Ceahlăul, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1121-1198)

1971-11-26 / nr. 1169

ANUL IV., NR. 1.169 VINERI, 26 NOIEMBRIE 1971 4 PAGINI 30 BANI Continuînd ancheta noastră pe tema pregătirii producției anului viitor, astăzi ne-am propus să prezentăm cititorilor cîteva dintre preocupările și măsurile luate în unități de exploatare și industrializare a lemnului, ca de altfel și la nivelul CEIL. Este de fapt cunoscut că și pentru al doilea an al actualului cincinal forestierilor le revin sarcini sporite pe linia valorificării superioare a masei lemnoase, că în toate aceste unități există deja o bună experiență în conducerea și organizarea producției. Dovada o constituie rezultatele valoroase în îndeplinirea sarcinilor de plan și angajamentelor cu care forestierii se prezintă, acum spre sfîrșitul acestui an. In cadrul anchetei, la întrebarea: Cum ați pregătit producția anului viitor? ne-au răspuns : Ing. D. Prelipceanu, director la C.E.I.L. Neamț — „In exploatările forestiere., noul an de producție a început la 1 septembrie prin devansarea tăierilor din posibilitatea anului 1972. Ne-am propus în acest sens să asigurăm stocurile tehnice pentru de iarnă, eșalonîndu-se perioada etapa I circa 30 la sută [UNK] în din totalul masei ,lemnoase, în momentul de fată stocurile sînt partial constituite și se vor realiza integral pînă la finele anului. De asemenea, tot în sectoarele de Exploatare au fost asigurate fierăstraiele mecanice, funicularele și tractoarele necesare pentru scosul și apropiatul lemnului, în așa fel încît să asigurăm un grad ridicat de mecanizare. In activitatea de industrializare pînă la sfîrșitul acestui an se vor repara capital toate utilajele de bază planificate. Incepînd din a doua parte lunii viitoare, în fabricile de a cherestea se vor asigura stocurile necesare pentru noul an. Un lucru îmbucurător îl constituie faptul că pînă acum au fost perfectate contractele de aprovizionare și în proporție de 95 la desfacere sută. Avem siguranța că prin măsurile luate de Consiliul oamenilor muncii din CEIL, activitatea productivă din anul viitor se va desfășura în condiții corespunzătoare chiar din primele zile". Ing. loan BALANESCU, directorul U.E.I.L. Tarcău : „Caracteristica principală sarcinilor de plan ale anului viitor o constituie creșterea calitativă a întregii activități, paralel cu sporirea volumului de masă lemnoasă de exploatat cu 138.500 m.c., in comparație cu acest an. De asemenea, în structura masei lemnoase a crescut ponderea C. MARIAN (Continuare in pag. a lll-a) LA ORIZONT 1972 Cum ați pregătit producția anului viitor ? VALORIFICAREA MASEI LEMNOASE PE NOI TREPTE CALITATIVE CINCINALUL 1971-1975 Etapă importantă in dezvoltarea multilaterală a României socialiste Comerțul și prestările de servicii in pas cu dezvoltarea economiei In contextul dezvoltării echilibrate a tuturor ramurilor economiei naționale, repartizării juste a venitului a național între fondul de acumulare și fondul de consum, a diversificării producției bunurilor de consum și creșterea în proporții corespunzătoare a veniturilor bănești ale populației, comerțul socialist și prestările de servicii vor înregistra în anii actualului cincinal o dezvoltare multilaterală și un ritm rapid de creștere. Dinamica dezvoltării superioare a acestor domenii se integrează în mod firesc în ansamblul măsurilor menite să asigure creșterea sistematică a bunăstării generale a poporului. Veniturile totale din salariu vor spori cu peste 53 la sută, în ultimul an al cincinalului fondul de salarii urmînd să reprezinte 153 miliarde lei. E firesc, creșterea veniturilor tuturor oamenilor muncii va determina o sporire corespunzătoare a desfacerii mărfurilor prin comerțul socialist. Astfel, în anii 1971—1975 vînzările de mărfuri cu amănuntul vor cunoaște un drum ascendent, în ultimul an al cincinalului fiind cu 40—47 la sută mai mare la naționali tă de anul 1970. Se va realiza o mai largă diversificare a producției bunurilor de consum prin realizarea de produse și sortimente noi, venind în întîmpinarea cerințelor tuturor categoriilor de consumatori. Paralel cu îmbunătățirea ca volum și ca structură a fondului de mărfuri, legea pentru adoptarea planului cincinal prevede îmbunătățirea de către organele comerciale, de stat și cooperatiste, a nivelului de servire al populației printr-o mai bună gospodărire a fondului de mărfuri, o mai judicioasă repartizare a rețelei de desfacere, modernizarea unităților și promovarea unor forme și metode superioare de servire, în vederea satisfacerii în condiții tot mai bune a solicitărilor populației de la orașe și sate, se prevede ca volumul serviciilor prestate să crească cu 55—61 la sută în 1975 față de anul 1970, în acest fel prestațiile legate de întreținerea și repararea bunurilor de folosință îndelungată, îndeosebi a celor electrotehnice, mecanice și auto se vor dubla. Vor cunoaște o largă extindere serviciile în noile cartiere, precum și în mediul rural. Cadrul legislativ al dezvoltării prestațiilor face posibilă lărgirea gamei de servicii de care populația are nevoie, în întreținerea locuințelor, în activitățile gospodărești și a celor de natură recreativă. Stabilind măsuri importante și în același timp de mare complexitate pentru răspunde cerințelor de servire a întregii planul de dezvoltare populații, economico-socială pe perioada 1971—1975 vine să sublinieze cu pregnanță încă o dată că țelul suprem al politicii partidului și statului este creșterea necontenită a nivelului de trai. Prin volum și structură, printr-o gamă complexă de sortimente, prin calitatea mărfurilor și a servirii, comerțul și prestările de servicii vor fi în pas cu dezvoltarea economiei naționale, cu cerințele tuturor categoriilor de oameni ai muncii de la orașe și sate. y Citiți în pag. a IV-a Comunicat comun cu privire la vi ita de prietenie a tovarășului * Iosip Broz Tito in tara noastră Constituirea Comitetului județean de cultură și educație socialistă Ieri, în sala de spectacole a Teatrului tineretului din Piatra Neamț, în prezența tovarășilor Constantin Potîngă, secretar al Comitetului județean al P.C.R. Nicolae Acrîșmăriței, șef de secție la Comitetul județean Neamț al P.C.R. și Dumitru Bîrlădeanu, vicepreședinte al Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, s-au desfășurat lucrările ședinței de constituire Comitetului județean de cultură și educație socialistă. A fost prezent, de asemenea, tovarășul Iulian Antonescu, directorul Direcției Muzeelor din cadrul Consiliului Culturii și Educației Socialiste. Au participat activiști culturali, activiști de partid și de stat de la nivel județean, municipal și orășenesc, directori ai căminelor culturale, cluburilor și caselor de cultură, oameni de cultură și artă, reprezentanți ai organizațiilor de masă și obștești din județul nostru. Tovarășul Nicolae Acrîșmăriței a făcut cunoscută componența Comitetului județean de cultură și educație socialistă, alcătuit din 67 de membri. La recomandarea Biroului Comitetului județean de partid, Comitetul Executiv al Consiliului popular a numit în funcția de președinte al Comitetului județean de cultură educație socialistă pe tovarășișul Gheorghe Bunghez și în funcția de vicepreședinte pe tovarășul Marcel Drăgotescu. Participanților la ședința de constituire, le-a fost prezentat spre adoptare un amplu program privind îmbunătățirea activității cultural-educative în scopul dezvoltării conștiinței socialiste a maselor, instrument de lucru al valoros Comitetului Județean de cultură și educație socialistă, pentru transpunerea în viață a sarcinilor Congresului al X-lea, a prevederilor plenarelor din iulie și noiembrie ale C.C. al P.C.R., a programului adoptat de Plenara Comitetului județean de partid din 18 septembrie a.c. Pe marginea acestui document au avut loc ample discuții- Au luat cuvîntul tovarășii Vasile Bordeianu, directorul Universității populare din municipiul Piatra Neamț, Eduard Covali, directorul Teatrului tineretului, George Bararu, directorul Centrului județean de îndrumare a creației populare și a mișcării artistice de masă, Gheorghe Mihalache directorul Casei de cultură sindicatelor din Roman, Constantin Ochean, directorul întreprinderii cinematografice județene, Constantin Apetri, loctiitor al secretarului Comitetului comunal de partid Borleșt, director al căminului cultura, Valentin Ciucă, directorul Bibliotecii documentare „G. T. Kirileanu" din Piatra Neamț, Costache Andone, secretarul filialei județene a Societății de științe medicale, Dumitru Bîrlădeanu, vicepreședinte al Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, în cuvîntul lor, participanții la ședința de constituire au subliniat necesitatea continuei îmbunătățiri a activității politico-educative și culturale, în lumina recentelor documente ale partidului nostru, în scopul dezvoltării conștiinței socialiste a maselor, și au făcut propuneri pentru îmbunătățirea programului adoptat. Evidențiind sarcinile care revin Comitetului sportie județean de cultură și educație socialistă, tovarășul Iulian Antonescu a făcut ample referiri și recomandări privitoare la stilul de muncă al organului nou constituit, în încheiere a luat cuvîntul tovarășul Constantin Potîngă. Organism reprezentativ de partid și de stat, cu caracter deliberativ, a arătat vorbitorul. Comitetul județean de cultură și educație socialistă va trebui să-și desfășoare întreaga activitate în spiritul documentelor Congresului al X-lea, al tezelor din iulie și al Programului P.C.R. pentru îmbunătățirea activității ideologice, pentru ridicarea nivelului general al cunoașterii și educației socialiste a maselor, pentru așezarea relațiilor din societatea noastră pe baza principiilor eticii și echității socialiste, adoptat de Plenara C.C. al P.C.R. din 3-5 noiembrie 1971. Ca organ de partid și de stat, aflat sub conducerea nemijlocită a Comitetului județean de partid și a Consiliului popular județean, CICES este investit cu înalta răspundere de a asigura înfăptuirea sarcinilor Comitetului județean de partid în domeniul culturii și educației socialiste în ce privește răspunderile culturii de masă în contextul educației permanente, îndrumînd întreaga activitate cultural-artistică ce se desfășoară pe întreg teritoriul județului Neamț. Noul organism va trebui să reunească toate forțele din sectorul creației și difuzării culturii, pentru a da un nou avînt activității de dezvoltare a conștiinței socialiste, lărgirii orizontului de cunoaștere al maselor, să exercite o îndrumare unitarră a tuturor așezămintelor de cultură, indiferent de sistemul cărora acestea aparțin, și, în același timp, să" realizeze " (Continuare in pag. a U<i) Cititori de la orașe și sate! Vreți să fiți la curent cu noutățile din județ, din țară, din străinătate ? Grăbiți-vă să vă reînnoiți abonamentele pentru luna decembrie și anul 1972 la ziarul MeahlăuL" Abonamentele se primesc la toate oficiile și agențiile PTTR de la orașe și sate, factorii poștali, difuzorii de presă din întreprinderi și instituții, întreprinderea mecanică „Ceahlău" Piatra Neamț, electricianul Vasile Cucu controlînd motorul ce va pune în funcțiune o nouă betonieră. Foto. C. SCARLAT curier CONSFĂTUIRE PE TEMA OCROTIRII ȘI EDUCAȚIEI MINORILOR Ieri, în sala Casei de cultură a sindicatelor din Piatra Neamț, a avut loc o consfătuire cu reprezentanți ai tuturor factorilor care au răspunderi în activitatea deocrotire și educarea minorilor, organizată de Consiliul popular județean, în cadrul consfătuirii,. tov. Gheorghe Vlad, directorul Direcției administrației locale a Consiliului popular județean, a prezentat un referat prin care a sintetizat constatările , și , concluziile Comitetului executiv , al Consiliului popular județean , pe această temă. Pe marginea referatului au avut loc discuții, în încheierea consfătuirii au luat cuvîntul tovarășul Petre Risipeanu, secretarul Comitetului executiv al Consiliului popular județean. CONSFĂTUIRE PE TEME MEDICALE Direcția sanitară a județului Neamț în colaborare cu Uniunea societăților de știinte medicale și Societatea de medici și naturaliști din Iași organizează mîine, 27 noiembrie a.c. în sala de recepții a hotelului „Ceahlăul" din Piatra Neamț o consfătuire cu tema Septicemiile. Vor fi prezentate un număr de 7 comunicări apartinînd unor colective de medici din Piatra Neamț precum și un numar de alte 14 comunicări datorite invitaților din Iași, Suceava, Bacău, Constanta, Ploiești. Consfătuirea se va încheia cu discuții și concluzii. SEMICENTENARUL ȘCOLII PROFESIONALE AUTO DIN PIATRA NEAmȚ Mîine, 27 noiembrie la ora 9.30 în sala de spectacole a Casei de cultură a sindicatelor din Piatra Neamț, se va sărbători împlinirea a 50 de ani de la înființarea școlii profesionale auto. Vor participa delegați ai ministerului de resort, foști profesori și elevi ai școlii. Programul cuprinCasa corpului didactic din Piatra Neamț organizează astă seară, în sala de fesde o ședință festivă după care va urma un program artistic, vizitarea școlii și a unei expoziții cu obiecte createt de elevi în orelor de practică sau timpul în cercurile pe activități. Duminică, festivitățile vor continua cu întrecerile sportive susținute de elevii școlii.tivități a Liceului „Calistrat Hogaș", simpozionul cu tema „Etica și rolul social SIMPOZION (Continuare in pag. all-a\ Codul penal prevede drept infracțiune sancționată cu închisoare de la 3 luni la 2 ani, fapta de a induce în eroare o persoană prin prezentarea ca adevărată a unei fapte mincinoase sau, invers, prin prezentarea ca mincinoasă a unei fapte adevărate, în scopul de a se obține un folos material îngust, cauzînduse pagube celui indus în acest aiod în eroare. înșelăciunea este o, facțilne de pericol social $ “care caracteristică este frauda și escrocheria, folosită în scopul obținerii unor foloase materiale ilicite. Escrocii, de cele mai multe ori indivizi certați cu legile și fără nici o ocupație, înainte de a se rupe de ceilalți oameni au cu aceștia un element comun, imaginația, pe care o speculează în folosul lor, profitând de buna credință a altora, între nerealitate și realitate cel care înșeală alege întotdeauna artificiul de scamatorie al minciunii. Evident, dintre toate, răul cel mai lesne vizibil pe care-l face escrocul este paguba. Răul , cel mai mare este însă mistificarea adevărului, atentatul, ,la convingerile pe care le avem despre ceea ce este și despre ceea ce nu este, despre fiert și ilicit, despre bine și despre rău. Mereu în goană după profituri ocazionale, cel care înșeală nu se dă în lături de la nimic pentru a obține ceea ce urmărește își oferă serviciile „dezinteresat",, se substituie unor persoane sau își arogă calități ori funcții pe care în realitate nu le are. Varietatea mijloacelor nu are limită... Bunăoară, Petre Lupu, din comuna Doljești, individ fără ocupație, în cursul anilor 1970 —1971 s-a deplasat , prin mai multe comune din județele Neamț și Bacău, unde se angaja față de, cetățeni că o să se procure ciment și porumb, pretinzînd ■ pentru aceasta importante sume de bani drept avans, după care dispărea fără urmă. Folosind același stil, Anton Dobrea din Icușești (cu antecedente penale) și-a recrutat victimele dintre cetățenii municipiului Roman și comunele învecinate, fată de care s-a angajat „mandatar" pentru a le face rost de porumb sau diferite alte bunuri de care aceștia aveau nevoie, cerînd plata anticipat, după care dispărea și el precum celălalt. Printre cei păgubiți se află Gh. Mateeș din Bălușești, de la care a luat 1000 lei în schimbul unor „materiale de construcții" promise, de la Gh. Samoilă din comuna Horia, a obținut, de asemenea, 1000 lei dîndu-se drept „specialist pentru reparatul mașinilor". De asemenea, de la Constantin Buzescu a pretins suma de 1.430 lei pentru a-i procura porumb. Pentru o mai bună reușită, Alexandru Ursu din comuna Poenari, împreună cu Tereza Ilieș Gal (iată și un cuplu) din comuna Botești, ambii condamnați anterior pentru fapte penale, s-au deplasat prin diferite comune din județele Neamț, Suceava și Bistrița-Năsăud, dîndu-se drept „delegați din partea unor IAS-uri" pentru a recruta muncitori, determining astfel o mulțime cetățeni să le înmîneze, în afară de sumele de bani pretinse drept cheltuieli de transport, și buletinele de identitate, cu scopul de a se înlătura orice dubiu asupra „oficialității" acțiunii lor. Exemple de acest fel ar putea continua și cu alte tipuri de indivizi puși pe căpătuială intr-un mod rușinos,, pe munca altora. Pretinzînd bani sau alte foloase ca să intervină într-o anumită situație, asemenea indivizi lezează grav convingerile despre echitate socială și credința că orice interes poate fi rezolvat pe o cale cinstită, direct,fără intermediar. Cel care înșeală alege întotdeauna minciuna, pe care o folosește ca un mijloc de a circula prin viață. Dar, după cum se totdeauna, minciuna știe dinnu are șanse de supraviețuire .După o mai lungă sau mai scurtă călătorie imaginară, litera legii marchează readucerea la realitate... fiindcă într-o orânduire socială alcătuită drept, precum este societatea noastră socialistă, asemenea escroci nu-și pot desfășura talentele. Iată , de, ce considerăm necesar să atragem atenția cetățenilor să nu se lase duși în eroare, să nu dea dovadă de credulitate. Asemenea inși trebuie depistați imediat și deferiți organelor de miliție pentru a-și primi sancțiunea meritată. Nu vă lăsați ademeni și la vama escrocheriei! Pe teme de educație