Biserica şi Şcoala, 1933 (Anul 57, nr. 1-52)

1933-06-11 / nr. 24

No. 24 BISERICA §1 ŞCOALA La ora 10 studenţii din Arad şi diferite societăţi sportive, au făcut pe arena societăţi sportive „Gloria“ diferite exerciţii, aplaudate frenetic de publicul asistent. Public a fost mult, în frunte cu P. S. S. Episcopul nostru şi cei doi generali, înainte de începerea programului, profesorul Blaga de la liceul de băieţi, a ţinut o vorbire elocventă asistenţei în care a arătat importanţa sportului şi modul cum a luat avânt la noi românii sub înalta protecţie a M. Sale Regelui Carol al II-lea. Se ridică şi face ovaţii puternice la adresa Suveranului, în vreme ce muzica militară a întonat imnul regal. După masă la ora 4 armata a dat o serbare pe hipodromul din cetate. Şi aicea a fost lume foarte multă. A defilat un impunător cortegiu de diferite echipe de gimnastică. Şase sute de soldaţi au executat diferite mişcări pe tactul muzicii, au făcut gimnastică la aparate, acrobaţii. Ofiţerii regimentului I de roşiori au executat pe caii proprii admirabile sărituri în obstacole. La ora 7 a fost un concurs de canotaj cu bărcile, pe Mureş. Iar seara la 9 ore, retragerea cu torţe. Cuvânt de deschidere, rostit de Sabin Şterea, prof. de religie, la serbarea şcolara a Societăţii sf. Gheorghe (biroul de băieţi) si Sf. Ecaterina (liceul de fete) din Grad, ţinută la 2 f aprilie 1933. Prea Sf. Stăpâne, Prea Cucernici Părinţi, Doamnelor şi Domnilor, Iubită tinerime şcolară. Cetisem mai zilele trecute o carte, în care se descriu foarte frumos şi în mod convingător viaţa şi activitatea unui mare bărbat de stat. Din ce înaintam cu cetitul, tot mai mult eram captivat de personalitatea lui şi-i admirăm alesele calităţi sufleteşti, cu cari fusese înzestrat şi pe cari le-a pus în folosul şi spre binele şi fericirea patriei sale. Simţul politic, viziunea limpede, inteligenţa sclipitoare şi talentul superb al acestui mare bărbat de stat mă făceau să văd în el ceva supranatural. Mare mi-a fost însă decepţia, când, cătră sfârşitul cărţii, cetesc 2 cuvinte: era ateu. Nu-mi venia să cred, cum, acest om atât de ales, înzestrat de Dzeu cu o minte atât de luminată, să fie ateu, să fie necredincios ? Şi deodată personalitatea distinsă a acestui bărbat îmi apăru învăluită într’un cerc de umbră. Momentan îmi veni îa minte cartea învăţatului nostru profesor universitar, Simion Mehedinţi, în care aşa de convingător arată că, nu poţi fi om deplin, fără a fi creştin. Şi într’adevăr fără credinţă, mintea cea mai luminată apare ca un opaiţ obscur. Credinţa este o parte componentă a sufletului nostru, întocmai după cum mâna, piciorul, ochiul, fac deplinătatea corpului nostru Precum acesta, lipsit de unul din aceste membre, apare ca ceva denaturat, schimonosit, aşa şi sufletul fără credinţă. Din nenorocire, acest duh necreştin pare că înlănţuie tot mai multe suflete ale fiilor neamului nostru. Pentru aceia biserica noastră, ca o bună mamă, care se îngrijeşte de soarta fiilor ei, împreună cu autorităţile şcolare, voind ca cel puţin tineretul, generaţia viitoare, să fie ferită de acest rău, a hotărât, să feie o ofensivă contra acestui curent necreştin şi să lupte pentru întărirea sentimentului religios. Organizarea tineretului în societăţi religioase urmăresc tocmai acest scop. In anul trecut şcolar s-au iniţiat organizări de felul acesta la toate şcolile secundare, iar în anul acesta şcolar, arhipărinteasca binecuvântare a P. S. S. Păr. Episcop Dr. Grigorie Gh. Comşa, care poartă atât de multă grijă tineretului nostru şcolar, şi cu binevoitorul sprijin al autorităţilor şcolare, Societatea Sf. Gheorghe şi Sf. Ecaterina de la liceul „Moise Nicoară“ respective „Elena Ghiba Berta“ au continuat această activitate de regenerare sufletească. Tineretul şcolar de curs superior se întruneşte în şedinţe bilunare, unde se cetesc conferinţe de caracter religios, se tălmăcesc texte din Sf. Scriptură, se declamă poezii şi se execută cântări religioase. Tot în cadrul acestor şedinţe se desvoltă sentimentul de caritate creştină în sufletul elevilor, întrucât se colectează bani din cari se ajută şcolarii lipsiţi de mijloace materiale. S-au colectat bani apoi pentru zidirea bis. ort. din Blaj, Dej şi alte localităţi. Prin toate acestea se caută a se altoi cât mai adânc în sufletul tineretului virtuţile creştine şi sentimentul religios, ca apoi aceşti şcolari să poată fi toţi atâţia oameni deplini în viaţă şi să aducă un folos real neamului şi bisericii din care fac parte. Tineretul de azi, mâne, când va ocupa loc în viaţa publică, fie ca preoţi, profesori, advocaţi, medici, ofiţeri şi tot felul de fruntaşi intelectuali, să poată fi în mijlocul poporului nostru tot atâţia sămănători de idealuri morale, pe cari le propovădueşte biserica noastră şi cari singure pot crea în suflete ţeluri superioare. Şedinţa festivă de azi, a cărei program Vă rog să binevoiţi a-l asculta, încă urmăreşte acest scop înalt. Arad, la 2 Aprilie 1933. Sabin Şterea preot-profesor.