleriste de unde ameninţă pacea lumii atât da greu cucerită. Moarte lui Franco ! Moarte fascismului, libertate popoarelor!‘‘ PROTESTUL PARTIDULUI COMUNIST ROMAN IMPOTRIVA CRIMEIOR REGIMULUI FASCIST DIN SPANIA ."Comitetul central al partidului comun st român a lansat un manifest în care spune între altele : In Spania, unde împotriva voinţei poporului, criminalul Franco a venit la putere cu ajutorul mercenarilor fascişti şi al armatelor hitleriste, continuă cea mai purfiplită teroare. Au fost asasinaţi zece vainici luptători pentru eliberarea Spaniei, printre cari şi eroul Cristino Garcia. Gloanţele lui Franco lovesc re luptătorii pentru democraţie, libertate şi pie’Ce, teroarea neagră bântue menţinând un focar periculos al agresiunii naziste.Dacă vrem o nane durab’lă, fotoanele fasciste trebuesc lichidate oriundes’ar găsi ele. Alături de toate fot^’o (femocrat’ce din lume. Partidul Comunistromân protestează en-’-gic împotriva e®as!nate’or d’n Spania. P. C. R. cheamă pe tot cetăţenii ţării să ceară guvernelor democratica din lumea întreagă DE LA PARTIDUL NAŢIONAL POPULAR Partidul naţional-popular, organizaţia Capitalei, ţine în cartierul Dudeşti-Codlea o întrunire publică Duminică, 3 Martie, orele 15, în localul Nicolae Ene, zis Petrică Brosearu. Vor lua cuvântul fruntaşi şi organizaţiei Capitalei şi localnici care vor expune programul partidului. — Se aduce la cunoştinţa cetăţenilor din cuprinsul judeţului Ilfov cari doresc să se înscrie în’rtidul naţional nopui’st, că s'- 4 uî organizaţiei judeţene se află în "Dr. Popa Soare nr. 9. Secretariatul organizaţiei primes'e si face -i’nic înscrieri între orele 9-13,si 16-19. — Astăzi joi, ora 19, ar» loc la sedi'-i organizat-'eî Canitatei din s’’. Pitar-Moş 13, şedinţa de construire a următoarelor patru secţiuni ale cercului de studii sanitere din rar'idul national popular : Organizarea »»n’tară : organizarea învăţământului sanitar ; medie««, privnivă ; asigurări sociale. — La întrunirea de Duminică, din lari, a meseriaşi'nr patroni din partidul national nopular, unde a luat cuvântul d. p pd. Const. Balmuş, decanul facultăţii de li'ere, precum şi numeroşi meseriaşi, s’au nezentat următoarele revend’cări: cooperative de rrod”'tie şi ensum, asigurarea credit*r«r- «ft'ne. raţionalizarea Băii»”' Nationa’e, înlăturarea form absurdul biurocratic vexator. S’a rafinat guvernului un memoriu în acest sens. ■ laia iiM mi I 1 ~Tfi—rrrrr i T -inii~'irTt mm Prezentarea şefi or birouri ord. C. fi. TSa 'fîer'î®® In conformitate cu ord. M. St. Major, Secţia M. O. N. T., Nr. 1.391 800/1945, se aduce la cunoştinţa tuturor autorităţilor civile şi întreprinderil olr de orice fel (industriale, comere'de. bancare, etc.) de pe teritor'ul Comandamentului 2 Teritorial ce au avut mobilizaţi pentru lucru pe anul 1945 A1946, să pună, în vedere şefilor Bir. M. O. N T respectivi, să se pre tinte de urgenţă la Cercurile Teritoriale Bir. 3 M. O N. T. pe raza cărora îşi au sediul, pentru a primi instrucţiuni referitoare la mobilizările pentru lucru pe anul 1946/1947. Se atrage atenţiunea că lucrările de mobilizare pentru lucru pe anul 1946/1947, trebuesc să fie terminate până la 15 Martie 1948, după care dată, orce lucrare nu se va mai lua în consi fierărie, atrăgând după sine amilarea ordinelor de mobilizare pentru lucru. In legătură cu incidentele dela facultatea de agronomie In legătură cu incidentele dela facultatea de agronomie, primim la redacţie noui proteste împotriva distrugerei vitrinei ARLUS de la acea facultate. O moţiune votată de secţia sindicală a facultăţii de agronomie spune intre altele : „Sindicatul personalului tehnic, administrativ şi de serviciu, înfierează cu toată energia fapta acelora care prin as merea manifestări în cadrul instituţiei noastre caută să tulbure acţiunea dusă pentru prietenia cu U. R. S. S.“ Sindicatul salariaţilor Politehnicei din Bucureşti a votat şi el o moţiune de protest. Cităm : „Noi le răspundem tuturor acelora cari fac asemenea acte de reacţiune, cu unitatea noastră muncitorească, acte cari ne fac ca mai mult ca oricând să fim mai uniţi din toate punctele de vedere şi a menţine cu hotărîre legăturile de strângă prietenie prin ARLUS cu URSS’_________ DE LA C. F. R. Dispoziţii pentru înlăturarea transporturilor clandestine Constatându-se că dispoziţiile date cu privire la restricţiile la transportul cerealelor nu sunt riguros păzite de unele organe c.fr., iarj,în sarcina unor şefi de gară.„ţari au şi fost deferiţi Comisiilor de disciplină — s-au găsit grave abateri de la ordinele în vigoare, care reglementează circulaţia transporturilor de cereale, direcţia exploatării vagoanelor şi direcţia mişcării, de comun acord, au dat un sever ordin de executarea tuturor dispoziţiilor în vigoare. Prin efectuarea transporturilor clandestine, se frustează calea ferată cu sume importante şi se răstoarnă însuşi planul de aprovizionare întocmit de Subsecretariatul.. de stat al aprovizionării. Pentru înlăturarea pe viitor a transporturilor clandestine de cereale, şefii de gară sunt obligaţi să colaboreze strâns cu organele ad-tive locale, cerându-le concurat pentru confiscarea cerealelor eşite din comuna tara permis sau fişe de transport şi să dreseze acte de dare în judecată transportatorilor contravenienţi. Cerealele confisce se vor pune la dispoziţia INCOOP-ului, respectiv agenţiilor şi federalelor acestui Institut din judeţul din care face parte stafia unde a fost con-* fiscat transportul, sau altor primitori desemnaţi de Subsecretariatul de Stat al aprovizionării. Toate taxele tarifare vor fi achitate odată cu eliberarea transportului, aplicând eventual şi dispoziţiile art. 60 din Instrucţia III-a Comercială şi tariful local de mărfuri, fără a se mai percepe amenda şi prima respectivă. Dacă totuşi, se vor mai constata, cu ocazia.,, reviziilor, expedieri clandestine de cereale sau orice alte mărfuri blocate, fără respectarea normelor care reglementează circulaţia lor — se vor aplica severe sancţiuni — precizează ordinul de DELA APARAREA PATRIOTICA Pentru Incadrarea în producţie a invalizilor, văduvelor şi orfanilor de războiu, Apărarea Patriotică apelează la categoriile de mai sus, care posedă cel puţin 4 clase de liceu, să se prezinte de urgenţă le sediul organizaţiei noastre, din str. Pr Sulin nr. 3 pentru a li se oferi servicii II. următoarele condluni: Pentru 6 ore pe zi lucru de birou, •sslriu 150 000 lei lunar, afară de plaţii orelor suplimentare şi alte avanturi încadrările se fac până la 1 Martie 1946. O ÎNTRUNIRE A PARTIDULUI SOCIAL DEMOCRAT Partidul social democrat ţine astăzi, joi, ora 3 d. a., o mare întrunire în sala V,Libertatea”, str. Academiei nr. 20, pentru a înfiera execuţiile de republicani şi socialişti din Spania. CONVOCAREA MELCILOR VETERINARI DIN FRONTUL PLUGARILOR" Toţi medicii veterinari, atât ce din Capitală cât şi cei din provincie, membri ai „Frontului I plugarilor”, sunt stăruitor invitaţi ca la 2 Martie a. c.* ora S di n. să fie prezenţi în str.,*Ne- I gustori nr. 1, A. Medici, veterinari din provincie, în vederea incartirurii şi hranei se vor adresa, imediat, ce vor ajunge în Capitală la sediul central al „Frontului plugarilor” de unde vor primi informaţiile necesare. DE LA PARTIDUL NAŢIONAL LIBERAL Marţi seara s-a ţinut, la locuinţa d-lui C. I. C. Brătianu, o consfătuire la care au participat d-nii Iuiliu Meniu, Ion Mihalache şi dr. Emil Haţieganu, din partea partidului National Ţărănesc, iar d-nii C. Bratianu şi Mihail Rontniceanu din partea partidului Naţional Liberal. S’a examinat situaţia politică. In lumina ultimelor evenimente, stabilindu-se o atitudine comună de acţiune, D. Dinu Brătiaru a avut o lungă întrevedere cu d. general Schuver, şeful m’rirmii militare a State’Unite in România. — Marti la, amiază, d. ministru Mihail Romniceanu a fost minut în Bud’enta de lucru de M. S. Regele Mihai I DELA PARTIDUL NAŢIONAL - ŢĂRĂNESC D. I. Mihalache a preluat, în mod provizoriu şefia organizaţiei din Râmnicul Sărat a partidului Naţional Ţărănesc. — D dr. Emil Haţieganu, ministru de stat, a avut, , în cursul zilei de ieri, întrevederi cu d-nul. Le Rougetelle, fost reprezentantul politic al Marei Britanii in România şi cu Jean Paul Boncour, însărcinatul cu afacen al Franței la București. --------©❖©-------Situaţia se normalizează la Bombay şi la Cairo Bombay 27 (Rador). — Un comunicat oficial anunţă că situaţia în Bombay se normalzează şi numeroasa trupe vor fi retrase din această regiune. , Cairo 27 (Rador. — - S'-tuaiţia la Cur este normală. Totuşi, putem ce forţe de poliţişti şi militari egipteni patrulează pe străz . Studenţi au hotărît să niposteze greva, dar ziua de 4 Martie va fi declarată ca zi de doliu. Cercurile bine informate sunt de părere că guvernul va nterveni pentru a împiedeca greva prevăzută pentru 4 Martie. -*------#--------Accidentul unui avion Paris 27 (Rador). — Echipajul avionului militar britanic de puli „Dakota”, dat lipsă Sâmbătă în cursul unui sbor din Anglia la Geneva, se găseşte în siguranță întrum sat din apropiere de Dijon. ” Avionul, care transporta instrumente de plecaie în Elveţia, s-a ciocnit de o colină în cursul unei furtuni. UNIVESVE Primele rezultate ale alegerilor din Argentina Buenos, Aires, 27 (Rador) — Primele rezultate ale alegerilor argentineene provin din provinciile San Luis şi San Juan. D. dr. Jose Tamborini, candidatul Uniunii democrate la prezidenţie, a întrunit 1.480 voturi, iar colonelul Juan Peron, candidatul partidului muncitoresc, 829. O conferinţă pentru determinarea frontierelor occidentale al Germaniei Londra 27 (Rader). — După cum anunţă postul de radio Paris, Franţa va propune în curând Marii Britanii şi Statelor Unite convocarea unei conferinţe în care să se determine frontierele occidentale ele Germaniei■ Cum se face retragerea trupeor sovietice din Manciuria Ciamgciung 27 (Rador). — Corespondentul Agenţiei TASS tramsmite: Locotenent generalul Frotsenko, şeful Statului major al mareşalului Malinovski, a invitat Marţi pe redactorii ziarelor din Ciangciung, făcându-le următoarea declaraţie: Deoarece în presa chineză şi americina au apărut diferite ştiri false şi prin care se denaturează adevărată stare a lucrurilor cu privire la amânarea retragerii trupelor sovietice din Manciuria, Statul major al mareşalului Malinovski dă următoarele explicaţii: Retragerea trupelor sovietice a început deja în Noembrie 1945, dar apoi, pe baza unei prime cereri şi ulterior pe baza unei a doua cereri a guvernului chinez, ea a fost întreruptă şi amânată pentru 1 Februarie. La 15 Ianuarie 1946 retragerea trupelor sovietice a fost reluată şi continuă actualmente. Este locul să se sublinieze faptul că o parte importantă din trupele sovietice a fost deja evacuată din Manciuria. Totuși, retragerea trupelor sovietice se face cu oarecare întârziere datorită faptului că trupele chinezz se sosesc în zonele evacuate de trupele sovietice cu o foarte mare încetineală şi întârziere. Datorită acestui fapt, în multe cazuri eo, raandamentul sovietic nu are cui să predea teritoriile evacuate. Este locul să se menţioneze in acelaş timp, că in toamna anului trecut autorităţile chineze au făcut cunoscut, în repetate rânduri, comandamentului sovietic că trupele sovietice se retrăgeau fără a aştepta sosirea trupelor guvernului chinez. Comandamentul sovietic nu putesi să nu ţină seamă de această împrejurare. Trebue deasemeni să se ţină seama de faptul că liniile ferate şi materialul rulant din Manciuria au fost avariate şi distruse în mare parte de trupele japoneze, care s’au retras sub loviturile armatei roşii. Lipsa de cărbuni şi greutăţile timpului de iarnă împiedică in mod grav traficul feroviar normal in Manciuria. In sfârşit, în contra comunicaţiilor şi mai ales împotriva liniilor de cale ferată, activează, trupe de bandiţi, compuse din rămăşiţe din trupele japoneze şi clandestine, care comit acte de diversiune şi stingheresc deplasarea liberă a unităţilor militare sovietice. Din toate cele de mai sus se poate constata formal netemeinicia ştirilor inventate și pline tic calomni cu privire la atitudinea Uniunii sovietice în ceea ce privește retragerea trupelor sovietice din Manciuria.____________ ______ -g*v.. wwwessw* O nouă istă (ie cumnați de război Londra 27 fRador). . .O nouă listă de criminali de război a 26-a. la număr a fost stabita Miercuri la Londra de comisiunea naţiunilor unite pentru urmărirea crimilor de război. Noua Istă ridică la 11.650 numărul total al criminalilor de război înregistraţi până acum dar mai': is_intim că' multe a'jtre nume care trebu 'esc adăugate Lista, al cărei cuprins coristitue un secret bine păstrat, a fost imediat încredinţată diferitelor organizaţii militare răspândite pe continentul european sau în alte părţi ale lumii, pentru ca persoanele urmărite să poată fi puse imediat sub supraveghere sau arestate. Aceste persoane vor fi apoi predate deritelor guverne iar ntecesare ale naţiunilor unite, care le vor trimite în judecată pentru crimele comise. ULTIMELE INFORMAŢII wwi mMMJiy.- itiMitjfcajmi'jii' u» INTERNE • D Le Rougetclle. numit am basador al Marei Britanii la Teheran, care urma să părăsească astăzi Capitala, şi-a amânat plecarea cu o săptămână. « D. Holman, noul ministru al Angliei în România, a cărui plecare din Paris fusese anunţată pentru Marţi, nu a sosit,încă la Bucureşti. D. Steward va fi însărcinatul de afaceri al Angliei, până la sosirea d-lui Holman, după care va funcţiona ca prim secretar al legaţiei. îndată după sosirea sa, d Holman va prezenta scrisorile de acreditare, ceremonia marcând astfel reluarea oficială a legăturilor diplomatice anglo-române. • Consiliul de miniştri ce trebuia să se ţină ieri, s’a amânat pentru azi după amiază, la orele 6, cu acelaş program. • Tribunalul poporului, a amânat pentru astăzi sentinţa în procesul ororilor săvârşite in Bucovina si Bararabia. • Prof. Alexandru Rosetti, Rectorul Universităţii din Bucureşti, va ţine o comeriiţă pentru studenţii facultăţii de litere şi filosofie — Vineri 1 Martiea, corele 17 — în amfiteatrul Haitien, cu subiectul „Impresii din U.R.S.S.” • Foştii voluntari români din armata revoluţionară spaniolă au trimisa lui Trygve Lie, secretar general al O N. U.-ului o telegramă în care protestează împotriva crimelor săvârşite de Franco împotriva eroicului popor spaniol prin executarea grupului de luptători antifascişti spanioli, în frunte cu Christine Garcia Şi Manuel Castro Rodrigues. Asociaţia foştilor voluntari români în armata republicană spaniolă consideră aceste crime ca o sidare atinsă întregii omeniri progresiste şi face anei la O. N. U. să ia măsuri pentru lehidarea fascismului din Spania. • D. Jean Paul Bencour, reprezentantul diplomatic al guvernului france’ va primi in cursul după amiezii de joi pe reprezentanţii presei, cu care urmează a avea obişnuita conferiţă. (Aeerpres). • Lucrările de reorganizare a cultelor si asociaţiilor religioase, in conformitate cu hotărârile conferinţei din Moscova asigurânduse libertatea deplină a conştiinţei şi cultelor, vor fi continuate în 4 Martie la Ministerul Cultelor, întrunire la care sunt invitaţi să iintoine câte doi delegati binuterniciti in scris ai tuturor cultelor şi asociaţiilor religioase, chiar şi eglc nerecunoscute, urmând ca toţi delegaţul să dea lămuriri complecte şi asupra numărului credincioşilor sau membrilor înscrişi, trecuim şi deţine răspândirea, cultului după rejrhul (Agerpres). • D. Richard Franasovici a făcut o vizită la Turnu Severin, orașul său natal. • In Moldova sunt distruse, in total, din cauza războiului, I 16.„La case, din cari 10 249 sunt complect dărâmate. Numai la lași numărul caselor distruse e de 3340, iar al celor avariate, de 4.330. (Agerpres). EXTERNE 1 + D. Noel Baker, ministru «ie sta,«, răspunzând Miercuri la o întrebare, a declarat în Camera Comunelor : „După cum afiu, guvernul chinez şi sovietic distula actualmente vata la care trupele sovietice vor fi retuase din Manciuria. . in consecinţa, nu pot face nici o declaraţie utilă in momentul de faţă. (Rador). • Sir Archibald Clark Kerr, ambasadorul special al Marei Britanii Un Indonezia, a plecat Miercuri dimineaţa din Batavia cu o destinaţie necunoscută. (Rador). • Preşedinţile Truman a numit pe generaul John Hilldring in postul de secretar adjunct al departamentului de stat. (Rador). ■ D. Martin, şeful minorităţii republicane din Camera reprezentanţilor, care a propus ca Statele Unite să ceară Angliei, Uniunii Sorvietice, Franţei şi Chinei, să renunţe la recrutirile militare, netăzind astfel calea pentru reducerea Înarmărilor. . . D. Martin a sugerat ca tratativele în acest scop cu ţările menţionate să fie duse de preşedintele Truman. (Rador). ' ■ Starea sănătăţii emirului Abdulah al Transioifianiei, care a venit la Londra pentru a discuta ini dependenţa ţării sale, s’a îmbunătăţit. (Rador). « D. Alexander, primul lord al amiralităţii, nu crede că vasele de război au devenit caduce din cauza descoperirii bombei atomice.. . Când un deputat a emis Miercuri ■ în Camera Comunelor această ipoteză d. Alexander a răspuns că nu at este de acord cu acest punct de vedere. (Rader.. • D. Oliver Harvey, fost mini- I stru al Angliei la Paris, a fost nu- I mit subsecretar de stat politic ad- I junct la Foreign Office. (Rador). I • Direcţia Uzinelor Ford şi sindicatul lucrătorilor au semnat un contract colectiv prevăzând între altele urcarea salariului cu ÎS cenţi pe oră cu efect retroactiv de la 5 Ianuarie. ■ Contractul expiră la sfârşitul lui Mai 1947 şi prevede că sindicatul va împiedeca încetarea ilegală a lucrului. (Rador). • Postul de radio Budapesta a anunţat Marţi seara că în cursul zilei de Miercuri se va semna in capitala Ungariei acordul echoungar privitor la schimbul de populaţie negociat la Praea. (Rador) •Corespondentul din Atena a’ lui „News-Chroniel"’’ anunţă că ţinerea alegerilor generale in Grecia la data de 31 Martie devine z’lnic, tot mai improbabilă. (Rador). 32 P Fuziune intre comuniştii şi socialiştii germani Londra, 27 (Rador). — Serviciul de presă britanic din Germania anunţă că partidele social-democrat şi comunist din zona de ocupaţie sovietică vor ţine un congres comun la Berlin în zilele de 21 şi 22 Aprilie, când se va proceda la alegerea comitetului executiv al noului partid socialist unificat. D. Otto Grotewohl, şeful partidului social-democrat din zona sovietică, a declarat că fruntaşii partidului se vor reuni în curând pentru a-şi preciza atitudinea faţă de d. dr. Schumacher, şeful social-democraţilor din zona occidentală, care se opune fuziunii celor două partide. Se reaminteşte că d. Schumacher a declarat la Berlin în cursul unei conferinţe de presă că Ruhrul trebue să rămână ataşat la Germania din punct de vedere politic, în vreme ce din punct de vedere economic el va lucra la refacerea întregei Euro-pe având în considerare reparațiile pe care trebue să le plătească Germania. *________ Un tablou fantastic al războiului in viitor Washington 27 (Radar). — A tablou fantastic al războiului, aşa, vioanele, care până în 25 de ani cum va fi el la sfârşitul acestui vor rămâne nişte arme demodate, vor fi înlocuite prin proectile dirijate prin radio şi încărcate cu energie Atomică, a declarat generalul Baker, şeful aviaţiei americane, în comisiunea de credite a Camerei reprezentanţilor. Generalul Baker a prezentat un secol, când oraşele americane vor putea fi nimicite de loviturile precise ale bombelor dirijate prin radio şi sosind numai în câteva ore de la poziţiile inamice de peste oceane, cu o viteză mai mare de 3.000 km. pe oră și încărcate cu 10 sau 20 tone de explozibil. La Vilna, naziștii au omorât 80.000 evrei kever, scăpat din getto-ul de la Vilma, care a povestit cum au fost omorâti de germani 80.000 de evrei din Vilna La plecarea germanilor din Vilna — a spus martorul — nu mai rămăseseră în acest oraș decât 600 de evrei. Procurorul sovietic Smirnov a expus Tribunalului experienţele de sterilizare practicate asupra băştilor şi fetelor în lagărul de la Auschwitz. Pentru aceste experienţe erau alese fete de 15 ani. Cele mai multe mureau în timpul experienţelor, iar cele care scăpau cu viaţă aveau înfăţişarea, unor femei îmbătrânite. Smirnov a adăugat că doctorii de la Auschwitz provocau victimelor lor îmbolnăviri de cancer, tifos și malarie. In altă ordine de idei, Tribunalul a hotărât să refuze citarea in apărare a unor documente din care ar reesi că tratatul de la Versailles, semnat după primul război mondial, n’ar coincide cu principiile puse de fostul preşedinte Wilson in cele 14 puncte ale sale. S’a, mai admis lui Rudolf Hess citarea ca martor a fostului său secretar particular Ingeborg Sperr și răspunsuri scrise din partea frate’ui său Alfred Hess. Printre martorii admişi In apărarea lui Goering este şi mareşalul Kesselring, fostul comandant al forţelor germane din Italia precum şi mareşalul Milch, fostul secretar de stat al aerului. ■ la cererea procurorului sovietic Smirnov, Tribunalul a mai audiat pe martorul Samuel Raianan — „omul de pe lumea cealaltă”, cum îl numeşte Smirnov — care a demarat că sora Celebrului psihana- I’to Sigmund Freud a fost omorâtă in „lagărul morţii” de la Treblinka, în apropiere de Maidanek. Martorul a spus că a văzut-o pe această bătrână sosind cu „trenul morţii” la Treblinka şi prezentând comandantului lagărului un document din care se vedea că este sora lui Freud. Comandantul i-a cerut scuze că dintro greşeală a fost purtată pe drumuri şi a invitat-o să facă o bae, înainte de a se Înapoia la Viena. Dar „baia” oferită era camera, de gaze ❖ Martorul Nicolae Lonikiin, „decanul preoţilor din Leningrad”, a povestit Tribunalului grozăviile celor trei ani de asediu, in timpul cărora mii de cadavre au fost găsite printre ruinele bisericilor. Cu aceasta a luat sfârşit expunerea acuzaţiilor din partea acuzatorilor sovietici, începând de joi. Tribunalul va asculta, noi argumente despre acţiunile criminale ale celor şapte organizaţii naziste, inclusiv statul major al înaltului comandament german. — Nuernberg, 27 (Rador). — Prof. Duşan Nedelcovici, membru în delegaţia iugoslavă la Tribunalul Internaţional pentru judecarea crimelor de război, a declarat miercuri că italienii desemnaţi de guvernul său ca criminali de război „se plimbă în libertate prin Italia şi deţin posturi oficiale". El a citat numele lui Ortondo, cunoscut pentru nenumăratele sale crime comise în Dalmaţia, şi al generalului Alessandro Pierzo Bironi, guvernatorul Muntenegrului sub ocuprtte italiană, iar acum preşedintele unei organizaţii italiene. , In şedinţa de Miercuri a Tribunalului, delegaţia iugoslavă a supus tribunalului o declaraţie a fostului, şef de poliţie Iovanovici, actualmente prizonier la Belgrad, care a spus că Frontul Paul, fostul regent al Iugoslaviei, a făcut mai multe vizite incevnite în Germania, afară de v’ritele oficiale făcute la Roma si Felin. In una din aceste vizite, făcute după izbucni- I rea războ’ului Prințul Paul si Goering s’a n Îmbrăţişat, îndelung, in timp ce Principesa Olga se săruta cu soţia lui Goering. . Nuernberg 27 (Rador). — In şedinţa, de Miercuri diminieaţa, Tribunalul Intimatoaia, a respins cererea lui Ribbentrop de a cita ca martor in favoarea sa pe d. Winston Churchill. In schimb, a permis lui Ribbennop să aducă în faţa tribunalului mărturii sub formă de răspunsuri la întrebări prezentate in scris, din partea mai multor personalităţi britanice, printre care lordul Beaverbrook, lordul Kemsley, fost maistru al arrului lord Londondeiry şi fotul consilier diplomatic al guvernului Chtaftie, lordul Vansittart. . Lui Gosling i s’a aprobat cita-rea a şapte martori şi răspunsuri scrise dela alţi opt, printre cari lordul Halifax şi sir George Ogilvie Forbes, fost consilier la ambasada britanică din Berlin in 1939. Lui Rudolf Hess i s’a aprobat citarea lui Wilhelm Bohle, şeful organizaţiei naţional-socialiştilor ,din străinătate Din partea acuzării a fost ascultat ca martor scriitorul evreu Sv. Un bandit a pus premiu pe capul ministrului de interne italian Roma, 27 (Prin T. F. F.).^- Re-I premiu de două milioane lire anumitul bandit sicilian Giuliano, celuia care îi va preda, viu sau a lipit pe zidurile orașului Pa- mort, pe ministrul de interne termo afișe prin care promite un Giuseppe Romita. A 25-a aniversare a Georgiei Sovietice tiului „Zaharia Panaşvia” au fost decoraţi cu ordinele Lenin, al Războiului Naţional şi al Drapelului Roşu pentru muncă. Opera, care în reportajul ei are un bogat material de cântece şi legende populare a fost deja distinsă în anii 1920-1930. Muzica operei georgiene este creată de Zaharia Faflaaşvili, autorul unei opere ce a fost înscrisă în repertoriul Marelui Teatru de Operă al Uniunii sovietice din Moscova și în opera lirică-dramatică DAISSI, precum și de compozitorii Balamsivadze și Dolidze. In afară de operile georgiene, Teatrul de Operă şi de balet din Tbilissi rprezintă operile compozitorilor ruşi şi europeni. Pe scena acestui Teatru au apărut cei mai buni artişti ai scenei ruse şi mondiale. Cu prilejul celei de a 25-a aniversări a întemeierii Georgiei sovietice, trupa Operei din Tbilissi a jucat prima oeră operă a lui Mussorgski „Boris Gudunov”. Procesul lui Franck Praha 27 (Ofpress). — Procesul călăului Boemiei, Carl Herman Franck, va avea loc la Praha , la 15 Martie, exact după șapte ani de la ocuparea Cehonlovaciei de către Germania. Violeta şi Colonel Angelian cu aceeaşi nemărginită durere anunţă că au trecut 5 ani de la pierderea unicului şi adoratului lor copil SANDA In amintirea căreia se va oficia o slujbă religioasă la mănăstirea Zamfira în ziua de 2 Martie 1946. 13 Azi 28 Februarie ste împlinit 9 luni de când cea mai ideală mamă a trecut în veşnicie RUXANDRA TIGOIANU Duminică 24 a. c. s’a oficiat pala biserica „Scaune” şi la cimitirul Bellu. S’a făcut pomenirea neuitaţilor PANAITE TIGOIANU tată VASILE TIGOIANU Sublocotenent DUMITRU TIGOIANU elev T. T. eroii războiului 1916 O pioasă aducere aminte celor ce i-au cunoscut. 56 Cicerone, Lidia-Elisabeta, Mutti, Nasa împreună cu familiile Varga şi Ionescu, anunţă împlinirea a trei ani de la pierderea celei ce a fost blânda şi draga lor Elsabete Căp. Ionescu BEBELUŞ Parastasul se va oficia Sâmbătă 2 Martie la biserica Adormirea Maicii Domnului în Câmpina. 55 ■IHM II Cu nemărginită durere familia Ion Ghiaţă anunţă împlinirea unui an de la pierderea scumpei şi neuitatei lor teame I. Ghârsilă (MIŢA) a cărei pomenire are loc în biserica Floreasca, Sâmbătă 2 Martie 1946 ora 10,30. 9 Anunţăm pe acei ce l-au cunoscut precum şi pe acei care i-au fost colaboratori că împlinindu-se 5 ani de la moartea prematură a celui ce ne-a fost îndrumător TEOFIL SIDOROVICI se va oficia o slujbă religioasă, 10 Martie ora 12 pentru pomenirea şi odihna sufletului său bun. 6 Ana Crivăţ cu copii, frate şi nepoţi, anunţă cu aceeaş nemărginită durere parastasul de 6 luni a bunului şi dragului lor soţ şi tată Ion G. Crivăţ ce a fost ucis mişeleşte. Serviciul religios se va oficia în ziua de 2 Martie 1946 ora 11 în biserica Sfinţii Constantin şi Elena din Poiana Ţapului şi la cimitirul din localitate. 7 Adânc îndurerate Saşa soţie, Muza fiică şi familia anunţă parastasul de 40 zile pentru odihna sufletului scumpului lor ION H. DUMITRESCU (IONEL) • Inginer, Inspector General Subdirectorul Direcţiei Intreţ. C.F.R. care se va oficia Sâmbătă 2 Martie ora 10 la biserica Pitar Moşi str. Pitar Moşi. Rugaţi-vă pentru sufletul lui bun. 24 Cu aceeaşi mare durere Raschela Feldstein şi Ing. Marcel König aducem la cunoştinţă că implinindu-se 30 zile de când măicuţa noastră scumpă ROSA KÖNIG ne-a părăsit, va avea loc un requiem Vineri 1 Martie ora 11,30 la cimitirul Filantropia. 32 Doamna prof. dr. Gerota, d. şi d-na D. D. Gerota, aduc la cunoştinţă rudelor şi prietenilor oficierea parastasului de 7 ani al scumpului lor Profesor Dr. GEROTA care va avea loc Sâmbătă 2 Martie, orele 11 în Sf. biserică Batişte (str. Batiste). 1 j Tbilissi, 27 (Rador). — Corespon-I domul Agenţiei TASS transmite: | j Cu prilejul celei de a 25-a ani- j j vărsări' de la întemeierea Georgiei • sovietice printr’un decret al Frezidium-ului Suprem al URSS-ului, un mare număr de artişti ai tea-t Doamna Mady C-der HmlMml anunţă parastasul de 40 zile al MW nului şi adoratului ei soţ comandor aviator SEVER I. PLEMCEANU care va avea loc azi joi. ** Fefti 1046, ora 10:30 la biserica Floreacea, calea Dorobanţilor. , n Cu aceeaşi nemărginita, duller« Viorica Negreanu aminteşte că se Împlineşte un an de la moartea scumpului ei soţ EROUL LOCOTENENT ! EMIL NEGREANU mort la datorie pentru recâştiigarea Ardealului, leagănul copilăriei sala. Cu aceeaşi nemărginită durere Coreneliu şi Juliu anunţă cinci ani dă când a pierdut pe scumpa lor soţie şi mamă VALERIA CHIŢU Parastasul are loc Sâmbătă * Sî,19, ora 10,30, biserica Icoanei şi cimiiorul Bellu. Doamna Ana I. Şahan şi Titus, ** nunţă Împlinirea a doi ani de loa moartea scumpului lor soţ şi tată IACOB ŞAHAN Avocat Parastasul Sâmbătă 2 Martie orele 10 în biserica Pantelimon (Fiorul de foc) str. Iancu Căpitanul Florin Vlădescu anunţă cu aceea nemărginită durere că în ziua de Sâmbătă 2 Martie la orele 11 se Va oficia la capela din cimitirul „SfL. Vineri” şi apoi la Pâinea Zilnicii parastasul de 2 ani pentru iubitg şi în veci neuitata lui soţie Sofia Florin Vlădescu îndureraţii: Maria, Nicolaa, Dumitru, Ştefan, Spiridon, Ana, Cristache, Paraschiva» Ionel, cu durere anunţă încetarea din viaţă a scumpei lor maxxe şi bunică MARIA TRACASALIDE înmormântarea va avea loc joi 21 Februarie. Cortegiul va porni din str. Mihail Cornea 58 la orele 12.30 la biserica Sf. Maria, apoi la cimitirul Bellu. Adânc îndureraţi Guy şi Raymond fii, familiile dr. Enescu, Ing. Mănciulescu, Ing. Buisson şi familiile înrudite anunţă încetarea din viaţă a mult iubitei şi regretatei MARGUERITE BUISSON Ceremonia funebră va avea loc Vineri 1 Martie a. c. la orele 14 la capela cimitirului Sf. Vineri. Cu profundă durere Mihail Papaianu cu întreaga familie şi familiile înrudite anunţă moartea subită a scumpei lor STANISLAVA PAPAIANU suflet bun şi nobil, înmormântarea din capela cimitirului Izvoru Nou (Dudeşti). Vineri 1 Martie la ora 4, Direcţiunea Generală a Soc. Astra Vagoane şi funcţionarii săi anunţă pe această cale pierderea valorosului colabor PETRUŢ AURFI decedat după o lungă suferinţă în ziua de 27 Febr. 1946. înmormântarea va avea loc la cimitirul Sf. Vineri în ziua de 28 Febr. 1946 ora 15 Banca G. M. Eftimiu cu profundă durere aduce la cunoştinţă încetarea din viaţă a mult regretatei Marea B. Grsldonescu Preşedinta Consiliului de Adiţie VSH Nicolae N. Popescu împreună cu copiii, Dan, Aurora, Doina şi Rodica, Ioana mamă Ştefania şi Lela surori, au nemărginita durere de a anunţa pier ,derea bunei şi blândei lor soţii, mamă, fică şi surori MARIA M. POPESCU (MIOARA) decedată în ziua de 27 Febr. ora 5 -lineaţa. Slujba înmormântării va avea loc în ziua de 1 Martie ora 16 în capela cimitirului Tancu Nou. 48 ^rgynwiwi,ST81iniij Familiile: Vasile, Mitică, Ştefan, Petrache, Şuşnia, Mihail Bordeian, au nemărginita durere să anunţe stingerea din viaţă a scumpei lor surioară, cumnată şi fiică LENTICA SUSNEA înmormântarea va avea loc azi 2S Febr. la cimitirul Sft. Niculai din Bălăbăneşti Tutova. 51 . Cu sufletul sfâşiat de durere Didina soţie, Costel, Florin, Bebe, Coco, copiii, Nuţu, Dan, Anca nepoţi, anunţă moartea dragului lor neuitat ION NICULESCU Pensionar Inspector Ministerul Muncii mort în ziua de 21 Febr. 1946 în urma unei gerele suferinţe. Odihneşte-te în pace, noi nu te vom uita niciodată. 8321 + îndureraţii: Topliceatu mamă, Elena N. Botez soră, Sava şi Ana Ariton unchi, loan şi Dr. Elena Antoniu, Col. Virgil Ariton cu d-na Lt Col. dr. Liviu Ariton cu Tantzi, Sanda şi Michaela, Ing. Horaţiu, Ariton cu Vochiţa, Ionel şi Maior Petre Georgescu cu d-na, veri şi vere cu durere anunţă încetarea din viaţă a scumpului lor ALEXANDRU TOPLÎCEANU Inginer de 54 ani după o lungă şi grea suferinţă. Ceremonia religioasă a avut loc la 22 ort. la Crematoriul „Cenuşa”, unde a fost incinerat. 59 Mult îndureraţi: Maria mamă, Lenuţa soţie, Maria, Mioara, Alecu, Vasile şi Florian surori şi fraţi şi rudele apropiate, anunţă moartea dragului lor Veriste Vriîcu Boaîă Comerciant Piaţa Regina Maria înmormântarea Jot 28 Februarie orele 16, la cimitirul Cărămidarii de Jos, H’rwaw -ML. Căpitanul George Roată so şi îndurerata familie anunţă încetarea din viaţă la urma unei grele suferinţe a iubitei lor Laura Roată (născută MOISESCU, înmormântarea va fi Vineri 1 Martie 1946 ora 15.30 în cavoul familiei la Turnu Severin, îndureraţi: Toma soţ, Gică, Nicu, Fane şi Jana copiii, cu durere anunţă încetarea din viaţă a bunei lor soţie şi mamă STELIANA POSTELNICU 56 ani înmormântarea va avea loc Joi 28 Febr. ora 16 la cimitirul Isvorul-Nou unde se află depusă. 38 Rudele îndurerate anunţă încetarea din viaţă a iubitei lor ALEXANDRINA ILIESCU (GANEA) Pensionară C.A.M. Serviciul divin va avea loc la domiciliul defunctei, înmormântarea are loc în ziua de 1 Martie ora 15 la cimitirul Străuteşti. Smaranda soţie, Neni cu Lydia, Alexandru fiu şi noră familiile Soreanu, Petruţ Muntenescu, Marinescu, avocat Nîculescu-Ploeşti, cu durere anunţă încetarea din viaţă a scumpului lor AURul V. PETRUŢ după o lungă şi grea suferinţă Serviciul religios, ora 14. B-dul Lascăr Catargiu 19, înmormântarea cimitirul Sf. Vineri, joi 28 Febrarele 15. sn + + rator le^ (Fafc lut.’