Ziarul Ştiintelor şi al Călătoriilor, 1933 (Anul 37, nr. 1-52)

1933-01-03 / nr. 1

4 BAIA MARE Oraşul Baia-Mare este aşezat într-o poziţiune foarte favorabilă, ferit de vânturile de la nord şi înconjurat de păduri pe o rază de 15 km., până la Sighetul Marmaţiei. Baia-Mare este aşezat în cea mai frumoasă regiune din nordul Ardealului, în cunoscuta regiune minieră cu poziţiuni naturale cum rar se văd aiurea. In această regiune se află numeroase mine de aur şi de aceea oraşul este aglomerat de lucrători minieri. Baia-Mare a fost cunoscută chiar şi înainte de război ca o cetate românească, cu toate încercările de desnaţionalizare ale foştilor stăpânitori ai Ardealului. Oraşul este foarte vechi şi şi despre aceasta sunt martore vechile obiecte din muzeul oraşului: viaţa omenească s a manifestat încă din epoca de piatră şi romanii au exploatat minele de aur din această localitate. Reginele vechii Ungarii, fiind atrase de frumoasele şi încântătoarele regiuni, spun bătrânii, veneau şi-şi spălau aurul minelor lor în Valea Săsarului, apă ce curge în mijlocul oraşului. In timpurile mai noui, au atras admiraţia renumiţilor pictori din şcoala de la München, cari şi-au ales aci un loc de recreaţie şi de creaţie. Baia-Mare are o piaţă mare, cu strade bine pavate şi luminate cu electricitate. Are un liceu şi două şcoli primare, un muzeu cu obiecte preţiose. Aci este reşedinţa episcopiei Maramusului a Românilor greco-catolici, a înfiinţat în 1950. In sfârşit, are , de minieri, sturimile atrag mult public amurile nu prea sunt îngrijite excursiuni prin munţi, urcarea furata de câteva cărări în spirale, vulcan, sunt locurile cele mai cercetate. Pădurile de castani, ce dau o producţie anuală unică în ţara noastră, sunt foarte puţin cercetate. Băile ,nisturoiu“ la depărtare de 15 minute de parcul cel mare, sunt aşezate într’o regiune foarte plăcută, însă au un drum foarte îngust care face legătura cu oraşul aşa încât circulaţia trăsurilor şi automobilelor e aproape imposibilă. Parcul cel mare, un loc plăcut, cu plantaţii foarte frumoase, cu alei foarte bine îngrijite, este aşezat în preajma „Văii Roşii“ şi este vizitat zilnic de mai toţi localnicii şi de străini. In partea de apus sunt numeroase izvoare de borviz şi alte ape minerale ZIARUL ŞTIINŢELOR DE PE LA NOI prin munţi până la „Lacul Zânelor", aproape de Fireza. Oraşul are un spital curat, bine înzestrat şi bine îngrijit din toate punctele de vedere; un alt spital al „Casei cercuale“ bine îngrijit şi cu tot confortul modern, precum şi un al treilea pentru boale epidemice complectează aşezămintele în care se păzeşte sănătatea publică. Mai are un sanatoriu foarte elegant şi cu un aranjament după toate cerinţele moderne, rivalizând cu cele mai renumite din străinătate. Baia Mare are o academie de pictură, o academie liberă cu o colonie a pictorilor. In această academie ceea ce strică este faptul că tot personalul vorbeşte numai ungureşte, de la profesori până la servitor. Acest lucru a făcut ca această academie să fie ocolită de toţi pictorii români. Mai nuante, elevii maestrului Bâncilă din Iaşi venea vara aci, la academie, pentru a se inspira de peisajele cele frumoase, iar profesorul Strâmbu şi mulţi artişti din Bucureşti, veneau în lunile de vară pentru recreaţie şi inspiraţie ; azi tinerii pictori români s-au îndepărtat cu totul de Baia-Mare. In fiecare Duminică şi sărbătoare şi chiar în cursul săptămânii se fac excursiuni la lacurile „Zânelor“ şi „Pintea Viteazul“, asemenea pe munţii Igniş şi Gutinul, pe valea Blidarului şi la „Cascada la Izvoare“ şi „Pleşa“. Aci în Baia-Mare sunt mine şi uzine aurifere. 1. Mina „Dealul Crucei“, situată aproape de raza oraşului, produce aur şi argint. Această mină are o instalaţie modernă pentru prelucrarea minereului prin procedeul de amalgamare, cu o capacitate de o sută tone zilnic. Această instalaţiune a fost pusă în funcţiune înun loc de pelerinaj precum şi instalaţiuni balneare cu apeverile, alături de „Deaiodurate, care are asemănarea unui cărare duce din grădina publică Vederea generală a oraşului Baia Mare ai' academiei de pictură dela Baia Mare