Ziarul Ştiintelor şi al Călătoriilor, 1937 (Anul 51, nr. 1-52)

1937-01-01 / nr. 1

Un nou balon sondă Spre a lua „pulsul“ și temperatura unui ciclon, experții meteorologi ai Statelor Unite au realizat un mic balon-sondă, umplut cu gaz, care pătrunde direct în „inima“ ciclonului și ii urmărește apoi tot timpul. Balonul duce cu el o mică nacelă de bambus care, împreună cu instrumentele pe care le cuprinde, nu cântărește mai mult de un sfert de kilogram. Aceste instrumente înregistrează presiunea bariometrică, temperatura și umezeala aerului pe o panglică de hârtie afumată de lățimea unui timbru poștal. Universul este finit sau infinit ? Noul telescop uriaș pe care-l instalează Instituitul de tehnologie al Californiei ne va arăta, probabil, dacă Universul este finit sau fără limite. Sir James Jeans, celebrul astronom englez, afirmă, conform teoriei relativității, că spațiul e curb, deci se întoarce masupra sa însăși, și deci volumul Universul e finit. După alții, spațiul este infinit. Cele mai puternice telescoape de care dispune astăzi omenirea au pătruns până la 240.000.000 ani lumină în toate direcțiile, fără a fi găsit nici-o limită a spațiului. Ce se petrece în Pacific Deja o vreme, pe coasta americană a oceanului Pacific se aud zgomote necontenite ce vin din adâncimile oceanului. Aceste bubuituri și pocnituri pot fi auzite în fiecare zi, la intervale regulate. Seismologii care au fost consultați nu pot da nicio explicație acestui fenomen și ei așteaptă desfășurarea evenimentelor spre a se putea pronunța. Leii din Leipzig Orașul Leipzig are o grădină zoologică celebră în lumea întreagă. Cheltuelile de întreținere sunt acoperite din vânzarea leilor care se nasc aci mai numeroși decât oriunde. S-au înregistrat 1000 de nașteri din 1877 și până azi. Leii din Leipzig simnt foarte apreciați în studiourile din Hollywood. Moartea tragică a unui inventator fivlația este un doliu: ea a pierdut un realizator genial, pe Juan de La Cierva, inventatorul autogirului. Juan de La Cleiva s-a născut acum 41 de ani, în Spania de Sud, în Murcia. Tatăl lui a fost ministru de război in mai multe cabinete spaniole: înalt, puternic, cu părul cenușiu, cu fața arsă de soare, inventatorul era un adevărat tip de spaniol. In 1916 începu să-l preocupe aviația. Curând, ajunse la convingerea că avionul obișnuit, cu aripile fixe, trebue să cedeze locul unei mașini noi care ar putea să se ridice și să coboare vertical mulțumită unor aripi care să se învârtească. Când s’a aflat, acum la ani, că un oarecare Juan de La Cierva, experimentează un avion cu aripile turnante, a fost clasat printre nebuni. După câțiva ani, retransformat, autogirul nu mai avea aripi, și o singură bară de direcție permitea să se controleze toate mișcările lui în aer. Acest model a fost admirat de toată lumea. fu numit ,Atomobilul aerian" și compania americană „Pitcairn“ construi un tip care putea să-și îndoaie aripile și să meargă astfel ușor pe orice stradă. Ironia soartei a vrut ca acest om de geniu să moară într’un avion din acelea pe care el voia săle suprime, ca să le înlocuiască cu autogirul... Cinematogra radiografie In cursul recentului congres de radiologie care s-a ținut la Viena, doi savanți, profesorul Janke, dela Universitatea din Bonn, și profesorul Vain de Maere, de la Universitatea din Bruxelles, au prezentat, fiecare în parte, două invenții extrem de ingenioase, care vor permite filmarea funcțiunilor atât de misterioase ale organismului omenesc. Se știe că radiologii nu au reușit până acum decât să arunce o scurtă ochire în interiorul corpului; radiografiile cele mai clare nu dau decât o idee schematică a funcționării organelor. Lucrările savanților de mai sus îngădite acum urmărirea procesului complicat al funcțiunilor noastre interne, proentarea lor pe ecran, și studiul lor pe îndelete. Metoda profesorului Janker este indirectă: ea înregistrează imaginea fluorescentă dată de ecranul radiografic pe câtă vreme profesorul Van der Maele impresionează pelicula direct prin raze, jK.. Aparatul său Inregistrează 8 imagini pe secundă: ■ . .. . c, i* Lupta intre două rase *T ■ — . ... — In pădurile Canadei a isbucnit războiul între roșii și albi, in speță, Intre veverițele roșii și cele cenușii Roșiile, mai puternice și mai îndemânatice, au ocupat până acum toată Canada, ca și Nordul Statelor Unite. Cele cenușii se retrag spre New York opunând invaziei numai o rezistență mică. Roșiile au un procedeu care duce totdeauna la victorie, veverițele roșii mari sar în spatele celor cenușii de la o înălțime de 5—6 metri, le trântesc și le ucid. Cu ocazia anului nou „Ziarul Științelor și al călătoriilor“ urează tuturor cititorilor săi, spor la muncă, sănătate și viață lungă. „ZIARUL ȘTIINȚELOR ”1 AL CĂLĂTORIILOR AnuLUI NUMĂR DE ANUL NOU 1937 Prețul 5 Lei Redacția și Administrația": STRADA BREZOIANU 23-25 ABONAMENTE : Lei 220 pe 12 luni ; pe 6 luni lei 120 Pentru străinătate prețul dublu Abonament«!« •• fac li ad tirific firului „Universul". Manuiariiala Republicate nu aa tns peiasl