Veac Nou, 1955 (Anul 11, nr. 1-52)

1955-10-14 / nr. 41

Proletari din toate tarile, uniti-va Organ al Consiliului General A.R.L.U.S. ANUL XI Nr. 41 VINERI 14 OCTOMBRIE 1955 6 PAGINI, 25 BANI Spre noi succese In zilele de 8 si 9 octombrie ac., s-au desfășurat la București lucrările celui de al IV-lea Congres al Asociației noastre. Componenta Congresului — care a cuprins reprezentanți ai straturilor celor mai largi ale populației, oameni de diferite naționalități, de diferite convingeri și credințe religioase — a oglindit transformarea A.R.L.U.S.-ului într-una din cele mai largi organizații din patria noastră. De la cei 57.000 membri — cât număra în 1945, A.R.L.U.S.-ul s-a prezentat la acest Congres ca o mare organizație, cu peste 6 milioane de membri. Cu un sentiment de legitimă mândrie au primit membrii Asociației noastre înalta apreciere cuprinsă în salutul C. C. al P.M.R. și al Consiliului de Miniștri al R.P.R. în care se arată că transformarea A.R.L.U.S.-ului într-una din cele mai mari organizații de masă reprezintă o realizare de seamă a poporului nostru. Cauza prieteniei româno-sovietice a devenit cu adevărat cauza vitală a întregului popor ! De la tribuna Congresului, numeroși participanți au vorbit despre tradițiile de multe secole ale acestei prietenii, despre legăturile strînse economice și culturale care au existat în toate timpurile între poporul român și popoarele din răsărit, despre influența binefăcătoare ce au exercitat-o aceste relații asupra poporului nostru. A.R.L.U.S.-ul dezvoltării continuă și dezvoltă pe o treaptă mai înaltă aceste străvechi legături de prietenie, care au căpătat în anii puterii democrat-populare un nou conținut, devenind prietenia de nezdruncinat a două popoare frățești unite prin comunitatea ideologică, prin telul comun al făuririi unei vieți noi. Congresul A.R.L.U.S. a prilejuit o puternică manifestare a sentimentelor de dragoste și prietenie sinceră pe care le nutrește poporul român față de poporul frate sovietic. Aceste sentimente izvorăsc din convingerea fermă a fiecărui om,cinstit din tara noastră că relațiile de tip nou ce s-au statornicit între Uniunea Sovietică și Republica Populară Română —• relații bazate pe principiul internaționalismului proletar, pe respectarea suveranității naționale, a egalității în drepturi și a respectării intereselor reciproce — sânt chezășia dezvoltării poporului nostru pe drumul fericirii, sunt chezășia libertății și a independentei noastre naționale. Congresul a exprimat adeziunea poporului nostru fată de politica fermă dusă de Uniunea Sovietică pentru micșorarea încordării internationale, pentru asigurarea unei vicii pașnice și liniștite a popoarelor. Subliniind creșterea prestigiului internațional de care se bucură Statul Sovietic, Congresul a relevat că puternica mișcare de masă din toate țările spre întărirea prieteniei cu Uniunea Sovietică, care se concretizează și în activitatea de o amploare crescîndă a Asociațiilor de prietenie cu U.R.S.S. constituie un factor important în lupta popoarelor pentru pace. Congresul A.R.S.U.S. a dat glas recunoștinței calde a tuturor oamenilor muncii din țară noastră față de ajutorul frățesc pe care ni-l acordă U.R.S.S. în opera de construire a socialismului. Aind pe rînd au luat cuvântul la Congres muncitori, țărani și intelectuali care au vorbit despre comoara de aur ce o constituie pentru țara noastră ajutorul și experiența înaintată sovietică. Academicienii Gh. Ionescu-Sisești și Horia Hulubei, ca și muncitorul Cristoloveanu Matei, inginerul Dragomirescu Gheorghe, ca și țăranul muncitor Szegedy Florian și colectivistul Bercea Pricopie, au arătat pe baza propriei lor practici, roadele de neprețuit ale experienței și ajutorului U RSS. Participanții la Congres au întîmpinat cu vii aclamații cuvîntarea conducătorului delegației sovietice, tovarășul P. I. Kudreavțev, prim-locțiitor al ministrului Justiției al U.R.S.S., care a amintit în salutul său cuvintele rostite de N. S. Hrușciov cu una: prilejul vizitei sale recente în Roma„Oamenii muncii din Romînia pot fi siguri că poporul sovietic a fost, este și va fi un prieten credincios, de nădejde ni poporului român și îi va acorda un ajutor și sprijin multilateral în lupta pentru construirea socialismului, pentru întărirea continuă a statului democrat popular“. Cel de al IV-lea Congres A.R.S.U.S. a prilejuit un amplu bilanț al activității desfășurate de Asociația noastră în ultimii cinci ani. Milioane de oameni au luat parte la numeroasele manifestări culturale și artistice organizate în toate colțurile țării. Sute de mii de muncitori, țărani și intelectuali au participat la acțiunile organizate de A.R.L.U.S. in scopul cunoașterii și însușirii creatoare a experienței Sovietice ca „Zilele tehnicii sovietice“ sau „Zilele tehnicii și agrotehnica sovietice“. In acești ani, A.R.L.U.S.-ul și-a extins considerabil activitatea editorială. S-a organizat totodată un rodnic schimb de delegații intre U.R.S.S. și R P.RA crescut maturitatea politică a organizațiilor A.R.S.U.S. Din rîndurile lor s-au ridicat numeroase cadre capabile să rezolve cu succes sarcinile variate ce le stau în față. O mare realizare a constituit-o antrenarea în jurul organizațiilor A.R.L.U.S. a unui activ obștesc, alcătuit din numeroși fruntași ai producției industriale și agricole, ai științelor, artelor și ai vieții publice, care alcătuiesc fondul de aur, baza întregii munci a Asociației. Cu toate acestea, nu pot fi trecute cu vederea o serie de lipsuri existente în munca A.R.L.U.S.-ului. Despre aceste lipsuri au vorbit deschis o serie de delegați, „ele au fost înfățișate în raportul de activitate precum și în raportul asupra Proiectului noului Statut. Un imens ajutor în munca A.R.L.U.S.-ului îl constituie aprecierile profunde asupra acestor lipsuri cuprinse în salutul adresat Congresului de C.C. al P.M.R. în care se arată că „organizațiile A.R.L.U.S. nu folosesc în suficientă măsură spiritul de inițiativă al numeroșilor membri ai A.R.L.U.S., dornici să aducă un aport mai activ în munca Asociației. Unele organizații înlocuiesc munca vie în rîndul maselor prin metode de muncă birocratice, formale, de paradă“. Intr-adevăr, este un fapt că mai sunt organizații care în loc să desfășoare acțiuni vii de răspândire a cunoștințelor despre U.R.S.S. își limitează activitatea la întocmirea de situații și rapoarte asupra numărului de ședințe și consfătuiri; mai sunt organizații care se preocupă mai puțin de latura conținutului și a urmărilor practice ale manifestărilor decât de latura exterioară, mai sunt încă activiști care preferă să rezolve problemele într-un cadru îngust, nesocotind marea forță pe care o reprezintă milioanele de membri ai Asociației noastre. La aceste lipsuri au contribuit, deasemenea, suprapunerile și paralelismul între activitatea A.R.L.U.S. și activitatea altor organizații obștești și instituții de stat și mai ales existența unor forme organizatorice rigide. Amploarea crescânde a muncii A.R.L.U.S.-ului trebuie să nu corespundă forme noi, mai largi de organizare. Congresul a dezbătut cu seriozitate toate aceste probleme, adoptând în spiritul luminoaselor îndrumări cuprinse în salutul C.C. al P.M.R. — măsurile necesare pentru înlăturarea lipsurilor existente și îmbunătățirea continuă a activității A.R.L.U.S.-ului. Aceste măsuri și-au găsit concretizarea în Rezoluția adoptată de Congres, care trebuie să călăuzească organizațiile A.R.L.U.S. în desfășurarea activității de viitor. Precizînd principalele sarcini ale A.R.L.U.S.-ului, Rezoluția cere organizațiilor A.R.L.U.S. să-și ridice neîncetat la un nivel tot mai înalt munca lor de răspîndire a bogatei experiențe sovietice în industrie, tehnică, agricultură, artă, literatură și știință; să facă cunoscută în mase tot mai largi politica externă de pace a Uniunii Sovietice; să-și îmbunătățească metodele de muncă, folosind forme vii și variate de activitate, luptând pentru lichidarea metodelor formaliste și birocratice, stimulînd și valorificând inițiativa membrilor săi. O sarcină importantă A.R.L.U.S.-ului este de a îmbunătăți munca cercurilor de studiere a limbii ruse. A.R.S.U.S.-ul trebuie să îmbunătățească activitatea de informare a oamenilor sovietici asupra realităților din țara noastră, să organizeze schimburi de vizite reciproce între țara noastră și U.R.S.S. Rezoluția indică, totodată, mijloacele pentru realizarea importantelor sarcini ce revin în prezent Asociației. Organizațiile A.R.L.U.S. își vor putea desfășura cu succes munca numai dacă în toate acțiunile lor se vor sprijini pe un larg activ obștesc, dacă vor îmbunătăți colaborarea cu celelalte organizații obștești și instituții de stat. Un rol însemnat în îmbunătățirea muncii A.R.L.U.S.-ului îl are adoptarea de către Congres a noului Statut, care precizează mai limpede sarcinile Asociației, creează posibilități de lărgire a activității ei și introduce unele forme organizatorice menite să asigure desfășurarea unei mai rodnice activități. Potrivit prevederilor Statutului, membrii A.R.L.U.S.-ului din întreprinderi, instituții, șantiere, sate, unități culturale, școli, se vor constitui în adunarea generală a membrilor Asociației, care va alege anual din mijlocul ei Comisie A.R.L.U.S. Comisia A.R.L.U.S. va trebui să conlucreze strîns cu sindicatele U.T.M., A.S.I.T., conducerea cluburilor și a căminelor culturale, precum și cu alte organizații obștești și instituții culturale. In felul acesta se va asigura desfășurarea unei munci permanente și cuprinzătoare, prin forme variate de răspîndire a cunoștințelor despre U.R.S.S. Accentul muncii va cădea pe latura propagandistică și cultural educativă, iar nu pe cea organizatorică. Este de datoria organizațiilor A.R.S.U.S. și în primul rînd a consiliilor regionale și raionale să asigure o largă difuzare în masa membrilor Asociației a documentelor Congresului, să lămurească importanța sarcinilor Asociației, să explice că prevederile noului Statut vor constitui o temelie trainică pentru desfășurarea unei munci continue, mai largi. Congresul al IV-lea al A.R.L.U.S. s-a întrunit puține zile după adoptarea de către plenara CC. al P.M.R. și Marea Adunare Națională a unei hotărîri importante pentru întărirea partidului și a statului nostru; alegerea tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej ca prim secretar al C.C. al P.M.R. și a tovarășului Ghivu Stoica în funcția de președinte al Consiliului de Miniștri precum și a altor măsuri. In numele milioanelor de membri ai Asociației, Congresul A.R.L.U.S. a salutat cu căldură aceste măsuri, precum și hotărârea de a se convoca la 23 decembrie a.c. Congresul Partidului Muncitoresc Romîn — eveniment deosebit de important în viața poporului nostru, în lupta sa pentru construirea socialismului. In telegrama adresată C. C. al P.M.R. și Guvernului Republicii Populare Romîne, delegații la Congres au asigurat partidul și guvernul că A.R.L.U.S. va aduce întreaga sa contribuție la întărirea prieteniei romîno-sovietice, știind că astfel participă activ la construirea socialismului în patria noastră, la apărarea și consolidarea păcii. Călăuziți de hotărîrile celui de al IV-lea Congres al Asociației noastre, să consacrăm nobilei cauze a prieteniei romîno-sovietice energia și spiritul nostru de inițiativă, pentru fericirea patriei noastre dragi, pentru pace și socialism. Masele largi ale poporului nostru manifesta un fierbinte interes pentru cunoașterea marilor realizări ale Uniunii Sovietice. Ele își exprima admirația fața de politica fermă de apărare a păcii, securității și libertății popoarelor pe care o duce Uniunea Sovietică și o recunoștință caldă față de Uniunea Sovietică, față de contribuția ei hotărîtoare la eliberarea Romîniei și față de ajutorul frățesc pe care ni-l acordă în opera de construire a socialismului.Din salutul adresat de C.C. al P.M.R. și Consiliul de Miniștri al Republicii Populare Romîne, celui de al IV-lea Congres A.R.L.U.S.) Prezidiul primei ședințe a celui de al IV-lea Congres A.R.L.U.S, Celui de al IV-lea Congres al Asociației române pentru legături de prietenie cu Uniunea Sovietică Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și Guvernul Republicii Populare Române transmit un salut călduros celui de al IV-lea Congres al Asociației române pentru legături de prietenie cu Uniunea Sovietică — A.R.L.U.S., delegaților Congresului și prin ei tuturor membrilor acestei mari organizații de masă. Creat curînd după eliberarea patriei noastre, A.R.L.U.S.-ul, îndrumat de partid, s-a transformat în decursul celor 11 ani de existență într-una din cele mai largi organizații de masă, numărînd peste 6 milioane de membri — oameni din diferite straturi sociale, de diferite convingeri și confesiuni religioase. Aceasta este o realizare de seamă a poporului nostru. Așa cum a arătat primul secretar al C.C. al P.M.R., tovarășul Gheorghiu-Dej, „cauza prieteniei romîno-sovietice este cauza întregului popor“. Adeziunea de care se bucură A.R.S.U.S. în masa poporului nostru arată cît de potrivnică adevăratelor interese ale poporului nostru era politica antisovietică a guvernelor și partidelor burghezo-moșierești, politică pe care partidul nostru, urmat de multe alte minți luminate din rîndurile poporului muncitor și ale oamenilor de cultură, a combătut-o în mod hotărît luptînd pentru relații de pace și legături de prietenie între Romînia și Uniunea Sovietică. Pe acest tărîm au militat sub conducerea partidului în anii grei ai regimurilor reacționare asociația „Amicii U.R.S.S.“ și apoi „Societatea pentru întreținerea raporturilor culturale între Romînia și U.R.S.S.“ Caracterul larg cuprinzător pe care-l are acum U.R.S.U.S. exprimă sentimentele de dragoste și prietenie pe care le nutrește poporul român față de poporul sovietic. Masele largi ale poporului nostru manifestă un fierbinte interes pentru cunoașterea marilor realizări ale Uniunii Sovietice. Ele își exprimă admirația față de politica fermă de apărare a păcii, securității și libertății popoarelor, pe care o duce Uniunea Sovietică și o recunoștință caldă față de Uniunea Sovietică, față de contribuția ei hotărîtoare la eliberarea Romîniei și față de ajutorul frățesc pe care ni-l acordămn opera de construire a socialismului. In perioada dintre cele două Congrese ale sale, A.R.L.U.S. a desfășurat o activitate bogată și multilaterală. Milioane de oameni au luat parte la numeroase conferințe și manifestări culturale, artistice organizate de A.R.L.U.S. In această activitate și-au dat contribuția numeroși, fruntași ai producției industriale și agricole, ai științelor, artelor și vieții publice din țara noastră. O largă răspîndire au publicațiile și materialele documentare variate pe care le editează A.R.L.U.S. Aproape 1.000 titluri de cărți traduse din limba rusă, cu un tiraj total de 12,5 milioane exemplare, au fost editate în acest răstimp de Editura „Cartea Rusă“. S-a organizat un schimb rodnic de delegații din diferite domenii ale economiei și culturii între U.R.S.S. și R.P.R. Cu toate rezultatele pozitive obținute în munca sa, nu trebuiesc trecute cu vederea și lipsurile pe care le are încă A.R.L.U.S.-ul în activitatea sa. Organizațiile A.R.L.U.S. nu folosesc în suficientă măsură spiritul de inițiativă al numeroșilor membri ai A.R.L.U.S. dornici să aducă un aport mai activ in munca Asociației. Unele organizații înlocuiesc munca vie în rîndul maselor prin metode de muncă birocratice, formale, de paradă. La aceasta contribuie și unele forme organizatorice rigide. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și Guvernul Republicii Populare Romíne își exprimă convingerea că actualul Congres al A.R.L.U.S.-ului va avea drept rezultat înlăturarea lipsurilor existente și îmbunătățirea continuă a activității A.R.L.U.S.-ului. Ținînd seama de sarcinile construcției socialiste în țara noastră, A.R.L.U.S.-ul trebuie să desfășoare la un nivel superior munca sa în vederea cunoașterii de către muncitori, țărani, ingineri, tehnicieni, savanți scriitori și artiști, medici și învățători a experienței construirii socialismului în Uniunea Sovietică, a eforturilor poporului sovietic în construirea comunismului, a luptei Uniunii Sovietice pentru o pace trainică în întreaga lume. Odată cu aceasta, A.R.S.U.S., în conlucrare cu alte organizații de masă și instituții de stat, are sarcina de a contribui la cunoașterea în U.R.S.S. a realităților din țara noastră, la informarea oamenilor sovietici asupra înfăptuirilor noastre în domeniul economiei, culturii și vieții obștești.. Muncind astfel, Asociația A.R.L.U.S. va da un aport de preț la cauza construirii socialismului în patria noastră, la întărirea prieteniei și frăției între poporul român și popoarele Uniunii Sovietice, la cauza păcii între popoare. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și Guvernul Republicii Populare Române urează Congresului A.R.L.U.S. spor în muncă și noi succese în activitatea viitoare a Asociației. Trăiască marele popor sovietic ! Trăiască în veci prietenia frățească între poporul român și marele popor sovietic ! COMITETUL CENTRAL AL PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÎN CONSILIUL DE MINIȘTRI AL REPUBLICII POPULARE ROMÍNE Lucrările celui de al IV-lea Congres A.R.L.U.S. Sîmbătă 8 octombrie, la orele 10,30, s-au deschis în sala Marii Adunări Naționale lucrările celui de al IV-lea Congres al Asociației române legături de prietenie cu Uniunea pentru Sovietică (A.R.L.U.S.). La lucrări au luat parte 450 de delegați reprezentînd organizațiile A.R.L.U.S. din toate regiunile țării — oameni de știință și cultură, muncitori, fruntași în producție, colectiviști, întovărășiți și țărani muncitori cu gospodării individuale, fruntași ai recoltelor bogate, activiști ai A.R.L.U.S., militari, studenți, gospodine. Printre cei 250 invitați se aflau reprezentanți ai organizațiilor de stat,, economice și culturale, ai organizațiilor obștești. Se aflau în sală membrii delegației sovietice de oameni de știință și litere, fruntași în producție și activiști pe tărîm obștesc, care au sosit în țară pentru a lua parte la cel de al IV-lea Congres al A.R.L.U.S.-ului și la sărbătorirea Lunii prieteniei romîno-sovietice . De asemenea, în sală erau prezenți delegații asociațiilor de prietenie cu Uniunea Sovietică, din Austria, Belgia, Bulgaria, Cehoslovacia, Finlanda, Polonia și Ungaria. Cei prezenți au întîmpinat cu puternice aplauze la sosirea în sala Congresului pe conducătorii partidului și guvernului. In prezidiul Congresului au luat foc tovarășii : Gh. Gheorghiu-Dej, dr. Petru Groza, Chivu Stoica, I. Chișinevschi, Gh. Apostol, Miron Constantinescu, C. Pîrvulescu, A. A. Epișev — ambasadorul Uniunii Sovietice, P. I. Kudreavțev, conducătorul delgației sovietice, acad. prof. dr. C. I. Parhon, acad prof. Traian Săvulescu, L. Răutu, precum și acad. I. Murgulescu, Ofelia Manole și Octav Livezeanu, vicepreședinți ai A.R.L.U.S.-ului, M. Roșianu, președintele Institutului român pentru relațiile culturale cu străinătatea, Ion Pas, prim locțiitor al ministrului Culturii, Stelian Moraru, vicepreședinte al C.C.S., acad. Gh. Ionescu-Sisești, Cornelia Mateescu, secretar al C.C. U.T.M., prof. univ. N. Sălăgeanu, Maariia Filotti, artistă emerită a R.P.R., prof. univ. Ladislau Bányai, ing. Zoe Rigani, laureată a Premiului de Stat, Pricopie Bercea, președintele gospodăriei agricole colective ,,8 Mai“ din comuna Cotoroaia, regiunea Bîrlad. Cuvîntul de deschidere a Congresului a fost rostit de acad. prof. dr. C. I. Parhon, președintele A.R.L.U.S.-ului . — Cel de al IV-lea Congres A.R.L.U.S. — a spus vorbitorul — coincide cu deschiderea Lunii prieteniei romîno-sovietice. Ca în fiecare an, poporul român își manifestă cu acest prilej atașamentul. (continuare In pap,. 4-a) I Comitetului Central al P.C.U.S. Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. Delegații la cel de-al IV-lea Congres a Asociației române i pentru legături de prietenie cu U.R.S.S., exprimând sentimentele de dragoste și prietenie ale celor mai largi pături ale poporului român față de marele popor sovietic, trimite salutul lor fierturile Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și Guvernului Sovietic, cara conduc cu succes popoarele U.R.S.S. pe drumul construirii comunismului. Mergiînid, sub conducerea încercată a Partidului Muncitoresc Român, pe drumul construirii socialismului, poporul nostru se bucură de sprijinul neprecupețit al Uniunii Sovietice.Oamenii muncii din Republica Populară Română poartă o recunoștință fără margini marelui popor sovietic, eliberatorii patriei noastre. Asociația română pentru legături de prietenie cu U.R.S.S. își desfășoară întreaga activitate cu nobilul scop de a cern tribul la întărirea și dezvoltarea prieteniei ce leagă dimiima prin Îndepărtate poporul român de marele popor sovietic, comunicând maselor largi mărețele realizări și ajutorul frănțesc al Uniunii Sovietice. Luna prieteniei româno-sovietice, devenită o tradiție scumpă poporului nostru, constituie un nou ptrillej de întărire continuă a prieteniei româno-sovietice. Succesele strălucite ale poporului sovietic, dovadă de ne 1zdruncinat a superiorității sistemului socialist asupra celui capitalist, umplu de admirație inimile oamenilor muncii din Republica Populară Română. Experiența sovietică este însușită și aplicată de mase tot mai largi de oameni ai muncii din țara noastră în cele mai diferite domenii ale construirii socialismului. Poporul, nostru iubitor de pace susține hotărât politica consecventă de pace dusă de Țara Socialismului, politică ce reprezintă un factor hotărâtor pentru destinderea continuă a încordării internaționale și colaborarea pașnică între popoare. Sub îndrumarea Partidului Muncitoresc Român, Asociația română pentru legături de prietenie cu U.R.S.S. își va duce neobosit activitatea de întărire continuă a legăturilor frățești între poporul nostru și marele popor sovietic. Trăiască Partidul Comunist al Uniunii Sovietice In frunte cu Comitetul său Central — forța conducătoare a poporului sovietic! . . ! Trăiască Guvernul Uniunii Sovietice! Trăiască marea Uniune Sovietică — bastionul păcii, democrației și socialismului în întreagă lume! Trăiască și înflorească prietenia și frăția de nezdruncinat între poporul român și marele popor sovietici Către Comitetul Central al P.M.R. Guvernul Republicii Populare Române Delegații la cel de-al IV-lea Congres al Asociației române pentru legături de prietenie cu Uniunea Sovietică — A.R.L.U.S. — adresează Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romîn și Guvernului Republicii Populare Române un fierbinte salut. Sub îndrumarea partidului, A.R.L.U.S. și-a dat aportul la întărirea continuă a legăturilor de strânsă prietenie între poporul român și poporul sovietic. A.R.L.U.S. a dus o muncă permanentă în vederea popularizării multilaterale a marilor realizări ale U.R.S.S. și a politicii sale de apărare a păcii, în vederea aplicării creatoare a experienței sovietice în viața noastră economică și culturală. Participanții la Congres asigură Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român și Guvernul Republicii Populare Române că A.R.L.U.S. va aduce și pe viitor întreaga sa contribuție la întărirea prieteniei romîno-sovietice, știind că astfel va participa activ la construirea socialismului în patria noastră, la apărarea și consolidarea păcii între popoare. Trăiască Partidul Muncitoresc Român și Guvernul Republicii Populare Române! Trăiască marea Uniune Sovietică, apărătoarea păcii și libertății popoarelor! Trăiască în veci prietenia romîno-sovietică ! ! Trăiască prietenia și colaborarea pașnică între popoare 1%