Ceahlăul, aprilie-iunie 1974 (Anul 7, nr. 1895-1931)

1974-04-19 / nr. 1910

ANUL VII, NR. 1.910 VINERI, 19 APRILIE 1974 4 PAGINI — 30 BANI] Deși au căzut precipitații în ultimele zile Preocupările pentru asigurarea apei n-au incetat Mii de ha irigate în sistem sau cu mijloace improvizate, măsuri rapide și eficace pentru folosirea apei din sol , prin lucrări de pregătire a patului germinativ executate la parametrii anilor normali, depistarea tuturor surselor de apă ce pot fi folositepentru reducerea deficitului — iată doar cîteva aspecte din lupta pe care lucrătorii ogoarelor o duc împotriva secetei și trebuie să o continue cu toată hotărîrea, deși în ultimele zile ploile au început să-și facă prezența. Nu se știe dacă vor cădea atut, cit are nevoie pămintul la ora actuală, mult afectat de seceta prelungită. Așa incit lupta pentru apă trebuie continuată. Înființarea, nu de mult, a Comandamentului județean pentru combaterea efectelor secetei, a celor orășenești și comunale reprezintă o nouă fază a acestei lupte prin organizarea de acțiuni ample — la scara întregului județ — acțiuni care vizează mobilizarea tuturor lucrătorilor ogoarelor, a elevilor, militarilor, precum și a unui mare număr de mijloace tehnice care, folosite la capacitatea maximă, vor diminua simțitor efectele lipsei de apă. Imediat după înființare, comandamentele au și trecut la aplicarea in practică a planurilor de măsuri adoptate, in ședințele de constituire. Pentru a vedea ce și-au propus, aceste organisme, cum vor fi duse la îndeplinire măsurile preconizate, am adresat întrebarea : Ce se întreprinde pentru combaterea efectelor secetei în localitatea dumneavoastră? la care au răspuns : Gheorghe Ungureanu, secretar al Comitetului orășenesc de partid Tîrgu Neamț: „Una din primele măsuri luate de comandament, a fost introducerea schimburilor doi și trei la funcționarea sistemului de irigații. Folosirea continuă a acestuia va permite udarea a 10 ha în 24 de ore. Un accent deosebit s-a pus pe depistarea și tuturor surselor de apă folosirea existente Astfel, pe tarlaua Mănești- Blebea, din surse locale se vor iriga 20 ha cartofi din totalul celor 40 ha pe care le are cooperativa agricolă din orașul nostru. Pe aceeași tarla, prin extinderea sistemului de irigații se vor iriga prin inundație 17 ha unde se va semăna porumb. Prin mobilizarea elevilor de la școlile generale nr. 1, 2, 4 și 5, a liceului „Ștefan cel Mare" și Școlii de mecanici agricoli, livada intensivă, care cuprinde 30.000 pomi, nu va cunoaște lipsa apei. De două ori pe săptămînă elevii vor uda cu găleata fiecare puiet. O atenție deosebită se acordă irigării furajelor aparținînd Complexului intercooperatist Tîrgu Neamț. Prin folosirea unor motopompe care trag apă din Ozana se va iriga întreaga suprafața de lucerna din interiorul complexului, 2 ha sfeclă furajeră etc. Pentru valorificarea apei freatică pe tărlaua „Budăi”, vom executa forări iar cu apa rezultată vom uda prin inundare suprafețele învecinate. In fine, subliniez faptul că, in toate întreprinderile orașului se desfășoară o amplă acțiune de depistare a pompelor și altor utilaje care prisosesc și care pot fi folosite la această acțiune. Două asemenea pompe aparținînd fabricii mixte „Ozana" si U.F.E.T. au și fost preluate și instalate la sursa de apă". Ioan Irimia, secretar al Comi(Continuare In pag. a lll a) La S.M.A. Tîrgu Neamț Consfătuirea mecanizatorilor Iefi, la S.M.A. Tîrgu Neamț, a avut loc o consfătuire de lucru la care au participat directorii și contabilii șefi ai stațiunilor de mecanizare din județ, reprezentanți ai Direcției generale agricole, conducerea trustului. . Programul a cuprins vizitarea Secției de mecanizare Bălțătești, unde participanților li s-au prezentat o serie de adaptări efectuate la setul de mașini tractate de tractorul S.M. 445, folosite la lucrările pe terenurile în pantă. In continuare, participanții au asistat la demonstrațiile efectuate pe un set complet de instalații de erbicidare, adaptate de către lucrători din cadrul trustului, apoi le-au fost prezentate finele utilaje, realizate prin autodotare de lucrătorii Centrului de reparații din Neamț, cum ar fi : presa Tîrgu de 200 kg.f. — unică in țară — concepută și realizată in întregime în atelierele centrului, un banc complex de reconditionare a alternatoarelor, cu ajutorul cărora prețul acestor motoare se reduce la mai puțin de jumătate in comparație cu cele procurate din industrie etc. Ultima parte a consfătuirii a fost consacrată analizei rezultatelor obținute de unitățile de mecanizare a agriculturii din județ în primul trimestru al anului și sarcinile care stau în fata mecanizatorilor in condițiile speciale ale acestei primăveri. întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai l. F.E.T. Neamț S-a realizat planul pe primele patru luni Printr-o muncă rodnică și susținută, colectivul Intreprinderii forestiere de exploatare și transport Neamț și-a îndeplinit sarcinile de plan pe primele 4 luni ale anului cu 12 zile mai devreme. Prin aceasta s-a creat posibilitatea ca, pînă la sfîrșitul lunii aprilie, să se realizeze suplimentar o producție în valoare de 37 milioane lei, care se va concretiza în : 40.000 m. c. lemn pentru industrializare, 8000 m.c. cherestea de fag și rășinoase, 2000 m.c. lemn pentru mină, 9.000 m.c. lemn pentru hirtie și celuloză și 2500 m.p. parchete. Succesele se datoresc valorificării superioare și integrale a masei lemnoase, organizării și extinderii muncii în acord global, aplicării unor metode superioare de exploatare a arborilor și folosirii mai eficiente a capacităților de producție. I. Ț. Roman Pentru micșorarea consumurilor energetice In atenția specialiștilor de la I.Ț. Roman se află in această perioadă întocmirea unor studii tehnico-economice care vizează schimbarea sistemului actual de încălzire a spatiilor de producție cu un procedeu modernizat și mai economic. Tema de proiectare .. are in vedere înlocuirea aerotermelor, care pentru încălzirea halelor de producție consumă o mare cantitate de energie, electrică, iar temperatura produsă nu satisface în totalitate cerințele. Studiul prevede folosirea unui sistem de încălzire, cu panouri radiante. In urma aplicării noului sistem de încălzire, se vor obține economii de energie electrică de 450 Mwh pe an, iar temperatura de încălzire va fi in creștere. Intrucît aceeași soluție este adoptată și la noile capacități de producție ale secției de trăgătorie, se fac demersuri pentru schimbarea și la noile investiții a sistemului de încălzire. între evidențiații in „competiția calități“ desfășurată in cadrul Combinatului de lianți și azbociment Bicaz se numără și laboranta Elisabeta Vierui din imaginea noastră. P. ȘIMON J A După încheierea Consfătuirii Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU s-a înapoiat in Capitală Joi noaptea, s-a înapoiat în Capitală tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, care a luat parte, în Capitala R. P. Polone, la Consfătuirea Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia. Tovarășul Nicolae Ceaușescu a fost însoțit de tovarășii Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv al C. C. al P.C.R., primministru al guvernului, Ștefan Andrei, secretar al CC al PCR, George Macovescu, ministrul afacerilor externe. La sosire, pe aeroportul Băneasa, erau prezenți tovarășii Elena Ceaușescu, tovarășii Emil Bodnaraș, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Danulache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Petre Lupu, Ion Gheorghe Maurer, Dumitru Popescu, Gheorghe Radulescu, Leonte Räutu, Gheorghe Stoica, Hie Verdeț, Ștefan Voitec, Constantin Bubălău, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Ion Ioniță, Ion Pătan, precum și membri ai CC al PCR, ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai instituțiilor centrale și organizațiilor obștești, generali. PLECAREA DE LA VARȘOVIA VARȘOVIA clentul Agerpres. 18 . CoresponGh. Ciobanu, transmite La plecarea din capitala Republicii Populare Polone, pe aeroportul Okencie, tovarășul Nicolae Ceaușescu și persoanele oficiale care îi însoțesc au fost salutați de Edward Gierek, primsecretar al CC al PMUP, Henryk Jablonski, președintele Consiliului de Stat, Piotr Jaroszewicz, președintele Consiliului de Miniștri, de membri și membri supleanți ai Biroului Politic, membri ai Secretariatului CC al PMUP , Edward Babiuch, Wojciech Jaruzelski, Wladyslaw Kruczek, Ștefan Olszowskî, Franciszek Szlachcîc, Jan Szydlak, erz Barcikowski, Stanislaw Kazîmi- Kama, Jozef Kempa, Stanislaw Kowalczyk, Jerzy Lukaszewicz, Andrzej Werblan, Rvszard Frelek. Zdzislaw Zandarowski, de mareșalul Seimului, Stanislaw Gucwa, de alte persoane oficiale. Pe aeroport se aflau ambasadorul Republicii Socialiste România la Varșovia, Aurel Duca, membri ai ambasadei. Un grup de tineri au oferit buchete de flori tovarășului Nicolae Ceaușescu. Întîlnirea dintre tovarășul Nicolae Ceaușescu și tovarășul L. I. Brejnev In ziua de 18 aprilie, a avut loc la Varșovia o întîlnire intre tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, și tovarășul Leonid .Hid. Brejnev, secretar general al CC al PCUS. In cursul convorbirii, care s-a desfășurat într-o atmosferă tovărășească, au fost discutate probleme ale relațiilor dintre Republica Socialistă România și Uniunea Sovietică, precum și alte probleme care interesează cele doua țări. Întîlnire româno - polonă După încheierea Consfătuirii Comitetului Politic Consultativ, la Varșovia a avut loc, la 18 aprilie, o întîlnire româno-polonă. Din partea Republicii Socialiste România au participat tovarășii Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, Manea Mănescu, membru al Comitetului Executiv al CC al PCR, prim-ministru al guvernului, Ștefan Andrei, secretar al CC al PCR. Din partea Republicii Populare Polone au participat tovarășii Edward Gierek, prim-secretar al CC al Partidului Muncitoresc Unit Polonez, Henryk Jablonski, membru al Biroului Politic CC al PMUP, președintele Connsiliului de Stat, Piotr Jaroszewicz, membru al Biroului Politic al CC al PMUP, președintele Consiliului de Miniștri. In timpul întâlnirii, care s-a desfășurat într-o atmosferă prietenească, au fost discutate probleme actuale ale dezvoltării continue a relațiilor dintre Republica Socialistă România și Republica Populară Polonă. Ieri a început la Piatra Neamț faza republicană a Festivalului de teatru, poezie patriotică și revoluționară al pionierilor și elevilor PARTID, INIMA TARZI Ieri dimineață, In sunetul trompetelor si tobelor, zece pionieri, purtlnd pancarde pe care erau scrise numele județelor Bacău, Botoșani, Covasna, Galați, Harghita, Iași, Suceava, Vaslui, Vrancea și Neamț, au urcat pe scena Teatrului Tineretului din Piatra Neamț, marcînd astfel deschiderea fazei republicane a Festivalului de teatru, poezie patriotică și revoluționară a Partid, inima țării". Salutînd participanții la această grandioasă manifestare pe care pionierii și elevii țării dedică celei de a XXX-a aniversări a Eliberării patriei de sub dominația fascistă, Congresului al XI-lea al partidului și împlinirii unui sfert de vene de la înființarea primelor detașamente de pionieri din R.S.R., tovarășul Virgiliu Radulian, președintele Consiliului National al Organizației pionierilor, adjunct al ministrului educației și învătămîntului, a arătat că, in marele detașament al pionieriei, Festivalul de teatru, poezie patriotică și revoluționară constituie un remarcabil prilej de exprimare al dragostei și recunoștinței pe care tinerii din școli o poartă partidului, patriei noastre socialiste. . . „Avem astăzi prilejul — spus în numele gazdelor pionieara Adina Grigoraș, să legăm trainice prietenii". Este poate cea mai sinceră și înflăcărată chemare spre explorarea aviztată a luminoaselor ' drumuri,' care stau larg deschise în fata tinerei noastre generații. Și ca o mărturie a participării entuziaste a pionierilor, și școlarilor la viată noastră socială, stau ' spectacolele oferite în prima zi a festivalului. Sute de artiști amatori din școli ale județelor participante au demonstrat simplu, cald, emoționant de simplu și de cald că ei știu să iubeascăși să urască, că știu ce înseamnă o istorie și un prezent, dar, mai ales, au demonstrat că sunt conștienți de marea lor misiune viitoare, misiune pentru care, cu mintea și cu inima se pregătesc încă de pe acum. D. S. în pag. a IV-a COMUNICATUL Consfătuirii Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varșovia La Piatra Neamț CONTROLUL OBȘTESC nu-și desminte învestitura Actionînd cu perseverență in spiritul Legii nr. 6, Comisia municipală de control obștesc din Piatra Neamț organizează cel puțin o dată pe lună vizitarea fiecărei unități de servire publică. In cele ce urmează, sintetizăm rezultatele ultimei acțiuni întreprinse prin unitățile de alimentație publică. Un capitol care a canalizat un mare număr de observații l-a constituit și de astă dată lipsa sistematică din unități a unor produse care de regula se găsesc în depozite. S-a constant astfel că lipsesc diverse articole electrocasnice: băuturile spirtoase la sferturi, berea la sticlă (magazinul cu autoservire nr. 86); diferite sortimente de ciocolată (cofetăria din Săvinești) ; diverse sortimente de băuturi alcoolice (braseria „Lunca Bistriței"), murături, ouă, morcov, (unitatea I.S.F. nr. 106 pătrunjel Dărmănești) ; cartofi vrac, pătrunjel, prune uscate, ceapă (unitatea nr. 4 ) ; ciorapi pentru femei și copii, șosete bărbătești, țigări, diverse produse chimicale (chioșcul nr. 48) ; reșouri aragaz, articole de menaj și electrice, triplu ștechere, comutatoare monofazice, stabilizatoare etc. (magazinul 21 Săvinești). Goluri in aprovizionare au fost înregistrate și la farmacia nr. 14 care nu asigură desfacerea unor medicamente din producția indigenă — cavit, bergofen, drageuri, fenogal, oasenil, fenilbutazon,ultralon, vată etc precum și la librăria nr. 2 unde lipsesc o serie de articole precum: hirtie creponată, carpete, mape plicuri, serviete, mape, saci din hirtie și plastic etc. Cauza principală a unor asemenea neajunsuri constă în slaba preocupare a gestionarilor pentru cunoașterea exactă a structurii fondului de marfă existent în unitate, pentru reținerea cererii de consum și, pe aceste baze, a întocmirii corecte a notelor de comandă. Un exemplu tipic în această direcție ni-1 oferă gestionarul de la chioșcul alimentar din Săvinești care n-a mai întocmit o notă de comandă de pe 5 ianuarie a.c. Slabă preocupare se manifestă din partea șefilor de unități pentru recepționarea corespunzătoare a magazinei produselor ce intră în Din acest motiv, la alimentara nr. 86 unele mărfuri nu corespund calității afișate, la magazinul Agrocoop din Săvinești sunt prezentate spre desfacere produse alterate, iar la magazinul nr. 20, gestionat de Georgeta Sava, sunt expuse mai multe specialități de ciocolată și bomboane cu termenul de garanție expirat, situație întilnită, de altfel, și la magazinul nr. 2 Eugen HAGIU, președintele Comisiei municipale Piatra Neamț pentru coordonarea și îndrumarea controlului obștesc (Continuare în pag. a H-a)