Apărarea Patriei, ianuarie-iunie 1973 (Anul 29, nr. 1-26)

1973-03-21 / nr. 12

I 1 \T ^Lh*1*INTRU PATRIA NOASTRA, REPUBLICA SOCIALISTA ROMÂNIA! CUmpararea patriei ANUL XXIX # NR. 12 (6162) « MIERCURI 21 MARTIE 1973 APARE SÂPTÂMÎNAL • 8 PAGINI - 1 LEU CA-NTOTDEAUNA UMĂR LA UMĂR Răzvrătire tîrzie dar aprigă a iernii, ninsorile abundente și viscolele de săptămîna trecută ne-au confruntat, din nou, cu o grea încercare. în multe județe, ritmul normal al vieții și al muncii a fost dereglat de vitregia vremii. în situația care s-a ivit, oamenii țării și-au strîns rîndurile. Trecuți prin experiența dramatică a altor împrejurări asemănătoare, ei și-au mobilizat forțele cu convingerea că de fermitatea, vigoarea și coeziunea acțiunilor lor depinde rezolvarea problemelor acute puse în fața populației orașelor și satelor, a industriei, agriculturii, transporturilor. Rezonanțe actinei — încredere, calm, optimism, conștiința a ceea ce trebuie făcut imediat — au trezit măsurile ample și energice întreprinse de conducerea partidului și statului, de tovarășul Nicolae Ceaușescu. Faptul că în fruntea organismului central constituit pentru dirijarea acțiunilor se află secretarul general al partidului, comandantul suprem al forțelor armate, a constituit pentru toți cei ce muncesc, pentru toți cei angajați în aceste acțiuni, chezășia ciștigării bătăliei. Birecționate de Decretul cu privire la instituirea stării de necesitate și de Hotărîrea Comandamentului Central eforturile clasei muncitoare care s-a aflat permanent in fruntea acestei acțiuni, ale țărănimii și celorlalți lucrători din agricultură, ale autorităților, cetățenilor, unităților militare, intr-un cuvînt ale întregii populații apte de muncă din zonele calamitate au convers, dîrze și însuflețite, pe parcursul unor zile și nopți de luptă, spre înlăturarea grabnică a urmărilor dezlănțuirii naturii. S-a asigurat, neîntrerupt, aprovizionarea cu cele necesare traiului. Au fost deblocate căile de comunicație rutiere și ferate. S-a intervenit operativ pentru repararea defecțiunilor apărute în sistemul telecomunicațiilor și transportului de energie electrică. S-au evacuat uriașe cantități de zăpadă. Pentru ca producția să nu sufere — sintem în anul decisiv al cincinalului — muncitori, tehnicieni, ingineri și-au prelungit schimburile pentru a înlocui pe cei care n-au putut ajunge la vreme la întreprinderi. Lucrătorii din agricultură nu au părăsit zile la rând, fermele din cooperative și întreprinderi agricole de stat ,pentru a feri de urmările viscolului avutul obștesc. Și astfel, în scurt timp, situația a fost restabilită. S-au manifestat, încă o dată, prin fapte de eroism și vitejie în masă, unitatea societății noastre socialiste, capacitatea ei de a face față oricăror examene, adevărul că poporul nostru, angajat cu toată ființa in munca pașnică, este gata să răspundă oricărei chemări a partidului, a conducătorului iubit, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Deopotrivă, evenimentele pe care le-am trăit în ultima săptămână au arătat încă o dată nemăsurata grijă și preocupare a partidului pentru soarta oamenilor muncii,imensa responsabilitate, maturitate și abnegație cu care călăuzește țara. Armata României socialiste, îndeplinind ordinul comandantului suprem, s-a aflat ca întotdeauna când nevoile țarii au cerut-o în linia tarii a înfruntării zăpezii și furtunii. Trupele ministerului nostru și ale Ministerului de Interne și-au demonstrat pregătirea, disciplina, elanul patriotic, spiritul datoriei militare și cetățenești care le animă. Cronicile unităților angajate în acțiunile de deszăpezire și de intervenție s-au îmbogățit cu noi pagini care vorbesc despre ostașul nostru, educat de partid ca luptător dîrz și temerar, animat de o fierbinte dragoste de patrie, de devotament pentru partid și popor, vibrînd intens la tot ce se petrece în viața țării, neprecupețind nimic pentru a-și împlini misiunile încredințate. Caldele mulțumiri adresate de Comandamentul central, de comandantul suprem al Forțelor Armate, tovarășul Nicolae Ceaușescu, militarilor armatei noastre pentru contribuția lor hotărîtoare la reușita acțiunilor de deszăpezire constituie o înaltă apreciere a muncii pline de dăruire desfășurată in aceste zile. S-a dovedit încă și încă o dată că armata și poporul sunt, la bine și la greu, o singură voință, o singură inimă. Acum, la ora bilanțului unei aspre încercări, cu sentimentul profund al datoriei împlinite, cu conștiința marilor lor resurse morale și fizice, militarii își reiau locul în frontul pregătirii de zi cu zi. Un front care cere, de asemenea, energie, disciplină, dăruire în numele marelui ideal ce dă substanță și înălțime tuturor faptelor ostășești : slujirea patriei. .APĂRAREA PATRIEI' Aplicație tactică. Artileriștii antiaerieni in deplasare spre un nou aliniament in vederea îndeplinirii misiunii lor principale — executarea acoperirii trupelor. Foto: ST IONESCU EXPERIENȚA IN CONSENS CU CERINȚELE INSTRUCȚIEI TACTICE Cind această principală formă a pregătirii de luptă a trupelor focalizează atenția și eforturile tuturor compartimentelor. Creativității comandanților de subunități -timp larg de afirmare De la consfătuirile organizate în armată in scopul perfecționării instrucției tactice, factorii de răspundere din unitatea noastră de tancuri au reținut numeroase învățăminte. Odată cu începerea actualului ciclu de instrucție, și la noi s-a trecut la aplicarea unui complex de măsuri ale căror efecte își pun puternic amprenta asupra calității întregului proces al pregătirii de luptă. Comparativ cu situația din trecut, cînd accentul cădea pe disciplinele cu profil tehnic și deci și rezultatele erau cele mai bune mai ales la aceste discipline, în prezent, după parcurgerea unui timp aproximativ egal al ciclului de instrucție, unitatea noastră se situează, față de ciclul trecut, pe un aliniament cu mult superior în îndeplinirea întregului plan al pregătirii de luptă și politice. La instrucția tragerii cu toate categoriile de armament și la conducerea mașinilor de lup (Continuare in pag. a li-al / nserim aceste gînduri despre oameni dintr-o garnizoană radiotehnică. Despre o unitate întinerită cu o pleiadă de locotenenți veniți de pe băncile școlii militare și care continuă să fie „printre cele mai bune“ cum aprecia, recent comandantul marii unități. Pe locotenenți i-am întilnit, către ziuă, înotînd prin zăpada viscolită spre cazarmă, sau în dispozitiv simiți de poleiul agățat pe antenele ce-și continuă rotirea. In fața tabloului de bord al unei stații, locotenentul Pompiliu Obretin, maistrul militar clasa a III-a Dumitru Popa și ceilalți membri ai echipajului determină și transmit, repede și cu precizie, coordonatele unor ținte aeriene. In punctul de comandă, confruntînd prompt mesajele recepționate de la mai multe stații și topate simultan de către militari în termen pe mai multe planșete, locotenentul Nicolae Condruț hotărăște priorități, coordonează și corectează, din mers, lucrul acestui mecanism viu de informare a eșaloanelor interesate privind evoluția avioanelor ce sfidează vremea neprielnică. Ghicindu-mi un gînd, secretarul organizației de bază de partid mărturisește : „Tinerii locotenenți au venit cu o mare dorință de afirmare, dar și cu părerea că, față de programul „strîns“ din școală, aici, în sfîrșit, se vor mai relaxa. Nu le-am zugrăvit nimic „în roz“, nici n-am dramatizat situația, le-am spus că greul abia începe. „Vom face tot ce depinde de noi !“ — au spus unii alții : „Cu timpul, ne vom perfecționa și noi !“. Vedeți, păreri diferite. Nu, optici, concepții diferite de fapt. Sigur, nu puteam accepta să intre în ritm „cu timpul“, ci cumai din timp. Cum aproape 75 la sută dintre tinerii locotenenți erau membri ai partidului, organizația de bază și-a fixat ca obiectiv mobilizarea întregii lor capacități pentru ca, in cel mai scurt timp, ajutați de ofițeri și maiștri cu experiență, să-și perfecționeze cunoștințele de specialitate să exploateze tehnica la parametrii optimi Îmi povestește locotenentul Gheorghe Matache : „Eu sunt bucureștean, visam după absolvire o numire peaproape de Capitală și cind am ajuns aici, ca ajutor șef de stație, nu prea m-am entuziasmat. Locotenentul-major Emil Șotropa m-a angrenat întîi la lucrări mai ușoare, apoi din ce în ce mai grele. Muncind, de exemplu, împreună la punerea la punct a aparaturii de apel sau la înlocuirea parțială a cablajului unui compartiment al stației, mă încerca la un moment dat neîncrederea în reușită și-mi venea să las lucrurile baltă, mărturisindu-i că numai un specialist de la București o să ne scoată din impas. „Dar noi ce suntem ?“ Și am continuat cu îngirjire lucrul. Lecția asta n-am s-o uit“. „De la locotenentul-major Ion Anica și de la maistrul militar clasa a II-a Gheorghe Borcea — spune locotenentul Gheorghe Mihai — am învățat descifrarea rapidă a schemelor, specificul reglajelor și altele. Cu toate că s deja specialist clasa a 2-a, învăț și din practica maiștrilor mai tineri pe care, la rindu-mi, ii ajut la teorie. La noi experiența circulă în dublu sens. Nu poți fi dascăl dacă nu ești mereu și ucenic.“ „Ii învățăm pe locotenenți să privească cu un ochi la prezent și cu celălalt în viitor — ne spune comandantul unității. Ne așteaptă aplicații și practica anilor trecuți ne-a învățat să ne facem iarna caz. Chiar pe frigul ăsta, pe ninsoare, continuăm să pregătim tehnica de luptă, unde locotenenții își perfecționează algoritmul de NU-S SINGURI LOCOTENENȚII... Nu „tu timpul ", ci „cît mai din timp . Experiența circulă în dublu sens. lucru. Pregătim o adunare generală de partid in care vom dezbate pe toate fețele ce avem de făcut in fiecare compartiment. (De la secretarul consiliului politic al marii unități, am aflat că ea a și avut loc săptămîna trecută și a fost :,bătăioasă“ — m.a.i. O asemenea adunare va avea loc și cu uteciștii. Revedem și îmbogățim pregătirea tactică generală și specifică, instrucția focului“. Cadrele mai vârstnice sunt alături de tinerii locotenenți nu numai cu experiența lor, ci și cu încrederea. „Anul trecut, la o aplicație, mi-am dislocat echipajul și stația într-o nouă poziție, departe de aici. Fără ca cineva să ne supravegheze acolo. Faptul acesta ne-a dat aripi, reușind să strîngem și să desfășurăm stația in jumătate din timpul prevăzut de barem, să descoperim și să urmărim corect țintele aeriene“ — relatează locotenentul Alexandru Laszlo. Locotenenții au fost numiți propagandiști de lecții politice, comandanți de plutoane la tinerii recruți, cinci dintre ei au fost aleși in biroul organizației U.T.C., conduc activități politico-culturale cu ostașii. Alții dintre ei învață, la casa armatei, limbi străine. Alții se gîndesc de pe acum la admiterea in Academie. Cu circa 3 luni în Urmă, organizația de partid a dezbătut contribuția tinerelor cadre la îmbunătățirea muncii uteciștilor. Integrată eforturilor întregii unități, munca lor este incorporată și in cifrele : 75 la sută dintre ofițeri și maiștri militari sunt specialiști, de clasă , un pluton, 7 echipaje și 6 grupe sunt subunități de frunte, 70 la sută dintre ostașii militari de frunte. Nu-s singuri pașii locotenenților. Colonel I. CLENCRI OSTAȘUL ȘI ȚARA I-AM VĂZUT ÎN ACESTE ZILE GEORGE TOMOZEI Contestate violent, semnele primăverii au dispărut cu totul și o iarnă cruntă a așternut zăpada compactă peste meleagurile în care mai ieri căutam ghioceii, zăpada tencuită peste drumuri și așezări, Și iarăși.. Ca atunci când oamenii s-au războit cu stihiile apelor potopitoare ori ca în ultimul mare viscol, țara întreagă se regăsește la îndemnul partidului, inspirâd aceeași clipă unică de bărbăție și dinamism. Și ca totdeauna... Ca totdeauna ostașul e chemat să-și așeze brațul lui puternic pe uneltele muncilor istovitoare pentru a răspunde astfel unor lăuntrice chemări. Imaginea a devenit clasică : e de nedespărțit silueta ostașului în locurile în care se angajează înfruntări cu natura. Degajînd — împreună cu oamenii muncii — drumuri nâmerice, transported hrană, veghind intr-un nesomn eroic somnul oamenilor din jurul lui, ostașul se dovedește încă o dată a fi un reazem al vieții, un apărător dîrz al ei. Ca totdeauna... Și tot ca totdeauna, ostașul român se consacră muncilor pașnice! Marea lui forță morală, deplina lui sănătate sufletească îl fac surîzător, neîncrîncenat, inspirîndu-le curaj celor aflați în cumpănă. I-am văzut tineri și puternici, punînd umărul peste tot, acolo unde e nevoie de dîrzenia și de convingerea lor. E un reflex firesc al temeinicei lor educații partinice, e o reprezentare vie a totalei lor dăruiri cauzei poporului. Opțiunea ostașului român e categorică : el e apărător nu numai al hotarelor țării, ci și al liniștii și bogățiilor ei. Ca totdeauna.. (Continuare în paga VII-a) COMENTARIU EDUCAȚIA FIZICĂ ȘI SPORTUL la nivelul noilor cerințe Printre documentele cu largi implicații sociale adoptate de recenta plenară a Comitetului Central al partidului nostru se înscrie și Hotărirea cu privire la dezvoltarea continuă a educației fizice și a sportului. Document programatic, de interes național. Hotărîrea adoptată marchează un moment de seamă, constituie un puternic stimulent pentru amplificarea și ridicarea pe trepte superioare a activității sportive de masă și de performanță — parte componentă a procesului de educare comunistă a tineretului, a maselor largi de oameni ai muncii. Ea demonstrează încă o dată grija permanentă a partidului nostru față de formarea multilaterală a omului societății socialiste. Punând accent pe fortificarea organismului, pe dezvoltarea calităților fizice ale întregii populații, pe creșterea unui tineret viguros, rezistent, în stare de eforturi susținute, acest nou document de partid reprezintă o contribuție efectivă la întărirea capacității de apărare a patriei, întrucît lupta cu arma in mină presupune astăzi maxime solicitări, o încordare prelungită a resurselor fizice și morale. Prevederile Hotăririi Comitetului Central al partidului au un vast timp de aplicare și în rîndul armatei. Alături de alte ministere și organe centrale, de organizații de stat și obștești, Ministerului Apărării Naționale îi revin sarcini de mare importanță în domeniul educației fizice și sportului, atit în ceea ce privește pregătirea fizică nemijlocită a trupelor, cit și în sprijinirea activității respective în rîndurile membrilor detașamentelor tineretului pentru apărarea patriei. Din conținutul Hotăririi se degajă cu pregnanță orientarea spre dezvoltarea prioritară a pregătirii fizice și sportului de masă prin folosirea formelor simple, accesibile, desfășurate în aer liber. Pe deplin valabilă și pentru armată, această orientare trebuie să-și găsească o expresie concretă în practicarea sistematică a exercițiilor fizice și sportului de către toți militarii. Parte constitutivă a procesului pregătirii de luptă și politice, prin conținutul și formele sale, pregătirea fizică din armată este chemată să dezvolte și mai susținut decît pînă acum la militari forța, rezistența, viteza și îndemînarea în folosirea armamentului și tehnicii din înzestrare pentru a răspunde cu succes condițiilor complexe ale luptei moderne. Atingerea acestui obiectiv major presupune — așa cum prevede Hotărîrea -- îmbunătățirea și diversificarea formelor și mijloacelor de pregătire fizică a militarilor prin extinderea activităților sportive tehnico-aplicative. în această lumină se cere reconsiderată de către toți factorii responsabili, la parametri superiori, pregătirea fizică la specificul armei, intensificate antrenamentul și călirea fizică în cadrul ședințelor de pregătire de luptă. Manifestările cuprinse în calendarul sportiv — concursuri, spartachiade, întrecerea pentru cupa „Apărarea patriei” etc. — să fie folosite pentru mobilizarea cuprinzătoare a tuturor militarilor la oracti(Continuare în caa. a VII a) iN ACEST NUMĂR: CU CE VINE $1 CU CE PLEACĂ SECRETARUL U.T.C. de la ședințele de lucru ale comandantului? (pag a III-a) La chemarea țării și partidului, la ordinul comandantului suprem OSTĂȘEȘTE, la datorie, PE fronturile deszăpezirii (p.ig. a IV-a) 80 de ani de la crearea primului partid politic al clasei muncitoare din România. PROBLEMELE MILITARE IN CONCEPȚIA socialiștilor români (pac. a V-a)