Zori Noi, septembrie 1970 (Anul 23, nr. 7060-7085)

1970-09-15 / nr. 7072

Proletari din toate târile, uniți-vă I Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXV Nr. 7072 mărfi 15 septembrie 1970 4 pagini 30 bani Salutul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România ADRESAT CADRELOR DIDACTICE ȘI ELEVILOR CU PRILEJUL DESCHIDERII NOULUI AN ȘCOLAR Stimați tovarăși învățători și profesori, Dragi elevi. Cu prilejul începerii noului an de învățământ, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat și Consiliul de Miniștri ale Republicii Socialiste România adresează un călduros salut corpului didactic și elevilor, organizațiilor de partid și tineret din școli, părinților și tuturor acelora care, prin munca și strădaniile lor, participă la nobila operă de instruire și educare a tineretului patriei, la progresul și înflorirea școlii românești. Deschiderea noului an școlar are loc în condițiile cînd întreaga țară își desfășoară larg forțele pentru înfăptuirea cu succes prevederilor ultimului an al cincinalului și trecerea la următorul plan de cinci ani, cînd activitatea creatoare din patria noastră se concretizează în noi și însemnate realizări în domeniul economiei, științei și culturii — expresie a atașamentului nemărginit al întregului popor față de politica marxist-leninistă a partidului și statului, a hotărîrii sale de a transpune în viață vastul program stabilit de cel de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, in vederea dezvoltării multilaterale a societății noastre socialiste. Acest an școlar marchează un moment de seamă în procesul transpunerii în viață a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea și perfecționarea invățămîntului de toate gradele. Se încheie cuprinderea în clasa I a tuturor copiilor de la virsta de 6 ani și începe funcționarea cu toate clasele a școlii generale de 10 ani. Se continuă acțiunea de modernizare și perfecționare a învățămintului — ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă intr-o măsură și mai mare cerințelor sporite pe care opera de edificare socialistă și progresul general al țării le pune în fața sa. Ne exprimăm convingerea că membrii corpului didactic, puternicul detașament al învățătorilor, profesorilor și educatorilor — a cărui activitate se bucură de o înaltă stimă și prețuire din partea partidului și statului, a întregului popor - își va dărui cu însuflețire și devotament cunoștințele, priceperea și întreaga sa experiență pentru educarea și instruirea tinerelor generații, slujind astfel cu credință idealurile de progres și civilizație ale națiunii socialiste, ale înfloririi materiale și spirituale a patriei. Profesori, învățători și educatori ! Munca dumneavoastră, a cadrelor didactice, trebuie să ofere elevilor datele cele mai importante ale științei și tehnicii moderne, să le dezvolte gîndirea creatoare, interesul și pasiunea pentru studiu și cercetare, să stimuleze aptitudinile și talentele, să-i pregătească temeinic pentetru viață, să-i formeze ca buni și de nădejde constructori ai socialismului în patria noastră. Receptivă la cerințele concrete ale societății noastre, școala trebuie să educe tineretul în spiritul respectului și dragostei față de muncă, ajutîndu-l să-și însușească temeinice deprinderi pentru munca fizică, o pregătire multilaterală pentru activitatea practică. Partidul, statul, întregul nostru popor vă cere, dumneavoastră, cadrelor didactice să munciți cu pasiune pentru a înarma tineretul școlar cu concepția științifică, marxist - leninistă, despre lume și viață, să sădiți în inimile tinerei generații sentimentele înălțătoare ale patriotismului socialist, prețuirea și admirația față de trecutul glorios de luptă al poporului român, mîndria pentru tot ceea ce se înfăptuiește azi prin efortul comun al tuturor oamenilor muncii din patria noastră, fără deosebire de naționalitate, dragostea fierbinte față de patrie, față de Partidul Comunist Român, încrederea în viitorul nostru luminos și hotărîrea nestrămutată de a duce mai departe măreața operă de edificare a socialismului și comunismului pe pămîntul României. Cultivați în rîndul școlarilor prietenia și respectul reciproc dintre copiii români, maghiari, germani, sîrbi și de alte naționalități însuflețiți tînăra generație cu ideile nobile ale prieteniei față de popoarele țărilor socialiste, de celelalte popoare ale lumii, ale solidarității internaționaliste cu toate forțele care luptă pentru libertate socială și națională, formați-o ca militantă neobosită pentru cauza progresului, socialismului și păcii. Desăvîrșiți-vă pregătirea, perfecționați-vă continuu arta predării, nu uitați nici un moment că ținuta științifică, etica cetățenească a omului de la catedră reprezintă chezășia succeselor activității instructiv - educative, izvor al satisfacției muncii împlinite. Elevi și eleve ! Anul școlar pe care îl începeți vă oferă largi posibilități de a vă îmbogăți cunoștințele, de a vă însuși în mod temeinic comorile științei, tehnicii și culturii, îndreptățiți marile speranțe ce se pun în voi și sacrificiile pe care întregul popor le face pentru a vă asigura în școli condiții cit mai bune de studiu, muncind cu sîrguință, învățînd temeinic ! Perseverați în eforturile voastre de a deveni cetățeni cit mai utili patriei, poporului din care faceți parte ! Dovediți, în toate împrejurările — în școală, în familie, în viața socială — o comportare demnă, civilizată, răspundere pentru prezentul și viitorul națiunii noastre socialiste ! Partidul și guvernul cheamă organizațiile de pionieri și U.T.C. — factori activi și dinamici ai educării comuniste a tineretului studios — să sprijine eforturile scolii și ale familiei pentru dezvoltarea dragostei față de învățătură și muncă, pentru întărirea simțului datoriei și al responsabilității sociale, pentru o conduită atentă și corespunzătoare în școală și in viață. Conlucrarea strînsă dintre organizațiile de tineret și școală, sprijinul și participarea învățătorilor, profesorilor, educatorilor, la acțiunile și manifestările inițiate de aceste organizații constituie o garanție a succesului muncii educative, a bunelor rezultate în formarea și educarea tinerei generații. Organizațiile de partid din școli sunt chemate să pună in centrul activității lor preocuparea pentru îmbunătățirea continuă a procesului de învățămint, a conținutului său științific și ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor ; ele trebuie să ajute conducerile școlilor și organizațiile de copii și tineret să imprime în viața colectivelor școlare un spirit de înaltă exigență, de disciplină și responsabilitate față de îndatoririle ce le revin, să mobilizeze pe comuniști, toate cadrele didactice la înlăturatrea neajunsurilor ce se mai constată în activitatea școlară, să promoveze un spirit înnoitor în întreaga muncă pe care școala o desfășoară. Cu prilejul deschiderii noului an școlar, vă urăm, dragi tovarăși educatoare, învățători, maiștri instructori, profesori — noi și însemnate succese în activitatea dumneavoastră ! Tuturor elevilor - din școli generale, licee, școli profesionale și tehnice - le dorim spor la învățătură și rezultate cit mai bune în acest an școlar ! Eficientă maximă noilor lucrări Numeroase sunt obiectivele industriale și social - culturale prevăzute a se realiza, în județul nostru, în actualul an de plan și în viitorul cincinal, din fondurile ce se alocă de la bugetul statului. Folosirea cit mai rațională a acestor fonduri, prin economisirea la maximum a resurselor financiare și materiale și prin realizarea unor lucrări de eficiență sporită reprezintă o sarcină de prim ordin pentru toți factorii ce concură la înfăptuirea noilor obiective, respectiv pentru proiectant, beneficiar,, executant și organele de avizare. Documentele Congresului al X-lea al PCR au subliniat cu deosebită fermitate că o sarcină fundamentală a întregii activități economice din țara noastră o reprezintă creșterea eficienței economice a investițiilor. Pe această linie, în directivele Congresului se arată că „realizarea noilor investiții trebuie să pornească de la analiza temeinică a unui sistem complex de indicatori tehnico-economici, de la necesitatea materializării investițiilor în fonduri fixe productive și a dimensionării corespunzătoare a capacităților existente“." Experiența de zi cu zi a arătat, însă, că, în unele cazuri, se solicită cu prea multă ușurință alocări pentru investiții, se execută sau se propun lucrări noi, deși capacitățile și spațiile existente nu sunt folosite la întregul lor potențial, se risipesc fonduri importante, prin dotări și finisaje nejustificate integral din punct de vedere tehnic și economic. Tocmai datorită prezenței acestor fenomene a fost nevoie de reînnoirea reglementărilor specifice, materializată prin Legea privind organizarea, planificarea și executarea investițiilor, precum prin Hotărîrile Consiliului de Misiniștri nr. 859 și 900/1970. Cu toate că de la apariția acestor acte legislative, respectiv de la aplicarea lor, a trecut o perioadă de timp relativ scurtă, este de pe acum evident că prin noile măsuri a fost îmbunătățit radical sistemul de planificare și executare a investițiilor, a numeroaselor obiective industriale și social-culturale din țară și, implicit, din județul nostru. Astfel, pe lângă întărirea răspunderii proiectantului, beneficiarului și constructorului, pe linia proiectării și executării lucrărilor, un rol foarte important revine organelor de control bancar, care, prin salariații de specialitate, sunt chemate să analizeze cu deosebită exigență documentațiile privind noile obiective, să avizeze indicatorii lor de eficiență economică și să contribuie la îmbunătățirea acestora, intervenind de la bun început pentru evitarea unor cheltuieli suplimentare, nejustificate sau insuficient fundamentate. Dacă pînă acum analiza lucrărilor care nu erau supuse aprobării Consiliului de Miniștri — așa numitele lucrări nenominalizate consta în a se verifica necesitatea și eventual oportunitatea acestora, în prezent elementul bază care conduce la concluzia avizării sau neavizării unei lucrări este eficiența ei economică. Ce înseamnă aceasta, ce efecte are noul mod de a concepe atribuțiile băncii, se desprinde de la sine, din trecerea în revistă doar a cîtorva dintre lucrările avizate după asemenea criterii. La analiza lucrării „Dezvoltarea capacității de producție la IRUM Vatra Dornei", bunăoară,proiectant , Institutul de studii și proiectări pentru industria lemnului, filiala Brașov) a rezultat o folosire nerațională a spațiilor existente, supradimensionări și supraevaluări, fapt care a condus la diminuarea devizului general cu suma de 4 milioane lei. Concluziile băncii Ing. NICOLAE DAMENCU din Sucursala județeană Suceava a Băncii de investiții (Continuare în pagina a ll-a) REPERE ÎN INVESTIȚII Prima decadă a lunii septembrie a fost încheiată de lucrătorii întreprinderii de industrie locală „Cheile Dornei" cu succese promițătoare. In această perioadă au fost îmbuteliate 760.000 sticle cu apă minerală provenită din renumitele izvoare de la Șarul Dornei, Poiana Negrii, Coșna și Coșnița. In luna trecută, întreprinderea a produs 2.200.000 de sticle de apă minerală. Am fost informați că la încheierea celor 8 luni de activitate din acest an, unitatea dorneană a realizat o producție suplimentară de 2.900.000 lei la turbă, var, criblură, ape minerale și alte produse. à r IN ACEST NUMĂR SECVENȚE ÎN CENUȘIU ȘTIRI SPORTIVE CONTRAPUNCT în pag. 2 VIAȚA CULTURAL | ARTISTICA în pag. 31 H ÎNCEP ȘCOLILE! începutul de an școlar aduce cu sine, de fiecare dată, probleme noi, preocupări noi, sarcini finind de educarea și instruirea tineretului mai ample și care se cer privite cu simț de răspundere mereu sporit. Proces viu, în continuă perfecționare, învățămintul românesc a cunoscut, în ultimii ani cu deosebire, înnoiri în organizare și un conținut, menite să-i creeze largi valențe de adaptare la solicitările vieții social-economice ale țării noastre în plin progres. Aplicîndu-se în practică prevederile Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român privind dezvoltarea învățămintului și ale Legii invățămîntului in Republica Socialistă România, s-a generalizat școlarizarea copiilor de la virsta de 6 ani, liceul de cultură generală și-a întregit durata de la trei la patru ani, iar școala generală — alăturîndu-se, din acest punct de vedere, sistemelor de învățămint din țările cele mai avansate — a trecut la prelungirea duratei invățămîntului la zece ani. Măsuri importante au fost luate și în domeniul invățămîntului de specialitate, profesional și tehnic, sau în ceea ce privește stimularea copiilor cu aptitudini deosebite etc. Toate aceste realizări sunt prezente și în județul nostru. Astăzi pășesc pentru prima oară pragul școlii 7200 de copii în vîrstă de 6 ani, reprezentînd, cu puține excepții, întreg acest contingent, 1.812 elevi în anul al IV-lea al liceelor de cultură generală încep o perioadă de intensă pregătire în vederea examenelor de bacalaureat și admitere . 82 de clase a IX-a, cuprinzind 2.400 elevi, reprezintă expresia concretă a popularității pe care și-a dobindit-o școala de 10 ani in numai un singur an de funcționare; două clase cu profil de artă plastică și două clase de muzică vin să contribuie la cultivarea corespunzătoare a înclinațiilor artistice ale elevilor; 9 școli profesionale și tehnice pregătesc muncitori calificați în diferite specialități necesare economiei județului. Dar deschiderea noului an școlar ne face martorii unor noi evenimente: se inaugurează, astăzi, clasa a X-a a școlii generale ; se deschid, la Suceava, două noi licee industriale, cu profil de prelucrarea lemnului și de construcții, alăturîndu-se celorlalte 5 licee de specialitate existente în județ. In felul acesta, populația școlară a județului însumează, în prezent, 118.430 elevi, la care se adaugă cei 1.860 „seraliști“. Această sporire și diversificare a școlilor a fost posibilă datorită și necontenitelor eforturi materiale depuse de societatea noastră în scopul dezvoltării învățămîntului. Anul 1970 înscrie la rubricile de investiții din diverse surse pentru școlile județului Suceava suma de 14.768.000 lei. Se dau în folosință pînă la sfîrșitul anului calendaristic 90 noi săli de clasă și un internat de 300 de locuri, s-au achiziționat material didactic, aparatură de laborator și mobilier, în valoare de 3.350.000 lei etc. Au crescut, astfel, posibilitățile materiale ce favorizează necontenit atingerea obiectivelor pe care nostru, partidul, le pun statul in fața școlii. Dacă la toate acestea adăugăm și numărul mare de profesori și învățători calificați existenți în județ — peste 4.500 — putem afirma cu certitudine că există toate condițiile ca noul an școlar să însemne încă un pas în ridicarea calității învățămintului, în legarea mai strînsă a procesului instructiv cu cerințele vieții în adîncirea conținutu(Continuare în pagina a ll-a) In cadrul relațiilor sale cultural - științifice, Stațiunea experimentală pomicolă Fălticeni a fost vizitată, recent, de către prof. dr. L. F. Hough, de la Universitatea Rutgers din S.U.A., și cercetătorul principal D. Tracev, de la Institutul de pomicultură din Plovdiv, R. P. Bulgaria. Ambii vizitatori au preocupările colectivului apreciat de la Fălticeni pentru dezvoltarea pe baze științifice a pomicultură din zona subcarpatică a Moldovei și rezultatele obținute pînă acum în ceea ce privește îmbunătățirea sortimentului, sporirea producției de fructe și, îndeosebi, acțiunile întreprinse pentru valorificarea superioară a pantelor, prin plantarea de pomi și arbuști fructiferi. Pentru colectivul Stațiunii din Fălticeni, aceste două vizite au constituit încă un bun prilej de a face schimb de păreri asupra modului cum trebuie abordate problemele în cercetare și tehnica adecvată, pentru a răspunde optim nevoilor producției. La chemarea impetuoasă a clopoțelului școlii, toți elevii răspund azi cu un prompt și plin de soare „prezent !" ... s-a Încheiat---------------PRIMUL FESTIVAL CORAL „CIPRIAN PORUMBESCU" să în programul inițial din 21 de județe ale țării și din municipiul București, prin repertoriul abordat, au înălțat imnuri de slavă patriei și partidului, muncii și hărniciei poporului nostru, au dat glas sentimentelor de prețuire a creațiilor corale ale nemuritorului compozitor — patriot Ciprian Poruimbescu, luminoasă figură pe frontispiciul vieții muzicale din trecutul Țării de Sus, au pus în valoare numeroase alte piese corale din literatura muzicală preclasică, clasică și contemporană românească și universală. Prezența unor personalități ale vieții muzicale din țară și a unor prestigioase canale, bunele auspicii formații sub care s-au desfășurat toate cele 5 concerte, mesajul transmis prin cîntecele înscrise în program i-au conferit acestui întîi Festival coral „Ciprian Porumbescu" caracterul unui act major de cultură, cu multiple și adunci semnificații, cu prelungi ecouri în inimile acelora care, cu interes, cu pasiune, cu entuziasm, au urmărit, timp de mai bine de 16 ore efective de spectacol, evoluția corurilor concurente. Organizat de către Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă, în colaborare cu Uniunea Generală a Sindicatelor, Uniunea compozitorilor și Uniunea Tineretului Comunist, Festivalul coral „Ciprian Porumbescu“ a scos la iveală talente și valori deosebite în arta interpretării cîntecelor de masă și patriotice, relevînd progresele certe făcute în acest sens de către formațiile corale ale sindicatelor și așezăminteor de cultură de la orașe și sate, ca și posibilitățile existente — tezaur bănuit și nebănuit. (Citiți, în pagina a lll-a, cronica festivalului) Duminică seara, primul Festival coral „Ciprian Porumbescu" — manifestare de prestigiu, cu caracter național — s-a încheiat. Timp de două zile, sala Casei de cultură a sindicatelor din Suceava a răsunat de cîntece de masă și patriotice. Cele 32 de coruri (duminică, s-a mai prezentat o formație, care nu fusese implu Zile bune de lucru pe ogoarele județului. Cum s-a muncit duminică și luni ? lată o întrebare la care răspundă, ele cuprinzind cons județului, rîndurile de mai jos caută săi staturi din ciîeva puncte ale Președintele, Toader Cotoară, și inginerul Liviu Zavadovskî, de la C.A.P. Iaslovăț, încercau, ieri dimineață, să facă un scurt bilanț. Duminică, 12 din cele 13 tractoare din dotare au lucrat. Trei dintre ele au discuit 32 de hectare, în timp ce celelalte 8 au avat 22 de hectare. Ieri, în schimb, nu veniseră la muncă decît foarte puțini cooperatori și plana incertitudinea cu privire la reînceperea recoltatului la cartofi. De fapt, trei hectare de cartofi din grădină au fost recoltate săptămîna trecută și pregătite spre a fi însămînțate cu secară masă verde, dar, pînă la 240 de hectare, mai e destul de mult de recoltat. Deoarece după culturi prășitoare tîrzii se va însămînța grîu, nu s-au putut fertiliza decît 207 hectare, iar de pregătit pentru însămînțat, 190 de hectare. Ieri, din lipsa brațelor de muncă, tractoarele au trebuit să fie din nou trimise la arat și discuit. Aici am întîlnit și un lucru mai neobișnuit. Deși s-a contractat cu I.M.A. Iacobești executarea lucrărilor mecanizate pe 30 hectare cu porumb siloz și 60 hectare cu cartofi, n-au fost repartizate pînă în prezent, deși s-au cerut, nici o mașină de însulozat sau de recoltat cartofi. La cooperativa agricolă din Arbore, președintele, Nistor Rușu, ne relata că duminică s-au transportat paiele de pe 10 hectare, de la brigada I, iar [a brigada a IV-a s-a treierat ovăz la staționar. Dacă în majoritatea cooperativelor agricole din județ treieratul s-a terminat de mult, aici, la Arbore, au mai rămas încă 30 de hectare din care, în lan, patru. Și, ceea ce surprinde, este tocmai faptul că această lucrare, care se va termina abia spre sfîrșitul săptămînii, „înghite" și așa puținele brațe de muncă ieri, inginerul Silviu Moroșan avea de gînd să probeze semănatorile și, dacă are cu cine, să înceapă semănatul. Numai că, cele 40 de hectare pregătite pentru însămînțat sînt prea puține față de cele 650 planificate. . . Tot aici, nu s-a început încă recoltatul cartofului, deși în brigăzile a V-a și a VlI-a s-au cosit vrejii de pe 20 de hectare. La Marginea, duminică s-a pregătit terenul pentru însămînțat și s-au cosit vrejii la cartofi pe aproape 10 hectare. in schimb, ieri, nu se recolta decît porumbul siloz, la brigada a l!-a — de către o singură mașină. Dacă conducerea cooperativei a hotărît începerea însămînțării griului pe 20 septembrie, surprinde că pînă ieri nu sosise încă sămința necesară și nu se pregătise decît jumătate din terenul afectat acestei culturi, restul neputîndu-se fertiliza din lipsa îngrășămintelor chimice, baza de recepție nelivrînd pînă la 14 septembrie cele 40 de tone de superfosfat planificate în trimestrul al lll-lea. Și, un lucru bun , au fost însămînțate cu secară masă verde 30 de hectare, iar cu secară boabe, 12 hectare. Acalmia de duminică și luni trebuie să dea de gîndit forurilor competente. Altfel, se riscă compromiterea recoltei anului viitor, iar cei vinovați vor trebui să suporte consecințele. - ȘT. ARDELEANU DUMINICĂ ȘI LUNI, LIPSURI NEMOTIVATE