Zycie Warszawy, październik 1972 (XXIX/235-260)

1972-10-07 / nr. 240

ZYCIE WARSZAWY ROK XXIX NR 240 (9013) SOBOTA, 7 PAŹDZIERNIKA 1972 R. CENA 50 GR Nowy etap wzajemnej współpracy rHlirarri Siorol fnl/nńn-nil winiło uio Cronnii umai u uici oiv z.aivunuL|i mtjię vvo 11 cmuji Podpisanie wspólnej deklaracji Wypowiedź i sekretarza KC PZPR dia PAP PARYŻ (PAP). Specjalna ekipa sprawozdawcza PAP donosi: Piątek był ostatnim dniem oficjalnej wizyty we Francji I sekretarza KC PZPR, Edwarda Gierka. W dniu tym w Pałacu Elizejskim nastąpiło uroczyste podpisanie doniosłego dokumentu — Deklaracji o Przyjaźni i Współpracy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Francuską. Deklarację podpisali — Edward Gierek i prezydent Republiki Francuskiej Georges Pompidou. Przed podpisaniem deklaracji I sekretarz KC PZPR oraz osoby towarzyszące mu podczas wizyty we Francji złożyli na cmentarzu Pere-Lachaise wieńce na grobach Fryderyka Chopina, Walerego Wróblewskiego, Maurice Thoreza oraz pod ścianą Komimardów i pod pomnikiem upamiętniającym ofiary oświęcimskie. W godzinach wieczornych, po 5-dniowym pobycie we Francji — Edward Gierek wraz z towarzyszącymi mu osobami powrócił do kraju. Na lotnisku Okęcie I sekretarza KC witali: członkowie Biura Politycznego i Sekretariatu KC PZPR. Rady Państwa z przewodniczącym Rady Henrykiem Jabłońskim, Rady Ministrów z premierem Piotrem Jaroszewiczem oraz członkowie Prezydium Sejmu. Obecny był charge d'affaires a.i. Francji w Polsce — Andre Jouanin. Wraz z E. Gierkiem powróciły osoby, które towarzyszyły I sekretarzowi KC PZPR w czasie jego wizyty we Francji. (P) W godzinach przedpołudniowych I sekretarz KC PZPR Edward Gierek wTaz z towarzyszącymi mu w podróży osobistościami polskimi przybył na cmentarzu Pere-La-chaise, by złożyć wieńce na grobie Fryderyka Chopina Walerego Wróblewskiego Maurice Thoreza. Na grobie wielkiego kompozytora polskiego Edward Gierek składa wieniec z białoczerwonych goździków. Pc chwili skupienia goście polscy udaja się w stronę ścian? Komunardów. Tam zebrały się liczne grupy społeczeństwt Paryża. W klapach marynarek i płaszczy widnieją czerwone kokardki, znak przynależności do francuskiej partii komunistycznej. Obecni sa członkowie Biura Politycznego FPK: Jacques Duclos, Gaston Plissonnier i Andre Vieuguet liczni członkowie komitetu centralnego FPK, a wśród nich zastępca sekretarza generalnego CGT — Henri Krasucki. komunistyczni radni Paryża (DOKOŃCZENIE NA STR. 2) (P) Edward Gierek « Georges Pompidou podpisują deklarację Pot. — CAf Rzecznik Pałacu Elizejskiego o deklaracji polsko - francuskiej PARYŻ (PAP) W piątek odbyła się konferencja prasowa rzecznika Pałacu Elizejskiego, Denisa Baudouina, który oświadczył, że deklaracja o przyjaźni j współpracy między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Francuską podpisana przez I sekretarza KC PZPR Edwarda Gierka i prezydenta Georgesa Pompidou „stanowi dalszy krok naprzód oraz oznacza pogłębienie i rozszerzenie stosunków polsko-francuskich. Jest ona trzecim dokumentem tego rodzaju; dwa poprzednie zostały podpisane na zakończenie wizyty generała de Gaulle’a w Polsce, 12 września 1967 roku oraz na zakończenie wizyty premiera Jacquesa Chaban-Delmasa 27 listopada 1970 rolni Podobne deklaracje rząd francuski podpisał z innymi krajami Europy wschodniej a przede wszystkim ze Zwiąż, kłem Radzieckim. Wyrażają one wolę prowadzenia polityki odprężenia i współpracy. Wizyta Edwarda Gierka — powiedział rzecznik Pałacu Elizejskiego — stanowi „ważną datę w stosunkach polsko.francuskich i daje powody do zadowolenia. Komentując poszczególne punkty deklaracji D. Baudoin powiedział m.in. 1. Na temat konsultacji politycznych: deklaracja po raz pierwszy przewiduje coroczne spotkania na szczeblu ministrów lub ich przedstawicieli, a ponadto konsultacje w trybie pilnym, jeżli wymagać tego będzie sytuacja międzynarodowa. 2. Na tertiat konferencji bezpieczeństwa i ograniczenia sil zbrojnych w Europie: są to dwa różne problemy, dlatego też problem ograniczenia sił zbrojnych w Europie nie może być omawiany jednocześnie * problemem bezpieczeństwa i współpracy. Taką sama opinię wyraziła strona polska. 3. Na temat współpracy gospodarczej — podpisana deklaracja nie jest „układem zamkniętym”, gdyż może być on rozszerzany w przj'szlośel. Układ nie narusza zobowiązań żadnej ze stron z tytułu ich przynależności do odrębnych systemów gospodarczych — EWG i RWPG. 4. Na temat współpracy kulturalnej — prezydent G. Pompidou i I sekretarz KC PZPR zgodzili się, że poprzez kontakty ludzkie i wzajemne wizyty może powstać bardziej ścisła współpraca i lepsze wzajemne zrozumienie — oświadczy! rzecznik Pałacu Elizejskiego. (P) Zginęło 100 osób? Tragiczna katastrofa kolejowa w Meksyku sta MEKSK (PAP). W pobliżu miaSaltillo w północnej części Meksyku wydarzyła się tragiczna w skutkach katastrofa kolejowa. Przyczyną katastrofy było zawalenie się drewnianego mostu. Cztery wagony z 18-wagonowego pociągu runęły w głęboką przepaść. Stanęły one w płomieniach. Podawane są różne liczby ofiar. Według danych służby lekarskiej poniosło tam śmierć co najmniej 100 osób, a S zostało rannych. W akcji ratunkowej biorą udział strażacy i oddziały wojsko-WRyla to jedna z największych katastrof w historii kolejnictwa meksykaAsklogo. (W) Sesja Stołecznej Rady Narodowej Organizacja pracy — najsłabsze ngniwo w warszawskiej gospodarce mieszkaniowej (Obsługa własna) (P) W Sali Warszawskiej PKiN obradowała w piątek 6 bm. XV Sesja Stołecznej Rady Narodowej, poświęcona ocenie pracy rady narodowej największej warszawskiej dzielnicy — Mokotowa, a także realizacji programu poprawy stołecznej gospodarki mieszkaniowej. Zgodnie z uchwalonym porządkiem obrad, radni przyjęli ponadto do akceptującej wiadomości informację Prezydium o przebiegu realizacji planu porządkowania stolicy. Plan ten rozszerzono i przyspieszono jego realizację. Rada podjęła także uchwałę dotyczącą zwalczania alkoholizmu. Równocześnie rada zobowiązała Prezydium St. RN do opracowania do końca bm. — w oparciu o przedstawiony Już projekt 1 wnioski i dyskusji na sesji — szerokiego, wielostronnego programu walki s alkoholizmem i skutecznej kontroli jego wykonania, Stołeczna gospodarka mieszkaniowa ma decydujący wpływ na warunki życia w mieście. Ryla ona przedmiotem kontroli prowadzonych przez władze miejskie, jak i lustracji społecznych, podejmowanych przez radnych z komisji gospodarki mieszkaniowej, samorządu mieszkańców i inne organizacje. Stwierdzono, ie realizacja uchwalonego przed dwoma laty programu (na gospodarkę mieszkaniowa przeznaczono niebagatelne środki) daje widoczne efekty. W latach 1970—1971 wydano na konserwację budynków w Warszawie ponad 450 min zl. Mniejsze, bieżące naprawy w coraz większym stopniu wykonują ekipy własne ADM-ów. W ciągu ostatnich dwóch lat przeszkolono ok. 400 rzemieślników najbardziej poszukiwanych specjalności. Blisko połowa miejskich administracji zyskała ostatnio bazy techniczne i zaplecza warsztatowe. Ale z gruntownej oceny sytuacji w stołecznej gospodarce mieszkaniowej wynika, że nadal przyczyn jedną z zasadniczych niezadowalającej pracy jest wadliwy system organizacyjny, (t) (Relacja z obrad St. RN na stronie ostatniej) Deklaracja o przyjaźni i współpracy miedzy Polska Rzecząpospolitą Ludowa a Republika Francuska W wyniku rozmów, które odbyły się między I sekretarzem Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej a prezydentem Republiki Francuskiej w czasie wizyty państwowej we Francji od 2 do 6 października 1972 roku, pan Edward Gierek i pan Georges Pompidou postanowili ogłosić następującą deklarację o przyjaźni i współpracy między Polską i Francją. Obie strony wierne tradycji wielowiekowej przyjaźni między Polską i Francją, przeświadczone, że rozwój ich stosunków odpowiada żywotnym interesom obydwu narodów oraz służy umocnieniu odprężenia, bezpieczeństwa • współpracy w Europie, świadome, że wszelki postęp w tej dziedzinie przyczynia się do umocnienia pokoju i bezpieczeństwa międzynarodowego, zgodnie z celami i zasadami Karty Narodów Zjednoczonych, pragnąc jeszcze bardziej zacieśnić ścisłe związki istniejące między obydwoma krajami przez stworzenie nowych bodźców do współpracy I Z zadowoleniem stwierdzają, że realizacja postanowień deklaracji polsko-francuskiej opublikowanej w Warszawie dnia 12 września 1967 roku na zakończenie wizyty generała de Gaulle’a w Polsce, jak również deklaracji o przyjaźni i współpracy polsko-francuskiej, podpisanej w Warszawie dnia 27 listopada 1970 roku na zakończenie wizyty w Polsce premiera Francji pana Chaban-Delmasa, przyczyniła się do korzystnego rozwoju, w interesie obu krajów, stosunków polsko-francuskich we wszystkich dziedzinact 2 Zgodnie oceniają, że postęp w dziele odprężenia na kontynencie europejskim, do którego przyczyniły się wytrwałe wysiłki Polski i Francji, powinien być jeszcze bardziej utrwalony poprzez zacieśnienie stosunków między państwami europejskimi. 3 Potwierdza ją wolę dalszego opierania swojej polityki w Europie na poszanowaniu następujących zasad: — nieuciekanie się do siły lub groźby jej użycia, — poszanowanie suwerenności, równouprawnienia i niezawisłości, — nieingerencja w sprawy wewnętrzne, nienaruszalność istniejących granic. A Postanawiają, że ich współpraca ** polityczna, ciągle rozszerzana i pogłębiana, pozostanie stałym elementem ich stosunków dwustronnych. Stosownie do tego będą one kontynuowały regularne konsultacje na temat próblemów międzynarodowych, w szczególności europejskich, będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz dokonywały wymiany poglądów harmonizowania stanowisk 1 ewentualnego uzgadniania inicjatyw. Konsultacje te będą odbywać się w zasadzie raz do roku na szczeblu ministrów lub ich przedstawicieli. Będą one mogły odbywać się w trybie pilnym w przypadku, gdy obie strony uznają, że sytuacja międzynarodowa tego wymaga. ft* Oświadczają, że podstawowym ce" lem, który wyznaczają sobie obydwa kraje, będzie działanie na rzecz trwałego postępu w dziele odprężenia i umocnienia bezpieczeństwa w Europie, przezwyciężenia podziału kontynentu na ugrupowania wojskowo-polityczne i na rzecz rozwoju pokojowej współpracy między narodami europejskimi we wszystkich dziedzinach. Będą zabiegać również o poparcie dla wysiłków, mających na celu powszechne i całkowite rozbrojenie Tl I Stwierdzają, że podstawowe znaczenie dla umocnienia przyjaznych stosunków między obydwoma państwami posiada współpraca gospodarcza w oparciu o podpisany w dniu 5 października 1972 roku układ o rozwoju współpracy gospodarczej, przemysłowej, naukowo-technicznej. Będą one dążyć do wykorzystania wszelkich możliwości rozwoju tej współpracy. W tym celu będą popierać kontakty między przedsiębiorstwami i instytucjami gospodarczymi obu krajów. Międzyrządowa komisja utworzona w ramach tego układu będzie stanowić ważny instrument rozwoju polsko-francuskiej współpracy gospodarczej. Problemy, na jakie będzie ona natrafiała będą w miarę potrzeby omawiane w ramach międzyrządowych konsultacji politycznych. Obie strony będą czynić wysiłki w kierunku ułatwienia rozwoju wymiany handlowej i rozwiązania w ramach przepisów stosowanych w każdym i obu krajów zagadnień, jakie ten rozwój może wyłonić. f\ Postanawiają, że w ich stosun^ kach szczególne miejsce zajmie współpraca kulturalna, która poprzez wzmocnienie tradycyjnych więzi między dwoma narodami przyczynia się do ich jeszcze większego wzajemnegc zbliżenia. W tym celu będą dążyć dc zacieśniania współpracy między uczelniami, organizacjami i instytucjami kompetentnymi w dziedzinie nauczania, kultury i sztuki, prasy, radia i telewizji. Będą popierać również rozwój kontaktów bezpośrednich między ich obywatelami zwłaszcza młodzieżą, w drodze wyjazdów zbiorowych lut indywidualnych. Zintensyfikują wysiłki w celu zapewnienia lepszej znajomości w swoim kraju języka drugiej strony. W tym celu strony będą kontynuować wysiłki zmierzające do ułatwienia ruchu osobowego między obydwoma kraiami. 0 Potwierdzają szczególne znaczenie ciągłego rozszerzania współpracy naukowej i technicznej obejmującej zwłaszcza wymianę informacji na temat wyników badań, jak również wspólną organizację prac badawczych. W tym celu będą popierać współpracę między placówkami szkolnictwa wyższego oraz innymi organizacjami i instytucjami kompetentnymi w dziedzinie badań podstawowych i stosowanych. Sprawy z dziedziny współpracy kulturalnej, naukowej 1 technicznej między Polską i Francją będą mogły być omawiane również w ramach międzyrządowych konsultacji politycznych. Obie strony wyrażają przekonanie, że ich współpraca we wszystkich dziedzinach przyczyni się do umocnienia porozumienia i pokoju na kontynencie europejskim i na świecie oraz żywią nadzieję, że wszystkie państwa europejskie, niezależnie od ich systemów politycznych, ekonomicznych i społecznych, kierować się będą we wzajemnych stosunkach takimi zasadami, jakie zostały wyrażone w niniejszej deklaracji. Sporządzono w Paryżu, dnia 6 października 1972 roku, w dwóch egzemplarzach, każdy w języku polskim 1 francuskim, przy czym obydwa teksty posiadają jednakową moc. EDWARD GIERER I sekretarz Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej GEORGES POMPIDOU Prezydent Republiki Francuskiej Egon Bahr uda się do Zw. Radzieckiego BONN (PAP) Rzecznik rządu NRF Conrad Ahlers poinformował w piątek na konferencji prasowej, że sekretarz stanu w federalnym urzędzie kańclerskim Egon Bahr uda się w niedzielę do stolicy Związku Radzieckiego. Towarzyszyć mu będą przedstawiciele Ministerstwa Spraw Zagranicznych i urzędu kanclerskiego. Rzecznik zakomunikował, Egon Bahr spotka się w Moskwieii m. In. z radzieckim ministrem spraw Gromyką. zagranicznych Andriejem Wśród przypuszczalnych tematów rozmów rzecznik wymienił problem przyjęcia obu państw niemieckich do ONZ. (P) * Gospodarka terenowa * Handel zagraniczny Obrady Prezydium Rządu (P) Jak informuje rzecznik prasowy rządu, 6 bm. odbyłc się posiedzenie Prezydium Rządu, na którym rozpatrzono szereg spraw dotyczących gospodarki terenowej oraz dalszego rozwoju turystyki na terenie woj. krakowskiego. Omówiono również niektóre bieżące problemy handlu zagranicznego, a także zagadnienia związane z gospodarka finansową przedsiębiorstw, Rozmówi’ S. Trepczyńskiego NOWY JORK (PAP). Przewodniczący XXVII sesji Zgromadzenia Ogólnego NZ, wiceminister spraw zagranicznych PRL Stanisław Trepczyński przyjął w dniu 5 bm. sekretarza generalnego rady europejskiej Toncica Soriniego oraz ministra spraw zagranicznych Holandii, Norberta Schmelzera. Przedmiotem rozmów były problemy bieżącej sesji Zgromadzenia Ogólnego. (A) Święto narodowe NRD Życzenia z Polski I Sekretarz Komitetu Centralnego Niemieckiej Socjalistycznej Partii Jedności Tow. ERICH HONECKEB Przewodniczący Rad'u Państwa NRD Tow. WALTER ULBRICHT Przewodniczący Rady Ministrów NRD Tow. WILLI STOPH Berlin Drodzy towarzysze! 23 Z okazji święta narodowego rocznicy powstania Niemieckiej Republiki Demokratycznej, w Imieniu Komitetu Centralnego Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej. Rady Państwa I rządu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej oraz narodu polskiego I naszym własnym, przesyłamy wam 1 za waszym pośrednictwem Komitetowi Centralnemu Niemieckiej Socjalistycznej Partii Jedności, Radzie Państwa, rządowi oraz narodowi Niemieckiej Republiki Demokratycznej braterskie pozdrowienia i najlepsze życzenia. Wasze socjalistyczne państwo, zbudowane na trwałym fundamencie pokojowej pracy I postępu społecznego, zdobyło sobie szacunek i przyjaźń innych narodów. Szczerze cieszymy się z osiągnięć ludzi pracy waszego kraju we wszystkich dziedzinach życia społecznego, gospodarczego i politycznego, które wraz z konsekwentnie pokojową polityką zagraniczną przynoszą stały wzrost międzynarodowego autorytetu Niemieckiej Republiki Demokratycznej, której konstruktywny wkład do sprawy normalizacji stosunków, bezpieczeństwa współpracy w Europie jest, nie1 zmiernie ważnym czynnikiem utrwalenla pokoju na naszym kontynencie. Polska Rzeczypospolita Ludowa, tak jak dotychczas, będzie nadal współdziałać blisko z NRD w umacnianiu międzynarodowej pozycji socjalistycznego państwa niemieckiego. Stosunki przyjaźni I wszechstronnej współpracy między naszymi państwami i narodami, oparte na zasadach internacjonalizmu socjalistycznego, weszły w nowy wyższy etap szczególnie dyI namicznego rozwoju. Pogłębia się rozszerza współpraca między naszymi krajami we wszystkich dziedzinach życia politycznego, społecznego 1 gospodarczego, iima cni a się przyjaźń między naszymi narodami. Znajduje to także swoje odbicie av masowej wymianie osobowej między PRL ł NRD, posiadającej wielkie znaczenie naszych dla wzajemnego zbliżenia narodów i umocnienia jedności wspólnoty socjalistycznej. Jedność 1 zwartość wspólnoty państw socjalistycznych, a zwłaszcza przyjaźń i sojusz obu naszych krajów ze Związkiem Radzieckim, umacnianie obronnego Układu Warszawskiego oraz wszechstronny rozwój socjalistycznej integracji gospodarczej w ramach Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej są gwarancją dalszych sukcesów w walce o socjalizm, wolność narodów i pokój na całym świecie, W dniu święta narodowego gorące życzymy wam drodzy towarzysze, oraz całemu narodowi Niemieckiej Republiki Demokratycznej pomyślności i nowych wielkich osiągnięć w budowie socjalizmu 1 umacnianiu międzynarodowego autorytetu NRD EDWARD GIEREK I sekretarz Komitetu Centralnego PZPR HENRYK JABŁOŃSKI Przewodniczący Rady Państwa PRL PIOTR JAROSZEWICZ Prezes Rady Ministrów PRL Minister spraw zagranicznych Stefan Olszowski przesłał z okazji święta narodowego NRD depeszę gratulacyjną ministrowi spraw zagranicznych Otto Winzerow i. * Z tej samej okazji przewodniczący CK SD — Zygmunt Moskwa przesiał w imieniu prezydium CK SD depeszę z przyjacielskimi pozdrowieniami i serdecznymi życzeniami od przewodniczącego Centralnego Zarządu Liberalno-Demokratycznej Partii Niemiec — dt Manfreda Gerlacha. Pierwsze 100 ton wysokooktanowej benzyny z Płocku (P) 6 bm. załoga reformingu IV — nowej instalacji do uszlachetniania benzyn w „Petrochemii”, zameldowała o uzyskaniu pierwszych 100 ton wysokooktanowej benzyny oraz kilku produktów ubocznych, m. in. gazu płynnego i wodorowego. Uruchomienie produkcji w 2 tygodnie od chwili zakończenia budowy jest poważnym sukcesem młodzieżowej załogi nowego oddziału, która sprawując patronat nad rozruchem i eksploatacją instalacji — solidnie przygotowywała się do swoich zadań przez kilka poprzednich miesięcy. Większość załogi — to wyróżniający się w oracy zawodowej i społecznej ZMS-owcy. (PAP) Jubileuszowa wystawa w Moskwie MOSKWA (PAP). W piątek została otwarta w Moskwie wystawa dzieł najznakomitszych artystów stolicy Związku Radzieckiego. Ekspozycja, obejmująca malarstwo, rzeźbę i grafikę, jest poświęcona przypadającej w grudniu br. 50 rocznicy powstania Związku Radzieckiego. Ponad półtora tysiąca dzieł sztuki — pokazywanych po raz pierwszy — stanowi swoistą, oryginalną kronikę historii Związku Radzieckiego. Tematem dziel są robtnicy i chłopi, kosmonauci i uczeni. Tematy wielu obrazów zostały zaczerpnięte z bohaterskie) przeszłości narodu radzieckiego. Wystawa potrwa trzy tygodnie. IX Krajowy Zjazd Ligi Ochrony Przyrody (P) Rola i zadania Ligi Ochrony Przyrody w kształtowaniu środowiska przyrodniczego w Polsce są tematem trzydniowych obrad, które rozpoczęły się 6 bm. w Warszawie. Uczestniczy w nich przeszło 30(1 delegatów — działaczy tego stowarzyszenia z całego kraju, którzy ocenią dotychczasowy dorobek Ligi i wytyczą główne kierunki dalszej działalności prowadzonej pod hasłem „Ochrona środowiska przyrodniczego — nakazem naszych czasów”. Na zjazd przybyli wicemarszałek Sejmu — Andrzej Benesz, członek Rady Państwa — Wincenty Krasko i kierownik Wydziału Rolnego KC PZPR Eugeniusz Mazurkiewicz. W obra— dach tego „sejmiku” biorą udział przedstawiciele świata nauki, OK FJN, różnych resortów gospodarczych oraz organizacji i instytuz cji, których działalność wiąże się ochroną naturalnych zasobów naszego kraju. Na zjeździe odczytano depesze z pozdrowieniami J życzeniami dalszej owocnej pracy, nadesłane przez przewodniczącego Rady Państwa, prezesa Rady Ministrów, marszałka Sejmu, przewodniczącego OK FJN i prezesa PAN. (PAP) („O wielkiej szansie” czytaj ns str. 5). Rano mgły Cieplej (P) Po dłuższym okresie chłodów w czwartek notowano v całym kraju dodatnie temperatury. Najcieplej było w Zgorzelcu, gdzie termometry wskazywa ły w południe aż 17 st. C. V Warszawie było 13 st. Najchłodniej było w Zamościu, Tarnowie i w Kole — po 11 st. ciepło było również w górach: na Kasprowym Wierchu plus 4 st., ns Śnieżce plus 8. Podobne temperatury będą również w dniu dzisiejszym. Dla Warszawy PIHM zapowiads zachmurzenie umiarkowane i niewielkie. Temperatura maksymalna ok. 14 st. Również w Warszawie w godzinach rannych wystąpią mgły. Imieniny obchodzą Maria i Marek. Ml' Dziś 10 stron