Universul, mai 1951 (Anul 68, nr. 100-125)

1951-05-02 / nr. 100

i UNIVERSIE " Moscova 30 (Agerpres). — TASS transmite : • La 1 Mai 1951 — Sărbătoarea internațională a oamenilor muncii — va avea Ioc în Piata Roșie parada trupelor din garnizoana Moscova. Trupele vor fi trecute în revistă de mareșalul Uniunii Sovietice Vasilevski, ministrul Armatei. Generalul-colonel Artemiev, comandantul trupelor din regiunea militară Moscova, va fi comandantul parăzii. MOSCOVA, 29 (Agerpres). — TASS transmite: Poporul sovietic se pregăteşte cu entuziasm în vederea sărbătoririi Zilei de 1 Mai. In oraşe şi sate au loc meetinguri consacrate Zilei solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii. In cadrul acestor meetinguri muncitorii, ţăranii şi intelectualii chiamă la apărarea cauzei păcii şi la luptă neobosită împotriva planurilor criminale ale aţâţătorilor la război. In întreprinderile industriale sunt anunţate noi realizări în producţie. Răspunzând la chemările Comitetului Central al Partidului Bolşevic, clasa muncitoare sovietică luptă pentru a produce mai mult metal, cărbune, petrol, maşini şi mărfuri de larg consum. Un mare avânt domneşte la uzina de construcţii de automobile „Statin”, la uzina „Secera şi Ciocanul”, la uzina electrică şi la alte mari întreprinderi industriale din Moscova. Maiştrii turnători de la uzina „Secera şi Ciocanul” livrează cantităţi foarte mari de metal. Muncitorii uzinei „Proletarul Roşu” au livrat în cursul lunii Aprilie zeci de maşini-unelte peste plan. Personalul întreprinderilor din Leningrad întâmpină de asemenea Ziua de 1 Mai cu noi realizări în muncă. Pregătirile în vederea verificării noilor şi puternicelor turbine cu aburi au luat sfârşit la uzina metalurgică „Stalin”. Turbinele au fost terminate cu patru zile înainte de termen. La uzina ,,Kirov”, laminiorîi produc metal de calitate superioară destinat uzinelor din Leningrad care îndeplinesc comenzile pentru marile construcţii ale comunismului. La uzinele din Kuzneţk campania de pregătire a Zilei de 1 Mai a dus la creşterea producţiei de fontă, oţel şi metal laminat. Mii de tone de metal peste prevederile planului au fost produse in cursul lunii Aprilie de această uzină. In RSS Lituaniană, peste 100 de uzine şi fabrici au terminat planul pe patru luni înainte de termen. In RSS Carelo-Fină, muncitorii uzinei de celuloză şi hârtie din Kondopoga, au produs sute de tone de hârtie peste planul pe luna Aprilie. In regiunile rurale lucrările agricole se desfăşoară în ritm accelerat. Pe suprafeţe uriaşe din URSS — de-a lungul cursului mijlociu al Volgăi în regiunile centrale şi în Siberia se desfăşoară însămânţările. Ţărănimea sovietică este hotărâtă să realizeze o producţie agricolă mai ridicată decât în anii trecuţi. Moscova 29 (Agerpres). — TASS transmite: La Moscova şi pe întreg cuprinsul Ţării Sovietice au avut loc meetinguri festive consacrate Zilei de 1 Medi. Cetăţenii Moscovei se pregătesc de mult în vederea acestei sărbători. Sute de mii de muncitori şi muncitoare din fabrici şi uzine, întreprinderi de transporturi şi şantiere de construcţii au lucrat în schimburi de pace în cinstea Zilei de 1 Mai. Numeroase întreprinderi au terminat programele de construcţii înainte de termen. Steagul roşu tăbăie deasupra şantierului de construcţie al Universităţii de Stat din Moscova, situat pe colinele Lenin. Acest steag înseamnă că muncitorii au îndeplinit înainte de termen planul pe luna Aprilie şi muncesc in contul lunii viitoare. In cursul anului care s’a scurs dela ultimul 1 Mai , în pieţele Comsomolskaia şi Vostanie au apărut noi clădiri înalte. Numeroşi cetăţeni din Moscova inaugurează noile lor apartamente pe şoseaua Leningrad, pe Ismailovo, pe strada Pescianaia şi în alte districte ale oraşului. Pretutindeni se simte apropierea sărbătorii. Vitrinele sunt împodobite, străzile şi pieţele sunt împodobite cu flori. Străzile şi parcurile sunt pline de verdeaţă. Pe faţadele clădirilor se află portretele conducătorilor poporului sovietic: V.I. Lenin şi I. V. Stalin, ale conducătorilor Statului şi Partidului Bolşevic. Pavoazarea sărbătorească a Capitalei oglindeşte munca paşnică, creatoare, a poporului sovietic. Atenţia generală este atrasă de pavoazarea clădirii Oficiului central telegrafic pe faţada căreia o hartă formată din becuri electrice trasează locul unde se află şantierele de construcţii ale uriaşelor hidrocentrale. Pancarte luminoase chemând la lupta pentru pace şi prietenie între popoare, la noi realizări în muncă, pot fi văzute la fiecare pas. „Munca stahanovistă este cea mai bună contribuţie a noastră la pacea mondială'' — aceste cuvinte pot fi citite în toate atelierele fabricilor, pe şantierele de construcţii, la toate locurile de muncă ale poporului sovietic. Oaspeţi, delegaţi ai Republicilor Unionale şi trimişii oamenilor muncii din ţările străine sosesc necontenit la Moscova. Printre cei sosiţi până acum se află delegaţii R. P. Chineze, R. P. D. Coreene, R. P. Bulgaria, R. P. Ungare, R. D. Germane, Franţei, Italiei, Statelor Unite, Suediei şi Finlandei. Ei vor asista la sărbătorirea Zilei Internaţionale a oamenilor muncii. Magazinele din Moscova sunt foarte aglomerate. In ultimele zile volumul vânzărilor s-a dublat. Cererea de cadouri este deosebit de mare în special la bijuterii, cristaluri, tablouri și articole de par- lumerie. ★ 1 MAI SUB SEMNUL PĂCII Poporul sovietic întâmpină cu entuziasm măreața sărbătoare de 1 Mai In lumea întreagă oamenii pentru pace R. P. CHINEZA PEKIN, 29 (Agerpres). — Agenţia CHINA NOUA transmite chemările pentru 1 Mai ale Comitetului Chinez al Consiliului consultativ politic popular. Chemările Comitetului cu prilejul zilei de 1 Mai exprimă voinţa poporului chinez de a construi cu şi mai mult succes o viaţă nouă, de a participa şi mai activ la lupta mondială pentru pace, împotriva agresorilor imperialişti americani. Chemările salută poporul coreean, care apără eroic independenţa patriei sale în lupta împotriva intervenţiei armate a agresorilor americani. Comitetul Chinez al Consiliului consultativ politic popular chiamă poporul chinez să lupte împotriva reînarmării Japoniei de către imperialiştii americani, împotriva planurilor imperialiştilor americani, care urmăresc încheierea unui tratat de pace separat cu Japonia. Chemările Comitetului Chinez al Consiliului consultativ politic popular cuprind urări in cinstea prieteniei chino-sovietice. „Trăiască unitatea marilor popoare ale Chinei şi Uniunii Sovietice” , spune o chemare. Chemările cuprind urări în cinstea guvernului RP Chineze, a Partidului Comunist Chinez şi a conducătorului poporului chinez, Mao Tse Dun. SHANGHAI, 29 (Agerpres). TASS transmite: Ziarul CEFANGJIHPAO relatează că în întreprinderile din China de Est se desfăşoară pe scară tot mai largă întrecerile în cinstea zilei de 1 Mai, pentru înărirea producţiei şi îmbunătăţirea calităţii ei. Mari succese sunt dobândite de minerii chinezi. Brigada condusă de fruntaşul îr producţie Li Yui- Yu, de la minele carbonifere din * Huainan a extras, în cinstea zilei de 1 Mai, 215 tone cărbune în cinci ore. R. P. BULGARIA Sofia 29 (Agerpres). — TASS transmite: Capitala R. P. Bulgaria a căpătat in ajunul zilei de 1 Mai o înfăţişare sărbătorească. Soarele luminos de primăvară inundă străzile, grădinile şi bulevardele. Strada principală din Sofia este astăzi deosebit de frumos împodobită. Pretutindeni bâlţâie steagurile R. P. Bulgaria şi Uniunii Sovietice. Panouri şi afişe mari exprimă prietenia de nesdruncinat ce leagă popoarele bulgar şi sovietic. Pe aproape fiecare clădire se află portretul marelui conducător şi învăţător al întregii omeniri progresiste, I. V. Stalin. R. P. D. COREEANA* PHENIAN, 28 (Agerpres). — TASS transmite: După cum anunţă Agenţia Telegrafică Centrală Coreeană, poporul coreean, întâmpinând ziua de 1 Mai în condiţiile războiului patriotic de eliberare, îşi exprimă hotărîrea neclintită de a-şi întări şi mai mult unitatea cu oamenii muncii din lumea întreagă şi de a nimici i pe pargresorii americani şi pe lacheii lor. In cartierul central al oraşului Phenian a avut loc un meeting în cinstea zilei de 1 Mai, la care au luat parte muncitori, funcţionari şi reprezentanţi ai tuturor păturilor populaţiei din Phenian. La acest meeting muncitorii şi muncitoarele care au luat cuvântul au subliniat că muncitorii din spatele frontului nu vor precupeţi niciun efort pentru a asigura victoria. Prin aplauze furtunoase participanţii la meeting au adoptat mesagii de salut către Generalissimul I. V. Stalin, Kim Ir Sen şi Mao Tse Dun. URUGUAY MONTEVIDEO, 30, (Agerpres).— TASS transmite: Ziarul AUSTICIA scrie că, cu prilejul Zilei Solidarităţii Internaţionale a celor ce muncesc, Comitetul Executiv al Partidului Comunist din Uruguay a adresat un apel clasei muncitoare şi întregului popor. Guvernul Uruguayan, se spune în apel, seleagă tot mai strâns de politica războinică dusă de imperialişti, ceea ce înseamnă o mai mare dependenţă economică, militară şi politică faţă de bancherii şi imperialiştii Wall Street-ului. Poporul nostru doreşte pace, se arată în apel El nu doreşte să fie care de tun într-un război criminal reacţionar pe care îl pregăteşte imperialismul împotriva U.R.S S. şi împotriva popoarelor eliberate din Europa şi Asia. Poporul are nevoie de independenţă şi bună stare şi nu de avioane şi vase de război pe care imiperiallismul le impune cu preţul foametei. Comitetul Executiv al Partidului Comunist cheamă clasa muncitoare să semneze acest apel, să lămurească neobosit conţinutul lui şi să-l sprijine printr-o largă mobilizare a poporului. ✓ In încheiere, apelul exprimă încrederea de nesdruncinat în victoria popoarelor în lupta pentru pace, independenţa naţională şi bunăstare. OLANDA HAGA 30 (Agerpres). — TASS transmite: La Amsterdam a fost înfiinţat un comitet care va organiza de 1 Mai o mare demonstraţie a oamenilor muncii. Autorităţile locale încearcă însă să zădărnicească demonstraţia. Primarul oraşului Amsterdam, De Aili, a interzis ca demonstranţii să poarte pancarte cu următoarele lozinci: „împotriva renaşterii Wermachtului german!“, „Trăiască Uniunea Sovietică — reazimul păcii 1”, „Jos mâinile de pe Coreea „Jos Pactul Atlanticului 1”, „Pentru solidaritate cu luptătorii germani, pentru pace 1”, „Libertate negrului Wille McGee!”, „Să fie rechemate toate trupele din Indonezia precum și alte lozinci. IRAN Teheran 30 (Agerpres). — TASS transmite: Din iniţiativa Comitetului sindical al fabricii de imprimat ţesături din Teheran, 160 reprezentanţi ai tuturor uzinelor şi atelierelor din Teheran s-au întrunit pentru a discuta chestiunea organizării demonstraţiei de 1 Mai a muncitorilor din Teheran. Ziarul DANESIU, organul organizaţiei studenţilor Universităţii din Teheran, a publicat invitaţia muncitorilor uzinei de imprimat ţesături din Teheran adresată tuturor studenţilor de a participa împreună cu muncitorii la demonstraţia de 1 Mai. Ziarul KEIHAN anunţă hotărîrea guvernului din Iran de a da uin comunicat oficial cerând „restrângerea manifestaţiilor muncitoreşti în ziua de 1 Mai”. După cum anunţă ziarul DAD muncitorii vor fi autorizaţi să se întrunească la 1 Mai numai in interiorul localurilor interzicându-se organizarea oricărei demonstraţii sau procesiuni. La Teheran se aşteaptă ca guvernul să introducă legea marţială în oraş, întrucât muncitorii nu au renunţat la hotărîrea lor de a organiza demonstraţia de 1 Mai. AMERICA LATINA NEW YORK 30 (Agerpres). — TASS transmite: Oamenii muncii din ţările America Latine se pregătesc să sărbătorească ziua de 1 Mai. Potrivit ştirilor primite din diferite ţări ale America Latine, organizaţiile sindicale din aceste ţări, afiliate la Confederaţia oamenilor muncii din America Latină şi care numără în total peste 5.000.000 membri, se pregătesc pentru demonstraţiile de 1 Mai, pe care intenţionează să le organizeze sub următoarele lozinci date de Confederaţie: Pentru apărarea păcii, împotriva tărîrii ţărilor Americii Latine în aventuri militare, împotriva costului ridicat al articolelor de prima necesitate, pentru îmbunătăţirea condiţiilor de trai ale muncitorilor şi ţăranilor, pentru pace prin adoptarea hotărîrilor primei sesiuni a Consiliului Mondial al Păcii.¥■ muncii îşi intensifică eforturile in lupta in cinstea zilei de 1 Mai Din toate ţările lumii reprezentanţi ai oamenilor muncii " 9 sosesc în capitala Uniunii Sovietice pentru a participa la marea demonstraţie de 1 Mai MOSCOVA 30 (Agerpres). — TASS transmite: La 29 Aprilie a sosit la Moscova la invitaţia Consiliului Central al Sindicatelor Sovietice, o delegaţie sindicală italiană formată din 7 membri, pentru a participa la sărbătorirea Zilei Internaţionale a oamenilor muncii. Ivan Goroşkin, secretar al Consiliului Central al Sindicatelor Sovietice, a salutat delegaţia în numele sindicatelor sovietice. * MOSCOVA 30 (Agerpres). — TASS transmite: La 29 Aprilie a sosit la Moscova la invitaţia Consiliului Central al Sindicatelor sovietice o delegaţie a muncitorilor suedezi, care va lua parte la sărbătorirea Zilei de 1 Mai. Delegaţia este formată din 15 membri — muncitori metalurgişti, textilişti, constructori şi reprezentanţi ai altor sindicate. 48 Moscova 29 (Agerpres). — TASS transmite: La 27 Aprilie au sosit la Moscova două delegaţii sindicale finlandeze. Delegaţia Uniunii generale a ziariştilor din Finlanda, formată din 15 membri este condusă de Lauri Orei, redactor responsabil al ziarului UUSI PEJVE. Delegaţia sindicatului muncitorilor agricoli şi necalificaţi din Finlanda, formată din 12 membri este condusă de Uuno Valjanti, vicepreşedintele sindicatului. Moscova 29 (Agerpres). — TASS transmite: La 27 Aprilie a sosit la Moscova o delegaţie a muncitorilor şi sindicatelor din USA. La aerodrom, conducătoarea delegaţiei — activista sindicală Esther Goldberg — a luat cuvântul în faţa microfonului Postului de radio Moscova. Ea a declarat următoarele: „Pentru noi, cei 18 reprezentanţi ai muncitorilor şi sindicatelor din USA, este o mare bucurie prilejul de a vizita Uniunea Sovietică, de a participa la sărbătorirea zilei de 1 Mai şi de a alia cât mai multe despre ţara voastră. Majoritatea oamenilor din America nu au o imagine justă despre Uniunea Sovietică. Delegaţia noastră, care se compune din reprezentanti ai diferitelor ramuri industriale, a venit aici pentru a căpăta răspunsuri la numeroasele întrebări in legătură cu realitatea sovietică. Intorcându-ne în patrie, vom povesti americanilor cele văzute și auzite, ca să contribuim prin aceasta la lupta pentru pace pe care voi o desfăşuraţi aici". * MOSCOVA, 29 (Agerpres). — TASS transmite : In urma invitaţiei Asociaţiei pentru relaţiile culturale cu străinătatea (VOKS), la 27 Aprilie, a sosit la Moscova o delegaţie a Asociaţiei „Italia-URSS”, în frunte cu Ambrogio Donini, profesor la Universitatea din Roma şi membru în Consiliul Mondial al Păcii. Delegaţia este alcătuită din 16 persoane — reprezentanţi ai vieţii ruralice, ştiinţei şi culturii din Italia. Oaspeţii vor lua cunoştinţă de realizările pe druim economic şi cultural din URSS şi vor participa la sărbătorirea zilei de 1 Mai. ★ MOSCOVA 29 (Agerpres). — TASS transmite : In urma invitaţiei Comitetului antifascist al tineretului sovietic, la 27 Aprilie a sosit la Moscova o delegaţie a tineretului suedez. Delegaţia este formată din 15 membrii — muncitori, studenţi şi intelectuali — şi este condusă de Urban Karlsson, preşedintele Uniunii Tineretului Comunist din Suedia. Conducătorul delegaţiei, Urban Karlsson, a declarat unui corespondent al Agenţiei TASS: „Delegaţia noastră este formată din membri ai Uniunii Tineretului Comunist, din tineri social-democraţi şi fără de partid. Majoritatea vin pentru prima oară in URSS. Dorinţa noastră fierbinte de a vizita URSS şi de a ne întâlni cu poporul sovietic s’a realizat. Poporul suedez — a continuat Urban Karlsson — doreşte pacea- Pacea este actualmente principala ţintă a tineretului suedez. Tinerii luptători suedezi pentru pace participă activ la strângerea de semnături pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii cu privire la încheierea unui Pact al Păcii. Tineretul democrat suedez nu va îngădui elementelor reacţionare din Suedia — slugi ale imperialiştilor americani să târască tineretul suedez în război. Vom intensifica neîncetat lupta pentru pace şi vom întări prietenia cu tineretul sovietic“. MOSCOVA, 28 (Agerpres). — TASS transmite : La 24 Aprilie, a sosit la Moscova, fiind invitată de Comitetul Antifascist al Tineretului Sovietic, o delegaţie a tineretului din Germania Occidentală, condusă de Walter Oberto. Membrii delegaţiei vor lua parte la sărbătorirea zilei de 1 Mai. MOSCOVA 30 (Agerpres). — TASS transmite: La invitaţia Consiliului Central al Sindicatelor Sovietice a sosit la 28 Aprilie la Moscova o delegaţie a muncitorilor britanici, compusă din 28 persoane, pentru a participa la sărbătorirea Zilei de 1 Mai, Ziua Solidarităţii Internaţionale a oamenilor muncii. Luând cuvântul la aerodrom, minerul Leonard Harris, conducătorul delegaţiei, membru în Comitetul Executiv al Uniunii naţionale a minerilor din districtul Forest of Dean, a declarat că vizita în Uniunea Sovietică constitue un eveniment fericit pentru toţi membrii delegaţiei. Membrii delegaţiei sunt foarte bucuroşi de a putea sărbători Ziua de 1 Mai alături de poporul sovietic. Va de proteste in intreaga Germanie Occidentală in legătură cu interzicerea de către guvernul de la Bonn a referendumului popular împotriva remilitarizării Berlin, 28, (Agerpres). — TASS transmite: Agenţia ADN anunţă din Dresda că în legătură cu interzicerea de către guvernul de la Bonn a organizării referendumului popular împotriva remilitarizării, Ernst Lohagen, preşedintele organizaţiei din landul Saxonia a Frontului Naţional al Germaniei Democrate, a declarat: „Interzicerea referendumului popular din Germania Occidentală impune tuturor germanilor iubitori de pace, indiferent de apertanenţa lor politică, să intensifice lupta pentru interesele naţionale vitale”. El a sublniat în continuare că, prin această interzicere care încalcă drepturile umane elementare, guvernul Adenauer şi-a demascat politica teroristă şi lipsită de scrupule. Eroul muncii Werner Laake, şeful depoului de cale ferată din Dresda-Friedrichstadt, şi-a exprimat convingerea că acţiunea grosolană şi arbitrară a guvernului de la Bonn va stârni proteste puternice din partea tuturor oamenilor iubitori de pace atât din Răsăritul cât şi din Apusul Germaniei. Werner Laake a subliniat în continuare că „oamenii politici care stau la cârma Germaniei Occidentale şi-au arătat făţiş intenţiile lor de a restaura vechea dictatură militarista. La măsura luată de Adenauer nu poate exista decât un singur răspuns: întărirea unităţii de acţiune a oamenilor muncii din întreaga Germanie. Jos Adenauer şi guvernul său” — a declarat în încheiere Werner Laake. ★ BERLIN 28 (Agerpres).TASS transmite: Agenţia ADN anunţă din Bonn că la şedinţa din 25 Aprilie a organizaţiei din Bonn a Uniunii Femeilor Democrate din Germania, a fost adoptată o rezoluţie de protest împotriva hotărîrii „guvernului” de la Bonn de a interzice efectuarea referendumului popular împotriva remilitarizării şi pentru încheierea unui tratat de pace cu Germania în 1951. Referendumul popular constitue un mijloc de liberă exprimare a părerilor, se arată în rezoluţie, şi de aceea, în interesul tuturor mamelor şi soţiilor germane, protestăm împotriva acestei violări a drepturilor democratice. PENTRU UN PACT AL PĂCII R. P. CHINEZA Pekin 28 (Agerpres). — TASS transmite : După cum transmite agenţia CHINA NOUA, la 24 Aprilie aproximativ 300.000 femei din Pekin au votat împotriva remilitarizării Japoniei şi şi-au pus semnăturile pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii cu privire la încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. La 25 Aprilie aproximativ 1.500.000 locuitori ai oraşului Tientsin au votat împotriva remilitarizării Japoniei şi au semnat Apelul Consiliului Mondial al Păcii. ★ Pekin 29 (Agerpres). — TASS transmite . După cum anunţă presa chineză, 12.500.000 persoane din China de Sud-Vest au semnat Apelul Consiliului Mondial al Păcii şi au votat împotriva remilitarizării Japoniei. In China de Nord, 4.929.000 persoane au semnat Apelul şi au votat împotriva remilitarizării Japoniei ★ Shanghai 30 (Agerpres). — TASS transmite : Secţia din Shanghai a Comitetului Popular chinez de luptă pentru apărarea păcii şi împotriva agresiunii americane a anunţat că până la 29 Apriie 1.975.643 persoane au semnat la Shanghai Apelul Consiliului Mondial al Păcii. Pekin 30 (Agerpres). — TASS transmite : După cum anunţă ziarul TUNGPEIJIHPAO, potrivit datelor incomplete, până la 25 Aprilie Apelul Consiliului Mondial al Păcii cu privire la încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri a fost semnat de peste 566.000 locuitori din Mukden. AUSTRIA VIENA, 30 (Agerpres). — TASS transmite: Comitetul austriac pentru apărarea păcii a anunţat că până la 28 Aprilie, 581.625 persoane au semnat Apelul Consiliului Mondial al Păcii cu privire la încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. Nignai la Viena. Apelul a fost semnat de 310.904 persoane. FRANŢA PARIS, 29 (Agerpres). — TASS transmite: Ziarul CE SOIR relatează că Consiliul municipal al oraşului Vilerban (departamentul Rhone) compus din reprezentanţi ai diferitelor partide (radicali, socialişti, comunişti şi alţii) s-a pronunţat în unanimitate pentru încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. Numeroase adunări ale populaţia din oraşul Lyon şi din împrejurimi au aprobat in unanimitate Apelul Consiliului Mondial al Păcii cu privire la încheierea unui Pact al Păcii. NORVEGIA OSLO, 28 (Agerpres). După cum anunţă ziarul FRIHETEN, numeroşi artişti de frunte din Norvegia au semnat Apelul pentru încheierea unui Pact al Păcii. Artistul Ole Grepp a declarat: „Suntem de părere că viaţa merită să fie trăită şi că noi trăim pentru a crea lucruri folositoare şi bune. Cerem ca reprezentanţii marilor puteri să se întâlnească pentru a ne crea nouă şi tuturor oamenilor o bază sănătoasă pentru muncă. Noi vrem pace“. Artistul Ejrell Baekenand a declarat: „Bineînţeles că am semnat Apelul Consiliului Mondial al Păcii. Am semnat deoarece consider că singurul lucru potrivit în situaţia actuală este ca masele populare din toate ţările să-şi spună deschis cuvântul, să arate ca nu vor să participe la nicio aventură războinică şi că doresc pacea“. R. P. ALBANIA TIRANA, 29 (Agerpres). — Agenţia Telegrafiei Albaneză transmite : In RP Albania campania strângerii de semnături pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii se apropie de sfârşit. Până la data de 27 Aprilie Apelul a fost semitat de 820.000 persoane. DANEMARCA COPENHAGA, 30 (Agerpres). — ZMSS transmite: Comitetul pentru apărarea păcii în Danemarca a anunţat că în Danemarca s’au strâns până în prezent 44.668 semnături pe Apelul Consiliului Mondial al Păcii cu privire la încheierea unui Pact al Păcii între cele cinci mari puteri. AUSTRALIA SYDNEY, 30 (Agerpres). — TASS transmite: Comitetul australian pentru apărarea păcii sprijină cu însufleţire Apelul Consiliului Mondial, al Păcii cu privire la încheierea unui Pact al Pâini între cele cinci mari puteri şi chiamă populaţia să înceapă campania pentru strângerea de semnături pe acest Apel. Comitetele locale de luptă pentru pace din toate colţurile Australiei au pornit o campanie de lămurire în legătură cu însemnătatea semnării Apelului și fac pregătiri în vederea începeriistrângerii de semnături. Evenimentele din Coreea Phenian 29 (Agerpres). — TASS transmite : In comunicatul înaltului Comandament al Armatei Populare a RPD Coreene din 28 Aprilie se arată că unităţile armatei populare, împreună cu voluntari chinezi continuă să ducă pe toate fronturile lupte crâncene împotriva inamicului. Ofensiva agresorilor americanoenglezi a fost oprită pe întregul front. In unele sectoare, inamicul a fost respins spre Sud, în urma operaţiunilor active duse de unităţile armatei populare şi unităţile de voluntari chinezi. ★ PHENIAN, 30, (Agerpres). — TASS transmite: La 29 Aprilie, înaltul Comandament al Armatei Populare a R.P-D. Coreene a anunţat că unităţile Armatei Populare, acţionând împreună cu unităţile de voluntari chinezi continuă să desfăşoare operaţiuni militare pe toate fronturile. Pe frontul de Vest unităţile Armatei Populare, provocând inamicului mari pierderi in oameni şi material de război, s’au apropiat de un punct la 20 km. Nord de Seul★ ISTANBUL 30 (Agerpres). — TASS transmite: Corespondentul ziarului DJUMHURIET anunţă că brigada turcă care ia parte la agresiunea americană în Coreea suferă pierderi grele. Numai în ultimele două zile, brigada a pierdut 273 oameni. Din compania a 9-a a batalionului 3, nu au mai rămas decât 10 oameni. Soldaţi americani şi britanici trec pe teritoriul R. D. Germane Berlin 29 (Agerpres). — TASS transmite: , In ultimul timp au fost semnalate noi cazuri de trecere pe teritoriul R. D. Germane a militarilor din armatele americană şi engleză. Soldaţii Douglas Richard Sharp, John Trefford, Mersdam John Preass şi Francis Joseph Kelly au declarat că nu mai doresc să servească în armatele ţărilor lor şi cer să li se acorde drept de azil. Soldatul John Trelford din armata americană scrie in declaraţia sa: „Am trecut în R. D. Germană pentru că urăsc războiul. Cred că în momentul de faţă Statele Unite intervin în mod excesiv în treburile celorlalte ţări, ca de pildă în treburile Coreei şi duc în general pregătiri pentru un nou război. Nu vreau să lupt în rândurile armatei unei ţări care deslănţue în mod premeditat războiul pentru a spori profiturile capitaliştilor". „Nu pot să mă împac cu situaţia de a fi trimis ca soldat în rândurile trupelor cotropitoare din Coreea sau din Malaya, pentru a înăbuşi voinţa de libertate a popoarelor acestor ţări. Nu sunt de acord cu sporirea şi întărirea forţelor armate britanice pe calea prelungirii duratei serviciului militar şi a chemării sub arme a rezerviştilor. Nu dau crezare afirmaţiilor guvernului englez că este necesară remilitarizarea Germaniei Occidentale, că este necesară trecerea industriei engeze pe picior de război, în momentul când nivelul de trai al oamenilor muncii din Anglia se înrăutăţeşte". Mersdan John Preass, soldat al forţelor militare aeriene engleze scrie: De la începerea intervenţiei americane in Coreea, am înţeles că singura intenţie a marilor capitalişti din Apus o constitue deslănţuirea războiului... Eu personal — declară în continuare Mersdan John Preass îmi dau seama că dacă voi rămâne în Apus, voi fi transformat într'o unealtă a capitaliştilor şi voi fi silit să lupt şi să ucid pe fraţii mei pentru ca să crească profiturile capitaliştilor". Explicând motivele refuzului său de a servi, in armata engleză, soldatul Francis Joseph Kelly scrie: „Nu sunt de acord cu politica cursei înarmărilor dusă de guvernul englez. In momentul de față prietenii și camarazii mei mor în Coreea pentru interesele agresorilor americani". Aceste scrisori confirmă faptul că politica agresivă a cercurilor conducătoare americane şi engleze provoacă nemulţumirea crescândă a soldaţilor americani şi englezi. MASE TOT MAI LARGI ALE POPORULUI AMERICAN CER REGLEMENTAREA PAŞNICĂ A CONFLICTELOR INTERNAŢIONALE NEW YORK 28 (Agerpres).TASS transmite: In ciuda istoriei războinice aţâţată în mod artificial, numeroşi cetăţeni americani încep să înţeleagă cât de nefastă este politica cercurilor conducătoare din Statele Unite şi refuză să sprijine programul militar şi politica de continuare a agresiunii din Coreea şi de înarmare a Germaniei şi Japoniei. Cursa înarmărilor, sporirea preţurilor şi impozitelor, trimiterea de noi contingente de trupe americane în Extremul Orient şi în Europa provoacă nemulţumire în rândurile maselor largi ale poporului american. In cadrul Congresului sindicatului muncitorilor prin industria cărnii (afiliate la CIO), care a avut loc la Chicago, a fost adoptată în unanimitate o rezoluţie cerând reglementarea paşnică a problemelor internaţionale prin convocarea unei conferinţe a marilor puteri. Recent a avut loc la New York o conferinţă a sindicatului membrilor corpului didactic, în cadrul căreia a fost discutată chestiunea: „Şcolile şi lupta pentru pace”. La conferinţă au luat parte 1.500 membri ai corpului didactic, diferiţi activişti pe tărâmul învăţământului şi fruntaşi ai vieţii publice. Thomas Emerson, profesor de drept la Universitatea din Yale, a chemat la luptă pentru apărarea păcii. „Masele largi ale poporului american, a declarat Emerson, împreună cu popoarele din lumea întreagă cer imperios reglementarea paşnică a conflictelor internaţionale.’’ In ciuda asprei cenzuri secrete a monopolurilor, presa este adeseori nevoită să publice materiale care dovedesc creşterea nemulţumirii poporului american faţă de politica lui Truman. Recent, locuitorii unui cartier din Brooklyn au obţinut să fie publicată în ziarul BROOKLYN EAGLE următoarea declaraţie: „Un grup de cetăţeni ne-am unit pentru a înfiinţa o Asociaţie paşnică urmărind respectarea principiilor Chartei ONU. In măsura posibilităţilor noastre, scopul nostru principal trebue să fie întărirea păcii. De aceea, adresăm tuturor cetăţenilor din oraş apelul de a înfiinţa asociaţii asemănătoare în cartierele în care locuesc, pentru a-şi dovedi ataşamentul faţă de principiile ONU, pentru a obţine respectarea acestora şi pentru a sili pe cei ce poartă răspunderea in această privinţă să nu renunţe la posibilitatea reglementării paşnice a divergenţelor existente". In oraşul*Akron (statul Ohio), membrii unei Asociaţii înfiinţate recent şi care poartă numele ,mapoiaţi-ne pe fiii noştri din Coreea”, au convocat un meeting tot care au participat părinţii soldă- filor care se află în Coreea. In cadrul acestui meeting, părinţii au cerut întoarcerea fiilor lor şi începerea de negocieri de pace. Ziarul CHICAGO DAILY NEWS a publicat o scrisoare a părinţilor ai căror fii au fost ucişi în Coreea. Toţi părinţii cer retragerea imediată a trupelor americane din Coreea. Tatăl unui soldat din Coreea, a publicat în ziarul PITTSBURGH SUN TELEGRAPH (care apare în statul Pennsylvania) o scrisoare în care cere guvernului: „înapoiaţi-ne copiii din Coreea şi din celelalte regiuni ale lumii”. Numeroşi soldaţi americani care se află pe frontul coreean resping politica de război. In rândurile trupelor americane: din Japonia creşte starea de spirit antirăzboinică. In oraşul Yokokama, soldaţii americani au strâns■ semnături pe un buletin pe care era scris: „Jos războiul!, Suntem împotriva trimiterii de trupe in Cohoreea’’. Amploarea crescândă a grevelor şi demonstraţiilor de protest din ţările capitaliste PARIS, 29 (Agerpres). — TASS transmite : După cum anunţă ziarul L’HUMANITE, în Spania, in provincia Guipuzcoa, grevele continuă. Greviştii cer punerea în libertate a muncitorilor arestaţi. Din ordinul guvernului lui Franco, la San Sebastian au fost închise cinci fabrici mari şi numeroase întreprinderi comerciale, ai căror proprietari şi-au exprimat solidaritatea cu greviştii şi au sprijinit cererile lor.In continuare, ziarul subliniază că, la 27 Aprilie, autorităţile franchiste au ordonat închiderea a 47 fabrici textile din Manresa, lângă Barcelona, ai căror muncitori se află în grevă de la 14 Aprilie. ★ PARIS, 29 (Agerpres). — TASS transmite : După cum anunţă ziarele democrate franceze, Comitetul Central al Partidului Comunist Spaniol a adresat poporului spaniol un apel prin care chiamă clasa muncitoare, păturile mijlocii, mica burghezie, pe industriaşi şi pe comercianţi, pe militari şi pe civili, pe catolici şi pe atei, să constitue în cât mai scurt timp un front popular democrat şi republican pentru apărarea intereselor lor vitale, pentru apărarea existenţei Spaniei, care este ameninţată de politica militaristă dusă de clica lui Franco. ★ ROMA, 29, (Agerpres). — TASS transmite: Greva generală de 24 ore a oamenilor muncii din industria metalurgică şi industria construcţiilor de maşini din Italia s-a desfăşurat sub semnul organizării şi unităţii. Greva a cuprins toate centrele industriale din ţară. Toate uzinele metalurgice şi de construcţii de maşini particulare şi de stat îşi întreruipseseră activitatea. Ziarele anunţă că la greve au luat parte aproape 600.000 oameni ai muncii, membri ai Confederaţiei Generale a Muncii din Italia, cât şi ai altor organizaţii sindicale. După cum anunţă ziarul UNITA, la Milano au intrat in grevă pe 95 la sută din metalurgişti, la Sesto San Giovanni, suburbie industrială a Milanului, 100 la sută, la Torino, 92 la sută La Florenţa şi Neapole, procentajul de participare a metalurgiştilor la grevă a atins 98— 100 la sută. La Genua şi Spezzia a avut loc la 27 Aprilie, la chemarea Carnetei de Muncă, o grevă de 24 ore a tuturor oamenilor muncii fără excepţie. Greva a fost organizată în semn de protest împotriva ocupării de către poliţie a uzinei „Odero- Terni-Orlando“ în apropiere de Spezzia, ai cărei muncitori duc de mai multe luni o luptă eroică împotriva concedierilor şi a planurilor de lichidare a acestei întreprinderi. * - 'l |R Shanghai 29 (Agerpres). — TASS transmite: -‘ti După cum relatează ziarele din Tokio, Uniunea muncitorilor din industria de automobile din Japonia a organizat în cursul ultimelor săptămâni o serie de greve în special la întreprinderile companiilor „Nissan", „Isudzu" și „Teito", cerând majorarea sala*- ■ țiilor cu 40°/o. In dimineaţa zilei de 28 Aprilie, organizaţiile sindicale 4 din întreprinderile industriei de automobile din regiunea Tokai au început o grevă. In regiunea Kansai s'a desfăşurat o grevă de trei ore în întreprinderile com -' paniei „Nissan". Greva a început și în întreprinderile companiei „îsudzo". Sindicatele din alte întreprinderi ale industriei de automobile se pregătesc de asemenea să declare grevă în semn de solidaritate cu greviștii. i