Apărarea Patriei, iulie-decembrie 1971 (Anul 27, nr. 27-52)

1971-10-27 / nr. 43

I PENTRU PATRIA NOASTRA, REPUBLICA SOCIALISTA ROMANIA 1 ^ mn #§Apărarea patriei s ±ORGAN CENTRAL AL MINISTERULUI FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA , PAginii uu n dezbaterile care au cuprins literalmente întregul personal al forțelor armate, militarii de toate gradele, comuniști și necomuniști, au dat glas adeziunii lor unanime la însuș slețitorul program de educație comunistă elaborat de tovarășul Nicolae Ceaușescu, hotărîrii lor ferme de a-1 înfăptui neabătut. Adeziunea înflăcărată, hotărârea lor nestrămutată au început să fie materializate în fapte cotidiene. Spiritul critic, combativ, din adunări este transpus în activitatea de zi cu zi prin intransigență față de neajunsuri, față de orice manifestare de formalism, de neglijență sau superficialitate. Dar înainte de toate, acest spirit militant, revoluționar trebuie să-și găsească expresia în eforturile creatoare — fertilizate de o înaltă competență și o statornică atitudine novatoare — consacrate ridicării necontenite a capacității combative a unităților și marilor unități, a îndeplinirii ireproșabile a planului pregătirii de luptă și politice, a sarcinilor încredințate pe șantierele construcției socialiste. Firește, măsurile elaborate de conducerea de partid pentru ridicarea conștiinței socialiste a maselor, obiectivele stabilite în lumina acestor măsuri în adunările de partid, în plenarele consiliilor politice, în adunările U.T.C. și de sindicat din unități și comandamente nu se pot realiza de la o zi la alta ; este nevoie — pentru a le transpune în viață — de o muncă de durată, stăruitoare, plină de abnegație. Modelarea caracterelor, eliminarea acelor fisuri care încă mai stînjenesc dezvoltarea și afirmarea multilaterală a personalității fiecărui militar, cer eforturi RĂSPUNDEREA COMANDANTULUI PENTRU ÎNFĂPTUIREA PROGRAMULUI EDUCAȚIEI COMUNISTE competente, științific organizate, desfășurate cu pasiune. Desigur, realizarea dezideratelor propuse presupune consolidarea și dezvoltarea a tot ce s-a realizat bun pînă acum în munca educativă. Propagarea largă a politicii partidului — expresie vie a marxismleninismului creator în acțiune, dezvoltarea tuturor componentelor conștiinței socialiste a militarilor noștri solicită o concentrare a eforturilor tuturor factorilor educaționali din armată, utilizarea cu pricepere a mijloacelor la dispoziție, a întregului arsenal de metode și procedee cristalizat de experiența acumulată. Răspunderea directă, nemijlocită pentru concentrarea forțelor în totalitatea lor în această direcție, pentru a înfăptui pas cu pas sarcinile multiple de mare răspundere ce derivă din recentele documensite de partid revine comandanților. Programul educației comuniste a întregului popor face parte integrantă din politica generală a partidului de făurire și apărare a societății socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul patriei noastre. înfăptuirea acestei politici în unitățile și comandamentele armatei este o datorie de căpetenie a tuturor comandanților de pe toate treptele ierarhiei militare. Munca lor neobosită pentru traducerea în viață a acestui program derivă de altfel din atribuțiunile regulamentare în virtutea cărora comandantul (șeful) răspunde de menținerea permanentă a unei ridicate capacități de luptă a unității (subunității, serviciului). Or, este lucru știut că moralul trupelor, gradul ridicat al conștiinței lor politice, spiritul revoluționar de care dau dovadă fac parte organică, cu pondere hotărîtoare, din capacitatea de luptă a unităților și marilor unități. Chezășia sigură a imprimării unui spirit militant, revoluționar, în toate compartimentele vieții ostășești, a ridicării pe această bază a moralului trupelor, a conștiinței lor socialiste o constituie tocmai înfăptuirea neabătută a programului educației comuniste adoptat de partid. De traducerea lui în viață comandantul răspunde și în virtutea obligației regulamentare, care îi revine de a conduce pregătirea de luptă și politică a unității. Aceasta cu atît mai mult cu cit ridicarea conștiinței politice, așa cum a fost ea concepută încă de Congresul al X-lea, presupune nu numai asimilarea unor solide cunoștințe ideologice, politice, cultural-științifice, ci și de specialitate, ceea ce, dacă ne referim la militari, înseamnă pregătire de luptă, cunoașterea armamentului și tehnicii etc. Conștiința politică a militarilor armatei noastre nu poate fi despărțită de stăpînirea meseriei armelor. înalta pregătire de luptă se împletește indisolubil cu trainice convingeri privind scopul, menirea acestei pregătiri, cu înțelegerea clară și profundă a justeței cauzei pe care o slujesc. Iată de ce, cînd accentuăm asupra răspunderii comandanților în înfăptuirea programului de educație comunistă în armată, nu avem în vedere numai buna organizare și desfășurare a muncii ideologice și participarea nemijlocită a comandanților la activitățile politico-edi „APĂRAREA PATRIEI" (Continuare tn pag. a Il-a) TELEGRAME Cu prilejul celei de-a 27-a aniversări a Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, generalului de armată Ion Ioniță, ministrul Forțelor Armate, i-au fost adresate telegrame de felicitare de către vicepreședintele Consiliului de Miniștri și ministru al apărării naționale a Republicii Populare Albania — Beqir Balluku ; ministrul apărării populare a Republicii Populare Bulgaria — general de armată Dobri Djurov ; ministrul apărării naționale a Republicii Populare Democrate Coreene — general de armată Toi Hien ; ministrul apărării naționale a Republicii Democrate Germane — general de armată Heinz Hoffmann ; secretarul federal al apărării naționale a Republicii Socialiste Federative Iugoslavia — general de armată Nikola Ljubicici ; ministrul apărării Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste — mareșal al Uniunii Sovietice Andrei Antonovici Greciko , ministrul apărării al Republicii Vietnamului de Sud — domnul Tran Nam Trung. O telegramă de felicitare a fost primită din partea comandantului suprem al Forțelor Armate Unite ale Tratatului de la Varșovia — mareșal al Uniunii Sovietice I. I. Iakubovski. In telegrame s-au exprimat urări de noi succese în perfecționarea pregătirii militarilor armatei noastre, in întărirea Forțelor Armate ele Republicii Socialiste Românie. t DIMENSIUNI GENERATOARE DE OPTIMISM ȘI MÎNDRIE PATRIOTICĂ Exprimînd voința neclintită, cele mai ardente năzuinți ale poporului român, constructor harnic și devotat al socialismului, Marea Adunare Națională a aprobat, în cadrul lucrărilor celei de a șaptea sesiuni, unul din autenticele acte de creație istorică conștientă . Planul de dezvoltare economico-socială a României pe perioada 1971—1975. Elaborat cu participarea întregului popor, în cadrul unui amplu dialog cu masele de oameni ai muncii, îmbunătățit pe parcurs prin identificarea și mobilizarea unor noi resurse materiale și umane și a dus la opțiuni de natură să răspundă cît mai deplin nevoilor și posibilităților reale ale economiei naționale, planul cincinal atestă grija pătrunsă de exigența și înaltul spirit de răspundere față de viitorul patriei ce călăuzesc în permanență conducerea partidului, pe cel mai bun fiu al poporului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Activitatea de definitivare și lansare a cincinalului, de bătut la scara întregii țări, a demonstrat încă o dată forța impulsului creator pe care o are politica Partidului Comunist Român de adîncire continuă a democrației orînduirii noastre, de atragere sistematică și din ce în ce mai largă a maselor la elaborarea și înfăptuirea măsurilor care decid destinele națiunii noastre socialiste. Examinînd și adoptînd în unanimitate proiectul planului cincinal, plenara Comitetului Central al Partidului din luna mai a acestui an a apreciat că prevederile sale corespund obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea și că realizarea lor va avea un rol hotărîtor în înaintarea dinamică a patriei pe drumul făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Datorită remarcabilelor succese dobîndite in ultimii ani în dezvoltarea economiei, științei, culturii și perfecționarea diferitelor laturi ale vieții sociale, ca și a realizărilor din cadrul largii acțiuni de identificare și mobilizare a tuturor resurselor țării inițială de partid, s-au creat premisele ca actualul plan cincinal să prevadă în ramurile hotărîtoare ale producției materiale, ritmuri anuale de creștere mai mari decit prevederile inițiale. Cu toate că nivelul de la care pornim este mult mai ridicat decât punctul de plecare al cincinalului trecut, ritmul mediu de creștere a industriei continuă să se mențină deosebit de înalt, de 11—12 la sută anual, fiind superior celui realizat în perioada 1966—1970. Prioritățile stabilite prin planul cincinal arată orientarea fermă spre modernizarea economiei românești, a cărei direcție fundamentală o constituie întărirea poziției conducătoare a industriei și îmbunătățirea continuă a structurii ei. O importanță deosebită se va acorda laturii calitative a activității industriale întemeiată pe ridicarea eficienței investițiilor, mai buna folosire a capacităților de producție și a forței de muncă, reducerea cheltuielilor materiale, îmbunătățirea structurii producției în toate ramurile, printr-o orientare spre produse de cît mai înaltă tehnicitate și valorificarea superioară a muncii naționale în schimburile externe. Ceea ce caracterizează în mod deosebit noul cincinal este orientarea hotărită spre intensificarea procesului de modernizare a structurilor pe ramuri și subramuri, prin promovarea cu precădere a sectoarelor purtătoare de progres tehnic și a fabricării de produse cu înalt grad de prelucrare a resurselor, cu parametrii calitativi ridicați, de valoare economică superioară. Sînt revelatoare în această privință orientările cu privire la dezvoltarea mai rapidă a construcțiilor de mașini și chimiei în ansamblul in (Continuare In pag a Vil-a) « Tn pag. a lll-a CINCINALUL 1971-1975 etapă de puternică ascensiune economică și socială a patriei SĂRBĂTORIREA ZILEI FORȚELOR ARMATE ORDIN DE ZI AL MINISTRULUI FORȚELOR ARMATE ALE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA La 25 octombrie sărbătorim Ziua Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România. In condițiile muncii entuziaste a harnicului și talentatului nostru popor pentru Îndeplinirea obiectivelor trasate de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român in vederea edificării societății socialiste multilateral dezvoltate, în climatul de efervescență creatoare, generat de vastul program de îmbunătățire a activității politicoideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, inițiat de secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Intrat în patrimoniul aniversărilor naționale tradiționale, 25 Octombrie evocă eroismul și vitejia armatei române în luptele purtate, cot la cot cu glorioasa armată sovietică, pentru completa eliberare a României de sub jugul fascist, contribuția adusă de țara noastră la înfringerea Germaniei naziste. Această sărbătoare exprimă, totodată, prețuirea pe care națiunea noastră socialistă o acordă activității depuse de fiii patriei aflați sub drapel, armatei populare făurită, educată și condusă de înțeleptul și încercatul partid al comuniștilor. Continuatori vrednici ai glorioaselor tradiții făurite de poporul român în lupta pentru eliberare socială și independentă națională, mîndri de prezentul socialist și viitorul comunist al patriei, militarii forțelor noastre armate înfăptuiesc neabătut politica internă și externă, marxist-leninistă, a Partidului Comunist Român, iși îndeplinesc cu cinste îndatoririle ce se revin în procesul pregătirii de luptă și politice, precum și în activitatea desfășurată pe șantierele economiei naționale. Considerind o îndatorire de onoare intensificarea și sporirea forței de inmurire a muncii de educare politico-ideologică comunistă, patriotică și internaționalistă a militarilor, comandanții, organele și organizațiile de partid și ale U.T.C. desfășoară o intensă activitate de formare a unor luptători temeinic pregătiți, disciplinați și vigilenți, cu o înaltă conștiință revoluționară, civică și ostășească. La cea de-a 27-a aniversare a Zilei Forțelor Armate, militarii de toate gradele raportează conducerii de partid și de stat, comandantului nostru suprem că și in viitor iși vor dărui întreaga energie, pricepere și putere de muncă străjuirii cu abnegație a înfăptuirilor socialiste ale poporului, a independenței și suveranității patriei. Forțele noastre armate sînt pricind în măsură ca, alături de armatele celorlalte state membre ale Tratatului de la Varșovia, ale tuturor țărilor socialiste, să apere cauza socialismului și păcii. In această zi de sărbătoare, adresei tuturor militarilor urări de noi succese în activitatea de instruire și educare, in îndeplinirea misiunilor încredințate. In cinstea celei de-a 27-a aniversări a Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România, ORDON: La 25 octombrie 1971, ora 21,00, la București se vor trage, în semn de salut, 21 salve de artilerie. Trăiască Partidul Comunist Român, conducătorul încercat al poporului, inițiatorul și organizatorul victoriilor noastre ! Trăiască și înflorească scumpa noastră patrie — Republica Socialistă România ! Trăiască Forțele Armate ale Republicii Socialiste România MINISTRUL FORȚELOR ARMATE General de armată ION IONITA ADUNAREA FESTIVĂ DIN CAPITALĂ Vineri seara a avut loc, în aula Academiei militare, adunarea festivă consacrată celei de-a 27-a aniversări a Zilei Forțelor Armate ale Republicii Socialiste România. La adunare au luat parte tovarășii Emil Bodnaraș, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, general de armată Ion Ioniță, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., ministrul Forțelor Armate, Vasile Patilineț, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., secretar al C.C. al P.C.R., Ion Stănescu, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului Securității Statului, Cornel Onescu, ministrul afacerilor interne, membri a C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat și a guvernului, reprezentanți ai unor instituți centrale și organizații obștești, generali , ofițeri activi și în rezervă, soldați, veteran din războiul antifascist, vechi militanți ai Partidului Comunist Român, ai luptei antifasciste, reprezentanți ai gărzilor patriotice și ai detașamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, oameni ai muncii din întreprinderile și instituțiile bucureștene. Au luat parte, de asemenea, atașați militari ai misiunilor diplomatice la București. A fost intonat Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. Adunarea a fost deschisă de tovarășul Ilie Rădulescu, secretar al Comitetului municipal București al P.C.R. Ministrul Forțelor Armate, generalul de armată Ion Ioniță, a transmis ostașilor, subofițerilor, maiștrilor militari, ofițerilor și generalilor, întregului personal al forțelor noastre armate, salutul tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, comandantul suprem al Forțelor Armate, cele mai calde felicitări cu ocazia celei de-a 27-a aniversări a Zilei Forțelor Armate și urări de noi succese în activitatea pe care o desfășoară la școala vieții ostășești. Despre semnificația Zilei Forțelor Armate a vorbit generalul-colonel Vasile Ionel, adjunct al ministrului Forțelor Armate. Referindu-se la însemnătatea zilei de 25 octombrie 1944, vorbitorul a relevat că această dată evocă eroismul și dragostea fierbinte față de țară, față de cauza libertății, independenței și suveranității ei manifestate de ostașii români în crîncena încleștare cu fascismul. Sărbătorirea în fiecare an a Zilei Forțelor Armate semnifică prețuirea pe care națiunea noastră o acordă activității neobosite a celor care-și servesc patria sub drapel, dragostea de care se bucură armata noastră din partea întregului popor. Pentru militarii de toate gradele, această sărbătoare constituie încă un prilej de afirmare a încrederii lor nestrămutate în politica marxist-leninistă a Partidului Comunist Român, a recunoștinței față de conducerea partidului și statului, față de cel mai iubit fiu al poporului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, comandantul nostru suprem, pentru grija cu care se ocupă de progresul și înflorirea multilaterală a patriei noastre socialiste, de dezvoltarea capacității sale de apărare și întărirea armatei noastre populare. Vorbitorul a înfățișat, în continuare, activitatea neobosită pe care Partidul Comunist Român a desfășurat-o pe tărîmul construcției militare. In anii revoluției și edificării noii orînduiri, pe temelia marilor transformări petrecute în societatea românească, partidul a creat o armată de tip nou, care nu cunoaște alte țeluri decit slujirea cu devotament a intereselor națiunii noastre socialiste, o armată devotată nemărginit cauzei socialismului și păcii, pavăză de neînfrînt a independenței și libertății patriei. In procesul de făurire a armatei de tip nou, partidul nostru a ținut seama de tradițiile înaintate ale armatei române, de semnificația și consecințele profunde care le-a avut participarea ei la înfăptuirea insurecției naționale anitifasciste armate din august 1944, precum și la războiul antihitlerist, împreună cu armata sovietică, pînă la victoria finală asupra Germaniei naziste. După ce a reliefat contribuția României la războiul antihitlerist, adjunctul ministrului Forțelor Armate a arătat că în conștiința poporului român se păstrează neștearsă recunoștința față de comuniști și antifasciști, față de toți patrioții care au luptat și s-au jertfit pentru înfrângerea hitlerismului. De Continuare in pag. a II-a) IUBIREA ȚI-O DĂRUI, PATRIE, IMMIMHRIflHHBHMMMMMHMMHMHMHNHMIiHHHMHIHflHHIHHBHHHM Șl STATORNICA VEGHE... Tn punctul de comandd al subunitații se lucrează*, intens. Planșetiștii își pregătesc instrumentele, chetorii verifică legăturile, ofițerul de serviciu explică ceva unui soldat care notează de zor... Prin fesespicher auzim : A decolat sonda meteo ! Din secunda aceasta totul se desfășoară cu precizie cronometrică. Punctul luminos care a apărut pe ecranele de radiolocație e urmărit cu încordare. Operatorii dau date : azimut, distanță, altitudine... La planșetă, soldatul G. Gheorghe desenează cu mișcări sigure traiectul avionului... Soldatul E. Lupudictor — comunică la eșalonul superior.. De fapt, ceea ce vedem noi acum nu este ceva neobișnuit. Așa lucrează fiecare tură, altfel nici nu se poate. „Tura" este doar o misiune de luptă ! O eroare sau o întîrziere oricît de mică din partea cuiva poate pune în pericol îndeplinirea misiunii. — La noi toți trebuie să fie buni, pentru că sîntem și trebuie să fim mereu în prima linie, mereu „pe recepție" — ne explică secretarul organizației U.T.C., locotenentul L. Georgescu. Rebuturile sau mediocritatea nu se pot admite. Aceasta este o necesitate al cărei imperativ ne străduim să-l păstrăm mereu în atenția oamenilor, fie că e vorba de o adunare a organizației U.T.C. sau de o activitate cultural-educativă. Sigur, nu toate merg „ca pe roate", avem și greutăți, sînt unii care intră mai greu în „cadența subunității". De aceea organizațiile U.T.C. intervin energic ori de cîte ori e nevoie. Maior CRISTIAN LEON (Continuare in pag. a 2-a1 ÎN DIALOG 10 SPAȚIUL ȘI cu ei Înșiși REPORTER. LA RADIOLOCATORISTI In școlile militare elevii anului Inti au depus jurămintul LEGAMENT SUPREM Acum iată, din nou, aici in școala militară se trăiește cu intensitate vechiul și mereu proaspătul ceremonial al depunerii față de jurămintului de credință patrie, popor și partid Tinerii care rostesc aici slovele de jaf ale legămîntului cu țara vor rămîne toată viața sub drapel, iși vor dărui tinerețea și maturitatea, toată priceperea și puterea de muncă țelului nobil de a sta de strajă cuceririlor revoluționare ale poporului, patriei socialiste. Așa le cere datoria, așa ii îndeamnă comandantul suprem, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Sintem la Școala militară de ofițeri activi „Mihai Viteazul". O comandă prelungă. Printr-un culoar viu format din rîndurile perfect aliniate ale elevilor școlii militare, pe de o parte, și din luptători ai gărzilor patriotice și tineri în uniforme albastre, de cealaltă parte, trece drapelul de luptă. ție il privesc cu mindune și emoeievul M. Alexandrescu care azi, murind, va păși hotărît pe drumul ales in viață, și muncitorul Petre Olteanu retrăind amintirea unui moment petrecut cu ani in urmă. In fața lui, și prin el in fața țării întregi, elevii ostași rostesc jurămintul. Toți s-au pregătit așa cum se cuvine pentru acest moment solemn. Mărturie stau rezultatele foarte bune la învățămînt și la prima ședință de tragere. Aceeași atmosferă sărbătorească a însoțit acest moment solemn și in Școala de ofițeri activi de aviație „Aurel Vlaicu". Siluetele svelte ale avioanelor Locotenent-colonel I. CLENCIU Maior C. LUNCESCU (Continuare in paga 11-a) EVETKmEllTELE INTERNE PREOCUPARE CONSTANTĂ A PARTIDULUI NOSTRU Eveniment de importanță majoră în viața politică internă a țării din săptămîna care a trecut — cea de-a șaptea sesiune a Marii Adunări Naționale a polarizat atenția întregului popor care i-a urmărit lucrările cu un deosebit interes și satisfacție. Semnificația majoră a lucrărilor forului suprem al țării constă în faptul că o dată cu adoptarea planului cincinal de dezvoltare economico-socială a patriei pe perioada 1971—1975 — etapă deosebit de importantă în făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate — a legiferat și o serie de importante acte normative vizînd perfecționarea în continuare a întregii vieți politice, economice si secial** Modificările rapide care au loc In baza tehnico-materială, în structura si suprastructura noii orînduiri impun ca o necesitate obiectivi perfecționarea continuă a conducerii economiei, a întregii activități sociale. Acestui deziderat ii răspunde Legea cu privire la organizarea și conducerea unităților socialiste de stat care urmărește — în cadrul centralismului democratic — promovarea inițiativei creatoare a întreprinderilor și centralelor industriale, întărirea răspunderii lor față de îndeplinirea în termen a sarcinilor ce le revin din planul de stat la toți indicatorii calitativi și cantitativi. Întemeiată pe Directivele Conferinței Naționale și ale Congresului al X-lea al partidului, pe concluziile trase de tovarășul Nicolae Ceaușescu la încheierea consfătuirii de lucru cu cadrele de conducere din centrale, legea definește și sistematizează atribuțiile și răspunderile unităților socialiste, stabilește competențele de decizie ale organelor lor de conducere colectivă, înscriindu-se organic în ansamblul măsurilor adoptate în ultimii ani pentru perfecționarea mecanismului economic. Modernizarea continuă a structurilor economiei naționale, introducerea celor mai noi cuceriri ale științei și tehnicii în toate domeniile de activitate impun cu stringență utilizarea cât mai judicioasă a cadrelor la concordanță cu pregătirea, aptitudinile și experiența (Continuare in pag. a Vil-a)