Viața Nouă, aprilie-iunie 1972 (Anul 28, nr. 8489-8565)

1972-05-14 / nr. 8525

« Pag. a 2-a HOTĂRέRE privind sărbătorirea a 25 de ani de la proclamarea Republicii Populare Române (Urmare din pag. 1) urmări cultivarea in rîndul maselor de oameni ai muncii a dragostei față de patrie, de partid și popor, a internaționalismului socialist, a prieteniei frățești dintre oamenii muncii români și cei aparținînd naționalităților conlocuitoare, aplicarea consecventă a programului de educație comunistă, adoptat de plenara C.C. al P.C.R. din 3—5 noiembrie 1971. Uniunile de creație vor stimula creatorii — potrivit planurilor lor de activitate — la realizarea unor lucrări literare, de artă plastică, muzicale și cinematografice, care, prin conținutul și valoarea lor artistică, să reflecte semnificația istorică pentru destinele poporului român a actului revoluționar din decembrie 1947 și profundele transformări petrecute în viața economică și socialculturală a țării în cei 25 de ani de la proclamarea Republicii. In luna decembrie 1972 se va organiza „Decada dramaturgiei originale românești", cu care prilej se vor pregăti și prezenta spectacole cu cele mai reprezentative piese și lucrări muzicale din creația originală contemporană românească. De asemenea, în luna decembrie, va avea loc vernisajul salonului de pictură și sculptură al municipiului București, organizat cu prilejul împlinirii a 25 de ani de la proclamarea Republicii. Expoziții asemănătoare se vor deschide în cinstea mărețului eveniment și în orașele reședință de județ. Se vor edita în limba română și în limbile naționalităților conlocuitoare lucrări privind istoria patriei și a Partidului Comunist Român, trecutul de luptă al poporului român și cultura sa milenară, momente ale istoriei contemporane a României, semnificația evenimentului de la 30 decembrie 1947. In perioada 1 -10 decembrie 1972, se va organiza „Decada cărții românești", dedicată aniversării Republicii. Se vor organiza, sub genericul „Slăvim Republica", manifestări cultural-artistice ale artiștilor amatori, consacrate acestui eveniment : festivaluri, concursuri, treceri în revistă, microstagiuni, expoziții de artă populară și de fotografii etc. In luna decembrie va avea loc festivalul anual al filmului la sate, precum și „Retrospectiva filmului românesc“, în cadrul cărora se vor prezenta cele mai valoroase filme documentare și artistice realizate în cei 25 de ani de la proclamarea Republicii. Va fi organizată o sesiune științifică cu tema: „Republica Socialistă România la un sfert de veac de luptă pentru transformări revoluționare, pentru propășirea economică și social-culturală țării". Muzeul de istorie al Republicii Socialiste România, în colaborare cu Muzeul de istorie a partidului comunist, a mișcării revoluționare și democratice din România, Muzeul de artă al Republicii Socialiste România vor deschide expoziții jubiliare consacrate celei de-a 25-a aniversări a proclamării Republicii Populare Române ; în municipiile București, Iași, Cluj, Timișoara, Constanța, Oradea, Tg. Mureș, Craiova, Brașov, Galați și Suceava se vor organiza expoziții temporare care vor oglindi cele mai importante succese muzeistice obținute în ultimii 25 de ani. Sindicatele, organizațiile de tineret și femei, celelalte organizații din componența Frontului Unității Socialiste vor organiza manifestări cultural-educative adecvate categoriilor respective: concursuri profesionale și alte acțiuni menite să contribuie la educarea maselor, la ridicarea nivelului lor de pregătire politicoideologică, culturală și profesională. Consiliul național, consiliile locale pentru educație fizică sport, cluburile și asociațiile, îmipreună cu organizațiile de masă și obștești vor organiza manifestații sportive consacrate evenimentului. Presa centrală și locală, revistele culturale și literar-artistice, radioul și televiziunea vor marca evenimentul prin consemnarea multilaterală a momentului istoric al instaurării Republicii și a drumului nou pe care acest act l-a deschis în viața poporului și a țării, prin publicarea și transmiterea de materiale legate de semnificația proclamării Republicii, consacrate realizărilor din anii construcției socialismului, însemnate acțiuni sunt prevăzute în hotărire pentru marcarea peste hotare, a celei de-a XXV-a aniversări a Republicii Populare Române. In acest scop se vor publica, în limbi de circulație internațională, lucrările tovarășului Nicolae Ceaușescu și se vor organiza, cu ocazia apariției edițiilor din străinătate, acțiuni de popularizare a politicii interne și externe a partidului și statului nostru. Se vor edita în limbi străine lucrări de prezentare a transformărilor revoluționare și a realizărilor obținute de România în viața economică, social-politică și culturală în anii socialismului. Publicațiile pentru străinătate, cât și materialele documentare destinate străinătății vor prezenta realizările obținute în industrie, agricultură, construcții și alte ramuri ale economiei naționale, perfecționarea conducerii și organizării vieții sociale și politice, lărgirea democrației socialiste, dezvoltarea științei și culturii, ridicarea nivelului de trai al maselor, unitatea dintre politica internă și externă a țării noastre, momente din istoria partidului și a patriei. Se vor organiza peste hotare expoziții documentare, economice, de artă, carte și fotomontaje care să ilustreze dezvoltarea țării noastre în cei 25 de ani care au trecut de la proclamarea Republicii. Se vor organiza, de asemenea, conferințe de presă, gale de filme, seri culturale și alte acțiuni menite să contribuie la cunoașterea peste hotare a țării noastre, a politicii sale interne și externe, se va iniția și sprijini apariția, în presa din țara de reședință, de articole și știri în legătură cu evenimentul marcat, se vor edita buletine speciale. Pentru a cinsti acest eveniment din istoria poporului și a patriei noastre, se vor organiza o sesiune jubiliară a Marii Adunări Naționale, iar în centrele județene, sesiuni festive ale consiliilor populare. De asemenea, se va institui medalia jubiliară „25 de ani de la proclamarea Republicii". Se va emite o serie de timbre consacrate aniversării. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. și Biroul Executiv al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste își exprimă convingerea că, comuniștii, toți oamenii muncii, vor depune toate eforturile pentru a întîmpina împlinirea unui sfert de veac de la proclamarea Republicii cu noi și însemnate realizări în toate domeniile de activitate, sporindu-și contribuția la înfăptuirea mărețelor obiective stabilite de Congresul al X-lea al partidului în vederea făuririi societății liste multilateral dezvoltate sociaîn patria noastră. TEATRE • Teatrul de stat — D’ale carnavalului (orele 10 și 19,30). • Teatrul muzical — Motanul încălțat (ora 11) ; Singe vienez (ora 19,30). • Teatrul de păpuși — Isprăvile motanului desculț (ora 14). LA CASA DE CULTURĂ • „Copii mici cu... talente mari’’. Microrecital — balet și muzică (sala de spectacole, ora 10). • Phonic Club ’71. Audiții muzicale pe discuri — Cîntece patriotice (sala Ateneu, ora 10). • „Năzuințe, împliniri” — Concurs de creație (sala de limbi străine, ora 10). T. V. DUMINICĂ 14 MAI 1972 8.15 Gimnastica pentru toți. 8,30 Cravatele roșii. Film serial pentru copii Delfinul Flipper“ — episodul „Dl. Marvello”. 10,00 Viața satului. 11,10 Să înțelegem muzica. 12,00 De strajă patriei. 12,30 Emisiune în limba maghiară. 14,00 Postmeridian. 16,20 Telesport. Ciclism Aspecte înregistrate din „Cursa Făcut. 16,50 Fotbal : România - Ungaria (meci retur din sferturile de finală ale Campionatului european). Transmisiune directă de la Stadionul „23 August”. 18,50 Vetre folclorice : „Din Pietrari la Vaideeni”. Aspecte din folclorul vilcean. 19,10 Publicitate. 19,15 — 1001 de seri — „Crăiasa zăpezii“ (1): 19,30 filmul Telejurnal. 20,00 Reportajul săptămînii: „Unul dintre miile de constructori”. 20,20 Film artistic : „Bătălia de pe Neretva“. 23,00 Telejurnal. Sport. LUNI 15 MAI 1972 16,30 — 17,00 Curs de limba rusă (Secția a 14-a) — reluare. 17,35 Deschiderea emisiunii. 17,40 La volan. 18,00 Căminul. 18,4,5 Scena. 19,10 Noutăți cultural - artistice. 19,20 — 1001 de seri ! filmul „Crăiasa zăpezii” (11). 19,30 Telejurnal. 20,10 Reflector. 20,25 Film serial : „Salut Germain”. 21,15 Drumuri în istorie : „Turnul Severin — 1950“. 21,30 Steapa fără nume — muzică ușoară. 22,30 - „24 de ore”._ 22,45 Contraste în lumea capitalului. Buletin meteorologie • • Pentru următoarele 3 zile , Vremea va fi instabilă și răcoroasă în prima parte a intervalului, apoi se va ameliora. Cerul va fi schimbător. Vor cădea ploi sub formă de averse, mai ales in prima parte a intervalului. Vîntul va sufla potrivit din N. Temperaturile minime vor oscila intre 5 grade și 8 grade, iar maximele între 15 grade și 20 grade. De la Universitatea serala de marxism-leninism Se aduce la cunoștința studenților Universității serale de marxism-leninism că activitățile de luni 15 mai a.c., orele 17,30 ce au loc la Institutul pedagogic, se vor desfășura după următorul program : Principii și metode ale muncii de partid (Anul II). Forme și metode ale muncii politice de masă. Modul cum trebuie să se organizeze și să se folosească colectivele de agitatori, gazetele satirice, brigăzile artistice de agitație, diferite forme de agitație la locurile de muncă. Expunere: lector Aurel Secoleanu. Economie politică. (Anii I și II). Revoluția tehnico-științifică contemporană și implicațiile ei social-economice. Organizarea cercetării științifice în țara noastră. Sarcinile organelor și organizațiilor de partid privind realizarea de produse noi, autoutilarea întreprinderilor și promovarea progresului tehnic. (Dezbatere). Conf. dr. Petre Panțîru, Lector univ. Nicolae Fătu, Lectori : • Leonard Constantin, Drăguța Kis, Ion Coman, lancu Maron, asist. univ. Emilia Tănăsescu. Filozofie. (Anul II). Patriotism și internaționalism proletar. (Dezbatere). Lector univ. Elena Potorac, lector Victor Popescu. VIAȚA NOUĂ Timpul prielnic din aceste zile obligă la : Impulsionarea lucrărilor din legumicultura! In anumite condiții, cum ar fi, spre exemplu, cele impuse de ploile căzute în ultima perioadă, desfășurarea lucrărilor agricole este intr-adevăr îngreunată. Aceasta nu înseamnă, însă, că acțiunile ce trebuie întreprinse acum și care sînt hotărîtoare pentru producția acestui an se pot amîna de pe o zi pe alta. Nu numai la întreținerea culturilor dar și în legumicultura este nevoie să se acționeze cu operativitate, să se execute în aceste zile o serie de lucrări de maximă importanță. Semănatul și plantatul legumelor in cîmp, prășitul, plivitul buruienilor, combaterea dăunătorilor, legatul și copilitul tomatelor din solarii etc., sînt lucrări ce se impun a fi încadrate atît în condițiile de calitate prevăzute de tehnologie cit și în anumite perioade optime de timp. De altfel, in fiecare fermă legumicolă și pentru fiecare acțiune în parte s-au stabilit prin grafic termene precise a căror respectare este necesitate pentru bunul mers al întregii activități. Că pe alocuri, în unele cooperative agricole de producție se mai constată anumite întîrzieri sau decalaje care ar putea, fără îndoială, să influențeze negativ întregul proces de producție, este o dovadă că deficiențele de ordin organizatoric au început să apară. In raidul nostru întreprins sîmbătă pe această temă, am avut prilejul să întîlnim și asemenea situații. La C.A.P. Ivești, de pildă, la prima vedere, lucrurile par a merge bine. S-a plantat întreaga suprafață de roșii timpurii (10 ha) și ardei gras (10 ha), s-au semănat 8 ha cu tomate de vară, se lucrează la pregătitul terenului în vederea plantărilor ce vor urma. Dar, după cum am aflat de la ajutorul de șef de fermă Andrei Curus sunt și multe greutăți. Din suprafața pentru cultura vinetelor planificată (15 ha) nu s-a plantat nici un hectar, iar la roșii pentru ■ vară-toamnă foarte puțin deși o parte din răsadul pregătit în acest scop este și continuă să se alungească in sere, întreaga cultură de tomate timpurii din solarii și care cuprinde un hectar și jumătate, ca și tomatele de vară semănate în cîmp sunt lăsate, de cîteva zile, fără nici o îngrijire tocmai acum cind se impune o cit mai atentă întreținere a lor. Slaba participare la lucru a cooperatorilor care fac parte din această fermă principalul motiv invocato— trebuie să constituie un serios semnal de alarmă pentru consiliul de conducere al cooperativei agricole din Ivești. Avem convingerea că, în cele din urmă, această situație este tot o problemă de organizare a muncii. In celelalte cooperative pe care le-am vizitat cu prilejul raidului nostru (C.A.P.-urile Independența, Piscu, Barcea, Munteni, T. Vladimirescu) lucrurile merg mult mai bine, și realizările de pînă acum sunt cea mai bună dovadă în acest sens; se cunoaște că există o preocupare atentă în primul rînd din partea conducerilor fermelor respective pentru a asigura o bună și operativă desfășurare a lucrărilor de sezon din legumicultura. Aproape în fiecare din cooperativele citate mai sus se aflau cite 100—120 de cooperatori la lucru în grădinile de legume, la semănat și plantat, la recoltat sau pregătit teren. La ferma legumicolă a C.A.P. T. Vladimirescu (șef fermă Petrache Frumușariu), spre exemplu, într-o singură zi, cea de simbătă, s-au plantat nouă hectare cu diverse legume, s-au recoltat și livrat șase tone de spanac și ceapă verde, s-au executat lucrări de întreținere la cartofi și ceapă pe întreaga suprafață cultivată. In cîteva din cooperativele vizitate am întilnit un aspect pe care îl semnalăm întreprinderii județene pentru producerea valorificarea legumelor și fructeșilor. Este vorba de unitățile care urmează sa fie aprovizionate cu răsaduri de la Centrul pentru producerea răsadurilor Barcea și la care, pină acum, plantatul ardeilor In cîmp s-a făcut pe suprafețe restrînse din cauza unor deficiențe care au apărut în livrarea de către centrul amintit a acestor răsaduri. Reglementarea unei astfel de situații se impune cu cea mai mare răspundere dacă ne gîndim la faptul că trebuie asigurate, în totalitatea lor, condițiile necesare obținerii producțiilor planificate la toate sortimentele de legume. VIOREL BUCUR Acum e vremea înlăturării buruienilor (Urmare din pag. 1) tractoare cu cultivatoare au fost planificate încă de joi seara să meargă la prășitul florii-soarelui. Așa că, puteau începe lucrarea încă de la ora 5". Cine are dreptate ? La I.A.S. Dealu Bujorului prășitul mecanic al florii-soarelui pe cele 590 hectare s-a terminat. In schimb, întreținerea manuală acestei culturi cam... bate pansul pe loc. Doar în fermele conduse de tehnicienii Ion Vasiloiu și Constantin Isăilă s-a încheiat și prășitul manual. In celelalte patru ferme încredințate inginerilor Mircea Boghină, Gheorghe Necula, Vasile Totolici și Cornel Miron, vineri 12 mai a.c. buruienile nu fuseseră încă stârpite pe suprafețe cuprinse între 25 și 40 hectare. Părerea noastră este că în această unitate nimeni nu se grăbește să execute lucrările de întreținere. Dovadă că prășitul mecanic al porumbului nu s-a efectuat decit pe 50 din cele 1847 hectare, sapa rotativă s-a aplicat pe 650 hectare iar prașila manuală încă nu a început. Cu prilejul acestui raid am constatat că tocmai în aceste zile cind distrugerea buruienilor și a crustei din culturile prăsitoare trebuie făcută cu maximă operativitate, țăranii cooperatori își încheie ziua de muncă destul de devreme, la orele 16,30 la C.A.P. Foltești iar la C.A.P. Firțănești 12 mai a fost declarată... zi de odihnă. Astfel, cultivatoarele și tractoarele au stat nefolosite, iar membrii cooperatori și-au văzut de alte treburi. Intrebînd care este cauza acestei pauze, tov. Dumitru Niță, inginer șef al C.A.P. Fîrtănești ne-a spus doar atît : — A plouat astă-noapte, și terenul este moale. Fără să cunoască însă că vecinii au prășit toată ziua. Deci suntem obligați să repetăm prima afirmație: După cum se organizează, munca, așa, se prășește ! Punctul „Arcane" din perimetrul C.A.P. Duca. Vineri la ora 10,45 tractoarele din imagine stăteau nefolosite, deși s-ar fi putut lucra din plin. Neglijența și proasta gospodărire— în climatul lor favorabil (Urmare din pag. 1) să treacă neîntîrziat pe aici ca și la căminul școlii, pentru a aplica sancțiunile pe care le impune situația existentă din punct de vedere igienico-sanitar. La cantina din apropierea acestui grup școlar, la care servesc masa și elevii altor școli, există o oarecare preocupare pentru ordine și curățenie. Totuși și aici am întilnit lipsa spiritului gospodăresc. Astfel, pâinea proaspătă stă depozitată într-o ladă în cantități destul de mari, în loc să fie așezată pe niște rafturi ce se pot ușor confecționa în atelierele școlilor a căror elevi servesc masa aici. In curtea grupului școlar, în fața cantinei, am întilnit ieri după-amiază zeci de elevi care stăteau degeaba, în vreme ce nimeni — nici organizația U.T.C., nici diriginții și celelalte cadre didactice — nu au luat vreo inițiativă în vederea descongestionării terenului de moloz și cărămizi, a nivelării pămîntului și curățirii ierbii și amenajarea unor spații verzi. O situație și mai condamnabilă am găsit la căminul acestui grup școlar. Minerele de la ușile încăperilor au mai „supraviețuit" doar la câteva camere, peste tot lipsesc becurile și întrerupătoarele (pentru că se „completează" de la un dormitor la altul, ne spune un eiev) iar chiuvete sparte și robineți defecți, am găsit în mai multe locuri. Și tot deschizînd ușile camerelor de pe ambele părți ale holului, am rămas plăcut impresionați de aspectul interior al camerelor cu nr. 42, 44 și 45 unde locuiesc elevii anului I al clasei mașiniști. In toate aceste încăperi domnea o perfectă stare de curățenie și ordine — pereții fiind proaspăt zugrăviți și pardoseala spălată, cu așternuturile de pe paturi curate și lucrurile din camere aranjate cu mult gust. Curînd aveam să aflăm chiar din gura dirigintelui clasei — maistrul instructor Panait Bratu —„secretul" acestui mod civilizat de îngrijire a spațiului locativ din cămin, prezența dirigintelui în mijlocul elevilor și crearea unei opinii colective în rîndul acestora pentru păstrarea ordinei și curățeniei. Oare nu se poate generaliza experiența pozitivă a unor asemenea cadre din școală, care dovedesc interes pentru formarea viitorului muncitor și cetățean? Trebuie spus însă că în această privință organizația de partid (secretar tov. Ion Bursuc) cit și conducerea Grupului școlar (director ing. Ștefan Dumitrache) s-au mulțumit cu situația existentă și astfel în locul unor măsuri eficiente au adoptat o poziție expectativă. Nu-i mai puțin adevărat că nici conducerea Trustului de construcții (director tov. Dumitru Florea) nu și-a făcut simțită aici prezența de for tutelar. Așa se explică de fapt, starea deplorabilă în care se află această școală din punct de vedere gospodăresc. Desigur că Biroul Comitetului municipal de partid trebuie să ajute mai mult organizația de partid a școlii. In același timp se impune ca Biroul Comitetului municipal U.T.C. să ajungă mai des în mijlocul tinerilor din școlile profesionale, să se ocupe cu simț de răspundere de educația acestora, de organizarea timpului lor liber, în scopul formării la aceștia a conștiinței profesionale și etice corespunzătoare societății noastre. Astk I arată una dimre ușile a ruinului... Bănci deteriorate, aruncate la voia intimplârii.. Nr. 8525 înalta răspundere (Urmare din pag. 1) conducerea partidului, are ca scop cultivarea în conștiința comuniștilor a răspunderii fată de propriile fapte, față de colectivul în care muncește și trăiește, pentru că unui comunist nu-i pot fi indiferente viața și munca tovarășului său. Folosind forme și metode eficiente, organizațiile de partid stimulează spiritul de răspundere al comuniștilor față de buna gospodărire a potențialului material și uman, inițiativa în valorificarea rezervelor economiei, în dezvoltarea tehnicii și organizarea științifică a producției, înfăptuirea ritmică a sarcinilor de plan, realizarea angajamentelor asumate în întrecerea socialistă, descoperirea valorificarea superioară a resursiselor, constituie un rezultat firesc al acestei răspunderi. — In etapa actuală o atenție deosebită trebuie acordată creșterii răspunderii comuniștilor aflați în posturile de conducere a producției și a serviciilor de sinteză, relata în cadrul unei discuții tovarășul Ștefan Rădvan, director general adjunct al I.C.M.S.G. Aceasta pentru că pe cel aflat într-o asemenea funcție trebuie :să-l caracterizeze concepția înaintată asupra activității în domeniul unde lucrează, o maximă receptivitate față de tot ceea ce este nou In domeniul respectiv, să manifeste inițiativă, capacitate organizatorică, fermitate în materializarea hotărîrilor și a indicațiilor partidului. Deși adoptarea hotărîrilor este un rezultat al gîndirii colective, răspunderea personală este, după opinia mea, unul dintre factorii esențiali, determinanți ai aplicării acestora în viață. Elocvent în ceea ce privește creșterea răspunderii comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii față de întreaga viață socială este și interesul cu care aceștia dezbat proiectele unor hotărîri și legi puse în discuția maselor, propunerile valoroase pentru îmbunătățirea lor, dovedind o înaltă conștiință civică, ceea ce izvorăște din dubla calitate a omului în socialism ca producător și proprietar al bunurilor materiale. Educarea comuniștilor, a tuturor oamenilor muncii în spiritul normelor etice ale socialismului, cultivarea răspunderii față de partid și popor este un proces complex, continuu, de lungă durată, dar care se înfăptuiește la înalta școală comunistă, la nivelul exigențelor societății noastre socialiste. MICA PUBLICITATE VINZĂRI Vînd imobil întreg, curte, grădină mare. Adresați Nicolaescu, str. Traian 15, apartament 1, telefon 75002. Vînd urgent autoturism I.M.S. Strada Scînteii 154. Vînd DACIA 1100. Adresați telefon 23489. Vînd casă în stare bună. Str. Stemei 5. Vînd frigider FRAM, șifonier trei canate. Str. Avîntului 18. 1CHIMB LOCUINȚA Iași — ofer apartament bloc 2 camere și dependințe contra 2— 3 camere bloc Galați. Telefon 31599 Galați, după ora 18. Cedez apartament I.G.L. 3 camere pentru apartament bloc 2 camere. Columb 34. PIERDERI Pierdut legitimație eliberată de LT.C. Galați pe numele Silaghi Victor. O declar nulă. Pierdut foaie , de parcurs nr. 777093 eliberata de I.C.R.M. Galati pentru auto 2161 2708. O declar nulă. Pierdut legitimație nr. 8812 eliberată de I.C.M.S.G. pe numele Talabă D. Alexandru. O declar nulă. Pierdut legitimație eliberată de I.T.O. Galati pe numele Stroia Nicolae. O declar nulă. Pierdut legitimație vatman nr. 142 eliberată de I.T.O. Galati pe numele Angheluță Leonte. O declar nulă. DIVERSE Mama, sora, frații și nepoțelul, copleșiți de durere, amintesc împlinirea unui an de la decesul tragic al bunului lor ALEXANDRU TRÎMBIȚAȘU care a lăsat în urma lui numai regrete și lacrimi fierbinți ale durerii. Roza, Jak, René și Mihăiță, precum și familiile Beza, Benedek, Klain, anunță cu profundă durere încetarea din viață a bunului lor soț, tată și bunic IANCU SCHWARTZ Corpul neînsuflețit este depus la capela cimitirului. Inmormîntarea — astăzi, 14 mai ora 14. O mașină va transporta pe cei ce doresc să participe la funeralii. Plecarea va avea loc din str. Dornei, la ora 13,30.