Constructorul, iulie 1971 (Anul 23, nr. 27-31)

1971-07-24 / nr. 30

IT vom înfăptui neabătut I DE EDUCAȚIE COMUNISTĂ HABODAT DE SECRETARUL GENERAL AL PARTIDULUI Telegrame adresate C.C. al P.C.R., tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Alături de întregul popor, comuniștii și ceilalți salariați din ramura construcțiilor industriale au primit cu deosebit interes și satisfacție propunerile de măsuri prezentate de dv. în ședința Comitetului Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, privind îmbunătățirea activității politico-ideologice, de educare marxist-leninistă a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii din patria noastră și au dat o înaltă prețuire expunerii de o excepțională însemnătate, strălucitului program de acțiune pentru dezvoltarea conștiinței socialiste, revoluționare, de ridicare la un înalt nivel al întregii activități educative din scumpa noastră patrie. Ne exprimăm întreaga noastră adeziune față de aceste documente, în care găsim un izvor nesecat de învățăminte pentru continua îmbunătățire a activității în domeniul muncii politico-educative și de producție. Colegiul Ministerului Construcțiilor Industriale și Comitetul de partid, întrunite în ședință comună, au analizat în spirit critic și autocritic activitatea desfășurată în principalele sectoare ale construcțiilor industriale, preocuparea și contribuția directă , adusă la creșterea conștiinței socialiste, la ridicarea nivelului politico-ideologic al masei de salariați. Au scos în evidență rezultatele pozitive obținute de muncitorii, inginerii și tehnicieni din unitățile aparținînd ministerului nostru, contribuția adusă de institutele de cercetare și proiectare la realizarea unor noi și importante obiective industriale. S-au scos în evidență principalele deficiențe ce au existat în activitatea noastră, în legătură cu respectarea termenelor de punere în funcțiune, a noilor capacități de producție, lipsurile care s-au manifestat pe șantiere în gospodărirea materialelor, folosirea utilajelor, organizarea șantierelor, ca și în disciplina muncii, s-au analizat cauzele acestor lipsuri și s-a elaborat un program concret de măsuri pentru lichidarea acestora. „ Conștienți de îndatoririle ce revin ministerului nostru în cadrul vastului program de industralizare a țării, îndatoriri ce sporesc în raport cu dezvoltarea operei de construire a societății socialiste multilateral dezvoltate, sîntem hotărîți să subordonăm întreaga noastră capacitate și putere de muncă îndeplinirii cu răspundere și simț patriotic a sarcinilor ce ne revin în actualul plan cincinal, să realizăm și să depășim planul de construcții montat pe acest an, să realizăm în trimestrul III 1971, în devans din planul pe trimestrul IV, un număr de 35 capacități de producție. In vederea creșterii calitative a activității noastre, pentru ridicarea productivității muncii, a calității lucrărilor și reducerea consumurilor de materiale, participanții la ședință s-au angajat să revadă și să îmbunătățească programul de autodotare cu utilaje, precum și tehnologiile de execuție, folosind în mai mare măsură munca de concepție proprie a specialiștilor noștri. Exprimînd dragostea vibrantă și întregul nostru atașament față de partid, față de conducerea sa în frunte cu dv., stimate tovarășe secretar general, și profunda recunoștință pentru ajutorul permanent pe care ni-l acordați, ne angajăm să muncim cu toată dăruirea pentru a transpune în viață sarcinile care ne revin pentru îmbunătățirea activității politico-ideologice și de educare marxistleninistă, pentru realizarea obiectivelor importante încredințate de partid. • COLEGIUL COMITETUL DE PARTID MINISTERULUI DIN MINISTERUL CONSTRUCȚIILOR CONSTRUCȚIILOR INDUSTRIALE INDUSTRIALE Mulțumindu-vă pentru spiritul revoluționar cu care vă preocupați de fiecare din laturile vieții sociale, pentru ca România să se dezvolte cît mai armonios pe calea socialismului, ne manifestăm totodată nespusa satisfacție pentru recenta dumneavoastră inițiativă, tovarășe Nicolae Ceaușescu, de îmbunătățire calitativă a muncii politico-ideologice în scopul ridicării conștiinței socialiste a maselor. Sîntem hotărîți să facem totul pentru formarea la studenții noștri, viitori constructori, a conștiinței contribuției lor maxime la propășirea patriei, la cauza fericirii poporului nostru. Vom munci cu abnegație și elan creator la catedre, laboratoare, săli de proiecte, săli de curs, în cămine sau la practica de pe șantiere pentru educarea în continuare a studenților constructori în spiritul responsabilității sociale, pentru făurirea unui om înaintat de tip comunist. Vă asigurăm, tovarășe secretar general, că și pe viitor vom face să crească conștiința noilor detașamente de ingineri și subingineri constructori care-și vor manifesta cu și mai multă abnegație atașamentul față de mărețul program de edificare a socialismului în România. COMITETUL DE PARTID AL INSTITUTULUI DE CONSTRUCȚII BUCUREȘTI La Arad s-a început organizarea de șantier pentru lucrările de construcție a noului combinat de îngrășăminte chimice. In prima etapă din cadrul lucrărilor de bază, Trustului de mecanizare București îi revine sarcina de a executa sistematizarea pe verticală a platformei, lucrare care constă în săparea și evacuarea stratului vegetal (cca. 70 000 mc) și umplutură de pămînt (cca. 245 000 mc). Materialul necesar pentru lucrările de umplutură se transportă de la balastierele și carierele din zonă (Șoimoș, Păuliș, Cicir, Sîmbăteni, Ghioroc). Datorită distanțelor mari de transport (7—26 km) și a volumului important de săpătură (cca. 315 000 mc în lunile august-decembrie a.c.), lucrarea prezintă o dificultate deosebită, fiind necesare concentrarea și pe PE ȘANTIERUL COMBINATULUI DE ÎNGRĂȘĂMINTE CHIMICE DIN ARAD : 315 000 mc de săpături in cinci imiț ierea în lucru a unui important parc de utilaje și mijloace de transport, o capacitate de cca. 7 mc cupă excavatoare, 200 de autobasculante, 10 buldozere etc. In prezent, Stația Cluj T.M.B., prin Secția de utilaje a Arad, a trecut la organizarea acestei lucrări, care urmează a se executa pe bază de contract, la preț de deviz. Avînd în vedere volumul lucrărilor de realizat, mari de transport și distanțele timpul scurt în care trebuie efectuată lucrarea de la Arad, Trustul de mecanizare București acordă o deosebită atenție organizării și desfășurării în condiții optime a lucrărilor de sistematizare pe verticală. In cartierul (,,9 Mai) din Tg. Jiu, constructorii de la I.J.C.M.-Gorj au predat 158 de apartamente , sunt pregătite pentru recepție alte 180. (Z. Podâriță, corespondent) Printre obiectivele recent predate în orașul Pitești de către Trustul de construcții Argeș se numără două complexe de deservire a populației și 470 de apartamente. (Gr. VARABIESCU, corespondent) T.C.I.Pitești a atacat, în zona industrială Găvana din localitate, lucrările unei fabrici de încălțăminte (1 milion perechi/an), care va intra în funcțiune în 1972. Noul obiectiv va avea o suprafață construită de 7 000 mp. (Ion BIZOIU, corespondent) Pe șantierul Combinatului de îngrășăminte chimice de la Slobozia, al T.C.I.—București, lucrările avansează pe un front larg ó . Redacția și administrația : București 62, str. Grădina cu cai nr. 7, sectorul 6, telefon 15.19.21—15.10.92 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! ADUNĂRILE GENERALE ALE SALARIAȚILOR -mijloc eficace de control al maselor asupra producției Peste cîteva zile, în întreprinderile de construcții, în fabrici, în institutele de proiectare și cercetare vor avea loc adunările generale ale salariaților — formă superioară de conducere colectivă a vieții economice a întreprinderilor, manifestare concretă a lărgirii democratismului în toate domeniile vieții economice, politice și spirituale din țara noastră. Manifestîndu-și înalta răspundere patriotică pe care o au, timp de cîteva săptămîni cei 700 000 de lucrători din construcții și industria materialelor de construcții, vor analiza pe larg mersul îndeplinirii indicatorilor de plan pe acest an, a angajamentelor suplimentare asumate în urma chemării Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, a prevederilor din contractul colectiv pe acest an și vor dezbate, totodată, sarcinile de plan pe 1972 și măsurile pentru realizarea acestora. Desfășurîndu-se în condițiile în care întregul popor își exprimă totala adeziune față de programul propus de tovarășul Nicolae Ceaușescu pentru îmbunătățirea activității politico-ideologice de educare marxist-leniniste a membrilor de partid, a tuturor oamenilor muncii, adunărilor generale ale salariaților, constituie un prilej de intensificare a activității de educare a oamenilor muncii, în spiritul cunoașterii și aplicării întocmai a legilor statului, pentru creșterea conștiinței socialiste, de sporire a vigilenței politice și a combativității revoluționare împotriva manifestărilor negative, atitudinii necorespunzătoare față de munca și avutul obștesc. Acest forum de conducere a veții economice din întreprindere trebuie să fie un model de formare a unei puternice opinii de masă împotriva manifestărilor de indolență, superficialitate și indisciplină; să se combată irosirea timpului de lucru, cauzat de proasta organizare a muncii, de incompetența, tendințele de viață ușoară și de căpătuială, să fie cultivat simțul răspunderii și al datoriei față de muncă, față de societatea noastră socialistă. In perioada care a trecut de la instituționalizarea lor, adunările generale ale salariaților, — formă directă, nemijlocită de participare a oamenilor muncii la conducerea și organizarea întregii activități economice a unităților socialiste de stat — și-a dovedit pe deplin viabilitatea s-a cîștigat o bogată experiență pozitivă, s-au făcut însemnați pași înainte pe drumul trasat de partid. Un exemplu concludent ni-1 oferă adunările generale care au avut loc la începutul anului. Avînd un profund caracter de lucru, ele au făcut o analiză profundă a tuturor posibilităților și rezervelor existente în fiecare șantier, în fiecare secție, evidențiind puternicul interes pe care-1 manifestă masele de constructori și de lucrători din industria materialelor de construcții față de bunul mers al întreprinderilor în care lucrează, capacitatea lor creatoare, în dubla lor calitate de proprietari și producători de bunuri, masele de oameni ai muncii de pe șantiere și din fabricile de materiale de construcții au făcut dovada unei înalte conștiințe revoluționare a eroismului și abnegației de care sunt animate, încheind primul semestru al anului cu remarcabile succese. Planul pe Ministerul Construcțiilor Industriale a fost realizat în proporție de 103,6"/», punîndu-se în funcțiune 107 obiective și capacități de producție dintre care 12 în devans — cu termene de punere în funcțiune în semestrul II ; planul de producție pe Ministerul Industriei Materialelor de Construcție a fost realizat în procent de 101,5%, producîndu-se peste prevederi 13,9 mii tone de ciment, 7849 mii bucăți și blocuri ceramice, 173,9 mii mp plăci din azbociment, 13798 mii bucăți blocuri din diverse agregate, 8464 mc prefabricate din beton, 201,9 mii mp geam tras, 1106 mii mp geam laminat și alte produse. Fără să uite a evidenția aceste succese, rod al activității creatoare a colectivelor din întreprinderi, pe cei care au contribuit la obținerea lor și experiența înaintată, adunările generale ale salariaților — începînd cu cele pe șantiere, secții — vor trebui să pună in primul rînd accentul pe neajunsurile ce s-au manifestat în activitatea șantierelor, secțiilor, sectoarelor, întreprinderilor, centralelor, să se arate în mod deschis cauzele lor, felul cum s-au ocupat comite(Continuare în pag. a 3-a) Ministrul industriei materialelor de construcții, Traian Ispas, a inaugurat la începutul acestei săptămîni Expoziția de construcții, structuri, elemente și materiale de construcții pentru mediul rural, organizată în cadrul cooperativei agricole de producție din com. Sinești, jud. Ilfov. Au luat parte tovarășii Gheorghe Petrescu, președintele Uniunii Naționale a Cooperativelor Agricole de Producție, Nicolae Bozdog, ministrul comerțului interior, Enache sirbu, șeful Departamentului Funciare din Ministerul îmbunătățiri Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii ș Apelor, Valeriu Cristescu, adjunct al ministrului industriei materialelor de construcții, Ion Govozdea, vicepreședinte al Comitetului de Stat pentru Economia și Administrația Locală, Ana Toma, vicepreședinte al Uniunii Centrale a Cooperativelor , Meșteșugărești, cadre de conducere și specialiști U.N.C.A.P.. din M.I.M.C.. M.A.I.A.S.A. C. S. E. A. L.. M.C.I.. CENTROCOOP, UCECOM, M.C. Ind., de la consiliile populare județene, din unități de proiectare și de execuție. Ing. Gabriel Purduescu, consilier al ministrului industriei materialelor de construcții a înfățișat succint liniile directoare de dezvoltare a acestor Inaugurarea expoziției de la Sinești ramuri în actualul cincinal, la bfnșitul căruia producția materialelor noi va crește cu 430%, iar a celor tradiționale cu 60% față de nivelul din anul 1970. Prezentarea expoziției fost făcută de către ing. Ion Vasilescu, directorul general al Centralei industriale de prefabricate din beton, care a evidențiat faptul că, pentru a contribui la înfăptuirea programului de dezvoltare a agriculturii și de apropiere treptată a satului de condițiile urbane, colectivele Întreprinderilor centralei vor mări producia elementelor prefabricate pentru construcții industriale și agrozootehnice de la 340 000 mc în acest an, la 640 000 mc în 1975 (la elementele din beton precomprimat, creșterea ,va fi de la 120 000 la 515 000 mc). Exponatele (vezi nr. 23, din 10 tunli a.c., al gazetei noastre) — locuința parter și etaj, din beton celular autoclavizat, pentru cadrele de specialtate din mediul rural, grajdul prefăbricat pentru 124 vaci cu lapte, catului din beton precomprimat, pentru 150 sau 200 tone de porumb, diverse alte structuri, elemente, materiale — demonstrează vaste posibilități de rezolvare eficientă a nevoilor de construcții ale agriculturii și ale populației sătești, cu mijloace de execuție simple la îndemîna unităților. Diferitele soluții prezentate vor fi urmărite sub aspectul comportării în timp și al perfecționării lor continue, prin introducerea unor prefabricate mai simple, mai ușoare, corespunzînd condițiilor de climă din diferite zone ale țării și cerințelor de exploatare. Expoziția de la Sinești (la km 30 pe șoseaua București —Urziceni) este deschisă zilnic, între orele 8 și 13. Montorii fronturi așteaptă de lucru Nedezmințindu-și buna reputație de care se bucură printre unitățile Ministerului Construcțiilor Industriale. Trustul de montaj utilaj chimic București a încheiat semestrul I cu un bilanț bogat în succese : volumul producției realizate depășește cu 1,5% nivelul planificat, productivitatea muncii a fost îndeplinită în proporție de 102,4%, s-a realizat sarcina de reducere a prețului de cost, iar beneficiile pe primele 5 luni ale anului însumează 1 600 000 de lei. Cu excepția a trei capacități la care beneficiarul n-a putut procura la timp utilajele necesare, trustul a predat toate obiectivele cu scadență în această perioadă (printre care: instalația de anhidridă maleică de la Combinatul petrochimic Pitești, instalația cu o capacitate anuală de 200 tone acid sulfuric de la Valea Călugărească, o nouă linie de ciment la Combinatul de materiale de construcții de la Aleșd), multe din ele fiind recepționate înainte de termen. Realizările trustului au fost înlesnite de grija sporită pentru extinderea tehnologiilor de mare eficiență privind extinderea prefabricării elementelor de montaj, mecanizarea și automatizarea lucrărilor de sudură, fabricarea coturilor prin tragere pe dom de diametre de 150—350 mm, mărirea capacității de producție a atelierelor de confecții ale întreprinderii și șantierelor ș.a., ca și de introducerea tot mai largă a salarizării în acord global. Au fost însă și momente grele, cînd punerea în funcțiune la termen a unor obiective era periclitată, cînd ritmul normal de lucru nu putea asigura recuperarea unor rămîneri în oprnă pricinuite fie de evoluția necorespunzătoare a lucrărilor de construcții, fie de procurarea cu întîrzierea unor echipamente tehnologice. In asemenea împrejurări, au fost puse la o severă încercare spiritul de sacrificiu, capacitatea de totală dăruire a montorilor. „De pildă — ne-a relatat tov. Anghel Rădulescu, directorul general al trustului — o vreme mulți credeau că la șantierul Năvodari cauza este pierdută. Oamenii noștri, animați de un fierbinte patriotism, au refuzat însă să se împace cu această idee. Au muncit ziua, au muncit noaptea și, pînă la urmă, biruința a fost de partea lor ; noua linie de acid fosforic și superfosfat concentrat a putut fi încredințată beneficiarului“Apropiata adunare generală a salariaților de la Trustul de montaj chimic — București nu va dis purel ZEMNSCHI (Continuare în pag. a 3-a) Un imperativ major pentru creșterea productivității muncii și a calității in construcții INDUSTRIALIZAREA LUCRĂRILOR DE BETON In realizarea construcțiilor, betonul reprezintă unul din materialele principale, ce se utilizează fie pus în operă direct, fie la confecționarea elementelor prefabricate în fabrică sau a celor preturnate pe șantiere. Anual, la lucrările în antrepriză ce se execută la noi în țară se folosesc peste 14 milioane mc de beton, din care circa 60 °/6c îl constituie betonul armat. Dacă ținem seama că din totalul betonului armat numai circa 30% este prefabricat, rezultă că anual se pune în operă o cantitate de beton monolit — simplu sau armat — de peste 11 milioane mc, reprezentînd peste 8000 din totalul betonului folosit în construcții. Pentru a întrebuința eficient acest material, în condițiile indicatorilor fixați pentru construcțiilor (productivitate, ramura durată de execuție, consumuri de materiale deficitare, calitate etc.), pe de o parte trebuie sporit gradul de prefabricare a elementelor de construcție din beton, iar pe de altă parte se impune să se acționeze energic pentru introducerea și generalizarea metodelor industriale în realizarea construcțiilor din beton monolit, simplu sau armat. Analog ca în industrie, trebuie aplicată și la construcțiile din beton monolit o tehnologie bine precizată, în care șantierul constituie numai una din liniile tehnologice de fabricație, întreg lanțul tehnologic al extracției, sortării și transportului agregatelor, al preparării, transportului și punerii în operă a betonului trebuie să fie realizat pe baza unor soluții în care să fie minuțios precizate toate operațiile, utilajele, dispozitivele și formațiile de lucru ce se folosesc — și care se înscriu în proiectul de organizare a lucrărilor respective. Pentru fiecare din operațiile arătate se cer studiate utilajele cu care obținem mecanizarea optimă în condițiile fiecărei lucrări în parte, folosind rezultatele cercetărilor făcute, materializate în fișele tehnologice întocmite de ÎNCERC, ce trebuie adaptate situației specifice lucrării respective. Utilajele ce se produc astăzi permit mecanizarea operațiilor de extragere și sortare a agregatelor atît în balastierele mari, cît și în cele mici, din care se expediază șantierelor sorturile de care au nevoie pentru a asigura amestecurile (rețetele) cerute de mărcile de beton prescrise în proiecte. S-au creat astfel condițiile necesare pentru a se asigura buna calitate a betonului și pentru a se obține economii importante la consumurile de ciment (rețetele ce se pot aplica în cazul folosirii agregatelor sortate permit dozarea strictă a cimentului). Și pentru celelalte operații, de transport și descărcare a agregatelor, sunt stabilite mijloacele și utilajele necesare (camioane și vagoane basculante, lopeți mecanice sau utilajul specific descărcării din vagoane-platformă, în curs de omologare), care dau posibilitatea să se sporească gradul de mecanizare. Stațiile de betoane, ce se produc în serie, asigură prepararea centralizată a betonului după rețete verificate în prealabil în laborator și livrarea ritmică la șantiere a cantităților cerute. Transportul betonului va fi făcut cu autoamestecătoare, care vor permite ca la șantier să ajungă un beton omogen și cu dozajul stabilit. Cantitatea de apă necesară va rămîne astfel în beton pînă la turnarea în cofraj. Pentru punerea în operă a betonului, sînt în curs de asimilare în producția de serie pompele de beton. In acestea se va descărca ing. Adrian STANESCU consilier al ministrului construcțiilor industriale (Continuare în pag. a 3-a) Dansul semnăturilor — Ce faci ? Ești cam aglomerat cu lucrările... Ai lipsit, de ți-au rămas în urmă ? — Mă necăjesc cu niște contracte de antrepriză. Una am discutat cu dînșii și alta au scris în acte... — De ce oare ? Au intervenit elemente noi ,care au modificat. .. ? — Elemente noi ? Nici vorbă ! Planul și termenele au rămas aceleași, defalcarea pe trimestre este la fel și totuși... Mulți obișnuiesc să înscrie tot felul de clauze, pe care le consideră acoperitoare în eventualitatea unor nerealizări. Puțin le pasă că cealaltă parte contractantă se încurcă... — Și-atunci, cum se reglementează ? — Greu și cu pierdere de vreme. Redactez divergențe, mă duc la concilieri... Iată, aici am două contracte de antrepriză. Fiecare este redactat în zece exemplare, cuprinde șapte anexe din care una, condițiile speciale, are treisprezece pagini... 10 exemplare . 7 anexe înseamnă 70 de semnături pentru director, contabil-șef, oficiu juridic și tot atîtea pentru divergența pe care o redactez eu. Să spunem că punctele de vedere diferite s-ar justifica în vreun fel, dar cînd ajungi la „condiții speciale" este imposibil să nu te supere ușurința cu care sînt formulate cele peste 50 de articole din cuprinsul a 13 pagini. Nu le poți accepta și, în consecință, tot la divergență ajungi, iată cum încep, clasic, justificările : în baza hotărîrii... a ordinului... a instrucțiunilor. .. și după ce au fost citate o duzină de acte normative, urmează concretizarea clauzelor, cu intenția ostentativă a acoperirii de orișice risc, de orișice răspundere, impunînd o sumedenie de obligații, mai mult sau mai puțin justificate. — Poate ca așa reglementează actele normative... ■— Așa cel jumătate dintre puținele sînt abrogate de un an de zile ! — Și-atunci, de ce se mai prevalează de ele ? — îți răspund cu o mică anecdotă. Se povestește că un comandant de unitate militară de pe vremuri a dat dispoziție să se verifice pe teren amplasarea posturilor de sentinelă și a consemnelor pe care le au. Un post a fost găsit izolat pe o alee, fără să aibă vreun rost. într-un tîrziu, comandantul a aflat că după vopsirea băncilor din curtea regimentului, un ostaș fusese însărcinat să le supravegheze pînă se usucă bine vopseaua. Trecuseră de atunci cîteva luni, dar sentinela rămăsese. .. Emil STERESCU