Biserica şi Şcoala, 1933 (Anul 57, nr. 1-52)

1933-06-11 / nr. 24

Cuvântare rostită de Prea Sfinţia Sa Episcopul Grigorie al Aradului la primirea M. Sale Regelui Carol II, cu prilejul sfinţirii monumentului ridicat marelui rege Ferdinand, în Băile Herculane, în 2 iunie 1933. Sire. Florile celei mai alese bucurii le împletim azi în cununa vieţii, mulţumind lui Dumnezeu că ni-a dăruit prilejul să împlinim cuvântul Scripturii: „Daţi Cezarului cele ce sunt ale Cezarului şi lui Dumnezeu cele ce sunt ale lui Dumnezeu*. Pruncii din leagăn, fetele şi flăcăii de la câmp, plugarul din brazdă, dascălul din şcoală, funcţionarii din birouri şi meşteşugarii din ateliere, au învăţat de la biserica noastră ortodoxă iubirea de tron şi ţară. Aceasta iubire se manifestă cu acest prilej, când Vă asigurăm că iubirea noastră către Majestatea Voastră nu este un sentiment de rând, ci cel mai înalt simţământ patriotic, isvorât din convingeri religioase, cum zice Sf. Pavel la Coloseni: „Pentrucă într’ânsul au fost făcute toate în ceriuri şi pe pământ, cele văzute şi cele nevăzute, fie tronuri, fie domnii, fie căpetenii, fie stăpâniri. Toate s’au făcut prin El şi pentru El“. (Col. I. v. 16). Iubirea noastră e împodobită cu florile admiraţiei, ştiind că în anul trecut, când s-au comemorat 500 ani de la moartea lui Alexandru Cel Bun, aţi spus că „în trecutul nostru cheia de boltă a rezistenţei noastre naţionale a fost biserical“ Aceasta biserică Vă asigură că şi în viitor va căuta să-şi facă datoria pe teren naţional. Ea Vă admiră pentru hotărârea fermă de a îndruma viaţa Statului românesc cât mai mult în legătură organică cu trecutul şi cu puterile şi tendinţele specifice ale neamului nostru, ceea ce se vede şi din educaţia aleasă ce în mod prea înalt a-Ţi binevoit a dispune să se dea Măriei Sale Marelui Voevod Mihai, încredinţând educaţia Măriei Sale celor mai buni dascăli, precum odinioară Filip al II-lea a încredinţat lui Aristotel educaţia lui Alexandru Cel Mare! Sire. Binecuvântată fie clipa în care Majestatea Voastră a Ţi venit să Vă arătaţi recunoştinţa către Marele rege Ferdinand I., — care V-a spus în 1915, când a-Ţi împlinit vârsta de 22 ani: „un rege trebue să vegheze, numele bun al ţării să fie păstrat sus şi neştirbit.... Eşti iubit de popor, păstrează dragostea ce-Ţi poartă“. Noi Vă asigurăm că cea mai mare avere patriotică a noastră este să vă răspundem cu iubirea noastră pentru nemărginita muncă ce o depuneţi pentru ţară cu atâta dragoste şi vă zicem din inimă curată: Să trăiţi SIRE! Ziua restauraţiei. Joi în 8 iunie a. c. poporul român a sărbătorit cu mare entuziasm aniversarea a trei ani de când M. S. Regele nostru Carol al II lea a ocupat tronul glorioşilor Săi înaintaşi. In oraşul Arad, sărbătoarea restauraţiei s-a prăznuit cu o însufleţire potenţată. Toate edificiile au fost pavoazate cu draperii naţionale. La ora 9 dimineaţa P. S. S. Episcopul Grigorie a slujit serviciul divin în biserica catedrală, asistat de un sobor de preoţi, în prezenţa autorităţilor militare, civile, diferite societăţi şi public select. După slujba dumnezeiască, trupele au defilat în faţa generalilor Antonescu şi Banciu.