Viața Nouă, ianuarie-martie 1973 (Anul 29, nr. 8724-8798)

1973-01-31 / nr. 8747

J V ) V Organ al Comitetului județean Galați al P. C. R. și al Consiliului popular județean ANUL XXIX — Nr. S747 | MIERCURI 31 IANUARIE 1973 | 4 PAGINI — 30 BANI | (Continuare în pag. a lila) Ieri, în sala Teatrului muzical „N. Leonard“ din Galați, a avut loc cea de-a XVIII-a sesiune a Consiliului popular județean, la care au participat deputații județeni, numeroși invitați, conducători ai organe de resort de la nivelul unor județului, directori de întreprinderi, șantiere de construcții și instituții, activiști de partid și de stat, primari din comune. Deschizînd lucrările sesiunii, tovarășul Constantin Dăscălescu, primsecretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, a subliniat că recenta Conferință a Organizației județele de partid a analizat cu înalt spirit de răspundere comunistă activitatea organului județean de partid, a stabilit măsuri concrete pentru toate organizațiile de partid, de masă obștești, pentru toate unitățile eco- și conomice și cultural-educative scopul îmbunătățirii substanțiale în întregii activități din județul Galați. In continuare, tovarășul Constantin Dăscălescu a arătat scopul sesiunii și a supus spre aprobare ordinea de zi . La primul punct, tovarășul Constantin Dăscălescu a făcut o amplă și analitică expunere asupra modului cum s-au realizat prevederile planului din anul trecut și a prezentat sarcinile mobilizatoare din acest an ce revin economiei județului. Raportul privind adoptarea bugetului local pe anul 1973 a fost prezentat de tovarășul Bucur Bloancă, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean. După prezentarea de către deputatul Iulian Simionescu a raportului comisiilor permanente, care au avizat proiectele de hotărîre, crările sesiunii s-au desfășurat laîn continuare pe comisii, în scopul participării la dezbateri a unui număr cît mai mare de deputați invitați, expresie a largului demosieratism promovat cu consecvență de partidul nostru. Pe marginea celor două rapoarte prezentate în comisii și apoi în plenul sesiunii au luat cuvîntul 159 de tovarăși care au făcut o analiză profundă și temeinică a activității desfășurate anul trecut de către organele locale ale puterii de stat, a propriei munci și au propus căi și metode de îmbunătățire a întregii activități în vederea realizării exemplare a sarcinilor mobilizatoare, a angajamentelor asumate pe acest an. In plenul său sesiunea a aprobat apoi hotărîrea privind planul de dezvoltare economică județului pe anul 1973, și socială a precum și hotărîrea privind bugetul local. Intr-o manifestare de deplină adeziune s-a adoptat răspunsul la chemarea la întrecere lansată de Consiliul popular al județului Maramureș. In încheierea dezbaterilor a luat cuvîntul tovarășul Constantin Dăscălescu care a spus : „După cum a reieșit din rapoartele prezentate, cît și din dezbaterile ce au avut loc, anul 1972 s-a caracterizat prin menținerea unor ritmuri înalte de creștere economică a județului Galați, printr-o muncă temeinică, orientată spre îmbunătățirea laturilor calitative ale activității în toate sectoarele. Și în 1972 potențialul productiv al economiei județului a crescut. S-a desprins, de asemenea, din lucrările sesiunii că aceleași ritmuri susținute continuă și in 1973, că ne propunem să existe preocupare pentru îmbunătățirea activității noastre. Cunoașteți noul mod de elaborare a sarcinilor de plan pe 1973, constînd în stabilirea unor nivele minimale și maximale. Problema aceasta nu se pune industria republicană numai pentru ci și pentru unitățile industriei locale, pentru agricultură, pentru toate celelalte sectoare coordonate direct de Consiliul popular. Va trebui deci să urmărim în permanență realizarea sarcinilor maximale, să facem totul pentru folosirea mai bună a forței de muncă, a capacităților de producție, a gindirii colective. Planul fiecărui consiliu popular, pînă la comună, va trebui orientat în acest fel. Fiecare direcție de resort, fiecare salariat al Consiliului popular județean trebuie să înțeleagă bine acest lucru, să muncească mai bine, să țină evidența rezultatelor obținute. La nivelul consiliilor populare comunale, comitetele executive în frunte cu primarul vor trebui să răspundă de transpunerea în viață a prevederilor cuprinse în programele economice anuale. Cel trebuie procedat și în ceea La ce privește urmărirea îndeplinirii programelor comunale de dezvoltare a zootehniei. Anul trecut rezultatele din acest sector nu au fost dintre cele mai bune. Dacă nu vom începe acțiunea de îmbunătățire a muncii de jos, de la fermă, nu vom Sesiunea Consiliului popular județean Raportul prezentat de tovarășul Constantin Dăscălescu, cu privire la adoptarea planului de dezvoltare economică și socială a județului Galați pe anul 1973 Tovarăși deputați și invitați. Planul pe anul 1973 elaborat într-o concepție nouă, pe baza directivelor Congresului al X-lea al P.C.R. și a măsurilor stabilite de Conferința Națională, cuprinde în prevederile sale concretizarea, corelarea și integrarea în obiectivele noastre economice, a angajamentelor asumate de colectivele de oameni ai muncii sub forma unor planuri suplimentare. Caracteristica esențială a acestuia este că pentru prima oară în cadrul economiei noastre planificate, la unii indicatori de bază, îndeosebi la producție și export se prevede un nivel minim corespunzător sarcinilor inițiale înscrise în cincinal și un nivel maxim care exprimă voința oamenilor, dorința lor de a se întrece cu timpul pentru a îndeplini cincinalul înainte de termen. Subliniez de la început că planul în acest nou cadru, este unitar și obligatoriu la parametrii maximali, deoarece el reprezintă interesele poporului, a întregii națiuni. La producția globală industrială planul județului prevede creștere de 23 la sută , productiovitatea muncii va spori cu 17 la sută, exportul cu 23 la sută, iar cheltuielile totale se vor reduce cu 45 lei la mia de lei producție marfă. Producția globală a întreprinderilor de industrie locală va crește cu 27 milioane lei, față de realizările anului trecut, livrările la export se vor dubla, iar volumul mărfurilor destinate fondului pieții va spori cu 12 milioane lei. Populația va beneficia de servicii îmbunătățite și diversificate privind prestările în construcții, reparații, transportul în comun, apă și altele. Pentru agricultură se stabilesc, de asemenea, sarcini deosebit de importante, atît pentru sectorul vegetal cît și pentru creșterea animalelor. te Planul dezvoltării economice essusținut de fonduri mari de investiții noi, orientate în ansamblu pentru accelerarea progresului economic și social al județului. Se vor pune în funcțiune 33 capacități de producție în industrie, 10 capacități în agricultură și un număr de 26 obiective socialculturale. Sarcinile deosebit de mobilizatoare sunt amplificate de angajamentul întreprinderilor și organizațiilor economice, a tuturor oamenilor muncii din județ de a depăși nivelele maximale la producția globală industrială cu aproape 250 milioane lei, la export cu aproape 10 milioane lei valută, la productivitatea muncii cu 3 270 lei pe un salariat, iar la beneficii cu 33 milioane lei. zile, volumul de construcții montaj va fi depășit cu aproape 40 milioane lei, preconizîndu-se obținerea unor importante economii de metal, ciment, lemn, combustibil și energie electrică. Realizarea sarcinilor maximale ale planului pe acest an, a angajamentelor luate, creează condiții favorabile pentru creșterea nivelului de trai al populației. Volumul desfacerilor de mărfuri și a prestărilor de servicii sunt prevăzute să ajungă la peste 3,7 miliarde lei, se va construi de către stat un număr de aproape 3 000 apartamente, iar învățămîntul, sănătatea și cultura își vor reîntregi și îmbunătăți baza materială și rețeaua de școli, laboratoare, ateliere, creșe și grădinițe. Recent, Conferința Organizației județene de partid, făcând o analiză profundă asupra muncii și rezultatelor obținute în anul 1972, a scos în evidență în mod critic, cu toată tăria, că în industrie și investiții principalii indicatori nu au fost îndepliniți, iar în agricultură cu toate rezultatele bune obținute în producția vegetală, sectorul zootehnic continuă să prezinte un bilanț nesatisfăcător. Hotărîrea conferinței constituie pentru noi toți un program concret de acțiune, un îndreptar pentru prevenirea și eliminarea neajunsurilor ce s-au manifestat anul trecut. Stimați tovarăși. O deosebită semnificație în dezvoltarea unitară a județului o va avea planificarea teritorială și trecerea de la planificarea globală valorică la nominalizarea detaliată a planului în expresie fizică. Una din direcțiile principale care dă garanția îndeplinirii nivelului maximal al planului și angajamentelor asumate o constituie concentrarea atenției comitetelor executive ale consiliilor populare, comitetelor oamenilor muncii, comisiilor pe probleme din unități pentru organizarea folosirii intensive a tuturor capacităților și suprafețelor de producție, a mașinilor, utilajelor, cu maximum de randament în tot cursul anului ; generalizarea schimbului II, introducerea și extinderea schimbului III în toate sectoarele și unitățile de producție. In acest an, indicele de utilizare a mașinilor unelte din secțiile de bază urmează să ajungă la cel puțin 85 la sută, față de 78 la sută realizat în anul precedent, creșteri importante fiind stabilite pentru Șantierul naval (12 la sută), Uzina mecanică navală (10 la sută), Combinatul siderurgic (6 la sută), Uzina mecanică a agriculturii și a industriei alimentare (5 la sută) și altele. Prin măsurile care se vor lua, timpul disponibil la unele grupe de mașini să fie utilizat în mai mare măsură, mai eficient, deoarece sunt frecvente cazurile cînd se vor scurta termenele de exeacesta este folosit mai puțin de cuție la 13 obiective între 15 și 90 70 la sută. In același scop se impun măsuri ferme, mai hotărîte ; pentru gospodărirea fondurilor fixe din dotare, de întreținere a acestora, sunt necesare măsuri exigente în ce privește respectarea programării reparațiilor, înlăturîndu-se întreruperile neplanificate, opririle accidentale, avariile. In același cadru trebuie să se înscrie și acțiunea privind extinderea mecanizării și automatizării proceselor de producție, îndeosebi în întreprinderile de industrie locală și ușoară, unde contrastele privind nivelul de dotare a secțiilor și atelierelor sunt evidente sub aspectul lipsei de preocupare. In programele de dezvoltare ale întreprinderilor, ale centralelor industriale și ale direcțiilor de resort din Consiliul popular județean, trebuie să-și găsească concretizarea acțiunile de reutilare și modernizare, de introducere a tehnicii tehnologiilor noi, folosind fondurișile proprii, creditele pentru o mică mecanizare și alte surse de finanțare, eliminindu-se tendința realizării obiectivelor pe calea cea mai ușoară, cu aportul investițiilor aprobate de la centru. Nominalizarea în întregime sarcinilor de producție in unități fizice, la nivelul întreprinderii, în fiecare secție și atelier, la fiecare loc de muncă, elaborarea pe această bază a unor programe concrete și detaliate de aprovizionare cu materii prime și materiale, întocmirea unor grafice de livrare ritmică a producției constituie o altă direcție principală spre care trebuie să-și îndrepte atenția comitetele executive ale consiliilor populare, consiliile oamenilor muncii, acționînd cu spirit de răspundere și exigență maxima. O asemenea măsură este pe deplin justificată de neajunsurile activității din anul precedent, cînd contractele restante în raporturile cu diverși beneficiari au fost în număr de 465 cu o valoare de aproape 1 miliard lei, creînd perturbații în lanț. In diferite ramuri ale economiei națonale. Sunt necesare măsuri stringente prin intervenții la toate nivelele (ministere, centrale, direcții județene etc.) pentru ca în cel mai scurt timp întreaga producție din acest an să fie nominalizată și contractată. In legătură cu această problemă sunt necesare măsuri imediate Combinatul siderurgic, Uzina Salaminorul de tablă, I.S.C.L., Industria cărnii, Fabrica de conserve Tecuci și altele unde peste jumătate din producție nu a fost încă contractată pentru acest an. O altă direcție importantă care trebuie să stea în atenția consiliilor și comitetelor oamenilor muncii se referă la o mai bună așezare a planului pe trimestre, pe luni decade, in sensul încărcării la mașiximum a lunilor din prima parte (Continuare în pag. a lila) ZOOTEHNIA-să producă rpe măsura sarcinilor -- g-1 * -1 actuale! Practica muncii unităților cele din județul nostru ne-a ag fidemonstrat că zootehnia este o ramură aducătoare de mari venituri și că bunele rezultate obținute în acest important sector sînt condiționate în primul rînd, de buna organizare, avînd în vedere că ciclurile de producție se desfășoară în perioade mai îndelungate. De altfel, asupra acestei probleme s-a in ■ (Continuare in pag. a iI-a) La C.A.P.-urile Rediul și Coca Minusuri în pregătirea și administrarea furajelor sistat în nenumărate rînduri în recomandările organelor agricole județene și îndeosebi în consfătuirile organizate de Biroul Comitetului județean de partid cu cadrele de conducere din unitățile de producție, avîndu-se în vedere că la baza revirimentului scontat în domeniul creșterii animalelor afle buna organizare, trebuie să se o temeinică cunoaștere a sarcinilor de către fiecare lucrător din zootehnie, o aplicare corespunzătoare a normelor tehnice de creștere a fiecărei specii de animale. Se știe că aceste cerințe pot fi satstfăcute numai în măsura în care aici sunt atrași să lucreze cei mai buni oameni, numai cu condiția ca toate consiliile de conducere ale cooperativelor agricole să se ocupe permanent cu toată răspunderea de această rașigură. In multe unități, așa cum a rezultat din raidurile întreprinse, indicațiile organului județean de partid sunt urmate cu rigurozitate, din prima lună a acestui an remar c. METAXA M. CREȚEANU » ȘEDINȚA COMITETULUI EXECUTIV AL C.C. AL P.C.R. In ziua de 30 ianuarie 1973 a avut loc ședința Comitetului Executiv al Comitetului Central al P.C.R., prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. In cadrul ședinței, tovarășul Nicolae Ceaușescu a făcut o informare în legătură cu vizitele efectuate de președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România în Pakistan și Iran, la începutul lunii ianuarie a.c. Comitetul Executiv a luat cunoștință cu viu interes despre rezultatele foarte bune ale vizitelor și despre posibilitățile însemnate de dezvoltare a colaborării bilaterale dintre România și Pakistan, precum și dintre România și Iran. Comitetul Executiv a dat o inaltă apreciere activității desfășurate de președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a aprobat în unanimitate rezultatele vizitelor și a stabilit ca ministerele și organizațiile economice să ia toate măsurile pentru transpunerea în viață a înțelegerilor stabilite cu ocazia vizitei. In legătură cu evoluția situației din Sud-Estul Asiei, Comitetul Effectiv a C.C. al P.C.R. salută cu deosebită satit^ ^Ahdncheierea acordului de încetare a războiului. ReÂscabilirea păcii în Vietnam, întreaga evoluție a*enimentelor din Vietnam demonstrează că un popor, hotărit să-și apere dreptul la viață liberă, independentă și demnă, să-și făurească destinele potrivit voinței sale, nu poate fi înfrînt de nici o forță din lume. Prin lupta sa, poporul vietnamez, care s-a bucurat de un mare sprijin din partea poporului român, din partea tuturor țărilor socialiste și a forțelor iubitoare de pace de pretutindeni, și-a cucerit respectul și simpatia tuturor națiunilor lumii. Acordul încheiat demonstrează o dată mai mult că în zilele noastre singura cale de soluționare a problemelor litigioase este calea tratativelor. Comitetul Executiv iși exprimă speranța că acordul realizat va crea condiții pentru instaurarea unei păci trainice, pentru ca poporul vietnamez, celelalte popoare din Indochina să-și poată consacra forțele dezvoltării lor economice și sociale, să-și poată soluționa problemele corespunzător voinței și hotărîrii lor, fără nici un amestec din afară. Reafirmînd solidaritatea Partidului Comunist Român cu aspirațiile naționale ale poporului vietnamez, cu lupta sa, Comitetul Executiv exprimă convingerea fermă că între Partidul Comunist Român și Partidul celor ce Muncesc din Vietnam, între Republica Socialistă România și Republica Democrată Vietnam se vor dezvolta continuu relații de prietenie și solidaritate frățească, în interesul celor două popoare, al unității țărilor socialiste și al mișcării comuniste și muncitorești internaționale. Comitetul Executiv exprimă, de asemenea, convingerea că între poporul român și toate popoarele din Indochina se va dezvolta o largă colaborare, considerînd că pe această cale România va putea contribui la lichidarea mai rapidă a rănilor războiului, la dezvoltarea acestor țări, la întărirea prieteniei între poorul român și popoarele din această zonă. Comitetul Executiv a dezbătut proiectul de lege privind protecția mediului înconjurător și a stabilit ca, pe baza observațiilor făcute in cadrul ședinței, proiectul să fie definitivat și apoi supus dezbaterii publice în vederea înaintării spre adoptare Marii Adunări Naționale. Comitetul Executiv a discutat și aprobat unele propuneri de modificare și completare a unor prevederi ale legislației penale. Principalele măsuri adoptate prevăd ca sancționarea unor fapte mărunte, care nu prezintă gradul de pericol social al unei infracțiuni, să fie in viitor sancționate ca abateri cu caracter administrativ ; să se introducă in legislația penală munca corecțională fără privare de libertate ; să se introducă unele simplificări în activitatea judiciară pentru a mări operativitatea și a înlătura unele paralelisme , de asemenea, au fost sporite atribuțiile Comisiilor de judecată. Măsurile aprobate de Comitetul Executiv vor fi înaintate Consiliului de Stat spre legiferare. Comitetul Executiv a rezolvat, de asemenea, unele probleme ale activității curente. ÎN PAGINA A IV - A PRIMIRI LA TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU — Ministrul afacerilor externe al Franței — Ambasadorul Uruguayului la București Solemnitatea înminării Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“, clasa I, ziarului „România liberă“ Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a înmînat marți, în cadrul unei solemnități, care a avut loc la Consiliul de Stat, Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I, conferit ziarului „România liberă“, pentru contribuția deosebită adusă la înfăptuirea politicii partidului și statului, de construire a socialismului în patria noastră și pentru activitatea de educație socialistă a maselor de ea (Continuare in pag. alla) Cuvîntul Io NICOLAE CEA Stimați tovarăși. Aș dori ca, în numele Comitetului Central, al Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri, al meu personal, să adresez calde felicitări întregului colectiv al „României libere", cu prilejul sărbătoririi a 30 de ani de la apariția primului său număr și al decernării înaltei distincții a Republicii Socialiste România. De asemenea, aș dori să adresez felicitări lucrătorilor de la „România liberă", care vor fi decorați cu diferite ordine și medalii ale Republicii Socialiste România. Acordarea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România", clasa I constituie o apreciere a conducerii de partid și de stat pentru contribuția pe care ziarul „România liberă“, cei ce l-au redactat și tipărit au adus-o la cauza eliberării patriei noastre, la dezvoltarea democratică și, apoi, la dezvoltarea socialistă a României. Intr-adevăr, „România liberă“ a apărut în condițiuni grele. Editarea ei a avut menirea să unească eforturile tuturor forțelor democratice, patriotice din țară, sub conducerea partidului comunist, pentru răsturnarea dictaturii fasciste, scoaterea României din război și alăturarea ei la coaliția antifascistă. Astfel, alături de „Scînteia", în anii ilegalității, „România liberă" a adus o contribuție de preț la activitatea partidului și a forțelor democrate. Desigur, nu este momentul acum să vorbim de întregul drum, de 30 de ani, al „României libere". Ea are merite în toate etapele dezvoltării României. Astăzi, prin răspîndirea cuvîntului partidului, Frontului Unității Socialiste, al gualvernului, „România liberă" contribuie la unirea eforturilor întregului nostru popor pentru transpunerea în viață cu succes a politicii interne și externe a partidului nostru. Dăm o apreciere deosebită activității „României libere“. Desigur că întotdeauna, și în toate domeniile, mai este loc de mai bine ; nu doresc însă acum să vorbesc despre aceasta. Am reținut din ceea ce ați spus aici că în atenția conducerii ziarului stă îmbunătățirea continuă a activității, tratării mai exigente a diferitelor probleme care se pun în actuala etapă a făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate, inclusiv în ce privește afirmarea în viața societății noastre a principiilor eticii și echității socialiste. Presa are, într-adevăr, un rol deosebit de important. Sîntem convinși că, împreună cu întreaga presă, „România liberă“ va face ca paginile ei să fie citite, să fie bine înțelese de cititori, contribuind în acest fel la realizarea marilor schimbări revoluționare din societatea noastră. Cu aceste gînduri, doresc să urez întregului colectiv, tuturor celor care lucrează și contribuie la apariția „României libere", succese tot mai mari în realizarea sarcinilor de onoare și de cinste ce le revin. Multă sănătate și fericire ! (Aplauze). Răspunsul Consiliului popular județean Galați la Chemarea Consiliului popular al județului Maramureș Consiliul popular al județului Galați, întrunit în cea de XVIII-a sesiune pentru adoptaarea planului economic și bugetului pe anul 1973, analizînd rezultatele obținute în îndeplinirea sarcinilor de plan pe anul 1972 și angajamentelor luate ca răspuns la chemarea Consiliului popular al județului Hunedoara constată următoarele: în sectoarele de industrie locală și gospodărie comunală producția globală a fost realizată și depășită cu 57 434 mii lei iar a angajamentelor cu 46 650 mii lei. Unitățile de industrie locală au livrat comerțului socialist peste prevederile de plan mărfuri în valoare de 3 612 mii lei depășind astfel angajamentul cu 612 000 lei. Rezultate deosebite s-au realizat prin munca populației și contribuția bănească construindu-se un număr sporit de obiective ca : — 22 săli de clasă ; — un cămin cultural cu 300 de locuri în comuna Frumușița ; apă — s-a executat alimentarea cu în comunele Buciumeni, Foltești și Cerțești; — în comuna Schela s-a construit un dispensar medical și un punct sanitar în satul Negrea, îndeplinirea și depășirea planului de stat este un rezultat al colectivelor de oameni ai muncii din instituțiile și întreprinderile locale, o dovadă a conștiinței socialiste, a hotărîrii de a contribui cu toate forțele și elanul creator la făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate. Sarcinile trasate de Conferința Națională din luna iulie 1972 și Plenara Comitetului Central din luna noiembrie 1972 constituie factorul mobilizator al tuturor cetățenilor din județul Galați, al comitetelor executive ale consiliilor populare comunale, orășenești și municipale și a Comitetului executiv al Consiliului popular al județului Galați, care în numele muncitorilor, țăranilor și intelectualilor răspundem la chemarea Consiliului popular al județului Maramureș și ne angajăm ca în anul 1973 să realizăm următoarele obiective: 1. — Prin măsurile ce se vor lua pe linia organizării producției, utilizarea mai eficientă capacităților existente, intensifiacarea generalizării schimbului II și extinderea schimbului III, folosirea tuturor resurselor și rezervelor locale în industria locală se vor obține următoarele rezultate : — se va depășii producția globală cu 1 la sută în sumă absolută cu 5 500 mii lei ; — planul de producție marfă va crește cu 1,1 la sută adică cu 4 900 mii lei față de prevederile maximale de plan; — depășirea planului de beneficii cu 1 500 mii lei ; — se vor reduce cheltuielile de producție cu 1 500 mii lei; — în vederea satisfacerii cerințelor populației se va livra la fondul pieții peste prevederile de plan un volum de marfă de 1 500 mii lei, asimilîndu-se totodată un număr de 48 sortimente noi ; — depășirea sarcinilor de plan în unități naturale se va face în special la producția de mobilă cu 700 mii lei ; — se va da în funcțiune o secție nouă la I.J.I.L. „Mixtă" Galați — se vor realiza lucrări de autoutilaje în valoare de 500 mii lei. (Continuare în pag. a ll-a) I*1