Ceahlăul, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1510-1584)

1973-03-23 / nr. 1577

ANUL VI, NR. 1.577 VINERI, 23 MARTIE 1973 4 PAGINI — 30 BANI DECRET pentru convocarea Marii Adunări Naționale In temeiul articolului 64 punctul 1 din Constituție, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează : ARTICOL UNIC. — Se convoacă Marea Adunare Națională în a zecea sesiune a celei de-a șasea legislaturi, în ziua de 28 martie, 1973, ora 10 dimineața, Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unitățile economice CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA DECRETEAZĂ : CAPITOLUL I Dispoziții generale ART. 1. — Structura organizatorică a centralelor industriale unităților asimilate acestora, a înireprinderilor subordonate, precum și a unităților componente fără personalitate juridică ale centralelor — uzine, fabrici, exploatări și altele similare — denumite in cele ce urmează economice, se stabilește în unități mod unitar, potrivit legii, de organele de conducere colectivă ale acestora, pe baza prezentelor norme. ART. 2. — Se aprobă structurile organizatorice tip pentru centralele industriale și alte unități similare și pentru întreprinderile industriale, prevăzute în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul decret. Pe baza acestor structuri, Consiliul de miniștri va prezenta spre aprobare Consiliului de Stat structuri tip pe ramuri și subramuri economice, pentru unități asimilate centralelor, pentru întreprinderi și unitățile componente ale centralelor, precum și pentru alte unități economice. CAPITOLUL II Norme de structură pentru întreprinderi ART. 3. — In funcție de volumul, complexitatea, importanța specificul activității, structura oroiganizatorică a întreprinderii industriale sau combinatului cuprinde : A) Structura de producție și concepție: a) ateliere de producție, montaj, service, proiectare, precum și pentru alte activități productive ; b) laboratoare de control și cercetare ; c) secții de producție, montaj, service, precum și pentru alte activități productive ; d) uzine, fabrici, exploatări alte unități similare fără personabilitate juridică. B) Structura funcțională. a) birouri ; b) servicii. ART. 4. — Atelierul de producție, montaj, service și alte activități similare cuprinde cel puțin 4 formații de lucru, conduse de câte un maistru, mărimea acestor formații de lucru se stabilește pe bază de normative unificate, aprobate pe ramuri, subramuri sau activități, depinzînd de natura și specificul procesului de precum și de diviziunea producției muncii corespunzătoare acestuia. Maiștrii lucrează sub conducerea nemijlocită a șefului de atelier. Dacă volumul activității necesită un număr de muncitori echivalent cu patru formații de lucru normate, iar specificul muncii permite aceasta, atelierul se poate constitui cu un număr mai mic de maiștri, sau fără maiștri, șeful de atelier conducînd nemijlocit activitatea muncitorilor, în cazul unor procese de producție de complexitate deosebită, formațiile de lucru pot fi conduse de subingineri sau ingineri. Activitatea atelierelor se desfășoară pe schimburi, fiecare atelier având numărul de maiștri punzător normativelor și cile caresun șef de atelier pe schimb. Atelierul poate funcționa atît in cadrul secțiilor de producție cit și independent. ART. 5. — ■telierul de proiectare se poate constitui dacă volumul de muncă necesită cel puțin 25 de persoane ; in cazurile în care volumul de muncă este mai redus se vor oganiza colective de proiectare. ART. 6. — Laboratorul de control și cercetare execută analize, probe, măsurători pentru determinarea calității materiilor prime, materialelor, subansamblelor, produselor, precum și unele lucrări cu caracter de studiu și cercetare ; el se constituie dacă volumul de muncă necesită cel puțin 5 persoane. ART. 7. Secția de producție, montaj, service și pentru alte activități productive se poate organiza pentru conducerea unitară a activităților legate între ele din punct de vedere tehnologic, dacă volumul de activitate necesită cel puțin 3 ateliere de producție ; de asemenea, se pot constitui secții în care șefii acestora conduc direct un număr de cel puțin 6 formații de lucru conduse de câte un maistru. Activitatea în secție se desfășoară pe schimburi. Ea este condusă de un șef de secție coordonator și de șefi de secție pe schimburi. Se numesc șefi de secție pe schimb numai dacă schimbul respectiv lucrează cu întreaga capacitate a secției. Șeful de secție coordonator îndeplinește și atribuția de șef de secție pe schimb. Șeful de secție coordonator ajutat de ceilalți șefi de schimb răspunde de asigurarea condițiilor necesare pentru buna desfășurare a activității in toate schimburile, precum pentru realizarea planului pe înșitreaga secție. ART. 8. — Uzinele, fabricile, exploatările și celelalte unități similare fără personalitate juridică se pot înființa în mod excepțional, in cadrul întreprinderilor foarte mari și complexe avind procese de producție diferite, cu aprobarea Consiliului de Conducere al ministerului, pe baza acordului Consiliului pentru problemele organizării economico-sociale, ce urmează a lua ființă. Uzinele, fabricile, exploatările și celelalte unități similare fără personalitate juridică sunt conduse de câte un director sau inginer șef. Unitățile economice prevăzute în alin. 1 au în componența lor mai multe ateliere sau secții de producție, montaj și pentru alte activități productive corespunzător atribuțiilor care le-au fost stabilite potrivit legii, de către organul ierarhic superior și cu respectarea normelor unitare și a structurilor tip , în cazul în care aceste unități sunt situate în alte localiteci decât cele în care își are sediul unitatea din care fac parte, ele pot avea în structura lor organizatorică un număr minim de compartimente funcționale strict necesare care să le asigure o activitate normală. ART. 9. — Biroul este un compartiment funcțional care se poate constitui pentru îndeplinirea unor lucrări sau activități omogene care necesită o organizare distinctă. Biroul poate fi constituit independent dacă volumul de muncă necesită un număr minim de 5 persoane ; de asemenea, se constitui, în mod excepțional pot birouri in cadrul unor servicii cu număr mare de persoane. ART. 10. — Serviciul este un compartiment funcțional care se poate organiza pentru îndeplinirea unor activități importante, cu volum mare de muncă, sau pentru mai multe activități complementare care trebuie conduse unitar, dacă volumul de muncă cel puțin 15 permane ; în necesită cadrul unui serviciu cu cel puțin 20 persoane, dacă există o care necesită o organizare activitate distinctă se poate înființa și un birou ; la serviciile mai mari pot fi organizate mai multe birouri. ART. 11. — întreprinderile combinatele de grad special și sau I sunt conduse de un director care este ajutat de un director adjunct tehnic și de producție, un director adjunct comercial și un contabil șef. întreprinderile de gradul II și III sunt conduse de un director ajutat de un inginer șef, un director adjunct comercial și un contabil șef. Celelalte întreprinderi au in conducerea lor eite un director, un inginer șef, sau, după caz, un conducător tehnic, precum și un contabil șef. CAPITOLUL III Norme de structură pentru centralele industriale ART. 12. — Centrala este o unitate economică autonomă, de producție, constituită prin gruparea unor întreprinderi, pe baza criteriilor omogenității produselor și al tehnologiilor de fabricație, al cooperării, al integrării pentru realizarea unor produse finite sau în funcție de amplasarea teritorială a unităților componente. Centrala asigură în mod nemijlocit conducerea întreprinderilor și a celorlalte unități din componența sa. Centrala se constituie, de regulă, pe structura unei mari întreprinderi. In funcție de volumul, complexitatea, importanța și specificul activității, structura organizatorică a centralelor industriale cuprncte : A) Structura de producție și concepție. a) întreprinderi (combinate) de producție, transport, comerț exterior ; b) institute sau centre de cercetare-proiectare sau, după caz, de cercetare ori de proiectare , c) uzine, fabrici, exploatări și alte unități similare fără personalitate juridică ; d) subunități de producție și concepție prevăzute pentru întreprinderi la art. 3 pet. A, lit. a, b și c . e) laboratoare de cercetare ; f) secții de cercetare-proiectare sau, după caz, secții de cercetare și secții de proiectare. B) Structura funcționala: a) birouri ; b) servicii ; c) direcții. Compartimentele funcționale din structura organizatorică a centralelor industriale și a celorlalte unități similare asigura îndeplinirea atribuțiilor necesare pentru buna desfășurare a activității întreprinderii pe structura căreia s-au constituit. ART. 13. — întreprinderile de producție, transport și alte unități economice similare cu personalitate juridică, din subordinea centralelor, se organizează și funcționează potrivit dispozițiilor legale privind organizarea și conducerea unităților socialiste de stat, în cazuri deosebite, la centralele cu volum mare de export și un număr foarte mare de sortimente se pot înființa, in subordinea centralelor, întreprinderi de comerț exterior. ART. 14. — Institutele și centrele cu personalitate juridică, de cercetare, proiectare sau cercetare-proiectare se organizează ca unități de specialitate în subordinea centralelor industriale și a altor unități similare, a ministerelor și celorlalte organe centrale de stat, cu respectarea normelor unitare de structură specifice acestora, prin hotărîri ale Consiliului de Miniștri. ART. 15. — Uzinele, fabricile, exploatările și alte unități economice similare fără personalitate juridică se organizează în condițiile prevăzute de art. 8, alin. 2 și 3. Atelierele și secțiile de producție, montaj, service și pentru alte activități productive, atelierele de proiectare și laboratoarele de control și cercetare se constituie potrivit normelor prevăzute la art. 4, 5, 6 și respectiv 7. ART. 16. — Laboratorul de cercetare se poate constitui dacă volumul activității necesită un număr de cel puțin 20 persoane, din care minimum 6 cercetători, la care se adaugă personalul ajutător de cercetare, de ART. 17. — Secția de cercetare, proiectare sau de proiectare se poate constitui cercetare după cum urmează : a) secția de cercetare se constituie dacă volumul de activitate necesită cel puțin 50 persoane din care minimum 15 cercetători la care se adaugă personalul ajutător de cercetare; în secțiile mai mari se pot constitui laboratoare de cercetare dacă specificul unor probleme de cercetare necesită o delimitare organizatorică distinctă ; b) secția de proiectare se poate constitui dacă volumul activității necesită cel puțin 80 de persoane ; de regula, în cadrul secțiilor se organizează colective de proiectare; în cadrul secțiilor de proiectare cu peste 100 de persoane se pot constitui ateliere de proiectare daca specificul unor probleme necesită o delimitare organizatorică distinctă ; c) secția de cercetare-proiectare se organizează în toate cazurile unde se impune o îmbinare strînsă a activității de cercetare cu cea de proiectare, dacă volumul de activitate necesită cel puțin 60 persoane ; în secții mai mari se pot organiza, după caz, laboratoare de cercetare sau ateliere de proiectare cu respectarea condițiilor de mai sus și a celor prevăzute la art. 5 și 16. ART. 18. — Birourile și serviciile centralei industriale se pot constitui cu respectarea elementelor normative prevăzute la art. 9 respectiv art. 10. ART. 19. — Direcțiile cuprind mai multe birouri, servicii, secții sau ateliere de proiectare și de producție, unități de cercetare și alte compartimente potrivit structurilor organizatorice aprobate; direcțiile ce se pot organiza la centralele industriale și unitățile asimilate acestora sunt Direcția tehnică și de producție și Direcția comercială; la centralele mari și cu activitate complexă se pot organiza și direcții economice. La centralele constituite pe structura unei mari întreprinderi, directorul acesteia este și director general adjunct al centralei ; directorul general adjunct al centralei poate fi ajutat de un inginer șef. La centralele cu volum mare de activitate de export-import și care, potrivit legii, efectuează direct operații de comerț exterior, directorul comercial poate fi ajutat de un director adjunct pentru export care poate avea în subordine 2—3 servicii specifice. La centralele care au în subordine întreprinderi de comerț exterior, nu se mai organizează compartimente de export sau import. La centralele care au în planul lor un volum mare de lucrări de investiții se poate organiza un birou sau serviciu de investiții în cadrul Direcției Economice care să asigure rezolvarea tuturor problemelor ce revin unității respective în calitatea sa de beneficiar sau de executant de lucrări în regie proprie. CAPITOLUL IV Personalul unităților economice ART. 20. — Personalul din unitățile economice se compune din următoarele categorii : a) muncitori ; b) personal de conducere directă a producției și alt personal de specialitate din secțiile de producție ; c) personal de conducere a unității, precum și șefii de serviciu și șefii de birou ; d) personal de execuție de specialitate exclusiv cel prevăzut la lit. b; e) personal de execuție administrativ ; f) personal de deservire. Nomenclatoarele funcțiilor din activitatea industrială și celelalte ramuri ale economiei naționale prevăzute pentru categoriile de personal de la alin. 1. lit. b — e sunt cele prevăzute in anexele care fac parte integrantă din prezentul decret. Consiliul de Miniștri va prezenta spre aprobare Consiliului de Stat nomentatorul funcțiilor specifice unor ramuri și subramuri ale economiei. ART. 21 .— Personalul transferat in interesul serviciului sau trecut in aceeași unitate, în funcții cu nivele de salarizare mai mică, ca urmare a aplicării prevederilor prezentului decret, are dreptul — timp de 3 luni de la data în asemenea transferării sau trecerii funcții — la salariul tarifar avut și, acolo unde este cazul, și la indemnizația de conducere. Diferența de salariu se suportă de unitățile la care personalul va fi încadrat. Personalul prevăzut la alineatul 1 care, neavînd o pregătire de specialitate, se recalifică pentru a presta o muncă direct productivă va primi, timp de 6 luni, de la data aplicării prezentului decret, salariul tarifar avut la acea dată, recunoscîndu-i-se vechimea neîntreruptă în aceeași unitate. Conducerile centralelor, întreprinderilor și altor unități economice sînt obligate să asigure repartizarea in muncă a personalului care devine disponibil ca urmare a aplicării prevederilor prezentului decret , pînă la transferarea lor in interesul serviciului în altă unitate, dar nu mai mult de trei luni, salariații respectivi vor beneficia de salariul tarifar avut și, acolo unde este cazul, și de indemnizația de conducere. Pentru persoanele care refuză fără o justificare temeinică repartizarea în muncă oferită, plata drepturilor prevăzută în prezentul articol încetează pe data emiterii repartiției. Persoanele transferate în interesul serviciului in altă localitate beneficiază de drepturile prevăzute în H.C.M. nr. 253/1973. Personalul de conducere și execuție încadrat în funcții inferioare va beneficia cu precădere de majorarea salariilor planificate pentru actualul cincinal. Majorarea va fi aplicată la noua funcție in care s-a făcut încadrarea. CAPITOLUL V Dispoziții comune și finale ART. 22. — întreprinderile și centralele industriale pot avea în subordinea lor și unele unități cu alt specific decât cel industrial cum sunt șantiere de construcții, secții sau stații de transport, depozite, oficii sau centre de calcul, unități școlare, magazine de prezentare și desfacere și altele similare, care se organizează potrivit normelor specifice. ART. 23. — Se aprobă lista anexă cuprinzînd centralele înființate ca urmare a reorganizării și unificării unor centrale existente. ART. 24. — Se recomandă organelor centrale ale organizațiilor de masă și obștești să aplice în mod corespunzător dispozițiile prezentului decret. ART. 25. — Prevederile prezentului decret vor fi aduse la îndeplinire pînă la data de 10 aprilie 1973. Președintele Consiliului de Stat, Nicolae CEAUȘESCU !i fjimi COMUNICAT In ziua de 22 martie 1973 a avut loc ședința Consiliului de Stat, prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, președintele Consiliului de Stat. Consiliul de Stat a dezbătut și adoptat Decretul privind stabilirea normelor unitare de structură pentru unitățile economice. PLENARA COMITETULUI JUDEȚEAN DE PARTID a lui Ieri a avut loc plenara Comitetujudețean de partid. Plenara a stabilit în conformitate cu legea privind organizarea și funcționarea Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activității Economice și Sociale — componența Consiliului Județean Neamț de control muncitoresc al activității economice și sociale. Plenaru a recomandat sesiunii Consiliului popular județean, care are loc astăzi, să adopte componența Consiliului județean de control muncitoresc al activității economice și sociale, din care fac parte membrii ai Comitetului județean de partid și ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, activiști de partid, cadre cu munci de răspundere și specialiști din întreprinderi și organe județene de sinteză, reprezentanți ai Consiliului județean al U.G.S.R., ai Comitetului județean al U.T.C., ai Comitetului județean al femeilor. Plenara a aprobat, de asemenea, componența comisiilor pe probleme și a grupului de lectori ale Comitetului județean de partid și a stabilit totodată răspunderi concrete ale membrilor Comitetului județean de partid pe organizații de partid din teritoriu. In încheierea lucrărilor plenarei, tovarășul Ștefan Boboș, primsecretar al Comitetului județean de partid, s-a referit la unele probleme legate de aplicarea măsurilor stabilite de recenta Plenară a C.C. al P.C.R. privind simplificarea aparatului tehnico-administrativ și îmbunătățirea activității ministerelor, centralelor și întreprinderilor. - — ~A De curînd, în organizarea Casei corpului didactic din județul Neamț și a filialei Piatra Neamț a Societății de matematice, a fost deschis științe în municipiul Piatra Neamț un curs de informatica profesorii de matematică pentru din licee și școli generale, interesați în acest studiu. Prima prelegere a avut drept obiect capitolele : 1. Date, informație, prelucrarea datelor, ciclul de prelucrare ; 2. Calculatorul electronic — istoric și clasificare. Cursul este susținut de către Sanda Pop, matematician la Uzina de fire și fibre sintetice Săvinești, următoarele ședințe urmînd să aibă loc în cursul lunilor mai (în zilele de 5 și 19) și iunie (2). Acțiuni în sprijinul autorității tutelare și a asistenței sociale . Ieri după amiază, în sala Consiliului popular municipal Piatra Neamț, a avut loc, din inițiativa colectivului de sprijin a autorității tutelare și a asistenței sociale, o consfătuire cu părinții cărora li s-au înîncredințat copii în instanță, în urma desfacerii unor căsătorii, împreună cu îndrumările privind creșterea acestor copii, celor prezenți li s-au făcut cunoscute — de către procuror Ion Mihalache — prevederile Codului familiei, care stabilește în astfel de situații răspunderi și obligații pentru ambii părinți (un lucru din păcate ignorat,, de obicei, de unii membri ai familiilor despărțite). Un recent raid efectuat în Piatra Neamț de membrii aceluiași colectiv de pe lângă Comitetul executiv al Consiliului popular municipal (împreună cu organele de miliție) pentru depistarea minorilor nesupravegheați de părinți s-a soldat nu numai cu utile „constatări de teren“, ci și cu rezolvări operative, acestea fiind — în funcție de cazul în speță —■ angajări pentru calificarea în producție, instituirea unei curatele, sau menținerea sub supraveghere, pentru evitarea recidivei. Pentru zilele următoare, pe agenda de lucru a acestui colectiv se află — la capitolul „urgențe“ — încheierea acțiunii de depistare, împreună cu medicul psihiatru, copiilor considerați inapți pentru învățămîntul de cultură generală, și care urmează să fie îndrumați spre școlile speciale existente în țară. TRAGERE SPECIALĂ LOTO O nouă Tragere specială Lotol oferind numeroase și tentante premii în autoturisme, excursii și bani, anunță pentru data de 27 martie a.c. Administrația de stat Loto- Pronosport. Nu ocoliți șansele care vă sînt oferite cu acest prilej pentru cîștigarea unui autoturism „Dacia 1300" sau „Skoda S100", a unor excursii de 8 zile în Turcia (cu Schimb de experiență Programat inițial pentru data de 17 martie, dar amînat din cauza înzăpezirilor de la sfîrșitul săptămînii trecute, schimbul de experiență pentru profesorii maiștri din județ — organizat de Inspectoratul școlar județean și Casa corpului didactic — varautocarul, sau a unui premiu în bani de valoare fixă ori variabilă, în schimbul participării la această tragere pe bilete de 2, 5 sau 15 lei varianta. Rețineți că se vor efectua 5 extrageri (în trei faze), fiind extrase în total 36 de numere și atribuindu-se 25 de categorii de premii, iar ultima zi de procurare a biletelor este luni, 26 martie. între profesorii maiștri vea loc mîine, după programul deja anunțat : lecții deschise în atelierele profilate pe tîmplărie, croitorie și electrotehnică, expunere pe tema „Metode de lucru în desfășurarea instruirii practice în procesul de producție" și un colocviu de închidere. SCRISORI PE ADRESA REDACȚIEI Maria Dascălu — Dumbrava; Gheorghe Posmoșanu — Tîrgu Neamț ; Mihai Dirloman — Bodești; Ion Socol — București; I. Stingu — Buhuși ; Gheorghe V. Bortă — Zănești ; Petru Iliescu — Săvinești ; Ioana I. Toleucă — Luminiș ; Vasile Dobocian — Rediu ; Ion Ispas — — Piatra Neamț ; Ion P. Vasi-RUBRICA REALIZATO lică — Valea Seaca ; Ileana Roșca — Tîrgu Neamț ; Gheorghe Dumitroaia — Boiștea; Mariana M. Diaconu — Reștii Noi ; Gheorghe P. Humu- Ujică — Poiana ; Eleonora Gavrilescu — Ceahlău ; Ion V. Bogza — Gherăeștii Noi ; Vasile N. Arsene — Tîrgu Neamț. DE CONSTANTIN BOSTAN AȘTEPTAM COLABORAREA DV. LA ACEASTA RUBRICA LA TELEFON 12586 CURS DE INFORMATICA ! Acționînd în spiritul recentei Plenare a C.C. al P.C.R. I Sa înfăptuim exemplar hotarîrile I Conferinței județene de partid II în pagina a lll-a j leiBiJ