Zycie Warszawy, czerwiec 1971 (XXVIII/130-155)

1971-06-11 / nr. 139

ZYCIE WARSZAWY ROK XXVIII NR 139 (8601) PIĄTEK, 11 CZERWCA 1971 R. CENA 5Ö GR Ponad 3,5 tys. wystawców zagranicznych w Poznaniu Interesujące oferty * Wzmożony ruch na lotniskach Ostatnie przygotowania do targów (Informacja własna) (P) Po raz czterdziesty trwają przygotowania do Międzynarodowych Targów Poznańskich. Tegoroczna, jubileuszowa impreza wzbudziła duże zainteresowanie, zarówno tradycyjnych wystawców jak i tych firm, które zadebiutują w Poznaniu. Na terenach targowych trwa gorączka ostatnich przygotowań, a do Poznania ściągają pociągami, samochodami i samolotami kupcy i przemysłowcy z różnych kontynentów. Dobrze, że zgodnie z wieloletnią już tradycją, LOT wprowadził dodatkowe połączenia lotnicze z Poznaniem zarówno na liniach krajowych jak i zagranicznych. Już bowiem teraz ruch na lotnisku poznańskim i warszawskim jest większy niż można było przypuszczać. Od 21 do 23 czerwca Poznań otrzymuje dodatkowe bezpośrednie połączenia lotnicze z Kopenhagą, Frankfurtem nad Meneni i Berlinem. Liczbę połączeń lotniczych Warszawy z Poznaniem zwiększo- Uezeni ZSRR i USA wymienili próbki gruntu księżycowego MOSKWA (PAP). Uczeni radzieccy i amerykańscy wymienili w czwartek w Moskwie próbki gruntu księżycowego, dostarczone na Ziemię przez radziecką stację automatyczną „Łuna-16” i amerykańskie pojazdy kosmiczne „Apollo-11” i „Apollo-12”. Wymiany dokonano zgodnie porozumieniem między Akademia s Nauk ZSRR a Krajową Agencja Aeronautyki i Badania Przestrzeni Kosmicznej USA. Uczeni wyrazili nadzieję, że wymiana pozwoli na przeprowadzenie w laboratoriach obu krajów analizy porównawczej próbek skal pobranych z różnych części powierzchni Księżyca. (P) no do 7 razy dziennie. Ten prawdziwy most powietrzny, sądząc z dokonanych już rezerwacji, będzie się cieszył powodzeniem. Jubileuszowe XL Targi dysponują powierzchnią 290 tys. m kw. Eksponaty wystawców lokuje się obecnie w 20 halach i prawie 60 pawilonach, nie licząc ekspozycji pod gołym niebem. Przewiduje się, że w tegorocznych Targach weźmie udział ponad 3,5 tys. firm zagranicznych, natomiast z kraju przewidziano uczestnictwo ok. 3 tys. naszych przedsiębiorstw przemysłowych. Ekspozycja polska w przeszło 80 proc. ma się składać z dóbr inwestycyjnych i artykułów konsumpcyjnych pochodzenia przemysłowego. Natomiast inne kraje obok maszyn i urządzeń, wyczuwając nasze zapotrzebowanie na artykuły konsumpcyjne dostosowują do niego swoją ofertę. Tak np., jak wynika z ogłoszonej ostatnio wypowiedzi Radcy Hąndlowego Ambasady Węgierskiej w Warszav?V' Gyula Mizsaka, tegoroczne wystąpienie węgierskie na MPT różnić się będzie od dotychczasowych. Wychodząc założenia, że w węgierskim eksz porcie, w tym również do Polski, znajdują się nie tylko maszyny i urządzenia, lecz również przemysłowe artykuły konsumpcyjne oraz artykuły rolnicze, postarano się wzbogacić poświęconą im ekspozycję w Poznaniu. Interesująco zapowiada .się pokaz nowości w pawilonie ZSRR. Prócz nowoczesnych obrabiarek, modeli maszyn górniczych, pokazane będą najnowsze osiągnięcia w dziedzinie maszyn włókienniczych, urządzeń dla przemysłu chemicznego oraz aparatury badawczo i kontrolno-pomiarowej. Spośród sprzętu medycznego na uwagę zasługuje aparat do zdejmowania kamienia nazębnego przy pomocy ultradźwięków. Również w radzieckim pawilonie wystawi się liczną grupę wyrobów przemy slowych trwałego użytku, sprzętu motoryzacyjnego, turystycznego i sportowego, instrumentów muzycznych. Międzynarodowe Targi są też okazją do bezpośredniej wymiany myśli pomiędzy inżynierami i technikami wielu krajów. Sprzyjać temu będą organizowane sympozja i konferencje naukowotechniczne z udziałem wybitnych fachowców z różnych dziedzin. Do grupy największych wystawców zagranicznych pod względem zajmowanych powierzchni w tym roku zaliczyć należy: NRF, NRD, Wielką Brytanię, ZSRR, Francję, Austrię, Włochy, Czechosłowację, Węgry, USA i Szwecję. dą Spośród znanych koncernów bętacy potentaci jak Bayer, Daimler-Benz, Gutehoff nungshütte, Hoechst, Krupp, Mannesmann, Alfa-Lavail, Facit, Britis Leyland, Johns, Chausson, Renault, Michelin, Geguot i inni. Wiąże się to nie tylko z tradycjami poznańskiej imprezy, ale przede wszystkim z jej znaczeniem jako areny dla dogodnych kontaktów przemysłowców Wschodu i Zachodu. Tak więc ściąga do Poznania większość tych koncernów, firm przemysłowych i handlowych, które decydują o postępie technicznym w wdelu dziedzinach. <Ch) Pierwsza przymiarka przed pełnią sezonu Udany świąteczny wypoczynek „lato turystyczne -1971” rozpoczęte (P) Przed wolnym od pracy czwartkiem, już w środę dala się zauważyć na szlakach kolejowych, drogach i szosach wzmożony ruch pasażerski i turystyczny. Po wypoczynek i słońce ruszyli mieszkańcy zwłaszcza ośrodków miejskich. Największy ruch turystyczny panował w ośrodkach górskich, Choć było pochmurnie — wiele tysięcy czwartek wrocławian wyjechało w na zieloną trawkę, Szczególnym powodzeniem cieszyły się ślężańskie lasy. Wzmożona frekwencję turystów zanotowane w Szczecinie. Wielu przybyszów skorzystało z rejsów statkami szczecińskiej białej floty. W7 la-sach kielęckich można było zauważyć pierwszych amatorów grzybobrania. Przez cały dzień na terenie woj. kieleckiego było ciepło i słonecznie. W wielu miejscowościach — zwłaszcza w Górach Świętokrzyskich nastąpiło IC bm. otwarcie sezonu letniego. Zwraca uwagę lepsze niż w iatach ubiegłych przygotowanie bazy turystyczno-wypoczynkowej. Jak donoszą korespondenci PAP, w całym kraju liczne zakłady pracy organizowały wycieczki autokarowe nie tylko do najbliższych okolic, ale również do dalej położonych ośrodków. Zakłady pracy Łodzi przygotowały wycieczki do Sieradza, Uniejowa, Spały i Sulejowa. Dzień świąteczny został potraktowany przez organizatorów wypoczynku jako poligon doświadczalny przed pełnią sezonu wakacyjnego. Na ogół świąteczny wypoczynek przebiegał w całym kraju spokojnie. Nie wszyscy jednak zmotoryzowani turyści powrócili bezpiecznie do domów. Jak informuje Komenda Główna MO w środę i czwartek zanotowano większą niż normalnie liczbę wypadków drogowych. W środę np. zwłaszcza w godzinach popołudniowych zanotowano 45 poważniejszych wypadków. w których 14 osób zginęło a 65 odniosło obrażenia. Mniejszych (DOKOŃCZENIE NA STR. 4) („Czwartkowy wypoczynek’ czytaj na str. 8). Prośba o ułaskawienie zabójcy wicemin. Z. Wolniaka. odrzucona DELHI (PAP). Jak informują z Karaczi, prezydent Pakistanu Yahia Khan odrzucił prośbę o ułaskawienie b. szofera pakistańskiego towarzystwa lotniczego, Pia Feroza Abdulli, skazanego na początku maja br. przez trybunał wojskowy na karę śmierci przez powieszenie. Feroz Abdulla został uznany winnym umyślnego zabójstwa listopada ub. roku na lotnisku w 1 Karaczi wicemin. spraw zagranicznych PRL Zygfryda Wolniaka i trzech Pakistańczyków. <ß) System samorządów robotniczych w Peru Sektor państwowy w górnictwie MEKSYK (PAP). Korespondent PAP w .Meksyku, red. R. Kapuściński pisze: Rewolucyjny rząd Peru wydał ustawę wprowadzającą system samorządów robotniczych w całym przemyśle górniczym, stanowiącym jedną z najważniejszych gałęzi gospodarki tego kraju. Ustawa przewiduje udział robotników w zarządzaniu kopalniami i w podziale zysków. Ustawa przewiduje także utworzenie sektora państwowego górnictwie. Państwo zastrzega sow bie wyłączne prawa do rafinacji surowców kopalnianych. Również cały aparat handlu tymi surowcami znajdować się będzie w rękach państwa. Zgodnie z ustawą, rząd Peru wprowadza także kontrolę nad działalnością i finansami przedsiębiorstw górniczych stanowiących własność obcego kapitału. Nowa ustawa rządu gen. Velasco Alvarado stanowi dalszy ważny krok na drodze konsolidacji procesu rewolucyjnego w Peru. W tej chwili system samorządu robotniczego obowiązuje już we wszystkich podstawowych działach gospodarki tego kraju. (P) Gdańskie piecioraczki maj? miesiąc (t') 12 bm. gdańskie piecioraczki kończą pierwszy miesiąc życia. 9 bm. czworo niemowląt zostało przeniesionych z inkubatorów do łóżeczek, piąte pozostaje jeszcze w inkubatorze. W tym samym dniu zanotowano następującą wagę dzieci. Adam — 2170 g, Piotr — 1760 g (przebywa w inkubatorze) Roman — 2160 g, Agnieszka — 2000 g i Ewa — 1900 g. Otc. ważenie jednego z pięcioraczków. CAF — TJklejewsłf Rozmowy delegacji FPK w Warszawie (P) W dniach 7—10 bm. przebywała w Polsce na zaproszenie Komitetu Centralnego PZPR delegacja Francuskiej Partii Komunistycznej w składzie: G. Plissonier — członek Biura Politycznego, sekretarz KC FPK, G. Gosnat — członek Komitetu Centralnego FPK. W czasie pobytu w naszym kraju delegacja FPK została przyjęta przez I sekretarza KC PZPR E. Gierka. W spotkaniu udział wzięli: J. Szydlak — członek Biura Politycznego i sekretarz KC, J. Tejchma członek Biura Politycznego i sekretarz KC, R. Frelek — kierownik Wydziału Zagranicznego KC. Delegacja FPK odbyła również rozmowy z członkiem Biura Politycznego, sekretarzem KC PZPR J. Szydlakiem. W czasie rozmów, które przebiegały w serdecznej i przyjacielskiej atmosferze przedyskutowano zagadnienia interesujące obie bratnie partie oraz uzgodniono kroki odnośnie dalszego pogłębienia i rozszerzenia wspólnracy między PZPR i FPK. (PAP) Święto Nepalu Depesza z Polski (P) Z okazji święta narodowego Nepalu przypadającego w dniu 11 bm., przewodniczący Rady Państwa J. Cyrankiewicz wystosował depeszę gratulacyjną do króla Nepalu Mahendry. (PAP) W czwartym dniu pracy orbitalnej stacji „Salut": Kosmonauci przekazali telewidzom wrażenia z lotu Szereg doświadczeń medy czno - biologicznych MOSKWA (PAP). W nocy z środy ńa czwartek rozpoczął się czwarty dzień pracy ekipy orbitalnej stacji naukowej „Salut”. Po wypoczynku kosmonauci wykonali cykl ćwiczeń fizycznych przy zastosowaniu specjalnych urządzeń. W czwartek przed południem przeprowadzono kolejny telewizyjny seans łączności z Ziemią. Jak oświadczył inżynier pokładowy stacji „Salut” W. Wołkow, wszystkie systemy działają normalnie, a samopoczucie kosmonautów jest doskonałe. Na ekranach telewizyjnych można było widzieć przestronne pomieszczenie stacji orbitalnej i wszystkich trzech członków ekipy. Z ośrodka na Ziemi poproszono inżyniera-badacza W. Pacajewa, aby podszedł bliżej. Zaś dowóflca stacji G. Dobrowolski mówił jakie ciążą na nim obowiązki. Odpowiada on bowiem za zrealizowanie programu lotu, uczestniczy w operacjach dokonywanych ręcznie i w sposób automatyczny oraz wykonuje eksperymenty techniczne i naukowe. Również pozostali dwaj członkowie ekipy mówili telewidzom o zadaniach, jakie mają do wypełnienia i dzielili się swymi wrażeniami z lotu. MOSKWA (PAP). Jak poinformowała agencja TASS z ośrodka kierowania lotami kosmicznymi, większa część programu czwartego dnia pracy ekipy orbitalnej stacji naukowej „Salut” poświęcona była doświadczeniom medycznobiologicznym. Jeden z eksperymentów miał na celu uzyskanie informacji naukowej na temat stanu czynnościowego systemu sercowo-naczyniowego w warunkach nieważkości. Badań tych dokonywano przy pomocy specjalnego wielokanałowego urządzenia wzmacniająco, przetwarzającego z zastosowaniem prób czynnościowych. Zapisu parametrów fizjologicznych podczas trwania eksperymentu dokonywano przez kanały telemetryczne. Inny z eksperymentów, dotyczący określenia spoistości tkanki kostnej w warunkach nieważkości, przeprowadzono dla oceny wpływu warunków nieważkości na zmiany %v organizmie człowieka. Przv pomocy mikroanalizatorów pobrana została od wszystkich członków załogi krew. którą następnie r»odda się dalszemu badaniu na Ziemi. Urządzenia pokładowe) aparatura naukowa stacji orbitalnej „Salut” działaja normalnie. Kosmonauci G. Dobrowolski. W. Wołkow i W. Pacajew czują się dobrze. Lot stacji trwa. (P) Wykorzystanie przestrzeni kosmiczne! GENEWA (PAP). W Genewie trwają obrady podkomisji praw nej komitetu ONZ do spraw kosmosu. Na porządku dnia obrad znajdują się problemy dotyczące prawnych aspektów badania i wykorzystywania przestrzeni kosmicznej w celach pokojowych. Istotne miejsce w pracach podkomisji zajmuje problem przygotowania projektu konwencji o odpowiedzialności za szkody wyrządzone obiektom kosmicznym. Na posiedzeniu podkomisji wystąpił przedstawiciel ZSRR prof. A. Piradow. Delegat radziecki podkreślił gotowość Zvv. Radzieckiego kontynuowania współpracy ze wszystkimi krajami w wielu ważnych dziedzinach, a zwłaszcza w dziedzinie opanowania kosmosu. Prof. A. Piradow mówił o propozycji radzieckiej włączenia do porządku obrad XXVI sesji Zgromadzenia Ogólnego NZ sprawy opracowania międzynarodowego układu w kwestii pokojowego wykorzystania powierzchni Księżyca. (P) Wnętrze radzieckiej orbitalnej stacji naukowej Salut. CAF — Intervhoto Cholera klasyczna czy El Tor Indie w obliczu groźnej epidemii? Dwa zespoły epidemiologów prowadza badania DELHI (PAP). Korespondent PAP, red. R. Piekarowicz donosi: Zdaniem niektórych specjalistów w Delhi, Indie stoją w obliczu śmiercionośnej epidemii, kilkakrotnie groźniejszej od zwykłej cholery. Obawiają się oni, że obecna epidemia w Bengalu, która według nieoficjalnych danych pociągnęła już za sobą śmierć około dziesięciu tysięcy osób, spowodowana jest przez tzw. cholerę klasyczną, a nie przez od dawna nękającą Indię łagodniejszą odmianę, określaną nazwą El Tor. lat W ciągu ostatnich dwóch zanotowano w samym mieście Delhi około 120 wypadków cholery El Tor, z czego tylko dwa procent zakończyło się śmiercią. Tymcza-sem — nawet według ostrożnych danych oficjalnych — śmiertelność wśród ofiar epidemii w Bengalu wynosi 15 procent. Zwraca się uwagę, że w Pakistanie Wschodnim, skąd obecna epidemia dotarła do Indii, zawsze przeważał klasyczny typ bakterii cholery, podczas gdy w Indiach od dawna dominuje odmiana El Tor. Przedstawiciel indyjskiego dyrektoriatu służby zdrowia oświadczył w czwartek korespondentoi wi PAP, że wysoka śmiertelność ogromna liczba zachorowań wskazują, że w Bengalu szaleje cholera klasyczna. Potwierdzają to raporty specjalistów kalkuckich, którzy przeprowadzili odpowiednie badania laboratoryjne. Eksperci w Delhi wyjaśniają, że cholera klasyczna bardzo rzadko przebiega łagodnie, a ostry atak tej choroby, zabija w ciągu 24 godzin. Ponadto odmiana ta rozprzestrzenia się znacznie szybciej niż El Tor. Jednak przyczyną wysokiej śmiertelności podczas obecne] epidemii może być także ogólne wyczerpanie wygłodzonych uchodźców. Dlatego też rząd indyjski wysiał do Kalkuty i stolicy Asamu Gauhati dwa zespoły epidemiologów, aby ustalili ponad wszelką wątpliwość, jaki typ bakterii powoduje chorobę. Zespoły te nie nadesłały jeszcze wyników badań. Wybuch cholery klasycznej w obozach dla uchodźców zwiększa trudności władz indyjskich. Zaczęły one ewakuować uciekinierów w głąb kraju, ponieważ prowincje graniczne są zatłoczone pięcioma milionami przybyszów. Uciekinierów przewozi się specjalnymi pociągami do obozowisk w izolowanych, słabo 9 zaludnionych okolicach Indii Środkowych, jednak nawet zdrowi uchodźcy mogą być roznosicielami zarazków, zaś brak należytych urządzeń sanitarnych w obozach na prowincji sprzyja rozprzestrzenianiu się cholery. Gubernator wojskowy Pakistanu Wschodniego gen. T. Khan zaapelował w czwartek do uchodźców, by wracali do kraju. Radio pakistańskie powiadomiło, iż w pobliżu granicy indyjskiej zakłada się obecnie specjalne obozy dla przyjmowania uchodźców, którzy zdecydują się na powrót. (P) Wizyta w Bonn BONN (PAP). Kanclerz NRF W. Brandt i min. spraw zagranicznych W. Scheel przyjęli w czwartek min. spraw zagranicznych Indii, S. Singha. który przybył w środę z dwudniową wizytą do Bonn. S. Singh odbywa obecnie podróż do kilku stolic europejskich, podczas której przeprowadzi rozmowy z przedstawicielami rządów odwiedzanych państw w sprawie (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) (P) Stara kobieta zmarła na cholerę w obozie dla uct.odżców w Kiszanaar (Indie). CAF — Photofax Pozdrowienia KC PZPR dla zjazdu KP Boliwii (P) Z okazji III zjazdu Komunistycznej Partii Boliwii Komitet Centralny PZPB przesłał depesze z serdecznymi pozdrowieniami. (PAP) Wyroki skazujące w Hiszpanii PARYŻ ce Presse“ (PAP). Agencja „Franinformuje z stolicy Hiszpanii, że madrycki trybunał skazał w środę 22 osobowy na karę więzienia od 6 miesięcy do 9 lat. Wszystkim oskarżonym zarzuca się przynależność do „nielegalnych stowarzyszeń“ i uprawianie „wywrotowej propagandy“. (P) Święto Bożego Ciała W Warszawie - z udziałem ks. kard. $, Wyszyńskiego (P) W czwartek, 10 bm. odbywały się w kraju tradycyjne uroczystości święta kościel. nego — Bożego Ciała. W Warszawie uczestniczył w nich ksiądz kardynał Stefan Wyszyński. Wierni przeszli w procesji trasą: od katedry Św. Jana na Starym Mieście przez piąć Zamkowy i Krakowskie Przedmieście. W Krakowie procesja, prowadzona przez księdza kardynała Karola Wojtyłę, przeciągnęła ulicami Starego Miasta — na Wawel. We Wrocławiu obchody Bożego Ciała odbywały się na Ostrowiu Tumskim — najstarszej dzielnicy miasta, pochodzącej z czasów piastowskich. Procesja przeszła wokół placu Katedralnego, uroczystości prowadził administrator apostolski, arcybiskup Bolesław Kominek. Uroczystości Bożego Ciała odbywały się takż.e w parafiach diecezji gdańskiej. Charakter centralny miały one w katedrze oliwskiej, gdzie nabożeństwo i procesję celebrował ksiądz biskup Lech Kaczmarek — wikariusz kapitulnej diecezji. Tradycyjnie, najbarwniejsze było Boże Ciało w Łowiczu. W procesji, w której uczestniczył sekretarz Episkopatu, sufragan warszawski biskup Bronisław Dąbrowski, szli mieszkańcy okolicznych wsi w regionalnych strojach. Uroczystość połączona z odpustem jak co roku przyciągnęła wielu turystów także z zagranicy. Procesje odbywały się również w Wielkopolsce. W Gnieźnie wierni przeszli tradycyjną trasą od katedry na wzgórzu Lecha. (PAP) Generalny plan rozwoju Moskwy MOSKWA (PAP). Komitet Centralny KPZR i rząd radziecki zaaprobowały generalny plan rozwoju Moskwy. W stolicy ZSRR mieszka obecnie ponad 7 min osób. Uchwała KC i rządu stwierdza, że w chwili obecnej dojrzała konieczność przystąpienia do realizacji nowego etapu rozwoju Moskwy, zmierzająca do przekształcenia stolicy Zw. Radzieckiego we wzorcowe miasto komunistyczne, wygodnie rozplanowane, o nowoczesnej architekturze, rozbudowanych urządzeniach komunalnych. Zgodnie z planem miasto będzie rozbudowywane wewnątrz mos kiewskiej drogi okrężnej, liczącej 109 km długości. Przewiduje się stworzenie strefy podmiejskiej obejmującej leśno-parkowy pas ochronny. Granica tej strefy, która będzie wykorzystywana do wypoczynku ludności, powinna przebiegać w odległości 50—60 km od miasta. Nadal będzie udoskonalana urbanistyczno - architektoniczna struktura miasta. Przewiduje się zbliżenie centrów mieszkaniowych do miejsc zatrudnienia ludności. Nowa zabudowa będzie obejmować w większości domy 9 do 16-piętrowe. Zamierza się zrekonstruować centrum miasta, zachowując dominującą rolę Kremla i nie naruszając oblicza architektonicznego tej części miasta. Wszystkie zabytki architektoniczne zostaną zachowane. Nie wolno będzie budować nowych i rozbudowywać istniejących przedsiębiorstw. Wzrost produkcji będzie się uzyskiwać drogą modernizacji technicznej. (P) 70 rocznica urodzin Jerzego Ziętka (P) 10 bm. członek Rady Państwa, przewodniczący Prezydium WRN w Katowicach — gen. Jerzy Ziętek obchodził 70 rocznicę urodzin. Z tej okazji odbyło się uroczyste spotkanie z jubilatem członków egzekutywy KW PZPR oraz członków Prezydium WRN. Z okazji rocznicy urodzin załoga kopalni „Radzionków“ nadała J. Ziętkowi tytuł honorowego górnika tej kopalni. (PAP) Oziś - lepiej z parasolką... C iepło, słońce, deszcz (Informacja własna) (B) Front ciepły zjawił się nad Polską centralną wracając ze wschodu na zachód! Za frontem zaczęło ponownie napływać ze wschodu ciepłe i wilgotne powietrze, w którym szybko tworzą się chmury kłębiaste, burze i przelotne deszcze. Taki typ pogody przewidujemy na najbliższe dni dla całego kraju. Będzie więc zachmurzenie umiarkowane, okresami wzrastające do dużego, miejscami przelotne opady ze skłonnością do lokalnych burz. Temperatura od 16 st. na północy i ok. 22 st. w centrum, do 24—25 st. na południu i południowym wschodzie. Wiatry słabe i umiarkowane, wschodnie i południowo-wschodnie. Na sobotę synoptycy PIHM przewidują orientacyjnie przelotne opady i miejscami burze, a temperaturę bez większych zmian. Polska może znów znaleźć się w cyrkulacji południowej, a wtedy na południu i południowym zachodzie będzie nieco goręcej. W Warszawie spodziewamy się na dziś zachmurzenia umiarkowanego. okresami dużego, skłonności do burz. Temperatura od 22— 23 st. Wiatry słabe i, umiarkowane, wschodnie. Parasolki polecamy od rana! Słońce wzeszło o godz. 3.15, zajdzie o godz. 19.36. Imieniny obchodzą Barnaba i Feliks. (WICHEREK) Centrum Manhattanu na licytacji NOWY JORK (PAP). Korespondent PAP, red. J. Górski donosi: rzecznik zarządu kolei Penn Central Railroad Co oświadczył, iż firma ta postanowiła sprzedać szereg nieruchomości znajdujących się w centrum Manhattanu. Decyzja zarządu Penn oznacza, iż samo centrum Central Manhattanu, gdzie znajduje się kilkanaście wieżowców, nowoczesnych biurowców oraz najbardziej luksusowych hoteli, zostanie wystawiona na licytację. Penn Central zamierza uzyskać ze sprzedaży centrum Nowego Jorku ponad miliard dwieście milibnów dolarów. W tej części Manhattanu stoi las kilkudziesięciu gmachów. liczących po kilkadziesiąt pięter każdy. Za jeden metr kwadratowy terenu, na jakim je wzniesiono, płacić trzeba kilkaset tysięcy dolarów. Fakt wystawienia na sprzedaż wielkich terenów w samym centrum Manhattanu, obejmujacvm obszar dziesięciu ulic pomiędzy Park i Madison Avenue, na północ od dworca centralnego, wywołał wielka sensacje. Dla większości mieszkańców Nowego Jorku sensacją jest nie tylko zapowiedź sprzedaży terenów, ale mało dotychczas znany fakt, iż tereny te i gmachy należą do jednego właściciela linii kolejowej Penn Central, która w ub. r. ogłosiła upadłość. (P) Minister kubański w Moskwie MOSKWA (PAP). Na zaproszenie rządu radzieckiego do Moskwy przybył z oficjalna wizytą min. spraw '«granicznych Kuby R. Garcia. (P)