Ceahlăul, aprilie-iunie 1974 (Anul 7, nr. 1895-1931)

1974-04-16 / nr. 1907

BIBLIOTECA CENTRALĂ UNIVERSITARA ,M. EMINESCU* IA$I Ședința Comitetului Executiv al C. C. al P. C. R. In ziua de 15 aprilie 1974 a avut loc ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prezidată de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român. Comitetul Executiv a luat în discuție și a aprobat proiectul statutului disciplinar al lucrătorilor din unitățile sistemului energetic național, care are ca scop întărirea ordinii, disciplinei răspunderii în îndeplinirea sarciniși lor de către personalul de exploatare, întreținere și reparații în vederea creșterii siguranței in funcționarea sistemului energetic național. Comitetul Executiv a stabilit să se aducă unele îmbunătățiri proiectului de statut și să fie supus spre aprobare Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. In aplicarea legii cu privire regimul prețurilor și tarifelor, Commitetul Executiv a aprobat propunerile guvernului privind limitele maxime de prețuri și tarife pentru grupele și subgrupele de produse și servicii din nomenclatura ministerelor, celorlalte organe centrale și ale comitetelor executive ale consiliilor populare județene și al municipiului București, stabilind, totodată, să se ia toate măsurile pentru ca legea să fie respectată cu strictețe de către toate ministerele și unitățile economice. In cadrul ședinței, Comitetul Executiv a stabilit ca Ministerul Finanțelor, Banca Națională, toate băncile și organele financiare să acționeze cu fermitate pentru aplicarea întocmai a legii finanțelor, pentru a se evita imobilizarea mijloacelor circulante, pentru îmbunătățirea generală a activității economico-financiare a tuturor unităților economice. Ministerele, împreună cu organele bancare sunt datoare să analizeze cu operativitate și spirit de exigență situația fiecărei întreprinderi ale cărei rezultate financiare sunt nesatisfăcătoare, să cerceteze cauzele reale ale acestei situații și să stabilească măsurile concrete ce se impun pentru îmbunătățirea activității economice a unităților respective. Comitetul Executiv a rezolvat, de asemenea, unele probleme ale activității curente. In cinstea zilei de 1 Mai Entuziastă întrecere pentru îndeplinirea CINCINALUL ÎNAINTE DE TERMEN 91 100 MILIOANE LEI acesta este angajamentul chimiștilor săvineșteni stabilit după o minuțioasă analiză a posibilităților de care dispun lipsa unor materii prime și anumite deficiențe în organizarea activității au făcut ca, în trimestru I al anului curent, munca chimiștilor de la C.F.S. Săvinești să nu se desfășoare cu randamentul dorit. Drept consecință, în care ne referim, la perioada la producția globală și marfă s-au înregistrat serioase restante, ceea ce, se înțelege, a influențat nefavorabil și situația altor indicatori de plan. Urmările ne apar și mai clare, dacă adăugăm că rezultatele slabe ale colectivului de aici și-au spus cuvîntul și asupra bilanțului general al industriei județului. Un colectiv cu care altă dată ne mîndream, care in nenumărate rînduri și-a evidențiat o înaltă competentă și o susținută hărnicie, se vede acum caracterizat in niște termeni cu care nu s-a mai întîlnit nici o dată pe parcursul existentei sale. Desigur, în legătură cu aceasta se impun mai multe întrebări, la loc de frunte situindu-se insă una singură : puteau ei să fie preintîmpinați factorii perturbatori, care au acționat asupra activității chimiștilor de la Săvinești în primele trei luni ale anului? Dacă în ceea ce privește asigurarea cu materii prime răspunsul este negativ, deși dacă și nu această direcție s-ar fi acționat cu mai multă insistență, cu siguranță, situația ar fi fost cu totul alta, nu aceeași afirmație trebuie să o facem atunci când aducem in discuție deficiențele organizatorice. Dar lucrurile s-au petrecut așa cum s-au petrecut și important este la ora actuală nu a tit analiza cauzelor care s-au manifestat, am văzut că acestea se cunosc, ci mai ales găsirea acelor soluții care să determine, în continuare, revirimentul întregii activități. Iată de ce, o recentă ședință comună a comitetului de partid și a comitetului oamenilor muncii care a avut loc la CFS Săvinești și in care s-au căutat măsuri nu numai pentru recuperarea restantelor, ci și pentru realizarea unui mobilizator angajament, o considerăm cit se poate de oportună. Au fost trecute in revistă rezultatele necorespunzătoare de pina acum și in legătură cu acestea, la toti cei care au luat cuvîntul, regretul era evident. Dar cum numai cu regrete se știe că, oricit s-ar dori, o situație nu poate fi schimbată, l-au investigat pe Vasile GALAVAN (Continuate In pag. a t-a) Grupul de șantiere pentru construcții forestiere Lucrări in avans față de grafice In perioada care a trecut din acest an colectivul Grupului de șantiere pentru construcții forestiere din Piatra Neamț a obținut rezultate deosebite. Ca urmare a bunei organizări a muncii pe șantiere, constructorii unității noastre și-au depășit sarcinile valorice de plan cu peste 3,5 milioane lei. De remarcat este faptul că in această perioadă au fost recepționate și date în folosință beneficiarilor, cu trei luni mai devreme, mai bine de 4 km drumuri forestiere. Pînă la sfîrșitul acestei luni, vor mai fi recepționați și predați alți 10 km drum, in avans cu două luni fată de termene. Rezultate deosebite obțin constructorii noștri și pe șantierele industriale. Se remarcă in acest sens activitatea de dezvoltare a capacităților de producție la fabricile „Zorile noi" și „Comuna din Paris" din Piatra Neamț. La fabrica de produse ceramice, spre exemplu, datorită ritmului accelerat de lucru, constructorii au Înregistrat, deja un substanțial avans, fiind hotărîți să termine lucrările de construcții cu cel puțin trei luni mai devreme. Este dorință, dar și un angajament al colectivului nostru luat in cinstea aniversării a trei decenii de la Eliberarea patriei și Congresului al Xl-lea al partidului, angajament care prinde contur faptic. Petre COHAL, șef birou plan Mișcarea de inovații, în sprijinul producției In activitatea susținută pe care lucrătorii Întreprinderii pentru materiale de construcții Roman o desfășoară pentru sporirea continuă a producției, un loc de seamă si ocupă și mișcarea de inovații. Concomitent cu aplicarea in producție a celor înregistrate pe parcursul anului trecut, in această perioadă se fac toate pregările pentru includerea în circuitul economic uneia dintre propunerile de inovații care vizează , in mod deosebit, creșterea productivității muncii. Este vorba de aplicarea „sistemului pentru transportat oțel-beton și bare lungi din depozite la locul de debitare". Autorii propunerii de inovații sunt lăcătușul Gheorghe Barcan, mecanicul Laurențiu Caraiman, maistrul C. , Lipșa și tehniciană Ana Pitner. Din rezultatele obținute până acum se constată că pentru efectuarea operațiunilor de transport a oțelului-beton și a barelor lungi prin noul procedeu se face o însemnată economie de forță de muncă, dindu-se posibilitatea ca o parte din lucrătorii ce efectuau înainte aceste operații să fie dirijați către alte sectoare de producție. # Tovarășul Nicolae Ceaușescu a primit pe președintele Agenției pentru energia atomică a Canadei Președintele Republicii Socialiste România, tovarășul Nicolae Ceaușescu, a primit, la 15 aprilie, pe J. L. Gray, președintele Agenției pentru energia atomică a Canadei, care face o vizită în țara noastră. La întrevedere au participat tovarășii Gheorghe Oprea, prim-ministru al guvernului, viceși Constantin Băbălău, ministrul energiei electrice. Președintele Nicolae Ceaușescu s-a întreținut cu oaspetele asupra unor probleme privind țarea româno-canadiană în colabodomeniul aplicațiilor pașnice ale tehnicilor nucleare. Întrevederea s-a desfășurat intr-o atmosferă cordială. DEZBATERI RECAPITULATIVE IN INVATAMINTUL POLITICOIDEOLOGIC DE LA SATE în prezent, potrivit instrucțiunilor secretariatului CC al PCR, în Invățămîntul politicoideologic de la sate se desfășoară dezbaterile recapitulative. Convorbirile finale se vor desfășura în cadrul a două ședințe a fiecărui curs de invățămint. .Din punct de vedere metodologic, se recomandă ca în toate cursurile învățămîntului de partid să se dezbată convorbire recapitulativă între documentele Conferinței pe țară a cadrelor de conducere din unitățile agricole, in strînsă legătură cu sarcinile reieșite din tezele CC al PCR pentru sărbătorirea celei de XXX-a aniversări a Eliberării patriei, a documentelor elaborate de Plenara CC al PCR din luna martie ac. și Sesiunea Marii Adunări Nationale, urmînd ca in cea de-a doua convorbire — in conformitate cu problematica și profilul fiecărei forme de învățămînt — să se dezbată teme care prezintă cea mai mare importanță pentru colectivele din unitățile agricole și satele de munte. Astfel, din multitudinea problemelor incluse în tematica anului de învățămint politicoideologic , și parcurse pînă acum pot fi alese pentru doua convorbire , la cursurile din care se studiază istoria PCR și a mișcării muncitorești din România — „Actul de la 23 August 1944 — confirmare grăitoare a aplicării creatoare de către PCR a marxism-leninismului la condițiile concrete, ale României. Semnificația istorică a insurecției naționale antifasciste armate pentru evoluția României pe drumul socialismului" la cursurile în care se studiază Statutul PCR — „Răspunderea comitetelor de partid și a consiliilor populare pentru întreaga activitate pe teritoriul comuneij exercitarea dreptului de control al organizațiilor de partid asupra tuturor unităților economice, organizațiilor de masă și obștești și a instituțiilor din comună și la cursurile de studiere a problemelor făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate — „perfecționarea cadrului organizatoric al democrației socialiste, raportul dintre adîncirea democrației și întărirea legalității, dintre democrația de partid și de stat", la cursurile de studiere a problemelor de educație moralcetățenească — "întărirea și dezvoltarea proprietății socialiste —îndatorire moral-cetățenească fundamentală, creșterea responsabilității oamenilor muncii în dubla lor calitate de producători și proprietari (Continuate Inpag. alla) In pagina a IV-a w^m.... _________ Silmwidlyne B Dezbateri în Adunarea Generală a ONU B Situația din Niger , Anglia: Mitingul pentru înfăptuirea neîntîrziată a dezarmării nucleare B Faptul divers pe glob B Scurte știri In pagina a lll-a Curier Printr-o mai largă concentrare de forțe Să continue semănatul culturilor și pregătirea patului germinativ SLKTM« Pregătirea insâmînțării porumbului De sîmbătă și pînă luni dimineața, precipitațiile căzute Însumează 5,4 litri pe metru pătrat in zona Roman, 4,8 litri în zona Piatra Neamț și 3,1 litri in zona Tîrgu Neamț. Deși modeste, aceste precipitații schimbă întrucâtva starea de lucruri din agricultură, creind atât condiții pentru răsăritul semințelor încorporate în sol, cit și posibilități mai bune de pregătire a patului germinativ. Apare așadar, ca necesară urgentarea ritmului de lucru. Amintim că pînă la ora actuală, așa cum reiese din situația operativă a Direcției generale agricole, s-au însămințat 26.524 ha cu culturi din prima epocă 4641 ha cu cartofi. Au mai răsimas deci, de însămințat aproape 4500 ha culturi din prima epocă și de plantat circa 500 ha cu cartofi, lucrări care trebuie neapărat finalizate în săptămîna aceasta. Amintim că mai există unele restanțe la însămînțarea florii soarelui și sfeclei de zahăr, restante care sînt însă neglijabile. De acum, principala grijă a lucrătorilor de pe ogoare trebuie s-o constituie pregătirea patului germinativ pentru însămînțarea porumbului. E drept, s-au făcut și pînă acum eforturi în această direcție, dovadă că o suprafață de aproape 70.000 ha a fost grăpată și discuită (din care o dinparte a fost deja însămînțată). Pregătirea pentru însămînțarea porumbului presupune însă efectuarea de lucrări in continuare. In momentul de față, 15.000 ha sînt complet pregătite. Din acestea, circa 5.000 ha vor fi insămînțate, cu in, cînepă și seminte semincere, diferența fie 10.000 ha rămînînd pentru cultura porumbului. Avem deci un front de lucru deja pregătit, dar el trebuie extins. Suprafețe mai mari pregătite se află la CAP Bălănești, Birgăoani, Căciulești, Costișa și în alte unități. Aceste exemple pozitive trebuie să mobilizeze la noi eforturi, dat fiind că lipsa umidității din sol presupune efectuarea de lucrări repetate, care cer timp mult. Se recomandă specialiștilor să urmărească dinamica temperaturii și umidității din sol și să înceapă semănatul porumbului numai cînd sînt întrunite condiții sigure și favorabile. # Pentru săptămina aceasta, DIRECȚIA GENERALĂ AGRICOLĂ recomandă : f)j Concretizarea măsurilor stabilite pentru trecerea la funcționarea in două schimburi a tuturor instalațiilor de irigare, astfel incit să se realizeze viteza zilnică pe județ. Să se depisteze noi suprafețe ce se pot iriga și noi surse de apă. Pentru a nu se epuiza rezervele de apă, să se folosească norme de udare moderate, asigurîndu-se astfel irigarea unor suprafețe cit mai mari. Vor avea prioritate udările la pomi și in vii, avîndu-se in vedere cu deosebire livezile tinere. Udări să se facă nu numai în perimetrele CAP, ci și în livezile și viile din zona necooperativizată folosindu-se in acest scop butoaie, cisterne etc. Pe terenurile pe care se vor cultiva legume tirzii, acolo unde există perspectiva epuizării rezervelor de apă, să se facă de pe acum udări de aprovizionare.g Să se inițieze acțiuni de prospectare a stadiului de vegetație la trifoliene, care au avut mai mult de suferit datorită înghețului din iarnă. tn funcție de constatările comisiilor alcătuite în acest scop, se vor stabili destinațiile culturilor respective , cele cu o densitate de 45—50 la sută vor putea fi păstrate pentru prima coasă, cele cu sub 30 la sută vor putea fi folosite ca pășuni, urmînd ca ulterior să fie însămânțate cu furaje. Și Este necesar să se facă analiza stadiului de vegetație a culturilor păioase de toamnă și să se opereze încadrarea suprafețelor pe densități, conform indicațiilor date anterior. In mod simultan, să se determine procentul de buruieni la unitatea de suprafață, in scopul stabilirii de măsuri și, implicit, a ordinii de erbicidare. In această săptămînă este absolut necesar să se încheie plantatul cartofilor. Trebuie să se respecte atât densitatea de semănare, cât și suprafețele planificate. Unitățile cărora nu le este suficientă sămința, sunt datoare să-și completeze deficitul prin procurări de la ILF. In pag, a H-a Corespondenții voluntari ne transmit: Televiziunea un prețios sprijin al școlii In pag, a Hl~a OGKDOQ