Ceahlăul, aprilie-iunie 1972 (Anul 5, nr. 1276-1352)

1972-04-08 / nr. 1282

i 1 4' > 4 Vizita tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU in țările Africii Strălucită contribuție a României la unitatea forțelor antiimperiae maammmammmmammmmmmmmmmammmmmmammaamammm liste, la triumful păcii în lume! COMITETULUI CENTRAL AL P.CJ, TOVARĂȘULUI NICOLAE CEAUȘESCU MULT STIMATE TOVARĂȘE SECRETAR GENERAL. Cu neasemuit interes și deosebită bucurie, comuniștii, toți oamenii muncii din județul Neamț, ca de altfel din întreaga țară, au urmărit activitatea delegației de partid și guvernamentale condusă de Dumneavoastră în cele 8 țări din Africa. De la început am fost convinși cu toții că rezultatele acestei istorice vizite nu puteau fi altele decît cele care s-au înregistrat și pe care le-au prezentat în fața întregului popor, odată cu sosirea în țară, în ampla expunere pe probleme de politică internațională prilejuită de primirea delegației noastre la Aeroportul Băneasa. Urmărind acest moment al sosirii Dumneavoastră, iubite tovarășe Ceaușescu, muncitorii, țăranii, intelectualii, toți oamenii muncii au fost deosebit de fericiți să afle și din cuvîntarea Dumneavoastră de remarcabilele succese obținute și de această dată de țara noastră pe plan internațional. Aceste realizări de mare răsunet în viața internațională sînt legate de numele persoanei Dumneavoastră, devenită astăzi cunoscută și apreciată pe toate meridianele globului pămîntesc. Activitatea delegației române, a Dumneavoastră, iubite tovarășe secretar general, în fiecare din țările vizitate, documentele semnate și date publicității au contribuit din plin la creșterea în și mai mare măsură a încrederii oamenilor muncii de pe aceste meleaguri în Partidul Comunist Român, în fruntea căruia aduceți magistrale contribuții la elaborarea și înfăptuirea politicii sale interne și externe, profund marxist-leniniste. Urmărind zi de zi succesele pe care le-ați dobîndit în această vizită, ne-am mobilizat întreaga energie creatoare la o muncă susținută pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor profesionale și obștești și sîntem în măsură să vă raportăm că primul trimestru al acestui an s-a încheiat în județul nostru cu rezultate bune în toate domeniile, ceea ce ne-a dat siguranța că avem toate condițiile să realizăm și să depășim sarcinile încredințate de partid și de stat în anul 1972. Organizația județeană de partid, toți oamenii muncii, dînd o înaltă apreciere activității delegației ce au condus-o în acest istoric turneu african și rezultatelor acestei vizite, se angajează solemn în fața conducerii partidului, a Dumneavoastră iubite tovarășe Ceaușescu, să facă totul pentru a-și îndeplini sarcinile ce-i revin, considered aceasta ca o adeziune unanimă la politica înțeleaptă a partidului și statului nostru» al cărui nobil țel îl constituie ridicarea României socialiste pe noi trepte de progres și civilizație. BIROUL COMITETULUI JUDEȚEAN NEAMȚ AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN î I $ Conferința Uniunii județene a cooperativelor meșteșugărești Ieri a avut loc la Piatra Neamț Conferința Uniunii județene a cooperativelor meșteșugărești — eveniment important în viața și activitatea miilor de cooperatori din această parte a țării. In sală au fost prezenți, alături de delegații la conferință — reprezentanți ai harnicilor cooperatori din județ — numeroși invitați. La lucrările conferinței au participat tovarășii: Ion Angelescu, secretar al Comitetului județean Neamț al P.C.R., Hari Chon, secretar al Comitetului executiv al SICECOM și Petre Mitroi, vicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean. Lucrările conferinței au fost deschise de tovarășul Constantin Dabija, președintele Uniunii județene a cooperativelor meșteșugărești. După alegerea organismelor de lucru ale conferinței, delegații au adoptat următoarea ordine de zi : Darea de seamă a Consiliului Uniunii județene a cooperativelor Raportul comisiei meșteșugărești de revizie UJCM . Alegerea noului consiliu de conducere al UJCM și a comisiei de revizie. Intrîndu-se în ordinea de zi, tovarășul Constantin Dabija a prezentat darea de seamă a Consiliului UJCM care a făcut bilanțul activității desfășurate 1969, de la alegeri și pînă din în prezent și a subliniat sarcinile ce stau în fața uniunii în perioada următoare, pînă în 1975. Astfel, darea de seamă a arătat că valoarea producției marfă și a prestărilor de servicii realizată în anul 1971 este de 2,4 ori mai mare decît cea a anului 1968, volumul încasărilor de la populație de 1,9 ori mai mare, cel al livrărilor către fondul pieții de 2,3 ori mare, desfacerea mărfurilor mai cu amănuntul de 1,8 ori mai mare. Au fost date peste plan importante cantități de mobilă, țesături tip lină, covoare, încălțăminte, produse de uz casnic, tricotaje, confecții etc. Numărul cooperatorilor s-a dublat ajungînd la finele anului 1971 la peste 5.200, atrăgindu-se în sfera producției materiale un număr tot mai mare de femei și extinzîndu-se continuu munca la domiciliu, aceasta ajungînd la o pondere de peste 22 la sută din totalul producției marfă. An de an a fost dezvoltată și lărgită gama de servicii și prestări către populație, au fost create noi servicii și activități, s-au înființat noi secții de mică serie profilate pe confecții îmbrăcăminte, covoare orientale, confecții, artizanat, tricotaje, împletituri de nuiele, încălțăminte, mobilă și altele. O contribuție de seamă la aceste realizări și-au adus-o cooperativele „Avîntul" Roznov, „înfrățirea" Piatra Neamț și „Unirea“ Tîrgu Neamț. In ceea ce privește producția destinată exportului, darea de seamă menționează că dacă la înființare uniunea livra numai două grupe de produse, numărul acestora a crescut în anul 1971 la 11 grupe de produse între care se numără: articole de fier forjat, mobilă, împletituri de nuiele, confecții, tricotaje, covoare orientale și românești etc. Un aport deosebit la realizarea producției de export l-au adus cooperativele „Arta decorativă" Tîrgu Neamț, „Tehnica" Roman, „înfrățirea 11 Piatra Neamț, „Avîntul" Roznov" și „Deservirea“ Piatra Neamț. In vederea consolidării și dezvoltării bazei tehnico-materiale a cooperației meșteșugărești din județ s-au investit în anii 1969— 1971 importante fonduri bănești, intrînd în producție în această perioadă două ateliere de mobilă la cooperativa „Deservirea" Piatra Neamț și „Tehnica" Roman, complexul de producție artizanală de la „Arta decorativă" Tîrgu Neamț, depozitele centralizate de materiale la OOMAD, atelierele de producție mixtă la cooperativele „Deservirea", „Munca manuală", „Tehnica“ și „Avîntul" etc. In acest an vor intra în producție complexul de deservire Piatra Neamț al cooperativei „Deservirea", complexul și atelierele Bicaz, complexul de deservire Tîrgu Neamț, parțial complexul și atelierele de tricotaje și boiangerie Piatra Neamț, integral complexul Roznov și altele. In continuare, după ce a evidențiat rezultatele obținute și în direcția pregătirii de noi meseriași, mai bunei organizări a producției, continuei ridicări a eficienței, precum și bilanțul bogat cu care au încheiat meșteșugarii primul trimestru din acest an, darea de seamă — în spiritul Conferinței cadrelor de conducere din industrie și construcții — a relevat și o seamă de neajunsuri manifestate în activitatea UJCM, a unor cooperative meșteșugărești din județ. Astfel, cooperația meșteșugărească nu a reușit să pună la dispoziția populației, la nivelul cerințelor, servicii și produse cum ar fi : reparații de încălțăminte, tăbăcit și argăsit piei, activitate de blănărie, reparații de mobilă, ceaprezărie, o serie de prestări de servicii la domiciliu etc. In orașul Bicaz lipsește complet activitatea de optică, reparații ochelari și stilouri, închiriat obiecte, reparații articole de uz casnic de folosință îndelungată, marochinărie, cojocărie, blănărie și multe altele. La Roman lipsesc cu desăvîrșire sau sînt slab dezvoltate o serie de activități ca a închiriat obiecte, meditații, blănărie, prestări servicii la domiciliul populației, confecții la proba a II-a, reparații mobilă etc. Au fost criticate, de asemenea, o seamă de aspecte privind calitatea necorespunzătoare a unor lucrări, unele cazuri de lipsă de punctualitate în efectuarea comenzilor, insuficientă atenție și solicitudine față de populație etc. în continuare, darea de seamă s-a referit la exigențele și cerințele sporite ce se pun privind creșterea ponderii deservirii populației în totalul producției marfă) pregătirea corespunzătoare a unităților de deservire pentru noul sezon turistic ; dezvoltarea și specializarea producției de mică serie pentru completarea sortimentului de mărfuri industriale des(Continuare în pag. a III-a) Citiți în pagina a IV-a Bilanț bogat al vizitei în Africa a tovarășului Nicolae Ceaușescu t §îi ■f+-4-4-IlI t Un dialog la locul de muncă, pe tema calității produselor în secția prăjini a Uzinei de țevi Roman. Foto : C. SCARLAT ORAȘELE ȘI SATELE NOASTRE - MAI FRUMOASE, MAI BINE GOSPODĂRITE! în întrecerea dintre municipii Pietrenii pot obține din nou un loc fruntaș — Permiteți-mi, tovarășe ing Iuliu Dorohonceanu, să citez în startul convorbirii noastre cîteva cuvinte care vă aparțin : „Avind sprijinul întregii populații pietrene. Consiliul popular municipal Piatra Neamț este hotărît să muncească și anul acesta de o manieră care să-l conducă din nou la obținerea unui joc fruntaș pe țară". Sunt cuvinte rostite cu prilejul unui interviu pe care l-ați acordat ziarului nostru după obținerea de către municipiul Piatra Neamț a premiului II pe țară în întrecerea patriotică pe anul 1971 pentru înfrumusețarea și buna gospodărire a localităților. Vi le-am amintit nu numai fiindcă ... premiul câștigat anul trecut obligă la mai mult în anul 1972, ci și fiindcă ele oferă unul dintre posibilile puncte de pornire în discuția noastră,„ Convorbire cu Ing. Iuliu DOROHONCEANU, vicepreședintele Comitetului executiv al Consiliului popular municipal Piatra Neamț — Odată cu venirea primăverii, au fost întreprinse mai mulți acțiuni de mobilizare a cetățenilor la executarea unor asemenea lucrări, au fost montate panouri și afișe, fluturași cuprinzînd chemări adresate locuitorilor de toate vîrstele pentru a participa la lucrările de înfrumusețare a municipiului și mai ales la păstrarea unor obiective executate, la menținerea curățeniei în cvartalele de locuințe, pe străzi etc. A fost declanșată și în municipiul nostru ».huna curățeneii și în prima etapă cadrele sanitare din circumscripții au vizitat imobilele din oraș, luînd măsuri de igienizare a acestora. O contribuție demnă de evidențiat au avut în acest sezon elevii școlilor din municipiu, care au participat la executarea gropilor pentru plantat pomi pe unele artere principale ale orașului (Dobrogeanu Gherea, „9 Mai", Bistriței), la evacuarea pămîntului de pe strada Făgetului, pentru pregătirea zonelor verzi și a platformei trotuarelor (economisindu-se astfel fonduri de investiții), precum și la curățirea spațiilor verzi din zona centrală și din parc, degajarea platformei cuprinsă între pîrîul Cuiejdi Constantin BOSTANU (Continuare în ppg.a 11 ha) prilejuite de jubileul corului sindicatului învâțâmînt din Piatra Neamț Ieri dimineață s-au deschis la Piatra Neamț, în sala Casei de cultură a sindicatelor, festivitățile consacrate jubileului corului sindicatului învățămînt din localitate. Manifestările primei zile au fost inaugurate printr-un simpozion cu tema „Rolul educativ al muzicii corale românești“, în cadrul căruia au fost prezentate un număr de șase comunicări. Despre valențele multiple ale muzici corale în educația estetică a maselor (probleme de conținut, expresie artistică, mesaj) ca și despre tradițiile mișcării corale , în județul Neamț, au prezentat expuneri interesante prof. univ. George Pascu, prof. Dora-Maria David, prof. Vasile Vasile, prof. Th. Macarie, prof. Petru Cazacu și prof. George Grigorică. După-amiază, de la orele 18.30 a avut loc primul spectacol din cadrul manifestărilor, la care și-au dat concursul corul sindicatului învățămint din Piatra Neamț, corul mixt al Liceului pedagogic „Gh. Asachi“ din Piatra Neamț, și corul de cameră al sindicatului Invățămînt Iași... Spectacolul s-a bucurat de mult succes. Festivitățile jubiliare continuă astăzi cu două ample spectacole corale (ora 10 și ora 18) la care participă coruri invitate. Tot astăzi, are loc, cu începere de la ora 16.00 o adunare festivă, cu prilejul căreia membrilor formației sărbătorite, foștilor ei coriști se vor înmîna diplome, insignne și premii. mmm ACTIVITATEA DE CREAȚIE posibilități și direcții largi de revitalizare Activitatea de invenții, inovații și raționalizări își aduce o contribuție însemnată la perfecționarea mașinilor, utilajelor, instalațiilor și proceselor tehnologice, la realizarea de importante economii de materii prime, materiale, combustibil și energie, la îmbunătățirea condițiilor de muncă. Sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, Biroul executiv al Consiliului județean al sindicatelor Neamț, birourile municipale, orășenești, comitetele sindicatelor, comitetele și consiliile oamenilor muncii împreună cu cabinetele tehnice, au desfășurat în rîndul colectivelor de muncitori, maiștri, tehnicieni ingineri, o bogată activitate ororganizatorică și cultural-educativă, aducînd un însemnat la desfășurarea mișcării de aport masă a inovatorilor și raționalizatorilor. Pe parcursul anului 1971, comitetele sindicatelor și cabinetele tehnice au fost ajutate să intensifice munca de popularizare a inovatorilor prin gazetele de perete, stațiile de radioficare, în grupele sindicale, să îmbunătățească planurile tematice, să se facă expuneri la cabinetele tehnice pe teme, care să genereze noi idei în creația tehnică, să se reactivizeze cercurile inovatorilor. Ca urmare a acestor preocupări, numărul inovațiilor înregistrate în anul 1971, a fost de 595, cu o creștere de 40 față de anul 1970. Dintre acestea au fost aplicate 307 inovații și raționalizări, cu 75 mai multe decît în 1970, iar valoarea economiilor postcalculate pe județ se cifrează la 13.365.000 lei, ceea ce înseamnă că mișcarea de inovații a contribuit efectiv la realizările județului nostru. Analizând rezultatele concursului dintre cercurile inovatorilor pe anul 1971, raportate la numărul de salariați, la cel al spoȘțiilor injregistrate și aplicate, pe primele 3 locuri se situează întreprinderea mecanică din Roman, U.M.T.F. Piatra Neamț, și Fabrica de bere „Steagul roșu". Rezultate bune a obținut și Fabrica de ciment Bicaz. Cu toate rezultatele obținute în dezvoltarea creației tehnice de masă, trebuie să arătăm însă că mai există în numeroase neajunsuri, întreprinderi în rezolvarea unor dosare, că nu s-au asigurat peste tot condiții optime pentru documentarea și definitivarea propunerilor, pentru realizarea prototipurilor, iar în unele locuri conducerile tehnico-administrative și comitetele sindicatelor nu controlează cu toată răspunderea această activitate. Astfel, la AFS Săvinești, se înregistrează în anul trecut numai 69 de inovații și se aplică doar 19 E vitate mai puțin susținută Accia existat și la CIA Piatra Neamț, fabricile „8 Martie" și „Reconstrucția" din Piatra Neamț, precum și la Uzina de țevi din Roman unde, pe bună dreptate, se amintea de către conducerea uzinei, la consfătuirea din martie anul acesta, că mișcarea de inovații este unilaterală, nu este sprijinită în raport cu posibilitățile existente, că se manifestă mult formalism în trimiterea tematicelor de către minister, în fiecare an trecîndu-se în planul tematic: „Schimbarea dopurilor duo". De asemenea, în unele unități, se întîrzie cu întocmirea dosarelor și a referatelor de la secțiile și compartimentele de specialitate, nu este stabilită încă efectuarea postcalculului de serviciile financiar-contabile către etc. Biroul executiv al Consiliului județean al sindicatelor analizând stadiul desfășurării muncii în acest important sector de activit “ 1 (Continuarea în pag. a JTJ Vasi Ion DIACONU, președintele Consiliului județean al U.G.S.R t.r , ........... . ,JS5,. I