Zori Noi, septembrie 1971 (Anul 24, nr. 7371-7396)

1971-09-15 / nr. 7383

A y > Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean ANUL XXVI nr. 7383 miercuri 15 septembrie 1971 j 4 pagini 30 bani Maximă mobilizare a eforturilor pentru sporirea producției agricole Telegrame adresate C.C. al P. C. R., tovarășului Nicolae Ceaușescu După cum consemnam și în numărul de ieri al ziarului, pe întinsul județului au avut și au loc plenare ale comitetelor comunale de partid cu activul din agricultură, în cadrul cărora participanții analizează cu sporită răspundere posibilitățile concrete de aplicare în practică a prețioaselor indicații cuprinse în Scrisoarea secretarului general al partidului nostru. Cu acest prilej, într-o atmosferă de puternic entuziasm, participanții adresează telegrame Comitetului Central al Partidului Comunist Român, personal tovarășului Nicolae Ceaușescu, prin care își exprimă profunda recunoștință față de grija permanentă ce o manifestă partidul și statul nostru pentru dezvoltarea multilaterală a agriculturii, exprimîndu-și totodată, hotărîrea fermă de a-și înzeci eforturile pentru ducerea la îndeplinire, în mod exemplar, a tuturor sarcinilor ce le revin. „Ca urmare a sprijinului acordat de partid și de stat pentru întărirea continuă a bazei tehnico - materiale a agriculturii — se spune în telegrama adresată de activul de partid din comuna Dornești — rezultatele obținute anul acesta în cooperativa noastră sunt mai bune de anii anteriori, ceea față ce constituie o dovadă elocventă a abnegației cu care noi, cooperatorii, sub conducerea și îndrumarea permanentă organizației de partid, suputăm pentru traducerea în viață a sarcinilor trasate de partid pentru creșterea continuă a producției agricole. Analizînd rezultatele obținute, sîntem conștienți că mai avem încă însemnate rezerve și vă asigurăm, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu, că nu vom precupeți nici un efort pentru valorificarea lor deplină, că, alături de toți cooperatorii din patria noastră, vom munci cu abnegație, dăruire și pasiune pentru traducerea în viață a prețioaselor indicații ce ni le-ați dat. Noi vedem în ele grija deosebită ce o manifestați, cu perseverență, pentru dezvoltarea și modernizarea agriculturii. De aceea, ne angajăm să depunem toate eforturile pentru a termina în cel mai scurt timp lucrările agricole din acest an. Astfel, recoltatul cartofilor îl vom încheia pînă la 1 octombrie, iar transportul celor 2.437 tone cartofi către fondul central al statului îl vom crea(Continuare în pagina a II-a) Atelierul 1 Mai Fălticeni. Lăcătușul mecanic Roland Dibhordt, lucrînd la mașina de alezat cilindri auto Foto , I. M. Un nou obiectiv Industria locală suceveană se va întregi în următorii ani cu un nou și important obiectiv : complexul industrial „Producția", a cărui construcție a început recent. Modernul complex va dispune de trei secții pentru producerea unei game variate de ln industria locală bunuri de larg consum. Intre acestea, este vorba de o secție de sticlărie în cadrul căreia se vor realiza anual peste 7.500 tone sticlă de ambalaj destinată îmbutelierii renumitelor ape minerale din bazinul Domelor. Tot aici, vor fi produse însemnate cantități de sticlă menaj, oglinzi și sticlă glisantă. De asemenea, în cadrul complexului vor funcționa o turnătorie pentru piese din fontă, oțel și aluminiu și o secție mixtă de prelucrări mecanice. üü O cerință majoră: APUCAREA ÎNTREGULUI COMPLEX AGROTEHNIC IMPROINA 3 I Pe ogoarele județului nostru se desfășoară intr-un ritm susținut recoltarea cartofilor. Producțiile bune care se estimează anul acesta constituie un puternic stimulent pentru cooperatori și mecanizatori de a efectua la timp această lucrare, în foto : Recoltatul cartofilor la C.A.P. Pătrăuți Foto : D. VINTILA Contribuție la înfrumusețarea satelor Edilii comunei Liteni stăruie în a conferi satelor, cu sprijinul nemijlocit al locuitorilor lor, un aspect cît mai plăcut. Au fost aliniate garduri și săpate șanțurile de-a lungul majorității ulițelor ; podețele din lemn se înlocuiesc cu altele din beton, prevăzute cu balustrade uniforme. O acțiune mai amplă a constat în asfaltarea șoselei centrale, începînd de la bariera Roșcani pînă la ferma zootehnică Cioroi. Cooperativa agricolă a participat la aceste lucrări pe porțiunea de drum de la sediul propriu, pînă în centrul comunei. Pentru pietoni, trotuarele ce duc spre gară și spre Roșcani au fost lărgite. (De la corespondentul nostru ION MARȚOLEA). Preocupare de primă importanță în tot mai multe întreprinderi, asimilarea în fabricație a unor noi produse este chemată să răspundă unor cerințe majore ale economiei, să participe efectiv la ridicarea pe trepte superioare tehnicității producției. Fiindacă se presupune ca fiecare utilaj, fiecare piesă, nou asimilată, să întrunească, în comparație cu cele precedente, caracteristici superioare. Inclusă în ampla acțiune de sporire a eficienței activității economice, asimilarea în fabricație a unor noi produse trebuie să fie orientată către completarea necesarului de piese de schimb, eliminarea importurilor, producerea unor piese, utilaje sau instalații solicitate de către economie. Pentru colectivul Uzinei de utilaje și piese de schimb din Suceava, fiecare produs nou asimilat a însemnat un examen al competenței, o treaptă către o tot mai înaltă tehnicitate a producției. Este un merit al metalurgiștilor de aici, în marea lor majoritate tineri în meserie, că au asimilat, la scurtă vreme de la debutul industrial, piese care implică anumite dificultăți de execuție. Era însă nevoie de ele, căci unele se procurau din import, solicitînd eforturi din partea economiei naționale, iar altele erau deficitare. Amintind doar saboții pentru șlefuit sticlă, trebuie să precizăm că, executarea lor în uzina suceveană a însemnat diminuarea importurilor cu aproape 6,5 milioane lei. Pot fi date și alte exemple de acest fel. Fără îndoială, rezultatul cel mai de seamă al colectivului îl constituie turnarea oțelurilor înalt aliate, manganos și refractar. O dată cu aceasta, au fost create condiții pentru lărgirea gamei pieselor de schimb turnate și prelucrate în uzina suceveană. Acțiunea de asimilare a unor mărci de oțel nu a fost însă încheiată. In momentul de față se află în pregătire tehnologia privind asimilarea oțelului refractar, înalt aliat, avînd ca principal element de aliere wolframul. Este un oțel rezistent la temperaturi înalte și la șocuri termice, cunoscut ca avînd o durată îndelungată de utilizare. — Vom folosi, pentru început, noua marcă de oțel la turnarea plăcilor de la răcitoarele - grătar, solicitate mult de către fabricile de ciment, ne precizează inginerul șef al uzinei, Ioan Nemțișor. Piesele respective se aduceau, pînă nu de mult, din import și, se înțelege de la sine, erau destul de costisitoare. Executarea lor, încă în acest an, în uzina noastră, va elimina importurile. Trebuie precizat și faptul că oțelul este superior nu numai prin caracteristicile sale, ci și ca valoare. Iată, deci, că asimilarea noului produs va avea ca efect, pe lângă lărgirea gamei pieselor de schimb, solicitate de economie, valorificarea la un grad mai inart a metalului. Este o treaptă importantă pentru creșterea tehnicității producției. Fiindcă, trebuie subliniat, asimilarea noilor mărci de oțel, implicit a unor noi tipuri de piese de schimb, atrage după sine efectuarea anumitor lucrări de perfecționare a unor utilaje, acțiuni de utilare a uzinei, spre a veni N. GROZA (Continuare în pagina a ll-a) f IZVOARE INEPUIZABILE ; 1 DESPOSIRE A EFICIENȚEI 1 TREAPTA SPRE O TEHNICITATE SUPERIOARA, ASIMIAREA NOILOR PRODUSE « Ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. In ziua de 14 septembrie 1971, a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Au participat miniștri, șefi de secții la C.C. al P.C.R., conducători ai unor instituții centrale. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a dezbătut și aprobat: proiectul legii cu privire la organizarea și conducerea unităților socialiste de stat — îmbunătățit în urma dezbaterii publice ; proiectul legii cu privire la gospodărirea fondurilor fixe, resurselor materiale și aprovizionarea tehnico - materială ; proiectul decretului privind siguranța în funcționare a utilajelor, instalațiilor și aparaturii de măsură, control și automatizare din unitățile socialiste de stat; proiectul decretului privind înființarea, organizarea și funcționarea Ministerului Aprovizionării Tehnico - Materiale și Controlul Gospodăririi Fondurilor Fixe; proiectul decretului privind înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Culturii și Educației Socialiste. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a hotărît ca proiectele de legi să fie supuse spre dezbatere și adoptare Marii Adunări Naționale, iar proiectele de decret să fie înaintate spre adoptare Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. în continuare au fost adoptate măsuri privind perfecționarea învățămîntului de cultură generală, precum și îmbunătățirea structurii și conținutului învățămîntului superior. Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. a mai adoptat hotărîri cu privire la principalii indicatori tehnicoeconomici ai unor lucrări de investiții prevăzute în planul cincinal și a soluționat alte probleme ale activității curente. NOUL AN ȘCOLAR-sub semnul unor înalte răspunderi și emente educative începem un nou an școlar în climatul de intensă viață politică și socială generat de programul adoptat de conducerea superioară a partidului, la propunerea tovarășului Nicolae Ceaușescu, program ce reprezintă strălucită expresie a înaltei răspunderi și clarviziuni cu care secretarul general al partidului prospectează viitorul națiunii noastre, a înțelepciunii și perseverenței cu care partidul acționează pentru făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate. După cum ne este cunoscut, edificarea noii societăți presupune participarea plenară la viața socială a unor uriașe mase de oameni, care să dovedească o înaltă conștiință revoluționară, cunoașterea temeinică a învățăturii marxist - leniniste, a politicii partidului nostru. O asemenea conștiință trebuie să caracterizeze omul societății noastre și, de aceea, precizînd sarcinile de îmbunătățire a muncii de educație comunistă, programul adoptat de conducerea superioară a partidului răspunde cerințelor majore, impuse în mod obiectiv de etapa de dezvoltare pe care o parcurgem. In opera de educație comunistă a întregului popor se integrează organic sarcina de mare răspundere a educării tinerei generații, a formării oamenilor de mîine ai societății noastre. Această nobilă misiune, partidul ne-a încredințat-o nouă, slujitorilor școlii. Iată de ce acum, la începutul unui nou an de muncă în școală, este necesar să ne supunem unei exigente autoanalize, pentru a ne consolida convingerea că de noi, de răspunderea cu care ne vom realiza sarcinile depinde, în mare măsură, ca tot ceea ce a înfăptuit poporul nostru, sub conducerea partidului, să fie dus mai departe, și îmbogățit de generația tînără. Nu spunem un lucru nou afirmînd că procesul instructiv - educativ nu poate fi limitat doar la transmiterea de cunoștințe. Cunoaștem că activitatea noastră este complexă, că ea trebuie să se răsfrîngă în planul formării conștiinței, în pregătirea și conduita elevilor, că are menirea să cultive perseverența, hărnicia, respectul față de muncă, dragostea de patrie și încrederea în viitorul ei, înaltele trăsături ce trebuie să caracterizeze pe fiecare membru al societății noastre socialiste. A cultiva asemenea virtuți la tinerii noștri, înseamnă, în primul rînd, a le oferi modelul demn de urmat. De aici, cerința ca, între vorbele și faptele educatorului să existe o perfectă identitate. Marea majoritate a învățătorilor și profesorilor din județul nostru, prin tot ceea ce întreprind, sunt o expresie fidelă a acestei cerințe. Așa cum sînt buni specialiști în disciplina pe care o predau, ei sînt, totodată, admirabili educatori. Merișitele unor asemenea educatori au fost subliniate în repetate rînduri, evidențiindu-se buna lor pregătire, efortul continuu și tenace de perfecționare și autodepășire, stăpînirea concepției științifice despre lumea partidului nostru, a unor convingeri nestrămutate specifice moralei comuniste, larg orizont politic și cultural, tuturor acestor calități adăugîndu-li-se pasiunea, dragostea pentru nobila profesiune de dascăl. Dar, în viața școlii noastre au apărut și fapte ce contravin eticii profesionale a unui Anchetele adevărat educator, efectuate de inspectoratul școlar județean în anul trecut, măsurile disciplinare și sancțiunile aplicate unor învățători și profesori sunt elocvente în acest sens. Inspecțiile școlare au descoperit și cazuri de incompetență unii profesori și profesională, învățători care nu se informează, nu sunt la curent cu noutățile din specialitate, pedagogie și din domeniul politic - ideologic. Asemenea cadre didactice au desfășurat o slabă activitate de instrucție și educație, nu s-au pregătit pentru fiecare lecție, au transmis cunoștințe eronate, nu au fost preocupați de ceea ce rămîne în mintea și conștiința elevilor, după lecțiile lor. Unii învățători și profesori s-au dovedit puțin receptivi la criticile și măsurile directorilor de școli sau ale inspectorilor școlari. Nu mai vorbim că o parte dintre ei își umplu timpul cu fapte care duc la abateri de la normele de conduită morală și socială. Este greu să te referi la asemenea fapte și pare de EUGEN PLEȘCA inspector general șef al Inspectoratului școlar județean Suceava (Continuare în pagina a IlI-a) Plenara consiliului județean al sindicatelor Ieri a avut loc plenara lărgită a consiliului județean al sindicatelor, consacrată analizei activității politico - ideologice și cultural - educative desfășurată de organele și organizațiile sindicale și dezbaterii măsurilor ce se impun în lumina programului adoptat de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R., pe baza propunerilor tovarășului Nicolae Ceaușescu, pentru îmbunătățirea activității politico - ideologice, de educare marxist - leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii. La lucrările plenarei au luat parte tovarășii Valerian Găină, secretar al comitetului județean de partid, și Florea Chițu, membru al Comitetului Executiv al Consiliului Central al U.G.S.R. Pe marginea materialului prezentat de tovarășul Grigore Voinescu, președintele consiliului județean al sindicatelor, și a măsurilor supuse spre aprobare au discutat numeroși participanți. Atît referatul, cit și luările de cuvînt au evidențiat interesul deosebit cu care sindicatele din județ au primit și studiat programul de excepțională însemnătate adoptat de Comitetul Executiv al C.C. al P.C.R. la inițiativa tovarășului Nicolae Ceaușescu, marea bogăție de idei și concluzii ce se desprind din ampla expunere pe care secretarul general al partidului a făcut-o la consfătuirea de lucru a activului de partid din domeniul ideologiei și al activității politice și cultural-educative, precum și hotărîrea lor de a acționa cu exigență și fermitate, sub conducerea organelor organizațiilor de partid, penitru îndeplinirea la un nivel superior a mărețelor sarcini care stau în fața întregului nostru popor în actuala etapă de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. Luînd cuvîntul în cadrul plenarei, tovarășul Florea Chițu a subliniat răspunderea sindicatelor pentru dezvoltarea conștiinței socialiste, a relevat direcțiile spre care trebuie să-și îndrepte atenția și a insistat asupra necesității înlăturării formalismului și festivismului, a întăririi colaborării cu celelalte organizații de masă și obștești. In încheierea plenarei, tovarășul Valerian Găină a apreciat spiritul analitic, combativ, de răspundere, în care s-au desfășurat dezbaterile, a adus critici la adresa sindicatelor din județ pentru deficiențele din munca lor organizatorică și politică, accentuînd că activul sindical poartă o mare vină pentru ele, și a arătat cîteva din principalele sarcini ce revin organelor și organizațiilor sindicale pentru înfăptuirea programului partidului, indicînd să se imprime un caracter permanent și diferențiat întregii munci politicoeducative, al cărui centru de greutate să fie în grupa sindicală. Intr-o atmosferă de însuflețire, participanții la plenară, exprimînd gîndurile și sentimentele celor peste 110.000 de membri de sindicat din județ, au adoptat o telegramă adresată C.C. al P.C.R., personal tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, prin care își reafirmă adeziunea față de măsurile stabilite de conducerea partidului pentru îmbunătățirea activității politico - ideologice și cultural - educative și hotărîrea de a nu precupeți nici un efort pentru traducerea lor în viată. ■L1 k