Ceahlăul, iulie-septembrie 1972 (Anul 5, nr. 1353-1430)

1972-09-27 / nr. 1427

1 w T Pe șantierele întreprinderii județene de construcții-montaje Metode de execuție avansate, tehnologii eficiente ■ Folosirea cofrajelor metalice plane universale — un bun cîștigat ; ■ Gradul de industrializare la construcțiile de locuințe a crescut de la 50 la sută, anul trecut, la 80 la sută în momentul de față . ■ Rezultatele de pînă acum, premise sigure pentru înfăptuirea angajamentului asumat : îndeplinirea cincinalului în patru ani. In ultima vreme, mai ales din a doua jumătate a acestui an, despre activitatea colectivelor întreprinderii județene de constructe-montaje Neamț se vorbește numai cu cuvinte de laudă, cînd se fac referiri la modul de organizare a muncii și de noilor aplicare a metode și tehnologii de execuție pe șantiere, seamă de la o metode înaintate de lucru care au devenit deja un bun cîștigat, la faptul că tot mai multe formații de lucru au renunțat la metodologiile clasice de lucru, locul lor luîndu-i procedeele care asigură un randament sporit în muncă, un cost mai mic al lucrărilor și bineînțeles, un timp de lucru redus. Evident, în asemenea condiții rezultatele bune și-au făcut apariția. Ne amintim că întreprinderea județeană de construcții montate Neamț a raportat, cu cinci luni mai devreme, că planul valoric cumulat pe primii doi ani ai cincinalului a fost îndeplinit, că sarcinile lunii august au fost depășite cu 10 la sută, că în sfîrșit, se estimează realizarea în cele trei trimestre a cel puțin 80 la sută din planul anului 1972. Avansul cîștigat de întreprindere va da posibilitate constructorilor să realizeze peste plan, pînă la finele lunii decembrie, 300 apartamente. Aceste succese constituie tot atîtea premise că sarcinile trasate de Conferința Națională a partidului și angajamentul asumat de a îndeplini cincinalul actual în numai patru ani vor fi îndeplinite exemplar. Optimismul constructorilor are drept postament nu numai realizările de pînă acum, dar și experiența cîștigată în anii din urmă și extinsă la tot mai multe locuri de muncă, pe linia folosirii tehnologiilor avansate de lucru, creșterii gradului de industrializare a lucrărilor de construcții. Care a fost această evoluție ? Ce nivel a atins ? Ce-și propun constructorii pentru perioadele următoare ? Iată cîteva chesti C. MARIAN (Continuate in pag. a lll a) ----------Imperative hotârîtoare pentru —— REALIZAREA INVESTIȚIILOR ACESTUI AN • ritm lunar minim — 15 la sută • stadiile fizice — în devans fața de grafice ANUL V, NR. 1.427 MIERCURI, 27 SEPTEMBRIE 1972 4 PAGINI — 30 BANI Ultimele zile au constituit în toate unitățile agricole vîrfuri de producție în ceea ce privește recoltarea culturilor de toamnă, încetarea ploilor și zvîntarea solului au permis intensificarea simțitoare a ritmului de lucru, faptul că vremea este foarte capricioasă, presupune însă o mai judicioasă concentrare a torțelor în raport de ordinea urgențelor. Dintre acestea pe primul loc se situează recoltarea și treiertul florii soarelui. Ultima operativă a Direcției generale arată că recoltatul acestei agricole culturi este încheiat pe 80,3 la sută din suprafața cultivată pe județ. Un semnal de alarmă pentru cooperativele de producție rămase în urmă : Borlești, Cordun, Icușești, Ion Creangă, Petrocani, Rediu, Tămășeni, Zănești, deoarece producția este serios dijmuită prin întârzierea recoltatului. De asemenea se impune treieratul producției deja recoltate și predarea in baze a semințelor obținute. Aflată de asemenea printre „urgentele“ campanie, recoltarea sfeclei de zahăr se desfășoară încă într-un ritm nesatisfăcător. Din totalul celor 8.847 de hectare, au fost recoltate doar 1.828 (20,Operativa agricolă de producție Războieni nu s-a recoltat nici un hectar, iar la Bălușești, Păstrăveni, Roznov, Stănița, sfecla s-a adunat de pe un număr mic de Pînă pe 25 septembrie au fost transportate doar 24.383 tone, adică 11 la sută din cantitatea planificată și reprezentînd puțin peste jumătate din cantitatea deja recoltată. Ceea ce, trebuie să recunoaștem, este foarte puțin, dacă ne gîndim că trebuie să fie asigurate în cet mai scurt timp stocurile necesare fabricilor. Timpul este favorabil recoltatului. Toate forțele satului, în rîndul cărora trebuie să se numere secretarii de partid, primarii, toți salariații, să participe la recoltarea culturilor de toamnă. Mai ales aceste zile fără ploi nu trebuie pierdute fără rost, nimeni nu poate și nu trebuie să stea cu brațele încrucișate, cînd în pământ se află încă atîtea din roadele unui an întreg. Recoltarea, transportul, depozitarea produselor, iată lucrări ce nu suferă amînare, de a căror bună desfășurare se fac răspunzători direcți factorii de conducere de la comune. In cet mai scurt timp recolta trebuie să poposească în hambare. FIECARE ZI NELUCRATA INSEAMNA PRODUSE ____ MAI PUȚINE IN HAMBARELE NOASTRE, DE ACEEA FIE PLOAIE, FIE TIMP FRUMOS Recoltatul și transportul sfeclei de zahăr și al florii soarelui nu suferă amînare Țărani cooperatori, mecanizatori Rezultatele muncii de un an a atîtor oameni și mașini sînt în pericol de a fi diminuate. Fiecare minut, ceas, zi, trebuie folosite integral și cu participarea tuturor forțelor la recoltat. Această stare de urgență de pe ogoare, nu poate și nu trebuie să aibă clipe de răgaz pînă cînd nu vor fi culese și adăpostite în hambare toate roadele la sută). In general suprafețele recoltate pe unități sînt încă foarte reduse, nedepășind jumătate din totalul cultivat, la Coohectare. O altă problemă care trebuie să stea în atenția tuturor unităților este transportul producției din cîmp în baze. STUDIUL POLITICOIDEOLOGIC IN NOUL AN DI INVAJAMINT sub semnul hotărîrilor Conferinței Nationale Așa cum precizează instrucțiunile Secretariatului C.C. P.C.R., inauguraatrea activităților programate a se -------------------desfășura în cursuri și cercuri se va face eșalonat după cum urmează : începînd cu 1 octombrie a.c. vor avea loc primele activități ale învățămîntului de partid și UTC de la orașe și ale învățămîntului ideologic al cadrelor didactice, iar la sate, pentru cursanții învățămintului de partid și UTC activitățile se vor programa începînd cu data de 1 noiembrie a.c., pe măsură ce se termină lucrările agricole de toamnă. Doresc să remarc un lucru esențial, după părerea mea, faptul că organele și organizațiile de partid, punînd în aplicare măsurile stabilite de biroul Comitetului județean de partid din 28 iunie 1972, au manifestat o responsabilitate sporită față de această importantă îndatorire a lor — pregătirea politico-ideologică a membrilor de partid, de U.T.C., a altor oameni ai muncii — mergînd cu organizarea pînă la chestiuni de detalii. De altfel cele mai sus sînt confirmate de faptul că pretutindeni s-au selecționat cu grijă lectorii și propagandiștii, s-au stabilit în mod rațional cursurile cele mai adecvate de studiu, a fost cuprinsă marea majoritate a comuniștilor la forme organizate de pregătire pe linie de partid, precum și un număr mare de alți oameni ai muncii, mai ales acei care se pregătesc să intre în partid. Și problemele care vizează baza materială necesară sunt în cea mai mare parte soluționate: asigurarea cu literatura necesară, mai ales care cuprinde documentele Conferinței Naționale a partidului din iulie a.c., materiale documentare — concentrată și sistematiza-------------------- cestora. Dar cu toate acestea considerăm necesar să facem, în continuare, unele precizări de care trebuie să țină seama organele și organizațiile de partid pentru ca activitatea în cursurile și cercurile învățămîntului politicoideologic la toate nivelele, nu numai să debuteze cu bine, dar pe tot parcursul anului de învățămînt să se ridice la nivelul înaltelor exigente actuale. Astfel, în perioada scurtă care precede deschiderea învățămîntului se impune o amplă activitate politico-organizatorică, punîndu-se un accent mai deosebit pe următoarele probleme : Arătam mai înainte că din punct de vedere al structurii organizatorice învățămîntul politico-ideologic este organizat, dar din verificările noastre se mai impun unele corecturi. Așa cum se știe, în lumina instrucțiunilor Secretariatului C. C. al P.C.R. din octombrie 1971, ce se găsesc la toate organizațiile de bază, valabile în întregimea lor pentru anul de studiu ce urmează, majoritatea cursurilor au fost organizate anul trecut cu un program de studiu pe doi ani. Facem precizarea, deci, că în anul școlar 1972—1973 se vor menține, în general, și își vor continua activitatea aceleași forme de învățămînt. Acolo unde se cu necesitate, organizațiile impuse de partid cunoscînd bine acest lucru, vor fi organizate și unele cursuri în care să fie încadrați noii membri de partid sau cei ce și-au schimbat între timp locul de muncă. Sînt și situații cînd (Continuare in pag. a II-a) Neculai ACRIȘMARIȚEI, șeful secției de propagandă a Comitetului Județean Neamț al P.C.R. tăcu aleasă grijă la cabinetele de științe sociale și centrele de informare și documentare ale a A In pagina a lll-a REALIZAREA CINCINALULUI ÎNAINTE DE TERMEN înseamnă a răspunde prin fapte chemării : „Inițiativă, spirit creator, dăruire în muncă, demnitate și echitate socialistă”. ■ Fapte remarcabile din marea întrecere socialistă . H Raționalizarea iluminatului se impune cu acuitate. IHIILATIVA, SPIRIT CREATOR. DĂRUIRE IH MUNCA, DEMNITATE ȘI ECHITATE SOCIALISTĂ Importante depășiri la planul de investiții Lucrările plenarei lărgite a Comitetului județean de partid Neamț desfășurată sub auspiciile angajamentului total al întregului popor de a traduce în fapte înainte de termen sarcinile trasate de Congresul al X-lea al P.C.R. și de recenta Conferință Națională a partidului, au găsit un puternic răsunet și în cadrul colectivului de muncă al Fabricii de volvatir din Tîrgu Neamț. Deviza adoptată de această plenară : „Inițiativă, spirit creator, dăruire în muncă, demnitate și echitate socialistă", popularizată prin intermediul în rîndurile salariaților, a atras agitatorilor sine un mare entuziasm și totodată după tărîrea fiecăruia de a da mai mult și ho, în termeni tot mai apropiați, ceea ce depinde de fiecare, în vederea îndeplinirii cu succes a sarcinilor primite, precum și a angajamentelor suplimentare luate. Concretizând, fabrica noastră, care se află în perioada de construcții montaj, se prezintă cu realizări frumoase, în sensul că planul de investiții pe primele opt luni ale anului a fost realizat în proporție de 126,7 la sută, din care construcții montaj 101,8 la sută. Aceste procente dau certitudinea îndeplinirii întregului plan de investiții pe acest an, în plus și îndeplinirea angajamentelor luate, astfel ca secția țesătorie să fie dată în funcțiune cu două luni înainte de termen, secția finisaj cu o lună și secția filatură cu 15 zile, astfel că termenul de dare în funcțiune la întreaga capacitate să fie devansat față de plan cu 15 zile înainte. Conducerea întreprinderii, sub îndrumarea organizației de partid, a luat toate măsurile pentru contractarea și livrarea de către furnizori în termene corespunzătoare a întregii cantități de utilaje, asigurarea producției cu specialiști și cadre calificate necesare acestei noi fabrici; in mod operativ, prin intermediul compartimentului investiții, se intervine pe lângă constructor pentru urgentarea lucrărilor, în special la secțiile de producție, ceea ce creează condiții și posibilități de montare și trecere la efectuarea probelor tehnologice. De modul în care constructorul își va îndeplini planul la termen sau înainte de termen, depinde implicit îndeplinirea angajamentelor colectivului fabricii noastre. Imboldul creat de deviza adoptată de plenară își va găsi ecoul în susținută a întregului colectiv de activitatea pentru micșorarea duratei probelor muncă tehnologice, pentru produse de calitate superioară și atingerea parametrilor proiectați înainte de termen. Gheorghe APETREI, salariat la Fabrica de volvatir Tîrgu Neamț 3.000 de ore de muncă patriotică Pionierii școlii generale de 10 ani nr. 4 Piatra Neamț au primit cu entuziasm hotărîrea Plenarei Comitetului județean de la partid din 19 septembrie a.c. ce se referă „Inițiativă, spirit creator, dăruire în muncă, demnitate și echitate socialistă" Ce trebuie să caracterizeze pe toți cetățenii mari și mici ai județului. Unitatea noastră se angajează să mobilizeze toți pionierii la munca de învățătură astfel ca la sfârșitul trimestrului să nu avem nici un pionier corigent. Pentru aceasta vom iniția și organiza o samă mai mare de activități educative care să-i ajute la ridicarea nivelului de pregătire și la creșterea responsabilității și seriozității în muncă. „Fiecare pionier — 5 ore de muncă patriotică“ — această hotărîre va însuma circa 3000 de ore ce vor fi efectuate la amenajarea străzii Bicazului — arteră principală ce trece prin fața școlii și a atelierelor de pregătire tehnico-productivă, care prin grija partidului se construiesc în școala noastră. Comandamentul unității de pionieri al Școlii generale de 10 ani nr. 4 Piatra Neamț PREOCUPĂRI EDILITARE EXCURSIE ÎN NORDUL MOLDOVEI ISP. Edilii municipiului Roman se preocupă în aceste zile de canalizarea străzilor Martir Cloșca și Primăverii, după care vor trece la asfaltarea străzii Primăverii, care face legătura cu cartierul muncitoresc. Prin aceste amenajări, vor fi preîntâmpinate inundațiile destul de frecvente în această zonă, în lunile de primăvară și toamnă. Valoarea acestor lucrări se ridică la 2,5 milioane lei. Agenția B.T.T. Neamț organizează, la cererea colectivelor de tineri din întreprinderi și instituții, excursii de două zile în nordul Moldovei. Cu această ocazie se vizitează orașele Tîrgu Neamț, Fălticeni, Cîmpulung Moldovenesc, Gura Humorului, Rădăuți și Suceava, precum și mănăstirile Voroneț, Humor, Moldovița, Sucevița și Putna. Costul excursiei este de 80 lei de persoană, înscrierile se fac cu 7 zile înainte de data efectuării excursiei. ELIBERAREA ABONAMENTELOR SE FACE DIRECT LA LOCUL DE PRODUCȚIE Răspunzînd solicitărilor publicului călător, conducerea Autogarii Piatra Neamț a hotărît ca eliberarea abonamentelor pentru salariații de pe platforma Săvinești să se facă la un birou special amenajat în incinta Uzinei de fibre fire sintetice. Salariații au astșifel posibilitatea ca, prin intermediul delegaților, să intre în posesia abonamentelor, fără a mai pierde nici un minut din timpul lor liber, descongestionînd totodată ghișeele de la sediul autogarii. Această metodă, aplicată deocamdată experimental, va fi extinsă, dacă va da rezultatele scontate, și la alte puncte de lucru.