Vremea Nouǎ, iulie-septembrie 1969 (Anul 2, nr. 423-501)

1969-07-22 / nr. 441

A ■t. y 'Y A > Organ al Comitetului județean Vaslui al P. C. R. și al Consiliului popular județean Vizita conducătorilor de partid și de stat în județul Argeș Primirea entuziastă făcută tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU In cursul zilei de luni, tovarășii Nicolae Ceaușescu și Ion Gheorghe Maurer, împreună cu tovarășii Manea Mănescu și Dumitru Popescu, au făcut o vizită de lucru în județul Argeș. Vizita a prilejuit întîlniri cu oamenii muncii din industrie și agricultură, cu cadre de conducere din economie, cu activiști de partid și de stat. Prezența conducătorilor de partid și de stat pe meleagurile argeșene a fost salutată cu căldură și entuziasm de zeci și zeci de mii de cetățeni, care și-au manifestat, și cu acest prilej, încrederea și atașamentul deplin față de politica marxist-leninistă a partidului nostru, hotărîrea de a nu precupeți nici un efort pentru înfăptuirea ei. Oamenii muncii argeșeni au reafirmat entuziasmul cu care întîmpină Congresul al X-lea al partidului, eveniment de seamă în viața partidului și statului nostru, hotărîrea maselor largi de a îndeplini marile sarcini pe care partidul le pune în fața celor ce muncesc. Vizita în județul Argeș se adaugă șirului de puternice manifestări a unității întregului nostru popor în jurul Partidului Comunist, a Comitetului său Central în frunte cu tovarășul Nicolae Ceaușescu. Argeșul sub semnul profundelor transformări socialiste Au trecut numai cîteva zile... încă nu s-a stins în suflete ecoul manifestațiilor entuziaste cu care cetățenii județelor Cluj, Maramureș, Satu Mare, Bihor și Arad l-au primit pe conducătorul partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Sunt încă vii în amintirea tuturor gesturile încărcate de emoție, marea de urale ce-l însoțeau de-a lungul întregului traseu pe secretarul general al Comitetului Central al partidului. Și iată, conducătorii partidului și statului nostru s-au întîlnit din nou cu cetățenii într-o vizită intrată în tradiția vieții publice din România. De astă dată, onoarea de a fi gazde le-a revenit cetățenilor județului Argeș. Pe apa Argeșului, în locurile din preajma ei s-ar putea spune că istoria este o realitate palpabilă. Pe aceste locuri s-au purtat glorioase lupte pentru neatîrnare și s-au înfiripat nemuritoare fapte de cultură menite să ducă la luminarea celor mulți. Argeșul zilelor noastre continuă să sporească acest tezaur prin munca harnicilor locuitori ai acestor meleaguri ce scriu file memorabile în istoria contemporană a României. * Să începem cu industria. Dacă în urmă cu un sfert de veac geografia economică a acestei zone consemna existenta numai a cîtorva mine rudimentare de cărbuni, a Fabricii Textila" — Găvana și a cîtorva ateliere, astăzi chiar și o sumară prezentare a noilor unități ale industriei noastre socialiste ar ocupa un spațiu impresionant. Materializare politicii de dezvoltare armoniaoasă a întregului teritoriu al patriei, marile combinate industriale construite sau în curs de construcție au dat o nouă înfățișare orașelor și satelor argeșene. In Argeș a răsărit o impresionantă pădure de sonde, care avea să transforme aceste locuri într-o nouă zonă petrolieră a țării. Aici s-a înălțat una din cele mai mari și mai moderne hidrocentrale, care împreună cu alte șase uzine formează o puternică bază e Incă de la primire s-au vădit din plin atmosfera sărbătorească, entuziasmul, însuflețirea cu care populația județului a întîmpinat vizita tovarășului Nicolae Ceaușescu și a celorlalți conducători de partid și de stat. Mii de oameni s-au adunat la ora dimineții în satul Glimbocata, al comunei Leordeni, punctul de intrare în județ. Pe chipurile tuturor se citește bucuria de a primi vizita conducătorilor partidului și statului. Se aud urări de bun venit, se aclamă în cinstea Partidului Comunist Român, a politicii sale înțelepte. „P.C. R. — P. C. R."( nargetică a țării. De aici a pornit la drum, în august 1968, primul autoturism românesc și tot aici, acum, în aceste zile, harnicii constructori ridică noi citadele ale industriei noastre chimice. Numai în ultimii trei ani, producția chimică a crescut de aproape trei ori față de anul 1965, cea de energie electrică o dată și jumătate, iar industria constructoare de mașini cu 76 la sută. In 1968, întreprinderile industriale din județ au realizat o producție globală de 5,2 miliarde lei, de 12 ori mai mare decît aceea a anului 1950. Aici, în județul Argeș, se află industria de autoturisme românești. Tot aici se realizează 87 la sută din producția de tananți, aproape 40 la sută din aceea de negru de fum și peste o cincime din producția de plăci fibrolemnoase. Graiul cifrelor se arată la fel de edificator și atunci cînd ne referim la agricultura județului Argeș. Aici își desfășoară activitatea 6 întreprinderi agricole de stat, 5 întreprinderi de mecanizare a agriculturii și 123 de cooperative agricole de producție. In clipa de față, pe ogoarele argeșene lucrează aproape 2.000 de tractoare, aproape 900 de combine și peste 1.100 de semănători mecanice. Avuția obștească a cooperativelor crescut, față de 1965, cu 30 la o sută. Sutele de școli noi, un institut de învățămînt superior, căminele culturale, bibliotecile constituie o bază materială deosebit de puternică a vieții spirituale în plină efervescență pe meleagurile Argeșului, realități ale acestui proces de intensă evoluție pe toate planurile cu care cetățenii județului se mîndresc pe bună dreptate. Intr-o astfel de atmosferă de bilanț al muncii creatoare, prilejuită de intensele pregătiri pentru cel de-al X-lea Congres al partidului și pentru a XXV-a aniversare a eliberării patriei, i-au întîmpinat argeșenii pe conducătorii partidului și statului nostru, care au vizitat ieri județul. „Ceaușescu—P.C.R.", „Ceaușescu, Ceaușescu" —• scandează cei de față, vîrstnici și tineri,femei și bărbați. In ochii tuturor lucește emoția, toate privirile se îndreaptă spre oaspeți. Sînt momente de mare entuziasm. Tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Manea Mănescu, Dumitru Popescu sînt întîmpinați de Gheorghe Năstase, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Consiliului popular județean, de conducători ai organelor locale de partid și de stat. Primul secretar al Comitetului județean de partid dă glas „sentimentelor de aleasă prețuire, dragoste și stimă cu care locuitorii județului Argeș întîmpină astăzi pe oaspeții lor". El se referă apoi la realizările obținute în însuflețită întrecere socialistă în cinstea Congresului al X-lea al partidului și a celei de-a XXV-a aniversări a eliberării patriei, în industrie și agricultură, în dezvoltarea social-culturală, subliniind că vizita de lucru a conducătorilor de partid și de stat va constitui pentru toți oamenii muncii din județ un prilej de a strînge și mai mult rîndurile în jurul partidului, de a-și exprima hotărîrea lor nestrămutată de a contribui cu și mai mult succes la înfăptuirea politicii interne și internaționale a partidului. In aplauzele și uralele entuziaste ale celor prezenți, tovarășul Nicolae Ceaușescu adresează tuturor locuitorilor județului un cald salut în numele C. C. al P. C. R„ al guvernului și al Consiliului de Stat și le urează noi succese în munca de ridicare a acestui județ pe noi trepte ale progresului și civilizației. Cuvintele secretarului general al C.C. al P.C.R. sunt subliniate cu puternice aplauze și ovații. Răsună urale pentru partid, pentru Comitetul Central, pentru conducătorul său iubit, tovarășul Nicolae Ceaușescu. In văzduhul limpede al dimineții se aud vocile celor care intonează un imn de slavă partidului. Sunt corurile reunite ale unor cămine culturale. Se scandează din nou în cinstea partidului, a conducătorilor săi. Coloana de mașini, însoțită de douăsprezece autoturisme „Dacia", recent ieșite de pe banda de montaj, se îndreaptă apoi spre Topoloveni — unul din cele mai tinere orașe ale județului. Localitatea își întîmpină oaspeții în haine sărbătorești. Se face un scurt popas. Primarul orașului, Ion Radu, adresează oaspeților un cald cuvînt de bun venit. Un grup de tinere oferă buchete mari de flori. Tovarășul Nicolae Ceaușescu mulțumește în cîteva cuvinte pentru frumoasa primire. Din nou, valuri de urale salută prezența oaspeților iubiți. Conducătorii de partid și de stat răspund aclamațiilor. Se vizitează o expoziție înfățișînd simbolic preocupările locuitorilor acestui tînăr oraș. Se văd aici costume populare, cusături de gherghef, covoare din lînă, obiecte din ceramică, produse tradiționale de artizanat lucrate și azi cu măiestrie moștenită din străbuni de harnicii lucrători ai cooperativei din localitate, care valorifică și perpetuează neasemuitele tradiții ale artei populare, adăugîndu-i noi creații care întregesc și se încadrează organic și armonios în tumultuosul proces al industrializării. O a doua parte a expoziției, oglindește munca neobosită a cooperatorilor agricoli din Topoloveni, strădaniile lor de a smulge pămîntului roade cît mai bogate. Locuitorii acestei comune au ținut și ai să-i întîmpine sărbătorește pe oaspeți. Ei își manifestă acum adeziunea deplină, unanimă față de politica internă și externă a Partidului Comunist Român Mulțimea aflată în fața sediului cooperativei aplaudă entuziast. Zeci de mîini întind buchete de flori, mamele își înalță copiii spre conducătorul partidului, ca simbol al veșnicei continuități a acestui popor. Tovarășul Nicolae Ceaușescu răspunde cu căldură acestei manifestări, îi îmbrățișează pe cei mai tineri reprezentanți ai noilor generații, viitorul patriei. Răsună urale de bun venit. Sunt de față Nicolae Giosan, președintele Consiliului Superior al Agriculturii, și Gh. Petrescu, prim-vicepreședinte al U.N.C.A.P. Oaspeții sunt invitați în sediul cooperativei. Președintele ei, Gheorghe Neacșu, informează pe secretarul general al partidului despre succesele obținute de cooperatori, despre planurile pe care și le-au făcut pentru viitorii ani. Tovarășii Nicolae Ceaușescu și Ion Gheorghe Maurer cer relații amănunțite cu privire la modul cum sunt folosite brațele de muncă, la gradul de mecanizare a lucrărilor și la extinderea suprafețelor irigate. Se remarcă și se apreciază pozitiv faptul că realizările cooperatorilor în unele sectoare sînt egale cu cele ale lucrătorilor din întreprinderile agricole de stat învecinate. Tovarășul Nicolae Ceaușescu se interesează de metodele de lucru ale consiliului de conducere al cooperativei, arătînd că o chezășie a bunului mers al muncii este conlucrarea, dezbaterea în comun a tuturor problemelor pe care activitatea concretă de fiecare zi le ridică. Cooperatorii din Văleni-Podgoria sunt felicitați pentru frumoasele rezultate obținute, pentru hărnicia lor și le urează noi succese. La ieșirea din sediu asistăm la o nouă și emoționantă manifestație: încă o dată, brațele oaspeților sunt încărcate de flori. „Să ne trăiți ani mulți tovarăși", „Trăiască cel mai iubit fiu al poporului român, tovarășul Nicolae Ceaușescu" — se aude din mulțime. Nu departe de comuna Văleni se află Stațiunea experimentală hortiviticolă din Ștefănești. Și aici, ca de altfel pe întreg traseul, locuitorii comunei au ieșit cu mic, cu mare să salute trecerea conducătorilor de partid. Se vizitează podgoria. Directorul stațiunii, Constantin Budan, informează că anul trecut s-au obținut aici 7.000 de kilograme de struguri la hectar. Cercetătorii stațiunii au ajuns însă la concluzia că există posibilitatea ca producția să crească cu 50 la sută. Tovarășul Nicolae Ceaușescu se interesează de lucrările de irigare și recomandă urgentarea lor. Recomandă, de asemenea, studierea tuturor posibilităților existente pentru valorificarea superioară a producției de struguri. In continuare se face o vizită la Complexul de vinificatie. Inginerul Teodor Giosanu prezintă, în fața unui plan, secțiile complexului de la rampa de recepție, trecînd prin depozitul cu o capacitate de 800 de vagoane anual, pînă la sala de ambalare. Oaspeții sînt conduși apoi prin toate aceste obiective. La ieșirea din complex, sute de cetățeni manifestează îndelung, exprimîn (continuare în pag. a 2-a) Soare pe plaiuri — soare în priviri ANUL II nr. 441 MARȚI 22 IULIE 1969 6 pagini 30 bani Redacția și Administrația: str. Ștefan cel Mare nr. 63 Vaslui Redacția tel. 610 Administrația tel. 611 in pagina a 6-a ■ Declarația Guvernului revoluționar provizoriu al Republicii Vietnamului de sud ■ Tentativă de lovitură de stat în Sudan Lucrurili Uiiilii iiimuliii iirgailitl Mut Itpilii Mii Intr-o atmosferă de puternic entuziasm și deplină aprobare a politicii științifice a partidului nostru, duminică, 20 iulie, in sala de festivități a Consiliului popular județean s-a desfășurat Conferința extraordinară a organizației județene Vaslui a Partidului Comunist Român. La Conferință au participat delegații celor aproape 37.000 de comuniști din întreprinderile, șantierele, instituțiile, unitățile agricole de stat și cooperatiste din județ, precum și numeroși invitați •• conducători de unități economice și instituții, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești, activiști de partid și de stat. Au fost, de asemenea, prezenți membri ai C.C. al P.C.R., conducători ai unor ministere și instituții centrale. Participanții au salutat prezenta la lucrările Conferinței a tovarășului Petre Blajovici, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președintele Comitetului de Stat pentru Economia și Administrația Locală. In prezidiul Conferinței au fost aleși Petre Blajovici, tovarășii , membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președintele Comitetului de Stat pentru Economia și Administrația Locală, Gheorghe Tănase, prim-secretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, Constantin Amariei, prim-vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Leonid Bîrlădeanu, directorul întreprinderii agricole de stat Vetrișoaia, Nicolae Butoi, ofițer, Vasile Gaju, membru de partid din ilegalitate, Adam Leica, primsecretar al Comitetului municipal de partid Bârlad, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal, Constantin Luca, prim-secretar al Comitetului orășenesc de partid Vaslui, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular orășenesc, Ecaterina Mărgineanu, profesoară la Liceul nr. 1 Birlad, Gheorghe Nourescu, secretarul Comitetului comunal de partid Codăești, Neculai Pisau, maistru la IPROFIL Vaslui, Mircea Simovici, directorul general al Fabricii de rulmenți Birlad, Lenuta Tarhon, ajutor de maistru la Fabrica de confecții Vaslui, Ene Tătăruș, președintele coupe(continuare în pag. a 5-a) Comitetului Central al Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu Scrisoarea Conferinței extraordinare a organizației județene de partid Vaslui Conferința extraordinară a organizației județene de partid Vaslui, dezbătind într-o atmosferă de puternic entuziasm Tezele Comitetului Central și proiectul de Directive pentru Congresul al X-lea al P.C.R. exprimă, in numele celor aproape 37.000 de comuniști, a tuturor oamenilor muncii de pe meleagurile vasluiene, adeziunea deplină, unanimă față de aceste documente programatice de excepțională însemnătate teoretică și practică, prin care se conturează în mod cutezător și ferm, viitorul socialist al patriei. Sintetizind in mod strălucit politica științifică, marxist-leninistă, promovată cu consecvență de partid, spiritul dinamic, creator, revoluționar imprimat cu deosebire după cel de-al IX-lea Congres al P.C.R.. Tezele și proiectul de Directive au fost primite cu vie satisfacție și cu profund interes de comuniștii, de toți cei ce muncesc in orașele și satele județului. Dezbătind documentele, cu sentimentul deplinei responsabilități față de viitorul tot mai fericit pe care și-l făuresc, muncitorii, țăranii și intelectualii din județ au aprobat cu însuflețire măsurile preconizate în Tezele Comitetului Central și in proiectul de Directive și și-au reafirmat hotărîrea de a nu precupeți nici un efort pentru a traduce in viață vastul program de edificare socialistă a patriei. Conferința extraordinară a organizației județene de partid apreciază și aprobă cu însuflețire politica internațională promovată de partidul și statul nostru pe plan extern, pentru întărirea unității sistemului mondial socialist, a mișcării comuniste și muncitorești internaționale, de dezvoltare a colaborării cu toate țările, indiferent de orînduirea socială, pentru asigurarea unui climat de securitate și pace in lume. Exprimăm sentimentele de adincă recunoștință, cele mai calduroase mulțumiri Comitetului Central, dumneavoastră personal iubite și stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, pentru ajutorul acordat infloririi județului Vaslui, care, prin grija conducerii de partid și de stat, se înscrie tot mai viguros, într-un ritm ce oglindește pregnant politica de industrializare a patriei, pe coordonatele unei dezvoltări ascendente și multilaterale. Intr-un climat de intensă activitate creatoare, de puternică afirmare a spiritului de inițiativă, de devotament nemărginit față de partid, prilejuit de apropiatul Congres și de glorioasa aniversare a eliberării patriei, comuniștii, toți oamenii muncii din județ și-au intensificat eforturile, desfășurând o largă și pasionantă întrecere in vederea obținerii de noi succese în îndeplinirea și depășirea planului și a angajamentelor adoptate. Raportăm Comitetului Central, că întreprinderile din județ au realizat planul producției globale pe primul semestru în proporție de 102,3 la sută, au obținut însemnate economii la prețul de cost și beneficii suplimentare, depășind angajamentele luate in cinstea Congresului. Succese de seamă au obținut și oamenii muncii de pe ogoare, care muncesc cu hărnicie pentru sporirea producției agricole, pentru întărirea economico-organizatorică a unităților cooperatiste, pentru valorificarea superioară a rezervelor acestei ramuri importante a economiei naționale. Exprimind voința și sentimentele comuniștilor, Conferința organizației județene de partid a ales ca delegați la Congresul al X-lea, pe cei mai destoinici muncitori, țărani, intelectuali, activiști de partid și de stat care obțin succese remarcabile in activitatea profesională și obștească, le-a încredințat mandatul de mare cinste să susțină și să aprobe documentele pe care le va dezbate Congresul partidului. Dind o înaltă apreciere măsurilor stabilite de conducerea partidului privind creșterea rolului și răspunderii organelor și organizațiilor de partid in alegerea organelor conducătoare. Conferința a desemnat din rândul delegaților aleși pentru Congres pe cei mai apreciați și stimați comuniști, care merită încrederea de a candida la alegerea pentru organele superioare de conducere ale partidului. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm, Conferința a exprimat dorința fierbinte a comuniștilor, a tuturor celor ce muncesc în județul Vaslui, ca in fruntea partidului să fie în continuare persoana dumneavoastră, iubite și stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, care s-ați dovedit un eminent conducător de partid și om de stat, care prin înalta competență, prin calitățile remarcabile și activitatea neobosită, plină de abnegație și nețărmurit devotament, închinată intereselor vitale ale țării și năzuințelor oamenilor muncii, cauzei socialismului, independenței patriei și apărării păcii, v-ali cucerit un deosebit prestigiu, respectul, dragostea și sprijinul întregului nostru popor. Conferința județeană de partid a împuternicit delegații aleși la Congres să susțină in forumul suprem al partidului, ca dumneavoastră să fiu reales în înalta funcție de secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Incercînd sentimente de profundă mindrie patriotică pentru succesele obținute, pe deplin conștienți de marile răspunderi ce ne revin, în numele celor ce muncesc cu mintea și brațele, în această parte a țării care poartă amintirea marilor bătălii sociale și naționale înscrise adinc în conștiința poporului, asigurăm conducerea partidului că ne vom consacra toată puterea de muncă, capacitatea și energia creatoare pentru a înfăptui in mod exemplar obiectivele planului de stat și angajamentele luate în cinstea marilor evenimente, hotăririle de importanță istorică ce vor fi adoptate de cel de-al X-lea Congres al partidului, spre binele și fericirea întregului nostru popor. Prezidiul Sonferinței