Ceahlăul, aprilie-iunie 1974 (Anul 7, nr. 1895-1931)

1974-04-18 / nr. 1909

ANUL VII, NI. 1.909 JOI, 18 APRILIE 1974 4 PAGINI — 30 BANI] In cinstea zilei de 1 Mai Entuziastă întrecere pentru îndeplinirea angajamentului CINCINALUL ÎNAINTE DE TERMEN ENERGIA utilizata cu maximă eficientă O cerință de prim ordin pentru dezvoltarea in ritm rapid a întregii economii naționale o constituie folosirea chibzuită a materiilor prime și materialelor. Transformarea lor în produse finite, cu un înalt grad de folosință presupune, de asemenea, și folosirea unor importante cantități de combustibil și energie electrică. Conștienți de faptul că stă în sarcina și în puterea fiecăruia de a căuta și descoperi toate resursele interne de care dispun, prin care se pot obține economii însemnate, salurații din cadrul întreprinderii de hârtie și cartoane „Comuna din Paris" au avut în atenție reducerea continuă a cheltuielilor de producție. Rezultatele obținute demonstrează faptul că au fost luate măsuri care să permită aplicarea în producție a cercetării științifice, introducerea progresului tehnic. S-a insistat pentru creșterea productivității muncii, pentru gospodărirea eficientă a fondurilor productive. Toate acestea au avut ca efect, cum era și firesc, reducerea substanțială a cheltuielilor la mia de lei producție marfă. Anul trecut, spre exemplu, reducerea a fost de 19,90 lei, ceea ce a reprezentat o economie totală de 1.891.000 lei. Și in primul trimestru al anului în curs, cheltuielile la o mie de lei au continuat să scadă. Desigur, aceste economii se datoresc, în mare parte, unei mai bune organizări a muncii, concretizată in urmărirea cu atenție a procesului tehnologic din fiecare secție și sector, întreținerea corespunzătoare a utilajelor și exploatarea lor la parametri optimi. Rezultatele au fost pe măsura eforturilor depuse. Cel mai concludent exemplu îl constituie faptul că sarcinile primului trimestru au fost îndeplinite cu patru zile mai devreme, creîndu-se astfel posibilități certe pentru ca in intervalul ciștigat în Ion DRAGOS (Continuare In pag. a tll-a) ÎNTREPRINDEREA de VOIVAT1R TIRGU NEAMȚ O susținută activitate pentru realizarea exemplară a sarcinilor de plan și angajamentelor asumate în întrecerea socialistă pentru acest an se desfășoară și in cadrul întreprinderii de volvatir de la Tîrgu Neamț. Măsurile luate de conducerea întreprinderii își dovedesc din plin eficiența prin importante sporuri de producție. Astfel, în perioada de la începutul acestui an și pînă acum, harnicul nostru colectiv a înscris pe graficul întrecerii o depășire de 3 milioane lei la producția marfă. Sporul valoric se regăsește într-o producție suplimentară de peste 21.000 m.p. țesături. ing. Floarea BUDUȘANU corespondent Peste plan 3 milioane lei Succese care ne obliga Capitolul realizări suplimentare consemnează, la întreprinderea mecanică Roman, după perioada parcursă din acest al IV-lea an al cincinalului, 46,9 la sută la piese de schimb tractor, 82,4 la piese schimb mașini unelte, 8,5 la sută la piese turnate din fontă. De menționat că ritmurile înalte atinse in producție la aceste repere includ și îmbunătățirea calității produselor. In această perioadă s-a acționat cu forte sporite și la autoutilări, sector în care am înregistrat cea mai mare depășire — 164,6 la sută. Aceste succese se adaugă altora, între care, la loc de cinste, se află, după cum relatam zilele trecute, realizarea exemplară a planului de strunguri Carusel, în luna martie din ei peste plan 6 strunguri. Sunt succese care atestă potentele colectivului nostru și care ne obligă la mai mult, astfel ca bilanțurile noastre viitoare să fie bogate în toate privințele. Ilie OSTACE, corespondent înalte distincții acordate întreprinderii județene de gospodărie comunală și locativă în cadrul unei ședințe festive, care a Piatra Neamț, avut loc aseară la Întreprinderea județeană de gospodărie comunală și locativă a primit importante distincții : Titlul două și diploma de Întreprindere evidențiată în întrecerea socialistă pe ramură și Diploma de onoare pentru activitatea de transport orășenesc, pentru obținerea celor mai bune rezultate in folosirea mașinilor și utilajelor pe anul 1973. In prezenta fruntașilor întreprinderii din toate cele patru centre urbane ale județului, reprezentanții Uniunii sindicatelor din instituțiile administrative de stat și consiliile populare, ai Comitetului pentru problemele consiliilor populare — care au lumînat cele două diplome — precum și ai organelor locale au felicitat călduros întregul colectiv de muncitori, tehnicieni, ingineri și funcționari pentru activitatea fructuoasă depusă în anul trecut și în primul mrimstru din acest an. Astfel, planul de producție Pe 1973 a fost realizat, cu 16 zile mai devreme, beneficiile peste plan au depășit 1 milion lei, inițiativa de economisire s-a soldat cu peste 300.000 litri benzină. In 1974, întreprinderea s-a angajat presteze suplimentar servicii să în valoare de 5 milioane lei. Primul trimestru a fost încheiat cu 5 zile mai devreme, obținindu-se deja un sport de servicii de 1.763.000 lei. Se consolidează, așadar, premisele de devansare a sarcinilor actualului cincinal. CONFERINȚA JUDEȚEANĂ A INGINERILOR ȘI TEHNICIENILOR Ieri, la Casa de cultură a sindicatelor din municipiul Piatra Neamț, s-au desfășurat lucrările Conferinței județene a inginerilor și tehnicienilor. Ordinea de zi a cuprins prezentarea dării de seamă asupra activității comisiei județene de la alegerile precedente și pînă în prezent, alegerea comisiei județene a inginerilor și tehnicienilor. Conferința a luat in dezbatere și principalele măsuri pentru îndeplinirea planului de stat, amplul plan de măsuri adoptat vizînd creșterea substanțială a aportului inginerilor și tehnicienilor din județul nostru la îndeplinirea înaltelor deziderate economice puse în față de partid și de stat, la conectarea mai viguroasă a contribuției lor la puternicul avînt în munca pentru înfăptuirea mai devreme a prevederilor actualului cincinal. n pagina a Xl-a Vînairea de autoturisme ,,, Dacia 1300cccu plata forate ic#NT&Al*A a în pag. a IV-a Deschiderea Consfătuirii Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU Consfătuirea Comitetului participă la Politic Consultativ al statelor din cadrul Tratatului de la Varșovia PLECAREA DIN CAPITALA Miercuri dimineața, tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, a plecat spre capitala RP Polone, pentru lua parte la Consfătuirea Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia. Tovarășul Nicolae Ceaușescu este însoțit de tovarășii Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-ministru al guvernului, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R., și George Macovescu, ministrul afacerilor externe. La plecare, pe aeroportul Băneasa, erau prezenți tovarășii Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănulache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ilie Verdeț, Ștefan Voitec, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Ioniță, Ion Pătan, precum membri ai C.C. al P.C.R., ai Consisiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai instituțiilor centrale și organizațiilor obștești, generali. Au fost de față Wladyslaw Wojtasik, ambasadorul RP Polone la București, și membri ai ambasadei. SOSIREA LA VARȘOVIA Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, a sosit, miercuri la amiază, la Varșovia. Pe aeroportul Okencie, tovarășul Nicolae Ceaușescu și persoanele oficiale care îl însoțesc au fost salutați de tovarășii Edward Gierek, prim-secretar al CC al PMUP, Henryk Jablonski, președintele Consiliului de Stat al RP Polone, Piotr Jaroszewicz, președintele Consiliului de Miniștri, Stanislaw Gucwa, mareșalul Seimului, de alți conducători de partid și de stat polonezi. Pe aeroport, se aflau ambasadorul Republicii Socialiste România la Varșovia, Aurel Duca, membri ai ambasadei. Tovarășului Nicolae Ceaușescu i-au fost înmînate buchete de flori. URGENT IN LEGUMICULTURA ■ Protejarea culturilor de îngh susținută sezon Continuarea a lucrărilor Temperatura scăzută din ultimele zile îi pune pe lucrătorii din legumicultura într-o situație dificilă atît in ceea ce privește întreținerea răsadurilor cit și protejarea lor contra frigului. Cu toate acestea, în răsadnițe se lucrează intens. Iată doar citeva din lucrările la zi cărora legumicultorii le acordă o mare atenție. Este vorba de plivitul de buruieni, udatul răsadurilor, stimularea cu îngrășăminte chimice, ventilarea in zilele cu soare și repicatul. De asemenea, se verifică modul de asigurare cu răsaduri, stabilindu-se corect densitatea plantelor la m.p. Tot acum se face prășitul la ceapă verde și salată, precum și răritul la salată, iar acolo unde culturile sunt răsărite neuniform, rărirea se face însoțită de plantarea în golurile existente a răsadurilor din răsadnițe, rămase de la repicat. Din cele relatate de Ovidiu Ozarchievici, inginer șef la I.L.F. Neamț, reiese că multe unități agricole nu și-au îndeplinit planul privind executarea la timp a acestor lucrări. In acest sens, putem aminti CAP Dochia, care este în restantă cu semănatul roșiilor în cîmp, CAP Horia cu plantatul verzii timpurii, iar CAP Gherăești, nici nu a început plantatul verzei. In ceea ce privește repicatul culturilor sînt destul de în urmă cooperativele agricole de producție : Costișa, Podoleni, Păstrăveni, Mărgineni, Dragomirești, Talpa, Buruenești, Doljești, Ion Ceangă, Sagna, Săbăoani și Timișești. Pe măsură ce timpul se îmbunătățește, unitățile respective trebuie să execute din plin repicatul. Pentru urgentarea repicatului, vor trebui folosiți la maximum cei circa 5.000 m.p. răsadnițe care au fost cultivate cu culturi forțate. Acolo unde lucrările au fost bine organizate, iar specialiștii acordă o mare a Constantin BUDUROI (Continuare In pag. a Al~a) /Tieri a avut loc la Piatra Neamț Sesiunea de comunicări și referate . „Pionieria treaptă a integrării sociale a tinerei generații" Ieri s-au desfășurat lucrările sesiunii de comunicări și referate pe tema „Pionieria, treaptă a integrării sociale a tinerei generații", sesiune organizată de Consiliul județean Neamț al Organizației pionierilor in colaborare cu Inspectoratul școlar județean și Casa corpului didactic și dedicată celei de a XXX-a aniversări a eliberării patriei, Congresului al XI-lea al partidului și împlinirii unui sfert de veac de la înființarea primelor detașamente de pionieri. La lucrările sesiunii au participat, alături de secretari ai organizațiilor de partid din școli, comandanți-instructori de unități și detașamente, președinți ai consiliilor comunale, orășenești și municipale ale Organizației pionierilor, directori de școli, conducători de cercuri, formații și sportiv-turistice din artistice unele școli ale județului, cadre didactice care predau la casele pionierilor, inspectori școlari și activiști ai Consiliului județean Neamț al Organizației pionierilor, reprezentanți ai Consiliului National al Organizației pionierilor, invitat din alte județe ale țării. In deschiderea lucrărilor au luat cuvîntul tovarășii Nicolae Acrîșmăriței, secretar al mitetului județean Neamț Coal P.C.R. și Virgiliu Radusian, președintele Consiliului Național al Organizației pionierilor, adjunct al ministrului educației și învățămîntului, care, au apreciat preocuparea Consiliului județean , al Organizației pionierilor, a celorlalți factori educaționali din județ de a găsi noi căi, metode și mijloace în scopul perfecționării continue a muncii cu pionierii. Comunicările prezentate în ședința plenară s-au referit pe larg la condițiile de integrare socială a copiilor prin organizația de pionieri la cadrul pe care-l oferă pionieria, in vederea pregătirii pentru viată a acestora. In centrul dezbaterilor au stat sarcinile concrete ce revin organizației de pionieri pentru înfăptuirea cu succes a hotărîrilor trasate de recentele documente de partid și de stat privind dezvoltarea și perfecționarea învățămîntului în patria noastră. După amiază, pe secții, au fost analizate bazele teoretice ale pregătirii pentru muncă și viață în pionierie, condiții și modalități psiho-pedagogice de integrare socială, experimente, experiențe și acțiuni privind integrarea socială a copiilor, metodica activităților pionierești. Din experiența organizațiilor Frontului Unității Socialiste Cunoașterea temeinică a realității, fundamentul unor acțiuni eficiente ♦ 1 * * Actionind in lumina programului stabilit de Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român și Conferința Națională din iulie 1972, Consiliul municipal Piatra Neamț al Frontului Unității Socialiste își orientează întreaga muncă spre coordonarea activității organizațiilor componente, în vederea înfăptuirii politicii partidului, pentru mobilizarea maselor largi de oameni la realizarea programului de dezvoltare economică și socială a țării, de perfecționare a vieții sociale și de adîncire a democrației socialiste, pentru educarea socialistă a maselor. Acționind în acest fel, încă de la constituirea sa, Consiliul municipal Piatra Neamț al Frontului organizațiile Unității Socialiste, componente, au militat în permanența pentru folosirea deplină a mijloacelor fixe ale întreprinderilor, îmbunătățirea continuă a calității produselor, creșterea productivității muncii, reducerea costurilor de producție, îndeplinirea sarcinilor de export, realizarea obiectivelor de investiții, atingerea parametrilor de proiect înainte de a termen și reducerea continuă consumurilor de combustibil și energie electrică. Sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, periodic, au fost organizate întîlniri de lucru cu conducătorii unităților economice și activul obștesc, în cadrul cărora s-au examinat rezultatele obținute, neajunsurile manifestate, precum și concluziile unor studii economice privind posibilitățile de depășire a indicatorilor de plan, valorificarea superioară a rezerevelor interne, stabilindu-se totodată măsuri concrete de creștere continuă a activității economice. In urma unor astfel de consultări, au ieșit în evidență importante rezerve care pot asigura unde Vasile BALAN, președintele Consiliului municipal Piatra Neamț al Frontului Unității Socialiste plinirea sarcinilor actualului cincinal înainte de termen. Așa, de pildă, la fabrica „8 Martie" rezervele evidențiate asigură realizarea cincinalului in patru ani și două luni, la Șantierul nr. 1 construcții, în 4 ani ș.a.m.d. Consiliul municipal al Frontului Unității Socialiste a situat în centrul preocupărilor sale și problema aprovizionării populației și a servirii acesteia prin unitățile comerciale. Merită a fi evidențiată practica încetățenită în activitatea noastră ca, aproape zilnic, să efectuăm controale și vizite în unitățile de desfacere și la depozite, să organizăm, decadat ori bilunar, întîlniri de lucru cu conducerile organizațiilor comerciale, toate acestea finalizînd-se cu propuneri și măsuri concrete, aplicabile în cel mai scurt timp. Aceeași receptivitate o manifestăm fată de propunerile referitoare la continua îmbunătățire a bazei materiale a unităților comerciale. Desigur, nu putem spune că am făcut totul, în acest sector de activitate manifestîndu-se încă unele neajunsuri. Dar, avînd permanent în atenție sarcinile reieșite din hotărîrile organelor de partid centrale și locale, ale ședințelor de birou și ale secretariatului Comitetului municipal de partid, ne preocupăm continuu de îmbunătățirea aprovizionării populației, de diversificarea și ridicarea nivelului calitativ al serviciilor, combaterea neglijentei și a manifestărilor care afectează interesele populației sau care aduc prejudicii avutului obștesc. Acordăm, de asemenea, un sprijin susținut conducerilor organizațiilor comerciale, ajutîndu-le să promoveze cu mai mult curaj noul, să dea dovadă de mai multă receptivitate și să stimuleze inițiativele valoroase menite să îmbunătățească sub toate aspectele activitatea comercială. Parte integrantă a amplului program de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate, ridicarea nivelului general al cunoașterii, îmbunătățirea activității politicoideologice și cultural-educative de masă au constituit altă coordonată majoră a muncii desfășurate de Consiliul municipal al Frontului Unității Socialiste, de organizațiile componente și factorii educaționali. Sub conducerea și îndrumarea permanentă a organului municipal de partid, (Continuare în pag. a IIU a) ____......... ............... I