Ceahlăul, octombrie-decembrie 1971 (Anul 4, nr. 1121-1198)

1971-12-08 / nr. 1179

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN NEAMȚ AL P. C. R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL IV. NR. 1.179 MIERCURI, 8 DECEMBRIE 1971 ACȚIUNI ENERGICE PENTRU RECUPERAREA RESTANTELOR Zile decisive pentru asigurarea îndeplinirii exemplare a tuturor sarcinilor de plan din acest an Realizările cu care oamenii muncii din industria județului nostru se prezintă la sfîrșitul perioadei parcurse din acest an sunt o mărturie grăitoare a hărniciei cu care se muncește pentru a da viață sarcinilor ce ne revin în acest prim an al actualului cincinal. Faptul că industria județului nostru și-a îndeplinit cu 40 de zile mai devreme angajamentul anual reînnoit, obținînd o depășire valorică de 330 milioane lei la producția globală industrială și de 257 milioane lei la producția marfă confirmă pe deplin dăruirea cu care se muncește, dar mai ales posibilitățile existente. Bilanțul de la sfîrșitul celor 11 luni din acest an reliefează și alte importante sucese: depășirea planului producției marfă vîndută și încasată cu 2,8 la sută, obținîndu-se un spor numai în luna noiembrie ,de 40 milioane lei, creșterea volumului de desfacere a mărfurilor cu 4,1 la sută peste plan etc. Prezentînd aceste cifre, care desigur se vor regăsi în bilanțul de la finele acestui an, s-ar părea că nu avem motive de îngrijorare. Fără îndoială, că pentru a prezenta la sfîrșitul acestui an o situație bună la nivelul industriei județului și a fiecărei întreprinderi,5 în aceste zile de sfîrșit (Continuare In pag. a llla) Cititori de la orașe și sate! I-s J S Vreți sâ fiți la curent cu noutățile din j județ, din țară, din străinătate ? ! Grăbiți vă să vă reînnoiți abonamentele! ! la ziarul „Ceahlăul" pe anul 1972 i i * i / Abonamentele se fac la oficiile și agențiile poștale, factorii iI poștali sau difuzorii de presă din întreprinderi. ț UN NOU COMPLEX MEȘTEȘUGĂRESC Așa cum ne informează tovarășul Petre Olinici, secretarul comitetului comunal de partid Săbăoani, în îmbunătățirii prestărilor scopul de servicii către populație a folosirii forței de muncă existente, în curînd în satul de centru al comunei va începe construcția unui complex meșteșugăresc pentru care se vor investi circa 1,6 milioane lei. Un număr de 70 de femei care vor lucra în acest complex au fost deja angajate. Mîine, 9 decembrie a.c. la clubul „Constructorul" Săvinești are loc un simpozion intitulat „Lucrul pe șantierele de construcții fără pericol de accidentare“. Prezintă Scarlat Raginovici, șeful comparat în ideea folosirii forței de muncă existente, un număr de 75 de fete din comună au urmat în cadrul cooperativei „Munca manuală din Roman, curs de calificare la locul de muncă în meseriile croitorie și țesătorie de covoare persane. Tinerelor lucrătoare li s-au asigurat toate condițiile pentru buna desfășurare a activității prin punerea la dispoziție a Utilajelor necesare și a unor încăperi adecvate a cimentului de protecție muncii la Șantierul 2 Săvranești și Valentin Roșu, șeful compartimentului de protecție a muncii de la întreprindea județeană de construcțiimontaj. SIMPOZION EXPOZIȚIE DE ARTĂ POPULARĂ O nouă expoziție de artă populară se adaugă celor deja deschise în ultima perioadă, în cadrul Zilelor folclorului din județul Neamț. Ea este găzduită de căminul cultural, din comuna Tazlău, unde a avut loc vernisajul, duminică, 5 decembrie a.c. Expoziția cuprinde aproape 100 de piese calitate. VENITURI SPORITE LA EXPORT Produsele cooperativei meșteșugărești Arta decorativă din Tîrgu Neamț se bucură de tot mai multe aprecieri în țară și peste hotare. La ora actuală, cooperativa exportă produsele sale în 10 țări ale lumii. Astfel, în Elveția, Franța, R.F. a Germaniei se exportă covoare plușate, în URSS, Austria, Anglia etc. se exportă covoare Carpați și Tismana etc. CAFEA ORIENT Acum două zile, în cadrul complexului comercial de la blocul M3 , s-a deschis o nouă și modernă cafenea. Dotată cu utilaje comerciale și mobilier adecvat, avînd două separeuri, noua unitate denucusături, obiecte de port, covoare, încrustații în lemn) de specific local, realizate de talentații creatori populari din această zonă. Despre lucrările reunite în expoziție a vorbit numeroșilor participanți la Constantin Apostol, vernisaj directorul căminului cultural din 1Recent, colectivul cooperativei a primit felicitări din partea Uniunii Centrale a Cooperativelor Meșteșugărești pentru produsele prezentate în cadrul unei expoziții de artizanat organizată la New York. Drept urmare, pînă la începutul lunii decembrie meșteșugarii din orașul de pe malul Ozanei au realizat venituri suplimentare la export. mită Cafea Orient pune la dispoziția cumpărătorilor în afară de cafea ori variat sortiment de băuturi indigene și de import dintre cele mai fine. Localul este deschis, zilnic între orele 10 și 2 noaptea. 4 PAGINI 30 BANI Cu planul anual îndeplinit C.E.I.L. Neamț dnn nou și valoros succes au înscris forestierii din județul nostru pe agenda întrecerii : îndeplinirea, în ziua de 6 decembrie, a planului anual la producția globală și marfă. Pînă la sfîrșitul acestei luni unitățile Combinatului de exploatare și industrializare a lemnului vor realiza o depășire la producția globală în valoare de 57 milioane lei și la producția marfă de 59 milioane lei. Pentru realizările obținute se evidențiază în mod deosebit colectivul salariaților de la UEIS Tarcău care, acordând atenție deosebită organizării muncii, exploatării judicioase a capacităților de producție, au obținut indici superiori în valorificarea masei lemnoase. Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la Congresul al III-lea al PMU. Stimați tovarăși. Ne este deosebit de plăcut să luăm parte la lucrările celui de al VI-lea Congres al Partidului Muncitoresc Unit Polonez și să vă adresăm dumneavoastră, participanților la Congres, comuniștilor și tuturor oamenilor muncii din Polonia socialistă un fierbinte mesaj de prietenie și solidaritate internaționalistă din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a comuniștilor, a întregului popor. Faptul că acest înalt forum al comuniștilor polonezi are loc în preajma aniversării a 30 de ani de la crearea Partidului Muncitoresc Polonez sporește și mai mult însemnătatea Congresului, ii conferă semnificația unui bilanț atît al luptei pentru instaurarea puterii populare, cit și al activității desfășurate în anii construcției socialiste. Raportul Comitetului Central și raportul prezentat Congresului de tovarășul Gierek oferă o amplă imagine a realizărilor pe care clasa muncitoare, oamenii muncii polonezi le-au dobîndit — sub conducerea partidului — in construcția societății socialiste, precum și a programului de dezvoltare multilaterală a patriei dumneavoastră. Comuniștii, oamenii muncii din România urmăresc cu profund interes cursul înnoitor determinat de Partidul Muncitoresc Unit Polonez pentru soluționarea problemelor complexe ale edificării noii societăți, pentru dezvoltarea economiei, științei și culturii, creșterea bunăstării poporului, pentru afirmarea tot mai puternică a rolului conducător al partidului și întărirea legăturilor sale cu clasa muncitoare și masele populare, pentru participarea largă, nemijlocită a oamenilor muncii la conducerea vieții politico-sociale a întregii țări. Ca prieteni ai poporului polonez, ne bucură din inimă, dragi tovarăși, că partidul dumneavoastră a reușit, sub conducerea tovarășului iierek să învingă greutățile de anul trecut și să asigure dezvoltarea cu succes a orînduirii socialiste, progresul economic și social — și vă dorim succese cît mai mari pe acest drum. Stimați tovarăși, între poporul român și poporul polonez există vechi relații, cu bogate tradiții făurite în lupta dusă în decursul istoriei pentru libertate și independență națională, împotriva imperialismului și fascismului, a exploatării și asupririi ; aceste relații au dobîndit un conținut nou în anii socialismului, avînd drept fundament trainic noua orînduire socială, ideologia marxist-leninistă, aspirațiile și țelurile comune în lupta pentru triumful socialismului și păcii. Consemnăm cu satisfacție că între România și Polonia se dezvoltă an de an o colaborare rodnică și multilaterală, iar progresele obținute de țările noastre in construcția socialistă. Tratatul de prietenie, colaborare și asistență mutuală dintre Republica Socialistă România Republica Populară Polonă desși chid largi perspective pentru intensificarea acestei colaborări. O contribuiție însemnată la dezvoltarea prieteniei româno-polone o aduc partidele noastre — Partidul Comunist Român și Partidul Muncitoresc Unit Polonez, schimburile de delegații, de informații, contactele pe linie de partid înlesnind mai buna cunoaștere reciprocă a experienței și rezultatelor obținute în construcția socialistă, intensificarea colaborării pe multiple planuri. Partidul Comunist Român și guvernul Republicii Socialiste România vor acționa cu consecvență și în viitor pentru dezvoltarea continuă a relațiilor româno-polone cu convingerea că aceasta corespunde intereselor ambelor popoare, servește unității țărilor socialiste, întăririi forțelor socialismului, cauzei progresului și păcii. Tovarăși, în prezent, întregul nostru popor înfăptuiește neabătut programul adoptat de Congresul al II-lea al partidului în vederea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate — program care prevede continuarea in ritm susținut a industrializării socialiste, modernizarea structurii întregii economii în vederea creșteri avuției naționale, a apropierii de țările dezvoltate din punct de vedere economic. Noul plan cincinal, 1971—1975, prevede creșterea producției industriale în ritm mediu anual de 11-12 la sută, dezvoltarea agriculturii, introducerea pe scară tot mai largă a științei și tehnicii înaintate, creșterea mai rapidă a venitului național. Avînd ca obiectiv de prim ordin ridicarea sistematică a nivelului de trai al întregului popor, planul prevede creșterea însemnată a salariilor și a veniturilor oamenilor muncii, în primul rînd a salariilor mici, precum și sporirea cheltuielilor social-culturale ale statului. Rezultatele obținute pe primele 11 luni ale acestui an — cînd sarcinile de plan au fost nu numai îndeplinite, dar chiar depășite — demonstrează realismul prevederilor cincinalului, hotărîrea cu care întregul popor acționează pentru transpunerea lui în viață. Dezvoltăm economia națională în strînsă colaborare cu țările socialiste, acordăm o atenție deosebită promovării formelor noi de cooperare în producție și în alte domenii de activitate. în acest sens apreciem importanța Programa(Continuate în pag. a IV-a) U. T. Roman. Gheorghe Michiu în timpul efectuării filetului la o nouă piesă. iRiaaii Ordinele și dispozițiile zac în sertare munca practică la voia bunului plac Raid-anchetă pe tema disciplinei personalului și a modului în care sunt respectate noile reglementări privind furajarea animalelor Luni, în primele ore ale dimineții, s-a întreprins un raidanchetă la mai multe brigăzi și ferme zootehnice din cadrul cooperativelor agricole de producție. Problemele urmărite în mod deosebit— modul în care se respectă disciplina orară și felul în care se practică furajarea, în contextul Ordinului 25 al ministerului de resort și dispozițiilor recente ale Direcției generale agricole privind îmbunătățirea, întreținerea și furajarea animalelor. Un test cu rezultate alarmante La orele 5, la crescătoria de păsări pentru ouă din Chintinici, a CAP Roznov, cele două îngrijitoare de serviciu — Ana Bîrsan și Clandina Aștefănesei — s-au prezentat la lucru și au trecut la realizarea programului. La brigada de taurine Ruseni, a CAP Borlești, întregul personal în frunte cu brigadiera Mara Vlasie — de asemenea. La orele 5,45, aici grajdurile erau deja curățate, furajarea făcută. La ferma din cadrul CAP Rediu, șeful de fermă, tehnicianul Toma Ilie și președintele cooperativei, Ion Chelaru, imediat după orele 5 se aflau pe linia grajdurilor. Ajutoarea de șef de fermă Elena Savu, care gestionează și baza furajeră, a venit însă la 7:40, cu peste 2 ore întîrziere față de necesitățile programului de furajare. La îngrășătoria de bovine din Cîndești, la orele 9, încă nu se știa de existența brigadierului Gheorghe Afloarei. La ferma CAP Zănești, toate lucrările se aflau în întîi D. BUZNEA (Continuare in pag. a lll-a) ± 4-X 4WWR JUHtmWllHÎHHfHj le ni se ofem in„ Junna cadouzilm“ ? O întrebare pe care — în interesul numeroșilor cititori atenți la semnificațiile... comerciale ale acestei ultime luni a anului — am adresat-o zilele acestea unor factori de răspundere din cadrul rețelei comerciale de stat a municipiilor Roman și Piatra Neamț. ■ ••••• mn..n. (pe scurt) ras, punsurile primite : IRf Aristotel Năforniță, director adjunct al OCI Produse industriale Piatra Neamț: „Fără îndoială, cea mai mare surpriză oferită cumpărătorilor în „Luna cadourilor" fost reducerea de prețuri la a aparatele de radio și televizoare, fapt ce a determinat ridicarea la peste 200.000 lei a mediei zilnice de desfacere a acestor articole. Eforturile noastre se îndreaptă, în continuare, asupra creării ambianței atît „de sezon" în cadrul magazinelor (pavoazări și vitrine speciale) ,cît și asupra punerii la dispoziția clienților noștri — la toate raioanele și unitățile —, a unor pachete cu cadouri combinate (în felul acesta îi ajutăm pe cei care sunt grăbiți sau... nehotărîți). Deoarece majoriatea cadourilor se fac pe adresa „sexului frumos“, informăm soanele interesate că de perla 15 decembrie vom pune în vînzare (la raionul de confecții al magazinului „Unic") rochii de ocazie create și realizate de către cooperativele meșteșugărești în producție de mică sere; de asemenea, raioanele și magazinul de bijuterie vor fi bogat aprovizionate cu noutăți de gablonz. Un alt lucru pe care aș dori să-l rețină cumpărătorii noștri, este faptul că — în schimbul unor taxe convenabile — la magazinele „Unic" și „Modern" se asigură transportul cadourilor la domiciliu, chiar de către... Moș Gerilă. Acest lucru se face deocamdată cu mijloace auto, dar, dacă ne vom permite condițiile atmosferice, „ilustrul mesager“ va folosi chiar sania cu zurgălăi..". Kilian Furduiescu, director al OCL Mixt Roman : „Măsurile preconizate de noi în vederea decorării interiorului unităților și a vitrinelor se află în curs de desfășurare, iar mai ales pentru decorurile exterioare așteptăm, în continuare, un sprijin „mai substanțial" din partea... iernii. La unitățile noastre au fost puse în vînzare atît cantități suficiente de articole pentru pom, cît și pachete cu cadouri din sectorul alimentar și nealimentar, articole de sezon și un sortiment bogat de dulciuri și jucării, care va fi suplimentat în curînd prin intrarea în rețea a unor articole din import. Și în cadrul unităților noastre de specialitate efectele reducerii de prețuri la aparatele de radio de producție internă și la televizoare sunt ușor, detectabile prin creșterea încasărilor realizate din desfacerea acestor produse. Astfel, în ziua 1 de 3 decembrie a.c. s-au vîndut aparate de radio și televizoare în valoare de 193.000 lei, , iar media zilnică din ultimele zile depășește 1OO.OOO lei. Sîntem în așteptarea unor produse alimentare care nu ne îndoim că vor fi foarte solicitate (portocale, smochine, ■ stafide, măsline) și urmează, de asemenea, să primim covoare persane și cuverturi plușate, articole care interesează, desigur, și amatorii de cadouri, în funcție de solicitările existente, vom lua măsuri organizatorice operative, menite să ajute la asigurarea unei bune desfaceri a tuturor produselor, în cadrul tuturor raioanelor și unităților vizitate mai insistent în această perioadă de pînă la sfîrșitul anului". C. B. Asistenta medicală în întreprinderile romașcane „In general" — e bine, „în particular" „Dacă într-o zi, din cauza unei simple pastile sau a unui tratament ușor, care pot fi asigurate operativ prin dispensarul întreprinderii, un muncitor centrifugal ar trebui să lipsească de la locul de muncă 6—8 ore, deplasîndu-se la policlinică, asta ar însemna să ne producă o pagubă de circa un vagon de zahăr”. Exemplul — oferit de tovarășul Mihai Todirică," directorul Fabricii de zahăr Roman — ilustrează convingător, dimensiunile majore ale activității de asistență medicală ", în, întreprinderi, subiect al unor recente investigații efectuate de noi la nivelul municipiului Roman, în general — și reproducem astfel opinia tovarășului", Nicolae Dumitrache, președintele Consiliului municipal al sindicatelor — asistența medicală in întreprinderile romașcante este asigurată mulțumitor: în cadrul marilor întreprinderi (U.T.R., F.Z.R. , I.M.R., și I.P.R.) funcționează dispensare (primele trei au și staționare), iar salariații celorlalte întreprinderi sunt aronz dați fie la aceste dispensare fie la circumscripțiile sanitare de pe raza orașului ; de asemenea, la fiecare întreprindere, câte un medic sau cadru sanitar verifică situația morbidității, colaborînd cu organele sindicale și în ceea ce privește depistarea factorilor care influențează starea sănătății oamenilor și își au sorgintea în condițiile mediului productiv. Bineînțeles, curiozitatea pe care ne-am obișnuit să o numim „profesională" ne-a determinat să încercăm ca, dincolo de această concluzie general satisfăcătoare și contuînată ca rezultat al constatărilor făcute de Consiliul municipal sindical, să căutăm a descoperi și parte dintre aspectele particulare ale asistenței medicale în întreprinderi. Ne-au fost de folos în această privință — în primul rînd — însăși observațiile furnizate în continuare de către tovarășul Nicolae Dumitrache : „Nu este încă rezolvată pe deplin problema controlului medical periodic în cazul salariaților de la unele întreprinderi sau secții cu situații mai deosebite (muncitorii de la turnătorii) de la cuptoarele Hoffman ala fabricii de cărămidă, sau de la buncărele de ciment ale întreprinderii de prefabricate, nu au asigurat un control medical profilactic cu periodicitate satisfăcătoare ; în municipiu nu există aparatura necesară controlului ORE pentru depistarea hipoacuziei la muncitorii care lucrează în secțiile cu zgomot ale UTR). Există unele deficiențe și atunci cînd este vorba de dotarea posturilor de primajutor, de respectarea programului de lucru al dispensarelor și de manifestarea unei depline solicitudini fața de pacienți. De asemenea, o măsurăcare ar trebui să stea mai mult în atenția conducerilor întreprinderilor, și comitetelor sindicale, este — mai ales în acest sezon — protejarea salariaților împotriva factorilor atmosferici, a curenților reci la locul de muncă (repararea acoperișurilor, astuparea geamurilor sparte, montarea unor uși-paravan). Despre una dintre cerințele acute ale salariaților Fabricii de zahăr în privința necesităților de personal medical aflase și din discuția cu președintele Consiliului municipal sindical. Relații suplimentare ne-a dat, în drum spre întreprinderea romașcană, tovarășul Gheorghe Ghimici, președintele mitetului sindical al FSR, cuAceeași doleanță — repartizarea unui medic stomatolog — a revenit frecvent și în crivîntul celorlalți interlocutori ai noștri din cadrul fabricii de la Constantin BOSTAN (Continuare în pag. a llI-a) mai există rezerve...