Universul, martie 1951 (Anul 68, nr. 49-75)

1951-03-01 / nr. 49

Şedinţa de inchidere a primei sesiuni a Consiliului Mondial al Păcii Berli, 27 (Agerpres). ■— Tass traru'irifl'e : In seara zilei de 26 Februarie av \ut joc sub preşedinţia secreţii general al Consiliului Mondial al Păcii, Jean Laffitte (Franţa), şedinţa de închidere a primei sesiuni a Consiliului Laffitte a dat cuvântul lui De Crsmbrun (Franţa), raportorul Comisiei, pentru chestiunile organizatorice, care a citit textul rezoluţiei asupra chestiunilor organizatorice. In această rezoluţie se vorbeşte despre necesitatea de a populariza prin toate mijloacele în întreaga lume „Apelul către ONU”, adoptat la cel de al doilea Congres Mondial al Partizanilor Păcii. Rezoluţia propune de asemenea Comitetelor naţionale ale partizanilor păcii să întreprindă acţiuni în vederea prezentării in parlamentele ţărilor respective a unor proecte de legi pentru apărarea păcii, aceste acţiuni urmând să fie sprijinite de masele largi populare. Rezoluţia aprobă printre altele convocarea de către Uniunea Franco-belgiană împotriva remilitarizării Germaniei, a unei conferinţe a popoarelor ţărilor europene, ale căror guverne au semnat pactul Atlanticului de Nord, cu participarea neperului german. La Sfiitc a pus la vot rezoluţia Consiliului Mondial al Păcii. Rezoluţia a fost adoptată în unanimitate de membrii Consiliului Mondial al Păcii. Toţi cei prezenţi au salutat cu aplauze furtunoase adoptarea acestei rezoluţii atât de importante, a cărei înfăptuirea treime să contribue la extinderea mişcării pentru apărarea păcii in toate ţările de pe glob. Raportorul Comisiei politice, Atta (India), a dat citire textului rezoluţiei asupra soluţionării paşnice a chestiunii coreene. Participanţii la sesiune au adoptat în unanimitate această rezoluţie. A luat apoi cuvântul raportorul Comisiei politice, Emi Siao (China), care a dat citire textului rezoluţiei cu privire la soluţionarea paşnică a chestiunii japoneze. Membrii Consiliului Mondial al Păcii au adoptat în unanimitate această rezoluţie. Darr (Statele Unite), a dat citire textului rezoluţiei cu privire la hotărîrea ONU care condamnă în mod nedrept Republica Populară Chineză ca „agresoare” in Coreea, rezoluţie adoptată apoi în unanimitate de către membrii Consiliului Mondial al Păcii, D’Arboussier (Africa Neagră), a citit apoi textul rezoluţiei cu privire la lupta pentru pace în ţările coloniale şi dependente. In această rezoluţie, Consiliul Mondial al Păcii subliniază ONU a înşelat speranţele popoarelor coloniale şi dependente şi subliniază că lupta pentru pace în întreaga lume este un factor hotărîtor în lupta popoarelor coloniale şi dependente pentru dreptul la autodeterminare. In rezoluţie se spune de asemenea că rezistenţa crescândă a popoarelor coloniale şi dependente faţă de agresiune, asuprire şi înăbuşirea libertăţilor, reprezintă o contribuţie substanţială la cauza menţinerii păcii. Toţi membrii Consiliului Mondial al Păcii au ridicat ca un singur om mâinile, votând pentru adoptarea acestei rezoluţii. Abatele Boulier (Franţa) a dat citire rezoluţiei cu privire la revista PACE, în care se vorbeşte despre necesitatea realizării vinei difuzări mai largi a revistei şi a extinderii cercului cititorilor ei. Consiliul îl roagă pe Pierre Cot (Franţa) să-şi asume conducerea revistei, ajutat fiind de un comitet alcătuit din personalităţi de frunte din viaţa internaţională. Rezoluţia subliniază necesitatea de a schimba caracterul revistei şi de a o transforma în bun însemnat organ pentru răspândirea ideilor păcii. Această rezoluţie a fost de asemenea adoptată în unanimitate. Borsari (Brazilia) a dat citire rezoluţiei cu privire la premiile internaţionale ale păcii. Rezoluţia stabileşte procedura exactă pentru decernarea premiilor internaţionale ale păcii şi propune alegerea unui juriu pentru premiile internaţionale ale păcii pe 1951, alcătuit din următorii: Preşedinte: Pietro Nenni (Italia), vicepreşedinţi: Mao Dun (China) şi Pierre Cot (Franţa); membri: Wasilewsca (URSS), Mikarowski (Cehoslovaci®), Cosambi (India), Hewlett Johnson (Marea Britanie), Uphaus (Statele Unite), Lindkvist (Suedia), Jara (Mexic), Weigel- Brecht (Germania), El Bendari-Pasa (Egipt), Patlament (Polonia), D’Arboussier (Africa Neagră) şi Picasso (Spania). Această rezoluţie a fost adoptată în unanimitate de Consiliul Mondial al Păcii. Apoi, Fernand Vigre (Franţa) a dat citire textului rezoluţiei cu privire la soluţionarea paşnică a chestiunii germane. Rezoluţia constata că în prezent se înfăptuieşte remilitavizarea Germaniei, incălcinduse voinţa popoarelor. Consiliul Mondial a! Păcii subliniază totodată că forţele iubitoare de pace ale Germaniei cresc şi pregătesc unreferendum care treime să exprime voinţa poporului german în chestiunea remilitarizării Germaniei şi a încheierii unui tratat de pace. Consiliul Mondial al Păcii face apel la popoarele lumii să impună guvernelor lor să încheie în acest an un tratat de pace cu o Germanie iubitoare de pace şi ufină. Consiliul a adoptat în unanimitate această rezoluţie. De Chambrum (Franţa) a amintit participanţilor la sesiune că Congresul de la Varşovia a dat indicaţii Consiliului, Mondial al Păcii să-şi extindă componenţa şi, în legătură cu aceasta, s-au făcut o serie de propuneri de a se cocoţa noi membri, în Consiliul Mondial al Păcii. De Chambrun a dat citire următoarei liste de candidaţi la locul de membri ai Consiliului: Marea Britanie, Kernan, Crawford, Brown şi Duncan Jones. Argentina: d-na Jerarda Scoiamieri. Belgia: Isabelle Blume Cavenaille. Germania: Friedrich, Bertold Brecht, Rcinau, Wiflmann, Krüger. Danemarca: d-na Appel. Irlanda: Dr. Jeffers. Iran: Hermes, Borgai. Italia: Mario Vaiori, Berlinguer. China: Mao Dun, Mei Ju Ao, Gen Han Cen. Luxemburg: Birmann. Siria: Din-Ez-Zaim. Statele Unite ale Americii: Kennard. Taiianda: Kularg Sai, Pradit, Fetai Chotinuchi, Sama Buravas. Franţa: Gerard de Bernis, Jacques Denis. Cehoslovacia: Hromadka. Japonia: Yoshitaro Hirano, Sumio Takakuwa, Stikehant Ycshida, Keian Kumakura, Tokusaburo Tan, Tetso Masudza, d-na Fttki Kushida. Participanţii la sesiune au salutat cu aplauze furtunoase pe noii membri ai organului suprem ai mişcării mondiale a partizanilor păcii. De Chambrun a dat citire următoarei liste de candidaţi pentru Biroul Consiliului Mondial al Păcii: Alao Dun (China), Friedrich (Germania), Isabelle Blume (Belgia), Stover (USA), Ikuo Oyama Hikane (Japonia), Tihonov (URSS), Hromadka (Cehoslovacia) și Tabot (Liban). Membrii Consiliului Mondial al Păcii au aprobat în unanimitate candidaturile propuse. Apoi, la propunerea lui De Chambnin, Consiliul Mondial al Păcii a adoptat următoarea hotărîre privitoare l?. candidaturile pentru secretariatul Consiliului Mondial a! Păcii: Să se propună următoarelor ţări să numească secretari ai Biroului Consiliului Mondial al Păcii: Marea Britanie, Belgia, Franţa, Italia, Suedia, Argentina şi ţările Orientului Apropiat. In cuvântarea sa de închidere, Jean Laffitte, care prezida şedinţa, a subliniat însemnătatea documentelor istorice adoptate de Consiliul Mondial al Păcii, arătând că ele constue actualmente baza activităţii partizanilor păcii în toate părţile globului. El a chemat pe luptătorii pentru pace să treacă imediat la traducerea în viaţă a hotărîrilor adoptate cu privire la intensificarea luptei împotriva războiului, şi le-a urat succes în îndeplinirea acestor măreţe sarcini. Apoi Laffite a declarat închisă prima sesiune a Consiliului Mondial a! Păcii. Rezoluţiile adoptate de prima sesiune a Consiliului Mondial al Păcii le publicăm î.ro. Ln a carului nostru. SALUTUL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN ADRESAT CONGRESULUI PARTIDULUI CELOR CE MUNCESC DIN UNGARIA Budapesta 27 (Agerpres). O. Iosif Chişinevschi, secretar al CC al P M.R. a adus, în şedinţa din 27 Februarie a Congresului Partidului celor ce muncesc din Ungaria, următorul salut din partea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român. noastre, el,de-Comitetul Central al PartiduluiMuncitoresc Român transmite un salut frățesc Congresului Partidului celor ce muncesc din Ungaria. Dragi tovarăşi, Partidul celor ce muncesc din Ungaria, în frunte cu conducătorul iubit al poporului maghiar, tovarăşul Mathias Rákosi, vine la acest Congres cu realizări impunătoare în toate sectoarele construirii socialismului. Succesele voastre, dragi tovarăşi, sunt o strălucită confirmare a uriaşei forţe creatoare a ideologiei marxist-leniniste, a justeţei drumului pe care l-a ales poporul maghiar, ca şi celelalte popoare ale ţărilor de democraţie populară. Succesele voastre sunt rod al eforturilor eroice ale oamenilor muncii, conduşi şi îndrumaţi de Partidul celor ce muncesc; ele simt rod al politicii de strânsă prietenie cu patria socialismului, rezimul principal al păcii, democraţiei şi progresului — Uniunea Sovietică. În ţara noastră, realizările Republicii Populare Ungare în domeniul industriei, agriculturii, culturii sunt urmărite cu caldă simpatie şi ne bucură cu propriile noastre succese. Vreme îndelungată, cele două popoare ale noastre au fost victime ale uniei criminale politici de desbinare dusă de imperialiştii anelo-franco-americani şi de cei germani, în scopul de a-şi menţine dominaţia. Puterile imperialiste şi plasele stăpânitoare ale României burghezo-moşiereşti şi ale Ungariei burghezo-moşîereştî cultivau vrajba între români şi unguri, şovinismul, ura naţională, practicau o sălbatică politică de destiaţionalizare şi asuprire naţională. Der această politică n’a putut sterge din memoria oamenilor muncii români si maghiari amintirea luptelor duse în comun pentru libertate. Triumful democraţiei populare în ceie două ţări arerate de glorioasa armată a Uniunii Sovietice, triumful ideologiei prieteniei intre popoare a pus capăt acestei situaţii. Şovinismului, asupririi, vrajbei naţionale le-a luat locul frăţia intre popoarele român şi maghiar, traducerea în viaţă a politicii naţionale leniniste-staliniste, cultivarea internaţionalismului proletar. Eforturile unite ale celor două popoare aie noastre ajutate în permanenţă de Uniunea Sovietică, pentru construirea socialismului, pentru tesvoltarea ecomemică şi culturală aţărilor noastre, pentru salvgardarea păcii, cimentează tot mai mult prietenia de nesdruncinat a popoarelor noastre. Frăţeasca prietenie românomaghiară, in cadrul Frontului Mondial al păcii în frunte cu Uniunea Sovietică, repifzintă un factor insemnat de consolidare a păcii in Balcani şi in Europa în general. Scumpi tovarăşi, Prezenţa atâtor delegaţi ai Partidelor frăţeşti la Congresul vostru este o admirabilă manifestare a solidarităţii proletare internaţionale. Congresul acesta va fi o contribuţie preţioasă la schimbul de experienţă între Partidele noastre frăţeşti. Problemele ce se preocupă Partidul celor ce muncesc din Ungaria sunt asemănătoare cu cele care se află în centrul atenţiei Partidului Muncitoresc Român. Am (recit) a- nul acesta la înfăptuirea primului nostru Plan Cincinal. Am elaborat şi am început să traducem in viaţă planul de electrificare a ţării pe 10 ani. Ţărănimea noastră muncitoare a făcut primii paşi pe drumul transformării socialiste , agriculturii. Succesele repurtate de oamenii muncii în cadrul realizării planurilor de stat pe anii 1949 şi 1950, când producţia industrială s’a cublat faţă de 1948, avântul cu care masele muncitoare au trecut la realizarea Planului Cincinal, frăţescul sprijin şi ajutor de care ne bucurăm din partea Uniunii Sovietice sunt chezăşia realităţii Planului nostru, chezăşia unor noi victorii pe drumul construirii Gazei economice a socialismului. Desfăşurarea grandioaselor construcţii ale comunismului în Uniunea Sovietică, precum şi vasta activitate a ţărilor de democraţie populară pe tărâmul construirii socialismului, sunt o dovadă elocventă a voinţei de pace a ţărilor frontului socialist Această voinţă de pace este unită cu cea mai mare vigilenţă in faţa criminalei politici agresive a provocatorilor imperalişti ai războiului, în faţa uneltirilor diverselor slugi aie imperialismului american şi englez, de teapa clicii fasciste a lui Tito sau a guvernelor fasciste de la Atena şi Ancara. Popoarele noastre se inspiră din luminoasele cuvinte ale marelui nostru învăţător şi conducător, tovarăşul Stalin: „Pacea va fi menţinută şi consolidată, dacă popoarele vor lua în propriile lor mâini cauza menţinerii păcii şi o vor apăra până la capăt”. Poporul maghiar, poporul român, ca şi celelalte popoare iubitoare de pace, sunt ferm hotărîte să participe şi pe viitor în mod activ la opera nobilă de menţinere şi de apărare a păcii în cadrul frontului mondial al forţelor păcii, în frunte cu Unitura Sovietică. Noi urăm Partidului frate — Partidului celor ce muncesc din Ungaria — deplin succes în lucrările Congresului său, li urăm ca acest Congres să contribue la o şi mai mare întărire a Partidului, la o şi mai mare consolidare a regimului de democraţie populară din Ungaria, li urăm ca acest Congres să constitue un punct de plecare pentru noi izbânzi în opera de construire a socialismului. Trăiască Partidul celor ce muncesc din Ungaria şi Comitetul său Central, în frunte cu tovarăşul Mathias Rákosi! Trăiască prietenia şi frăţia între poporul român şi maghiar! Trăiască conducătorul comunismului mondial, stegarul păcii, tovarăşul Stalin ! EVENIMENTELE DIN COREEA (Agerpres). PHENIAN 27 TASS transmite : . In comunicatul din 27 Februarie al înaltului Comandament al Armatei Populare a RPD Coreene se arată că în cursul luptelor din sectorul central al frontului, unităţile Armatei Populare provoacă inamicului pierderi grele în oameni şi materiale. Unităţile Armatei Populare, care operează în regiunea dela Sud de Henson (Odzia) au dat lovituri grele diviziei a 9-a lisînmaniste. Inamicul a pierdut mai multe sute de soldaţi şi ofiţeri, ucişi sau răniţi, şi au fost furaţi 400 de prizonieri. Au fost distruse 30 autovehicule şi au fost capturate numeroase trofee. La 26 Februarie unităţile Armatei Populare au doborît două avioane inamice in regiunea Seul. ★ PHENIAN 27 (Agerpres). TASS transmite:. La 22 Februarie, piraţii americani ai aerului au efectuat un bombardament barbar împotriva oraşului Phenian. Bombardarea oraşului a durat două ore. Una după alta, „fortăreţe sburătoare” au aruncat sute de bombe cu explozie întârziată asupra tuturor cartierelor oraşului, începând de la orele 18: 10 fiecare două până la cinci minute Se auzeau pretutindeni explozii puternice, care au continuat în tot cursul nopţii. In rândul populaţiei civile s-au înregistrat numeroase victime. Phenian, 27 (Agerpres).—TASS transmite: Ocupanţii americani au distrus la Phenian peste 38.300 imobile lipsind mii de locuitori paşnici de adăpost, îmbrăcăminte şi hrană. Comitetul Popular orăşenesc desfăşoară o amplă muncă de lichidare a consecinţelor bombardamentelor. Pentru fiecare stradă s’au organizat Comisii pentru ajutorarea acelora care au avut de suferit de pe urma războiului, s’au deschis magazine şi centre sanitare. Comitetul Popular orăşenesc a distribuit recent 30 tone orez familiilor care au suferit de pe urma bombardamentelor şi a început distribuirea a 100.000 metri țesături de bumbac. UNIVERSUL . V. STALIN ALES IN UNANIMITATE DEPUTAT in SOVIETUL SUPREM AL R. S. S. UCRAINIENE Grandiosul meeting din oraşul Kiev Kiev 27 (Agerpres). .— TASS transmite : La 26 Februarie, In întreaga Republică Sovietică Socialistă Ucrainiană, s'a răspândit o veste emoţionantă : In circumscripţia electorală ,,Stalin" din Kiev, Iosif Vissarionovici a fost ales în unanimitate deputat in Sovietul Suprem al RSS Ucrainiene. In noaptea de 25 spre 26 Februarie, a avut loc aci o şedinţă a Comisiei electorale de circumscripţie. Rezultatul despuierii scrutinului a arătat că toţi alegătorii au votat pentruconducătorul Uniunii Sovietice, întregul popor ucrainian împărtăşeşte bucuria oamenilor muncii din capitala RSS Ucrainiene. In întreprinderi, colhozuri, instituţii şi institute de învăţământ au avut loc mari meetinguri consacrate alegerii lui I. V. Stalin ca deputat în Sovietul Suprem al RSS Ucrainiene. La 26 Februarie, a avut loc in capitala RSS Ucrainiene un grandios meeting după terminarea zilei de lucru. Pe strada centrală a oraşului — KresciatUţ — locul tradiţional al demonstraţiilor şi serbărilor populare, s-au adunat circa 250 mii oameni ai muncii. Meetingul a fost deschis de către secretarul Comitetului orăşenesc al Partidului Comunist (bolşevic) al URSS, Mihail Siniţa. El a salutat cu căldură pe oamenii muncii din Kiev şi întregul popor ucrainian cu prilejul alegerii în unanimitate a lui Stalin, ca prim deputat în Sovietul Suprem al Republicii. Alegerile pentru Sovietul Supremal RSS Ucrainiene — a declarat el — au constituit o nouă şi puternică demonstraţie a unităţii politice a poporului ucrainian, a devotamentului şi dragostei sale faţă de marele conducător şi învăţător, I. V. Stalin. La meeting au luat cuvântul Stepan Kiricenco, maistru la uzina de construcţii de maşini din Kiev, Andrei Vasilenco, membru activ al Academiei de Ştiinţe a RSS Ucrainiene, scriitorul Liubomir Dmitennco şi alţii. Ei au vorbit despre marea bucurie pe care o au oamenii muncii din Republică văzând pe marele stegar al păcii — Stalin — în rândurile deputaţilor Parlamentului Socialist al Ucrainei Sovietice. Intr’o atmosferă de puternic entuziasm, participanţii la meeting au adoptat un mesaj de salut adresat lui I. V. Stalin. Creşte tot mai mult protestul poporului britanic împotriva planurilor de război imperialiste Londra 27 (Agerpres). După cum transmite „France Presse”, Duminică au avut loc la Londra puternice manifestaţii de protest împotriva chemării sub arme a rezerviştilor şi împotriva reînarmării Germaniei Occidentale. La aceste manifestaţii, organizate de mişcarea pentru pace a foştilor combatanţi şi de Comitetul pentru apărarea păcii din Marea Britanie, au participat un mare număr de cetăţeni. La meetingul care a avut loc la Trafalgar Square, numeroşi tineri au împărţit populaţiei manifeste denunţând reînarmarea Germaniei Occidentale. Poliţia a încercat să împrăştie pemanifestanţi, efectuând o serie de arestări în rândurile acestora. Printre cei arestaţi se află şi 20 femei care au manifestat pe străzile Londrei purtând pancarte cu inscripţiile: „Locuinţe, nu bombe”, „Să nu se dea arme naziştilor”, „Femeile spun NU mobilizării rezerviştilor”.. Londra 27 (Agerpres). — In cadrul măsurilor de război luate de guvernul laburist la ordinul Statelor Unite, Camera Comunelor a adoptat luni proectul de lege privitor la mobilizarea rezerviştilor. „France Presse” subliniază că această lege prevede sancţiuni aspre pentru oricine va duce o campanie de protest împotriva măsurilor urmărind remilitarizarea ţării. imperialiştii americani încearcă formarea unui bloc agresiv al ţărilor din Orientul Mijlociu New York 27 (Agerpres). — TASS transmite . Johannes Steel, corespondentul ziarului „Daily Compass”, anunţă că, în ciuda "marii importanţe a conferinţei diplomaţilor americani acreditaţi în ţările Orientului Mijlociu, departamentul de stat al USA a trecut în mod intenţionat sub tăcere această conferinţă, care după părerea lui Steel a fost o nouă etapă importantă în acţiunea de înlăturare a Marii Britanii din' tarile 'Orientului Mijlociu de către Statele Unite. Reprezentanţi diplomatici şi agenţii afffrrianţi din Turcia, Grecia, Iran, Israel, Siria, Liban, Irak, Egipt, Transiordania şi Pakistan, care au participat la această conferinţă, au discutat şi pregătit timp de opt zile la Istanbul „planuri diplomatice şi strategice de mare amploare". Potrivit relatării lui Steel, unul dintre scopurile conferinţei îl constitue formarea unui bloc al ţărilor din Orientul Mijlociu, în frunte cu Turcia, bloc îndreptat împotriva Uniunii Sovietice. Steel anunţă de asemenea că, odată cu conferinţa de la Istanbul, reprezentanţi de seamă ai flotelor, forţelor armate şi aeronavale americane şi britanice s’au întrunit într’o conferinţă în insula Malta. Sto'pr'relatează de asemenea că convorbirile între reprezentanţii statelor majore ale Greciei şi Turciei continuă. SCURTE ŞTIRI In raportul de activitate prezentat la cel de al doilea Congres al Partidului celor ce muncesc din Ungaria, secretarul general al Partidului, Mathias Rákosi, a arătat că actuala situaţie internaţională ■ se caracterizează prin succesele şi superioritatea crescândă a forţelor lagărului păcii, in frunte cu Uniunea Sovietică, căruia i se opun imperialiştii din Statele Unite şi sateliţii lor, care se tem de o întrecere paşnică cu socialismul, şi care au trecut la o politică de provocare şi agresiune militară făţişă în Extremul Orient. După ce a arâtat că in timp ce in lagărul capitalismului pregătirile de război împing într’o măsură tot mai mare pe planul al doilea activitatea paşnică, Uniunea Sovietică a putut trece la înfăptuirea unor epocale construcţii de pace, Mathias Rákosi a vorbit in continuare despre succesele ţărilor de democraţie populară obţinute cu ajutorul Uniunii Sovietice şi despre lupta pentru pace a poporului ungar împotriva deslănţuirii unui nou război. f1) Uniunea Sovietică va participa la Expoziţia Internaţională de maşini agricole de la Paris, care se va deschide la sfârşitul lunii Februarie. Intr’un pavilion şi pe trei terenuri descoperite vor fi expuse 60 maşini agricole de diferite tipuri, fabricate în uzinele sovietice. In cadrul celei de a 6-a şedinţe plenară a * * * Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Unit Polonez, preşedintele Partidului d. Boleslav Bierut a prezentat un raport prin care a menţionat că în anul 1950 Republica Polonă a îndeplinit cu succes sarcinile primului an din cadrul Planului de 6 ani. Pe baza rezultatelor obţinute, d. Boleslav Bierut a analizat contribuţia adusă de Republica Polonă în cadrul luptei pentru pace. In încheiere, d-sa a spus: „Planul nostru de 6 ani este fundamentul forţei de neînvins a poporului, este măreaţa şi importanta noastră contribuţie la cauza păcii. Să facem deci totul ca acest plan să fie tradus în viaţă”. — După cum transmite FRANCE PRESSE, ministrul forţelor terestre al Statelor Unite a anunţat că în curând vor fi trimise in Japonia alte două divizii americane. Prin trimiterea de noi trupe în Japonia, Statele Unite caută să asigure transformarea întregii ţâr®intr’o bază militară americană, pentru planurile lor agresive din Extremul Orient. 9 „France Presse“ anunţă că peste 15.000 mineri de la minele Lola Schwager şi Lînquen din Chile au declarat Luni grevă, cerând mărirea salariilor în raport cu scumpetea vieţii. Caricatura antiimperiatistă peste hotare Visul lui Truman și realitatea Hotărirea Comitetului Central al Partidului Comunist (bolşevic) al Uniunii Sovietice cu privire la Ziua Internaţională a Femeii MOSCOVA, 27 (Agerpres). - :tetului Central al Partidului Comun cu privire la Ziua Internaţională a Anul acesta, oamenii muncii din Uniunea Sovietică întâmpină Ziua Internaţională a Femeii — 8 Martie — în condiţiile unui puternic avânt al activităţii politice şi în muncă a maselor, stârnit de noile victorii ale poporului sovietic, obţinute in construirea comunismului. Cu prilejul alegerilor pentru Sovietele locale de deputaţi al oamenilor muncii şi pentru Sovietele Supreme ale Republicilor Unionale şi Autonome, poporul sovietic şi-a manifestat din nou unitatea sa raoral-politică, şi-a exprimat aprobarea unanimă faţă de politica Partidului lui Lenin Stalin şi a arătat că este gata şi pe viitor să întărească neobosit puterea patriei socialiste. In urma muncii pline de abnegaţie a muncitorilor, colhoznicilor şi intelectualităţii in anii cincinalului de după război a fost reconstruită economia în acele regiuni ale ţării care au avut de suferit de pe urma războiului, a fost depăşit considerabil nivelul dinainte de război al desvoltării economiei naţionale a Uniunii Sovietice. Industria, transporturile şi agricultura sunt înzestrate oin plin cu tehnica nouă modernă, productivitatea muncii a crescut simţitor. Pe baza desvoltării economiei naţionale creşte continuu venitul naţional al URSS, creşte bunăstarea materială a oamenilor muncii, se reduc in mod sistematic preţurile la mărfurile de larg consum, creşte puterea de cumpărare a populaţiei. Cultura socialistă sovietică se desvoltă cu succes. Succesele realizate în construcţia economică şi culturală în ţara noastră, politica consecventă de pace a URSS — politica de luptă pentru pace şi colaborare intre popoare — au sporit şi mai mult autoritatea internaţională a Uniunii Sovietice. In realizarea succeselor construcţiei comuniste, tui mare rol 11 au femeile sovietice. In toate domeniile vieţii de stat, economice şi culturale, femeile iau parte activă. Partidul Bolşevic a asigurat femeilor din ţara noastră posibilităţi nelimitate de desvoltare a capacităţilor lor creatoare şi a ridicat femeia sovietică la culmi inaccesibile femeilor din ţările capitaliste, împreună cu întreg poporul sovietic, femeile din Uniunea Sovietică sunt stăpâni deplini ai statului lor, constructori activi ai comunismului. Milioane de glorioase patrioate muncesc conştiincios în întreprinderile industriale, în transporturi şi la noile construcţii, îşi ridică nivelul lor tehnic şi calificarea în producţie. îşi însuşesc tehnica şi ■metodele înaintate de muncă. Peste 380.000 femei lucrează ca ingineri şi tehnicieni; numai în ultimul an numărul lor a crescut cu peste 50.000. Femeile colhoznice, luptă activ pentru avântul agriculturii şi păşesc în primele rânduri ale întrecerii socialiste pentru obţinerea de recolte bogate şi stabile, pentru sporirea prin toate mijloacele a şeptetului şi a productivităţii creşterii vitelor — proprietate obştească. Zeci de mii de femei au munci de conducere în colhozuri şi sunt specialiste în agricultură. In URSS femeia aduce o contribuţie importntă pe tărâm cultural. Rolul ei în desvoltarea ştiinţei, tehnicei şi artei sovietice creşte din ce în ce mai mult, în Uninnea Sovietică se numără aproape 60.000 femei colaboratori ştiinţifici, care lucrează in universităţi, institute şi instituţii in cercetări ştiinţifice. Prin munca lor creatoare, ele îmbogăţesc ştiinţa sovietică şi înalţă gloria ei. Numeroase femei lucrează în domeniul literaturii şi arte î crează opere de artă de înalt nivel ideologic, care însufleţesc poporul sovietic la noi fapte de eroism în numele Patriei. Pentru lucrări remarcabile în domeniul ştiinţei, invenţiilor, literaturii şi artei au fost decernate premii Stalin unui număr de 399 femei. Deosebit de însemnat este rolul femeilor sovietice pe tărâmul învăţământului şi al sănătăţii publice. In URSS, 945.000 femei lucrează ca învăţătoare, educând pe elevii din şcolile noastre în spiritul patriotismului sovietic şi al conştiinţei comuniste. Peste 1.000.000 femei lucrează în domeniul sănătăţii publice. Dintre acestea, 191.000 sunt medici. Partidul Comunist şi Guvernul Sovietic dau o înaltă preţuire faptelor eroice ale femeilor sovietice în apărarea Patriei Socialiste şi în ASS transmite flotarir ca gornist (bolşevic) al Uniunii Sovietice Femeii — 1 Martie, munca pașnică constructivă. Titlul de Erou al Uniunii Sovietice a fost acordat unui număr de 70 femei, acela de Frou al Muncii Socialiste — Unui număr de 1.988 femei; peste 600.000 femei au fost decorate cu ordine si medalii ale URSS. In Uniunea Sovietică, femeiamamă care educă tânăra generaţie — viitorulpatriei noastre —este înconjurată de o grijă permanentă. Titlul de onoare de „Mamă-Eroină“ este acordat unui număr de peste 33.000 femei, iar cu ordinele „Gloria Maternităţii" şi „Medala Maternităţii" sunt decorate peste 3.000.000 femei. Mamei« singure şi celor cu mulţi copii li s'au acordat mimai în anul 1950 ajutoare de stat de peste 3 miliarde şi jumătate ruble. In fiecare an creşte reţeaua maternităţilor, creşelor, grădiniţelor de copii şi a taberelor de pionieri. In fiecare an, în Taberele de pionieri, sanatorii şi alte Instituţii pentru copii, s-au odihnit peste 5 milioane copii. Femeia sovietică participă pe scară largă la conducerea statului. Un număr de 280 din cele mai bune fiice ale poporului sovietic sunt deputate în Sovietul Suprem al URSS, multe sute de femei au fost alese în Sovietele Supreme ale Republicilor Unionale şi Autonome şi peste 500.000 în Sovietele locale de deputaţi ai oamenilor muncii. Din experienţa Uniunii Sovietice, întreaga omenire se convinge că numai victoria socialismului asigură deplina emancipare a femeilor şi atragerea lor la o intensă activitate socială. Urmând exemplul femeilor sovietice, şi femeile din ţările de democraţie populară participă activ la construirea unei vieţi noi, împreună cu toţi oamenii muncii, femeile Chinei, Poloniei, Cehoslovaciei, Ungariei, României, Bulgariei, Albaniei, Republicii Populare Mongole, au repurtat noi victorii în întărirea regimului de democraţie populară, în desvoltarea economiei şi culturii ţărilor lor, în ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii. Creşte activitatea creatoare a femeilor din Republica Democrată Germană. In timp ce femeile din Uniunea Sovietică şi ţările de democraţie populară întâmpină Ziua de 8 Martie prin noi succese obţinute în construcţia paşnică, femeile din ţările capitaliste, coloniale şi dependente, marchează această zi în condiţiile unei confirme ofensive a capitalului împotriva nivelului de viaţă şi a drepturilor democratice ale oamenilor muncii. Umflarea cheltuelilor de război, creşterea neîncetată a preţurilor la mărfurile de larg consum, majorarea impozitelor şi a chiriilor, creşterea şomajului îinrăutăţescşi mai mult situaţia oamenilor muncii. Mizeria fără idei o rază de speranţă, sărăcia şi moartea din înfometare sunt soarta a zeci de milioane de parrteni din ţările capitaliste şi coloniale. Acesta nenorociri şi lipsuri se restrâng cu o deosebită putere asupra femeilor şi copiilor. Femeile muncitoare din întreaga firme întâmpină Ziua Internaţională a Femeii in condiţiile Intensificării luptei împotriva ameninţării unui nou război mondial pregătit de imperialiştii americano-englezi care au deslănţuit agresiunea sân■geroasă în Coreea. Cu fiecare zi creşte activitatea maselor populare care se ridică pentru apărarea păcii, a drepturilor lor economice şi democratice, creşte şi se întăreşte frontul organizat al partizanilor păcii în frunte cu Marea Uniune a Republicilor Socialiste Sovietice. Cele 500 milioane de semnături pe Apelul de la Stockholm pentru interzicerea armei atomice, hotărârile celui de al doilea Congres Mondial al Partizanilor Păcii exprimă năzuința unanimă a popoarelor de a apăra marea cauză a păcii, de a zădărnici planurile criminale ale aţâţătorilor la un nou război. Mişcarea internaţională a femeilor constitue o forţă mereu crescândă in lupta pentru pace şi democraţie. Peste 90 milioane de femei s’au unit în Federaţia Democrată Internaţională a Femeilor. In avangarda mişcării democrate internaţionale a femeilor pentru pace, se află femeile din Uniunea Sovietică şi ţările de democraţie populară. Datoria femeilor sovietice este de a întări, şi mai mult relaţiile internaţionale cu femeile din ţările de democraţie populară şi cu femeile din ţările capitaliste, şi împreună cu ele să intensifice lupta pentru pace în întreaga lume pentru prietenia intre popoare, împotriva imperialiştilor aţâţători la un nou război. Comitetul Central al Partidului Comunist (bolşevic) a! Uniunii Sovietice propune tuturor organizaţiilor de partid să sărbătorească Ziua Internaţională a Femeii — 8 Marile — sub semnul mobilizării tuturor forţelor femeilor muncitoare la lupta pentru un nou avânt al economiei şi culturii patriei noastre, pentru întărirea continuă a puterii Statului Socialist Sovietic — reazămul păcii din întreaga lume. CC al PC (b) al URSS cheamă femeile — muncitoare, ingineri şi tehnicieni — să lupte şi mai energic pentru folosirea completă a tuturor posibilităţilor în vederea îndeplinirii şi depăşirii planurilor de producţie, pentru însuşirea cât mai perfectă a tehnicei, pentru ridicarea productivităţii muncii, pentru îmbunătăţirea calităţii şi scăderea preţului de cost al producţiei şi respectarea celei mai stricte economii in producţie şi in construcţie. CC al PC (b) al URSS adresează femeilor colhoznice, tuturor femeilor care lucrează în agricultură, chemarea de a-şi îndrepta eforturile pentru întărirea continuă organizatorico-economică a colhozurilor, pentru obţinerea de recolte bogate şi stabile, pentru sporirea prin toate mijloacele a şeptenului şi a productivităţii creşterii vitelor proprietate obştească, pentru îndeplinirea planului Stalinist de transformare a naturii şi pentru crearea în ţara noastră a ţinut belşug de alimente şi materii prime pentru industrie. Femeile care lucrează in domeniul ştiinţei şi culturii, trebue să-şi îndrepte capacităţile lor creatoare spre un continuu avânt al culturii, ştiinţei şi artei socialiste, al învăţământului şi sănătăţii publice, spre introducerea în practică pe scară largă a realizărilor ştiinţei sovietice înaintate, împreună cu întregul popor sovietic, femeile sovietice sunt chemate să contribue prin toate mijloacele la îndeplinirea cu succes a planurilor măreţelor construcţii ale comunismului — staţiunile hidroelectrice de pe Volga şi Nipru,, canalele şi sistemele de irigaţie din regiunea Volgăi şi a Mării Cas- pice, din Ucraina şi Crimeea.: ( Sarcinile construirii comunismului cer organizaţiilor de partid să antreneze continuu femeile iri munca socială de producţie, iri industrie, transporturi şî agricultură, să intensifice munca politică in rândul femeilor, să ridice sistema,tic nivelul lor cultural şi tehnic şi al activităţii lor politice şi nu producţie. Promovarea femeilor rrmunci de conducere este o sarcină de o importanţă vitală pentru cons- truirea comunismului. CC al PC (b) al URSS cere organizaţiilor de partid, sovietice, sindicale şi comsomoliste să promoveze mai curagios şi mai hotărît femeile fruntaşe in munca de conducere in partid, în Soviete, în economie, în sindicate, şî in comsomol. Organizaţiile de partid, sindicatele, comsomoliil, organele sovietice şi economice au datoria să-şi sporească grija pentru imbunătăţirea condiţiilor de muncă şi de trai ale muncitoarelor, colhoznicelor, funcţionarelor şi tuturor femeilor muncitoare, să acorde un ajutor permanent femeii-mame in munca ei de educare a copiilor, să asigure lărgirea reţelei şi îmbunătăţirea funcţionării instituţiilor pentru copii şi sanitare, cantinelor, atelierelor de croitorie, spălătorii-lor şi a altor întreprinderi de utilitate publică menite să uşureze activitatea casnică a femeii. Comitetul Central al Partidului Comunist (bolşevic) al Uniunii Sovietice salută toate femeile muncitoare din Uniunea Sovietică, muncitoare, colhoznice, ingineri, tehnicieni, agronomi, zootehnicieni, învăţătoare, muncitoare pe tărâmul asistenţei medicale, pe tărâmul ştiinţei şi artei şi din instituţiile Uniunii Sovietice, cu prilejul zilei Internaţionale a Femeii — 8 Martie — şi îşi exprimă convingerea că femeile sovietice vor merge şi de acum înainte în primele rânduri ale luptătorilor pentru o nouă înflorire a economiei şi culturii ,Uniunii Sovietice, pentru construirea societăţii comuniste în ţara noastră. Comitetul Central al Partidului Comunist (bolşevic) al Uniunii Sovietice Truman încearcă să camufleze corupția de la Casa Albă Washington, 27 (Agerpres). — TASS transmite: In şedinţa din 23 Februarie a subcomisiunii senatoriale pentru chestiunile valutare şi bancare a fost dată la iveală încercarea guvernului Truman de a sili subcomisiunea să înceteze ancheta cu privire la abuzurile în legătură cu împrumuturile acordate societăţilor particulare din fondurile „corporaţiei financiare de reconstrucţie” a guvernului. Ancheta a dovedit de pe acum că anumiţi membri ai guvernului Truman au exercitat presiuni asupra membrilor din conducerea „corporaţiei financiare de reconstrucţie” spre a-i face să acorde împrumuturi diverşilor oameni de afaceri cu care aveau ei legături. S-a stabilit că în unele cazuri aceşti membri ai guvernului Truman au realizat de pe urma acestor operaţiuni profituri personale, încă de la început, preşedintele Truman a încercat personal să împiedice această anchetă care arunca o anumită lumină asupra moravurilor Casei Albe. La şedinţa din 23 Februarie, s-a dovedit că preşedintele Truman nu a încetat încercările de a împiedica ancheta. Preşedintele „corporaţiei financiare de reconstrucţie" Harber şi alţi funcţionari ai acestei corporaţii au declarat că au remis luiTruman, la cererea Casei Albe, copii după 700 până la 1 900 scrisori schimbate între unii membri ai Congresului şi membri din conducerea „corporaţiei financiare de reconstrucţie” Această corespondenţă scoate la iveală faptul că nu numai persoane din anturajul Casei Albe, ci şi o serie de membri ai Congresului foloseau influenţa lor politică, spre a asigura împrumuturi guvernamentale oamenilor de afaceri de care erau legaţi. Acţiunea întreprinsă de Truman era deci o ameninţare deschisă de a demasca pe membrii Congresului care sunt şi ei vinovaţi de abuzuri, dacă subcormisiunea senatorială pentru chestiunile valutare şi bancare nu suspendă ancheta. Este demn de semnalat că copiile scrisorilor membrilor din conducerea „corporaţiei financiare de reconstrucţie” adresate membrilor Congresului au fost făcute de o funcţionară a acestei corporaţii — soţia lui Donald Dawson — adjunct administrativ al preşedintelui Truman şi unul din acei acuzaţi de trafic de influenţă. După ce manevrele lui Truman au fost demascate, senatorul Douglas (democrat din statul Illinois) membru al subcomisiunii a recunoscut că a încercat să exercite presiuni asupra „corporaţiei financiare de reconstrucţie" cu prilejul acordării a trei împrumuturi unor firme şi in special firmei de ceasornicărie ,,Waltham Watch Company“. Douglas a încercat să ■ se apere declarând că el consideră îrt prezent actele sale drept incorecte. Câteva ore dupâ ce s’a stabilit în şedinţa subcomisiunii ca Truman se află în posesia corespondenţei dintre „corporaţia financiară de reconstrucţie” şi unii membri ai Congresului, Casa Alba a dat publicităţii o declaraţie în care se face o aluzie nedeghizată la dorinţa lui Truman de a încheia „un pact de neagresiune", în virtutea căruia Truman se va abţine să desvălue tentativele membrilor Congresului de a procura împrumuturi guvernamentale prietenilor lor — oameni de afaceri— dacă subcomisiunea va renunța la demascarea unor astfel de tentative din partea anturajului Casei Albe. Truman încearcă de aseme- nea să constrângă subcomisiunea să nu mai demaşte niciun alt scandal în legătură cu activitatea „corporaţiei financiare de reconstrucţie”, arătând că la 19 Februarie el a propus reorganizarea „corporaţiei financiare de reconstrucţie“ şi înlocuirea conducerii acesteia, formată în prezent din cinci directori, printr’un singur director. .