Cotidianul, ianuarie 1999 (Anul 9, nr. 199-222)

1999-01-15 / nr. 209

y i Cheia afacerii Rona Härtner se află acum la Laboratorul Central de Expertiză pagina 3 Cotidianul Director ION CRISTOIU Anul IX, numărul 209 (2254), vineri, 15 ianuarie 1999, 24 pagini, două ediții, 1800 lei Cotidianul ediție de week-end în 24 de pagini Adresă pe Internet: www.cotidianul.ro Justiția ne-a obișnuit cu scandaluri terminate în coadă de pește. Va fi îngropat și scandalul Vadim - Rona Härtner - Emil Constantinescu? Editorial Un sabotor: Traian Decebal Rentes Qotirea potrivit căreia secretarul general adjunct al ministrului Finanțelor, Doina Leonte, ar fi transmis Administrațiilor Financiare o notă prin care se precizează că locuințele cumpărate din fondul locativ de stat prin Decretul-Lege nr. 61 din 1990 sunt scutite de impozit s-a dovedit falsă, într-adevăr, Doina Leonte, conștientă că Ordonanța nr. 62 din 1998, contravine Legii din 1990, precum și Legii locuinței, nr. 114/1996, legi potrivit cărora proprietarii de locuințe noi sunt scutiți de plata impozitelor pe clădire timp de 10 ani de la dobîndirea locuinței e anticonstituțională, a propus emiterea unei asemenea circulare. Numai că domnul ministru Traian Decebal Remeș nu numai că n-a fost de acord cu documentul, dar, mai mult, a făcut-o albie de porci pe Doina Leonte, pentru că a îndrăznit să avanseze o asemenea idee. Prevederea din Ordonanță prin care se anulează scutirea pe 10 ani de la plata impozitului, scutire stipulată în două legi anterioare, pe baza cărora românii au cumpărat casele din fondul locativ de stat, e un dezastru din toate punctele de vedere. Ea face și mai dificilă viața omului de rînd, dat fiind că, de regulă, cei care și-au cumpărat casele din fondul locativ de stat sînt amărîții din cuburile de beton, care sînt blocurile din cartierele muncitorești. Așadar, acum în plin proces de dramatică scădere a nivelului de trai prin creșterea aberantă a prețurilor, prin măsurile de lichidare a întreprinderilor, oamenii simpli mai primesc o lovitură mortală. Legea din 1990, întărită cu cea din 1996, îi scutea de impozit pe 10 ani de la data dobîndirii locuinței. Dacă în ce privește prețurile la energia electrică, gaz și transporturi, la produsele alimentare, se așteaptau la tot ce poate fi mai rău, ei se mai mîngîiau cu gîndul că măcar în ce privește impozitul pe apartamentul de bloc pot sta liniștiți. Știau că există două legi prin care sînt scutiți de impozit. Și cum unde-i lege, nu-i tocmeală, nici unul nu luase în calcul posibilitatea că, la un moment dat, vor trebui să scoată din buzunar o sumă pentru un bir la care nici nu se gîndiseră. Lăsînd deoparte faptul că Ordonanța sărăcește și mai tare pe români, ea e catastrofală și prin faptul că aduce un bir care nu fusese luat în calcul de omul simplu, obișnuit deja să-și gîndească riguros împărțirea bugetului lunar. Prevederea din Ordonanță anulează dintr-o singură trăsătură de condei două legi deja votate, una din 1990 și alta din 1996. Dincolo de caracterul anticonstituțional, ea se constituie într-o lovitură dată mult invocatului proces de atragere a investitorilor străini. în dese rînduri, investitorii străini s-au plîns de hățișul de legi numeroase și contradictorii cu care se văd obligați să se confrunte în cazul României. E știut că una din condițiile fundamentale, decisive ale venirii într-o țară Ion Cristoiu a unui investitor străin e siguranța că nu va pierde banii. Această siguranță e dată de credința sa de om trăitor într-o societate normală, cum e cea din țările din Vest, că legile nu se schimbă de la o zi la alta. Să luăm, de exemplu legea privind zonele defavorizate. Ea prevede anumite facilități pentru străinii care investesc în aceste zone. S-au promulgat aceste facilități pentru a face mai atractive zonele respective pentru capitalul străin. Ce le spune investitorrilor străini întîmplarea cu Ordonanța care anulează o facilitate (scutirea de impozite pe zece ani) pentru cei care și-au cumpărat casa de la stat? Că dacă vor face prostia să vină în România și să investească în zonele defavorizate, atrași de facilitățile oferite de o lege deja adoptată, există riscul ca peste o lună, sau peste un an guvernul României să emită o Ordonanță care să anuleze aceste facilități. Care investitor străin mai e atît de tîmpit încît să-și vîre banii în zonele defavorizate sedus de facilitățile oferite de Legea zonelor respective? El a văzut în aceste zile că-n România e posibil ceea ce în nici o țară din lume nu s-ar putea întîmpla. Și anume că o lege, pe baza căreia niște oameni și-au vîrît banii în cumpărarea unei case, să fie anulată de o Ordonanță. Dacă ar fi știut că la un moment dat va apărea pe acest pămînt un cetățean numit Traian Decebal Remeș, care să emită o Ordonanță obligîndu-i să plătească impozit, mulți nu și-ar fi cumpărat casa. Ar fi preferat să rămînă mai departe cu chirie la stat. După ce în contrazicere cu felul meu de a fi, am scris că Ordonanța nr. 62 e opera unui imbecil, o cititoare mi-a trimis prin Internet (interesant faptul că respectiva posedă un computer, că e abonată la Internet și că apelează pentru a-mi scrie nu la amărîta epistolă vîrîtă în plic sau la banalul telefon, ci la instrumentul scump și sofisticat numit Internet) un text în care mă face cu ou și oțet pentru folosirea etichetei de imbecil în cazul lui Traian Decebal Remeș. Recunosc sincer că pamfletul împotriva celui care a putut cloci, în spatele frunții lipsite de ridurile omului gînditor. Ordonanța nr. 62 s-a bazat pe credința că Traian Remeș nu fost conștient cînd a emis documentul respectiv de consecințele sale dezastruoase în realitate. Și după ce am publicat articolul, nuam gîndit, văzînd și semnalele de alarmă trase de întreaga presă, de toate posturile de televiziune față de efectele de bombă nucleară produsă de Ordonanță, domnul ministru, trezit la realitate, va da înapoi. Traian Remeș nu numai că n-a revenit asupra capodoperei sale de aberație, dar, mai mult, s-a îndîrjit s-o susțină. Lucru și mai grav, cînd un colaborator de-al domniei sale, Doina Leonte, sesizînd că Ordonanța e neconstituțională, a propus o circulară prin care s-o corecteze în ce privește plata impozitelor de către cumpărătorii de case de la stat, Traian Remeș a făcut-o cu ou și cu oțet. (continuare în pagina 4) O notă informativă a unui serviciu secret dezvăluie Demnitari și politicieni ai coaliției guvernamentale sunt implicați în afaceri dubioase cu SNP Nota a fost înaintată conducerii statului și conține, printre altele, numele liberalilor Călin Popescu Tăriceanu și Laurențiu Priceputu Cu toată campania declanșată de Emil Constantinescu, corupția și afacerile dubioase continuă să apară și în acest regim politic, mai abrtir decât în precedenta guvernare. Cel mai concret caz în ultimii ani este cel al Societății Naționale a Petrolului. Această unitate, datoare statului cu mii de miliarde de lei, face sponsorizări, contracte de construcție pentru sedii sau stații de benzină, subcontractează firme fantomă, face afaceri cu parteneri politici. Recent, un serviciu secret a înaintat o notă informativă conducerii statului referitoare la ilegalitățile grave ce se petrec la SNP, în document apar numele unor importanți demnitari, politicieni și oameni de afaceri implicați în afaceri controversate cu SNP, cum sunt Călin Popescu Tăriceanu, fost ministru al Industriilor și Comerțului, Laurențiu Priceputu, secretar general al PNL, țărănistul Ioan Mureșan, ministrul Agriculturii, și omul de afaceri Gelu Tofan. pagina 9 Ofensiva presei împotriva aberațiilor ministrului Finanțelor începe să dea roade ! Cetățenii pot depune declarațiile de impunere pe clădiri și prin poștă . Administratorii de blocuri pot ridica formularele pentru toate apartamentele ! Cei care depășesc data de 31 ianuarie 1999 vor fi doar avertizați. Amenzile se vor aplica pentru depășirea datei de 15 martie pagina 5 Pentru ca Remeș* să-și poată impune programul fiscal aberant Conducerea PNL l-a suspendat pe Cataramă din funcția de vicepreședinte Pretextul: negocierile purtate de acesta cu minerii din Valea Jiului pagina 4 Sare și piper Conflictul din Valea Jiului, între confuzia din capul minerilor și iresponsabilitatea guvernanților Cine are interesul să-i întărâte pe mineri? Nemeth Zsolt în România Budapesta dă bani parohiilor reformate maghiare din Ardeal Motivul oficial: despăgubiri pentru bunurile avute pe teritoriul Ungariei. Motivul neoficial: consolidarea poziției în Transilvania pagina 10 Prin permanentele provocări, ministruu de Interne, Gavril Dejeu, a devenit artizanul creșterii tensiunilor sociale în Valea Jiului și nu numai pagina 2 Oficiul Concurenței a avizat noile tarife percepute la eliberarea permiselor auto și certificatelor de înmatriculare. Prin adresa 40012 din 8 ianuarie 1999, Oficiul aprobă taxa de 100.000 lei pentru eliberarea unui permis auto și 64.000 lei pentru eliberarea unui certificat de înmatriculare. Noile tarife înclud TVA și vor fi percepute începând cu data de 20 ianuarie, anul curent. Colonelul Mihai Stancu, adjunct al șefului Direcției Poliției Rutiere, ne-a declarat: „Pentru persoanele care au plătit taxa de eliberare a permisului sau certificatului de înmatriculare până la 1 decembrie 1998, este obligatorie achitarea diferențelor de sumă - 19.500 lei pentru permise și 16.000 lei pentru certificate - la CEC, BCR sau BRD, în contul cunoscut, al RA-APPS. Toate aceste trei bănci au primit dispozițiile de rigoare. Pentru persoanele care au achitat vechile taxe după 1 decembrie 1998, nu se mai achită nici o diferență. Permisele și taloanele se eliberează direct." Vechile tarife erau de 80.500 lei pentru eliberarea permisului auto și 48.000 lei pentru certificat de înmatriculare. Regia Autonomă a Patrimoniului Protocolului de Stat a decis, tot cu avizul Oficiului Concurenței, majorarea cu 5000 lei a prețului pentru pașaport, respectiv de la 49.000 lei la 54.000 lei, începând cu aceeași dată, 20 ianuarie 1999. Taxa consulară de 21.100 lei rămâne neschimbată, astfel încât pentru obținerea unui pașaport se va achita la CEC suma totală de 75.100 lei (54.000 lei în contul RA-APPS și 21.100 lei în contul bugetului de stat). în legătură cu data de intrare în vigoare a noului preț, RA-APPS, face următoarele precizări: pentru chitanțele plătite până la data de 1.12.1998 se vor elibera noile pașapoarte numai după ce solicitanții acestora depun la unitățile CEC în contul RA-APPS diferența rezultată dintre prețul vechi și noul preț, respectiv suma de 5000 lei; chitanțele plătite în perioada 1.12.1998- 20.01.1999, dată de intrare în vigoare a noului preț, rămân valabile. Radu TUDOR Oficiul Concurenței a decis Din 20 ianuarie, 100.000 de lei - taxa pentru eliberarea permisului auto Pentru eliberarea unui pașaport se percep din aceeași dată 54.000 de lei Proprietarii de locuințe cumpărate după 1990 trebuie, totuși, să plătească impozitul pe clădiri Persoanele care și-au cumpărat locuințele după anul 1990 nu mai beneficiază de exceptări de la plata impozitului pe clădiri, conform prevederilor Ordonanței nr. 62/1998, prin care se stabilește ca o serie de exceptări de la plata taxelor și impozitelor prevăzute în alte acte normative să-și înceteze valabilitatea. Una dintre aceste exceptări, prevăzuta atât de Decretul-lege nr. 61/1990, cât și de Legea Locuinței nr. 114/1996, era aceea ca proprietarii locuințelor noi, persoane fizice, să fie scutiți, de plata impozitului pe clădire timp de 10 ani de la data dobândirii locuinței. Presa de ieri informa însă că, potrivit unei circulare transmise de Doina Leonte, secretar general adjunct în Ministerul Finanțelor, doar proprietarii de locuințe obținute după data de 1 ianuarie 1999 sunt bani de plată pentru impozitul pe clădire, lăsându-se să se înțeleagă că cei care și-au cumpărat locuințele după 1990 beneficiază încă de scutiri. Pentru a afla cine trebuie sau nu să-și plătească dările către stat, reporterii „Cotidianului“ au făcut ieri o scurtă investigație atât la Administrațiile Financiare, cât și la Ministerul Finanțelor, în urma anchetei noastre, am aflat că documentul citat e presă reprezintă o propunere a Doinei Leonte, care însă nu a primit avizul ministrului Finanțelor, Decebal Traian Remeș, și care nu a fost transmisă Administrațiilor Financiare. De altfel, circulara publicată nu are nici număr de înregistrare, nici semnătură și nici ștampilă, fiind deci un document fără valabilitate; în concluzie, prevederile Ordonanței 62/1998 sunt încă în vigoare, iar proprietarii de locuințe achiziționate după 1990 trebuie să plătească impozit pe clădiri. Rămâne însă de văzut cum va regla ministrul Finanțelor diferendele legale dintre Ordonanța 62 și Legea 114, atât timp cât primul act normativ, adoptat în 1998, anulează prevederile Legii locuinței, adoptată în 1996. ♦ paginile 18,19 Sindicate CNSLR Frăția pregătește greva generală pagina 5 Privatizare Italienii dau lovitura pagina 7 Mass-media Francezii dezvăluie profilul cumpărătorului de ziare pagina 8 SUA A început procesul secolului pagina 11 De pe margine Proba de foc Tensionatele momente prin care trece societatea românească, previzibile de altfel, se datorează intrării în faza „fierbinte“ a și așa destul de întârziatei Reforme. O etapă iminentă, consumată deja în țările care ne-au devansat în cursa către Normalitate. Că la noi aceasta se datorează mai mult presiunii la care suntem supuși de către organismele financiare internaționale și mai puțin propriei noastre hotărâri de a o rupe o dată cu trecutul păgubos este o altă poveste. Demnă însă de semnalat! Important este că acum România se află în fața unei probe extrem de severe. Proba adevărului. Proba de foc a Democrației. Miza este imensă. Reușita depinde de felul cum va fi gestionat acest moment. Faptul că la putere se află forțele democratice dă un plus de dramatism situației. Confruntați cu stări de Doru Braia a Democrației , lucruri pentru care nu s-au pregătit temeinic. Reforma ar putea claca și din cauza acestora. Și atunci?... Am urmărit succesiunea ultimelor evenimente. Faptul că se va găsi un segment socio-profesional care să reacționeze chiar și cu violență, îndărătinic, la punerea în practică a primelor măsuri concrete de reformă, era previzibil. Că imediat una sau mai multe grupări extremiste vor specula momentul și vor încerca să-și atragă capital politic era și aceasta de preconizat. Ceea ce m-a surprins a fost crisparea cu care guvernanții reacționează în fața unor situații pe care trebuiau să le aibă deja în calcul. Mi-a atras atenția o emisiune de televiziune la care au fost invitați d-na Zoe Petre și miniștrii Gavril Dejeu și Valeriu Stoica. (continuare In pagina 5) »