Veselia, 1907 (Anul 15, nr. 1-52)

1907-01-05 / nr. 1

A-No. I. r •*. ia ce să se răsfeţe; din potrivă, să fie econoamă, să agonisească ban cu ban, să aibă caracter nobil, să fie onestă, statornică şi bună cu toţi cei ce o înconjoară, căci numai astfel va fi o solie model. — D-ra Olimpia P. Angelescu, Iaşi. 2.— Pentru ca o soţie să poată fi model, trebue să iubească cu sinceritate pe soţul eî, să-î fie devotată şi să păzească cu sfinţenie cele ce i s’au spus de preot, când ’î-a unit a petrece viaţa întreagă; să nu care să-l înşele.—C. E. Ţigănuşu, Buzău. 3—Iată cum trebue să fie o soţie model : Bărbatul să-şi iubească, De casă să ’ngrijască, De pruncî-apoî să vază, Măscărea să n’o arză, Şi lux să n’aibă mare, Câ-î criză de parale. D-ra Maria Jiani, Caracal. 4. — Dacă la cea maî mare parte din soţii sau viitoarele soţii ar lipsi marile pretenţii pe cari le au şi cari distrug iluziile tinerelului de azi de a se căsători, ar fi mult mai bine; ea se iubească şi să estimeze reciproc, pe cât posibil să se neglijeze distracţiile costisitoare şi să se înlăture introduceriile pe o scară întinsă, cam adesea ori nu pot avea rezultate plăcuţe.—Ceauşescu, Piatra-N. 5. — O soţie model, după mine ar fi aceea care nefiind urâtă ca fizic, ar avea calităţi psihice frumoase şi o educaţie bună, însă în nici un caz mai bună decât a soţului. Priceperea in arta de a conduce căznicia şi estitatea iarăşi îi sunt indispensabile pentru a purta un atare nume de model de soţie. Căci: Căpria mea este frumoasă Ca zâna din poveste ; De educaţie nu-î pasă, Căci educată este. Gheboasă nu-î şi nici n’a foci Ca altele în lume; In casă toate sunt cu rost Şi «draga» e-al său nume. De blândă, ’i blândă ca un miel Ce are mamă : două oi, Şi toate-o fac a fi model Chiar pentru voi. Virgil Popescu, Târgovişte. 6. —O soţie model trebue să-şî îngrijească bine copiii, să-şi iubească bărbatul şi să fie miloasă. — Rubin Feldstein, Galaţi. 7. — O soţie, ca să fie model, în primul rând trebue să fie o bună gospodină, să-şi iubească soţul ca pe sine insuşi, să-şi îngrijească copiii, să le dea o bună educaţie şi să-l crească în frica lui Dumnezeu, să nu-şi critice amicele, cunoscutele şi vecinii, să evite luxul şi moda şi întotdeauna să fie îmbrăcată curat şi modest. Dacă soţul vine acasă trist, să caute să-l înveselească prin cuvinte dulci şi măgulitoare, căci dânsa nu ştie din ce i-a provenit supărarea, în serviciu dacă e funcţionar, în afaceri de e comerciant, etc. In totdeauna când îi vin mosafiri, să-î primească cu bucurie, cu zâmbetul pe buze, să-î poftească să ia loc şi dânsa să ocupe scaunul cel maî retras, să înfirţie conversaţia şi niciodată să nu se arate prea deşteaptă, ci să răspundă întotdeauna veselă şi numai la cuvintele la care i se cere răspuns. In definitiv, să fie onestă, căci onoarea pentru femee este coroana de lauri.— D-na Virginia I. R. Mărculescu, Buzău. 7. —O soţie ca să fie model, trebue să fie : cinstită, harnică, deşteaptă, frumoasă şi să-şi iubească soţul, dar cam rar se găseşte o soţie care să întrunească toate calităţile acestea.—Constantin P. Mihalea, Iaşi. 8. —După mine, necăsătorit, consider ca o soţie model pe aceea care e virtuoasă, cu temere de Dumnezeu şi cu respect şi dragoste pentru soţ, a şti să-şî crească bine copiii şi să fie o bună gospodină.—Goslică Adamescu, cor. Domneşti (Putna). 9. —Ca să fie o soţie model, trebue să îndeplinească următoarele condiţiunî : Să aibă oarecare cultură, pentru a-şi putea îndeplini menirea ei în societatea, să nu fie nici mândră şi nici arogantă, căci atunci e egală cu una ignorantă. Şi nu fie prea pasionată şi amoroasă, căci atunci îşi calcă uşor datoriile de soaţă şi îşi pierde demnitatea. Trebue să mai fie şi serioasă, să-şî iubească soţul şi să fie o mamă bună , numai sub aceste condiţiuni poate fi şi se poate numi o soţie model.—D-ra Anetta Marian, Vidra-Putna. 10. — Model dacă voeştî să fie Iubita,'draga ta soţie,' Să-î scot un ochiu(fi) şi-apoi în fiară S’o pui In fiecare seară (Zâtt ?—R.) I- D- Cerne!, Slatina. 11.O soţie, ca să fie model, trebue în primul rând să fie cultă şi inteligentă, să fie frumoasă spre a nu ne speria seara când venim acasă . Zi-î, nasule, să se ducă. Că la noapte mă mănâncă. Trebue să fie credincioasă, spre a nu fi silit bărbatul să plătească gardişti pentru pază, să fie bună gospodină, căci lenea prea multă e vătămătoare. Să’şî dea seamă ce însemnează cuvântul estetic, spre a nu face lucrurile ca din topor. Sâ’şî iubească bărbatul maî mult decât pe sine însăşi,— şi numai astfel poate fi model. — Constantin Dinculescu, Balş- Romanaţî. 12. —Cred că unei femei, spre a fi model, nu trebue să-l lipsească de a fi puţin cultă, însă inteligentă şi bine crescută, având bunele calităţi de a fi o gospodină harnică şi a face fericit pe soţul ei,silindu-se oricând a-l mulţumi şi a împărţi cu el atât bucuriile, cât şi durerile, ce sunt destinate oricui pe drumul spinos al vieţei. Căci e ştiut de toată lumea că femeia e menită pentru a alina suferinţele soţului eî prin iubire, bunătate şi devotament. — Maria Perieţeanuu, com. Gesieni, Romanaţî. 13. —O soţie, ca să fie model, trebue să fie: frumoasă, cultă şi cu un caracter nobil. — Imcu Morcovescu, Hârlău. 14. — O soţie model trebue să fie în primul rând o bună casnică, adică : isteaţă, onestă, harnică şi econoamă; apoi, trebue să nu fie prea pasionată după lux şi să ştie să dea o educaţie aleasă copiilor ei. Istoria ne arată frumoase exemple în această privinţă. Frumoasa nobilă romană Cornelia, soţia lui Sempronius, rămânând văduvă, a refuzat să devină soţia lui Ptolemeu, regele Egiptului, şi s’a mulţumit a trăi o viaţă modestă, dând o educaţie aleasă copiilor ei Tiberius şi Caius Grachus. Odată venind la ea nişte matroane romane, cari străluceau în haine bogate şi giuvaeruri, mirate de simplitatea Corneliei, îi spuseră: «Cornelio, unde sunt giuvaerurile tale»?... Ea aduse pe cei doi copii ai ei şi arătându-i prietenelorsale, le răspunse : «Iată giuvaerurile mele!... Aceşti douî fraţi, căpătând o educaţie aleasă de la mama lor, au ajuns oameni distinşi şi au jucat un mare rol în statul roman. Orice soţie model trebue să aibă convingerea că numai astfel poate fi o soţie model — Popovici Gh. Ioan, Iaşi. 15. —O soţie model trebue să fie: sinceră şi devotată, onestă, modestă şi nu pretenţioasă, vrednică gospodină, cultă şi inteligentă. Dacă soarta a făcut-o să ia un bărbat urât, să nu îndrăgească pe alţii, iar dacă soţul meu e mai frumos, să nu fie geloasă.— D-ra Carolina Sand, loco. 16. — După mine, o soţie, model trebue să fie în primul rând : harnică, econoamă şi nu prea cochiă. In al douilea rând să fie iubitoare, simpatică şi alinătoare în nenorocirile pe cari le-ar întâmpina soţul eî. — Alex. A. Prudner, loco. 17. — Aşa trebue să fie o soţie drept model ! Bunătatea în persoană, cu o creşterefrumoasă. Un izvor de castitate şi onestă şi virtuoasă. Iar a sa gospodărie o să fie chiar la fel. Mamă bună, iubitoare De vlăstarul tinerel, Şi-a lor creştere aleasă, Educaţie frumoasă Să servească de model Mumelor, sub mândru soare. St. R. Ţerţeleanu, Comuna Cesicul, Romanaţî. 18. —Pentru ca o soţie să fie model, trebue să se bucure de aceste însuşiri. In primul rând să fie credincioasă soţului, bună menageră, întotdeauna de acord cu soţul, să i lipsească gelozia, de la care se nasc certurile şi să aibă şi o..... zestre frumoasă, căci atunci cu adevărat va fi o soţie model. — Urania Despotides, Bârlad. 19. —O soţie model trebue să fie: sănătoasă, frumoasă, cultă, inteligentă.—Robert Honig, Hârlăft. 20. — O soţie model trebue să fie cinstită, gospodină şi econoamă. Având copil, să şi-o crească dânsa, nu să-l lase pe seama guvernantelor şi servitoarelor, iar dânsa să plece pe la vizite, jucând cărţi sau cochetând cu donjuanii saloanelor. Cam astfel de exemple au tinerele în ziua de azî. Societatea e azî foarte imorală şi cu greu poţi găsi o soţie modei, şi din această cauză ea degenerează, în loc să progreseze,—soţia, femeia, fiind totul în omenire. — D-ra Miţa N. Ionescu, Craiova. 21. — Ca o soţie să fie model, se cere să săvârşească următoarele trei minuni: Să-şî iubească statornic soţul şi copiii, să fie bună gospodină şi să nu fie luxoasă. — D-na Lenuţa Mateescu, Calafat. 22 —Nu cred că o să poţi găsi o soţie model, fiindcă nu e creatură omenească să n’aibă vreun defect; însă pentru a servi de model, trebue să îndeplinească următoarele condiţiunî: Să fie vrednică şi sinceră, să ştie să îndepărteze grijile bărbatului, să sufere împreună cu soţul ei fără să-l reproşeze sau să divulge cuiva ce suferă din cauza soţului ei şi să se laude că e mulţumită în cazul când s’ar întâmpla contrar. (Cu condiţie ca suferinţa soţului să nu V E S E L I a Vineri, 5 Ianuarie 1907. Mărimea uşilor prin care trebue să treacâ "-1 ..... ......w—------------