Buletinul Oficial, iulie-septembrie 1973, Partea 3 (Anul 9, nr. 181-290)

1973-07-01 / nr. 181

e BULETINUL OFICIAL AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA, PARTEA a III-a, Nr. 181 .Avînd în vedere importanța menținerii și întăririi păcii internaționale, fondată pe libertate, egalitate și justiție și respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale omului. Conștiente de răspunderea care incumbă tuturor statelor, mari sau mici, indiferent de sistemele lor politice, economice și sociale sau de nivelul lor de dezvoltare, pentru întărirea păcii și securității internaționale și pentru dezvoltarea cooperării între state, precum și de dreptul și obligația oricărui stat de a participa la soluționarea problemelor internaționale care îl privesc, Hotărîte să acționeze în sensul eforturilor generale pentru promovarea păcii și securității în Europa și în întreaga lume. Reafirmînd că statele trebuie să coopereze în domeniile economic, social și cultural, ca și în cele ale științei și tehnicii și să favorizeze progresele culturii și învățămîntului în lume , că ele trebuie să-și unească eforturile pentru a promova creșterea economică în lumea întreagă, îndeosebi în țările în curs de dezvoltare și că, în acest sens, să-și intensifice eforturile pe plan național și internațional. 1. Proclamă voința lor comună : 1. De a adînci și extinde relațiile lor de prietenie și cooperare în domeniile politic, economic, industrial, științific, tehnologic, cultural, educației, mijloacelor de comunicare în masă, turismului, precum și de a le dezvolta în alte domenii de interes comun. 2. De a dezvolta multilateral colaborarea reciproc avantajoasă în domeniile economiei, științei și tehnologiei, precum și al protecției mediului înconjurător, de a acorda o atenție deosebită sporirii și diversificării schimburilor comerciale prin crearea unui mai bun acces pe piață, prin crearea unor mai largi posibilități de informare privind importul și exportul, precum și prin perfecționarea metodelor și instrumentelor de cooperare între întreprinderi și organizații din cele două țări, inclusiv pe terțe piețe. 3. De a coopera pentru crearea unor condiții mai bune în vederea creșterii schimburilor în domeniile culturii, artelor, educației, informațiilor în toate domeniile, turismului, sportului, contactelor umane și altor forme de legături și de a contribui la soluționarea problemelor umanitare pe bazele încrederii reciproce și bunăvoinței. 4. De a favoriza schimburile și colaborarea pe linie de tineret și de a promova în rândurile tineretului respectul față de toate popoarele, fără deosebire de naționalitate, rasă și religie și față de ideile de pace, libertate, progres, precum și înțelegerii și prieteniei între popoare. II. Declară că relațiile lor reciproce, ca și cele cu toate celelalte state, indiferent de sistemele politice, economice și sociale, se întemeiază pe normele dreptului internațional și în special pe principiile Cartei Națiunilor Unite, prin urmare, cele două state își vor fundamenta și dezvolta, și în viitor, aceste relații pe principiile : 1. Dreptul fiecărui stat la existență, libertate, independență și suveranitate națională. 2. Dreptul inalienabil al popoarelor de a decide de ele însele, în virtutea căruia popoarele au dreptul de a-și hotărî soarta și sistemul politic, în deplină libertate și de a-și dezvolta sistemul economic și social, conform voinței și intereselor proprii, fără nici un amestec din afară. 3. Egalitatea în drepturi a tuturor statelor, indiferent de mărime, nivel de dezvoltare și sistemele lor politice, economice și sociale, inclusiv dreptul fiecărui stat de a participa, în condiții de deplină egalitate, la examinarea și soluționarea problemelor internaționale de interes comun. 4. Dreptul și îndatorirea statelor, indiferent de sistemele lor politice, economice și sociale, de a coopera între ele, în avantajul reciproc, în diverse domenii, în scopul menținerii păcii și securității