Convorbiri Literare, 1882-83 (Anul 16, nr. 1-12)

1882-04-01 / nr. 1

Anul XVI —No. 1 1 Aprilie 1882. CONVORBIRI LITERARE. Apare la 1 a fiecărei luni. NNTMNELE POPORULUI ROMÂN la inmormântări. Moartea prin taina și necunoscutul ce o inconjoară, a fost privită de la începutul veacurilor ca evenimentul cel mai însemnat in omenire. Omul, neputendu-și închipui cum s’ar nimici esistenţa lui, cum această minte care gândeşte cănd e treaz şi visează in timpul somnului, ar pute dispare cu totul, nelăsănd nici o urmă despre ceea ce a fost, a găsit o măngăere in credinţa nemuririi sufletului, pe care o aflăm la un număr foarte înseninat de popoare, din timpurile cele mai vechi şi până astăzi. După această credinţă, mortul nu este o fiinţă nimicită, ci un călător care ne-a părăsit, ca să nu mai revie; şi pentru a-l întâlni, trebue să mergem şi noi acolo unde s’a dus el. Din această idee fundamentală asupra morţii, s’au născut acele nenumărate obiceiuri ce însoţesc înmormântarea, şi care in ceea ce priveşte pe Români vor face obiectul cercetărilor de faţă. Obiceiurile se păstrează mai cu credinţă in păturile inferioare ale societăţii, pe cănd in cele superioare ele se schimbă mereu, după cum un popor vine in atingere cu elemente străine; deaceea ca la toate popoarele şi la poporul romăn, obiceiurile s’au păstrat mai curate la ţărani. Pe cănd clasa superioară a societăţii noastre a fost pe rănd întoarsă, cel puţin in parte, la obiceiuri leşeşti, ungureşti, turceşti, greceşti şi in sfirşit franceze, ţăranul a rămas statornic in deprinderile şi apucăturile lui, sau dacă a primit inmuriri străine, aceste au fost mult mai neînsemnate şi aproape nule, mai ales in ceea ce priveşte momentele cele mari şi importante, precum obiceiurile de la nunţi şi inmormântări. Aceste obiceiuri sunt un amestec delatine păgăiice şi creştine, incăt înmormântările înfăţişează asta.Azi la noi, o combinare a doue clemenţi întrunite, şi trebueşte pentru a da de urma lor istorică, a să le asemănăm cu obiceiurile pe care căndva le agrea poporul Roman. Aceasta vom căuta să o facem nescrierea de faţă, a cărui material este adunat din toate ţerile locuite de Romăni. La sfirşit adăugim un studiu asupra bocetelor, urmat de o culegere de bocete, adunate in escursiunile ce am făcut.