Zori Noi, iulie-septembrie 1983 (Anul 36, nr. 10503-10580)

1983-09-15 / nr. 10567

f .. Urmare din paginal global, aceasta va fi producția fizică pe sortimente, dase, subansamble, piese, prorepere sau lucrări și este exprimată în unități fizice: bucăți, metri cubi, metri tone, pătrați,perechi ș.a., specifice activității sau locurilor de muncă. Suma destinată retribuirii personalului muncitor ce se prevede în contractul de acord global se va determina pe baza tarifelor pe unitatea de produs sau lucrare, elaborate pe baza manoperei stabilite prin norme normative penitru executarea fiecărui sortiment, camblu, subanpiesă, reper, iar sarcina cantitativă de producție și suma destinată retribuirii, prevăzute în contractul de acord global, se defalcă pe subunități, pînă la formațiile de lucru sau echipele de muncitori. In actul normativ la care ne referim se stipulează că, pe lingă realizarea producției fizice, în contractul de acord global se vor prevedea și condițiile în care aceasta trebuie executată, stabilindu-se în acest sens indicatori sau sarcini ce revin muncitorilor, maiștrilor, personalului tehnico - ingineresc, celorlalte categorii de personal, și anume : încadrarea în normele de consum materiale și energetice, realizarea structurii producției pe calități, respectiv încadrarea în parametrii de calitate la produsele sau lucrările executate, îndeplinirea producției fizice destinate exportului, realizarea producției marfă vîndută și încasată etc. In decret se subliniază că producția fizică planificată se consideră îndeplinită numai în situația în care s-au realizat integral toate sortimentele prevăzute în plan, precum și faptul că personalul muncitor primește retribuția în raport cu realizarea producției fizice și a condițiilor prevăzute în contractul de acord global, independent de rezultatele obținute pe întreprindere. Subliniindu-se că suma retribuțiilor cuvenite personalului retribuit în acord global se va stabili în raport direct cu cantitatea de produse fizice realizate, fără a fi limitată, se precizează că toate categoriile de personal primesc suplimentar premii și stimulente, potrivit legii, pentru realizarea de economii, depășirea producției destinate exportului și a planului de export. In capitolul al III-lea al decretului se stabilește modalitatea de aplicare a unor forme de retribuire specifice, în funcție de îndeplinirea planului cumulat de desfacere, prestări de servicii, turism ș. a. pentru personalul din unitățile care au în profilul lor astfel de activități. Pentru personalul tehnic, economic, de altă specialitate și administrativ, precum și pentru celelalte categorii de personal, necuprinse în acord global, se stabilesc sarcini de muncă concrete, pe bază de norme de muncă și normative de personal, precizîndu-se cantitatea și calitatea lucrărilor, termenele de execuție sau alte asemenea obligații, potrivit specificului muncii. In partea finală a actului normativ sunt stabilite criteriile de acordare a retribuției tarifare pentru personalul muncitor din administrația de stat, centrale industriale și alte unități necuprinse în acord global, rezultînd, din conținutul acestuia, că veniturile tuturor se află în relație directă cu realizarea de muncă concrete sarcinilor stabilite pentru fiecare compartiment de activitate. Studierea, însușirea și aplicarea operativă, in activitatea de fiecare zi, a prevederilor decretului la care ne-am referit constituie sarcini prioritare pentru organele și organizațiile de partid, pentru conducerile colective ale unităților economice și instituțiilor din județul nostru, în scopul perfecționării continue a activității și, pe această bază, a realizării surselor necesare sporirii veniturilor tuturor celor ce muncesc. REGLEMENTARI DE ÎNSEMNĂTATE DEOSEBITĂ ••li ■ [UNK] [UNK] [UNK]MV CONTRA PUNCT CUM A „ZBURAT“ DE LA ETAJUL IV Cetățeanul Vasile Capră, din orașul Rădăuți, a întrecut măsura băuturii și a pierdut cheia de la apartament. Locuia la etajul IV al unui bloc și s-a adresat unui vecin _ să-i dea voie să escaladeze balconul pentru a intra în propria-i locuință, în timp ce se avînta în acrobatica aventură, s-a dezechilibrat și... a căzut în gol. A avut norocul să „aterizeze“ pe un strat cu gunoi și frunze, nicit cel turmentat rămas nevătămat. E clar că nu a l-a protejat zeul Bachus, dar a doua oară n-ar mai „zbura“ așa ! AMINTIȚII Paraschiva Șincari, din Vatra Moldoviței, ne scrie că cetățeanul Rudolf Keim, cu care a avut un copil născut în afara căsătoriei, nu-i plătește pensia de întreținere stabilită prin hotărire judecătorească. Facem cercetări și aflăm că visul .a costa a figurat în schema I.P.E.G. Cîmpulung Moldovenesc, însă în muncă... a făcut numai figurație. Cum nu putea fi plătit pentru absențe îndelungate, de unde bani pentru a-și achita datoriile ? In ultimul timp a dispărut de la locul de muncă. Pe unde hoinărește acum, amintiți-i că-i, totuși, am... ȘI-A DAT CINSTEA PE RUȘINE Nelu Boghean deținea funcția de șef de fermă vegetală 3 la C.A.P. Vicovu de Sus. Pînă ■ intr-o zi, cînd și-a dat cinstea pe rușine, furînd din unitate , 305 kg. cartofi. „Exemplul“ oferit de șeful fermei a fost apreciat și răsplătit cu 8 luni de închisoare. •■nuiinun ................... iț I» SMifirEEil: • IOAN VASHIȚA, str. 7 Noiembrie, blocul 30 A. Fălticeni : Ni s-a răspuns de la primăria orașului că problema a fost soluționată de către părți. • GRIGORE I. CIUHAN, Poiana Mărului, comuna Mălini . Celor care s-au făcut vinovați li s-au aplicat amenzi în prezența organului local al administrației de stat și a reprezentanților ocolului silvic. Cealaltă problemă (specifică și altor comune din zona de munte) este cunoscută de către inspectoratul silvic. • TITU - GHEORGHE CIPRIAN, comuna Broșteni. Consultați Legea nr. 5/1967. Se iau în considerare rudele de gradul I : soț, soție, copii, mamă, tată. In cealaltă problemă, acționați pe calea instanței judecătorești. ... continuă să apară în peisajul civilizat al Sucevei asemenea tarabe (cea din fotografie s-a instalat, recent, în preajma autogării municipiului) care expun și oferă obiecte de un gust îndoielnic ? Cumpărătorii (și „invitația“ vînzătorilor este, din păcate, adresată în primul rind tinerilor) achiziționează, astfel, fără discernămînt, „tablouri“, sacoșe, medalioane, „amintiri“, în care sub foița de plastic se lăfăie, stridențe și frivole, desene sau fotografii sau „scene“ respingătoare, care se insinuează în viața străzii și a locuințe, poluîndu-le, unorme ce, cu acceptul cui se permite infiltrarea în comerț a unor asemenea „producători“ și, în ultimă instanță, a dezgustătoarelor lor produse ? NOUL AN ȘCOLAR 1 (Urmare din pagina i) materială corespunzătoare. Toate acestea ne dau o garanție în plus că marile, importantele sarcini ce revin școlii in formarea omului nou, a tinerelor generații de constructori ai socialismului pot și trebuie să fie îndeplinite cu succes. De la cuprinderea tuturor copiilor în formele de învățămînt corespunzătoare vîrstei și pînă la orientarea absolvenților către meseriile cele mai necesare județului și țării, de la continua perfecționare a organizării procesului educativ și cercetării instructivștiințifice din școli și pînă la preocupările zilnice de îmbunătățire și modernizare a lecțiilor, a conținutului învățămîntului, nici un amănunt nu poate scăpa atenției oamenilor școlii, nici unul nu poate să fie conceput în afara obiectivelor primordiale ale educației comuniste : formarea tineretului în spirit patriotic - revoluționar, în cultul muncii și economiei, al tradițiilor de creație, de pace și omenie ale poporului nostru, în ideile materialismului dialectic și istoric, ale celor mai înaintate cuceriri științifice contemporane. Prin tot ce vor întreprinde unitățile noastre de învățămînt, colectivele didactice, se va urmări legarea tot mai strînsă a școlii cu producția și cercetarea, înarmarea tinerilor cu temeinice cunoștințe politice, ideologice, științifice și tehnicepractice, care să le permită să devină cetățeni conștienți, activi, capabili să se integreze cu ușurință în munca și viața socială, să înțeleagă necesitatea patriotică de a munci acolo unde este mai multă nevoie de aportul lor. In același timp, necesitățile de creștere a calității muncii educativ - formative în rîndul tineretului cheamă școala la o permanentă intensificare a colaborării cu organizațiile revoluționare de tineret și copii, precum și cu familiile acestora. Anul școlar este, cum s-a mai spus adesea, nu doar „anul școlii“, ci o perioadă de activitate educațională intensă pentru toți cei care răspundem de formarea noilor generații. Alături de școală, umăr la umăr, dascăli și elevi, comandanți-instructori de pionieri și îndrumători U.T.C., părinți, să facem din acest nou an școlar un spațiu al marilor cîștiguri în planul edificării conștiințelor tinere! Imagine din bulevardul sucevean George Enescu Foto : D. VINTILA FAPTE ALE VREDNICIEI ÎN CÎMP (Urmare din pagina I) C.A.P. Bosanci a cultivat cu cartofi 440 ha., recoltatul desfășurîndu-se pe ultimele 40 ha. Cîmpul era împînzit de oameni, cei peste 1.200 de cooperatori muncind, din zori și pînă seara, la sortarea și înlocuirea producției. S-au luat măsuri pentru intensificarea ritmului transportului, acțiune la care se aflau mobilizate 31 de lăzi (remorci și autocamioane). Tovarășul ing. Constantin Corduș, președintele C.A.P., ne-a relatat: — Am recoltat și producția de pe 150 ha. din cele 746 ha. cultivate cu porumb pentru boabe. După terminarea recoltării cartofului vom mobiliza la strînsul porumbului forțe mai mari pentru a elibera, în primul rind, cit mai grabnic, suprafețele pe care vom însămînța păioasele . In legătură cu pregătiripentru campania de însămînțări — intervine în discuție inginerul șef al C.A.P., tovarășul Gheorghe Dinică —aș vrea să spun că am avat 200 ha. și am discuit 170 ha., însămînțînd și primele 40 ha. cu secară pentru masă verde. Cu 12 pluguri și 6 discuri, care lucrează în schimburi prelungite, dăm zot în continuare cu arăturile și pregătirea patului germinativ. Se muncește, așadar, bine. Dar, în ambele unități, pentru încheierea însămînțării păioaselor de toamnă in epoca optimă, este necesar să fie luate măsuri mai ferme pentru eliberarea terenurilor cultivate cu porumb, cocenii și știuleții trebuind transportați în arii, la marginea tarlalelor, pentru desfăcare, astfel ca tractoarele să poată intra cit mai grabnic la arat. • La sfârșitul săptămânii trecute, pe stadionul „23 August“ din Capitală au avut loc întrecerile campionatelor naționale de atletism juniori I. Dintre sportivii de la CJ3.S. Suceava — antrenor, Mihai Acsinte — au obținut meritorii rezultate următorii : victor Iacoban, primul loc la 800 m. cu 1’51”6 ; Maria Caba și Violeta Beclea, locul 2, respectiv 3 la 800 m. cu 2’06”7 și 2’08”4 ; ștafeta 4X100 m., locul 2 cu 3’48”38 (Maria Caba, Olimpia Prestelnuc, Lenuța Rață și Violeta Beclea). Dintre acestea, mai bune sunt rezultatele la ștafetă și, mai ales, performanța lui Victor Iacoban , nou record județean și primul loc obținut la campionatele naționale de atletism de tin sportiv de la C.S.S. Suceava. Și Cinci echipe din Galați și una din Suceava (C.S.M. Suceava) au participat la „Cupa oțelul“ la fotbal copii (născuți în 1971), întrecere ce a avut loc in orașul de la Dunăre. Dintre acestea, formația de copii de la C.S.M. (antrenor: Constantin Bărtățeanu) s-a clasat pe primul loc, obținînd rezultatele : 6—3 cu Oțelul Galați, 5—2 cu C.S.M., 5—2 cu Oțelul II și 8—0 cu Ancora. Rezultatul sucevenilor este frumos, întrucit la Galați există 4 centre de copii, iar numărul echipelor din oraș este de circa 100. Timp de trei zile, 16—18 septembrie, la sala Unirea din municipiu vor avea loc întreceri în cadrul „Cupei Bucovinei“ la volei (m.), participă echipele Calculatorul București, Tractorul Brașov, Relonul Săvinești și C.S.M.U. Suceava. w X „ZORI NOI ” Pagina