Viața Studențească, octombrie-decembrie 1979 (Anul 24, nr. 31-43)

1979-10-03 / nr. 31

CU FAȚA CĂTRE VIITOR Aflate în aceste zile in dezbaterea largă, aprofundată a colectivelor de oameni ai muncii, a întregului popor, proiectele de documente ale celui de-al Xll-lea Congres al partidului reprezintă, prin obiectivele pe care le propun in fiecare compartiment al activității economico-sociale, o amplă proiecție în viitor a României socialiste, o imagine concretă a muncii și vieții noastre în deceniul științei, tehnologiei, calității și eficienței. Este o imagine ale cărei repere fundamentale se regăsesc în munca noastră cotidiană, în efortul și răspunderea cu care, încă de pe acum știm să ne asumăm sarcinile specifice care ne revin din aceste revoluționare documente astfel incit viitorul să devină o realitate concretă, o izbîndă a efortului întregului nostru popor, strins unit în jurul partidului. Factor important al progresului societății, școlii, invățămîntului superior ii revin sarcini deosebit de importante în pregătirea profesională și moral-politică a cadrelor viitorului, care să răspundă plenar exigențelor pe care le va ridica societatea românească, așa cum se conturează ea din documentele Congresului al Xll-lea al P.C.R., in fața specialiștilor, a omului nou constructor al socialismului. In acest sens, sub genericul „Chipul țării prefigurat de documentele Congresului al Xll-lea al partidului in cugetul și inima universității românești“ vom publica opinii ale studenților, cadrelor de asociație și cadrelor didactice universitare, opinii care subliniază sarcinile de viitor ale școlii superioare. In numărul de față, la pag. 3, grupajul de opinii: „Spațiul universitar in fața marilor exigențe ale viitorului“. Iași 23-30 septembrie - un jurnal al studenției in 8 zile de toamnă (IN PAGINILE ă-7) AMFITEATRELE RECOLTEI A devenit o obișnuință ca in fiecare toamnă, înainte de a ajunge in laboratoarele și sălile de curs ale Almei Mater, studenții să poposească mai intîi in amfiteatrele muncii, în vetrele de belșug ale țării, unde rostirea patriei se face cu brațele și cu sudoarea frunții. A devenit o obișnuință ca în fiecare toamnă, studenții să se desfășoare larg pe fronturile muncii, in miezul bătăliei pentru recoltă, să îmbrace uniforma de soldați ai ogoarelor și să învețe cu palmele lor nobilul preț al plinii muncite. A devenit o obișnuință ca revista noastră să-și trimită reporterii în aceste avanposturi ale „războiului plinii“, de unde să dea semne despre virtutea acestor soldați, despre limbajul procentelor la hectar, despre lecția de patriotism care in fiecare an aici nu se spune, ci se înfăptuiește. Și în acest fel tînăra generație universitară răspunde prezent la catalogul datoriei cetățenești, își pune semnătura pe cartea de onoare a realizărilor cu care întregul nostru popor întîmpină marele for al comuniștilor. In pagina 4 reporterii noștri Ion Crăciunică și Octavian Dobrișan despre „Viața la țară" în ediție nouă" și „Zi-lumină la Caracal". * • Din sumar : Ecuații de Solomon Marcus (pag. 2) • Un dialog „nesportiv“, pornind de la un plan fantastic... (pag. 5) • Arte (pag. 8) • Dialog esențial cu prof. univ. Mihai Merfea, rectorul Institutului de Invățămint superior din Bacău (pag. 9) • Lichidarea subdezvoltării (pag. 10) • Preuniversitaria (pag. 11) • Sport (pag. 12). Manifestări în cinstea Congresului al Xll-lea al P. C. R. . Studenții bucureșteni sunt inițiatorii unui amplu ciclu de manifestări politico-ideologice și cultural-educative dedicate apropiatului Congres al Xll-lea al Partidului. Intre primele acțiuni programate cu acest prilej figurează : un spectacol de muzică și poezie intitulat „Omagiu“, montaj alcătuit pe versurile poemului cu același titlu semnat de Corneliu Vadim Tudor, în regia lui Cătălin Naum. Tot tinerii actori ai formației de teatru studențesc „Podul" vor susține, alături de grupul coral „Song“, de ansamblul folcloric și de dansuri moderne „Doina" și formațiile de muzică ușoară „Basorelief" și „Holograph" un amplu spectacol studențesc intitulat „Pagini de lumină". • In Student Clubul Casei de cultură a studenților „Grigore Preoteasa“ va fi găzduită și o expoziție a artiștilor amatori studenți, expoziție reunind lucrări dedicate Congresului al Xll-lea al Partidului. Cercurile foto și cinecluri ale Casei de cultură a studenților pregătesc expoziții omagiale, filme documentare tematice și un ciclu de proiecții avînd drept scop oglindirea, prin mijloacele artei, a realizărilor și înfăptuirilor tinerilor, ale oamenilor muncii de la Congresul al XI-lea al Partidului pină la această dată. „Studențimea bucureșteană întîmpină Congresul al Xll-lea al P.C.R.“, este titlul expoziției de fotografii selectate de cercul foto pentru a omagia acest eveniment, iar cineclubiștii vor semna filmul documentar „O nouă calitate în creația științifică studențească“. Cinemateca studențească va prezenta săptămînal un ciclu de filme documentare românești (realizări ale științei și tehnicii contemporane românești) și filme artistice de prestigiu ale cinematografiei naționale. (Sanda Barbu) Lucrare studențească . Cu sprijinul Facultății de științe economice din Craiova, a apărut în luna septembrie, în condiții grafice deosebite, lucrarea intitulată „Argumente privind necesitatea instaurării unei noi ordini economice în relațiile monetare și financiar-valutare internaționale“. Lucrarea are ca autori doi studenți Virgil Fira și Marian Neacșu, anul IV. Economia industriei. (Cosma Dragoș) Cum vine dimineața, cum începe țeara In fiecare dimineață studenții din căminul 6 martie din București sînt treziți cu precizia unui ceasornic de niște instalatori care își Încep cina de lucru cu tăierea unei țevi. Cum pleacă studenții la cursuri, cum se odihnesc. Ceasul se va opri cînd țeava va fi făcută bucățele. (Paul Avram) Pe șantiere 9 Pe lingă cei 9 000 de studenți bucureșteni prezenți în această toamnă în agricultură, alți 6 000 participă la muncă pe șantierele de construcții de locuințe din București. Se lucrează intens și la terminarea căminelor studențești din Regie și Lacul Tei. Foarte eficient este sprijinul studenților de la Institutul de construcții. (C. N.) . Pe platforma industrială a municipiului Bacău, in cadrul întreprinderii de mașini unelte se amenajează 3 noi laboratoare (de așchiere, exploatarea mașinilor unelte și tehnologia fabricării mașinilor unelte) pentru uz universitar. La construirea și amenajarea lor participă cu toate forțele și studenții. (Roxana Paicu) Cadran politic . Vineri, 28 septembrie, seara, studenții craioveni au avut, în cadrul ciclului de acțiuni „Cadran politic“, o întîlnire cu ziaristul Leonard Mehedinți de la Agerpres. Tema expunerii prezentate : „Documentele Congresului al Xll-lea al P.C.R. și Programul de dezvoltare multilaterală a României socialiste“. (Marian Grigore) PULS