Zori Noi, iulie-septembrie 1983 (Anul 36, nr. 10503-10580)

1983-09-15 / nr. 10567

Organ al Comitetului județean Suceava al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul XXXVIII Nr. 105671 joi 15 septembrie 1983 4 pag. 50 bani REGLEMENTARI de Însemnătate deosebită PRIVIND RETRIBUIREA PERSONALULUI MUNCITOR La scurtă vreme după publicarea unor importante documente privind perfecționarea activității productive și creșterea veniturilor tuturor categoriilor de oameni ai muncii, un alt act normativ, de primă însemnătate, se află în atenția întregului nostru popor : crezul Consiliului de Stat Deal Republicii Socialiste România privind aplicarea formei de retribuire în acord global și a altor forme de retribuire specifice unor ramuri sau activități. Noul act normativ se referă, în detaliu, la principiile de bază ale perfecționării sistemului de retribuire muncii și de repartiție a veniturilor oamenilor muncii. Dintru început, în decret se arată că retribuirea personalului muncitor se face în raport cu munca prestată și rezultatele obținute, precizîndu-se că, în cazul depășirii producției planificate, veniturile cresc în mod corespunzător, ele nefiind plafonate , în cazul nerealizării producției sau a neîndeplinirii obligațiilor stabilite, retribuția se diminuează în mod corespunzător, fără a se asigura venit garantat. în capitolul al II-lea al decretului se arată că acordul global se aplică în mod generalizat în unitățile economice din industrie, construcțiimontaj, agricultură, transporturi, cercetare științifică dezvoltare tehnologică, proiecti tare și din alte sectoare. In acord global se cuprind muncitorii, maiștrii, inginerii, tehnicienii și celelalte categorii de personal, inclusiv personalul de conducere, precum și cel din activitățile de reparații și întreținere, sculării, transport intern etc. care contribuie la realizarea sarcinilor de plan ce revin întreprinderii. Se precizează că forma de retribuire în acord global se aplică la nivel de întreprindere, fabrică, uzină, secție, atelier, brigadă, șantier, lot, fermă, echipe și alte forme organizatorice asemănătoare, în ceea ce privește sarcina cantitativă ce se contractează în acord (Continuare în pagina a H-a) Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, împreună cu tovarășa ELENA CEAUȘESCU, în județul Cluj Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu au continuat, miercuri, vizita de lucru în județul Cluj, Cluj-Napoca, încă din primele ore ale dimineții, orașul de pe Someș a cunoscut freamătul specific marilor evenimente — mii de cetățeni au flancat bulevardele și străzile orașului. Ei purtau portrete ale tovarășului Nicolae Ceaușescu și tovarășei Elena Ceaușescu, drapele roșii și tricolore, pancarte cu urări la adresa partidului și a secretarului său general, flori ale acestei bogate toamne, încă o dată locuitorii municipiului — români și maghiari — au ținut să-și exprime profundele sentimente de dragoste și prețuire față de secretarul general al partidului, revoluționarul neobosit de a cărui neobosită activitate sînt legate și izbînzile clujenilor, întregului nostru popor, angajați ferm pe calea zidirii unei noi și luminoase vieți socialiste și comuniste. Plecînd de la reședința ce le-a fost rezervată în cipiul Cluj-Napoca spre miniprimele obiective ale vizitei, tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășa Elena Ceaușescu au fost salutați pe întregul traseu cu sentimente de aleasă stimă, cu multă dragoste de zeci de mii de clujeni. S-a scandat îndelung „Ceaușescu — P.C.R. !“, „Ceaușescu și poporul !“, „Ceaușescu — pace !“, cei prezenți exprimînd și în acest mod deplina aprobare față de înțeleaptă politică internă și externă a partidului și statului nostru. Vizita de lucru în municipiul Cluj-Napoca a început la cea mai importantă unitate industrială a județului — Combinatul de utilaj greu. Realizarea acestui obiectiv economic este strîns legată — asemenea atîtor întreprinderi — de numele Nicolae Ceaușescu, tovarășului ei construit la inițiativa și fiind cu sprijinul direct, permanent, al secretarului general al partidului. Acum șapte ani, în 1976, tovarășul Nicolae Ceaușescu (Continuare în pagina a IlI-a) ASTAZI, ÎN DIRECT, LA POSTURILE DE RADIO ȘI TELEVIZIUNE Cu prilejul vizitei de lucru a tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, în județul Cluj și al deschiderii anului de învățămînt 1983— 1984, astăzi va avea loc in municipiul Cluj-Napoca o adunare populară pe care posturile de radio și televiziune o vor transmite în direct în jurul orei 11,00. Deși pentru cadrele didactice anul școlar 1983/84 debutat încă de la sfîrșitul a lunii august, odată cu tradiționalele consfătuiri de lucru, trăim azi cu toții — dascăli, elevi și părinți, toți cei care într-un fel sau altul avem tangență cu învățămîntul — _ ____________ moțiile și răspunderile unui nou întrucît, început, azi, pe porțile școlilor reintră, pentru un nou an de activitate susținută, marea masă a____________ tinerilor noștri învățăcei. Ceea ce înseamnă, pentru județul nostru, peste 170.000 de copii, elevi și studenți, adică peste 27 la sută din populația meleagurilor sucevene, așteaptă, ca de obicei, săliile de clasă reîmprospătate, laboratoarele, cabinetele și atelierele îmbogățite cu noi dotări, manualele frumos aranjate pe băncile școlarilor. In vacanța de vară — în care mulți elevi și educatori și-au adus o frumoasă contribuție la numeroase activități patriotice și culturalartistice — aproape 900 de unități de învățămînt au beneficiat de reparații curente, iar la spațiile existente s-au adăugat 34 noi săli de clasă și 5 laboratoare, s-au creat 35 noi locuri în atelierele de practică productivă și 160 de locuri noi în grădinițe. Reluarea activității școlare are loc, în acest an, în climatul de muncă creatoare și de efervescență politică generat de cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu la Consfătuirea de lucru pe problemele muncii organizatorice și politico-educative de la Mangalia, adevărat document programatic pentru activitatea de învășițămînt,în lumina tezelor ideilor formulate de condușicătorul partidului și statului cu acest prilej, școala suceveană, toți slujitorii ei, sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, ca și întreg tineretul școlar, își conturează — în temeiul indicațiilor M.E.I. și a Legii învățămîntului — un amplu program de lucru, în care ____________ calitatea și eficiența, angajarea revoluționară în învățătură, muncă și cercetare, devin obiective prioritare. Dispunem de un detașament _____________ numeros de cadre didactice — peste 7.600 —, de o rețea școlară vastă, bine adaptată cerințelor de școlarizare, și de pregătire profesională în raport cu specificul economiei județului (515 școli de toate tipurile pregătesc forță de muncă pentru 14 profile și 26 meserii), de o bază DUMITRU BODNARIUC inspector general al Inspectoratului școlar județean Suceava (Continuare în pagina a II-a) NOUL AN ȘCOLAR f an de angajare plenară în procesul de pregătire și formare revoluționară a tineretului mamîmmm FAPTE ALE VREDNICIEI ÎN CÎMP Sarcinile și orientările reieșite din cuvîntarea tovarășului Nicolae Ceaușescu, la Ședința comună a Consiliului Național al Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Gospodăririi Apelor și a Consfătuirii cu activul din industrie și investiții continuă să constituie, pentru lucrătorii ogoarelor sucevene, un puternic imbold în intensificarea eforturilor pentru strîngerea timp și fără pierderi a roadelelor toamnei și pregătirea temeinică a producției anului viitor, eforturi regăsite, zi de zi, în noi fapte ale vredniciei. Constatarea ne-a fost prilejuită de raidul întreprins marți în două unități aparținînd Consiliului unic agroindustrial de stat și cooperatist Suceava. La C.A.P. Mitocu Dragomirnei, mecanizatorii Vasile Franciuc și Vasile Boca recoltau cartoful, în tarlaua „Pod Pavel“, de pe ultimele 2 ha, din cele 120 ha. cultivate. Prezent în cîmp, tovarășul Ion Titianu, președintele unității, ne-a spus : — Acum dăm zor cu transportul producției. Am livrat la fondul de stat 1.210 tone și continuăm să transportăm, zilnic, cu 3 autocamioane și 35 de atelaje, cîte 100 tone, astfel ca în cîteva zile să finalizăm acțiunea. A fost declanșat și recoltatul porumbului, cei peste 100 de cooperatori din echipa lui Gheorghe Popovici depozitînd în glugi producția de pe 17 ha. Grăbim lucrul pentru că pe cea mai mare parte din suprafața ocupată de porumb vom însămânța păioase de toamnă. în Atenție deosebită se acordă această unitate și bunei pregătiri a viitoarelor recolte. Au fost arate și pregătite pentru însămînțări 60 ha., acțiunea continuînd cu 5 tractoare și două discuri, urmînd ca de pe data de 15 septembrie să se treacă la semănatul orzului. STEFAN URSACHI (Continuare în pagina a II-a) Munca bine organizată a făcut ca în majoritatea cooperativelor agricole de producție recoltatul cartofului să se apropie de finalizare ftvw»v«v>w I Copiii de vîrstă școlară din satul Mălini vor primi în ziua începerii noului an de învățămînt un frumos dar, noul local de școală din centrul civic, realizat în regie proprie cu fonduri din contribuția bănească a populației. Zilele trecute, aici se instalau băncile și alt mobilier, se pregăteau sălile de clasă, spre a se asigura inaugurării edificiului un cadru festiv, ce va rămîne întipărit în memoria beneficiarilor. I La Filatura de bumbac din Cîmpulung Moldovenesc, în organizarea comitetului sindicatului și comisiei de femei, cu sprijinul a lui Ioan Hanchevici și Vasile Mihalea, a avut loc o dezbatere pe tema „Patriotismul, latură de bază a conștiinței socialiste. Forme și metode folosite de comisia de femei pentru educarea patriotică a femeilor“.