Vasárnapi Ujság – 1855

1855-07-15 / 28. szám - Layard (kép) 221. oldal / Nevezetes személyek arczképei és életirásai

221 olly sürülte, hogy a meredek hegyoldalon csak tapogatózva nyomulhattunk előre. — A barna láva mindinkább pirult, — a föld égett lábaink alatt s a meleg fuvallat köngött, szétszagga­tott fü­stoszlopok rongyait hordott felénk, — mindegyikünk érzé, hogy az örök tűz közelében jár. Egyszerre elkapták a szelek a kellemetlen ködöt s néhány lépésnyire óriási örvény tátongott felénk. — Setét füst gomoly­­gott száz helyen, — sárgaveres kén csillogó jegeczekben s lejebb szikrázó parázs fénylett, s a setét mélységben kétes pokolias félhomályt idézett el. — Mélysége körülbelül száz­ötven láb, — átmérője ugyanannyi lehetett; — egyike volt ez azon torkola­toknak, mellyek 1845-ben alakultak. Innen már csak veszélylyel hat­hatunk előre. A hegy északi oldala függőleges bércz­falként több ezer lábnyi mélységbe nyult l­e — olly mélyen , hogy a levetett kődarab esése fel nem hal­latszék , — jobb­ról eme torkolat, igazi pokoltorná­cza. — E kettő között kanyargott keskeny, meredek szédelgős ösvé­nyünk , mellyel még veszélyeseb­bé tön a keletkező szél, gőzt- füstöt szórva szemeink közé. Hü ebem a vén Nero ösztön­szerűleg érezvén a "veszély nagysá­gát, iszonyú vo­nulásra fakadtan egyszerre megsi­kamlott , s csak kevésbe mult, hogy a füstölgő torkolatba nem zuhant, hol pilla­nat alatt hamuvá lesz minden élő­lény. Mire négy illy torkolat mellett elhaladunk, ösvé­nyünk tágult s félóra múlva Hekla tetején va­n ránk. Derekasan ki­fáradva a legkö­zelebbi lávadarabra leültem, — meleg volt, — a föld repedé­seiből kékes füst szállott fel, a vulkáni tűz tőszomszédságában valánk. Nyugalom, s a hegy redőiben talált hó segélyével készitett tejes puncs csakhamar visszaadá előbbi erőmet, s teljes odaen­gedéssel élvezhetem a nagyszerű, mondhatni páratlan kilátás gyönyöreit. — Nagyszerű földabroszként terült el Island szigete lábaink alatt, hatezer lábnyi magasban valánk. — Nyugaton s északnyugat felől hegyektől kerített zöld rétek terültek el, fe­héren csillogó folyamoktól szeldelve. — Északra s észak-keletre a havasok nem hegycsúcsok, hanem egész hólepte síkság gya­nánt csillogtak, itt-ott setéten zöldelő erdők bokrozata, — setét­kék tavak szakiták félbe az egyszerű de magasztos látványt. — Emberek lakóit, várromokat, csillogó tornyú városokat, fehérlő utakat hiába keresünk, a gőzgépek a vasúti mozdonyok zaja itt ismeretlen, — itt a természet egészen szűz állapotban terül a néző szemei elé, menten minden igától, mi alá haszonleső fia, az ember, görnyité. — Dél felől messze, messze az Atlanti tenger végtelen tükre ragyogott, s vagy tiz mérföldnyire a West­manna szigetek bazalt sziklái fénylenek. — Az ég varázs tiszta­sága s a vulkáni ország sajátlagos jelleme a kilátást itt legnagy­szerűbbé s legsajátságosabbá teszi. Gyorsan mult az idő s alkonyodni kezde,—én tehát a hegy ormát, melly nem annyira csucs,mint inkább magas lapály, ösz­szevissza baran­goltam, mig vagy száz nyugvó lépésnyire helyem­től a tátongott főtorkolat előt­tünk.— Igen sza­bálytalan volt alakja; száz láb­nyi széles félne­gyed órányi hosz­szu örvény, né­melly oldalai füg­gőlegesek voltak, másokat hó le­pett, — a torko­latba leszállni kí­vánván,vezetőim­mel a hóra ültem, s egy kis lendület elég volt arra, hogy villámse­bességgel a négy­száz lábnyi mély­ségbe le szánkáz­­zunk. Pár pilla­nat alatt a torko­lat alján valánk, — leérve, össze­vissza kóboroltuk e nevezetes ör­vényt majd kén­gőz fölé tartottuk kezünket , majd hó- és jégből ala­kult boltozatok alatt álltunk, — a torkolat alja, melly boltozat gyanánt az olvadt belsőt takarja, re­pedezett láva,— közepén egy ös­­szevissza repede­zett bazalt szikla hevert, mellyből szüntelen gőz öm­lött ki. — A hőség által a hóból kiolvasztott boltozatban fris patakra akadtunk, mellyből csutoráinkat megtöltve, visszatérés­ről gondolkozunk. — Csak nagy üg­gyel bajjal és sok veszély­lyel mászhattunk fel a torkolat laza kövületből álló oldalain. — Felérve megkerültük az egész torkolatot, — s egy nagy széles lávahasadékot átugorván, azon helyhez értünk, hol a hegy csú­csára először feljutottunk. Néhány percznyi pihenés után visszafelé indulunk,—utunk sokkal gyorsabb s kevésbé veszélyes volt mint felfelé, a szél le­csendesült s a négy torkolat mellett elhallatánk minden borza­lom nélkül. — Mihez fel hat óra kellett , lefelé kettő elég volt (Vége következik.) Layard Ágoston Henrik alsóházi tag az angol parliamentben. (Terjedelmes ismertetését lásd a ,Pol. Ujd.'5 21. 22-dik számaiban.)