Viața Studențească, ianuarie-martie 1977 (Anul 22, nr. 1-13)

1977-01-04 / nr. 1

IN ACEST NUMĂR : Suceava — propunere pentru un Nord monumental — reportaj literar de Ion Longin Popescu (pag. 3) ; Apostrof — Mașina făcătoare de minuni se poate opri oricînd (pag. 5) ; Cronica cenaclului „Amfiteatrul artelor" — 3 ediții cu surprize (pag. 6-7) ; 1977 în avanpremieră personală - Vasile Drăguț, Grigore Vasile, Mircea Sîntimbreanu, Anatol Vieru, Doru Popovici, Constantin Codrescu, Victor Rebengiuc, Ion Popescu-Gopo despre proiectele lor pentru 1977 (pag. 8). In direct din revistele studențești (pag. 9) Constanța Buzea AN NOU Umbriți pot fi umerii mării, De grijă spălați ochii treji Urmind in tot locul chemării Părinților noștri viteji. La noi e gindit viitorul, Și pomii sunt toți lăudați, Pe noi ne întunecă dorul Departe cind suntem plecați. Mereu ascultînd de îndemnul Pe care din veacuri ni-l lasă o lacrimă ca undelemnul, Colina baladei, frumoasă, Ar fi să aducem aminte Un sfat din bâtrini, către furi Pâmintu! acesta cuminte, înghite cu sute de guri. Suntem ziditori fără seamăn, Suntem ai acestui lin plai V ______ Palat gînditor, geniu geaman Fiindu-ne dorul din grai, In cărți și hrisoave pâmintu Iși apără nimbul străbun, In brazdă se-așează cuvintul, Respiră cu sufletu-i bun, Să fim sănătoși lingă riu, Să fim liniștiți lingă ram, Asupra-ne hore de griu, Și raiuri de floare in geam, Din trudă, și cintec, și piine, Adincul, fierbinte comoară, Speranțe in ziua de miine, Și pace-n aripa ușoară, Copii ai luminii, și frați Ai tuturor stelelor vii, Brăzdar cu părinți împăcați. Colind de cuvinte-făclii. Acorduri studențești în „CÎNTAREA ROMÂNIEI“ Gălu V. S. ANSAMBLUL FOLCLORIC „DOINA TIMIȘULUI", TIMIȘOARA. Dacă am enumera numai rezultatele la edițiile F.N.A.S. : premiul I și titlul de Laureat în 1970 la Cluj-Napoca, Marele premiu in 1972 la București, titlul de Laureat la edițiile din 1974 și 1976 desfășurate la Iași, respectiv la Suceava, sau trofeul suprem „Castana de aur" al Festivalului internațional de folclor de la Susa și „Cupa provinciei Torino”, în semn de înaltă prețuire a artei interpretative, ar fi de ajuns, poate, pentru a caracteriza ansamblul folcloric studențesc „Doina Timișului" al Casei de cultură a studenților din Timișoara. In primăvara acestui an, ansamblul și-a sărbătorit 12 ani de existență, de intensă activitate. Cu acest prilej a avut loc un spectacol de excepție, spectacol de înaltă ținută artistică, spectacol pentru care a primit la ediția 1976 a F.N.A.S., titlul de „Laureat" și Premiul special al revistei „Viața studențească". La sosirea dintr-un lung turneu prin satele bănățene, animatorul ansamblului, maestrul coregraf Emilian Dumitru, se destăinuie : „Ce am făcut noi, din septembrie 1976 pină in prezent . Multe, foarte multe lucruri. In primul rind ocuparea locurilor vacante și pregătirea noilor membri ai ansamblului. S-au prezentat peste 120 de candidați la un nivel bun și foarte bun, fapt care a făcut ca „ștacheta selecției" să se ridice la calitativul excepțional. In ceea ce privește soliștii vocali, aceștia au fost îndrumați spre a păstra ceea ce aveau mai valoros in repertoriul personal, cit și spre a audia cintece din arhiva ansamblului. Astfel, s-a ajuns, ca in prezent, ansamblul să poată fi împărțit în două grupe care să se producă separat, fără să existe diferențe in ceea ce privește calitatea spectacolelor. Totodată am trecut la pregătirea unui nou spectacol, căutînd transpunerea scenică a creațiilor folclorice legate de permanența poporului nostru pe aceste meleaguri. Chiar și în acest turneu, ce și-a propus „redarea” noilor membri, am reținut o seamă de lucrări ce ne vor folosi in montarea viitoarelor spectacole. Acum toate preocupările și toate gândurile noastre se îndreaptă spre omagierea Festivalului național „Cântarea României”, la care sperăm să ne prezentăm la adevărata noastră valoare". Pentru acest ansamblu folcloric cel mai bun dansator este, paradoxal, o dansatoare. Se numește Alina Frățilă și este studentă in anul IV la Facultatea de medicină generală a I.M. Timișoara. Ea ne-a declarat : „Fiecare concurs, fiecare turneu au reprezentat pentru mine tot atitea experiențe unice. Munca de realizare a noilor spectacole, intilnirile directe cu artiștii din mediul rural s-au transformat, în cazul meu intr-o adevărată pasiune pentru folclorul autentic, la care nu voi renunța după terminarea studiilor universitare". Palmaresul impresionant al „Doinei Timișului" impune și în continuare o comportare cel puțin la nivelul cu care ne-a obișnuit in prezent. Octavian CAZAN ,