Zori Noi, octombrie 1960 (Anul 13, nr. 3986-4011)

1960-10-14 / nr. 3997

r ■' BIBLIOTECA centrală universitară M. EMINESCU“ IAȘI ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.MR. SUCEAVA ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL I ANUL XV NR. 3997 VINERI 14 OCTOMBRIE 1960 4 PAGINI — 20 BANI Buni gospodari Gospodăria agricolă colectivă ..23 August“ din satul Popeni, comuna Brâești, raionul Dorohoi, a reușit ca în ultimii ani să-și dezvolte în mod rapid sectorul zootehnic. Astfel, harnicii colectiviști au acum 69 de vaci și juninci, 300 capete oi, iar numărul scroafelor a ajuns la 30 capete. Numai în ultimul timp, de exemplu, au fost cumpărate 12 juninci și 50 oi. Ca urmare a acestui fapt, colectiviștii din Popeni au obținut anul acesta, pînă în prezent, venituri bănești de aproape 100.000 lei din sectorul zootehnic. Consiliul gospodăriei și organizația de partid, analizînd situația existentă în sectorul zootehnic, au luat măsuri pentru a îmbunătăți hrănirea și îngrijirea animalelor în timpul iernii. Știind că furajele însilozate constituie o rezervă importantă pentru sporirea producției animalelor, colectiviștii au însilozat mari cantități de porumb, asigurînd in medie cîte circa 10 tone nutreț murat pe cap de vită mare. Planul la însilozări a fost depășit cu aproape 190 tone. De asemenea, colectiviștii au dat o mare atenție realizării planului de construcții. Ajutați de organele de partid și de stat, colectiviștii au procurat, încă din primăvară, materialele necesare pentru construirea unei maternități pentru scroafe. In ultimul timp, pentru urgentarea acestei construcții au fost mobilizați la lucru și membrii colectiviști din alte echipe. Acum lucrarea este pe terminate, lucrîndu-se la finisări. Condiții bune de adăpostire li s-au asigurat și celorlalte animale prin pregătirea pentru iarnă a grajdului pentru taurine și a saivanului pentru oi. Spitalul de la Dumbrăveni — în faza de finisaj Paralel cu alte construcții, în comuna Dumbrăveni, raionul Suceava. In niște clădiri vechi, nefolosite, vara aceasta a început amenajarea unui spital. Noul edificiu, ce va cuprinde mai multe secții de specialitate și laboratoare, va fi dotat și cu un aparat Roentgen. Sprijiniți de cetățenii din comună, care au efectuat voluntar unele unde munci nu se cerea mînă de lucru calificată, constructorii execută în aceste zile lucrările de finisaj la noul spital. Noua farmacie de stat din Darabani. ----------------------------- ---------------------- —— • *•♦ [UNK] [UNK] ■ Predau porumbul contractat cu statul Cîte treburi sînt de făcut toamna na ! Și toate se cer efectuate în timpul optim. Dar gospodarul harnic și chibzuit le face pe toate la vreme. Așa procedează și mulți țărani muncitori din raionul Fălticeni. Paralel cu recoltarea ultimelor culturi din cîmp și efectuarea însămînturilor, își achită obligațiieile contractuale față de stat. De la a 1 octombrie a. c.,a început preluarea porumbului din contracte. In primele 10 zile ale lunii octombrie, rezultatele cele mai bune s-au obținut în comuna Uidești, unde țăranii muncitori au predat peste 26 la sută din cantitatea de porumb contractată, precum și în comunele Bogdănești, Valea Glodului și Pleșești. Nu s-ar putea lucra peste tot la fel? In legătură în cîteva față de perioada optimă și de condițiile existente în prezent, raionul Suceava este mult rămas în urmă cu însămînțările de toamnă — m-a informat, zilele trecute, un tovarăș de la Comitetul raional de partid Suceava. Am vizitat cîteva comune din acest raion. Iată pe scurt cele constatate , în așteptarea seminței E amiază, cald și frumos. Pe o tarla din marginea comunei Pătrăuți un tractor U.T.C.S., cu semănătoarea după el, se odihnește de cîteva ore. Tractoristului i s-a vrît să tot aștepte sosirea semințelor și a plecat la brigadă. In altă parte, un alt tractor cu plug „face amiaza“. De pe zona șoselei, Crinuța, Cîrcu, tehnician agronom al comunei Pătrăuți, măsoară zarea. Degeaba. Căruța cu sămînță nu mai vine. Magazia întovărășirii „7i Noiembrie“ e plină cu sămînță de grn, majoritatea necondiționată și netratată. In fugă, toader Rodinciuc, președintele sfatului popular comunal, toarnă peste grîu praf de abavit, amestecă griul cu lopata, îl pune în saci, cară sacii afară la căruță și-i strigă căruțașului : — Fugi, mă, că șade semănătoarea ! Conducerea întovărășirii nu se ocupă de condiționarea și tratarea la timp a seminței, nu organizează transportul seminței pe tarla, iar președintele sfatului popular încearcă să le facă el „pe toate“. Desigur că nu izbutește și urmarea e că pe tarla tractoarele și semănătoarea stau ore în șir, deși în comună mai sunt de însămînțat cu griu peste hectare. întovărășirea are 100 semănătoare cu tracțiune animală. Toader Rodinciuc a afirmat că această semănătoare este folosită, că s-au însămînțat cu ea 3 hectare. Pe Crinuța Cîrcu, tehniciană agronom, a „luat-o gura pe dinainte“ și a spus adevărul: semănătoarea e defectă și nu s-a folosit. Cind toți pun umărul Georgeta Herghelegiu, tehnician agronom al comunei Măriței, e pe tarla, dar nu măsoară zarea, ci se interesează de calitatea lucrărilor executate de către mecanizatori. Dumitru Divișevschi, președintele întovărășirii „1 Mai“, se preocupă de urgentarea însămînțărilor. Sămînța de grîu, condiționată și tratată la vreme, se află la capătul tarlalei, în saci, iar tractoristul Vasile Caraș însămînțează pe zi cîte 12—13 hectare. Pentru a grăbi însămînțările, întovărășiții din celelalte sate ale comunei folosesc la maximum capacitatea de lucru a celor 3 semănători cu tracțiune animală pe care le au, precum și toate atelajele proprii. Hărnicia oamenilor, munca politică desfășurată de către organele de partid și de stat, ajutorul concret dat de aceste organe conducerilor întovărășirilor agricole în pregătirea terenului și a seminței — toate acestea fac ca în prezent comuna Măriței să fie fruntașă, la însămînțările de toamnă, întovărășiții de aici punînd o bază sigură recoltei anului viitor. Cu viteza melcului Pe o tarla de 34 hectare, griul colectiviștilor din satul Românești, comuna Iacobești, a răsărit de mult. Tarlaua • verde, griul e descoperia. Acum colectiviștii zoresc Insă B. MIHAI (Continuare in pag. 1-a) cu desfășurarea însămînțărilor comuna din raionul Suceava v Fier vechi pentru oțelării Fruntași în colectarea fierului vechi, în orașul Botoșani, sunt elevii școlii de 7 ani nr. 4, care de altfel dețin și steagul de unitate fruntașă în această acțiune. Cantități importante de fier vechi au colectat și colectivele de muncă de la cooperativa meșteșugărească „Ciocanul“, baza nr. 14, elevii școlii de 7 ani nr. 5 etc. Pînă la 10 octombrie a.c., oamenii muncii, pionierii și școlarii din orașul Botoșani au trimis oțelăriilor patriei 317.000 kg. fier vechi. Pregătiri pentru iarnă Sezonul rece s-a făcut simțit pe meleagurile cîmpulungene mai devreme ca în alte părți. El i-a găsit însă bine pregătiți pe bunii gospodari. O.C.L. „Produse industriale“ Cîmpulung a luat din vreme măsuri pentru aprovizionarea magazinelor sale cu îmbrăcăminte groasă. La magazinul de încălțăminte, încă din luna septembrie, s-au putut găsi șoșori, papuci de pîslă, bocanci cu talpă de piele și alte sortimente de încălțăminte pentru iarnă. De asemenea, bine este aprovizionat și magazinul de confecții. Aici se găsesc jachete călduroase, pardesii și paltoane. La magazinul pentru copii, părinții pot găsi tot felul de articole de sezon : încălțăminte, paltoane, tricotaje de lînă etc. Buna aprovizionare cu mărfuri a magazinelor a făcut ca planul la desfacere, permitate, în luna septembrie să fie depășit cu 10 la sută. De asemenea, în luna septembrie și pe trimestrul III al acestui an, s-au obținut depășiri de 14 și, respectiv, 3,3 la sută la planul de aprovizionare, ART. IGNATESCU ( Din subredacția voluntară a ziarului nostru). ■ " 1 •m* Mobilizarea maselor la acțiuni de interes obștesc In cinstea celui de-al III-lea Congres al partidului, sfaturile populare din raionul Rădăuți și-au luat o serie de angajamente în vederea realizării unor obiective edilitaro-obștești. Ele s-au angajat ca, prin munca patriotică a cetățenilor, să se înfrumusețeze comunele, să fie redate circuitului agricol noi terenuri, să se repare și să se amenajeze drumuri publice, să se ridice noi edificii social-culturale etc. Toate aceste angajamente s-au stabilit după ce, în prealabil, au fost studiate posibilitățile locale existente. Apoi, obiectivele și măsurile stabilite au fost discutate pe larg și aprobate de cetățeni în adunări populare. Ca răspuns la chemarea Sfatului popular comunal Horodnic, în raionul nostru a pornit o entuziastă întrecere patriotică care a cuprins circumscripții, sate și comune. In comunele Dornești, Grănicești, Putna, Sucevița, Straja, Vicovul de Jos și în alte localități, deputații au mobilizat un mare număr de cetățeni la munca patriotică. De aceea și rezultatele obținute sunt satisfăcătoare. In comuna Dornești, prin munca patriotică a cetățenilor antrenați de deputați, s-au extras și transportat 823 m.c. pietriș, s-au curățat 6.000 m.Lanțuri, s-au amenajat și reparat numeroase poduri și podețe. Cetățenii din comuna Grănicești au lucrat voluntar la curățirea a 80 ha. izlaz, la întreținerea lotului zootehnic, la curățiri de șanțuri, așternere de pietriș etc. In comuna Vicovul de Jos, un număr mare de cetățeni a lucrat voluntar la lărgirea localului școlii din satul Remizău și la renovarea casei de nașteri. Valoarea economiilor realizate depășește suma de 22.000 lei. O prețioasă contribuție la ridicarea de construcții social-culturale au adus și cetățenii din comunele Voitinel și Iaslovăț. In vederea activizării deputaților, comitetele executive ale sfaturilor populare mai sus amintite au folosit diverse metode stimulative. Deputaților din circumscripțiile fruntașe li s-au înmînat stegulețe, ei fiind totodată evidențiați în sesiunile lărgite ale sfaturilor populare. Portretele cu privire la stilul de muncă al sfaturilor populare unor deputați fruntași au fost afișate la „panoul deputatului“ sau la gazeta de perete. Deputata Filareta Boghiu, din circumscripția electorală nr. 3 Dornești, a fost evidențiată pentru că prezintă cu regularitate dări de seamă în fața alegătorilor ei - în majoritate colectiviști - cu care ține și dese consfătuiri. In caietul ei de deputat găsești o evidență clară a problemelor ce interesează circumscripția. Tov. Boghiu este o colectivistă conștiincioasă și și-a cîștigat stima și încrederea cetățenilor. Alegătorii o urmează în orice acțiune: împreună cu deputata, ei au lucrat voluntar la construirea unui iaz al gospodăriei colective și la alte acțiuni edilitaro obștești. Circumscripția nr. 3 este fruntașă. Cuvinte de laudă se spun și la adresa deputaților Avram Buliga din comuna Grănicești, Trandafira Cerneschi din Rădăuți. Comitetul executiv al sfatului popular raional a urmărit și urmărește cu atenție felul cum se desfășoară întrecerea patriotică între comune pentru traducerea în viață a angajamentelor luate. El îndrumă și controlează sfaturile populare în subordine asupra felului cum este ținută evidența întrecerii. Lucrările raportate sunt considerate ca efectuate numai în cazul cînd organele în drept confirmă recepționarea. In unele sesiuni sau ședințe de lucru cu președinții comitetelor executive se analizează modul în care comitetele executive ale sfaturilor populare comunale se ocupă de mobilizarea cetățenilor la munca patriotică pentru înfăptuirea obiectivelor edilitaro-gospodărești propuse. In sesiunea sfatului popular raional care a avut loc în ziua de 17 septembrie a.c. s-a făcut o asemenea analiză. Cu această ocazie, comunei Grănicești, pentru rezultatele bune obținute în realizarea angajamentelor luate, i s-a înmînat steagul de comună fruntașă. In general, pe raion, bilanțul privind înfăptuirea unor obiective prin munca patriotică este satisfăcător. Pînă la 1 octombrie a. c. s-au realizat lucrări în valoare de 1.820.100 lei. Pe șantierul de îmbunătățiri funciare Rădăuți-Frătăuții Vechi s-au săpat 3050 m. c. terasament, s-a îmbunătățit pășunatul pe o suprafață de peste 300 ha., s-au curățat 3800 ha. izlazuri comunale, s-au extras, transportat și așternut 8.900 m.c. pietriș, s-au curățat și refăcut 57.520 m. 1. șanțuri. E de la sine înțeles că acele comitete executive ale sfaturilor populare care au reușit să-și respecte angajamentele luate și-au întărit autoritatea și prestigiul la fața maselor. Sesiunea a constatat însă că unele comitete executive ale sfaturilor populare din comunele Brodina, Satu Mare, Volovăț - nu manifestă prea mult interes pentru traducerea la viață a angajamentelor ce și le-au luat. Ele vor trebui să-și îmbunătățească stilul de muncă în direcția activizării deputaților, comisiilor permanente și a comitetelor de cetățeni cu ajutorul cărora să poată mobiliza masele de cetățeni la acțiuni edilitareobștești. Luptînd pentru realizarea angajamentelor luate, comitetele executive ale sfaturilor populare comunale din raionul nostru vor aduce contribuția lor la înfrumusețarea comunelor, la Îmbunătățirea condițiilor de trai ale populației. VASILE CHIFAN șeful secției organizatorice a Sfatului popular raional Rădăuți Productivitate sporită Printre obiectivele pe care muncitorii de la fabrica de cherestea Vama le au în întrecerea socialistă, se numără și creșterea productivității fizice. In acest scop, s-au reorganizat brigăzile din balagatere și s-au luat măsuri pentru îndeplinirea planului de mică mecanizare. Recent, s-a instalat un transportor orizontal la secția expediție pentru îmbunătățirea manipulării la rampa de încărcare, iar în hara de fabricație s-a pus în funcție un nou gater „Progresul“ de 32 țoli, de mare productivitate, care a dus la creșterea producției cu 10 la sută. Toate aceste măsuri au făcut să se realizeze productivitate fizică de 1,170 o m.c. cherestea pe om în 8 ore. Brigada lui N. Țebreanu din depozitul de bușteni a ajuns la o productivitate fizică de 12 m.c. bușteni pe om în 8 ore, iar brigada lui Traian Belei din depozitul de cherestea la 6,200 m.c. cherestea pe om în 8 ore. Ele se situează în fruntea întrecerii socialiste pe fabrică. Pentru a obține o producție mare de grîu în anul viitor, membrii întovărășirii „OGORUL NOU“ din Havîrna , raionul Darabani, se străduiesc să execute însămînțările într-un timp cît mai scurt. Iată un aspect din timpul însămînțărilor pe tarlalele acestei întovărășiri. Foto : D. V. j. wwaiÄiÄ ffiTi'T^j P Ca la oricare întreprindere, g I și la fabrica de cărămizi a întreprinderii „Lupta pentru I pace“ din Dorohoi uzina me- I II câni că este socotită ca inima 8 8 fabricii. i 8 Iată-1, în clișeu, pe cornu- S 8nistul Petru Petroschi, control II lind funcționarea unei mașini g I ( de la secția mecanică. Fotos D.. VINTILA In mijlocul colectiviștilor Membrii brigăzii artistice de agitație din satul Adășeni, raionul Săveni, au prezentat zilele trecute, in fața țăranilor muncitori din satul Zoițani, un reușit program de brigadă. Programul brigăzii, intitulat „G.A.C. — calea belșugului“, a fost ascultat cu viu interes de numeroșii spectatori. Printre tinerii care și-au dat contribuția la reușita programului artistic se numără și Gh. Burac, G. Apostol, N. Prodan și M., Girigan. Coresp. I, D.; CIOBOTARU. anumi t Bazare ale cărții sovietice La unitățile „Librăria noastră“ din orașele Botoșani și Suceava, se vor organiza bazare ale cărții ruse și sovietice, unde vor fi puse în vânzare cărți politice și ideologice, beletristice, științifice etc. In celelalte librării vor fi amenajate standuri festive. Noi sortimente de produse lactate De curînd, la I.C.I.L. Burdujeni, a început fabricarea a două noi sortimente de produse lactate. E vorba de crema de iaurt și fructola. Primul sortiment va avea un adaus de gem de căpșuni sau fragi, iar al doilea va fi o băutură lactată cu un adaus de sucuri naturale din fructe sau de cremă de cafea sau cacao. Aparataj cinematografic In scopul lărgirii rețelei cinematografice sătești, la întreprinderea regională cinematografică au sosit 10 aparate de proiecție "Kinap" pe bandă de 16 mm. și 24 grupuri electrogene. Aceste utilaje vor servi la deschiderea a 24 noi unități cinematografice sătești. Cu „Trenul prieteniei“ De cîteva zile, sau înapoiat in regiunea noastră un grup de oameni ai muncii care au vizitat timp de 12 zile Uniunea Sovietică, cu „Trenul prieteniei“. Ieri, tot cu „Trenul prieteniei au plecat pe ruta Kiev — Leningrad — Moscova, un grup de președinți din G.A.C.-urile regiunii noastre. Tragerea tombolei Sîmbătă, 15 octombrie, în sala de festivități a Comitetului orășenesc al femeilor Suceava, va avea loc tragerea tombolei organizată de comitetul orășenesc de Cruce Roșie. Cu această ocazie vor fi distribuite obiecte in valoare de 15.000 lei.