Agenda Zilei, mai 2003 (Anul 8, nr. 100-125)

2003-05-10 / nr. 107

Un monstru sacru al ecranului sedestăinuie Alain Delon susține că filmul francez e pe cale să moară... Are 67 de ani și a fost idolul a generații și generații de femei, înnebunite de privirea sa albastră ca marea, de rolurile epocale din „Laleaua neagră“, „Ghepardul“, „Rocco și frații“, „Samuraiul“, „în plin soare“... Prin patul său au trecut femei la fel de celebre ca și el, de la Brigitte Bardot și Jane Fonda la Shirley MacLaine, Romy Schneider, Mireille Dare, Natalie Berthelmy și Rosalie Van Bremen... Aceasta din urmă l-a părăsit după 15 ani de viață în comun și doi copii născuți din relația lor, în timp ce singura care i-a fost soție este Natalie Berthelmy, mama lui Anthony, fiul lui cel mare. Părăsit și ajuns la vârsta amintirilor, fermecătorul actor avea să declare: „Dacă aș avea 20 de ani, nu știu dacă aș mai face cinema! Astăzi se vorbește de forța televiziunii, care nu era pe vremea lui Delon, Belmondo, Brando“, susține acesta. „Cinema-ul francez este pe cale să moară, înainte exista un cinema italian, francez. Astăzi, în Europa nu mai există film cu personalitate. Besson, Almodovar sunt doar ultimele zvâcniri. M-am oprit din cinema, am o carieră în spate și am ales televiziunea“, spune Delon, un actor aflat la pensie. El joacă în prezent în serialul „Fabio Montale“, un polițist marseiez în vârstă. „Fabio Montale e o picătură din mine“ spune acesta. Delon, unul din monștrii sacri ai ecranului francez, și-a luat adio de la cinema la 66 de ani, după o carieră fără precedent: a filmat 82 de lungmetraje, care i-au adus o mulțime de premii și l-au făcut vedetă internațională. Născut la 8 noiembrie 1935, la Sceaux, a lucrat ca ajutor de brutar, iar la 17 ani se angajează în marină, în 1957, la întoarcerea în Franța, începe cariera de actor și devine vedetă în 1960, după rolul din „în plin soare“. în 1978 și-a creat propria marcă, Alain Delon Diffusion, și se stabilește în Elveția, la Geneva, obținând cetățenia în 1999. De când s-a lăsat de film, este director al mărcilor Alain Delon comercializate în întreaga lume. Are trei copii legali: Anthony, născut în timpul mariajului său, și Anouchka și Alain Fabien, din relația cu fostul manechin olandez Rosalie... M/S. Alain Delon alături de fiica sa Anouchka împreună cu cel mai mic Delon, Alain Fabien Scandaluri exploatate cinematografic Cetatea filmului nu s-a sfiit să aducă pe ecrane figuri ale lumii interlope Eroii mai multor filme de succes făcute în ultimii zece ani la Hollywood au fost oameni controversați ca Larry Flint, Chuck Barris, Andy Kaufman, George Jung sau Frank Abagnale Jr. Toți au în comun cel puțin un singur lucru: au creat în jurul lor scandal, devenind astfel subiecte neprețuite pentru cineaști. Mediatizați intens, aceși delincvenți au șocat și au interesat astfel din ce în ce mai mult cinematografia. Toți au avut o viață ieșită din comun, în care nu rareori și-au făcut loc minciuna, abuzul sau delațiunea. Cu excepția lui Kaufman, toate aceste personaje care au inspirat filmele sunt în viață, libere sau la închisoare. Seria a fost deschisă în 1996, de Milos Forman, care a făcut un film despre viața lui Larry Flint, editorul revistei Hustler, devenit celebru atât prin susținerea libertății de expresie, cât și prin dejucarea legii. Pelicula People vs. Larry Flint a fost bine primită de public, poate și pentru că și-a prezentat eroul ca pe un hedonist, dar în același timp ca pe un luptător, care a adus beneficii libertății de expresie în SUA, ajungând un personaj celebru și respectat în lumea lui. Eroii cinematografici ai poveștii reale au fost Woody Harrelson și Courtney Love. Trei ani mai târziu, Forman repetă formula în Man on the Moon, folosind drept personaj principal o figură care a stat în centrul mai multor scandaluri - Andy Kaufman, star comic de televiziune, cu vădite tulburări comportamentale. Lipsa de reverență și excentricitatea i-au contrariat și publicul, și colaboratorii. Personajul Kaufman (cel din viața reală a murit de cancer în 1984, la 35 de ani) a fost interpretat de un actor specializat în roluri de excentric, Jim Carrey, alături de care a jucat aceeași Courtney Love. Regizorul Ted Demme a mers pe urmele trasate de Forman și a realizat în 2001 Blow, cu Johnny Depp și Penelope Cruz. Filmul povestește ascensiunea fulgerătoare, apoi decăderea traficantului american de cocaină George Jung, în anii '70 și '80. Activitatea criminală și apoi viața carcerală a acestui delincvent i-au permis să stabilească relații la o asemenea scară încât în perioada respectivă deținea 85% din comerțul cu praful alb făcut în SUA. Filmul îl prezintă pe Jung ca pe un tip simpatic, pe care ai vrea să-l ai alături la o petrecere, dar și ca pe un om de afaceri (chiar dacă ilicite). Și de data aceasta, un personaj scandalos devine aproape atrăgător. Mai recent, Steven Spielberg i-a reunit pe afiș pe Leonardo DiCaprio și Tom Hanks, pentru Catch Me if You Can. Filmul este transpunerea cinematografică a vieții trepidante a lui Frank Abagnale Jr, un adolescent care și-a folosit talentele de a frauda pentru a se îmbogăți, dându-se drept pilot de avion, medic sau avocat, după cum i-o cerea interesul. A obținut astfel peste 2,5 milioane de dolari în 26 de țări, dar a fost „interceptat“ de un agent FBI. Abagnale Jr a fost închis, iar ulterior a fost angajat de FBI pe post de consultant, dovedind astfel că uneori delictele aduc fericirea. Filmul îl prezintă ca pe un erou trepidant, plin de viață, seducător, ce duce o viață aproape de invidiat. Cam în același timp, George Clooney regizează (și joacă în) Confessions of a Dangerous Mind, despre insolita viață și carieră a lui Chuck Barris. Acesta a fost animator al unui joc televizat din SUA, Gong Show, între 1976 și 1980. In paralel, se pare că a dezvoltat o „carieră“ de ucigaș profesionist, lucrând pentru CIA sub numele de Sunny Sixkiller. In film mai joacă Julia Roberts și Drew Barrymore. Pentru a exploata același filon, la Hollywood se profilează un alt proiect, despre viața lui Heidi Fleiss, închisă în 1997 pentru vina de a fi procurat call-girls unora dintre cei mai bogați oameni ai planetei. „Madama“ ar fi afirmat că alegerea lui Nicole Kidman pentru a o încarna pe ecran a cântărit greu în decizia de a-și vinde povestea studiourilor Paramount Pictures. Filmul se va numi, cel mai probabil, Pay the Girl. M. G. .<P MB Iff? you can Leo DiCaprio și Tom Hanks JUL 1«IULL 1H.I. bUbtILu &J1 fJ^IJ lLlLj:. y .ïJfMB mHH Afișul filmului despre Larry Flint Miles Forman și Jim Carrey