Ardealul Nou, 1950 (Anul 5, nr. 210-268)

1950-01-01 / nr. 210

I Tsanaric 135h ARDEALUL NOU in lupta pentru îndeplinirea şi depăşirea Planului Cucerind, deplina putere politică în stat, prin alungarea ultimei rămăşiţe feudale-monarchia, şi realizând naţionalizarea principalelor mijloace de producţie şi cu ajutorul de neprecupeţit atât economic cât şi politic dat de către Marea Uniune Sovietică, oamenii muncii din ţara noastră sub conducerea înţeleaptă a Partidului Muncitoresc Român au trecut la o economie planificată in toate ramurile sectorului socialist, prin primul Plan de Stat pa anul 1949. La chemarea Partidului şi a Guvernului pentru îndeplinirea şi depăşirea Planului de Stat, muncitorii şi tehnicienii din fabricile şi uzinele oraşului şi judeţului nostru, organizând întreceri socialiste şi însuşind metodele oamenilor sovietici, au răspuns cu o dragoste nemărginită, e concretizată prin realizarea cu mult înainte de termen a Planului de Stat. la 1.1*. EL. Es. Mureş Fabrica de Cherestea din Gălăuţaş care în tot cursul anului s-a menţinut fruntaşă în industria forestieră pe ţară în întrecerile socialiste a îndeplinit planul la 26 Octombrie, de la care dată lucrează în contul anului 1950. La Topliţa planul a fost îndeplinit la 29 Septembrie, Lunca Bradului la 15 Octombrie, Ierbuş-Reghin la 25 Octombrie. Realizările muncitorilor forestieri nu s-au rezumat numai la îndeplinirea şi depăşirea planului de Stat. Concomitent cu aceste realizări frumoase în producţie, ei au dus o luptă permanentă pentru lărgirea unităţilor prin construirea de secţii noui, case culturale înzestrate cu cinematografe, cămine de zi, cantine, locuinţe pentru muncitori, dispensare, etc., care în mare măsură au fost realizate prin muncă voluriiră. Astfel , LA GĂLĂUŢAŞ s'a construit o secţie pentru construirea barăcilor, la Topliţa o clădire pentru birouri, locuinţe pentru 43 familii a muncitorilor de la fabrica, atelier şi depou pentru C. F. F. 1 LA LUNCA BRADULUI o cantină pentru muncitori şi funcţionari, 10 locuinţe necesare muncitorilor veniţi din comunele vecine, un depou pentru locomotive şi un atelier nou. I LA SOVATA s-a construit o linie ferată pentru transportarea buştenilor din pădure. La Lunca Bradului şi Reghin copiii muncitorilor sunt îngrijiţi în căminele de zi, unde primesc întreţinere şi îmbrăcăminte gratuită. I LA REGHIN a fost organizată o şcoală profesională cu durată de 4 ani, unde învaţă un număr de peste 150 copii a muncitorilor forestieri din judeţ, care de asemenea au întreţinere şi îmbrăcăminte gratuită. LA TOPLIŢA Gălăuţaş şi Lunca Bradului Căminele Culturale au fost înzestrate cu cinematografe unde muncitorii în timpul liber au posibilitatea să-şi ridice nivelul cultural, ideologic şi politic, îmbinând în felul acesta interesele individuale cu cele generale, muncitorii şi tehnicienii fabricilor forestiere din judeţul nostru, prin elanul lor în muncă, contribuie efectiv la construirea socialismului în ţara noastră. ________________________ PESTE 1000 DE MUNCITORI IN ÎNTRECERI SOCIALISTE Aceste realizări au fost posibile datorită întrecerilor socialiste, la care au participat peste 1000 muncitori din rândul cărora s-au ridicat un număr mare de inovatori şi fruntaşi în producţie ca: Batin Iosif, Németh Ştefan, Galuşneag Carol (Topliţa), Gliga Simion, Németh Iolan, György Ştefan (Gălăuţaşi) şi alţii mulţi care prin exemplul lor au atras mase muncitoare în lupta pentru îndeplinirea şi depășirea planului de Stat în aceste fabrici. L& fabrica de „Sernath Andor** Campania de prelucrare a sfeclei de zahăr care a început în luna Octombrie, a fost terminată în ziua de 26 Decembrie, cu 5 zile înainte de termen, prelucrându-se PESTE 500 VAGOANE DE SFECLA PESTE PLAN. In lupta pentru economii, dusa de către muncitorii si specialiştii chimişti ce au introdus metode sovietice, s‘au realizat însemnate economii. Astfel la piatra de var s‘au făcut economii de 19%, la cocs 27% şi la combustibil 23%. S‘a construit un atelier modern după modelul celor sovietice în care se pot construi şi repara orice piese care înainte se executau numai la Bucureşti, uzina de forţa şi electricitate, cinci grajduri moderne pentru îngrăşarea bovinelor. Pentru îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă a muncitorilor, direcţia întreprinderii s-a îngrijit de a pune la dispoziţia celor 150 muncitori calificaţi şi celor 300 necalificaţi o cantină bună şi ieftină şi baracament cu 60 paturi cu lingerie complectă, precum şi o baie. E . Atelierele R.A.T.A. Tg.-Mureş Muncitorii şi tehnicienii de la cele 7 secţii de construcţii şi reparaţiuni au realizat 25% PESTE PLANUL ANUAL. Şi aici inovaţiile aduse au contribuit în mare măsură la ridicarea producţiei şi a productivităţii muncii, precum ş la ECONOMII ÎNSEMNATE de materiale. Aşa de exemplu, inovaţia tov. Simonfi Iosif, de la Secţia şasiuri a adus o economie de 50% în întrebuinţarea ferodoului. Pantzel Ştefan vulcanizator la vulcanizarea cauciucurilor prin inovaţia sa a realizat 5% economie la materiale şi 10% la manopere, prin inovaţia lui Horvath Eugen, tâmplar, croirea încheieturilor, ce înainte se făceau prin muncă manuală azi se efectuiază cu maşini speciale, reducânduse astfel timpii morţi cu 90%. Katona Gheorghe, Tavaszi Gavril şi Szabó Eugen, de la secţia electricitate, înlocuind bucşele de bronz de la dinamuri care erau foarte des schimbate, cu rulmenţi, au realizat o economie de 20% la materiale, pentru fiecare dinam al maşinei. Prin muncă voluntară muncitorii au construit un cămin cultural şi un club unde muncitorii iau masa şi se odihnesc în timpul liber. Wm&l F«a£abricai d«s mobile ^Simó Géza** Aceasta fabrică modernă ce cuprinde un mare număr de muncitori calificaţi şi necalificaţi a fost construită n anul acesta. La construcţia ei muncitorii şi tehnicienii au lucrat ziua şi noaptea pentru a o avea cât mai repede terminată. In zilele de sărbători, ei au venit cu drag, muncind voluntar, punând cărămidă cu cărămidă, pentru NOUA LOR UZINA, care le-a asigurat munca şi un nivel de viaţă mai bun. După terminarea fabricii, muncitorii au organizat întreceri socialiste care, le-a ajutat ca la fiecare luni şi depăşeau ei planul cu 10%. Unitatea IV, A şi B (dogărie) a terminat planul anual la 28 Noembrie Comitetul sindical sub conducerea Organizaţiei de Partid, a deschis_____________________ | O ŞCOALA I PROFESIONALA cu durata de 3 ani, unde se pregătesc cadre noi tinere, fi de muncitori de la această fabrică. De asemenea, fabrica are şi o şcoală de calificare, cu durată de 9 luni, care dă posibilitatea muncitorilor necalificaţ să se specializeze în anumite ramuri. Toate aceste realizări şi succese ale muncitorilor din fabricile şi uzinele judeţului nostru prin împlinirea şi depăşirea planului de Stat pe anul 1949, deschid un drum nou cu o experienţă şi mai bogată cu o voinţă şi mai dârză, în bătălia pentru noul plan al anului 1950, contribuind în felul acesta la măreaţa operă de construire a socialismului, consolidând regimul nostru de democraţie populară — Republica Populară Română, — factor activ ed socialismului, In lupta panim paca, împotriva, imperialismului aţâţă ta* ta * Sărbătorirea aniversării tovarăşului Stalin unirii!iiuisfire a salanului emir muncitiu fumes ltrai în lupta pentru pace Oamenii muncii din lumea ntreagă au sărbătorit cu entuziasm ziua de 21 Decembrie 1949, ziua aniversării a 70 de ani de la naşterea Marelui Stain. Această măreaţă sărbătoare a prilejuit totodată o imensă manifestaţie internaţională pentru pace, o demonstraţie pe plan mondial a uriaşelor forţe ale păcii şi progresului social strânse în jurul URSS şi al marelui ei conducător, tovarăşul Stalin. Manifestările oamenilor munţi din lumea întreagă au dovedit că forţele celor ce-l urmează pe marele Stalin în lupta pentru pace, democraţie şi socialism, sunt mai unite ca oricând, mai combative, mai îmfleţite şi mai încrezătoare în victorie ca oricând. Măreaţa sărbătoare a arătat că politica dusă de imperialiştii anglo-americani pentru a prosti conştiinţa masselor, nu , poate umbri ideea clară care le cuprinde: STALIN INSEAMNA PACE SI LIBERTATE, PROGRES SI FERICIRE PENTRU I CEI CE MUNCESC.Numele tovarăşului Stalin e o chemare a tuturor oamenilor muncii lauptă pentru pace şi socialism, care ridică sute de milioane de istaşi ai păcii hotărîţi să lupte mpotriva imperialiştilor angloamericani. S a văzut concret, în viaţa popoarelor, că populariatea tovarăşului Staliu consti- Uiie un factor de consolidare a agărului democratic şi antilapenalist. Sărbătorirea aniversării zilei de naştere a tovarăşului Stalin a constituit o gravă lovitură dată imperialiştilor anglo-americani şi planurilor lor de războiţi. Se ştie că bandiţii de imperialişti nu s au dat în lături de a împiedeca prin toate mijloacele şi chiar prin vărsări de ange, manifestaţiile oamenilor muncii pentru revendicări politice şi socale şi chiar manifestaţii pentru pace. De data aceasta însă, autoritatea şi prestigiul omului sărbătorit sau dovedit atât de irezistibile încât chiar statele poliţiste din Apus nu au îndrăznit să împiedice manifestarea de ataşament a milioanelor de exploataţi şi asupriţi din lumea capialistă, pentru omul în care ei văd pe eliberatorul şi salvatorul lor, pentru Stalin. Nimic nu a putut opri pe oamenii muncii din Franţa, Italia, Anglia, Norvegia sau Brasilia să organizeze meetinguri şi adunări festive în cinstea aniversării a 70 de ani dela naşterea tovarăşului Stalin. In Uniunea Sovietică nenumărate au fost faptele glorioase prin care oamenii sovietici au cinstit pe marele lor conducător pe calea comunismului. Ziua aniversării a 70 de ani dela naşterea tovarăşului Stalin a dovedit cât de puternică, de strânsă e unitatea clasei muncitoare din întreaga lume sub conducerea tovarăşului Stal Hn-unitate pe care Partidele Comuniste şi Muncitoreşti luptă să o consolideze neîncetat. La Moscova au venit conducătorii mişcării muncitoreşti din în-1UeUtfu «A «duc* satului lor fierbinte şi angajamentul solemn de luptă pentru pace al oamenilor muncii din ţările lor genialului conducător şi organizator al luptei pentru nimicirea exploatării omului de către ora şi a cauzelor războaielor. Moscova se dovedeşte a fi capitala unei lumi noi, stegarul marii epoci staliniste, spre care se îndreaptă credinţa şi nădejdile cele mai bune ale tututuror oamenilor din întreaga lume. Toţi au venit să exprime în cuvinte mişcătoare ceea ce proclamă înflăcăratul salut al Comitetului Central al Partidului Comunist (bolşevic,) al URSS, si al Consiliului de Miniştri al URSS. Împlinirea a 70 de ani de viaţă şi luptă glorioasa aovarăşului Stalin a fost încununată prin decretul Preridumului Sovietului Suprem al URSS cu privire la decernarea Ordinului „Lemn pentru meltele excepţionale în consolidaea şi desvoltarea URSS, în organizarea sdrobirii cotropitoilor germani fascişti şi a imperialiştilor japonezi, în refacerea şi desvoltarea economiei raţionale, în construirea comitasmului în URSS. Oamenii muncii din judeţul vastru, ca şi cei din lumea întreagă au sărbătorit cu mare însufleţire cea de a Vli-a aniversare, a tovarăşului Statin marele prieten şi eliberator al poporului nostru . La Tg-Mureş n’am asistat niciodată la o adunare atât de însufleţită la cea din seara de 20 Decembrie, când a fost sărbătorită aniversarea tovarăşului Stalin. In toate centrele de plasă şi la toate cantinele din comunele judeţului nostru, ţărănimea muncitoare şi-a manifestat dragostea fierbinte faţă de marele conducător al frontului păcii, democraţiei şi socialismului, marele învăţător al ţărănimii muncitoare pe calea unei vieţi îmbelşugate. Bucurie şi mândrie pentru omenirea muncitoare şi palme pe obrajii imperialiştilor aţâţători la războaie reprezintă instituirea premiilor internaţionale Stalin „Pentru consolidarea păcii între popoare ", premii ce se vor acorda cetăţenilor din orice ţări a lumii, fără deosebire de rasă, de opinii politice sau religioase, pentru servicii excepţionale la lupta împotriva aţâţătorilor la război şi pentru consolidarea păcii. Acest front care se lărgeşte şi se întăreşte pe zi ce trece, nu numai că dispune de forţe superioare războiului, nu mima că are de partea sa legile de desvoltare care condamnă l; pieile imperialismul, da, îş dovedeşte tăria printrun factor de bază pe care nu-l au imperialiştii şi nici nu-l pot avea un conducător genial - tovarăşul Stalin. Sutele de milioane de partizani ai păcii din lume, întreagă se adună în jurul marelui conducător încercat şi neobosit care de mai bine de jumătate de veac luptă biruitor pentru pace între popoare pentru Socialism - tovarăşa 3